Kone vaihtoon?

kake s

Vanha koneeni (v-p 2002 -87) taitaa vedellä viime vuosiaan. Mitä uutta konetta kannattaisi miettiä, kun tuo volvo tuntuu aika kalliilta? Onko muilla hyviä tarjouksia tälle talvelle?

13

4607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R K-S

      Tiedän, että et ole ainoa, mutta mielestäni 18 vuotta on lyhyt elinikä merimoottorlle. Ehkä kannattaa harkita jotain muuta merkkiä. Eiköhän tarjouksia löydy ja toiset tekevät myös asennukset.

    • Ismo

      Minulla oli samat ajatukset loppukesällä, kun vanhassa 2001:ssä on ollut käynnistymisvaikeuksia, mutta käynnistyttyään käy kuin "kello". Selvittelin asiaa seuraavin tuloksin:
      - Volvon paikallisedustajan mukaan kone on väljä ja uusimimen on ainoa vaihtoehto.
      - dieselkorjaamon mukaan vanha moottori kannattaa korjata, jos korjauskustannukset ovat alle puolet uuden hinnasta ja että koneessani on luultavasti venttiilivaurio, jonka korjauskustannus on maksimissaan muutama sata euroa.
      - jos lisää tehoa ei tarvita, niin vanha kone kannattaa korjata.
      - uusi 12 hv:n Beta Kubota maksaa asennettuna 4700 €, tarjoushinta elokuussa 2005

      • Ismo

        Edellisessä viestissä mainittu hinta on moottorin hinta. Asennettuna tarjoushinta on 7000€


      • R K-S

        Onkohan pakoputki väärin asennettu ja venttiilit saaneet vettä? Venttiilityö toki kannattaa tehdä, mutta se ei yleensä ole ainoa vika. Sylinterinkannen syöpyminen ja jäähdytysjärjestelmän tukkeutuminen ovat merivesikoneiden pahimmat viat. Ja ne ovat kalliita korjata.
        Muuten Solen Mini-17, jonka teho vastaa 2002 Volvon tehoa, maksaa 4.990,- asennus. Löytyy myös sovitepalat Volvon vetolaitteisiin.


      • Ismo
        R K-S kirjoitti:

        Onkohan pakoputki väärin asennettu ja venttiilit saaneet vettä? Venttiilityö toki kannattaa tehdä, mutta se ei yleensä ole ainoa vika. Sylinterinkannen syöpyminen ja jäähdytysjärjestelmän tukkeutuminen ovat merivesikoneiden pahimmat viat. Ja ne ovat kalliita korjata.
        Muuten Solen Mini-17, jonka teho vastaa 2002 Volvon tehoa, maksaa 4.990,- asennus. Löytyy myös sovitepalat Volvon vetolaitteisiin.

        Dieselfirmalta saamani tiedon mukaan venttiilin istukka on koneistettu valurautakanteen. Samaa rakennetta käytettiin Scodan takamoottorimallissa ja niissä istukkapinta syöpyi karkeaksi, eikä siis ollut enää sileä tiivis pinta.


      • R K-S
        Ismo kirjoitti:

        Dieselfirmalta saamani tiedon mukaan venttiilin istukka on koneistettu valurautakanteen. Samaa rakennetta käytettiin Scodan takamoottorimallissa ja niissä istukkapinta syöpyi karkeaksi, eikä siis ollut enää sileä tiivis pinta.

        että venttiili-istukka on koneistettu valurautakanteen. Kysymys olikin, että miks on syöpynyt? Tarkista pakoputken asennus? Onkovesilukko heti moottorin jälkeen ja moottorista alaspäin vai onko pakoputkessa "laakso" ennen vesilukkoa?
        Kannattaa tarkistaa, ettei vika uusiinnu. Tai jos vahdat uuteen nykyaikaiseen makeavesikoneeseen, niin asennus pitää tehdä oikein.


      • R K-S kirjoitti:

        Onkohan pakoputki väärin asennettu ja venttiilit saaneet vettä? Venttiilityö toki kannattaa tehdä, mutta se ei yleensä ole ainoa vika. Sylinterinkannen syöpyminen ja jäähdytysjärjestelmän tukkeutuminen ovat merivesikoneiden pahimmat viat. Ja ne ovat kalliita korjata.
        Muuten Solen Mini-17, jonka teho vastaa 2002 Volvon tehoa, maksaa 4.990,- asennus. Löytyy myös sovitepalat Volvon vetolaitteisiin.

        Usein vaurion syy liittyy siihen että talvihuollon jälkeen ei irroiteta pakoputkea pakosarjasta ja huoletaan sarja ruiskuttamalla CRC:tä siihen.
        Koko talvisäylytyksen aikana on näin ollen 100%:n suhteellinen kosteus joka vaurioittaa sekä ventiilit että cylinterit.


      • tollolta
        LonelyBird kirjoitti:

        Usein vaurion syy liittyy siihen että talvihuollon jälkeen ei irroiteta pakoputkea pakosarjasta ja huoletaan sarja ruiskuttamalla CRC:tä siihen.
        Koko talvisäylytyksen aikana on näin ollen 100%:n suhteellinen kosteus joka vaurioittaa sekä ventiilit että cylinterit.

        paljonkos sitä crc pitää sinne ruiskutella?

        Ihan muutaman sekan tussahdus vai oikein purkkikaupalla?


      • harkintaan
        R K-S kirjoitti:

        Onkohan pakoputki väärin asennettu ja venttiilit saaneet vettä? Venttiilityö toki kannattaa tehdä, mutta se ei yleensä ole ainoa vika. Sylinterinkannen syöpyminen ja jäähdytysjärjestelmän tukkeutuminen ovat merivesikoneiden pahimmat viat. Ja ne ovat kalliita korjata.
        Muuten Solen Mini-17, jonka teho vastaa 2002 Volvon tehoa, maksaa 4.990,- asennus. Löytyy myös sovitepalat Volvon vetolaitteisiin.

        Itse vaihdoin koneen kesken kauden oman mokan takia särkyneen tilalle. Päädyin samanlaiseen Volvoon (MD 2030), kuin entinenkin, koska meni heittämällä pakalleen, jolloin ei mennyt veneilykausi pilalle. Hinnaltaan Westerbeke ja Kubota vaikuttivat järkevimmiltä, mutta hinku vesille vei voiton halvemmasta.


    • JH.

      Pikku Kubota maksoi jokin vuosi sitten alle 5t purjevetolaitesovitteella (ja suunnilleen saman verran vaihteiston kanssa). Ostin englantilaisen Kubota Beta 10:n.
      Menee samaan tilaan ja on makeavesijäähdytteinen. Asennuksen voi tehdä itse, jos työkalut pysyy käsissä.

      • ohjain

        Kunnon moottoreissa on venttiilin ohjaimet vaihdettavissa ja eri materiaalia kun kansi,Briggs-Stratton tasoa merikone jossa venttiilit ilman ohjaimia.


      • JH.
        ohjain kirjoitti:

        Kunnon moottoreissa on venttiilin ohjaimet vaihdettavissa ja eri materiaalia kun kansi,Briggs-Stratton tasoa merikone jossa venttiilit ilman ohjaimia.

        ..kymmeniä tuhansia maailmalla eri paikoissa, ei vain venekäytössä, niin että eiköhän se ole mekaanisen kestävyytensä perusrakenteen osalta näyttänyt.


      • takana
        JH. kirjoitti:

        ..kymmeniä tuhansia maailmalla eri paikoissa, ei vain venekäytössä, niin että eiköhän se ole mekaanisen kestävyytensä perusrakenteen osalta näyttänyt.

        Kubotasta itselläni ei ole kuin hyvää sanottavaa. Kotitilallani on Terri 1020 telamaasturi vm-85, jossa on Kubotan kolmipyttynen muistaakseni 27 hv kone, samoja joita veneissä. Mittarissa nyt yli 7000 tuntia ja muuta vikaa ei ole ollut kuin kerran meni polttoaineen siirtopumppu. Koneessa ei ole lumivarustusta, joten se etupäässä seisoo talvet eikä siihen ole ikinä tehty erityistä talviseisontahuoltoa. Pelkät öljynvaihdot, pa-suodattimet ja venttiilisäädöt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hei! Halusin vain kertoa.

      En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      24
      5510
    2. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

      Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      162
      4162
    3. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

      Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      14
      3657
    4. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

      Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      68
      3123
    5. Teboili alasajo on alkanut

      Niinhän siinä kävi että teebboili loppuu...
      Suomussalmi
      90
      2957
    6. Pystyisitkö pitämään

      Näppejä erossa jos tulisi siihen tilaisuus
      Ikävä
      45
      2943
    7. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

      Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      154
      2691
    8. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

      Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      29
      2567
    9. Tuntuuko ettet tiedä

      Enää miten toimia mun suhteen. Kun en taida tietää itsekään
      Ikävä
      20
      1745
    10. "Sanna Marinin kirja floppasi", kertoo eräs median otsikko

      "Miljardien tappio - Sanna Marin vaikenee", kertoo toinen otsikko. Marin ei siis siinä kirjassaan kerro sanallakaan For
      Maailman menoa
      122
      1701
    Aihe