Keinovaloa kotikukille...?

PenaL

Nyt kun syksy ja talvi koittaa tuli mieleen, että kannattaako pimeämpänä vuodenaikana valaista kasveja jollain lampulla, että siitä olisi kasvien kukkimiseen ja kasvamiseen hyötyä?
Jos näin, minkä tyypistä lamppua kannattaa pitää valaisemassa ( kukkivia ) viherkasveja ja yrttejä ja kuínka pitkiä aikoja, esim. yötäpäivää tai päivällä muutaman tunnin. Onko energiansäästö (loisteputki) lampuista tai tavallisista hehkulampuista enemmään hyötyä, hehkulampusta kun tulee lämpöäkin? Eri tyyppisillä lampuilla kun on erilaiset valospektrit. Onko olemassa jotain tätä tarkoitusta varten valmistettuja kasvilamppuja ja mitä hyvää niissä on verrattuna tavalliseen jalkalamppuun?

-Pena

5

2104

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jiko

Kasvilampuista ollaan montaa mieltä. Yleinen mielipide on, että tavalliset hehkulamput eivät toimi tähän tarkoitukseen, sillä niiden valo on vääränlaista ja lämmittävät vain hurjasti.

Toiset sanovat, että halogeenivalaisimista olisi apua, toiset sanovat että yhtä tyhjän kanssa. Itse annan paremman puutteessa valoa halogeenilampuilla.

Varsinaisia kasvilamppuja on tietenkin olemassa (tehokkaimpia käytetään mm. kasvihuoneissa). Monet suosittelevat elohopealamppuja, sillä ne säteilevät sinistä ja punaista valoa (joka ilmeisesti on parasta kasveille ja niiden kasvulle). Hinta on jossain 80euron tietämillä kai.

On myös olemassa ns. sekavalolamppuja, jotka ovat elohopea- ja hehkulampun yhdistelmiä. Eivät yhtä päteviä (kai), mutta hinta on alhaisempi.

Tällaisia tietoja minulla.

• keltaista

En tiedä, olenko kuullut väärää tietoa, mutta minulle on kerrottu, että paras on keltainen valo kasveille.

Ja edelliselle 16 tunnin päivää (valoisa aika) käytetään yleensä valaistuksessa, jos ei ole lyhyen päivän kasvista kyse.

• kasveille

Hehkulampusta ei ole mitään hyötyä se vaan lämmittää.

Loisteputket ovat minusta kaikista kätevimpiä. Niiden valotehokkuus on hyvä, valon väri on silmään suht miellyttävä (riippuu tosin putkista ja niiden yhdistelmistä..) ja ovat hinnaltaan järkeviä. Niitä tosin pitää pitää aika lähellä kasveja, jotta niistä on hyötyä, yleensä neuvotaan max 30cm. Putkiksi itse suosittelen kaksiputkiseen valaisimeen toinen päivänvaloputki (K-arvo 5000-6500) ja toinen kasviputki (esim. Osram Fluora 77), jossa on enemmän sekä sinistä että punaista. Pelkillä sini-puna-sävyisillä putkilla vääristyy kaikki värit aika paljon. Pelkät päivänvaloputketkin käy. Ja ehdottomasti heijastimet valaisimiin.

Elohopealamputkin ovat ihan ok. Osramilla on Floraset, jota on yleisesti myynnissä. Sen suurin ongelma on, ettei sitä voi laittaa hirveän lähelle kasveja, mutta jos on liian kaukana, ei siitä ole taas hyötyä.. Eli lämpenee aika paljon.

Todella tehokkaita valoja kaipaavalle suositteln suurpainenatriumlamppua. Ovat tyyriitä, valo on silmään aika kalsea, ovat isoja ja kömpelöitä ja lisäksi lämmittävät paljon. Mutta ovat todella tehokkaita. Monimetallilamput ovat sitten värintoistoltaan miellyttävämpiä ja lähes yhtä tehokkaita kuin natriumlamput. Mutta ovat myöskin hintavia.

Lamppuja kannattaa pitää päällä sellaiset n. 12h päivällä. Kukkivat kasvit tarvitsevat punaista valoa kukkiakseen ja sininen on kasvuun. Kasvit tarvitsevat aika paljon valoa ja oikeilla spektreillä, joten ei varmaan siitä pienestä jalkalampusta ole juuri mitään iloa, ainakaan monelle kasville.

• lamppu kun lamppu

Minulla on huoneen takaosassa (5m ikkunasta jonka edessä lähes parimetrinen kattolippa, joten päivänvalo ei ylety ollenkaan) iso kasa kasveja, joista osa viihtyy todella hyvin ja kasvaa, osa ei juuri kasva, mutta ei kärsikään. Juuri noiden kasvivalaisimien hinnan ja valon värin takia olen tyytynyt tavalliseen kattospottivalaisimeen jossa on näitä "markettikasvilamppuja" (neodymium, tai jotain sinnepäin). Nekään eivät kuulemma ole kasveille sen kummempia kuin tavalliset hehkulamput, ainoastaan korostavat kasvien värejä. Ja jotta epäkohta olisi vielä suurempi, tämä kattolamppu on 1-1,5m kasveista suositellun alta 50cm etäisyyden sijaan. Ilman tuota kattovaloa kasvit tuskin pysyisivät hengissä tuossa paikassa, joten kyllä valo kun valo on parempi kun ei mitään (tosin liian lähellä oleva hehku- tai halogeenivalo taitaa lämmittää liikaa kasvin viihtyvyyden kannalta).

• tri Forsbacka

Energiansäästölamput on ihan hyviä ja halpoja. Spektri on kohtalaisen sopiva ja esteettisestikin saa miellyttävän ratkaisun kun ruuvaa sen vaikka johonkin jalkalamppuun tai vastaavaan. Kasvilamput on rahan haaskausta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5346
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3701
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3263
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2505
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2102
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2027
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163