Kelan selvityspyyntö

Tänään tipahti postiluukusta sekä itselle, että avolle Kelalta selvityspyyntö opintojen edistymisestä. Itselläni ei onneksi opintopisteitä puutu kuin 3,2, jotka saan todennäköisesti palauttamalla yhden työn, mutta avolta puuttuu noin kaksikymmentä pistettä.

Eli siis hän ei vain ole päässyt uusintakokeissakaan läpi kaikista kursseista. Joten mitä lappuun selvitykseksi, jotta tukea ei lakkautettaisi? Onko kukaan täällä saanut selitettyä asiaa niin, että tukea ei lakkauteta?

6

4676

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi vaihtoehto on, että hankkii opettajilta todistukset kursseille/tentteihin osallistumisesta. Tällöin voi todistaa yrittäneensä saada opintoviikot kasaan.
      Myös sinun on palautettava selvitys. Vaikka kyseessä olisikin vain yksi puuttuva kurssi, sinun on ilmoitettava Kelalle miksi et suorittanut sitä ennen tarkistusta.

    • Pasi

      Kertokaa niille totuus. Jos tuet saa jatkumaan valehtelemalla, se on täysin verrattavissa varastamiseen.

      • plaa

        moi! mulle tuli kanssa ko. kirje tänään. Mun laskujen mukaan opintopisteitä on 5,jotain tukikuukautta kohti.. mukaanlukien hyväksiluvut. nyt tuli mieleen ettei hyväksilukuja oteta huomioon...? onko näin? käyköhän selitykseksi...???


      • niitä
        plaa kirjoitti:

        moi! mulle tuli kanssa ko. kirje tänään. Mun laskujen mukaan opintopisteitä on 5,jotain tukikuukautta kohti.. mukaanlukien hyväksiluvut. nyt tuli mieleen ettei hyväksilukuja oteta huomioon...? onko näin? käyköhän selitykseksi...???

        voi ottaa huomioon, jos ne on jo aiemmin otettu. Selitykseksi ei ainakaan sivujen mukaan käy kun joku masennus tmv. mihin tarvitsee VÄLTTÄMÄTTÄ lääkärin tmv. todistuksen. Itelläki oli aika tiukilla opintoviikot, niin katoin etukäteen mitä tarttee tehdä, jos selvityspyyntö tulee ja mikä käy selitykseksi. Eilen sitte tuli kirje, että se jatkuu normaalisti.

        Mutta sen tuen lakkauttamisen pystyy estämään saamalla kasaan tietyn määrän opintopisteitä vuoden tai tammikuun loppuun mennessä. Silloin opintotuki jatkuu määräaikaisena. Lisäks oli eriksee tietyt määrät opintopisteitä, jotka pitää saada kasaan, jotta opintotuki jatkuis jatkuvana. Määrät ei mun mielestä ollu mitään pahoja.


      • katrina_83
        niitä kirjoitti:

        voi ottaa huomioon, jos ne on jo aiemmin otettu. Selitykseksi ei ainakaan sivujen mukaan käy kun joku masennus tmv. mihin tarvitsee VÄLTTÄMÄTTÄ lääkärin tmv. todistuksen. Itelläki oli aika tiukilla opintoviikot, niin katoin etukäteen mitä tarttee tehdä, jos selvityspyyntö tulee ja mikä käy selitykseksi. Eilen sitte tuli kirje, että se jatkuu normaalisti.

        Mutta sen tuen lakkauttamisen pystyy estämään saamalla kasaan tietyn määrän opintopisteitä vuoden tai tammikuun loppuun mennessä. Silloin opintotuki jatkuu määräaikaisena. Lisäks oli eriksee tietyt määrät opintopisteitä, jotka pitää saada kasaan, jotta opintotuki jatkuis jatkuvana. Määrät ei mun mielestä ollu mitään pahoja.

        jos oli masennus eikä käynyt lääkärissä sen vuoksi eikä ole siis lääkärintodistustakaan? Eihän sitä nyt enää jälkikäteen pysty hommaamaan. Varsinkin kun masennus on mennyt jo ohi..ainakin luulisin.
        Tänä vuonna aloitin opiskelut innokkaasti ja tähän mennessä on mennyt hyvin. Nyt olen suunnitellut lukujärjestyksenkin niin että saan myös viime vuoden kurssit tänä vuonna suoritettua Mutta pahin opiskeluinnon viejä on jos lakkauttavat opintotuen. Ja näin käy elleivät hyväksy selittelyjäni ilman todistuksia. Miten pystyn muka masennukseni todistamaan, koska masennuksen aikana eristäydyin ihmisistä niin etten puhunut asioistani kenellekään. Toisin sanoen kukaan ei tiedä että olin masentunut.


    • vaan

      keksin joitain kursseja mistä on tulossa kokeita ja ovareita. Lyijykynällä skriivasin sille kelan selvityspaperille, kelan täti katso paperia ja totesi, että "onhan noita suorituksia näköjään tulossa". Läpi siis meni, opintotukea jatkettiin sillä perusteella että ovarit myös tulee.

      No, tukea tipahteli sinne kevääseen saakka, mutta kun ovareita ei kuulunutkaan, niin ei sitten syksyllä tullut enää tukeakaan.

      Nimim. väärällä alalla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2196
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      134
      1434
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      145
      1123
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe