Toukka liesituulettimesta

Tyttö

Outoa, mutta totta. Kolmena peräkkäisenä päivänä bongasin lieden päältä toukan. Parisenttinen, vaalea, musta piste päässä. Yhtään en tiedä eläimestä muuta, kun toukka on ja ajattelinkin kysyä, että kun ne kaikki jostain tupsahtivat siihen liedelle, että tulevatkohan liesituulettimesta? Onko kenelläkään kokemusta ko.asiasta? Kurkkasin liesituulettimeen ja mutkanhan se tekee, ennen katolle menoa, että oliskohan siellä joku pesä. Katollekin kiipesin, mutta näyttää olevan aikas umpinainen "tötterö" katolla...

21

31331

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sep

taitaa olla joku mukava kerrostalossa viihtyvä toukkalaji. Jos sillä on vielä sellanen karvatupsu päässä on se turkiskuoriainen, joka syö kaikenlaista kivaa vaatteista alkaen. Asuvat ilmastointihormeissa ja lattialistojen alla. Tarvitsevat koko taloyhtiön laajuisen myrkytyksen kuollakseen. Ne hopeiset joita löytyy pääasiassa kylpyhuoneista tai keittiöstä ( tulevat viemäreistä ) ovat sokeritoukkia ( vaarattomia ), pysyvät aika hyvin poissa kun kaataa kiehuvaa vettä kattilallisen joka viemäriin kerran viikossa. Ja sit on vielä muut toukat, jotka elävät vanhoissa kerrostaloissa, omassani on outokuoriaisia (noiden kahden edellä mainitun lisäksi ), jotka hävitetään samalla tapaa kuin turkiskuoriaiset. kannattaa säästää madot, pistää ne vaikka lasipurkkiin ja mennä eka tunnistuttamaan ne ympäristövalvontaan ja sit ilmoittaa tuloksesta isännöitsijälle. Yleensä tosin isännöitsijä ei halua reagoida asiaan koska myrkytykset ovat niin kalliita. Lisäksi yhden asunnon myrkytyksen hyöty on plus miinus nolla. omani on jo kahteen otteseen myrkytetty mutta kyllä ne taas ovat tulleet takaisin. Asiasta oli justiinsa juttua eilisessä Aamulehdessä, jos satut lukemaan.

• Tyttö

Siis nämä tuholaiset, mitkä syövät kamppeetkin kaapista, voivat tulla siis ihan uuteen omakotitaloonkin. Hellalla on nyt sellainen " ansa " viritettynä, että jos niitä ropsahtelee enemmänkin sieltä hormista niin nappaan kiinni ja vien tunnistettavaksi.

• Emmä
        Tyttö kirjoitti:

Siis nämä tuholaiset, mitkä syövät kamppeetkin kaapista, voivat tulla siis ihan uuteen omakotitaloonkin. Hellalla on nyt sellainen " ansa " viritettynä, että jos niitä ropsahtelee enemmänkin sieltä hormista niin nappaan kiinni ja vien tunnistettavaksi.

Emmä Usko että ne noita on uudessa omakotitalossa, jollet sit oo muuttanut kerrostalosta tai jostain vanhasta kämpästä sinne. Voivat meinaan matkata vaatteiden mukana uuteen asuntoon. Luultavsti ovat siis kärpäsen toukkia, tosin maalla asuneena kärpäsen toukat ei oo kyllä ikinään tipahdellu tolleen liesituulettimesta. suosittelen siis keräilyä ja tunnistettavaks vientiä.

• Kärpänen

Ne on kyllä melkein aina ihan tavallisia raatokärpäsiä (se iso musta). Toukka syö rasvaa torvista ja nauttii lieden lämmöstä. Myös omakotiasujan kaveri ja varsinkin maatalousympäristössä tavallinen. Vaaraton, joskin sopassa puistattaa naisväkeä.

• että ihrakuoriaisen

toukka
      http://www.helsingintehotorjunta.fi/hyonte.htm

Liesituuletinta käytettäessä sen hormin sisäpintaan
      muodostuu vähitellen ruuankäryistä rasvakalvo
      joka voi elättää melkoista populaatiota.

Ei kivoja tippuessaan liedelle, mutta muuten melko
      harmiton otus.
      Kyllä niitä meidänkin hormistossa elelee, huomasin
      kun liesi imureineen siirrettiin toiseen paikkaan.

• raksaaja--sh

Ehkä tuulettimen käynnissä ollessa (pienellä teholla) sinne vois suihkuttaa sinistä RAIDia tai Bayconia.

Onhan tuulettimessa rasvasuodatin?

Onhan sitä muistettu pestä?

VTT:n matalaenergiarakennusohjeissa liesituulettimen poisto kytketään ilmanvaihtokoneeseen ... mietityttää jotta eikös silloin toukat tipahtele kohta jokaiseen huoneeseen...

• Tuholaistorjuja

Oma arvioni on, että kyseessä on ihrakuoriaisen toukka...Näkemättä ei voi varmistaa.Myrkkyä ja hormin puhdistus.

• sulla
        Tuholaistorjuja kirjoitti:

Oma arvioni on, että kyseessä on ihrakuoriaisen toukka...Näkemättä ei voi varmistaa.Myrkkyä ja hormin puhdistus.

olis kuvaa tuosta ko toukasta?

• Toluhuuruissa
        sulla kirjoitti:

Istun nyt netissä ja etsin kuumeisesti tietoa ruokakomerossamme viihtyvistä elukoista.

Tytär desinfioi keittiötä joka paikan jynssäämällä. Valokuvan perusteella oletan, että kyseeessä on sokeritoukka.

Ehkä ilmoitus isännöitsijälle on aiheeton.
        Talo on vanha ja kokemusta löytyy takavuosilta toisista taloista turkiskuoriaisista ja mustista wc-madoista.

Meidän toukka on vaalea, melko pulska ja noin sentin pituinen. Voisi laittaa vaikka ongen koukkuun.

• eii
        Toluhuuruissa kirjoitti:

Istun nyt netissä ja etsin kuumeisesti tietoa ruokakomerossamme viihtyvistä elukoista.

Tytär desinfioi keittiötä joka paikan jynssäämällä. Valokuvan perusteella oletan, että kyseeessä on sokeritoukka.

Talo on vanha ja kokemusta löytyy takavuosilta toisista taloista turkiskuoriaisista ja mustista wc-madoista.

Meidän toukka on vaalea, melko pulska ja noin sentin pituinen. Voisi laittaa vaikka ongen koukkuun.

se kyllä sokeritoukka oo, ne on sellasii hopeisia, "kovakuorisii" ja niillä on ne tuntosarvet.
        http://www.hel2.fi/ymk/ymk/yvy/Asunto/Tuholaiset/muitatuholaisia.htm
        Toolta löytyy kuva sokeritoukasta
        Niitä ei myrkytetä, ku ne on harmittomii, kokemusta on..

• Tyttö
        sulla kirjoitti:

Olen käyttänyt joka päivä tuhottamasti energiaa etsiäkseni kuvia netistä tästä meidän "hellaeläimestä" mutta yksikään kuva ei täsmää sen elukan kanssa! Löysin niitä siis viime torstai ja perjantai aamuna ja sitten jälleen sunnuntaina.Heitin kaikki pihalle- hyvä minä. Nyt olen virittänyt hellalle jos jonkinlaista pyydystä ( hankalaa purkaa kaikki ruokaa tehdessä....) että onnistuisin saamaan toukan purkkiin ja näytille, mutta en ole yhtään
        ansaani onnistunut saamaan. Olen käynyt keittiön kaapit läpi, pessyt ja puunannut, mutta yhtään minkäänlaista eläintä ei ole sielläkään. Ei edes jauhoissa, ei muroissa, ei riisissä.....Olen vetänyt hellan seinästä irti, fikkarin kanssa tähtäillyt lattialle, koputellut listoja jne jne jne. Alan olla melkoisen ihmeissäni!

• Tyttö
        Toluhuuruissa kirjoitti:

Myös meidän hellalla lymyillyt toukka oli vaalea ja pullea ja ongenkoukkuun sopiva. Lisäksi päässä oli musta piste. Liikkui ketterästi.

• Pilkkitoukkiin
        Tyttö kirjoitti:

Olen käyttänyt joka päivä tuhottamasti energiaa etsiäkseni kuvia netistä tästä meidän "hellaeläimestä" mutta yksikään kuva ei täsmää sen elukan kanssa! Löysin niitä siis viime torstai ja perjantai aamuna ja sitten jälleen sunnuntaina.Heitin kaikki pihalle- hyvä minä. Nyt olen virittänyt hellalle jos jonkinlaista pyydystä ( hankalaa purkaa kaikki ruokaa tehdessä....) että onnistuisin saamaan toukan purkkiin ja näytille, mutta en ole yhtään
        ansaani onnistunut saamaan. Olen käynyt keittiön kaapit läpi, pessyt ja puunannut, mutta yhtään minkäänlaista eläintä ei ole sielläkään. Ei edes jauhoissa, ei muroissa, ei riisissä.....Olen vetänyt hellan seinästä irti, fikkarin kanssa tähtäillyt lattialle, koputellut listoja jne jne jne. Alan olla melkoisen ihmeissäni!

Kärpäsentoukkia voi talvellakin nähdä kalastus- urheilu- yms. liikkeessä - huoltamollakin- Niille on vain syötetty punajuurta tms väriainetta. Luonnostaan ovat valkeita.

• Tuholaistorjuja
        sulla kirjoitti:

Ihrakuoriaisen toukalla on ruumiin etuosassa 3 pientä jalkaparia eli yht 6 jalkaa. Selkäpuolella on heikkoa karvoitusta. Pituus on 12-16mm. Turkiskuoriaisen toukka on hyvin samankaltainen, mutta ihrakuoriaisen toukalla ei ole sukastupsua ruumiin takapäässä. Ihrakuoriaisen toukan ruumiin muoto ja koko vaikuttaa" pulskalta". Otuksen tarkka nimi on vyöihrakuoriainen.Ilmeisesti liesituulettimessa ja hormissa on niin paljon rasvaa, että toukat käyttävät sitä ravinnoksi. Vyöihrakuoriainen luokitellaan tuholaiseksi.Saattaahan kyseessä olla jokin toinenkin laji, mutta ihrakuoriainen minulle tulee ensimmäisenä mieleen.Se on varma, että nämä otukset eivät kuulu keittiöön. Pitäisi tehdä torjuntakäsittely. Jos tarvitset torjuntaan apua soita 044 0778069 niin katsotaan mitä asialle voidaan tehdä. www.servic.fi

• Tyttö
        Tuholaistorjuja kirjoitti:

Ihrakuoriaisen toukalla on ruumiin etuosassa 3 pientä jalkaparia eli yht 6 jalkaa. Selkäpuolella on heikkoa karvoitusta. Pituus on 12-16mm. Turkiskuoriaisen toukka on hyvin samankaltainen, mutta ihrakuoriaisen toukalla ei ole sukastupsua ruumiin takapäässä. Ihrakuoriaisen toukan ruumiin muoto ja koko vaikuttaa" pulskalta". Otuksen tarkka nimi on vyöihrakuoriainen.Ilmeisesti liesituulettimessa ja hormissa on niin paljon rasvaa, että toukat käyttävät sitä ravinnoksi. Vyöihrakuoriainen luokitellaan tuholaiseksi.Saattaahan kyseessä olla jokin toinenkin laji, mutta ihrakuoriainen minulle tulee ensimmäisenä mieleen.Se on varma, että nämä otukset eivät kuulu keittiöön. Pitäisi tehdä torjuntakäsittely. Jos tarvitset torjuntaan apua soita 044 0778069 niin katsotaan mitä asialle voidaan tehdä. www.servic.fi

Tilaan aivan varmasti myrkytyksen, mutta kun nyt oikein kerrataan faktat, että talo on 2v vanha. Ruokaa on tietysti tehty, eli hormisto on rasvassa.(?) Kaikki kaapit on putsattu, tekemättä eläinlöytöjä. Iso vati hellan päällä, vuorattuna ruokaöljyllä ja ilmastointiteipillä= ansa, ei ole tuottanut satoa, eli näitä kärpäsentoukan tyylisiä toukkia on bongattu 3 kertaa. Jatkuva vahtaus hellalle, eikä liikettä niin miten tarpeellista on lähteä nyt myrkyttämään? Epäilen itsekin, että jossain muhii yhdyskunta mikä syö jopa talon kivijalkaa asti, mutta sitten taas......

• Tuholaistorjuja
        Tyttö kirjoitti:

Tilaan aivan varmasti myrkytyksen, mutta kun nyt oikein kerrataan faktat, että talo on 2v vanha. Ruokaa on tietysti tehty, eli hormisto on rasvassa.(?) Kaikki kaapit on putsattu, tekemättä eläinlöytöjä. Iso vati hellan päällä, vuorattuna ruokaöljyllä ja ilmastointiteipillä= ansa, ei ole tuottanut satoa, eli näitä kärpäsentoukan tyylisiä toukkia on bongattu 3 kertaa. Jatkuva vahtaus hellalle, eikä liikettä niin miten tarpeellista on lähteä nyt myrkyttämään? Epäilen itsekin, että jossain muhii yhdyskunta mikä syö jopa talon kivijalkaa asti, mutta sitten taas......

Kyllähän se myrkytys olisi paikallaan.Ei tarvitse enää pitää "loukkua" hellan päällä :)! Toukat muuttuvat ajan mittaan aikuisiksi.Myrkytys hormiin, hellan taakse,keittiökalusteiden sokkeleiden taakse sekä kaikki jalkalistat käydään läpi.Tarkastan myös asuntosi muut tilat samalla käynnillä.Käytettävä torjunta-aine on hajuton ja väritön eikä tahraa paikkoja. Varoaika on 2 tuntia torjunnan jälkeen tai 5 tuntia jos olet raskaana tai asunnossa on alle 2-vuotiaita lapsia. Tämän jälkeen annan sinulle todistuksen torjunnasta, joka toimii takuuna. Jos asunnostasi löytyy kyseisiä tuholaisia vuoden aikana, tulen suorittamaan uuden torjunnan veloituksetta.Soittele minulle numeroon 044 0778069 niin teen Teille tarjouksen torjuntakäsittelystä. Servic Palvelut www.servic.fi

• öttinen

Meillä tippui liesarista n.30kpl toukkia ja kaikkinensa yht.50kpl ja aikuisia vöitä oli 13kpl.niitä on aikuisia nyrkytetty 3 vuoden ajalta mut nyt ei enää tehonnut mikään.On kahdesti käyty tuholaistorjunnasta ja nyt mennyt reilu viikko ettei yhtää näkynyt.Ne tulee ikkunoiden tuuletusaukoista,ilmastointikanavista,tiskialtaiden viemäreistä,siis oli tiskialtaissakin,roskiksen putken liittymäkohdista.Yhtään ei ollut vaatteissa eikä ruokakaapeissa.Kaikki mikä mahd.on käytetty pakastimessa tai silitetty ja osa sitten höyrypesty.Psljon mennyt myös roskiin.paras oli kun kangastuolista kuoriutui aikuinen öttinen.Erittäin raskasta ja ole ajatellut muuttaa jos viellä ilmenee

• moi

Ne on turkisvyöryäisiä. Ne asuu keittiössä ja esin vaatekomerossa. Mulla on niitä. Tosi inhottavia. taloyhtiö käy niitä tarvittaessa myrkyttämässä.Niistä ei kyl pääse koskaan eroon niin se myrkyttäjä sano! Ne ei tee ihmisille mitään ne syö pölyä. Mutta likaisuuden merkki se ei kuitenkaan ole. Mulla tippui kerran paistinpannulle sellainen. Kivaa!!!!!!!!!1

• Tuholaistorjuja

Tarkoitat kai vyöturkiskuoriainen??? Turkisvyöryäinen on minulle aivan uusi laji... :)

• Pelkkä kulta

Jos pötökkäsi on ulkoa peräisin, pane hormin päähän hyttysverkko. Itikatkaan eivät sitten pääse hillumaan sisälle. Entiset kuoriaiset pitäisi samalla myrkyttää vaikka Raidilla.

• pahamaineinen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe