2 tahti bensaa auton tankkiin

ewws

Voiko loput mökkiveneen kaksitahtibensat (2% öljyä) kaataa uudenkatkean auton tankkiin. Vai tuleeko ongelmia ?

38

14040

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kallekippari

      En kyllä välttämättä kaatais. Ainakaan jo uusi auto. Luulisin, että käy epätasaisesti jos ollenkaan. Tietysti riippuu määrästä. Tankki 70l ja siihen pari liraa niin kyllä se sinne häviää.

    • heh

      Eikös se kannattaisi myydä halvalla uistelijoille tai vaikka lahjoittaa mieluummin kuin pistää auton tankkiin. Muutaman euron takia saattaa tulla turhia hankaluuksia kun ei öljyn lisäaineistakaan tiedä. Saattavat vielä vaurioittaa katalysaattoria tms.

      • vaan

        ei se mitään tee. Vaikka laittaisit tankin täyteen prosentti bensaa. Savuttaa vähän enemmän "öljy palaa" mut ongelmia ei tule. Sillä sipuli... elämä on...


    • uusiin autoihin

      Älä kaada, rasittaa kattia ja lambda-anturia sekä sekoittaa ohjausjärjestelmää. Anna jollekin kaverille, jolla on vanha auto ennen katin keksimistä. Niissä palaa täysin melkein mikä vaan!

      • kuullut

        että tuhoaa katin.


    • Meriläinen

      säästää!

      • Anonyymi

        Säästää ympäristöä


    • Ykä

      Varmaa tietoa en ole minäkään löytänyt, mutta en liioin ehdotonta kieltoakaan.
      Yritetään vähän suhteuttaa. Autoni käyttöohjekirjassa on maininta, että moottori kuluttaa öljyä. Hyväksyttävän raja on kirjan mukaan jopa 1l/1000 km, joka voi ilmetä esim ruuhka-ajossa. (Kone on Volkkarin 1,4 74kw versio, vm 2001) Tämä tarkoittaa ruuhka-ajossa 1,4l koneella noin 100l bensaa, joten se vastaa 1% seosta. Nelarien öljyt ovat runsaasti lisäaineistettuja, ns peseviä, neutraloivat happamia yhdisteitä jnd.
      2-t öljyt on tarkoitettu poltettavaksi, joten niiden lisäaineistus ei ole läheskään yhtä tukeva, josta seuraa, että on vaikea uskoa niistä olevan haittaa edes sen vertaa kuin nelarien öljyistä.
      Näin ollen uskaltaisin kyllä polttaa pienen määrän 2-t seosbensaa katalysaattoriautosakin, edellytyksenä kuitenkin, että öljykonsentratio jää reilusti alle 1%. Itse pistäisin noin 5l seostavaraa tankkiin tankkauksen yhteydessä, ajatellen 45l tankkiiin menevän tankauksen yhteydessä esim 30l puhdasta tavaraa.

      • älä usko kaikkea

        Että valmistaja pääsisi vastuusta. Enpä ole koskaan kuullut, että kunnossaoleva auto vie 1l öljyä / 1000km. Ei edes volkkari. Kyllä semmoisella öljynkulutuksella on kone täysin paskana, jolloin rikkimenevä katti ja lambda on pienimpiä murheita! Säästä muutama kymppi bensoissa ja korjauta autoa tuhansilla. Et silleen.


      • Ilkiö
        älä usko kaikkea kirjoitti:

        Että valmistaja pääsisi vastuusta. Enpä ole koskaan kuullut, että kunnossaoleva auto vie 1l öljyä / 1000km. Ei edes volkkari. Kyllä semmoisella öljynkulutuksella on kone täysin paskana, jolloin rikkimenevä katti ja lambda on pienimpiä murheita! Säästä muutama kymppi bensoissa ja korjauta autoa tuhansilla. Et silleen.

        Niinhän se tietysti on, että käyttöohjekirjoihin kirjoitetaan mitä vaan. Ei niihin siis kannata uskoa. Kaikkihan yrittää aina ensin itse pulmatilanteessa ja vasta kun omat neuvot loppuu avataan käyttöohjekirja....


      • jare
        älä usko kaikkea kirjoitti:

        Että valmistaja pääsisi vastuusta. Enpä ole koskaan kuullut, että kunnossaoleva auto vie 1l öljyä / 1000km. Ei edes volkkari. Kyllä semmoisella öljynkulutuksella on kone täysin paskana, jolloin rikkimenevä katti ja lambda on pienimpiä murheita! Säästä muutama kymppi bensoissa ja korjauta autoa tuhansilla. Et silleen.

        Itse olen ainakin ajanut aikanaan astralla jossa öljytikun pää hädintuskin kastui 7500 kilometrin jälkeen. Koska kyseessä oli liisari auto, sain Länsiautosta mukaani aina huollosta öljykanisterin josta sitten lisäilin öljyä tarvittaessa.

        Minun autooni ei siis tehty remonttia tuon suuren öljynkulutuksen vuoksi vedoten juuri tuohon ohjekirjan määrittelyyn.


      • öljynkulutusta
        jare kirjoitti:

        Itse olen ainakin ajanut aikanaan astralla jossa öljytikun pää hädintuskin kastui 7500 kilometrin jälkeen. Koska kyseessä oli liisari auto, sain Länsiautosta mukaani aina huollosta öljykanisterin josta sitten lisäilin öljyä tarvittaessa.

        Minun autooni ei siis tehty remonttia tuon suuren öljynkulutuksen vuoksi vedoten juuri tuohon ohjekirjan määrittelyyn.

        Elikkä min max väli öljytikussa n. 1l. Jos tikku ei edes kunnolla kastunut, niin arvioidaan, että vehje kulutti n. 1,5 l öljyä / 7500 km. Saadaan n. 0,2l öljyä / 1000km, mikä on valitettavasti ihan normaalia Opeleissa. Olen edelleen sitä mieltä, että kun tosta öljynkulutus viisinkertaistuu, niin kone on täysin paskana!


      • jare
        öljynkulutusta kirjoitti:

        Elikkä min max väli öljytikussa n. 1l. Jos tikku ei edes kunnolla kastunut, niin arvioidaan, että vehje kulutti n. 1,5 l öljyä / 7500 km. Saadaan n. 0,2l öljyä / 1000km, mikä on valitettavasti ihan normaalia Opeleissa. Olen edelleen sitä mieltä, että kun tosta öljynkulutus viisinkertaistuu, niin kone on täysin paskana!

        Olen tuossa asiassa täsmälleen samaa mieltä kanssasi.

        Mutta tuon ohjekirjan jättämisestä omaan arvoonsa en ole samaa mieltä. Ohjekirjoja lukemalla säästyttäisiin monelta murheelta.


      • Ykä
        öljynkulutusta kirjoitti:

        Elikkä min max väli öljytikussa n. 1l. Jos tikku ei edes kunnolla kastunut, niin arvioidaan, että vehje kulutti n. 1,5 l öljyä / 7500 km. Saadaan n. 0,2l öljyä / 1000km, mikä on valitettavasti ihan normaalia Opeleissa. Olen edelleen sitä mieltä, että kun tosta öljynkulutus viisinkertaistuu, niin kone on täysin paskana!

        Minulla on ollut auto, jonka kone takuukorjattiin kun sen talvikulutus nousi 0,5l/1000km. Öljyn kulutus ei ylittänyt tehtaan speksejä tuolloin, mutta päätelmä oli, että kesälämmöillä ne ylittyisivät.

        Minusta kuitenkin se, että auton ylipäänsä sallitaan kuluttaa öljyä, joka kaiken lisäksi on voimakkaasti lisäaineistettua, on selvä osoitus siitä että tehtaat usovat katalysaattorien ja lambda anturien kestävän öljyn palamistuotteet ok. Tästähän tässä säikeessä oli alunperin kyse.


      • miten katti kestää
        Ykä kirjoitti:

        Minulla on ollut auto, jonka kone takuukorjattiin kun sen talvikulutus nousi 0,5l/1000km. Öljyn kulutus ei ylittänyt tehtaan speksejä tuolloin, mutta päätelmä oli, että kesälämmöillä ne ylittyisivät.

        Minusta kuitenkin se, että auton ylipäänsä sallitaan kuluttaa öljyä, joka kaiken lisäksi on voimakkaasti lisäaineistettua, on selvä osoitus siitä että tehtaat usovat katalysaattorien ja lambda anturien kestävän öljyn palamistuotteet ok. Tästähän tässä säikeessä oli alunperin kyse.

        Jos puhuit takuukorjauksista, niin oletan autosi olevan aika uusi. Sen näkee vasta myöhemmin, mikä merkitys tolla öljynpoltolla oli katin ja lambdan kestoon. Itsellä hajosi tällä viikolla katalysaattori, mielestäni liian nopeasti. Kesti 9 v. / 256000 km.


    • Warre

      Hommaa vanha kunnon Wartburg, ni eipä tarvii miettiä moisia.

      • B_Bobby

        Käyttäähän ne jotkut tilkan 2T-öljyä tankissa pitääkseen suuttimet kunnossa.


    • Anonyymi

      Voi kaataa ja tulee ongelmia.
      Oliko muuta?

    • Anonyymi

      Kyllä sinne auton tankkiin hätätilanteessa voi vaikka kuset luikauttaa. Jos ei paljoa tule. Ei se niin tarkkaa ole. Onn joskus kaatanut tiskivesiäkin sinne. No problem.

      • Anonyymi

        Älä nyt viitsi lähteä tuollaisia höpöttämään.

        Nykyautojen tankkiin ei saa laittaa mitään muuta kuin sille hyväksyttyä polttoainetta ja tähän perään muutama piste!


      • Anonyymi

        Kyse on oman auton tankista, ei sen vttumaisen naapurin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on oman auton tankista, ei sen vttumaisen naapurin.

        No, siinä tapauksessa saat laittaa sinne mitä mieleen juolahtaa.


    • Anonyymi

      20 vuotta vanha aloitus, mielenkiintoista.

    • Anonyymi

      Ei saa kaataa auton tankkiin. On laitonta. Autoon ei saa tankata yhtään mitään muuta kuin autokäyttöön tarkoitettua bensaa. Piste.

      • Anonyymi

        Kyllä se 2-T perämoottorin perusbensiini on myös teknisesti ja verotuksellisesti täysin autokäyttöön sopivaa. Tilkkanen öljyä sen joukossa ei tee siitä laitonta minkään lain mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se 2-T perämoottorin perusbensiini on myös teknisesti ja verotuksellisesti täysin autokäyttöön sopivaa. Tilkkanen öljyä sen joukossa ei tee siitä laitonta minkään lain mukaan.

        Juu, eikä tilkkanen tupaöljyä dieselin sekaan, eihän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, eikä tilkkanen tupaöljyä dieselin sekaan, eihän?

        Tuo on tilkkasen tyhmä kysymys. Teknisesti diesel ja tupaöljy ovat yhtäläisiä, mutta vähemmän verotettuun tupaöljyyn lisätään tunnistusainetta. Etkö todellakaan tuota tiennyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on tilkkasen tyhmä kysymys. Teknisesti diesel ja tupaöljy ovat yhtäläisiä, mutta vähemmän verotettuun tupaöljyyn lisätään tunnistusainetta. Etkö todellakaan tuota tiennyt?

        Ei ole "tupaöljy" ollut samaa kamaa kuin huoltoasemilla myytävä diesel öljy enää aikoihin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on tilkkasen tyhmä kysymys. Teknisesti diesel ja tupaöljy ovat yhtäläisiä, mutta vähemmän verotettuun tupaöljyyn lisätään tunnistusainetta. Etkö todellakaan tuota tiennyt?

        Sinähän se tilkkasen tyhmä olet. 2-t öljyihinkin lisätään väri-, eli tunnistusainetta. Eikä siinä 2-t öljyssäkään mitään polttoaineveroa ole. Eli etkö todellakaan noitakaan tiennyt?

        Eli toisin sanoen: ei ole verotuksellisesti eikä muutenkaan mitään eroa sekoittaako tankkiin tupa- vaiko 2-t öljyä. Noilla öljyillä on toki eri ominaisuudet ja tarkoitukset, mutta siitä ei tässä nyt ollut kyse.

        Että näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän se tilkkasen tyhmä olet. 2-t öljyihinkin lisätään väri-, eli tunnistusainetta. Eikä siinä 2-t öljyssäkään mitään polttoaineveroa ole. Eli etkö todellakaan noitakaan tiennyt?

        Eli toisin sanoen: ei ole verotuksellisesti eikä muutenkaan mitään eroa sekoittaako tankkiin tupa- vaiko 2-t öljyä. Noilla öljyillä on toki eri ominaisuudet ja tarkoitukset, mutta siitä ei tässä nyt ollut kyse.

        Että näin.

        Ihan uutta tietoa pukkaa. Silkasta uteliaisuudesta kysyn, että miksi 2-t öljyyn lisättäisiin jotain tunnistusainetta??? Kaikkihan tietävät tunnistusaineen tarkoituksen polttoöljyssä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan uutta tietoa pukkaa. Silkasta uteliaisuudesta kysyn, että miksi 2-t öljyyn lisättäisiin jotain tunnistusainetta??? Kaikkihan tietävät tunnistusaineen tarkoituksen polttoöljyssä.

        Etkö ole koskaan kaatanut esim. Mobilin tai Shellin 2-t öljyä bensan sekaan? Ei se öljy sinistä tai vihreää ole luonnostaan. Siihen lisätään väriä, että näet sekoittumisen ja että pystyt erottamaan sekoitusbensan puhtaasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö ole koskaan kaatanut esim. Mobilin tai Shellin 2-t öljyä bensan sekaan? Ei se öljy sinistä tai vihreää ole luonnostaan. Siihen lisätään väriä, että näet sekoittumisen ja että pystyt erottamaan sekoitusbensan puhtaasta.

        No jopas on. Kun puhun polttoöljyn tunnistusaineesta tarkoitan ainetta jonka kaupallinen nimi lienee Euromarker 124, sillä on tietysti joku koodi CAS-järjestelmässä. Aineen tarkoitus on paljastaa viranomaisten ratsioissa ottamista näytteistä polttoöljyn käyttö diesel-autoissa. On kuuleman mukaan herkkä aine pienetkin jäämät paljastavat käytön.
        Mitä tulee omiin kokemuksiini 2-t bensiinin lotrailusta, niin niitä on. 2-pyöräkausi alkoi 1963, saab 96 joitakin vuosia, perämoottoreita vuoteen 2002. Viimeiset 2-tahtiset 20 vuotta ovat olleet siimaleikkuri ja moottorisaha.
        Nykyisiä 1%:n seossuhteita käytettäessä koen itse silmämääräisen havainnoinnin olevan haastavaa.
        Tämä oli tässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole "tupaöljy" ollut samaa kamaa kuin huoltoasemilla myytävä diesel öljy enää aikoihin!

        Tässä on pääkallon paikalta saatua tietoa PÖ2 ominaisuuksista.
        Ennen vanhaan polttoöljy oli ”kuivempaa” ja siksi sitä ei ollut turvallista käyttää koneissa.
        Oli siis olemassa kahta polttoöljyä. Moottori polttoöljy ja ”tupaöljy”.

        Nykyisin kaikki polttoöljyt ovat moottoreihin sopivaa.
        Sitä en lähde spekuloimaan, onko asemalta saatava dieselöljy minkä verran erilaista kuin moottori polttoöljy, mutta luulen eron olevan lähinnä kosmeettista.
        Ei siinä paljon eroa voi olla kun sitä polttoöljyä voi käyttää miljoonia maksavissa maansiirtokoneissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on pääkallon paikalta saatua tietoa PÖ2 ominaisuuksista.
        Ennen vanhaan polttoöljy oli ”kuivempaa” ja siksi sitä ei ollut turvallista käyttää koneissa.
        Oli siis olemassa kahta polttoöljyä. Moottori polttoöljy ja ”tupaöljy”.

        Nykyisin kaikki polttoöljyt ovat moottoreihin sopivaa.
        Sitä en lähde spekuloimaan, onko asemalta saatava dieselöljy minkä verran erilaista kuin moottori polttoöljy, mutta luulen eron olevan lähinnä kosmeettista.
        Ei siinä paljon eroa voi olla kun sitä polttoöljyä voi käyttää miljoonia maksavissa maansiirtokoneissa.

        Joillekin ”ennen vanhaan” on 20 vuotta sitten. Toisille se on 50 vuotta sitten, ja silloin ei tupaöljy todellakaan ollut kuivempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joillekin ”ennen vanhaan” on 20 vuotta sitten. Toisille se on 50 vuotta sitten, ja silloin ei tupaöljy todellakaan ollut kuivempaa.

        En tiedä koska tuo polttoöljy muutos tuli voimaan, mutta aikaisemmin oli käytössä kahta polttoöljyä, koska ruiskutuspumppu vaatii voitelua ja se toinen laatu ei sitä tarpeeksi tehnyt.
        Sen takia tarvittiin moottoreille sopivaa polttoöljyä.
        On olemassa monia eri käyttötarpeita joihin ei tarvitse ostaa verollista soppaa.

        Oma kokemukseni polttoöljyn käytöstä tulee kaivokselta.
        Meillä oli siellä miljoona luokan koneita käytössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä koska tuo polttoöljy muutos tuli voimaan, mutta aikaisemmin oli käytössä kahta polttoöljyä, koska ruiskutuspumppu vaatii voitelua ja se toinen laatu ei sitä tarpeeksi tehnyt.
        Sen takia tarvittiin moottoreille sopivaa polttoöljyä.
        On olemassa monia eri käyttötarpeita joihin ei tarvitse ostaa verollista soppaa.

        Oma kokemukseni polttoöljyn käytöstä tulee kaivokselta.
        Meillä oli siellä miljoona luokan koneita käytössä.

        Moottoripolttoöljy taisi tulla noin 20v sitten. Silloin ainakin maahantuojat alkoi ahkerammin puhua tavallisen tupaöljyn käyttöä vastaan. En tiedä mikä sitten teki tuparista ns. kuivaa. Kuivaakin tuparia voi käyttää jos lorauttaa hiukan esim 2-t öljyä sekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoripolttoöljy taisi tulla noin 20v sitten. Silloin ainakin maahantuojat alkoi ahkerammin puhua tavallisen tupaöljyn käyttöä vastaan. En tiedä mikä sitten teki tuparista ns. kuivaa. Kuivaakin tuparia voi käyttää jos lorauttaa hiukan esim 2-t öljyä sekaan.

        Silloin ennen saattoi tehdä noita omia sekoituksia melko turvallisesti, niin minäkin laitoin VP moottorin tankkiin 2-T öljyä.
        Tänä päivänä uusien moottoreiden valmistajat kieltävät laittamasta mitään dieselin joukkoon.
        Tarvikeliikkeissä on kuitenkin myytävänä vaikka mitä aineita parantamaan moottorin suorituskykyä.
        Ihmettelen mihin moottoriin ne on tarkoitettu.


    • Anonyymi

      ruohonleikkuriin, itse olen alittanut väkevää lasinpesunestettä kävi kuin harrikka 🤣

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3834
    2. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      2061
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      230
      1370
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      135
      1276
    5. Pitikö mennä rakastumaan

      Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      112
      1158
    6. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      113
      1150
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

      Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      71
      1057
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

      No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      1005
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

      muistuttaa?
      Ikävä
      60
      984
    10. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      906
    Aihe