Voiko loput mökkiveneen kaksitahtibensat (2% öljyä) kaataa uudenkatkean auton tankkiin. Vai tuleeko ongelmia ?
2 tahti bensaa auton tankkiin
35
13629
Vastaukset
- kallekippari
En kyllä välttämättä kaatais. Ainakaan jo uusi auto. Luulisin, että käy epätasaisesti jos ollenkaan. Tietysti riippuu määrästä. Tankki 70l ja siihen pari liraa niin kyllä se sinne häviää.
- heh
Eikös se kannattaisi myydä halvalla uistelijoille tai vaikka lahjoittaa mieluummin kuin pistää auton tankkiin. Muutaman euron takia saattaa tulla turhia hankaluuksia kun ei öljyn lisäaineistakaan tiedä. Saattavat vielä vaurioittaa katalysaattoria tms.
- vaan
ei se mitään tee. Vaikka laittaisit tankin täyteen prosentti bensaa. Savuttaa vähän enemmän "öljy palaa" mut ongelmia ei tule. Sillä sipuli... elämä on...
- uusiin autoihin
Älä kaada, rasittaa kattia ja lambda-anturia sekä sekoittaa ohjausjärjestelmää. Anna jollekin kaverille, jolla on vanha auto ennen katin keksimistä. Niissä palaa täysin melkein mikä vaan!
- kuullut
että tuhoaa katin.
- Meriläinen
säästää!
- Anonyymi
Säästää ympäristöä
- Ykä
Varmaa tietoa en ole minäkään löytänyt, mutta en liioin ehdotonta kieltoakaan.
Yritetään vähän suhteuttaa. Autoni käyttöohjekirjassa on maininta, että moottori kuluttaa öljyä. Hyväksyttävän raja on kirjan mukaan jopa 1l/1000 km, joka voi ilmetä esim ruuhka-ajossa. (Kone on Volkkarin 1,4 74kw versio, vm 2001) Tämä tarkoittaa ruuhka-ajossa 1,4l koneella noin 100l bensaa, joten se vastaa 1% seosta. Nelarien öljyt ovat runsaasti lisäaineistettuja, ns peseviä, neutraloivat happamia yhdisteitä jnd.
2-t öljyt on tarkoitettu poltettavaksi, joten niiden lisäaineistus ei ole läheskään yhtä tukeva, josta seuraa, että on vaikea uskoa niistä olevan haittaa edes sen vertaa kuin nelarien öljyistä.
Näin ollen uskaltaisin kyllä polttaa pienen määrän 2-t seosbensaa katalysaattoriautosakin, edellytyksenä kuitenkin, että öljykonsentratio jää reilusti alle 1%. Itse pistäisin noin 5l seostavaraa tankkiin tankkauksen yhteydessä, ajatellen 45l tankkiiin menevän tankauksen yhteydessä esim 30l puhdasta tavaraa.- älä usko kaikkea
Että valmistaja pääsisi vastuusta. Enpä ole koskaan kuullut, että kunnossaoleva auto vie 1l öljyä / 1000km. Ei edes volkkari. Kyllä semmoisella öljynkulutuksella on kone täysin paskana, jolloin rikkimenevä katti ja lambda on pienimpiä murheita! Säästä muutama kymppi bensoissa ja korjauta autoa tuhansilla. Et silleen.
- Ilkiö
älä usko kaikkea kirjoitti:
Että valmistaja pääsisi vastuusta. Enpä ole koskaan kuullut, että kunnossaoleva auto vie 1l öljyä / 1000km. Ei edes volkkari. Kyllä semmoisella öljynkulutuksella on kone täysin paskana, jolloin rikkimenevä katti ja lambda on pienimpiä murheita! Säästä muutama kymppi bensoissa ja korjauta autoa tuhansilla. Et silleen.
Niinhän se tietysti on, että käyttöohjekirjoihin kirjoitetaan mitä vaan. Ei niihin siis kannata uskoa. Kaikkihan yrittää aina ensin itse pulmatilanteessa ja vasta kun omat neuvot loppuu avataan käyttöohjekirja....
- jare
älä usko kaikkea kirjoitti:
Itse olen ainakin ajanut aikanaan astralla jossa öljytikun pää hädintuskin kastui 7500 kilometrin jälkeen. Koska kyseessä oli liisari auto, sain Länsiautosta mukaani aina huollosta öljykanisterin josta sitten lisäilin öljyä tarvittaessa.
Minun autooni ei siis tehty remonttia tuon suuren öljynkulutuksen vuoksi vedoten juuri tuohon ohjekirjan määrittelyyn. - öljynkulutusta
jare kirjoitti:
Itse olen ainakin ajanut aikanaan astralla jossa öljytikun pää hädintuskin kastui 7500 kilometrin jälkeen. Koska kyseessä oli liisari auto, sain Länsiautosta mukaani aina huollosta öljykanisterin josta sitten lisäilin öljyä tarvittaessa.
Minun autooni ei siis tehty remonttia tuon suuren öljynkulutuksen vuoksi vedoten juuri tuohon ohjekirjan määrittelyyn.Elikkä min max väli öljytikussa n. 1l. Jos tikku ei edes kunnolla kastunut, niin arvioidaan, että vehje kulutti n. 1,5 l öljyä / 7500 km. Saadaan n. 0,2l öljyä / 1000km, mikä on valitettavasti ihan normaalia Opeleissa. Olen edelleen sitä mieltä, että kun tosta öljynkulutus viisinkertaistuu, niin kone on täysin paskana!
- jare
öljynkulutusta kirjoitti:
Elikkä min max väli öljytikussa n. 1l. Jos tikku ei edes kunnolla kastunut, niin arvioidaan, että vehje kulutti n. 1,5 l öljyä / 7500 km. Saadaan n. 0,2l öljyä / 1000km, mikä on valitettavasti ihan normaalia Opeleissa. Olen edelleen sitä mieltä, että kun tosta öljynkulutus viisinkertaistuu, niin kone on täysin paskana!
Olen tuossa asiassa täsmälleen samaa mieltä kanssasi.
Mutta tuon ohjekirjan jättämisestä omaan arvoonsa en ole samaa mieltä. Ohjekirjoja lukemalla säästyttäisiin monelta murheelta. - Ykä
öljynkulutusta kirjoitti:
Elikkä min max väli öljytikussa n. 1l. Jos tikku ei edes kunnolla kastunut, niin arvioidaan, että vehje kulutti n. 1,5 l öljyä / 7500 km. Saadaan n. 0,2l öljyä / 1000km, mikä on valitettavasti ihan normaalia Opeleissa. Olen edelleen sitä mieltä, että kun tosta öljynkulutus viisinkertaistuu, niin kone on täysin paskana!
Minulla on ollut auto, jonka kone takuukorjattiin kun sen talvikulutus nousi 0,5l/1000km. Öljyn kulutus ei ylittänyt tehtaan speksejä tuolloin, mutta päätelmä oli, että kesälämmöillä ne ylittyisivät.
Minusta kuitenkin se, että auton ylipäänsä sallitaan kuluttaa öljyä, joka kaiken lisäksi on voimakkaasti lisäaineistettua, on selvä osoitus siitä että tehtaat usovat katalysaattorien ja lambda anturien kestävän öljyn palamistuotteet ok. Tästähän tässä säikeessä oli alunperin kyse. - miten katti kestää
Ykä kirjoitti:
Minulla on ollut auto, jonka kone takuukorjattiin kun sen talvikulutus nousi 0,5l/1000km. Öljyn kulutus ei ylittänyt tehtaan speksejä tuolloin, mutta päätelmä oli, että kesälämmöillä ne ylittyisivät.
Minusta kuitenkin se, että auton ylipäänsä sallitaan kuluttaa öljyä, joka kaiken lisäksi on voimakkaasti lisäaineistettua, on selvä osoitus siitä että tehtaat usovat katalysaattorien ja lambda anturien kestävän öljyn palamistuotteet ok. Tästähän tässä säikeessä oli alunperin kyse.Jos puhuit takuukorjauksista, niin oletan autosi olevan aika uusi. Sen näkee vasta myöhemmin, mikä merkitys tolla öljynpoltolla oli katin ja lambdan kestoon. Itsellä hajosi tällä viikolla katalysaattori, mielestäni liian nopeasti. Kesti 9 v. / 256000 km.
- Warre
Hommaa vanha kunnon Wartburg, ni eipä tarvii miettiä moisia.
- B_Bobby
Käyttäähän ne jotkut tilkan 2T-öljyä tankissa pitääkseen suuttimet kunnossa.
- Anonyymi
Voi kaataa ja tulee ongelmia.
Oliko muuta? - Anonyymi
Kyllä sinne auton tankkiin hätätilanteessa voi vaikka kuset luikauttaa. Jos ei paljoa tule. Ei se niin tarkkaa ole. Onn joskus kaatanut tiskivesiäkin sinne. No problem.
- Anonyymi
Älä nyt viitsi lähteä tuollaisia höpöttämään.
Nykyautojen tankkiin ei saa laittaa mitään muuta kuin sille hyväksyttyä polttoainetta ja tähän perään muutama piste! - Anonyymi
Kyse on oman auton tankista, ei sen vttumaisen naapurin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse on oman auton tankista, ei sen vttumaisen naapurin.
No, siinä tapauksessa saat laittaa sinne mitä mieleen juolahtaa.
- Anonyymi
20 vuotta vanha aloitus, mielenkiintoista.
- Anonyymi
Ei saa kaataa auton tankkiin. On laitonta. Autoon ei saa tankata yhtään mitään muuta kuin autokäyttöön tarkoitettua bensaa. Piste.
- Anonyymi
Kyllä se 2-T perämoottorin perusbensiini on myös teknisesti ja verotuksellisesti täysin autokäyttöön sopivaa. Tilkkanen öljyä sen joukossa ei tee siitä laitonta minkään lain mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se 2-T perämoottorin perusbensiini on myös teknisesti ja verotuksellisesti täysin autokäyttöön sopivaa. Tilkkanen öljyä sen joukossa ei tee siitä laitonta minkään lain mukaan.
Juu, eikä tilkkanen tupaöljyä dieselin sekaan, eihän?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, eikä tilkkanen tupaöljyä dieselin sekaan, eihän?
Tuo on tilkkasen tyhmä kysymys. Teknisesti diesel ja tupaöljy ovat yhtäläisiä, mutta vähemmän verotettuun tupaöljyyn lisätään tunnistusainetta. Etkö todellakaan tuota tiennyt?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on tilkkasen tyhmä kysymys. Teknisesti diesel ja tupaöljy ovat yhtäläisiä, mutta vähemmän verotettuun tupaöljyyn lisätään tunnistusainetta. Etkö todellakaan tuota tiennyt?
Ei ole "tupaöljy" ollut samaa kamaa kuin huoltoasemilla myytävä diesel öljy enää aikoihin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinähän se tilkkasen tyhmä olet. 2-t öljyihinkin lisätään väri-, eli tunnistusainetta. Eikä siinä 2-t öljyssäkään mitään polttoaineveroa ole. Eli etkö todellakaan noitakaan tiennyt?
Eli toisin sanoen: ei ole verotuksellisesti eikä muutenkaan mitään eroa sekoittaako tankkiin tupa- vaiko 2-t öljyä. Noilla öljyillä on toki eri ominaisuudet ja tarkoitukset, mutta siitä ei tässä nyt ollut kyse.
Että näin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinähän se tilkkasen tyhmä olet. 2-t öljyihinkin lisätään väri-, eli tunnistusainetta. Eikä siinä 2-t öljyssäkään mitään polttoaineveroa ole. Eli etkö todellakaan noitakaan tiennyt?
Eli toisin sanoen: ei ole verotuksellisesti eikä muutenkaan mitään eroa sekoittaako tankkiin tupa- vaiko 2-t öljyä. Noilla öljyillä on toki eri ominaisuudet ja tarkoitukset, mutta siitä ei tässä nyt ollut kyse.
Että näin.Ihan uutta tietoa pukkaa. Silkasta uteliaisuudesta kysyn, että miksi 2-t öljyyn lisättäisiin jotain tunnistusainetta??? Kaikkihan tietävät tunnistusaineen tarkoituksen polttoöljyssä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan uutta tietoa pukkaa. Silkasta uteliaisuudesta kysyn, että miksi 2-t öljyyn lisättäisiin jotain tunnistusainetta??? Kaikkihan tietävät tunnistusaineen tarkoituksen polttoöljyssä.
Etkö ole koskaan kaatanut esim. Mobilin tai Shellin 2-t öljyä bensan sekaan? Ei se öljy sinistä tai vihreää ole luonnostaan. Siihen lisätään väriä, että näet sekoittumisen ja että pystyt erottamaan sekoitusbensan puhtaasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö ole koskaan kaatanut esim. Mobilin tai Shellin 2-t öljyä bensan sekaan? Ei se öljy sinistä tai vihreää ole luonnostaan. Siihen lisätään väriä, että näet sekoittumisen ja että pystyt erottamaan sekoitusbensan puhtaasta.
No jopas on. Kun puhun polttoöljyn tunnistusaineesta tarkoitan ainetta jonka kaupallinen nimi lienee Euromarker 124, sillä on tietysti joku koodi CAS-järjestelmässä. Aineen tarkoitus on paljastaa viranomaisten ratsioissa ottamista näytteistä polttoöljyn käyttö diesel-autoissa. On kuuleman mukaan herkkä aine pienetkin jäämät paljastavat käytön.
Mitä tulee omiin kokemuksiini 2-t bensiinin lotrailusta, niin niitä on. 2-pyöräkausi alkoi 1963, saab 96 joitakin vuosia, perämoottoreita vuoteen 2002. Viimeiset 2-tahtiset 20 vuotta ovat olleet siimaleikkuri ja moottorisaha.
Nykyisiä 1%:n seossuhteita käytettäessä koen itse silmämääräisen havainnoinnin olevan haastavaa.
Tämä oli tässä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole "tupaöljy" ollut samaa kamaa kuin huoltoasemilla myytävä diesel öljy enää aikoihin!
Tässä on pääkallon paikalta saatua tietoa PÖ2 ominaisuuksista.
Ennen vanhaan polttoöljy oli ”kuivempaa” ja siksi sitä ei ollut turvallista käyttää koneissa.
Oli siis olemassa kahta polttoöljyä. Moottori polttoöljy ja ”tupaöljy”.
Nykyisin kaikki polttoöljyt ovat moottoreihin sopivaa.
Sitä en lähde spekuloimaan, onko asemalta saatava dieselöljy minkä verran erilaista kuin moottori polttoöljy, mutta luulen eron olevan lähinnä kosmeettista.
Ei siinä paljon eroa voi olla kun sitä polttoöljyä voi käyttää miljoonia maksavissa maansiirtokoneissa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on pääkallon paikalta saatua tietoa PÖ2 ominaisuuksista.
Ennen vanhaan polttoöljy oli ”kuivempaa” ja siksi sitä ei ollut turvallista käyttää koneissa.
Oli siis olemassa kahta polttoöljyä. Moottori polttoöljy ja ”tupaöljy”.
Nykyisin kaikki polttoöljyt ovat moottoreihin sopivaa.
Sitä en lähde spekuloimaan, onko asemalta saatava dieselöljy minkä verran erilaista kuin moottori polttoöljy, mutta luulen eron olevan lähinnä kosmeettista.
Ei siinä paljon eroa voi olla kun sitä polttoöljyä voi käyttää miljoonia maksavissa maansiirtokoneissa.Joillekin ”ennen vanhaan” on 20 vuotta sitten. Toisille se on 50 vuotta sitten, ja silloin ei tupaöljy todellakaan ollut kuivempaa.
- Anonyymi
ruohonleikkuriin, itse olen alittanut väkevää lasinpesunestettä kävi kuin harrikka 🤣
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2042700
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1252505En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761698Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2031221Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va561179- 471088
- 99991
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6813- 106798
- 46793