hyvä objektiivi muotokuvaukseen

nikoni

Etsin hyvää/ei markkinoiden kalleinta linssiä Nikon d70 kameralleni. Tarkoituksena on ottaa sisällä muotokuvia.

21

10041

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???????????

      85-millin valovoimainen Nikoni. Taitaa 1.4 olla passeli.

      Tietenkin tilasta riippuen 50 millinenkin vois olla sopiva, ja kokokuviin 35 millinen jos tila meinaa loppua.

    • nikoni

      85/1.4 oli kyllä mielessä. Mites saman polttovälin omaava 1.8 aukon malli? On jo jonkin verran edullisempi...

      • ??????????

        se 1.8:kin, en vain sattunut muistamaan noita valovoimia kun en kuvaa nikonilla.

        Hyviä varmaan kumpikin.


      • Make

        85/1.8 on erinomainen Nikonin laseista, ihan muotokuvauksen peruslasi.


      • MashieNiblick

        Filmille kuvatessa 85mm on hyvä mutta itse pidän 50mm parempana D70:ssä. Eli kino vastaavuus tuossa 50mm:ssä on 75mm ja jos syväterävyyttä kaipaa 1.4 aukoa digikennolla tarvitaan. Verkkokauppa.comissa tuo Nikkor 50/1.4 on karvan yli €400. Kannattaa katsella jos jostakin löytää käytettynä.


      • örvelö
        MashieNiblick kirjoitti:

        Filmille kuvatessa 85mm on hyvä mutta itse pidän 50mm parempana D70:ssä. Eli kino vastaavuus tuossa 50mm:ssä on 75mm ja jos syväterävyyttä kaipaa 1.4 aukoa digikennolla tarvitaan. Verkkokauppa.comissa tuo Nikkor 50/1.4 on karvan yli €400. Kannattaa katsella jos jostakin löytää käytettynä.

        joo, itse laittaisin rahat kiinni tuohon jos kyseessä on digi_nikon 1.5 cropilla

        itseasiassa minä käytän juuri tuota kysestä lasia ja 30mm F 1.4 sigmaa muotokuvauksessa D70 parina.

        noita nikoneita on sitten (50mm af F1.4 D)2 sorttia, vanhemmat on jaappanissa valmistettuja ja uudemmat kiinassa.

        itselläni tuo paremmaksi rankattu jaappanilainen lasi ja piirto on erittäin hyvä.


      • ??????????
        MashieNiblick kirjoitti:

        Filmille kuvatessa 85mm on hyvä mutta itse pidän 50mm parempana D70:ssä. Eli kino vastaavuus tuossa 50mm:ssä on 75mm ja jos syväterävyyttä kaipaa 1.4 aukoa digikennolla tarvitaan. Verkkokauppa.comissa tuo Nikkor 50/1.4 on karvan yli €400. Kannattaa katsella jos jostakin löytää käytettynä.

        Kyllä 50:kin saa hyvin kuvattua, jos on tilaa kuvata niin 85 on parempi, varsinkin tiukoissa lähikuvissa jolloin 50 millisellä on vaarana vääristää kasvoja,siis suurentaa nenää. 85 on kuitenkin digilläkin senverran lievä tele jottei vääristymät haittaa, siis latistaa päätä syvyyssuunassa kasaan.


      • örvelö kirjoitti:

        joo, itse laittaisin rahat kiinni tuohon jos kyseessä on digi_nikon 1.5 cropilla

        itseasiassa minä käytän juuri tuota kysestä lasia ja 30mm F 1.4 sigmaa muotokuvauksessa D70 parina.

        noita nikoneita on sitten (50mm af F1.4 D)2 sorttia, vanhemmat on jaappanissa valmistettuja ja uudemmat kiinassa.

        itselläni tuo paremmaksi rankattu jaappanilainen lasi ja piirto on erittäin hyvä.

        "itseasiassa minä käytän juuri tuota kysestä lasia ja 30mm F 1.4 sigmaa muotokuvauksessa D70 parina."

        30 millisen kinovastaavuus D70:ssä kun on 45mm, en kyllä voi kuvitella sitä muotokuvaukseen sopivaksi polttoväliksi. Mennään kyllä ihan liian laajan kulmaan. Piirteiden vääristymät tuolla polttovälillä ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Jos haetaan pulloposki-efektiä, asia on ok, muuten ei. 50 millinen sitävastoin kyllä käy, mutta senkin kanssa pelataan rajoilla, koska 80mm on kinopolttovälinä alaraja potretteihin ja 50mm on cropattuna 75. Croppauksen jälkeen pitäisi mieluimmin päästä kinovälille 90-135 milliä ja silloin vääristymät voi kutakuinkin unohtaa.


      • Mikki
        Turhis kirjoitti:

        "itseasiassa minä käytän juuri tuota kysestä lasia ja 30mm F 1.4 sigmaa muotokuvauksessa D70 parina."

        30 millisen kinovastaavuus D70:ssä kun on 45mm, en kyllä voi kuvitella sitä muotokuvaukseen sopivaksi polttoväliksi. Mennään kyllä ihan liian laajan kulmaan. Piirteiden vääristymät tuolla polttovälillä ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Jos haetaan pulloposki-efektiä, asia on ok, muuten ei. 50 millinen sitävastoin kyllä käy, mutta senkin kanssa pelataan rajoilla, koska 80mm on kinopolttovälinä alaraja potretteihin ja 50mm on cropattuna 75. Croppauksen jälkeen pitäisi mieluimmin päästä kinovälille 90-135 milliä ja silloin vääristymät voi kutakuinkin unohtaa.

        Kannattaa muistaa kuitenkin, että croppikerroin vain rajaa kuvaa reunoilta, eikä oikeasti muuta polttoväliä, joten ns "pulloposkiefektit" yms ovat aivan samat pienikennoisella digirungolla kuin kinofilmirungollakin.


      • Mikki kirjoitti:

        Kannattaa muistaa kuitenkin, että croppikerroin vain rajaa kuvaa reunoilta, eikä oikeasti muuta polttoväliä, joten ns "pulloposkiefektit" yms ovat aivan samat pienikennoisella digirungolla kuin kinofilmirungollakin.

        Näin on. Kannattaa myös muistaa, että vääristymät ovat suurimmillaan kuva-alan reunoilla ja mitäs niille reunoille nyt tehtiinkään? Aivan oikein: rajataan pois! Näin ollen 50 millinen ei käyttäydy samoin filmirungossa ja digirungossa ja juuri siitä syystä 50 millinenkin käy potrettilasiksi digirunkoon, mutta ei filmirunkoon. 30 millinen ei käy potrettilasiksi edes digirunkoon ja vielä vähemmän filmirunkoon. 30 millinen kun digirunkossa cropatulta reuna-alueeltaan vastaa aika liki 50 millistä filmi- tai täyskennorungossa (45mm).

        Mitä tästä opimme? Vaikka croppikerroin "vain" rajaakin kuvan-alan reinoja pois, on väärin käyttää sanaa "vain". Virheet lasissa kuin lasissa, mitä ne sitten milloinkin ovat, korostuvat aina lasin reuna-alueella. Croppaus paitsi rajaa kuvaa, myös rajaa nämä suurimmat virheet sisältävät reuna-alueet veks. Herääkin kysymys (jonka olen heittänyt jo joskus aikaisemminkin): kumpi on parempi, perinteinen filmijärkkärin lasi vaiko digirunkoon tehty, joka siis on croppikertoimen mukaisesti suunniteltu? Näitä nk. digilaseja käytettäessähän reuna-alue ei rajaudu pois, joten lasin suurimmat vääristymätkään eivät rajudu ulos. Kas, siinäpä pähkinä...


      • mrkz

    • Täällä puhutaan tilasta kuvata potrettia, mutta unohdetaan se tärkein tila, eli objektiivin ja kohteen välinen.

      Teknisesti 50 millinen käy ihan hyvin potretteihin digissä, croppikertoimen ollessa 1,5. Vaarana kuitenkin on, kuten joku jo mainitsi, piirteiden vääristyminen kun mennään liian lähelle naamavärkkiä. Potrettikuvauksessa on aina pidetty alarajana 80 millistä, koska se on alin polttoväli jolla vääristymät ovat vielä siedettäviä. 50 millinen cropattuna on tuo 75mm, joka on jo karvan verran alle "sallitun". Kuvakulmat pitää siis sen kanssa olla hallinnassa. 85 on tässä mielessä mielessä parempi ja lähempänä yleisimmin filmipuolella käytettyä 135 millistä.

      Tärkein etu 85 millisellä verrattuna 50 milliseen tulee kuitenkin välimatkassa kohteeseen. Ihmisen ympärillä on määrätyn kokoinen alue, reviiri, jonka sisäpuolelle tuleminen hyvin usein koetaan äärimmäisen epämiellyttäväksi. Välimatka vaihtelee pääasiassa yksilöllisten erojen ja mallin kokemuksen mukaan. Jos häärätään tämän reviirin sisäpuolella kameroineen, mallin vaivautuu ja ilme ja eleet eivät ole luonnollisia. Välittömyyden katoamisen tuntu välittyy kuvaan ja lopputulos ei ole niin hyvä kuin se voisi tämän reviirin ulkopuolelta kuvatessa olla. Lisäksi 85 millisellä saa kaikenlaisissa pippaloissa helpommin tilannepotretteja kuin 50 millisellä, kun ei tarvitse mennä ihan niin "iholle".

      • ???????????

        Muotokuviin kinoformaatti ei ole hyvä. Itse kuvaan pääasiassa muotokuvia, ja rajaan aina lähes vanhaan kunnon 6x7 formaattiin, joten samalla rajatessa kuvausetäisyys hieman kasvaa (makuasioita). 50 millinen on nippanappa-riittävä puolivartalokuvia tiukempiin kuvauksiin.Oman roppanan 1.6 croppi myös auttaa hieman.

        85-millisellä kuvatessa välimatkaa tulee lisää, joka on jo sinällään hyvä, mutta tärkeä asia on myös kuvauskorkeuden/kameran kallistamisen vähenevä vaikutus aiheen perspektiiviin. Kun kuvaa 50-millisellä läheltä, kameran ja aiheen pienetkin korkeuden muutokset vaikuttavat kohteen ylä/ala-osien suhteelliseen toistumiseen.

        Sama korkeuden vaikutus ilmenee otettaessa kokovartalokuvia liian laajakanttisella objektiivilla, siis kuvausetäisyyden ollessa liian lyhyt.


      • ??????????? kirjoitti:

        Muotokuviin kinoformaatti ei ole hyvä. Itse kuvaan pääasiassa muotokuvia, ja rajaan aina lähes vanhaan kunnon 6x7 formaattiin, joten samalla rajatessa kuvausetäisyys hieman kasvaa (makuasioita). 50 millinen on nippanappa-riittävä puolivartalokuvia tiukempiin kuvauksiin.Oman roppanan 1.6 croppi myös auttaa hieman.

        85-millisellä kuvatessa välimatkaa tulee lisää, joka on jo sinällään hyvä, mutta tärkeä asia on myös kuvauskorkeuden/kameran kallistamisen vähenevä vaikutus aiheen perspektiiviin. Kun kuvaa 50-millisellä läheltä, kameran ja aiheen pienetkin korkeuden muutokset vaikuttavat kohteen ylä/ala-osien suhteelliseen toistumiseen.

        Sama korkeuden vaikutus ilmenee otettaessa kokovartalokuvia liian laajakanttisella objektiivilla, siis kuvausetäisyyden ollessa liian lyhyt.

        Niii-in... mä en nyt ed. viestissäni paneutunut niinkään tuohon tekniikkaan, vaan koetin kiinnittää huomiota kuvaustilanteen ongelmiin kun mennään lasi nenään kiinni. Sun pitäis kyllä kokeneena potrettikuvaajana tietää, että reviiri on jossain välillä 1-5 metriä mallista riippuen. Joillain hyvin harvoilla sitä ei ole ollenkaan ja joillakin se on ääretön. Kun lähdetään ulos studiosta ja mennään suku-, hää-, kastajais- ym. juhliin, joissa on aina sivullisia lähellä, reviiri ei enään ala metristä vaan kolmesta.

        Tekniikan puolesta 50 millinen riittää cropattuna potrettiin kyllä, tosin ei kovin tiukkaan, mutta miksi valita lasi jolla tod. näk. joutuu usein pelaamaan rajoilla? Monitoimilasina se puoltaa paikkansa hyvin, mutta varsinaiseksi potrettilasiksi en sitä valitsisi. 85 millinen on siihen monin tavoin paljon parempi valinta.

        Puhutaankohan me nyt samaa asiaa eri tavoin vai eri asiaa samoin tavoin? :) Sinänsä aivan sama, mutta tarkkaan ottaen en löytänyt viestistäsi omaa valintaasi 50/85 millisen välillä, vaikka siinä muuten asiaa olikin.


      • ??????????
        Turhis kirjoitti:

        Niii-in... mä en nyt ed. viestissäni paneutunut niinkään tuohon tekniikkaan, vaan koetin kiinnittää huomiota kuvaustilanteen ongelmiin kun mennään lasi nenään kiinni. Sun pitäis kyllä kokeneena potrettikuvaajana tietää, että reviiri on jossain välillä 1-5 metriä mallista riippuen. Joillain hyvin harvoilla sitä ei ole ollenkaan ja joillakin se on ääretön. Kun lähdetään ulos studiosta ja mennään suku-, hää-, kastajais- ym. juhliin, joissa on aina sivullisia lähellä, reviiri ei enään ala metristä vaan kolmesta.

        Tekniikan puolesta 50 millinen riittää cropattuna potrettiin kyllä, tosin ei kovin tiukkaan, mutta miksi valita lasi jolla tod. näk. joutuu usein pelaamaan rajoilla? Monitoimilasina se puoltaa paikkansa hyvin, mutta varsinaiseksi potrettilasiksi en sitä valitsisi. 85 millinen on siihen monin tavoin paljon parempi valinta.

        Puhutaankohan me nyt samaa asiaa eri tavoin vai eri asiaa samoin tavoin? :) Sinänsä aivan sama, mutta tarkkaan ottaen en löytänyt viestistäsi omaa valintaasi 50/85 millisen välillä, vaikka siinä muuten asiaa olikin.

        ..tämän tarinan ihan ensimmäinen viesti. Mainitsen heti kättelyssä 85 millisen, ja sitten 50 millisen jolla myös voi kuvia ottaa.
        Itsekkin olen sitä mieltä, että liian lyhyttä objektiivia muotokuvissa on syytä kaikin mahdollisin keinoin välttää.


      • ?????????? kirjoitti:

        ..tämän tarinan ihan ensimmäinen viesti. Mainitsen heti kättelyssä 85 millisen, ja sitten 50 millisen jolla myös voi kuvia ottaa.
        Itsekkin olen sitä mieltä, että liian lyhyttä objektiivia muotokuvissa on syytä kaikin mahdollisin keinoin välttää.

        niinhän mä arvelinkin, mutta kun en heti hiffannut sitä että mistä syystä vastasit juuri minun viestiini. Puhumme siis samaa asiaa keskenämme, mutta mitäs me siitä.


    • mitenhän ton aukon kanssa...
      Riittäkö tossa syväterävyys siis 1.4.
      Ettei jää nenä epätarkaksi, jos silmiin tarkentaa.
      Eikö olisi kuitenkin parempi käyttää pienempää aukkoa joku 5, ehkä. Yleensä tötteröiden piirtökyky on pienemmillä aukoilla parempi, vaikka olisi kuinka laadukas.

      -W-

      • Haukunpa tässä nyt oman vastaukseni...

        Eli siis.. jos nyt ajattelee oikein niin eiköhän se nenä mahdu sinne syväterävyysalueen sisään.

        20D=>1.6x=>1.4=>85mm(oikea)=>etäisyys 5m=>n.20cm syväterävyys.

        Piirrollisesti kyllä pienempi aukko olisi parempi.


        -W-


      • ????????????
        Wilsku kirjoitti:

        Haukunpa tässä nyt oman vastaukseni...

        Eli siis.. jos nyt ajattelee oikein niin eiköhän se nenä mahdu sinne syväterävyysalueen sisään.

        20D=>1.6x=>1.4=>85mm(oikea)=>etäisyys 5m=>n.20cm syväterävyys.

        Piirrollisesti kyllä pienempi aukko olisi parempi.


        -W-

        Mistä keksit ton 5 metrin etäisyyden? Eiköhän se etäisyys oo useinkin vähemmän kuin 5 m?


      • ???????????? kirjoitti:

        Mistä keksit ton 5 metrin etäisyyden? Eiköhän se etäisyys oo useinkin vähemmän kuin 5 m?

        Päästä.

        1m => 1cm
        2m => 3cm
        3m => 7cm
        4m => 13cm
        5m => 21cm
        6m => 30cm

        -W-


    • nikoni

      Kiitos hyvistä vinkeistä! Tähän samaan asiaan liittyen - Otan kummitytöstä viikon päästä "tärkeitä" 1-vuotissynttärikuvia. Onko hyviä ideoita esim. taustan suhteen (vaalea - tumma).
      Kamerassani (NIkon d70) löytyy tällä hetkellä vain paketin mukana tullut 18-70mm kittiputki, jolla kuvat pitäisi ottaa. Mitä aukkoa ja muita tarpeellisia säätöjä suosittelette? Käytössäni on lisäksi sb-600 salama ja kolmijalka.

      Kiitos tiedoista etukäteen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      111
      5037
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3302
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      3059
    4. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      36
      2112
    5. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1787
    6. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1540
    7. 450 000 ulosotossa

      Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      121
      1454
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

      Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      118
      1130
    9. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

      Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1099
    10. Miehen taloudellinen tilanne ja

      halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      43
      1067
    Aihe