Suusyöpä?

Jenny*

Perheenjäsenelläni havaittiin muutoksia suun limakalvoissa. Hän kävi tänään lääkärillä joka otti koepalan suusta. Vastaukset tulee parin viikon päästä. Mä en edes tiennyt koko jutusta ja kuulin vasta nyt. Tuli ihan hirveenä shokkina :( Pahimmassa tapauksessa voi kuulemma olla suusyöpä...Joten onko täällä ketään joka osaisi kertoa kyseisestä syövästä? Onko joitain suusyöpään sairastuneita, parantuneita jne.? Mitkä on yleensäkkin parantumismahdollisuudet suusyövässä? Ja miten voidaan hoitaa, onko mitään enää tehtävissä suusyövän ehkäisemiseksi? Tää on todella kamalaa...

32

76058

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mie

      Ikävä kyllä, suusyövän ennuste on huono. Käsittääkseni Matti Wuorikin kuoli juuri suusyöpään. Hoitona on leikkaus (jonka jälkeen puhuminen voi olla vaikeaa) ja kemoterapia, kuten monissa muissakin syövissä.

      Suusyövän riskitekijöitä ovat ainakin tupakointi ja runsas alkoholin käyttö.

      Pidän pukkuja perheenjäsenellesi, että kyse on jostain lievemmästä!

      • Jenny*

        Tää on ihan väärin, ei se polta ja alkoholia käyttää tosi harvoin...Ja on vasta päälle 40! :(


      • Mie
        Jenny* kirjoitti:

        Tää on ihan väärin, ei se polta ja alkoholia käyttää tosi harvoin...Ja on vasta päälle 40! :(

        On aina järkyttävää, kun ihminen sairastuu vakavasti. Täydellisen epäoikeudenmukaiselta se tuntuu, kun nuori ja terveitä elämäntapoja noudattanut ihminen saa vakavan sairauden.

        Mutta tilannehan on vielä epävarma. On hyvinkin sellainen mahdollisuus, että sukulaisellasi ei ole syöpää.

        Löysin muuten maallikolle aika selkeät sivut suusyövästä. Osoite on "http://www.hyvaterveys.fi/sivu.asp?path=1;614;708;5508", jos kiinnostaa.

        Ja vielä kerran: Tsemppiä ja positiivista mieltä!


      • Vuori
        Mie kirjoitti:

        On aina järkyttävää, kun ihminen sairastuu vakavasti. Täydellisen epäoikeudenmukaiselta se tuntuu, kun nuori ja terveitä elämäntapoja noudattanut ihminen saa vakavan sairauden.

        Mutta tilannehan on vielä epävarma. On hyvinkin sellainen mahdollisuus, että sukulaisellasi ei ole syöpää.

        Löysin muuten maallikolle aika selkeät sivut suusyövästä. Osoite on "http://www.hyvaterveys.fi/sivu.asp?path=1;614;708;5508", jos kiinnostaa.

        Ja vielä kerran: Tsemppiä ja positiivista mieltä!

        Kärsi pitkään kurkkutorven syövästä? Taitaa olla eriasia.


      • Mie
        Vuori kirjoitti:

        Kärsi pitkään kurkkutorven syövästä? Taitaa olla eriasia.

        Hän lopulta kärsi nimen omaan suusyövästä. Ehkä se levisi kurkusta? Sopisi hyvin ahkeran sikarinpolttajan kuvaan.

        Myös Elina Pohjanpää kuoli suu- (tai kieli-) syöpään. Opetteli puhumisenkin uudelleen, mutta niin vain tauti vei.

        Toivon kuitenkin edelleen, että aloittajan lähiomainen saa muun diagnoosin kuin syöpä.


      • meni
        Mie kirjoitti:

        Hän lopulta kärsi nimen omaan suusyövästä. Ehkä se levisi kurkusta? Sopisi hyvin ahkeran sikarinpolttajan kuvaan.

        Myös Elina Pohjanpää kuoli suu- (tai kieli-) syöpään. Opetteli puhumisenkin uudelleen, mutta niin vain tauti vei.

        Toivon kuitenkin edelleen, että aloittajan lähiomainen saa muun diagnoosin kuin syöpä.

        Jyrki Otilakin suusyöpään ja eräällä tuttavallani on myöskin suusyöpä. Totta tuo on että suusyövällä on hunot ennusteet.


      • Matleena81
        Mie kirjoitti:

        Hän lopulta kärsi nimen omaan suusyövästä. Ehkä se levisi kurkusta? Sopisi hyvin ahkeran sikarinpolttajan kuvaan.

        Myös Elina Pohjanpää kuoli suu- (tai kieli-) syöpään. Opetteli puhumisenkin uudelleen, mutta niin vain tauti vei.

        Toivon kuitenkin edelleen, että aloittajan lähiomainen saa muun diagnoosin kuin syöpä.

        Elina Pohjanpäällä oli kielisyöpä.

        Kyllä suusyövästäkin voi selvitä, mutta raskasta se on aina: leikkaus, sädehoito ja solumyrkyt. Leikkauksen jälkeen kovat kivut.Täytyy olla sitkeä ja toivoa parasta.


      • Anonyymi
        Jenny* kirjoitti:

        Tää on ihan väärin, ei se polta ja alkoholia käyttää tosi harvoin...Ja on vasta päälle 40! :(

        Nyt jäät hattuihin. Ensin odottaa sen patologin lausunnon, ja sitten vasta käy taistelemaan tautia vastaan jos se sitä on.
        Itteltäni löysi hammaslääkäri muutoksen suusta, poisti, laittoi sen patologille. Soitti tuloksesta, hyvälaatuinen, ei edes virusmuutos ollut. Jotain sidekudosjuttua. Eikä poistoalueen ympäristöönkään ole mitään lisää kasvanut, kielellä tunnustelen joskus(kitalaki). Itte en edes alun perin huomannut koko muutosta. Tarkka hammaslääkäri huomasi. Minusta oli hyvä, että koepalana muutos tutkittiin. Tiedänpä nyt että kaikki suun muutokset tulee käydä lääkärille vilauttamassa, mitkä on vähänkin outoja.(siis muuta kuin sitä normaalia, esim aftat on normaalia, ja joskus kieli ärtyy jostain ym)


    • Kuinka on

      Onko hänellä niitä kovinkin kiisteltyjä AMALGAAMIPAIKKOJA hampaissaan?
      Aihe kiinostaa.
      Voitko kertoa?

    • tuikkuli

      nielurisakuopan syöpä, C09.0. Suussani oli oikealla puolella "patti", jota ensin hoidettiin vain flunssaan kuuluvana kurkkutulehduksena ja söin antibioottikuureja. Patti ei vain poistunut ja lääkäriltä lääkärille lähettelyn jälkeen vihdoin sain lähetteen sairaalaan tutkimuksiin. Koepalat otettiin 29.9.2005 ja pahanlaatuisiksi todettiin. Sain tiedon 6.10.2005 ja kasvain leikattiin 12.10.2005 TYKS:ssä. Minulta on otettu 18.10.2005 pois 8 hammasta ja huomenna taas turkuun hampaiden tikkien poistoa varten. 2.11. on hoitosuunnittelukokous ja silloin saan tietää, milloin sädehoito ja sytostaattihoito alkavat. 3.11.2005 laitetaan peg-letku vatsaan, koska hoitojen vuoksi suuni kipeytyy niin paljon, etten pysty suun kautta ottamaan ravintoa enkä kipulääkkeitä Hoidot kestävät noin 7 vkoa. Sädetystä 2 min. kerrallaan viitenä päivänä viikossa ja yhtenä päivänä viikossa sytostaattihoito lisäksi. Elämäni romahti hetkessä kun sain kuulla diagnoosini, nyt olen yrittänyt sopeutua tilanteeseeni ja aion voittaa tämän sairauden ja elää vielä täysillä. Läheiset ihmiset ovat tärkeitä ja heille voin puhua ja purkaa itseäni, kuitenkin haluan myös olla yksikseni ajatusteni kanssa.

      • Samoin

        erään tuttavani kohtalo oli, että hänen kertomuksiaan kurkkunsa ongelmista ei otettu sen paremmin huomioon, eikä kuuloonkaan, vaikka hän vuosikausia kulki lääkäristä lääkäriin, kertoen kurkkukivuistaan, ja -ongelmastaan!
        Hän oli myös aktiivinen tupakanpolttaja.
        Yskänläkkeitä, ja vastaavia hänellekin määrättiin!
        Viimein hän otti tiukan kannan, että kipujen SYY on selvitettävä paremmin, mm. kuvaamalla.

        Kun kuvat tulivat, niissä oli todettu USEITA syöpäpesäkkeitä!

        Tilanne oli tietenkin jälleen kerran, edennyt jo niin pitkälle, että ei ollut enää mitään tehtävissä!!?

        Yleensähän kerrotaan, että se POTILAS on tullut LIIAN MYÖÄHÄÄN LÄÄKÄRILLE, vaivoistansa kertomaan!
        On myös tällaisiakin tapauksia, jotka eivät ole ollenkaan harvinaisia!

        Tässä jälleen yksi esimerkki siitä, niin hyvästä hoidosta, kuten sitä muistetaan mainostaa, ja potilaan huomioimisesta, tämän terveydenhoitomme rattaissa!

        Niin, lopputuloksista tuskin tarvitsee kertoa.


      • Elämä jatkuu

        Minulla oli nielurisasyöpä, jonka leikkaus kesti 10 h. Oliko sinulla yhtä iso operaatio? Sain sädehoidot ja pystyin kyllä syömään vaikka suu oli aika kipeä. Tosin paino kyllä putosi, oli sen verran vaikeaa.Sain kyllä aina kerralla n. 10 min sädetystä. leikkauksesta on nyt jo vajaa kaksi vuotta ja elän lähes normaalisti. Sädehoito vaan vähentää syljeneritystä, mikä vaikeuttaa syömistä. Käyn kontrolleissa ja elämä hymyilee. Onneksi Suomessa on syöpähoito huippuluokkaa!


      • tuikkuli
        Elämä jatkuu kirjoitti:

        Minulla oli nielurisasyöpä, jonka leikkaus kesti 10 h. Oliko sinulla yhtä iso operaatio? Sain sädehoidot ja pystyin kyllä syömään vaikka suu oli aika kipeä. Tosin paino kyllä putosi, oli sen verran vaikeaa.Sain kyllä aina kerralla n. 10 min sädetystä. leikkauksesta on nyt jo vajaa kaksi vuotta ja elän lähes normaalisti. Sädehoito vaan vähentää syljeneritystä, mikä vaikeuttaa syömistä. Käyn kontrolleissa ja elämä hymyilee. Onneksi Suomessa on syöpähoito huippuluokkaa!

        ja viime viikolla minulle laitettiin peg-letku, minkä kautta pystyn laittamaan ravintoliuoksia ja kipulääkettä vatsalaukkuun, sitten kun nielu ja suu tulevat niin kipeiksi, ettei pysty syömään/juomaan. Saan viitenä päivänä viikossa sädehoitoa noin 2 min kerrallaan ja yhtenä päivänä viikossa sytostaattihoitoa. Hoidot alkavat tämän viikon torstaina sädehoidolla ja kestävät 7 viikkoa. Lähden hoitoihin luottavaisella ja positiivisella mielellä. Haluan myös vielä elää lähes normaalia elämää ja nauttia siitä. Leikkauksen kestoa en aivan tarkkaan muista, mutta useampia tunteja siinä meni.


      • yks niistä
        Elämä jatkuu kirjoitti:

        Minulla oli nielurisasyöpä, jonka leikkaus kesti 10 h. Oliko sinulla yhtä iso operaatio? Sain sädehoidot ja pystyin kyllä syömään vaikka suu oli aika kipeä. Tosin paino kyllä putosi, oli sen verran vaikeaa.Sain kyllä aina kerralla n. 10 min sädetystä. leikkauksesta on nyt jo vajaa kaksi vuotta ja elän lähes normaalisti. Sädehoito vaan vähentää syljeneritystä, mikä vaikeuttaa syömistä. Käyn kontrolleissa ja elämä hymyilee. Onneksi Suomessa on syöpähoito huippuluokkaa!

        minulla on myös leikattu nielurisasyöpä kesäkuun lopulla leikkaus kesti n. 10 tuntia.sädehoidot vasta alkamassa muuten kaikki ok.kunto on todella hyvä.en tiedä miten jatkossa olen kuitenkin erittäin positiivisella mielellä enkä anna periksi. tsemmpiä sulle.


      • Angie
        yks niistä kirjoitti:

        minulla on myös leikattu nielurisasyöpä kesäkuun lopulla leikkaus kesti n. 10 tuntia.sädehoidot vasta alkamassa muuten kaikki ok.kunto on todella hyvä.en tiedä miten jatkossa olen kuitenkin erittäin positiivisella mielellä enkä anna periksi. tsemmpiä sulle.

        Hei
        Jos haluat, voisimme jatkaa keskustelua sähköpostilla. Olisi kiva varmaan vaihtaa ajatuksia puolin ja toisin. Minun leikkauksestahan on jo aikaa 2,5 vuotta ja elämä maistuu.

        [email protected]


      • yksi niistä
        Angie kirjoitti:

        Hei
        Jos haluat, voisimme jatkaa keskustelua sähköpostilla. Olisi kiva varmaan vaihtaa ajatuksia puolin ja toisin. Minun leikkauksestahan on jo aikaa 2,5 vuotta ja elämä maistuu.

        [email protected]

        Hoidotovat ohi ja kaikki näyttää erittäin hyvältä.Sain sytostaattihoitoa sädehoidon lisäksi seitsemän kertaa viikon välein. olin sytostaatin jälkeen pari päivää todella huonossa kunnossa ja väsynyt ruoka ei maistunut hoitojen aikana pystyin syömään ainoastaan peg-letkun kautta.
        Hoitojen jälkeen noin kahden viikon kuluttua aloin syömään suun kautta. laihduin noin kymmenen kiloa mutta pikkuhiljaa ruoka alkoi maistumaan paremmalle ja paremmlle nyt syön jo lähes normaalisti. Ainoa ongelma on suun kuivuminen ja nieleminen mutta sekin tuntuu pikkuhiljaa helpottavan.Ensimmäinen kontrolli oli kuukausi hoitojen jälkeen ja seuraava on tässä kuussa.Kaikki näyttää tosi hyvältä.Olen käynyt noin kuukauden ajan lenkillä ja hiihtämässä 2-3 kertaa viikossa joten kuntokin alkaa palautumaan.
        Kesää odotellessa elämä taas maistuu tosi mukavalta.


      • nielurisainen
        yksi niistä kirjoitti:

        Hoidotovat ohi ja kaikki näyttää erittäin hyvältä.Sain sytostaattihoitoa sädehoidon lisäksi seitsemän kertaa viikon välein. olin sytostaatin jälkeen pari päivää todella huonossa kunnossa ja väsynyt ruoka ei maistunut hoitojen aikana pystyin syömään ainoastaan peg-letkun kautta.
        Hoitojen jälkeen noin kahden viikon kuluttua aloin syömään suun kautta. laihduin noin kymmenen kiloa mutta pikkuhiljaa ruoka alkoi maistumaan paremmalle ja paremmlle nyt syön jo lähes normaalisti. Ainoa ongelma on suun kuivuminen ja nieleminen mutta sekin tuntuu pikkuhiljaa helpottavan.Ensimmäinen kontrolli oli kuukausi hoitojen jälkeen ja seuraava on tässä kuussa.Kaikki näyttää tosi hyvältä.Olen käynyt noin kuukauden ajan lenkillä ja hiihtämässä 2-3 kertaa viikossa joten kuntokin alkaa palautumaan.
        Kesää odotellessa elämä taas maistuu tosi mukavalta.

        Luin sinun nielurisasyövästä. Kuinka se todettiin ja mitä oireita sinulla oli? Itselläni on ollut nyt reilu puolivuotta toinen nielurisa huomattavasti suurempi kuin toinen. Olen käynyt monella lääkärillä ja sanovat vain epäsymmetriseksi risaksi. Vieläkin vähän kuitenkin epäilyttää... Vastauksesi olisi erittäin tärkeä :)


      • Nimetön
        yksi niistä kirjoitti:

        Hoidotovat ohi ja kaikki näyttää erittäin hyvältä.Sain sytostaattihoitoa sädehoidon lisäksi seitsemän kertaa viikon välein. olin sytostaatin jälkeen pari päivää todella huonossa kunnossa ja väsynyt ruoka ei maistunut hoitojen aikana pystyin syömään ainoastaan peg-letkun kautta.
        Hoitojen jälkeen noin kahden viikon kuluttua aloin syömään suun kautta. laihduin noin kymmenen kiloa mutta pikkuhiljaa ruoka alkoi maistumaan paremmalle ja paremmlle nyt syön jo lähes normaalisti. Ainoa ongelma on suun kuivuminen ja nieleminen mutta sekin tuntuu pikkuhiljaa helpottavan.Ensimmäinen kontrolli oli kuukausi hoitojen jälkeen ja seuraava on tässä kuussa.Kaikki näyttää tosi hyvältä.Olen käynyt noin kuukauden ajan lenkillä ja hiihtämässä 2-3 kertaa viikossa joten kuntokin alkaa palautumaan.
        Kesää odotellessa elämä taas maistuu tosi mukavalta.

        Itselläni perheessä oli suusyöpä. Suuta leikattiin. Puhuminen oli vaikeaa aluksi mutta myöhemmin se sujui. S, T ja D:tä on vaikea sanoa.
        Lääkkeiden johdosta ei saisi käyttää alkoholia tai tupakkaa.
        Jos alkoholia juo kahvilasillisen nousee naamaan KAMALAT punaiset rakkulat.
        Kyllä uskon, että siitä paranee.

        TSEMPPIÄ!


      • Pelottaa
        yks niistä kirjoitti:

        minulla on myös leikattu nielurisasyöpä kesäkuun lopulla leikkaus kesti n. 10 tuntia.sädehoidot vasta alkamassa muuten kaikki ok.kunto on todella hyvä.en tiedä miten jatkossa olen kuitenkin erittäin positiivisella mielellä enkä anna periksi. tsemmpiä sulle.

        Olen käyttänyt pussinuuskaa jonkin aikaa ja ilen pitänyt sitä samassa ylähuulessa ja sieltä tulee joskus verta nii tarkottaako se sitä että mulla ois suusyöpä?


    • Ikävä juttu

      Lähiomaiseni kuoli runsas vuosi sitten kielisyöpään. Oireiden alettua hän eli enää n. puoli vuotta. Ikääkin tosin oli. En halua edes ruveta kertomaan tai muistelemaan ko. kasvainta. Totean vain, että todella ikävä juttu. Toivottavasti omaisesi saa hoitoa ajoissa.

    • majoma
      • en tiää mitä

        itselleni on juuri tullut kurkkuun oikealle puolelle valkoinen patti. ja on ollut siinä jo pari viikkoa. se tuntuu kun nielaisee. kannattaisiko mennälääkäriin?


      • Mari89
        en tiää mitä kirjoitti:

        itselleni on juuri tullut kurkkuun oikealle puolelle valkoinen patti. ja on ollut siinä jo pari viikkoa. se tuntuu kun nielaisee. kannattaisiko mennälääkäriin?

        Kyllä kannattaa mennä, sillä se saattaa olla leukoplakia eli suusyövän esiaste, joka on vielä helposti hoidettavissa. Kiire kyllä on.


    • ,,

      Katsoitko laisinkaan miltä vuodelta viesti johon vastasit, nimimerkki Mari89, on???

    • Mulla on nystyrä kummallakin puolella posken limakalvoja, noin korvien korkeudella. Mietin pitäisikö mennä hampilääkäriin vai odottaa josko ne katoaisivat. Ehkä noin pari kuukautta olleet, eivät arista mitenkään mutta ne tuntuvat kyllä. Kiitos jo etukäteen neuvoista. En viitsisi turhaan mennä lääkärille jos sille onkin joku luonnollinen selitys.

      • Pelottaa

        Mä oon käyttäny nuuskaa jo jonkiverran ja pidän aina oikeella puolella ja joskus siitä tulee verta nii tarkottaako et ois suusyöpä?


      • suusyöpä
        Pelottaa kirjoitti:

        Mä oon käyttäny nuuskaa jo jonkiverran ja pidän aina oikeella puolella ja joskus siitä tulee verta nii tarkottaako et ois suusyöpä?

        Mene ihmeessä lääkäriin


      • minulla oli
        Pelottaa kirjoitti:

        Mä oon käyttäny nuuskaa jo jonkiverran ja pidän aina oikeella puolella ja joskus siitä tulee verta nii tarkottaako et ois suusyöpä?

        Mitä kuuluu? oletko saanut varmuutta mikä sinulla on?


    • hlääkäri

      ei sulla ole suusyöpää. älä huoli.

    • Tilastoistapois

      Löysin nielustani ylävasemmalta uvulan vierestä aftan näköisen leukoplakian 2014 kesällä ja menin ekan kerran lääkäriin (hammaslääkäriin) sitä näytättämään syksyllä. Sain ajan heti seuraavalle päivälle. Hammaslääkäri alkoi vain huutamaan; "Sinulla ei ole suusyöpää! Sinulla ei ole suusyöpää! En ota koepalaa, voin tehdä sinulle purentakiskot!" Olen käynyt 2014-2016 aikana ainakin 11 lääkärillä sitä näyttämässä ja pyytämässä ottamaan koepalaa (mitä kaikissa käypähoitosuosituksissa leukoplakioiden kohdalla suositellaan...). En ole löytänyt lääkäriä, joka suostuisi yksinkertaisen koepalan ottamaan. Kai ne pelkää, että se tarttuu...

      Vielä 2017 puolellakin olen useimmiten muun asian takia lääkärissä käydessäni maininnut tästä leukoplakiasta. Muita syitä onkin sitten ilmaantunut; patti kaulassa oikealla takana, kyhmy kilpirauhasen vasemmassaa lohkossa; mutta näistäkään ei voida koepalaa ottaa "Ne ovat (silmämääräisesti arvioiden!) vaarattomia." Oikeaan korvaan ja silmään säteilevälle paineentunteelle, jonka epäilen olevan peräisin jostain patista oikealla nielussa/nielurisassa ei edelleenkään löydy selitystä. Nyt on myös ollut parikuukautta otsaontelossa paineentunne, mutta ei sieltä löytynyt tulehdusta, kun lääkäri kosketti sekunnin ultraäänilaitteella otsaani. Alkuperäistä alunperin kivutonta leukoplakiaa on viimeaikoina alkanut juilia. Eli siis on alkanut tuntua jotain siellä. En pysty vielä sitä kivuksi kutsumaan, koska siedän kipua hyvin. Häiritsevä kutitus, pistää välillä.

      Että tässä taas tapaus, kun potilas ei osaa ajoissa mennä lääkäriin? En mä enää ees ottais niitä lääkäreitten hoitoja, vaikka nyt viimein tutkisivat, eiköhän se ole nyt 3v:ssä jo levinnyt niin jokapaikkaan, että turha pilata lyhyttä loppuelämäänsä turhilla sädetyksillä sun muilla. Ja leikata en lääkärien enää uskalla enää antaa näiden kokemusteni jälkeen. Yksikin korva- nenä- kurkkulääkääri sanoi, että jatkuvasti vaivaavaa oikeaa nielurisaani ei voida tutkimisen (joka on mahdotonta!) sijaan sitten vain poistaa, koska "Meillä säännöllisesti menetetään potilaita risaleikkauksissa".

    • Anonyymi

      Mikähän ihme minulla on. Oireillut jo yli viikon. Näytti niinkuin olisi Angiina, muttei lääkärin mielestä. A streptokokki kokeessa ei mitään, nyt odottelen nieluviljely tulosta.Valkoiset näpyt hävinneet, nyt punaisia kitalaessa ja kieli niinkuin olisi palanut. Ei pysty syömään.Kurkku kipeä...

    • Anonyymi

      Jos suusyöpä havaitaan ajoissa, siitä voi selvitä. Itse olen käynyt punajäkälän vuoksi kontrolleissa 3kk välein. Nyt löytyi kielestä leukoplakia, jossa lievä dysplasia. Todettiin koepalan perusteella. Mikä mahtaa olla punajäkälän ja leukoplakian yhteys?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      127
      3227
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1275
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1086
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      13
      1043
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      54
      972
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      966
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      934
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      839
    Aihe