Kotka vai Lappeenranta?

muuttajatyttö

Sain työpaikan kaakosta ja itse saan valita asetunko Kotkaan vai Lappeenrantaan, työn kannalta sama. Olen sinkkuihminen eli yksinäni muutan. Molemmissa paikoissa olen pikaisesti käynyt ja kauniita kaupunkeja ainakin molemmat.
Mitäs mieltä olette ja kertokaapa minulle, lännestä tulevalle, jotain kaupungistanne!

21

4357

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pahoin pelkään

Jos vanhat tavat Kotkan sivulla säilyvät..

• tuon

jälkeen voi tuottaa pettymystä:
        Kotka on peräreikä pukamineen, jossa harvat työtätekevät verovaroillaan maksavat kahelin kaupunginjohtajan utopistisia projekteja kotkansaarelle. Porukka on sisäänlämpiävää (tuttua varmaan myös siellä lännessä?). Teollisuus on lähtökuopissa, lastentarhoissa on täitä, leffateattereissa ääni liian kovalla, liikenne saarella kaoottista, saariston on vallanneet juopot, teinit sotkee joka paikan, ja mummot itkee koiranpaskoista.

• taija

tietysti lappeenrantaan. mukavia ihmisiä, isompi kaupunki, mutta kuitenki ihmisläheisempi. kotka on kylmä ja kolkko paikka, jossa ihmiset samanlaisia. itse olen kotkassa 20 asunut ja lappeessa voin silloin tällöin käynyt.

• lokki

riippuu kyllä siitä millaiseen porukkaan tutustuu, jos tutustuu aktiiviseen liikunnalliseen tyyppiin se ei ole välttämättä niin jumissa ja sisäänpäin, mutta jos tutustuu baarien kautta ihmisiin niin saa kyllä odottaa ihan mitävain.

valinta on aina sinun itsesi riippuu missä liikut, mihin tutustut ja otatko mallia muista vai oletko aito itsesi sanoivatpa kaverit siitä mitä vain. mä olen oma itseni ja rehellinen itselle enkä noudata tuttavapiirin mallia vaan pyrin kehittämään itseäni ja harrastan budolajia, eikä senkään suhteen voi itseä kusettaa on oltava se mikä on. olen puhunut

• kotkantyttö_

Oon asunu koko pienen ikäni Kotkassa, mut
      joitain tuttuja asuu Lappeenrannassa joten
      molemmat paikat on koluttu... Kotkassa on upee
      saaristo, meri, puistot yms. hienoja
      "vetonauloja" mut politiikka on yhtä syvältä kuin
      torimonttu... Muuten kaupunki on aika rauhallinen
      (paitsi meripäivinä!) ja ihmiset perusmukavia,
      Lpr:ssa meno on ehkä kuitenki vähä letkeämpää.
      Tää palsta voi antaa tosi negatiivisen kuvan
      Kotkasta koska kaikki valittaa jostain, mut
      ainakin mie oon ihan onnellinen täällä:)

• lokki

jos muutat kotkaan niin eikhän tutustuta ;)

• --Tiger--

Aika samanlaisiahan nuo kaupungit ovat. Lappeenranta on asukasmäärältään hieman suurempi. Kotka taas on olemukseltaan kaupunkimaisempi ja kaupunkialue on laajempi.

Molemmissa kaupungeissa asuu välittömiä ja hauskoja ihmisiä. Lpr on aito karjalaiskaupunki, kun taas Kotkassa pääkaupungin läheisyys jo vaikuttaa - tosin ei paljoa.

Kotkan plussana voi pitää muiden kaupunkien läheisyyttä - Kotkasta on hyvät yhteydet Helsinkiin, Kouvolaan, Haminaan ja Loviisaan, kun taas Lappeenrannan lähellä ei ole kuin Imatra.

Kotkassa on edulliset asumiskustannukset ja hyvät liikunta- ja ulkoilumahdollisuudet. Julkiset palvelut (terveydenhuolto yms.) valitettavasti toimivat Kotkassa melko huonosti.

Lpr on hieman eläväisempi kaupunki johtuen suuresta opiskelijoiden määrästä. Lpr:ssä myös asuu hieman korkeammin koulutettua porukkaa kuin Kotkassa. Iltaelämä on Lpr:ssa ilman muuta vilkkaampaa.

Olen itse asunut molemmissa kaupungeissa, eikä kummassakaan asuminen ole ainakaan suurta tuskaa tuottanut. Mainettaan parempia kaupunkeja :)

• xxxxxx

Tuosta Kotkan "kaupunkialueen laajuudemmasta" olen eri mieltä... Lappeenrannassa esim. yliopistolta on Kivisalmeen tai Hakaliin matkaa 17-20 kilometriä, ja koko välimaasto on kaupunkimaista aluetta. Lisäksi keskusta siinä keskellä, kuten useimmiten on kaupunkimaisilla alueilla tapana...

Ja mitä noihin "yhteyksiin" tulee, niin Kotkasta on lähinnä hyvät yhteydet Kouvolaan, ja sekin yhteys on ollut viime aikoina vaakalaudalla. :) Nyt kun Pendolinotkin tulevat Karjalan radalle käyttöön, käy todennäköisesti niin, että matka junalla Helsinkiin taittuu Lappeenrannasta paljon nopeammin kuin Kotkasta, eikä tarvitse edes vaihtaa junaa välillä. Lahden oikoradan valmistuttua on matka myös todennäköisesti selvästi nopeampi kuin bussikyyti Kotkasta Helsinkiin. Lisäksi Lappeenrannasta lähtee 7(?) lentovuoroa päivittäin keskustan vieressä olevalta lentokentältä...

• ---Tiger---
        xxxxxx kirjoitti:

Tuosta Kotkan "kaupunkialueen laajuudemmasta" olen eri mieltä... Lappeenrannassa esim. yliopistolta on Kivisalmeen tai Hakaliin matkaa 17-20 kilometriä, ja koko välimaasto on kaupunkimaista aluetta. Lisäksi keskusta siinä keskellä, kuten useimmiten on kaupunkimaisilla alueilla tapana...

Ja mitä noihin "yhteyksiin" tulee, niin Kotkasta on lähinnä hyvät yhteydet Kouvolaan, ja sekin yhteys on ollut viime aikoina vaakalaudalla. :) Nyt kun Pendolinotkin tulevat Karjalan radalle käyttöön, käy todennäköisesti niin, että matka junalla Helsinkiin taittuu Lappeenrannasta paljon nopeammin kuin Kotkasta, eikä tarvitse edes vaihtaa junaa välillä. Lahden oikoradan valmistuttua on matka myös todennäköisesti selvästi nopeampi kuin bussikyyti Kotkasta Helsinkiin. Lisäksi Lappeenrannasta lähtee 7(?) lentovuoroa päivittäin keskustan vieressä olevalta lentokentältä...

"Lappeenrannassa esim. yliopistolta on Kivisalmeen tai Hakaliin matkaa 17-20 kilometriä, ja koko välimaasto on kaupunkimaista aluetta. "

Niinpä niin, mutta eipä tuo 17-20 km kaistale sitten pohjois-eteläsuunnassa kovin leveä olekaan... Linnuntietä Kivisalmeen taitaa olla yliopistolta jotain 4-5 km Saimaan yli.

Kotkan viistosti Mussalosta Ristinkalliolle ulottuvalle kaupunkialueelle tulee kyllä enemmän laajuutta.

"Lisäksi keskusta siinä keskellä, kuten useimmiten on kaupunkimaisilla alueilla tapana... "

No esimerkiksi sellaisessa pikkukaupungissa kuin Helsingissä kaupunkirakenne on samanlainen kuin Kotkassa, että keskusta sijaitsee niemimäisellä alueella. Eikä esim. New Yorkinkaan keskusta taida maantieteellisesti kaupungin keskellä sijaita.

"Kotkasta on lähinnä hyvät yhteydet Kouvolaan, ja sekin yhteys on ollut viime aikoina vaakalaudalla"

Kotkasta lähtee päivittäin n. 30 bussivuoroa Helsinkiin, ja 11 Kouvolaan. Yhteydet Helsinkiin ovat siis selvästi paremmat. Lisäksi kulkee junia. Vertailun vuoksi Lpr:sta kulkee päivittäin 11 bussivuoroa Helsinkiin.

Junalla ehkä pääsee nopeasti Lpr:sta Helsinkiin, mutta millä hinnalla??? Matkaa on kuitenkin tuplasti enemmän kuin Kotkasta... Lentovuorot Lpr:sta taitavat kulkea vain Helsinkiin ja Pietariin... Kovin suosittuja eivät liene kun Lappeenrannassa ei julkisilla yhteyksillä edes pääse lentoasemalle.

• xxxxxx
        ---Tiger--- kirjoitti:

"Lappeenrannassa esim. yliopistolta on Kivisalmeen tai Hakaliin matkaa 17-20 kilometriä, ja koko välimaasto on kaupunkimaista aluetta. "

Niinpä niin, mutta eipä tuo 17-20 km kaistale sitten pohjois-eteläsuunnassa kovin leveä olekaan... Linnuntietä Kivisalmeen taitaa olla yliopistolta jotain 4-5 km Saimaan yli.

Kotkan viistosti Mussalosta Ristinkalliolle ulottuvalle kaupunkialueelle tulee kyllä enemmän laajuutta.

"Lisäksi keskusta siinä keskellä, kuten useimmiten on kaupunkimaisilla alueilla tapana... "

No esimerkiksi sellaisessa pikkukaupungissa kuin Helsingissä kaupunkirakenne on samanlainen kuin Kotkassa, että keskusta sijaitsee niemimäisellä alueella. Eikä esim. New Yorkinkaan keskusta taida maantieteellisesti kaupungin keskellä sijaita.

"Kotkasta on lähinnä hyvät yhteydet Kouvolaan, ja sekin yhteys on ollut viime aikoina vaakalaudalla"

Kotkasta lähtee päivittäin n. 30 bussivuoroa Helsinkiin, ja 11 Kouvolaan. Yhteydet Helsinkiin ovat siis selvästi paremmat. Lisäksi kulkee junia. Vertailun vuoksi Lpr:sta kulkee päivittäin 11 bussivuoroa Helsinkiin.

Junalla ehkä pääsee nopeasti Lpr:sta Helsinkiin, mutta millä hinnalla??? Matkaa on kuitenkin tuplasti enemmän kuin Kotkasta... Lentovuorot Lpr:sta taitavat kulkea vain Helsinkiin ja Pietariin... Kovin suosittuja eivät liene kun Lappeenrannassa ei julkisilla yhteyksillä edes pääse lentoasemalle.

Skinnarilasta Hakaliin on kyllä ihan linnuntietäkin vajaat 20 kilometriä. Pohjois-etelä-suunnassa Kivisalmesta Mattilaan reilusti yli 10 kilometriä.

Lappeenrannasta on Kotkaan verrattuna tuplasti matkaa Helsinkiin, mutta ei junalla. Juna kulkee molemmissa tapauksissa Kouvolan kautta, mutta lappeenrantalaisten ei tarvitse vaihtaa junaa välillä, ja lisäksi pian tulevat käyttöön uudet Pendolinot tälle reitille. Bussi on joka tapauksessa selvästi hitaampi vaihtoehto.

Lentokenttä sijaitsee kahden kilometrin päässä keskustasta, ja bussilla pääsee joka tapauksessa melko lähelle, jos haluaa jostain syystä matkatavaroitaan sellaisessa raahata. Nythän aloitettiin säännölliset charter-lennot Gran Canarialle, eli kotiovelta etelän lämpöön ei ole pitkä matka.

• xxxxxx
        xxxxxx kirjoitti:

Skinnarilasta Hakaliin on kyllä ihan linnuntietäkin vajaat 20 kilometriä. Pohjois-etelä-suunnassa Kivisalmesta Mattilaan reilusti yli 10 kilometriä.

Lappeenrannasta on Kotkaan verrattuna tuplasti matkaa Helsinkiin, mutta ei junalla. Juna kulkee molemmissa tapauksissa Kouvolan kautta, mutta lappeenrantalaisten ei tarvitse vaihtaa junaa välillä, ja lisäksi pian tulevat käyttöön uudet Pendolinot tälle reitille. Bussi on joka tapauksessa selvästi hitaampi vaihtoehto.

Lentokenttä sijaitsee kahden kilometrin päässä keskustasta, ja bussilla pääsee joka tapauksessa melko lähelle, jos haluaa jostain syystä matkatavaroitaan sellaisessa raahata. Nythän aloitettiin säännölliset charter-lennot Gran Canarialle, eli kotiovelta etelän lämpöön ei ole pitkä matka.

Mussolasta Ristinkalliolle on kartan mukaan linnuntietä jonkin verran päälle 10 kilometriä.

Kaupunkeja on toki vähän vaikea verrata suoraan, koska ovat ihan "eri muotoisia", mutta sanoisin, että kaupunkimainen alue on suurin piirtein samaa kokoluokkaa Lappeenrannassa ja Kotkassa. Sen sijaan olen sitä mieltä, että Lappeenrannassa pärjää paremmin ilman omaa autoa, jos tarve vaatii, koska palvelut on paremmin "sijoiteltu". Kotka on selkeä "autokaupunki" vähän kuin Imatrakin.

• Maalaistollo
        ---Tiger--- kirjoitti:

Minun mielestäni kotkassa ei ole kaupunkialuetta kuin kotkansaarella ja karhulassa

• Lepralainen
        xxxxxx kirjoitti:

Itä-länsi -suunnassa kauimpana toisistaan lienevät Uus-Lavola ja Pontus, matkaa päälle 20 km.

• xxxxxx
        Lepralainen kirjoitti:

Itä-länsi -suunnassa kauimpana toisistaan lienevät Uus-Lavola ja Pontus, matkaa päälle 20 km.

Totta tuokin.

• konsta-apeli
        Lepralainen kirjoitti:

Ja jos Saimaankaupunki-hanke joskus toteutuu, ääripisteiden välillä on vielä kymmeniä kilometrejä lisää matkaa. Alueen kaupunkimaisuutta se ei kuitenkaan lisää.

• konsta-apeli
        Maalaistollo kirjoitti:

Minun mielestäni kotkassa ei ole kaupunkialuetta kuin kotkansaarella ja karhulassa

Kaikki kaupunginosiksi kaavoitetut alueet ovat kaupunkialueetta. Sinulla taitaa mennä keskus ja kaupunkialue sekaisin?

• xxxxxx
        konsta-apeli kirjoitti:

Ja jos Saimaankaupunki-hanke joskus toteutuu, ääripisteiden välillä on vielä kymmeniä kilometrejä lisää matkaa. Alueen kaupunkimaisuutta se ei kuitenkaan lisää.

Näin on, mutta Lappeenrannan keskustaajama välillä Uus-Lavola - Pontus ON kaupunkimaista aluetta, ja etäisyys linnuntietä näiden välillä on noin 20 km... "Maaseutumainen alue" itä-länsi-suunnassa alkaa sitten näiden kaupunginosien jälkeen.

Jonkinlaisia kuntaliitoksia varmaan tulee tapahtumaan lähivuosina niin Lappeenrannan seudulla kuin Kotkan seudullakin, mutta millaisia, se onkin sitten eri asia. Ääritapauksessahan esim. koko Etelä-Karjalan maakunnasta tulee yksi suuri aluekunta...

• vai niin
        xxxxxx kirjoitti:

Mussolasta Ristinkalliolle on kartan mukaan linnuntietä jonkin verran päälle 10 kilometriä.

Kaupunkeja on toki vähän vaikea verrata suoraan, koska ovat ihan "eri muotoisia", mutta sanoisin, että kaupunkimainen alue on suurin piirtein samaa kokoluokkaa Lappeenrannassa ja Kotkassa. Sen sijaan olen sitä mieltä, että Lappeenrannassa pärjää paremmin ilman omaa autoa, jos tarve vaatii, koska palvelut on paremmin "sijoiteltu". Kotka on selkeä "autokaupunki" vähän kuin Imatrakin.

Autokaupunki? Ikinä en ole autoa tarvinnut ja aika monta vuotta olen kaupungissa tallannut...

• MX510

Itse asun Kotkassa, ja ihan vilpittömästi ja tosissani suosittelen tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa, eli Lappeenrantaa. Rupeaa todellakin vituttamaan kun täällä asuu. Ei saatana.. tuntuu että mikään ei suju, mikään ei onnnistu :)

• korjaus

Ihan ei nyt tuplana ole välimatka Hki-Lpr, se on nääs n. 220 km ja eikös Kotka-Hki ole jotain 130 km...ja bussimatkahan Kotkasta Hesaan kestää yli 2 tuntia, jopa 3 tuntia! Lappeenrannasta junalla pääsee yhtä nopeasti ja kyllä itse ainakin mieluummin junassa istun kun bussissa!! Junassa pääsee jaloitteleen ja käymään vaikka kahvilla tai kaljalla ravintolavaunussa :)

• jman

moi olen asunut lappeenrannassa ja muualla.nyt vuoden verran kotkassa.muuta ihmeessä lappeenrantaa ja unohda kotka-vaihtoehto.ihan rehellisesti sanon,koska molemmat olen kokenu ja täältä taas lähdössä.ei mielytäny kaupunki minua ollenkaan paitsi maisemiltaan.t:opiskelija -83

ps:lappeenrannassa huomattavasti parempi meno,mukavammat ihmiset ja enemmän vaihtoehtoja joka osa-alueelta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      64
      2618
    2. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      27
      2594
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      15
      1694
    4. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1407
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1406
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      101
      1359
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1173
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1106
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1083
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      59
      995
    Aihe