Mediaatio ulkomailla

Jukka

Moi!

Onko kukaan käynyt ulkomailla meditaatio retriiteillä tai viettänyt aikaa luostareissa? Olis kiva kuulla kokemuksia/ matkakertomuksia/ tietoa hyvistä paikoista. :)

11

1055

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • theravadaluostarissa

      Kyllä olen ollut Thaimaassa retriitillä ja samalla olin luostarissa pitempäänkin. Se oli aivan loistava paikka. Suosittelen tätä paikkaa kaikille kiinnostuneille. Siellä on joka kuun ensimmäisestä päivästä alkaen 10 päivän retriitti ulkomaalaisille englannin kielellä. Kannattaa mennä ajoissa ennen sen alkua. Mitään ennakkoilmoittautumista ei tarvita vaan ilmoittautuminen tapahtuu paikan päällä. Paikan nimi on Suan Mokkh. Se sijaitsee Chaya-nimisessä kylässä. Sinne pääsee junalla ja linja-autolla Bangkokista etelään, jonkin verran Surath Thanista pohjoiseen. Sen perusti Buddhadasa-niminen munkki, joka oli elossa vielä silloin. Nyt hän on poistunut paranirvanaan.

      Olen pohtinut miksi se paikka oli niin täydellinen. He sanoivat itse, että heillä on 2500 vuoden kokemus retriitin järjestämisestä. Niin se taitaa olla. Täällä lännessä on ehkä 20 vuoden kokemus tai korkeintaan 30 vuoden. Niin että päättele siitä!

      He sanoivat esim että heillä on kokemus siitä, millainen ravinto ja ruoka-ajat sopivat retriitille. Itseänikin ajatellen ole varma, että sillä oli merkitystä. Mietiskelyn määrä on pisimmillään retriitin keskivaiheilla. Alussa ja lopussa on vähemmän mietiskelyä. Aamulla on joogaa ja päivällä luentoja. Koko retriitin ajan on täysi hiljaisuus, lukuunottamatta jos haluaa kysyä jotain.

      Kymmenen tuntia mietiskelyä päivässä ei ollut lainkaan liikaa. Itse asiassa jotkut mietiskelivät esim ruokaa odottaessa ja nukkumaan mennessä ylimääräistäkin, mm itse tein niin.

      Erästä asiaa olen paljon miettinyt, mistä Buddhadasa puhui. Hän sanoi, että valaistua voi vain luonnossa. Siellä ollaan koko ajan luonnossa, sillä mietiskelytilakin on sellainen, ettei seiniä ole lainkaan vain katto.

      Olen vakuuttunut tästä tosiasiasta, että siellä on tuhansien vuosien know-how ja sitä tietotaitoa ei korvaa mikään täällä lännessä. Siksi suosittelen valaistumismatkaa buddhalaisiin maihin.

      • tao

        "valaistumismatkaa buddhalaisiin maihin"
        Valaistuitko?


      • Jukka

        Onko kyseisellä paikalla nettisivuja, josta saa tietoa?


      • täältä
        Jukka kirjoitti:

        Onko kyseisellä paikalla nettisivuja, josta saa tietoa?

        Kyllä on hyvät nettisivut. Löydät kartan, kulkuyhteydet ja kaiken infon täältä:

        http://www.suanmokkh.org/ret/ret-sm1.htm


        Itse menin sinne Surat Thanista bussilla. Menin vain linja-autoasemalle ja kyselin, mistä bussi lähtee ja sanoin rahastajalle, että jättää minut pois oikeassa paikassa ja aivan toisella puolen maantietä oli Suan Mokkhin portti.

        Luostarissa olo maksaa vain ruuan verran ja sehän on halpaa siellä. Länsimaiset eivät kerjää ruokaansa vaan maksavat sen. Buddhalaiset luostarit eivät missään nimessä saa ottaa muuta maksua, sillä Buddha teki luostareista ilmaisia.


      • Dharma
        täältä kirjoitti:

        Kyllä on hyvät nettisivut. Löydät kartan, kulkuyhteydet ja kaiken infon täältä:

        http://www.suanmokkh.org/ret/ret-sm1.htm


        Itse menin sinne Surat Thanista bussilla. Menin vain linja-autoasemalle ja kyselin, mistä bussi lähtee ja sanoin rahastajalle, että jättää minut pois oikeassa paikassa ja aivan toisella puolen maantietä oli Suan Mokkhin portti.

        Luostarissa olo maksaa vain ruuan verran ja sehän on halpaa siellä. Länsimaiset eivät kerjää ruokaansa vaan maksavat sen. Buddhalaiset luostarit eivät missään nimessä saa ottaa muuta maksua, sillä Buddha teki luostareista ilmaisia.

        Tama on oikeasti se mesta, mihin kantsii menna. Taa paikka on tarkoitettu juuri ulkomaisille ja useat munkitkin ovat ulkomaalaisia. Paikka on hyva siita, etta siella puhutaan englantia. Suosittelen ehdottomasti! Ja matkaa odotellessa kannattaa kuunnella dharma puheita osoitteesta: http://www.bswa.org/modules/mydownloads/


      • pohdiskelija
        Jukka kirjoitti:

        Onko kyseisellä paikalla nettisivuja, josta saa tietoa?

        Et varmasti tarkoittanutkaan että 10 päivässä yltäisi tuohon 'valaistumiseen', vaan että sivistää itseään askel kerrallaan?

        Pitkä se on matka(tai sitten ei), opit nauttimaan opiskelusta, et pelkästä päämäärästä niin kaikki sujuu helpommin.


    • qwertyuiop75
    • 10 päivää hiljaa
    • Hiljaisuutta

      Nostan tämän!
      Olisiko mahdollista mitenkään päästä juttelemaan aloittajan tai jonkun muun paikalla olleen kanssa? Tahtoisin itse lähteä tuonne mutta kaipaisin kokemus vinkkejä!
      Kiitos

    • Hiljaisuutta

      Haloo, olisiko kenelläkään mitään kommentteja tai kokemuksia mistään retriitistä ulkomailla..? Hiljaisuuden retriitti yms.?

    • Joogijoopajoo

      Olen käynyt noin ainakin 15 kertaa Intiassa joogaritriiteissä jne, sekä Saksassa, Italiassa, Ruotsissa ja monissa muissa maissa. Meditaatio Ananda Marga joogayhteisössä on mahtavaa, ihmiset ihania ja elämä mielenkiintoista, lisäksi keskitytään palveluprojekteihin ja auttamiseen. Maalla ei ole juuri väliä, mutta tietysti Intiassa tapaa todella edistyneitä joogeja. Rohkeutta avartaa näkemystä elämästä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      980
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      238
      775
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe