Lastentarhanopettaja..?

Minä Vain

Minkälainen toditus tarvitaan jos aikoo lastentarhanopettajksi opiskelemaan? Mulla keskiarvo n. 8.5. Millaset pääsykokeet? Lukemistä?? Kuinka paljon..?
Kuinka vaikea päästä? Valitaanko vain vähän??
Kaikkea muutakin tietoa haluaisin kyseisestä ammatista! :)

12

12786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vakalainen

      Yo-arvosanoilla taas on väliä. Esim. C:n paperit yhdistettynä työkokemukseen&kasvatustieteen approon niin pääsee kokeisiin. Varmasti vähemmälläkin.

    • tuleva lastentarhanopettaja

      Opiskelen itse ensimmäistä vuotta kyseistä alaa, joten hirvästi en vielä opiskelusta osaa sanoa, mutta pääsykokeet on vielä tuoreessa muistissa ja niistä voin toki jotain kertoa. Itse siis kirjoitin c:n paperit, pitkällä matikalla (siitä saa hyvät pisteet, kunhan vaan menee läpi!). Sain riittävät alkupisteet, joten pääsin pääsykokeisiin. Siihen papereiden merkitys sitten lähes hävisikin.
      Itse pääsykokeissahan siis (ainakin Helsingissä) on kolme osiota: pääsykoekirjan tentti, ryhmätilanne ja haastattelu.
      Kirjallinen tentti tuli siis yhdestä opuksesta. Muutama essee piti määrätyssä ajassa kyhätä, normaali käytäntö siis.
      Ryhmätilanteessa oli noin 5 3-6 -vuotiasta lasta ja aikaa todistaa olevansa sopiva lastentarhanopettajaksi oli 10-15min. Piti siis ohjata tuokio itse parhaaksi katsomallaan tavalla.
      Haastattelussa oli muutama henkilö kyselemässä "miksi haluat juuri tänne" -kysymyksiä.
      Ja sitten jäätiin jännityksellä odottamaan tuloksia.

      Helsingissä uusia opiskelijoita otettiin ainakin tänä vuonna 100, joten ei nyt ihan mahdotonta päästä. Toki hakijoita on myös paljon, eli itsestäänselvää pääsy ei ole.

      Itse ainakin olen valintaani tyytyväinen, enkä yhtään epäile etteikö täällä viihtyisi, jos kiinnostusta (etenkin) pienten lasten kasvatukseen löytyy.

      Nyt pitää käydä lukemaan lastntarhatyön historiaa, sillä tentti painaa päälle, mutta kysele jos jotain oleellista (tai vaikka vähemmän oleellistakin) jäi puuttumaan, autan mielelläni :)
      (Kannattaa myös surffailla yliopistojen sivuilla, sieltä löytyy paljon yleistä ja myös paikkakuntakohtaista tietoa!)

      • et kuitenkaan ole yksin

        heikko itsetunto vaivaa nyky-yhteiskunnassa monia muitakin.


      • -K-

        Voi sinua reppanaa, et tiedäkään kuinka arvokasta työtä lastentarhanopettajat oikein tekevät! :D
        Ehkä huomaat sen viimeistään sitten jos joskus hankit omia lapsia. Ei ole maailman helpoin asia kasvattaa lapsia. Ei varsinkaan tuommoisen moraalin ja arvoperustan omaavalta yksilöltä. Taitaa olla itsetunto heikoilla kantimilla...


      • -K-

        Niin jos tuolla siistijän ammatilla tarkotit vaippojen vaihtoa tms., niin sulla on aika suppea kuva lto:n työstä.
        Lastentarhanopettaja voi toimia päiväkodissa ohjaavana opettajana ja kasvattajana 0-6-vuotiailla lapsilla, esikouluopettajana ja myös alkuopetuksessa 1-2 luokilla. Lto on myös pätevä toimimaan päiväkodin ja päivähoidon johtajana. Ja lto:n työ ei todellakaan ole pelkkää hoitamista ja vaippojen vaihtamista, vaan myös kasvatusta ja opettamista.
        Siinä sinulle tietoa tästä ns. siivoojan työstä.


      • onkin

        unohdettu kasvattaa, joten et voi kasvattajan työtä ymmärtää.


      • mirelli

        Voisitko hieman tarkentaa tota pääsykokeen osaa, missä oli 5 3-6 vuotiasta lasta?


      • maarit146
        mirelli kirjoitti:

        Voisitko hieman tarkentaa tota pääsykokeen osaa, missä oli 5 3-6 vuotiasta lasta?

        juu, kerro lisää tosta ryhmätilanteesta et mitä siinä sit tapahtu!!!:D


      • tuleva lastentarhanopettaja
        maarit146 kirjoitti:

        juu, kerro lisää tosta ryhmätilanteesta et mitä siinä sit tapahtu!!!:D

        Meidät oli siis jaettu ympäri kaupunkia noin kymmenen hengen ryhmissä eri päiväkoteihin. Siellä jokainen sai kymmenisen minuuttia aikaa ohjata jonkun itse valitsemansa aktiviteetin lapsiryhmälle, ja vieressä seurasi yksi yliopiston opettajista ja yksi päiväkodin henkilökunnan jäsen (joka siis tuntee lapset ja tietää heidän luonteesta yms). Siinä arvioitiin kai lasten kanssa toimimista, kyykyä innostaa kaikki lapset toimimaan ohjeiden mukaan ja jotain vastaavaa.
        En nyt osaa oikein kertoa muuta, se oli ihan vaan tuokio lasten kanssa. Pientä esimakua tulevasta työstä, tosin työssä onneksi harvoin on kahta silmäparia vahtimassa tekemisiäsi ;) Mutta ei sitä kannata pelätä, lähtee avoimin mielin mukaan ja yrittää olla oma itsensä, niin eiköhän se siitä! :)


      • niitä joilla

        pää ei kestäny lastentarhanopettajan toimimista tai sitten et päässy edes opiskelemaan ja jouduit siivoojaksi ja katellisena katot vierestä kun eivät anna sinun neuvoa miten lapsia kasvatetaan...

        tosin siistijät ovat nykyisin korkeasti koulutettuja ja lastentarhanopettajan koulutuksella ei niissä hommissa pitkälle pötkitä, on ne niin pitkälle koulutettuja ja erikoistuneita.


    • sansui

      tarviiko kyseiseen ammattiin välttämättä lukiota?? vai tietyt aineet?

    • LTOminäkin

      lastentarhanopettajia koulutetaan yliopistoissa joten ylioppilstutkinto on se nopein keino hankkia riittävät pohjat opintoihin

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5225
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3267
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1820
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe