Itsemurhasta

ITSEMURHA

Suomessa on korkeat itsemurhaluvut. Määrätyssä iässä nuorilla miehillä itsemurha on yleisin kuolinsyy. Omaiset usein voivat vain kysellä jälkeenpäin; "Miksi jätit meidät?"

Hyvin usein itsemurhan tehnyt on puhunut jotakin itsemurhasta, mutta läheiset eivät osaa ja ymmärrä reagoida hälytysmerkkeihin. Itsemurhaa hautova tuntee elämänsä usein tarkoituksettomaksi. Hän kärsii usein alemmuuden tunteista ja syyttää itseään tai muita epäonnistumisisestaan. Itsetunto on heikko. Itsemurha on kuitenkin tavallisimmin täydellinen yllätys omaisille. Alkoholilla on usein oma roolinsa tapahtumaketjussa.

Itsemurhaa yrittäneet ovat maininneet teon syiksi koston, itserankaisun, paon, vetoomuksen, halun nukkua ja päästä pois, halun kuolla ja muuttaa olomuotoa. He ovat kokeneet elämänsä liian kovaksi.

Itsemurha tekona on niin raju, järkyttävä ja lopullinen, ettei sitä ei voida ymmärtää mitenkään järjellisesti järkeväksi. Voidaankin ajatella että kysymykssä on aina jonkinasteinen mielen ja henkisen tasapainon järkkyminen. Kukaan ei voi täydessä harkinnassa ja ymmärryksessä tehdä sellaista tekoa. Voittamattomia ongelmia ei yleensä ole olemassakaan. Vaikeudet voidaan aina järjestelyin siirtää syrjään. Monet eivät kuitenkaan ymmärrä hakea apua lääkäriltä, sosiaalityöntekijältä, avioliittoneuvojalta, terapeutilta tai velkajärjestelyjä. Epätoivoinen näkee ongelmansa vain omasta kapeasta sektoristaan, ja jumittuu saman suppean ajattelunsa ympärille. Itsemurhaan liittyy yleensä aina psyykkinen kuormitus. Ulkopuolinen tavallisesti näkee aina paremmin ulospääsyn vaikeuksista kuin ahdistunut itse.

Masennus on sairaus, jonka syyksi voitaneen laskea merkittävin osa itsemurhista.
Masentunut ei voi saada mielihyvää mistään, eikä kokea iloa, onnea ja tyydytystä, koska hänellä on keskushermoston aineenvaihduntahäiriö. Nämä keskushermoston aineet mm. serotoniini mahdollistavat mielihyvän tuntemukset.
Elämässä voi siis kaikki olla kunnossa, mutta sairastunut kyllästyy elämäänsä, koska ei koe siinä enää mitään elämisen arvoista, ja mielihyvää tuottavaa. Hänelle elämä on pelkkää tuskaa, ahdistusta, pelkoa ja epätoivoa. Hänellä ei sairaana ole realistista otetta elämäänsä.
Hänen todellisuustajunsa hämärtyy omien mielikuviensa, luulottelujensa ja itsetuhoviettinsä vuoksi. (Kts. opetuskirje "Masennus ja murhe" http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli)

Sanotaan että suomalainen "ei puhu eikä pussaa?"
Kyllä ihminen on onnellisempi jos hän näyttää tunteensa, ja uskaltaa rakastaa, ja ylipäätään pyrkii rakkauteen. Kielteisiä tunteita ei sovi näyttää vihassa, mutta ne voidaan purkaa pois keskustelemalla sovussa asiallisesti.
Mieltä painavien ja vaivaavien asoiden patoaminen aiheuttaa arvaamattomia seurauksia, kun ne hallitsemattomasti joskus kerralla purkautuvat, sitten kun malja on täysi.
Avioeroluvut vähentyisivät, ja niiden tuomat jälkiongelmat, jos parit keskustelisivat aina riitansa pois päiväjärjestyksestä. Ihmisen muisti ja mieli kasaa mielipahaa ja pettymyksiä varastoon. Hyvä tapa ehkäistä itsemurhia onkin rakkaus, välittäminen ja avunanto.
Itsemurhaa harkitseva on vaikeuksissa, ja neuvoton omassa ahdistuneessa ymmärryksessään.

Kun ihminen ymmärtää ja käsittää rakkauden, ja vaalii rakkautta kaikissa ihmissuhteissaan, hän voi olla onnellinen, ja nauttia elämästään.
Jeesuksen ristinkuolema on meille elämäksi. (Joh 3:16) Kukaan ei ihmiseltä voi tätä lahjaa riistää, ellei hän itse anna siihen mahdollisuutta, ja itse suostu siihen.
Herrassa Jeesuksessa on rauha, toivo, turva, elämä ja varmuus. Anteeksianto ja luottamus.
(Ps 46) Herraan turvaava perii maan, ja vanhurskaat asuvat siinä iankaikkisesti. (Ps 37:29, Jes 57:13) Kun ihminen turvaa Jumalaan hän ei vaivu epätoivoon. (1 Tess 4:13-18, 1 Kor 15:51-58) Turha sureminen häpäisee Jumalaa ja Jeesusta. Luottamus Jumalaan antaa pohjaa kaikelle elämälle. Jumala ei hylkää. Ero Jumalasta johtuukin aina ihmisen omasta päätöksestä. Jumala on aina valmis antamaan uuden mahdollisuuden. Hän armahtaa kaikesta synnistä jos ihminen vain itse tahtoo syntinsä hylätä. (Joel 2:12-13, Jes 45:22)

Surusta toivutaan parhaiten jos päätetään toipua, ja toimitaan asian eteen. Tietoiset esteet ilolle poistetaan. Asiat järjestellään kuntoon. Ulkopuolinen apu auttaa ongelmien näkemisessä. Välittävät ihmiset voivat olla suureksi avuksi. Turvallisuus on tärkeä. Erilaisia vertaistukiryhmiä ja kriisiryhmiä järjestetään. Ihmisten pariin on hyvä hakeutua, vaikka mieluisan harrastuksen ympärille. Hengellinen apu, tuki ja yhteisö ovat usein avainasemassa, ja rakastavat ihmiset löytyvät niistä. On hyvä varata toipumiseen riittävästi aikaa. Mistään tavalliseen elämään kuuluvista asioista ja rutiineista ei ole syytä luopua, elleivät ne ole epäterveellisiä tai muuten huonoja asioita. Lääkäri voi auttaa terveysasioissa ja antaa lääkehoitoa mm. univaikeuksiin ja masennuksen hoitoon. Ihmisen tulee myös hyväksyä itsensä ja tunteensa. Jos omatunto puhuttelee, on se Jumalan Pyhän Hengen puhuttalua ja painava asia on hoidettava kuntoon.
Ne asiat jotka voidaan siirtää odottamaan otollisempaa aikaa, on hyvä siirtää ajankohtaan jolloin niitä voidaan paremmin hoitaa ja voimia riittää paremmin. Mieti missä voisit tarvita apua, ja tunnista avuntarpeesi. Voit myös turvautua ulkopuoliseen apuun. Vältä kaikkea mikä aiheuttaa mielipahaa, ja on aiheuttanut surusi, tai laukaissut masennuksesi. Rukoile ja turvaudu Korkeimpaan. Parannuksenteko synneistä on tärkeä päätös.

Raamatun asenne itsemurhaan on ehdottoman torjuva.
Elämä on Jumalan lahja. Jos ihminen riiistää itseltään tai toiselta hengen, hän rikkoo käskyä "älä tapa." (2 Moos 20:13, 1 Joh 3:4)
Armon aika päättyy kuolemassa, ja ihmisellä ei ole teostaan katumuksen mahdollisuutta.
Tietysti monet ovat olleet tilassa, jossa heitä ei voida pitää teostaan vastuullisena, ja siksi voimme turvata ja luottaa armollisen Jumalan oikeudenmukaisuuteen.
Kun ihminen luopumuksessaan astuu tietyn Jumalan pitkämielisyyden rajan yli, Jumalan Henki vetäytyy pois. Side taivaan ja ihmisen välillä katkeaa. Raamatussa Kuningas Saul ja Juudas Iskariot tekivät epätoivoissaan itsemurhan tällaisessa tilanteessa, kun armo oli menetetty. (1 Sam 28:31, Matt 27:3-5, Mark 3:28-29)

Ihmisellä on kuitenkin aina mahdollisuus vaikuttaa itse ikuiseen kohtaloonsa katumalla syntinsä, ja kääntymällä Jumalan puoleen niin kauan kuin elää!
Muista että pohjalta pääsee vain ylöspäin!

Terveisin
jari laurila
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli

11

587

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • temppelimme

? Masennus on itsevihaa. Stressi yksi sen yleinen muoto. Viha ja katkeruus syö vihaajaa. Vihan purkaminen vaatii anteeksiantoa - kultaista sääntöä. Nelson Mandela on oiva esimerkki, kuinka anteeksi voi antaa paitsi itselleen, myös vihamiehilleen. Anteeksianto vapauttaa energiamme positiiviseen toimintaan.

Kaksi tuntia reipasta liikuntaa päivässä pitää sielumme virkeinä kohtaamaan elämän arkea tuorein voimin. Urheilu, liikunta ja metsässä huutaminen ovatkin parhaita masennuksen poistajia.

• Tekstissäsi saattaa olla jotakin mitä lisän kirjoitukseeni vielä.

Minä kerran karjuin metsään hiihtolenkillä, ja sain hävetä, kun sattui olemaan kuulija lähellä jota en huomannut. Kaiketi suhtautui ymmärtäväisesti. Auttoi kyllä.

Huomaat varmaan, jos luet että on vankkaa omaa kokemusta asiassa.
        15 vuotta parasta nuoruuttani tuhoutui masennuksen kourissa.

Kirjoitit totta joka sanan.

Suinausta ja terveisiä
        jari laurila

• Yhdestä asiasta olen kanssasi eri mieltä;
        Masennus on sairaus joka on keskushermoston aineenvaihduntahäiriö.
        Lue "Masennus ja murhe" palstalta.

jari

• Kyllä se temppeli on Jumalan huone eli kirkko.
        Ymmärsin kuitenkin.

jari

• suruperho

Poikani,20 v.meni junan alle viime toukokuussa täysin yllättäen,shokin ja surun määrää ei voi kukaan kuvata.Uskon voivani vastata nimimerkkiä omaiset...äitinä.
        Toivon ja rukoilen,hakekaa apua ja puhukaa,vaikka kyse olisi rakkaus tai mistä asioista tahansa. Ihan sama.
        Tänään kuolinsyyraporttia lukeneena yövuoron jälkeen...

• Inha ihminen

...masentuneet. Mikä teidät uskovaiset saa luulemaan että teillä on oikeus rääpiä toisten ihmisten psyykeä miten lystäätte?

Masennuksen yksi keskeinen tekijä on usein sairaalloinen syyllisyydentunne, ja teidän uskovaisten puheet katumisesta eivät asiaa ainakaan auta. Masentunut syyllistyy siitä ettei jaksa esim. siivota, ei jaksa olla kiinnostunut kumppaninsa seksuaalisesta tyydyttämisestä, ei töihin menosta etc.

Sitten iskee vielä syyllisyys että enkö ole edes Jumalalle rakas jos en nyt tee jotain ihmetemppuja kuten "tule uskoon" tai "tunnusta syntini ja kadu". Ja kristinuskohan osaa vielä syyttää siitäkin että itsensä jumalan poika on murhattu sinun syntiesi tähden.

Uskoontulot ja katumiset ovat terveitä varten. Sairaan pitää ensin tervehtyä, että hänellä on mahdollisuus täysipäisesti ja terveellä tavalla ajatella noita uskon asioita. Uskon asiat ovat prioriteettilistalla vihonviimeisenä kun psyyken ongelmista on kysymys.

Älä suotta vastaa, minulla on rajani ja olen havainnut että niin sairaiden ihmisten kuin uskolla toisia päähän lyövien yksilöiden kanssa EN pärjää. Halusin vain muita keskustelijoita ajatellen purkautua tähän, jotta alkavat kenties vähän miettiä sitä miten teikäläisillä on otsaa syyllistää muutenkin syyllistyneitä vielä lisää.

Mene ennemmin vaikka juoppojen kimppuun. On sielläkin toki masentuneita, mutta on myös niitä räyhiä, joille sopii mainiosti vaihtaa viinan kanssa räyhääminen uskonnolliseen räyhäämiseen.

• 20 vuoden kokemuksestani masennuksen kourissa.

jari

• laumastasi

Ylhäältä on tullut käsky jättää herra Höh rauhaan rauhaan: Ota vuoteesi ja mene mene nukkumaan asunnottomien luo, niin että voit heitä auttaa.

• del *.*

Moikka jari.

...siinä varmasti joutuu kärsimään.
      Siksi olenkin yleensä verrannut itsemurhaa että se on vittuilun viimeinen sana.
      Anteeksi kielenkäyttöni.

Tietysti tilanne ei aina ole tällainen vaan kuten sanoit J niin se tapahtuu yleensä yllättäen.
      Esim. törmäät tuttuusi joka vaikuttaa iloiselta ja reippaalta ja tarjoaa tuopin ja lainaa jopa rahaa sekä on erittäin hyvällä tuulella.
      Seuraavana päivänä kuulee että on hirttänyt itsensä.
      Sitten alkaa pohtimaan mitä oikeastaan tapahtui?
      Yleensä löytyy viittauksia puheista, sanomisista ennen tätä itsemurhaa ja tajuaa mutta liian myöhään.
      Luulen että monet saattavat tunnistaa tästä jotain kohdalleen jotka ovat kokeneet samaa.

Yksi juttu on tietysti että joskus vain napsahtaa.
      Kuten minulla sattui. Ei siinä enää mieti vaan tekee. Omalla kohdallani mukana oli päihteet, sekakäyttö ja ym. myrkyt. Onhan se helpompaa silloin.
      Siis tilanne tämä, en uskalla luovuttaa verta (eikä sitä kukaan huolisikaan, edellinen hyttynen joka pisti on vieläkin katkaisuhoidossa) ja pitäisi käydä tällä viikolla verikokeessa mutta pelkään neuloja.
      En ole koskaan tykittänyt kamaa.
      Mutta silti oli kanttia vetää molemmat valtimot auki, vieläpä kahdesti. Toinen käsi ei toimi kunnolla kun katkes hermoratoja tai jotain...
      Ei olisi tullut mieleenikään ilman viinaa ja pillereitä ym. Lääkärit ovat antaneet minulle reseptin jopa silloin kun olen ollut humalassa???
      Oma syyni silti.

Joillakin tutuilla on ollut tilanteita että yrittävät ns. näytösluontoisesti itsemurhaa jolla haetaan sitä huomiota. Saa puhelinsoiton tutultaan joka sanoo nielleensä kaikki lääkkeet.
      Kun tämä henkilö soittaa niin yleensä hän tajuaa että hänelle soitetaan ambulanssi.
      Mutta tässäpä onkin se venäläinen ruletti.
      Sekavassa tilassa oleva ihminen joka todella vetää sen purkin lääkkeitä humalassa ja soittaa nyt minä sen tein. Ei yleensä halua kuolla.
      Rulettia sen takia että ehtiikö ambulanssi, ottaako joku tosissaan. (Itse otan aina tosissaan tällaiset tilanteet, ruletti pyörii).
      Olen kuullut myös tilanteista joissa ei välitetä.
      Alkoholin kanssa otetuista esim. bentsoissa on aina riski siihen hengityslamaan sammumisen jälkeen tai tukehtuminen oksennukseen.
      Tilanne jää silloin auki ja ei tiedä onko kyseessä vahinko, vai todellinen tarkoitus.
      Kuinka paljon sillä on merkitystä? Aika paljon.

Ja J, kyllä nämä riskiryhmät ovat tiedossa mutta heille ei ole aina valitettavasti aikaa/tai jotain muuta???. Kuten eräässä ketjussa oli että sairasta tyttöä ei otettu sairaalaan ja hän hyppäsi katolta. Tytön tilanne oli kuulemma tiedossa.
      Surullista.
      Monet hakevat apua mutta eivät sitä saa.

Masennus on sairaus J, mutta en edelleenkään pysty ajattelemaan sitä ainoastaan keskushermoston aineenvaihduntahäiriönä. Taidettiin kinastella vähän viimeksi.
      Jos se olisi vain sitä se olisi helppo korjata etsimällä sopiva lääkitys ja näin ei todellakaan ole. Puhumattakaan että lääkitys vaikuttaa yksilöllisesti ja voi keikauttaa elämän ylösalaisin ja masentuneesta ihmisestä tulee esim. agressiivinen tai vaikuttaa muuten negatiivisesti (kadonneen lääkkeen metsästys, eli mikä toimii)?

Rakkaus, on sana joka poistaa revolveristani varmistimen.
      Suomalainen on yleensä joka ei puhu eikä pussaa.
      Ulkomaalaiset ovat myös huomanneet tämän.
      Eipä kuitenkaan yleistetä :)
      Heh, tuli mieleen viime conanin jakson Tarjan kuva, ja se miten conan matki Tarjan ilmettä.
      Ja tietysti iceman (äh, unohtakaa koko juttu) en tiedä aiheesta...
      Mutta asiaan.

Keskustelu, välittäminen toisesta ja se rakkaus (PÄNG!) on ne asiat mutta ovat vain niin perhanan vaikeita asioita. Eikä masentunut ihminen välttämättä halua kenenkään seuraa tai apua.
      Tämän kaiken päälle pitäisi ottaa jokainen tilanne/ihminen yksilöllisenä joten..... aika vaikeaa.
      Valitettavasti.
      Tarvitseeko välitöntä hoitoa kun ei sitä saa edes ne jotka selvästi tarvitsee.
      Ainakin sen tietää että tarvitsee välittämistä.

Kaiken kattona päälle on että omaiset/ystävät väsyvät valittavaan sukulaiseensa/ystäväänsä ja eivät kerta kaikkiaan jaksa enää kuunnella
      (Heidän turhautumisensa on ymmärrettävää).
      Jos tässä tilanteessa tämä ihminen tekee itsemurhan niin tilanne on todella katastrofi.
      En voi kuvitella pahempaa...

Oho, tulipa tästä pitkä juttu.
      En jaksa edes selata oikeinkirjoitusta vaan lähetän kylmiltään.

Mutta, hyvää jatkoa Jari. Törmäillään taas täällä palstoilla.
      Itseasiassa minun pitäisi pitää matalaa profiilia kun menin vähän... öh, ehkä liian pitkälle joissakin jutuissani.

PS. Revolverissa ei ole varmistinta, joten ei myöskään rakkaudessa.
      Tietääkseni....?

• Minä tiedän että jos ihminen on katkera tms. on ikäviä juttuja takana mitä ei ole anteeksi antanut on olo kauhea. (Minä en nyt kuitenkaan kohdista Sinuun että olisit katkera, mutta kerroit että on vaikeaa rakkauden kanssa)

Olin katkeroitunut elämääni, mutta usko muutti elämäni. Se muuttaa koko ihmisen.
        Nousuni kesti vuosikaudet kuitenkin.

Kuule, minulla on Sinulle vinkki miten saat elämäsi kuntoon. Käy katsomassa, ja huomioi linkit täältä: http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli ja tilaa itsellesi sopivia sieltä linkeistä, ja ala selvittämään ja tutkimaan elämän tärkeimpiä kysymyksiä. Voit olla joskus onnellinen ja nauttia rakkaudesta jota saat ja voit osoittaa.
        Saat elämääsi varmuuden ja tarkoitusta.

Minä kävin alhaalla. Tahdon neuvoa ja auttaa Sinua ensin suosittlemalla linkkejäni.
        Olen valmiina vastaamaan Sinulle kysymyksiisi mitä herää niiden asioiden ympäriltä, jos alat itsellesi niitä selvittämään ja tutkimaan.

Minä yritin kerran hukuttaa itseni.
        Olin kaljalla, ja kaveri haukkui päin naamaa, kun olin ystävälinen. Järkytyin, herkkä kun olin, ja masentunut.

Polkupyörällä vesiojaan, ja meinasin vetää keuhkot täyteen vettä. Nk. joku tarttui minua niskasta kiinni, (näkymätön käsi) ja nosti päätä vedestä. Sanoikin jotakin mukavaa että "älähän nyt."
        Oli alkutalvi ja ojan reunat jäässä. Ohikulkija nosti antoi kätensä että pääsin ylös, ja liftasin mustaan maijaan joka meni ohitse kun oli märät vaatteet ja kylmä. Veivät kotiin pyöräni kanssa.
        Tämä oli ainoa yritys.

Elämä on hyvää nyt, mutta koville se otti.
        On harrastuksia, ja suunittelen että voisin mennä naimisiinkin. Hoidan kuntoni ja terveyteni ja teen kaikkea kivaa.

Onni on mahdollista Sinullekin.

Lähimmäisrakkaudella Sinulle kirjoitti
        jari

• del *.*
        jarlau kirjoitti:

Minä tiedän että jos ihminen on katkera tms. on ikäviä juttuja takana mitä ei ole anteeksi antanut on olo kauhea. (Minä en nyt kuitenkaan kohdista Sinuun että olisit katkera, mutta kerroit että on vaikeaa rakkauden kanssa)

Olin katkeroitunut elämääni, mutta usko muutti elämäni. Se muuttaa koko ihmisen.
        Nousuni kesti vuosikaudet kuitenkin.

Kuule, minulla on Sinulle vinkki miten saat elämäsi kuntoon. Käy katsomassa, ja huomioi linkit täältä: http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli ja tilaa itsellesi sopivia sieltä linkeistä, ja ala selvittämään ja tutkimaan elämän tärkeimpiä kysymyksiä. Voit olla joskus onnellinen ja nauttia rakkaudesta jota saat ja voit osoittaa.
        Saat elämääsi varmuuden ja tarkoitusta.

Minä kävin alhaalla. Tahdon neuvoa ja auttaa Sinua ensin suosittlemalla linkkejäni.
        Olen valmiina vastaamaan Sinulle kysymyksiisi mitä herää niiden asioiden ympäriltä, jos alat itsellesi niitä selvittämään ja tutkimaan.

Minä yritin kerran hukuttaa itseni.
        Olin kaljalla, ja kaveri haukkui päin naamaa, kun olin ystävälinen. Järkytyin, herkkä kun olin, ja masentunut.

Polkupyörällä vesiojaan, ja meinasin vetää keuhkot täyteen vettä. Nk. joku tarttui minua niskasta kiinni, (näkymätön käsi) ja nosti päätä vedestä. Sanoikin jotakin mukavaa että "älähän nyt."
        Oli alkutalvi ja ojan reunat jäässä. Ohikulkija nosti antoi kätensä että pääsin ylös, ja liftasin mustaan maijaan joka meni ohitse kun oli märät vaatteet ja kylmä. Veivät kotiin pyöräni kanssa.
        Tämä oli ainoa yritys.

Elämä on hyvää nyt, mutta koville se otti.
        On harrastuksia, ja suunittelen että voisin mennä naimisiinkin. Hoidan kuntoni ja terveyteni ja teen kaikkea kivaa.

Onni on mahdollista Sinullekin.

Lähimmäisrakkaudella Sinulle kirjoitti
        jari

Olen kai minä vähän katkera, ja kelläpä ei olisi rakkauden kanssa ongelmia.
        Katkeruus tosin johtuu menetetyistä vuosista jotka menetin päihteiden käytön kanssa.
        Mutta homma hallinnassa.

Kiitos avuntarjouksestasi, mutta elämäni on aika kunnossa nykyään. Osaan suhtautua kaikkeen paremmin ilman kemikaaleja.
        Ei tartte metsästää kamaa kaduilta eikä huolehtia viekkareista tai virkavallasta.
        Nykyään voi katsoa peiliin tuntematta inhoa. Ja aamulla voi herätä ilman krapulaa, tai sitä että mistä saa kamaa ja rahaa siihen.

Minulla on nuo uskonasiat vähän niin ja näin....
        Olen päihdetuttavissa nähnyt näitä parantumisia uskon avulla. Muutokset ei aina olleet positiivisia. Joten siksi arastelen aihetta.
        Ja kun itse, minä YKSIN pääsin kamasta eroon ilman kenenkään apua se merkkaa minulle todella paljon.
        Se mitä huomasin päihdetuttavissani kun he olivat tulleet uskoon ja lopettanut kaiken oli vaikutelma, että he olivat jotenkin siirtäneet riippuvuutensa toiseen. Ja useimmat heistä ratkesi uudelleen.
        Mutta oli myös positiivisia tapauksia. Ja heillä menikin sitten aivan loistavasti. Sen huomasi pelkästään katsomalla heitä. Tuli heti ajatus että tuo jätkä ei ikinä koske enää viinaan tai kamaan.

Mutta käyn katsomassa sivua kaikki tieto on minulle tervetullutta.

Joo, tuo hukuttautuminen on minullekin tuttua. Mutta ei haluta muistella noita asioita.
        Tulee painajaisia.
        Onneksi selviydyit. Ja onneksi se oli sinun ainoa kerta. Joka yrityksestä joutuu maksamaan.... jotenkin.....??? en osaa sanoa..

Mutta kiva kuulla että sinulla menee hyvin.
        On aina kiva kohdata toinen selviytyjä. Jos tuolla linkeissä on sinun meili, saatanpa lähettää sinulle postia. Aina löytyy jotain kysyttävää jota en välitä täällä yleisellä kysyä.

Eli hyvää jatkoa sinulle J, ja siunausta.
        Tunnustan sen että käyn joskus kirkossa.
        Kiitos viestistäsi.

t: Del.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      44
      2915
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2691
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      35
      2411
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      50
      1918
    5. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      32
      1884
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1523
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      102
      1213
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1193
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      72
      1041
    Aihe