Vanha järkkäri perusteiden opetteluun

Luttinen

Ei nuo aukon ja ajan opettelut ilman manuaalikameraa onnistu. Mistä lähtisin vanhaa manua etsimään? Uskaltaako esim. huutaa netistä, pyytävätkö valokuvausliikkeet ylihintaa? Tarttisin jonkun oikein painavan ja perinteisen, jotta tuntee oppivansa.

Millaisia ovat esim. Praktica tai Canon AV-1 - sopisivatko opetteluun?

9

2376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Kyllähän nuo kameraliikkeet aika halvalla myy noita vanhoja!?!, Ihmiset siirtyy digiaikaan, eikä moni osta enää käytettyjä kameroita. Joten lähimpään kameraliikkeeseen kyselemään. kyllä niitä ihan vanhoja perusjärkkäreitä halvalla saa.. mitä nyt 50-60 euroo?

    • KPy

      Canon'in kamerat sopivat hyvin tarkoitukseen, mutta ei tuo AV, jolla ei voi kuvat ollenkaan käsisäädöllä. Löysin valokuvaustaiteen museon sivuilta hyvän luettelon kaikenlaisista vanhoista kameroista, joten sieltä vain lukemaan merkkien hyvistä ja huonoista puolista.

      http://www.fmp.fi/fmp_fi/muvieras/arkisto/esinekok/index_kamera.htm

      Praktica löytyy luettelon kohdasta KW tehtaan mukaisesti.

    • ?????????????

      Jos haluaa opetella manuaalikameralla, niin ehdottoman suositeltava kamera olis Nikon FM2, tai jokin muu täysin käsisäädöin varustettu Nikoni. Myös Pentaxit ovat hyviä, koska niiden objektiivikiinnitys on sama kuin nykyisten digijärkkäreiden.Eihän sitä nimittäin tiedä, vaikka kärpänen purisi niin kovaa, että digikin voisi joskus tulla kysymykseen.

      Valokuvausliikkeet myyvät sen takia kalliimmalla kun niiden on annattava pientä takuunpoikasta niiden toiminnasta, ja täytyyhän niidenkin jollain elää. Suosittelen hyvästä liikkeestä harkiten ostaen, jos kameratietämys ei ole kovin hyvä. Lisäksi joku asiantuntijakaveri ostoksilla on hyvä olemassa.

      Noi Prakticat voivat olla senverran ankeita että kuvauksen innostus ei pääse kunnolla roihuamaan, ja noissa vanhoissa Canoneissa on ilmeisesti jotain peilin tms.voitelusta johtuvia vinkaisuja jotka vaativat huoltoa.

      • ......

        Minä 70-luvulla aloitin kuvausharrastusta practica LTL:llä ja ihan hyvä ja kestävä laite se oli.Minulla oli siinä Pentacon 50/1.8 normaaliobtiikka ja teki todella hyvää jälkeä. Nykyään Nikonissani on nikonin 1.8 normaaliobiska, joka testien mukaan on erittäin hyvä. Ei tuo Pentacon sille paljoakaan häviä. Practican eräs eristyksellinen puoli on metalliverhosuljin, josta esim. Canonin tuonaikaiset harrastajarungot näkivät vain unta vanhanaaikaisine vahakangassulkimineen, joiden toiminta pakkasessa oli satunnaista.Tuo Practica tosiaan pelasi kuin junan vessa ja M42-kierteisiä objektiiveja löytyy varmasti ja monia eri merkkejä mm. Pentaxin huippu Takumar-obiskoja.


    • Timo

      Kannattaa harkita vanhan kameran hankinnassa sellaista runkoa, jossa kaivattujen aukon ja ajan manuaalisäätämisen lisäksi on jonkun sortin valotusautomatiikkaa. Mukavampaa kuvailla etenkin alkuun, jos ei halua aivan kantapään kautta opiskella. Samalla pääsee jyvälle kun katselee mitä aikaa tai aukkoa kamera tarjoilee missäkin tilanteessa. Ja aika monessa kamerassahan täyden käsisäädön lisäksi onkin automaattiohjelmia/puoliautomaatti, mutta toki on vain sellaisiakin, joissa näin ei ole.

      • KPy

        Hyvä täysmanuaalillakin käy kuvaaminen näppärästi. Itse asiassa nopeammin ja helpommin kuin huonolla automaatilla. Hyviä manuaaleja ovat mm Canon FTb ja Nikon FM. Samanlaisia täydellä aukolla mittaavia laatukameroita on monia muitakin.


      • kysyä
        KPy kirjoitti:

        Hyvä täysmanuaalillakin käy kuvaaminen näppärästi. Itse asiassa nopeammin ja helpommin kuin huonolla automaatilla. Hyviä manuaaleja ovat mm Canon FTb ja Nikon FM. Samanlaisia täydellä aukolla mittaavia laatukameroita on monia muitakin.

        tyhmiä, ja saada viisaita vastauksia. Miten ihmeessä voi saada aukon, ja suljinajan kohdalleen ilman automatiikkaa? Pitääkö olla aina mukana valotusmittari, vai mitenkä homma toimii?


      • hartikainen
        kysyä kirjoitti:

        tyhmiä, ja saada viisaita vastauksia. Miten ihmeessä voi saada aukon, ja suljinajan kohdalleen ilman automatiikkaa? Pitääkö olla aina mukana valotusmittari, vai mitenkä homma toimii?

        No mulla on vanha Pentax KX, siinä on semmonen perinteinen valotusmittarin neula siellä etsimessä reunassa näkyvissä, samalla on näkyvissä suljinaika-asteikko, ja kulloinkin valittuna oleva aika..aikaa tai aukkoa säätäämällä sitten vaan rukataan neula ja aika päällekkäin tai hyvin lähelle toisiaan, niin siinäpä se.
        Voihan sitä tosin erillisellä valotusmittarillakin mittailla.
        Sitten on vielä yks vaihtoehto, on sen verran pro, että pystyy näppituntumalta sanomaan ajan ja aukon.


    • Rami

      Löytyy joutilas Canon EOS600 (metallirunkoinen järkkäri automaatilla ja käsivalinnoilla), objektiivi Canon 35-80mm/3.5-5.6 ja Sigma 70-210 mm/4-5.6 sekä salamalaite Starblizt. Kaikki toimivia ja virheettömiä, mutta tarpeettomia, koska olen siirtynyt digiin. Hankittu 1993-1995.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      90
      6286
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2594
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      30
      2130
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1837
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1641
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1347
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe