Omatekoinen asekaappi

Saako?

Osaako joku kertoa faktana tai ohjata muuten oikean tahon kanssa puheille sellaisesta asiasta, että onko mahdollista tehdä itse säädökset täyttävä asekaappi? Mitä seikkoja on huomioitava esim. murron kestävyyden, painon, kiinnitysten ym. suhteen?
Haluaisin nimittäin kivääreille kaapin, jossa niitä voisi säilyttää vaaka-asennossa.
Kommentteja? Ideoita?

6

5054

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hunter

niistä taida olla mitään virallisia sääntöjä. Tee sellainen kaappi kun itse haluat.Tarpeeksi hyvä lukko ja painava/kinnitys seinään.Riittää viranomaisille.

• Termis

Tuon niminen SFS standardi kertoo vaatimukset asekaapille jotta siitä tulee ns. lainmukainen http://www.sfs.fi/luettelo/sfs.php?standard=SFS 5870
      Tuo standardi sitten maksaa ja mistään sitä tuskin ilmaiseksi luettavaksi saa. Ei ainakaan netistä.

Kaapin ei kuitenkaan tarvi noita standardin ehtoja täyttää jos paikallinen poliisi hyväksyy asekaapin. Eli pitää poliisiltakin kysyä mitä kaapilta vaaditaan jos sen itse rakentaa ja jos ei ole tekemässä siitä standardin mukaista.

Tai eihän tuo standardi varmaan kerro millainen sen kaapin pitää olla vaan se kertoo niin kuin tuolla sivullakin lukee millaset testit sen pitää kestää.

• asekaappi

Mikä tahansa lukollinen kaappi riittää. Itse säilytän vanhassa matka arkussa(lukittu). Lain kirjaimen mukaan standardit on oltava mikäli omistaa erityisen vaarallisia aseita useamman kappaleen ( en muista määrää olisiko 3 kpl). Erityisen vaarallisiksi katsotaan järeät käsiaseet sekä puoliautomaattiset kiväärit. En muista tarkkoja ohjeita mutta jotenkin tällai se meni- hyvä testattu lukko ja peltikaappi jonka paksuus on vähintään 3mm. Murto ja palostandardit täyttävä.

• Kertaaja

106 §
        Säilyttäminen, kantaminen ja kuljettaminen

Ampuma-asetta tulee säilyttää lukitussa paikassa tai muuten lukittuna taikka siten, että ampuma-aseeseen kuuluvaa aseen osaa säilytetään erillään. Ampuma-asetta ja aseen osia ei näinkään säilytettyinä saa pitää paikassa, josta ne ovat helposti anastettavissa.

Jos säilytettävänä on erityisen vaarallinen ampuma-«ase» taikka yhteensä yli viisi pistoolia, revolveria, itselataavalla kertatulella toimivaa kivääriä tai itselataavalla kertatulella toimivaa 6 §:n 2 momentin 12 kohdassa tarkoitettua muuta ampuma-asetta, on aseet säilytettävä sisäasiainministeriön asetuksen mukaisessa lukitussa turvakaapissa. Turvakaappia ei kuitenkaan edellytetä, jos aseiden säilytystilojen sijaintipaikan poliisilaitos on hyväksynyt säilytystilat. (29.6.2001/601)

Järeä käsiase tai itselataava kivääri EI OLE erityisen vaarallinen ase! Sarjatulella toimiva kivääri, haulikko tai pistooli on erityisen vaarallinen ase, sekä sinko, takaaladattava tykki jne.

Lukekaa nyt edes laki ennen kuin neuvotte toisia...

• TTeekkari

Lukasin standardin läpi.
      Lyhyesti:
      Kaappien standardointi tehdään virallisessa standardointilaboratoriossa ja siinä touhussa rikotaan 1-2 kaappia.
      Testaus tapahtuu yrittämällä murtaa kaappi ja murtautumisen pitää kestää standardissa määritellyillä työkaluilla vähintään 10min. On poraa, on lekaa, on sorkkarautaa, on kiilaa, jne.

Jos tarvitset turvakaapin niin helpointa on ostaa valmis. Jos haluat kauniin jonka voi laittaa esille, joudut maksamaan mansikoita. Ikkunallisiakin saa esim. Italiasta (10k€)

Vaihtoehtoisesti voit hyväksyttää säilytysratkaisusi oman alueesi poliisilaitoksella, joka voi käyttää omaa harkintaansa. Pitänee kysellä minkälainen ei-standardoimaton omarakenne menisi läpi.

• tehty on

Itselläni on omatekoinen lukittava kaappi.. Ei ole mikään turvakaappi, mutta poliisilta kysyin että onko riittävä... Näkemättä kaappia sanoi että on riittävä.
        (sisällä 2 haulikkoa, pulttilukkoinen pienoiskivääri, pulttilukkoinen kivääri, pienoisrevolveri)

Ulkopinta 12 mm vaneri, millin vahvuinen pelti välissä ja sisäverhous 13 mm paneli.
        Kiinnitetty seinään ja lattiaan kumpaankin kahdella 6 mm ruuvilla sisäpuolelta.
        Melko yksinkertainen kalustelukko.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2470
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1157
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1071
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      296
      888
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      858
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53