Onks teillä tietoo onko Alfa Romeo itsenäinen yritys kun jostain kuulin että Fiat valmistaa sitä nykyään?
Onko Alfa Romeo Fiat?
13
1852
Vastaukset
- AnA
No FIAT omistaa Alfan kuten melkeen kaikki
italian merkit. Enpä tiedä mikäverran niissä
on samoja osia, varmaan jotain.
Ainakin Tipo4 autot, eli 164, Croma ja Thema ovat samasta puusta
veistettyjä. Ja taitaa olla uudet 16V TS koneetkin
Lancian perua.
Viisammat voi kertoa lisää yhtäläisyyksiä.- alfa 16V
...olen kuullut että FIAT kyllä omistaa Alfa Romeon mutta antavat Alfa Romeon aika itsenäisesti toimia. Toisin kuin GM, VAG jne.
- V6
alfa 16V kirjoitti:
...olen kuullut että FIAT kyllä omistaa Alfa Romeon mutta antavat Alfa Romeon aika itsenäisesti toimia. Toisin kuin GM, VAG jne.
taitaa olla nykyään myös täysin oma tulosyksikkönsä, siis firma firmassa
- Croma Turbo
V6 kirjoitti:
taitaa olla nykyään myös täysin oma tulosyksikkönsä, siis firma firmassa
.. tuon edellä mainitun GM:n (OPEL (prkl!!)) alla. Eikös GM ole pistänyt noottia jo ainakin Alfan moottorisuunnittelijoille. V6 korvataan Opelin vastaavalla ja muuta hauskaa. 157 vecktran pohjalevylle ja muuta yhtä hauskaa. Fiatin ja Lancian vielä pystyis nielemään mutta Opel.. Hyi Helv...
- ar
Croma Turbo kirjoitti:
.. tuon edellä mainitun GM:n (OPEL (prkl!!)) alla. Eikös GM ole pistänyt noottia jo ainakin Alfan moottorisuunnittelijoille. V6 korvataan Opelin vastaavalla ja muuta hauskaa. 157 vecktran pohjalevylle ja muuta yhtä hauskaa. Fiatin ja Lancian vielä pystyis nielemään mutta Opel.. Hyi Helv...
ei kai ne voi noin pienellä omistusosuudella viela mitään noottia laittaa ja se on gm pohjalevey ei opel sama myös 93sessa saabissa.
- Jakke
Yllättävänkin vähän tuntuu osat käyvän ristiin Tipo4 autojen välillä. Croma ja Thema on kai lähinnä toisiaan, saappi ja Alfa on aika erilaisia autoja niihin verrattuna.
- Epätietoinen
Alfan autotuotantoko ei siis olekaan omaa?
Osia Fiatilta ja Lancialta ja GM:ltä - näin käsitin. Pitääkö paikkansa? - V6
Epätietoinen kirjoitti:
Alfan autotuotantoko ei siis olekaan omaa?
Osia Fiatilta ja Lancialta ja GM:ltä - näin käsitin. Pitääkö paikkansa?se on, enemmän ne on omia merkkeja kuin esim audi/skoda/seat/vw sarja
- sx
Epätietoinen kirjoitti:
Alfan autotuotantoko ei siis olekaan omaa?
Osia Fiatilta ja Lancialta ja GM:ltä - näin käsitin. Pitääkö paikkansa?Eli alfan moottorit ovat läheistä sukua fiatin koneiile 1.6ltr-2ltr, alakerta lähes sama, kansisysteemit merkit ovat suunnitelleet itse, v6 taitaa olla enää ainut "aito alfa" koneeltaan. Ja tietenkin alfan omaa on alustarakenne, jota ei muissa ole.
esim. kun vilkaisee pellinalle, niin huomaa, että paljon on samaa osaa samassa järjestyksessä: ilmanputsarin kotelo, pissapojansäiliö, jäähdyttäjän paisuntasäiliö, jäähdyttäjä, ovien sisäpuoliset peltiosat, saranat,mekanismit, ilmastointilaitteen automatiikkaelektroniikka, lämmityslaite jne...
Autotuotanto on siis omaa, mutta siinä käytetään konsernin osia tietenkin...
- Rofa Almeo
Alfat on vituukseen koottu fiat joka on yritetty virittämällä saada haluttavaksi ns marginaali autoksi. suomessa löytyy lauma pellejä jotka pitävät sitä laatuautona
- Toronado
Anna kun arvaan.Olet siis joskus ehkä ajanut Fiatilla mutta Alfalla et ole koskaan päässyt ajamaan?Tulee mieleen Aisopoksen viehättävä eläinsatu ketusta ja pihlajanmarjoista.
- Jönsson
Todella itsenäisten autovalmistajien määrä maailmassa on käynyt vähiin, minkä lisäksi käsite itsenäinen on jo itsessään moniselitteinen näinä globaalin talouden aikoina.
Fiat-konserni omistaa ainakin seuraavat italialaiset automerkit: Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Lancia, Maserati. Yhteistä osaamista ja yhteisiä osia käytetään silloin kuin se on tarkoituksenmukaista. Mallipolitiikka on kuintenkin suht itsenäistä, joskin konsernin kokonaisuuden kannalta mietittyä.
Joskus Fiat on ollut myös espanjalaisen Seatin pääomistaja, jolloin Seatilla ei todellakaan ollut itsenäistä mallipolitiikkaa, vaan tehdas valmisti lisenssillä vanhaksi käyneitä Fiatin malleja.
Nykyisin Seatin omistaa VW, joka on myös mm. Audin, ja Skodan isäntä. Tietyissä malleissa yhteisiä osia on todella paljon: pohjapelti, pyöräntuenta, moottorit, voimansiirto... Silti autoille pyritään luomaan erilainen ilme ja imago, eikä niitä täysin samoiksi voi väittää. Toki ne ovat paljon lähempänä toisiaan kuin Fiat-konsernin tuotteet.
Ford omistaa itsensä lisäksi mm. Jaguarin, Volvon, Lincolnin ja Mercuryn sekä enemmistön Mazdasta, mutta että nämä olisivat samoja autoja...? Ei sentään. Yhteisiä osia, niitä kyllä löytyy esim. uudesta Mazda 6:sta, Jaguar X:stä ja Ford Mondeosta. Miksi keksiä ruutia uudestaan? Mitsubishi ei kuulu tähän konsernbiin mitenkään, mutta silti Volvon 40-sarja valmistetaan Mitsubishi Carisman kanssa yhteiselle pohjalevylle yhteisessä tehtaassa Hollannissa. Hollannin ja Ruotsin lisäksi Suomeen on tuotu Volvoja mm. Belgiasta (850/70-sarjat), Italiasta (262 Coupe ja 780) ja Malesiasta (S 90 Royal).
GM isännöi Opelia, Chevrolet:tä, Wauxhallia, australialaista Holdenia, Saabia, Isuzua... Jotkut autot ovat yksi yhteen, joissain eroa on vähän, joissain paljon.
Daimler-Chryshler valmistaa Mersua, Chryshleriä ja Dodgea, joista kaksi viimeksi mainittua ovat lähinnä toistensa erilaisia varustelumalleja, mutta Mersu täysin eri asia. Silti sekä MB:n että Hyrslerin pellin alla melskaa jo yhteisiä dieselmoottoreita.
Toisaalta jo ennen autotehtaiden pakkoavioliittoja esim. Volvo lainasi pienimmät bensamoottorit Renault:lta ja dieselmyllyt VW-Audilta. Saab 96:n v4 on omaa sukua Ford ja 99:n ensimmäiset moottorit Fordin ja Triumphin keulalta.
Lotus on valmistanut tehokkaita moottoreita paitsi omaa nimeään kantaviin autoihin, myös Ford Cortinan ja Opel Omegan erikoismalleihin.
Suomessa Oy Saab-Valmet Ab, joka oli siis puoliksi ruotsalaisen Saabin omistama yritys valmisti lisenssillä ranskalaisperäisiä Talbot-merkkisiä autoja, joiden pellin alla piti merkillistä ääntään Peugeotin moottori. Lisenssioikeudet auton valmistuksesta ostettiin amerikkalaiselta Chryshler-corporationilta, joka noihin aikoihin omisti myös englantilaisen Sunbeamin.
Summa summarum: keskustelut jonkun auton aitoudesta ja alkuperäisyydestä ovat loputon suo.
PS: ja se Mc Larenin Formula 1:n moottori, se Mercedes, valmistetaan oikeasti Englannissa, eikä siinä ole Mersua oikeasti kuin nimi.- Jakke
Joo aika hupaisaa kun kaikenmaailman 124:llä ajavat taksisuharit hehkuttaa mersun formulamenestystä.
Jostain luin "asiantuntija-arvion", että vuonna 2010 maailmassa on noin seitsemän merkittävää autonvalmistajaa, jos kukin konserni lasketaan vain yhdeksi valmistajaksi. Eipä niitä paljon enemmän taida olla nytkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401440Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981365Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2971280- 1091115
- 191061
- 651048
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161029- 711012
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju18841