palkkasitäjapalkkatätä

Oikeestaan kai ei kannata edes puhua noista bruttopalkoista,puhukaa nettopalkoista sehän se oleellinen on.Jännää on tosiaan tuo ettei ole suurtakaan eroo saako 1600 vai 2600 kun NETTO on "lähes" sama.Usein on viel nii et tuolla 1600
saa esim vuokratukea jolloin hyvin äkkii tuo 1600 "pikkupalkalla"elävä tosiasiallisesti tienaa enemmän kuin 2600 saava...siis nettona.
Miksi tästäkään faktasta ei ikinä puhuta...

10

1502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • netto

      No niinpä niin, netto on netto ja brutto on silmänlumetta. Meikän brutto 3878 €/kk ja käteen jää 1656 €/kk autoetu. No auto pakko olla ei töihin pääse muuten, mutta omat ajot tosi vähäsiä. Mutta tolla rahalla elää (ei tosin hyvin) 2 ihmistä ja maksaa vielä asuntolainansa.
      Kannattaako tää työnteko?

    • pohdiskelija

      Jos tienaa 1600 euroa kuussa, käsittääkseni ei ole mahdollisuutta saada minkäänlaisia tukia.

      Niin hassulta kuin progressiivinen verotus tuntuukin, sille löytyy lopultakin hyvät perustelut. Progressiivisen verotuksen pohjana muhii ikivanha ajattelutapa, että jokainen osallistuu verojenkantoon "kykyjensä mukaan". Perustelu löytyy myös ns. pienemmän uhrauksen periaattesta, jonka mukaan paljon tienaavalle jää joka tapauksessa enemmän rahaa käytettäväksi.

      Progressiivinen verotus myöskin tasaa palkkaeroja,
      jotka useinkin ovat epäreiluja. Se on ollut myös omiaan tekemään Suomesta vakaata yhteiskuntaa.

      • siis mitä häh?

        "Progressiivinen verotus myöskin tasaa palkkaeroja, jotka useinkin ovat epäreiluja."

        Mitä ihmettä höpötät? Siis jos kituutan opiskelijana tonnikalaa syöden ja fillarilla ainoastaan kulkien 8 vuotta opiskellakseni vaikean ammatin ja sitten ammattilaisena tienaan 3000 euroa/kk, niin kuinka se on epäreilua verrattuna siihen kaveriin joka ei yksinkertaisesti viitsinyt edes amikseen vääntäytyä peruskoulun jälkeen ja tienailee elantoaan jotenkuten saapastehtaan liukuhihnalla, uikuttaen kun tienaa vain 2000 euroa/kk? Miksi hänen pitäisi tienata yhtä paljon kuin minun? Tai miksi minun pitäisi tyytyä yhtä vähään kuin hänen? Ei siinä ole mitään epäreilua.


      • puhuu
        siis mitä häh? kirjoitti:

        "Progressiivinen verotus myöskin tasaa palkkaeroja, jotka useinkin ovat epäreiluja."

        Mitä ihmettä höpötät? Siis jos kituutan opiskelijana tonnikalaa syöden ja fillarilla ainoastaan kulkien 8 vuotta opiskellakseni vaikean ammatin ja sitten ammattilaisena tienaan 3000 euroa/kk, niin kuinka se on epäreilua verrattuna siihen kaveriin joka ei yksinkertaisesti viitsinyt edes amikseen vääntäytyä peruskoulun jälkeen ja tienailee elantoaan jotenkuten saapastehtaan liukuhihnalla, uikuttaen kun tienaa vain 2000 euroa/kk? Miksi hänen pitäisi tienata yhtä paljon kuin minun? Tai miksi minun pitäisi tyytyä yhtä vähään kuin hänen? Ei siinä ole mitään epäreilua.

        hän


      • Nimetön

        MIksi palkkaeroja pitää sitten tasata,joku idea kai siinnä on että toinen saa enemmän kuin toinen.Eihän tuossa ole mitään järkeä?????

        Ylipäätään koko bruttopalkan käsitteessä ei ole mitään mieltä,olen sitä mieltä että vain nettopalkoista tulisi puhua...kyllä moni yllättyisi....


      • pohdiskelija
        siis mitä häh? kirjoitti:

        "Progressiivinen verotus myöskin tasaa palkkaeroja, jotka useinkin ovat epäreiluja."

        Mitä ihmettä höpötät? Siis jos kituutan opiskelijana tonnikalaa syöden ja fillarilla ainoastaan kulkien 8 vuotta opiskellakseni vaikean ammatin ja sitten ammattilaisena tienaan 3000 euroa/kk, niin kuinka se on epäreilua verrattuna siihen kaveriin joka ei yksinkertaisesti viitsinyt edes amikseen vääntäytyä peruskoulun jälkeen ja tienailee elantoaan jotenkuten saapastehtaan liukuhihnalla, uikuttaen kun tienaa vain 2000 euroa/kk? Miksi hänen pitäisi tienata yhtä paljon kuin minun? Tai miksi minun pitäisi tyytyä yhtä vähään kuin hänen? Ei siinä ole mitään epäreilua.

        ...palkkaus ja ammatin vaativuus / yhteiskunnallinen
        hyödyttävyys ei läheskään aina korreloi keskenään. Tietyille ammattiryhmille maksetaan suurta palkkaa pelkästään, koska se on "maan tapa", pohtimatta, millä perusteella.

        Olet tietysti jossakin määrin oikeassa tuossa, että opiskelulla pitäisi pystyä parantamaan elintasoaan, mutta toisaalta, jos ajatellaan joitakin matalan koulutuksen vaativia hommia - esim. siivoustyötä ja sairaanhoitajan toimea - niin niiden konkreettinen yhteiskunnallinen hyödyllisyys on todella epätasapainossa palkkaukseen nähden. Monet korkean koulutuksen vaativat hommat voidaan jättää pitkäksikin aikaa hoitamatta ilman, että suurta vahinkoa kärsitään, mutta kukapa viitsisi katsella, kun sairaalapotilaat kuolevat sänkyihinsä tai katsella
        siivoamattomia koiranpaskaisia lenkkitossunjälkiä kerrostalon rappukäytävässä viikkotolkulla...


      • jepjep
        pohdiskelija kirjoitti:

        ...palkkaus ja ammatin vaativuus / yhteiskunnallinen
        hyödyttävyys ei läheskään aina korreloi keskenään. Tietyille ammattiryhmille maksetaan suurta palkkaa pelkästään, koska se on "maan tapa", pohtimatta, millä perusteella.

        Olet tietysti jossakin määrin oikeassa tuossa, että opiskelulla pitäisi pystyä parantamaan elintasoaan, mutta toisaalta, jos ajatellaan joitakin matalan koulutuksen vaativia hommia - esim. siivoustyötä ja sairaanhoitajan toimea - niin niiden konkreettinen yhteiskunnallinen hyödyllisyys on todella epätasapainossa palkkaukseen nähden. Monet korkean koulutuksen vaativat hommat voidaan jättää pitkäksikin aikaa hoitamatta ilman, että suurta vahinkoa kärsitään, mutta kukapa viitsisi katsella, kun sairaalapotilaat kuolevat sänkyihinsä tai katsella
        siivoamattomia koiranpaskaisia lenkkitossunjälkiä kerrostalon rappukäytävässä viikkotolkulla...

        (erikois)sairaanhoitajan koulutus on amk-tutkinto ja suorittaminen kestää n.4 vuotta. Lisäksi lukio on yleensä myös käytynä. Eli erilaiset sairaanhoitajan/kätilön työt eivät ole edes "vähän" koulutusta vaativaa. Palkka-asiasta olen kanssasi samaa mieltä: eipä näistäkään töistä liikaa korvata.


    • urpo tuohitorvi

      kyllä.. puhuttaisipas nyt netto palkoista...eipä ehkä oltais enään niin katteen paskoja paperimiehille...

    • Minulla 2600/kk

      1600 / kk ja veroprosenttina 17,5%
      Vuodessa Brutto = 19200, Netto = 14800

      2600 / kk ja veroprosenttina 25%.
      Vuodessa Brutto = 31200, Netto = 21808

      Eroa siis 7000e / vuosi -> 583e /kk

      Eli sinulle siis melkein 600/kk nettona ei ole mitään? Hieman epäilen....

      ps. Veroprosentit on saatu ilman kirkollisveroa sekä ilman asuntolainan tms. vähennyksiä Vero.fi sivuston laskurista. Ja niinkuin yksi kirjoittaja jo huomautti 1600:n palkalla tuskin saa mitään tukia. Ja jos saa niin kiitos siitä kuulu esim. 2600/kk tienaavalle.

      • 123

        Ensinnäkin taitaa olla tuon maailmanparantaja
        "pohdiskelijan" lempparisivusto=)=)

        Meillä toinen saa about tuon 1650 josta käteen 1320 ja itse 2550 josta käteen 1690.
        Eli n.300 enemmän käteen melkee tonnin suuremmasta palkasta.Ei se nyt vaan ole oikein, enkä tajua miksi toisen pitäisi kustantaa mitään tasaustukia toiselle.
        Enemmän tienäävan pitääkin tienata enemmän eihän enemmän tienäämisessa muuten olisi mitään mieltä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1713
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1411
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1232
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1106
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      869
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      835
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      191
      766
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      97
      759
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe