Ostin vuosi sitten -70 luvulla tehdyn paritalonpuoliskon jossa pinta-alaa noin 150 neliöä. Talossa on öljylämmitys --> säliöt, kattilat, putket aikalailla alkuperäisiä..poltin sentään uudempi. Tutkin kattilahuonetta ja bongasin että taloa voisi lämmittää puillakin, kattilassa oli toinenkin pesä jossa voisi polttaa vaikka puuta. Jos puuta polttaa, niin pitääköhän öljylämmitys kytkeä pois päältä? Tuleeko säästöä jos jaksaa touhuta puulämmityksen kanssa? Kommentteja kehiin..
Vanha kaksoispesällinen..
9
5072
Vastaukset
- Jarski
Jos et laske omalle työlle hintaa, niin puulämmitys tulee halvaksi. Valmiiden klapien ostaminen ei välttämättä kannata, ellet saa niitä jostain halvalla.
Tuosta öljylämmityksen pois kytkemisestä en osaa sanoa mitään. Se riippunee kattilasta. Ainakin joissain uusissa kattiloissa ei öljyä tarvitse kytkeä pois päältä puun polton ajaksi. Mutta selvitä tuo vaikka kattilan valmistajalta, jos sinulla ei enää ole käyttöohjetta tallella.- pitäisi olla
muuten on aika töylästä pitää pieniä tulia ettei kattila kiehu,kaiken aikaa saisi olla kynsitulia tekemässä. varaaja muuttaa tilanteen.silloin saa kerralla kunnon tulilla lämmitettyä pitemmäksi aikaa.
- Klapikone
pitäisi olla kirjoitti:
muuten on aika töylästä pitää pieniä tulia ettei kattila kiehu,kaiken aikaa saisi olla kynsitulia tekemässä. varaaja muuttaa tilanteen.silloin saa kerralla kunnon tulilla lämmitettyä pitemmäksi aikaa.
Joo, ei kannata lämmittää kuin kesäaikaan jos ei ole kunnon varaajaa. Itse lämmitän puilla huhtikuusta-lokakuuhun ja loput öljyllä. Öljyä mulla kuluu noin 1500-2000l talvessa. Jos käytän koko vuoden öljyä kulutus on luokkaa 3300l/vuosi.
Rakennus on 300m2 lämmintä ja 60m2(puolilämmintä)
rak. 1952, entinen terveystalo.
Harkinnassa on siirtyä pellettiin, jos löydän sopivan/hyvän polttimen.
Tuollaisella kaksoiskattilalla ei kyllä saa lämmitettyä kohtuu työllä kuin noin 1500-2000 litran varaajan. - lauri47
Klapikone kirjoitti:
Joo, ei kannata lämmittää kuin kesäaikaan jos ei ole kunnon varaajaa. Itse lämmitän puilla huhtikuusta-lokakuuhun ja loput öljyllä. Öljyä mulla kuluu noin 1500-2000l talvessa. Jos käytän koko vuoden öljyä kulutus on luokkaa 3300l/vuosi.
Rakennus on 300m2 lämmintä ja 60m2(puolilämmintä)
rak. 1952, entinen terveystalo.
Harkinnassa on siirtyä pellettiin, jos löydän sopivan/hyvän polttimen.
Tuollaisella kaksoiskattilalla ei kyllä saa lämmitettyä kohtuu työllä kuin noin 1500-2000 litran varaajan.Uusilla tehokkailla kaksoispesäkattiloilla ilman varaajaa lämmittäminen on tarkkaa puuhaa, jos lisävesitilaa ei saada asennettua tulisi kattilaa lämmittää puilla pakkaspäivinä kun lämpöä kuluu talon lämmitykseen ja veto on hyvä. Jos pakkasilla poltin käy lähes puolet ajasta niin puunpoltto on silloin kannattavinta puuhaa. Kesäaikana puunkäytöllä voi säästää vain 100-200 litraa ja pakkasaikana viikossa tai kahdessa. Varaaja parantaa kyllä aina kattilan tehokkaampaa käyttöä ja lämpöenergiaa varaajasta otetaan silloin kun sitä tarvitaan. Vertailuna takat, mitä kuumempi kivikasa sitä enemmän se luovuttaa lämpöä vaikka tarvetta silloin olisikaan.
- Klapikone
lauri47 kirjoitti:
Uusilla tehokkailla kaksoispesäkattiloilla ilman varaajaa lämmittäminen on tarkkaa puuhaa, jos lisävesitilaa ei saada asennettua tulisi kattilaa lämmittää puilla pakkaspäivinä kun lämpöä kuluu talon lämmitykseen ja veto on hyvä. Jos pakkasilla poltin käy lähes puolet ajasta niin puunpoltto on silloin kannattavinta puuhaa. Kesäaikana puunkäytöllä voi säästää vain 100-200 litraa ja pakkasaikana viikossa tai kahdessa. Varaaja parantaa kyllä aina kattilan tehokkaampaa käyttöä ja lämpöenergiaa varaajasta otetaan silloin kun sitä tarvitaan. Vertailuna takat, mitä kuumempi kivikasa sitä enemmän se luovuttaa lämpöä vaikka tarvetta silloin olisikaan.
Jos olet päivät pitkät kotona voit onnistua lämmityksessä puilla talvella. Jos kiertoveden lämpötila on esim. 35 astetta niin 200 litran vesitila jäähtyy melko nopeasti 90 -> 50C.
Siihen muutaman ihmisen suihku päälle, niin aamulla on kämppä kylmä.
Ei toimi ainakaan mulla 300m2 ja Arimax520 Plus
365l vesitilalla. - hyvä
Klapikone kirjoitti:
Jos olet päivät pitkät kotona voit onnistua lämmityksessä puilla talvella. Jos kiertoveden lämpötila on esim. 35 astetta niin 200 litran vesitila jäähtyy melko nopeasti 90 -> 50C.
Siihen muutaman ihmisen suihku päälle, niin aamulla on kämppä kylmä.
Ei toimi ainakaan mulla 300m2 ja Arimax520 Plus
365l vesitilalla.1000 litran varaajan saa noin 1000 eurolla ja sopii hyvin ainakin minulla Arimax 520 kattilan kanssa. Öljypolttimen voi säätää termostaatilla pitämään peruslämmön niin ei tarvitse huolehtia tarkkaan varaajan jäähtymisestä.
Ilman varaajaa puilla lämmittämisestä ei kyllä tule mitään, 365 litran vesitila on liian pieni. Kesäaikana varaajan kierto pois päältä ja hanat kiinni ja öljylämmitys käyntiin, öljyä kuluu 150-200 litraa toukokuu- lokakuu välisenä aikana. - Miihkail
hyvä kirjoitti:
1000 litran varaajan saa noin 1000 eurolla ja sopii hyvin ainakin minulla Arimax 520 kattilan kanssa. Öljypolttimen voi säätää termostaatilla pitämään peruslämmön niin ei tarvitse huolehtia tarkkaan varaajan jäähtymisestä.
Ilman varaajaa puilla lämmittämisestä ei kyllä tule mitään, 365 litran vesitila on liian pieni. Kesäaikana varaajan kierto pois päältä ja hanat kiinni ja öljylämmitys käyntiin, öljyä kuluu 150-200 litraa toukokuu- lokakuu välisenä aikana.Sain itse edellisviikolla käyttöön uuden kaksoispesäkattilan (termex 25 maxi) taitaa olla sama laite kuin tuo arimaxin 520 ja lisäksi mulla on varaaja 1900 litraa. Asumisneliöitä on ~150m2. Suurin ongelma on se, että kattilasta pääsee piipun kautta lämpö karkaamaan sen jälkeen kun tuli on sammunut. Työn alla on jonkun peltimoottori-viritys-hässäkän yhdistäminen oumanniin, että siinä kohtaa kun savukaasut laskee riittävän alas, niin pelti menee kiinni. Puita polttelen tällä hetkellä noin 2 pesällistä päivässä. Aamulla ennen töihin lähtöä ja illalla ennen nukkumaan menoa. Lämmitysten välillä veden lämpö tippuu 80 asteesta 60:een asteeseen. Mutta taitaa tämä talvi mennä opetteluun.
- Klapikone
Miihkail kirjoitti:
Sain itse edellisviikolla käyttöön uuden kaksoispesäkattilan (termex 25 maxi) taitaa olla sama laite kuin tuo arimaxin 520 ja lisäksi mulla on varaaja 1900 litraa. Asumisneliöitä on ~150m2. Suurin ongelma on se, että kattilasta pääsee piipun kautta lämpö karkaamaan sen jälkeen kun tuli on sammunut. Työn alla on jonkun peltimoottori-viritys-hässäkän yhdistäminen oumanniin, että siinä kohtaa kun savukaasut laskee riittävän alas, niin pelti menee kiinni. Puita polttelen tällä hetkellä noin 2 pesällistä päivässä. Aamulla ennen töihin lähtöä ja illalla ennen nukkumaan menoa. Lämmitysten välillä veden lämpö tippuu 80 asteesta 60:een asteeseen. Mutta taitaa tämä talvi mennä opetteluun.
Jätätkö tulet kattilaan ja lähdet töihin vai?
Tulkitsinko oikein?
Tuo vähän kanssa ottaa silmään, kun kerrot että lämmitysten välillä veden lämpö putoaa 80-60?!
Saatko 2265 litraa vettä lämpiämään pesällisellä puita ? - Miihkail
Klapikone kirjoitti:
Jätätkö tulet kattilaan ja lähdet töihin vai?
Tulkitsinko oikein?
Tuo vähän kanssa ottaa silmään, kun kerrot että lämmitysten välillä veden lämpö putoaa 80-60?!
Saatko 2265 litraa vettä lämpiämään pesällisellä puita ?Jätän rohkeasti valkean pesään. Jos pesällisen polttamisen jälkeen on kattilassa n.80 astetta, niin aamulla kun taas virittelen valkeaa, niin enää 60 astetta on veden lämpö. Kyllähän tuo koko vesimäärä lämpeää, mutta, kuinka paljon, niin on asia erikseen. Kerrostuminen varaajassa aiheuttaa sen, että että ihan tarkkaa lämpötilamuutosta joka kohdassa en pysty sanomaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h553513- 393218
Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062771Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv432520Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.541963Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151609- 321493
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061307- 1801241
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p201208