Imetyksen lopetus-milloin maidon tulo loppuu?

Ikuisesti lypsylläkö? :)

Olen lopettelemassa imetystä ja ihmettelen, miten pitäisi toimia, kun maitoa aina vaan tulee rintoihin. Olen ollut päiväkausia imettämättä ja maito on pakkaantunut isoiksi pahkuroiksi muuten tyhjän tuntuisiin rintoihin ja on sitten pitänyt ne lypsää pois. Mitä tapahtuu maidolle, joka jää rintoihin imetyksen loputtua? Haihtuuko se itsekseen pois vai pitääkö aina vaan lypsää kunnes sitä ei enää pakkaannu?

43

52166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miksi lypsää hän?!?

      Hyvä tavaton! Oletko kadottanut lapsesi jonnekin vai miksi et anna hänen imeä maitoa pois vaan lypsät???

      Mulla on yksivuotias poju ja olen hiljakselleen vähentämässä imettämistä. Aamu- ja iltatissi kuuluu kuvioihin, yöllä ja päivällä tissiä ei tarjota. Se maito kyllä alkaa itsekseen vähenemään kun aktiivinen 'tilaaminen' loppuu.

      Et kerro lapsesi ikää mutta mulla ainakin tuli ekat kuukaudet ja pienen tauon (lapsen ollessa 3kk) jälkeen maitoa niin kovasti ettei edes mieleen tullut lopettaa.

      Mutta jos todella haluat lopettaa niin keinona on jättää oma syöminen ja etenkin juominen minimiin. Kyllä loppuu ruoka pian rinnoistakin.

    • !!!

      lypsä maitoa pois rinnoista jos kerran haluat lopettaa imetyksen. Mistä se rinta sen tietää mihinkä maito menee, se vaan tuottaa sitä niin kauvan kun sitä tilataan. Jätä vaan kertakaikkiaan maito rintoihin, kyllä se sieltä poistuu ajan kanssa. Jos oikeen koviksi käy, koita kaalinlehdillä hautoa rintoja niin kipu hellittää.

    • Anu

      Et kerro viestissä lapsesi ikää, mutta joka tapauksessa ei imetystä lopeteta kerta rytinällä.

      Se on kyllä totta, että jokapaikassa opastetaan miten imetetään ja että sitä jatkettais mahdollisemman pitkään, mutta ei edes terveydenhoitajilta tai mistään imetysoppaista saanut silloin tietoa kun itse aloin ensikertailaisena lopettella imetystä. Tämä taphtui lapsen ollessa 9 kk. Sitten piti vaan itse pähkäillä miten se tapahtuu. Lapseni oli aloittanut kiinteät 6 kk iässä, ja meillä olikin melkoisen vakiintunut ruokailurytmi päivässä. Siihen tyyliin mentiin, että eka syötiin ruoka ja sen päälle jälkiruokana rintamaitoa. Näin ollen imetys oli helppo lopettaa, kun sitten ruuan jälkeen otettiinkin maito nokkamukista ja sitten alettiin touhuamaan joitain muuta.

      Itse lopetin imettämisen noin 3 viikon aikana. Ekasti jäi pois yösyönti, sitten kun siitä tuli rutiinia, että yöllä ei rintaa syöty, tiputin pois päiväimetyksen = lounaan. Sen jälkeen välipalan, sitten iltaruuan=illallinen, sitten aamupalan ja viimeiseksi iltapalan. Näin rinnat tottuvat siihen, että maidolle ei ole tarjontaa. Tosin viimeisen imetyksen jälkeen, maitoa pakkautui toiseen rintaan, mutta vain vähän ja sain sen lypsettyä saunomisen ja lämpimän suihkun jälkeen.

      Jos sä et kertakaikkiaan halua enää imettää, tai lopettaa imetystä siten, että lapsi imee maidon pois, niin ei kai ole muuta vaihtoehtoa, kuin vähentää tuota lypsämismäärää ja kertoja aina päivittäin. Saattaa kyllä kestää kauankin, ja sehän tiedetään, että lypsämisellä ei kaikkea maitoa saa pois, joten toivottavasti noista kovista paakuista ei tule sitten rintatulehdusta.

      Toivottavasti saamistasi vastauksista on ollut apua imetyksen lopettamiseen ja TSEMPPIÄ!

    • Äiti

      Älä missään nimessä lopeta imetystä, vaan ole onnellinen jos sinulla on siihen mahdollisuus. Tyttärelläni on nuorimmainen lapsi 10kk ja antaa vielä rintamaitoa.

    • hiljaa hyvä tulee

      Mikäli et missään tapauksessa syystä tai toisesta tosiaan halua lopettaa imetystä hiljaksiin eli antaa lapsesi imeä loppumaitoja pois, niin älä ainakaan pumppaa! Itse lopettelin imetystä n. pari kuukauden ajan vauvamme ollessa 10 kk, lopulta jäljellä oli enää ns. nukahtamismaito iltaisin n. viikon ajan. Sitten annoin maidon pakkautua rintoihin, ja pari päivää tarvittaessa KÄSIN varovasti painelin lavuaariin pakottavimpia maitotilkkoja. Kyllä se aikanaan loppuu kokonaan, JOS et pumppaamalla ylläpidä maidontuotantoa.

      Eli lopeta pumppaaminen, jos oikeasti haluat lopttaa imetyksen 100% tässä ja nyt. Mikäli rinnat tuntuvat tosi aroilta ja ylitäysiltä, kannattaa varovasti päästää käsin niitä tilkkoja ulos rinnoista. Näin vältyt rintatulehdukselta, joka saattaa vaania pahan tukoksen seurauksena. Mutta jo 20 milliäkin on liikaa! Eli painele vain ihan pahin paine ulos, älä pumppaa.

      Ja jos lapsesi on paljon alle vuoden ikäinen, kannattaa miettiä vielä kertaalleen lopettamisen oikeaa ajankohtaakin... En halua painostaa, vaan lähinnä muistuttaa, että sitten KUN maito loppuu, on myöhäistä enää katua. Itse ainakin surin vähän aikaa, vaikka olinkin olevinani varma imetyksen lopettamisen oikeasta ajankohdasta.

      • meijer

        Voi hyvä sylvi teitä mammoja!
        Itselläni on kaksi lasta ja molempia olen imettänyt vuoden. Maidon tuotanto on alusta asti ollut molempien kanssa runsasta, ja tuotanto yli tarpeen.(Juu, ei ole tarvinnut pumppaamalla tuotantoa kiihdyttää, mutta lypsää liiat yli kylläkin.) Niinpä maito pakkaantui kuopuksen kanssa rintoihin ja ensimmäisen kolmen kuukauden aikana sain kolme rintatulehdusta.
        Nyt lopetin kuopuksen imettämisen. Imetykset ovat viimekuukausien jälkeen jääneet kahteen kertaan päivässä, eli ensin yritin vähentää tuotantoa. Sitten viimein lopetin imettämisen. Maito pakkaantui ekana iltana rintoihin jotka muuttuivat kohmuraiksi, kivuliaksi turbotisseiksi, kokoa 75DD. Maltillisesti olen yrittänyt pumpata rintoja auki, juossut kuumassa suihkussa kolmesti päivässä ja popsinut panadolia kipuun. Kunnolla en ole uskaltanut rintoja pumpata kertaakaan auki, jottei pumppaus kiihdyttäisi tuotantoa. Nyt, viisi päivää myöhemmin tisseissä on kovia kyttyröitä vaikka pahin turvotus on laskenut. Selvisin ilman kuumettakin onneksi. Lääkäriin mennään katsomaan mitä kyhmyjen kanssa jatketaan.
        Mutta näin siis minulla. Te kaikkitietävät mammat, kävikö mielessä teistä kellään, että toisilla vain tulee tuota maitoa enemmän kuin toisilla??? Ekassa viestissä ei lukenut vauvan/taaperon ikää, mutta kyllä mulla ainakin tuotanto on huisaa vielä vuosi synnytyksen jälkeenkin. Eikä syömisen juomisen lopettaminen ole oikotie onneen, kuihdun silloin itsekkin (kukas lapset silloin hoitaa??). Ai niin, ja ennen kuin joku epäilee että voisin tovin vararavinnoillakin elellä; pituus 169, paino 57kg.
        Olen nauttinut imetyksestä ja ihanista tytöistäni kympillä. Ainoa pettymys äitiydessä on ollut juuri tämä mammojen mustavalkoisuus. Voisimme tukea toisiamme sen sijaan, että heti ajattelisimme kauheinta ja kuvittelisimme että kaikki mahtuvat samaan purkkiin.


      • mama of WP
        meijer kirjoitti:

        Voi hyvä sylvi teitä mammoja!
        Itselläni on kaksi lasta ja molempia olen imettänyt vuoden. Maidon tuotanto on alusta asti ollut molempien kanssa runsasta, ja tuotanto yli tarpeen.(Juu, ei ole tarvinnut pumppaamalla tuotantoa kiihdyttää, mutta lypsää liiat yli kylläkin.) Niinpä maito pakkaantui kuopuksen kanssa rintoihin ja ensimmäisen kolmen kuukauden aikana sain kolme rintatulehdusta.
        Nyt lopetin kuopuksen imettämisen. Imetykset ovat viimekuukausien jälkeen jääneet kahteen kertaan päivässä, eli ensin yritin vähentää tuotantoa. Sitten viimein lopetin imettämisen. Maito pakkaantui ekana iltana rintoihin jotka muuttuivat kohmuraiksi, kivuliaksi turbotisseiksi, kokoa 75DD. Maltillisesti olen yrittänyt pumpata rintoja auki, juossut kuumassa suihkussa kolmesti päivässä ja popsinut panadolia kipuun. Kunnolla en ole uskaltanut rintoja pumpata kertaakaan auki, jottei pumppaus kiihdyttäisi tuotantoa. Nyt, viisi päivää myöhemmin tisseissä on kovia kyttyröitä vaikka pahin turvotus on laskenut. Selvisin ilman kuumettakin onneksi. Lääkäriin mennään katsomaan mitä kyhmyjen kanssa jatketaan.
        Mutta näin siis minulla. Te kaikkitietävät mammat, kävikö mielessä teistä kellään, että toisilla vain tulee tuota maitoa enemmän kuin toisilla??? Ekassa viestissä ei lukenut vauvan/taaperon ikää, mutta kyllä mulla ainakin tuotanto on huisaa vielä vuosi synnytyksen jälkeenkin. Eikä syömisen juomisen lopettaminen ole oikotie onneen, kuihdun silloin itsekkin (kukas lapset silloin hoitaa??). Ai niin, ja ennen kuin joku epäilee että voisin tovin vararavinnoillakin elellä; pituus 169, paino 57kg.
        Olen nauttinut imetyksestä ja ihanista tytöistäni kympillä. Ainoa pettymys äitiydessä on ollut juuri tämä mammojen mustavalkoisuus. Voisimme tukea toisiamme sen sijaan, että heti ajattelisimme kauheinta ja kuvittelisimme että kaikki mahtuvat samaan purkkiin.

        olispas sulla meijer asiaa.
        mua rasittaa kun googletan jotain suomeksi niin aina tulee suomi24 keskustelu vastaan, ja masennun aina taysin. Olen ulkosuomalainen ja paadyn aina ajattelmaan etta luojan kiitos en asu suomessa... aikuiset ihmiset kayttaytyy kuin kiusaaja-teinit talla palstalla. Eika taalta koskaan tunnu saavan hyodyllista kanssaihmistietoutta, jatkuvaa riitely aiheesta mista hyvansa.
        Ma olen miettinyt samaa kuin meijer, etta mika siina jokaisen aitiystyylissa on niin mahtavaa omasta mielesta ettei siedeta ollenkan jos joku ajattelee eri lailla. tai siis tassa ketjussa ei ollut edes siita kysymys vaan siita etta toisten tissit paakkautuu ja toisten ei, ja niinkaan ei saisi olla.
        ma lopetin juuri 2 vuotiaan imetyksen.. eikai kukaan suutu etta imetin liian hetken tai liian kauan!!!! imetyskertoja oli enaa paivassa kaksi, joskus nolla, ja toinen rinta paakkuuntui jarkyttavaksi mohkeloksi. kuitenkin vasta 48 tunnin jalkeen viimeisesta imetyksesta, koska rinnat oli jo tottunu ajoittaisiin paiviin jolloin ei syoty ollenkaan. ei auttaut sekaan etta taala oli kauhea helle, ja kerran jo pyorrytti kun tajusin olevani ihan nestehukkainen, kun unohdin juoda ja kaikki vartaloni nesteet meni rintoihin.. en siis usko etta juomattomuus auttaa rintojen paakkuutnumisessa myoskaan.


      • kuikui
        meijer kirjoitti:

        Voi hyvä sylvi teitä mammoja!
        Itselläni on kaksi lasta ja molempia olen imettänyt vuoden. Maidon tuotanto on alusta asti ollut molempien kanssa runsasta, ja tuotanto yli tarpeen.(Juu, ei ole tarvinnut pumppaamalla tuotantoa kiihdyttää, mutta lypsää liiat yli kylläkin.) Niinpä maito pakkaantui kuopuksen kanssa rintoihin ja ensimmäisen kolmen kuukauden aikana sain kolme rintatulehdusta.
        Nyt lopetin kuopuksen imettämisen. Imetykset ovat viimekuukausien jälkeen jääneet kahteen kertaan päivässä, eli ensin yritin vähentää tuotantoa. Sitten viimein lopetin imettämisen. Maito pakkaantui ekana iltana rintoihin jotka muuttuivat kohmuraiksi, kivuliaksi turbotisseiksi, kokoa 75DD. Maltillisesti olen yrittänyt pumpata rintoja auki, juossut kuumassa suihkussa kolmesti päivässä ja popsinut panadolia kipuun. Kunnolla en ole uskaltanut rintoja pumpata kertaakaan auki, jottei pumppaus kiihdyttäisi tuotantoa. Nyt, viisi päivää myöhemmin tisseissä on kovia kyttyröitä vaikka pahin turvotus on laskenut. Selvisin ilman kuumettakin onneksi. Lääkäriin mennään katsomaan mitä kyhmyjen kanssa jatketaan.
        Mutta näin siis minulla. Te kaikkitietävät mammat, kävikö mielessä teistä kellään, että toisilla vain tulee tuota maitoa enemmän kuin toisilla??? Ekassa viestissä ei lukenut vauvan/taaperon ikää, mutta kyllä mulla ainakin tuotanto on huisaa vielä vuosi synnytyksen jälkeenkin. Eikä syömisen juomisen lopettaminen ole oikotie onneen, kuihdun silloin itsekkin (kukas lapset silloin hoitaa??). Ai niin, ja ennen kuin joku epäilee että voisin tovin vararavinnoillakin elellä; pituus 169, paino 57kg.
        Olen nauttinut imetyksestä ja ihanista tytöistäni kympillä. Ainoa pettymys äitiydessä on ollut juuri tämä mammojen mustavalkoisuus. Voisimme tukea toisiamme sen sijaan, että heti ajattelisimme kauheinta ja kuvittelisimme että kaikki mahtuvat samaan purkkiin.

        jes! kiitoksia että joku on samaa mieltä vihdoinkin.. ei kaikki mammat ole samanlaisia ollenkaan... ahdistaa kun kaikki tuomitsee toisia sen perusteella että miten itse asiat näkee tai kokee..
        itelläkin tuli maitoa aluksi ihan sika paljon luovutin melkein 7l sitä reilun parin kk aikana maitokeittiölle... eli ihan täyttä yli tuotantoa..
        olin todella kipeä koko ajan kun olisi alusta saakka pitänyt pumpata muutaman tunnin välein... nyt muutaman viikon aikana on ollut niin että maitoa ei vain tule ulos vaikka kuinka pumppaa tai tekee mitä...ja tytölle tulee piakkoin ikää vasta 3kk.
        eli siis olenko minäkin nyt sitten huono äiti kun ensin kärsin ylituotannosta ja nyt maidon tulo on loppumaisillaan? mitäköhän poppa konsteja tähän vaivaan sitten teillä on tarjota??. ja kaikkia ei vai kiinnosta imetys..onko sekin sitten niin kauheaa?eikö silloin ole kunnollinen äiti?
        ihme valittamista tuollainen jokainen päättää että kauanko imettää ja miten paljon....


      • Piiiia65
        kuikui kirjoitti:

        jes! kiitoksia että joku on samaa mieltä vihdoinkin.. ei kaikki mammat ole samanlaisia ollenkaan... ahdistaa kun kaikki tuomitsee toisia sen perusteella että miten itse asiat näkee tai kokee..
        itelläkin tuli maitoa aluksi ihan sika paljon luovutin melkein 7l sitä reilun parin kk aikana maitokeittiölle... eli ihan täyttä yli tuotantoa..
        olin todella kipeä koko ajan kun olisi alusta saakka pitänyt pumpata muutaman tunnin välein... nyt muutaman viikon aikana on ollut niin että maitoa ei vain tule ulos vaikka kuinka pumppaa tai tekee mitä...ja tytölle tulee piakkoin ikää vasta 3kk.
        eli siis olenko minäkin nyt sitten huono äiti kun ensin kärsin ylituotannosta ja nyt maidon tulo on loppumaisillaan? mitäköhän poppa konsteja tähän vaivaan sitten teillä on tarjota??. ja kaikkia ei vai kiinnosta imetys..onko sekin sitten niin kauheaa?eikö silloin ole kunnollinen äiti?
        ihme valittamista tuollainen jokainen päättää että kauanko imettää ja miten paljon....

        Meillä lapsi itse halusi lopettaa rinnan imemisen, maitoa olisi yllin kyllin, poika nyt 9kk. Tässä odottelen maidontuotannon loppumista. Haluaisin kyllä imettää mutta kuinkas väkisin imetät.. Nokkamukista juo minkä juo korviketta. Koskaan ennen ei ole korvikkeita tai pullomaitoja saanut. Kuulemma riittää kun syö lasten jukurtteja ja puuroja, ei tarvitse litratolkulla maitoa. Lapsi syö todella hyvin ihan kaikkea mitä tarjotaan. Vanhemman lapsen kanssa sama juttu, itse lopetti tissin 6kk iässä.


      • ex-imettäjä
        meijer kirjoitti:

        Voi hyvä sylvi teitä mammoja!
        Itselläni on kaksi lasta ja molempia olen imettänyt vuoden. Maidon tuotanto on alusta asti ollut molempien kanssa runsasta, ja tuotanto yli tarpeen.(Juu, ei ole tarvinnut pumppaamalla tuotantoa kiihdyttää, mutta lypsää liiat yli kylläkin.) Niinpä maito pakkaantui kuopuksen kanssa rintoihin ja ensimmäisen kolmen kuukauden aikana sain kolme rintatulehdusta.
        Nyt lopetin kuopuksen imettämisen. Imetykset ovat viimekuukausien jälkeen jääneet kahteen kertaan päivässä, eli ensin yritin vähentää tuotantoa. Sitten viimein lopetin imettämisen. Maito pakkaantui ekana iltana rintoihin jotka muuttuivat kohmuraiksi, kivuliaksi turbotisseiksi, kokoa 75DD. Maltillisesti olen yrittänyt pumpata rintoja auki, juossut kuumassa suihkussa kolmesti päivässä ja popsinut panadolia kipuun. Kunnolla en ole uskaltanut rintoja pumpata kertaakaan auki, jottei pumppaus kiihdyttäisi tuotantoa. Nyt, viisi päivää myöhemmin tisseissä on kovia kyttyröitä vaikka pahin turvotus on laskenut. Selvisin ilman kuumettakin onneksi. Lääkäriin mennään katsomaan mitä kyhmyjen kanssa jatketaan.
        Mutta näin siis minulla. Te kaikkitietävät mammat, kävikö mielessä teistä kellään, että toisilla vain tulee tuota maitoa enemmän kuin toisilla??? Ekassa viestissä ei lukenut vauvan/taaperon ikää, mutta kyllä mulla ainakin tuotanto on huisaa vielä vuosi synnytyksen jälkeenkin. Eikä syömisen juomisen lopettaminen ole oikotie onneen, kuihdun silloin itsekkin (kukas lapset silloin hoitaa??). Ai niin, ja ennen kuin joku epäilee että voisin tovin vararavinnoillakin elellä; pituus 169, paino 57kg.
        Olen nauttinut imetyksestä ja ihanista tytöistäni kympillä. Ainoa pettymys äitiydessä on ollut juuri tämä mammojen mustavalkoisuus. Voisimme tukea toisiamme sen sijaan, että heti ajattelisimme kauheinta ja kuvittelisimme että kaikki mahtuvat samaan purkkiin.

        Justiinsa näin. Kiitos meijer kaikkien imetystä lopettelevien äitien puolesta :)


      • dingdong
        mama of WP kirjoitti:

        olispas sulla meijer asiaa.
        mua rasittaa kun googletan jotain suomeksi niin aina tulee suomi24 keskustelu vastaan, ja masennun aina taysin. Olen ulkosuomalainen ja paadyn aina ajattelmaan etta luojan kiitos en asu suomessa... aikuiset ihmiset kayttaytyy kuin kiusaaja-teinit talla palstalla. Eika taalta koskaan tunnu saavan hyodyllista kanssaihmistietoutta, jatkuvaa riitely aiheesta mista hyvansa.
        Ma olen miettinyt samaa kuin meijer, etta mika siina jokaisen aitiystyylissa on niin mahtavaa omasta mielesta ettei siedeta ollenkan jos joku ajattelee eri lailla. tai siis tassa ketjussa ei ollut edes siita kysymys vaan siita etta toisten tissit paakkautuu ja toisten ei, ja niinkaan ei saisi olla.
        ma lopetin juuri 2 vuotiaan imetyksen.. eikai kukaan suutu etta imetin liian hetken tai liian kauan!!!! imetyskertoja oli enaa paivassa kaksi, joskus nolla, ja toinen rinta paakkuuntui jarkyttavaksi mohkeloksi. kuitenkin vasta 48 tunnin jalkeen viimeisesta imetyksesta, koska rinnat oli jo tottunu ajoittaisiin paiviin jolloin ei syoty ollenkaan. ei auttaut sekaan etta taala oli kauhea helle, ja kerran jo pyorrytti kun tajusin olevani ihan nestehukkainen, kun unohdin juoda ja kaikki vartaloni nesteet meni rintoihin.. en siis usko etta juomattomuus auttaa rintojen paakkuutnumisessa myoskaan.

        hyvin sanottu!


    • Heli

      Itse olen lopettanut imetyksen näin. Kun maito on pakkautunut rintoihin niin, ettei enää kestä. Pumppaan vain vähän pois, niin ettei enää tunnu pahalta. Ja seuraavalla kerralla pumppaan hiukan vähemmän jne. Noin viikossa maidon tulo loppunut.

      • lopettaja

        Itse myös lopettelen imetystä tässä. Meillä elämän laatu parani huomattavasti, kun olin pari päivää reissussa ja muksu pulloruokinnassa isänsä kanssa. Päätettiin sitten, että tissiä ei enää anneta, kun ruoka, unet ja elämä maistui taaperolle paljon paremmin, kun tissiä ei ollut saatavilla. Itsellä olo on haikea, mutta minkäs voit.
        Olen lypsänyt käsin suihkussa aina enimpiä pois ja pari kolmantena iltana pumppasin rinnat melko tyhjiksi, kun pakotti niiiiin kovin. Sen jälkeen sai olla taas pari päivää edes lysämättä. Mutta maitoa tulee kyllä edelleen ja varmasti muutaman päivän jälkeen taas pakottaa ja kovin. Ei kai sillä ole väliä onko se pumppu vai lapsi joka pikkuhiljaa vähentää maidon kulutusta? Yhtälaillahan sillä pumpulla voi vähentää pumppauskertoja, kuten imetyskertojakin. Mutta mitä tapahtuu loppu maidolle mikä jää rintoihin? Kaikkeahan sieltä ei pumpulla saa pois eikä varmasti käy niinkään, että lapsi imisi viimeiset tilkat eikä sen jälkeen enää maitoa syntyisi lisää? Jääkö se rinotihin ja pakkaantuu sinne tai haihtuuko pois? Olisi todella kiva tietää. Kuten joku aikaisemmin jo sanoi, hyvin vähän tietoa tuosta lopettamisesta on tarjolla.


      • Jopsteri
        lopettaja kirjoitti:

        Itse myös lopettelen imetystä tässä. Meillä elämän laatu parani huomattavasti, kun olin pari päivää reissussa ja muksu pulloruokinnassa isänsä kanssa. Päätettiin sitten, että tissiä ei enää anneta, kun ruoka, unet ja elämä maistui taaperolle paljon paremmin, kun tissiä ei ollut saatavilla. Itsellä olo on haikea, mutta minkäs voit.
        Olen lypsänyt käsin suihkussa aina enimpiä pois ja pari kolmantena iltana pumppasin rinnat melko tyhjiksi, kun pakotti niiiiin kovin. Sen jälkeen sai olla taas pari päivää edes lysämättä. Mutta maitoa tulee kyllä edelleen ja varmasti muutaman päivän jälkeen taas pakottaa ja kovin. Ei kai sillä ole väliä onko se pumppu vai lapsi joka pikkuhiljaa vähentää maidon kulutusta? Yhtälaillahan sillä pumpulla voi vähentää pumppauskertoja, kuten imetyskertojakin. Mutta mitä tapahtuu loppu maidolle mikä jää rintoihin? Kaikkeahan sieltä ei pumpulla saa pois eikä varmasti käy niinkään, että lapsi imisi viimeiset tilkat eikä sen jälkeen enää maitoa syntyisi lisää? Jääkö se rinotihin ja pakkaantuu sinne tai haihtuuko pois? Olisi todella kiva tietää. Kuten joku aikaisemmin jo sanoi, hyvin vähän tietoa tuosta lopettamisesta on tarjolla.

        Todellakin, aina ei ole omasta halusta kiinni, vaan luonto päättää toisin. Minä sairastuin ja lääkkeet eivät sopineet imetykseen. Lapsi oli 9kk ikäinen että imetys vain seis. Mutta nyt on puoli vuotta, siis puoli vuotta menny ja edelleen paita kastuu välillä ja pieni tilkka maitoa tulee ulos. Eli kait se sieltä huomaamatta se ihan loppukin ulos tulee. Ei kai se haihtuakaan voi...Mun oli ainakin pakko lypsää, hullua sitä on itteään sairastuttaakaan maitojensa kanssa ja vähitellen vähentäen sitten eteenpäin...


      • tukiäiti
        lopettaja kirjoitti:

        Itse myös lopettelen imetystä tässä. Meillä elämän laatu parani huomattavasti, kun olin pari päivää reissussa ja muksu pulloruokinnassa isänsä kanssa. Päätettiin sitten, että tissiä ei enää anneta, kun ruoka, unet ja elämä maistui taaperolle paljon paremmin, kun tissiä ei ollut saatavilla. Itsellä olo on haikea, mutta minkäs voit.
        Olen lypsänyt käsin suihkussa aina enimpiä pois ja pari kolmantena iltana pumppasin rinnat melko tyhjiksi, kun pakotti niiiiin kovin. Sen jälkeen sai olla taas pari päivää edes lysämättä. Mutta maitoa tulee kyllä edelleen ja varmasti muutaman päivän jälkeen taas pakottaa ja kovin. Ei kai sillä ole väliä onko se pumppu vai lapsi joka pikkuhiljaa vähentää maidon kulutusta? Yhtälaillahan sillä pumpulla voi vähentää pumppauskertoja, kuten imetyskertojakin. Mutta mitä tapahtuu loppu maidolle mikä jää rintoihin? Kaikkeahan sieltä ei pumpulla saa pois eikä varmasti käy niinkään, että lapsi imisi viimeiset tilkat eikä sen jälkeen enää maitoa syntyisi lisää? Jääkö se rinotihin ja pakkaantuu sinne tai haihtuuko pois? Olisi todella kiva tietää. Kuten joku aikaisemmin jo sanoi, hyvin vähän tietoa tuosta lopettamisesta on tarjolla.

        Maidon loppumista tai paremminkin maitorauhasten alasajoa kutsutaan involuutioksi. Se käynnistyy todenteolla, kun viimeisestä imetyskerrasta on kulunut keskimäärin 40 vuorokautta. Mitä vähemmän rintoja tyhjennetään, sitä vähemmän rinnat maitoa parin päivän viiveellä muodostavat. Koska äidinmaito muodostuu rintarauhasissa veren sinne kuljettamista aineista, niin rintoihin jäävä maito pikku hiljaa "hajoaa" eri ainesosiksi rauhaskudoksessa, ja osaset sitten imeytyvät soluseinämien läpi takaisin verenkiertoon. Kun maitoa ei enää rinnoista poistu, alkavat rauhaset "sulkea" itseään kuin tehdas laman kourissa: osa kerrallaan pistetään jäihin ja loppujen lopuksi koko rakennus puretaan. Rintarauhaskudoskin osittain hajoaa, ja siksi jossain vaiheessa imetyksen loputtua rinnat voivat tuntua pelkiltä nahkapussukoilta. Hävinneen kudoksen korvaa ajan kuluessa rasva, ja rinnat hieman myös pyöristyvätkin.

        Jos maitoa jää rintoihin paljon kerralla (esim. silloin, kun imetys lopetetaan kerrasta poikki -tyyliin tilanteessa, jossa vuorokaudessa on vielä useita imetyskertoja), niin rintatulehduksen riski kasvaa selvästi. Vaikka vauva ei enää kävisikään rinnalla, olisi rintoja hyvä tyhjentää ja tyhjentämistä asteittain vähentää päivä kerrallaan. (Pumppauspäiväkirja on hyvä apu: ekana päivänä pumpataan maidontulon määrästä riippuen esim. 4 x 70 ml, tokana 4 x 60 ml, kolmantena 4 x 50 ml, neljäntenä 4 x 40 ml, viidentenä 3 x 40 ml, kuudentena 3 x 30 ml ja niin edelleen. "Tasauspäiviäkin" voi toki pitää, eli pumpataan sama määrä kuin edellisenäkin päivänä.) Näin ei synny yhtä suurta kudosvaurioriskiä, ja äidinkin olo voi olla mukavampi, kun rinnat eivät ole ihan kivikovat ja kipeät.

        Kun lapsi käy rinnalla ihan vain pari kertaa vuorokaudessa tai harvemmin, on aina helpompi lopettaa imetys siis myös rintojen kannalta. Maidontulo lakkaa pikku hiljaa, mutta ei ole ollenkaan harvainaista, että vielä 6-12 kk kuluttua imetyksen loppumisesta joillain naisilla maitoa tihkuu rinnoista edelleen etenkin puristettaessa (ja saunassa). Asiaa voi ajatella merkkinä siitä, että rauhaskudos on talviunilla ja valmiina tositoimiin, jos joskus tulee uuden imeväisen aika ;)

        (Toisaalta joidenkin lääkäreiden mielestä pitkään imetyksen lopettamisen jälkeen jatkuva maidon tihkuminen on epänormaalia ja kertoo hormonihäiriöstä. Näissä tapauksissa on naisille määrätty jonkinlaista hormonihoitoa, esim. estrogeenia sisältäviä ehkäisypillereitä. Estrogeenihän tehokkaasti usein vähentää maidon muodostumista. Myös prolaktiinin erityksessä voi olla jotain häikkää, ja sitä voidaan alkaa hillitä lääkkeillä - vaikkei ehkä olisi muuta syytä kuin tuo maidon pisaroiminen silloin tällöin.)


      • TrueBlue nro1
        tukiäiti kirjoitti:

        Maidon loppumista tai paremminkin maitorauhasten alasajoa kutsutaan involuutioksi. Se käynnistyy todenteolla, kun viimeisestä imetyskerrasta on kulunut keskimäärin 40 vuorokautta. Mitä vähemmän rintoja tyhjennetään, sitä vähemmän rinnat maitoa parin päivän viiveellä muodostavat. Koska äidinmaito muodostuu rintarauhasissa veren sinne kuljettamista aineista, niin rintoihin jäävä maito pikku hiljaa "hajoaa" eri ainesosiksi rauhaskudoksessa, ja osaset sitten imeytyvät soluseinämien läpi takaisin verenkiertoon. Kun maitoa ei enää rinnoista poistu, alkavat rauhaset "sulkea" itseään kuin tehdas laman kourissa: osa kerrallaan pistetään jäihin ja loppujen lopuksi koko rakennus puretaan. Rintarauhaskudoskin osittain hajoaa, ja siksi jossain vaiheessa imetyksen loputtua rinnat voivat tuntua pelkiltä nahkapussukoilta. Hävinneen kudoksen korvaa ajan kuluessa rasva, ja rinnat hieman myös pyöristyvätkin.

        Jos maitoa jää rintoihin paljon kerralla (esim. silloin, kun imetys lopetetaan kerrasta poikki -tyyliin tilanteessa, jossa vuorokaudessa on vielä useita imetyskertoja), niin rintatulehduksen riski kasvaa selvästi. Vaikka vauva ei enää kävisikään rinnalla, olisi rintoja hyvä tyhjentää ja tyhjentämistä asteittain vähentää päivä kerrallaan. (Pumppauspäiväkirja on hyvä apu: ekana päivänä pumpataan maidontulon määrästä riippuen esim. 4 x 70 ml, tokana 4 x 60 ml, kolmantena 4 x 50 ml, neljäntenä 4 x 40 ml, viidentenä 3 x 40 ml, kuudentena 3 x 30 ml ja niin edelleen. "Tasauspäiviäkin" voi toki pitää, eli pumpataan sama määrä kuin edellisenäkin päivänä.) Näin ei synny yhtä suurta kudosvaurioriskiä, ja äidinkin olo voi olla mukavampi, kun rinnat eivät ole ihan kivikovat ja kipeät.

        Kun lapsi käy rinnalla ihan vain pari kertaa vuorokaudessa tai harvemmin, on aina helpompi lopettaa imetys siis myös rintojen kannalta. Maidontulo lakkaa pikku hiljaa, mutta ei ole ollenkaan harvainaista, että vielä 6-12 kk kuluttua imetyksen loppumisesta joillain naisilla maitoa tihkuu rinnoista edelleen etenkin puristettaessa (ja saunassa). Asiaa voi ajatella merkkinä siitä, että rauhaskudos on talviunilla ja valmiina tositoimiin, jos joskus tulee uuden imeväisen aika ;)

        (Toisaalta joidenkin lääkäreiden mielestä pitkään imetyksen lopettamisen jälkeen jatkuva maidon tihkuminen on epänormaalia ja kertoo hormonihäiriöstä. Näissä tapauksissa on naisille määrätty jonkinlaista hormonihoitoa, esim. estrogeenia sisältäviä ehkäisypillereitä. Estrogeenihän tehokkaasti usein vähentää maidon muodostumista. Myös prolaktiinin erityksessä voi olla jotain häikkää, ja sitä voidaan alkaa hillitä lääkkeillä - vaikkei ehkä olisi muuta syytä kuin tuo maidon pisaroiminen silloin tällöin.)

        Mulla vaan maitoa tulee ja tulee... kuukausi on siitä, kun lapsi viimeksi joi tissiä. Poika laittoi totaalikieltäytymis vaihteen päälle ja ei huoli tissiä. Kaveri on siis 7kk. Maitoa puristelen rättiin tisseistä, koska se pakkaantuu niin kivuliaaksi muuten.
        Tämä on ihan perseestä koko touhu.


      • Sanni*
        TrueBlue nro1 kirjoitti:

        Mulla vaan maitoa tulee ja tulee... kuukausi on siitä, kun lapsi viimeksi joi tissiä. Poika laittoi totaalikieltäytymis vaihteen päälle ja ei huoli tissiä. Kaveri on siis 7kk. Maitoa puristelen rättiin tisseistä, koska se pakkaantuu niin kivuliaaksi muuten.
        Tämä on ihan perseestä koko touhu.

        Sama juttu täälä, vauvalle ei maistu enää tissi.. Päivisin on niin meno päällä hyvä kun pullosta ehtii hörpätä. Eli ei imetyksen kesto ole aina äidin päätettävissä. Monelle tuttavani vauvalle on käynyt niin että 7-10kk ikäisenä ei tissi enää kelpaa.


    • kiska.lisa

      Hei. Ensin on tyhjentävä rinnat kokonaan maidosta ja sen jälkeen laita tiukka side niiden ympärille pariksi päiväksi niin maitoa ei tule rintoihin. Jos jätät maidon rintoihin pakkantumaan nehän tulehtuu!

      • tukiäiti

        Tuota rintojen sitomista ei enää suositella, sillä se jos mikä altistaa rintatulehdukselle ja on lisäksi erittäin kivuliasta.

        Sen sijaan maidonerityksen vähittäinen alasajo on turvallinen - vaikkakin toisinaan aikaa vievä - tapa lopettaa maidontulo kokonaan. Ohjeet siihen löytyvät tuolta ylempää.


    • Kolmatta kertaa

      Kaikenkirjavaa vastausta... Jooh, itse olen lopettanut imetyksen pari kertaa vasta sitten kun tulin uudelleen raskaaksi (rinnat kipeytyi ja maidon tulo tyrehtyi itsekseen nopeasti), olenkin tosi pitkään imettävä... Eli en silleen osaa mitään järkevää sanoa muuta kuin: Ensinnäkin joo, se maito sieltä imeytyy takaisin elimistöön ennenpitkää, mutta jos oikein kovia muhkuroita tulee niin ne olisi hyvä availla (on kai jonkinlainen vaara että jää "pysyviä" pahkuroita, syytä en muista).

      Mutta se toinen asia, mikä tuli mieleen... En nyt tosiaan puhu kokemuksesta, mutta JOS sitä imetystä on saanut ensin vähenneltyä, niin EHKÄ kannattaisi itse lopettaminen ajoittaa sitten kuukautisten (tai ovulaation?) aikaan? Ainakin minulla maito on aina ihan selvästi paljon tiukemmassa menkkojen aikaan, joten järkeilisin että lopetuksen voisi ajoittaa siihen..? Niin siis olen KUULLUT että maito olisi yleensä tiukemmassa muillakin menkkojen aikaan, en sitten tiedä että miten radikaali se ero ihmisillä yleensä on, itselläni se vaan on aika selvä... :)

    • hmmm..

      Miten niin ei saa poistaa maitoa rinnoista???Itse lopetin edellisen lapseni imetyksen niin nimenomaan käskettiin poistaa ne maitopaakut rinnoista lämpimässä suihkussa hieroen ja maidontulo loppuikin noin viikon sisään.Olin kärsinyt jo yhden rintatulehduksen silloin enkä todellakaan halunnut toista!

    • StarbuckS111111

      Itse olen juuri lopettamassa, alle viikko viimeisestä iltaruokailusta. Kaksi kertaa on pakko ollut tyhjentää. Saas nähdä kuinka kauan lapsi ja rinnat protestoi. Vauva on 10 kk täyttänyt ja ilman korvikkeita menty tähän asti. Nytkin annan ihan täysmaitoo en korvikkeita.

    • Maitomamma

      Vieroitatteko te kaikki lapsenne rinnalta 7-10 kk iässä? Mitä sen jälkeen annatte? Korviketta? Lehmänmaitoa (jota ei alle 10 kk ikäiselle suositella)? Itse ihmettelin tätä, kun ensimmäisen lapsen kanssa imetin 11 kk ikään asti. Jo puolivuotiaana alkoivat mammat ihmetellä isoon ääneen, että HERRANJESTAS, vieläkö sie tuota tenavaa imetät?!!! Kai sen jo pitäis saada oikeaakin ruokaa??!!! (joo, sai se) Ja Onhan se vähän SAIRASTA imettää noin isoa lasta - traumatisoituu pian?!!!! Tämä asia tuntui olevan kovin kiintoisa vanhemmille sukulaisille ja naapurin tädeille. Siis, eikö Suomessa oikeasti kukaan imetä imetyssuosituksen mukaan yli 1v ikään?
      Nyt toisen lapsen kohdalla hänen ollessa 2KK vanha, mammat alkoivat kysellä eka kertaa, että kai mää jo annan sille muutakin kuin pelkkää tissiä. SIIS MINKÄ H**VETIN TAKIA?! Isokokoinen lapsi on, joten ehkä vaikuttaa ikäistään vanhemmalta. Mutta hyvin kasvaa ja on tyytyväinen rintamaidolla. Antakaa meidän, jotka halutaan käyttää rintojamme niiiden alkuperäiseen tarkoitukseensa, tehdä se ihan rauhassa.

    • Kuin Jallun Sabriina

      Jokainen tehköön rinnoillaan mitä tahtoo. Imettää, ei imettää tai vaikka heiluttaa ikkunasta ulos.

      Otsikko on: Imetyksen lopetus-milloin maidon tulo loppuu? Ja ainakin minulla on niin hirveä pakotus, huoli ja hätä etten jaksa lukea muiden foorumeiden alle mahtuvia 'kuka imettää mitenkin pitkään ja onko huono äiti jos ei' -juttuja.

      Joten jatketaan siitä mitä otsikko sanoo niin ei tarvi joka sivulla kuunnella imetysahdistusta.

      Onko mitään yrttejä joilla tuon maidon voisi saada vähenemään? Kokemusta persiljasta yms? Menen 2 viikon kuluttua takaisin töihin ja hieman on nyt hätä tän lopetuksen kanssa vaikka 4 viikkoa olen vähentänyt ja ollut jo imettämättäkin 3 päivää.

      • yrttejä

        minttuteen kuulemma vähentää maidontuotantoa


      • Laura
        yrttejä kirjoitti:

        minttuteen kuulemma vähentää maidontuotantoa

        Juu ja salvia ja persilja on kuulemma kans hyvät joilla maidontuotanto vähenee =)


    • Hiisu-rotta

      Minä olen niitä myös, joilla on runsas maidontuotanto, mutta imetyksen lopetus on sujunut kivuttomasti molemmilla kerroilla kun olen imettänyt. Ensimmäisen lapsen kanssa imetys sujui muutaman kuukauden vain, mutta maidontulo lakkasi jos ei nyt seinään, niin melkein kun päätin että nyt riitti.

      Toista lastani onnistuin imettämään 8kk kun oli pakko alkaa himmailla. Nyt olen ollut viikon imettämättä eikä maitokaan ole noussut kuin kerran tai kaksi. Kipuja ei ole.

      Etukäteen mietin, että en pumppaa maitoa pois ollenkaan vaikka sitä nousisi rintoihin kuinka. Käsin olisin lypsännyt pahimmat kivistykset pois ja sitten vain kärsinyt hetken. En tiedä olisiko tuo toiminut oikeasti, mutta ehkä tästä on apua jollekin toiselle?

      Tsemppiä kaikille imettäville äideille ja kaikille niillekin jotka eivät imetä ja varsinkin niille jotka lopettelevat imetystä ;) Ei tässä kukaan olla toisiamme parempia, samassa veneessä pitemminkin! Pääasia on että lapsillamme on rakastavat vanhemmat.

      • Minitisu

        Mä olen kanssa lopettelemassa imetystä, jos sitä nyt voi sellaiseksi kutsua. Kolme kuukautta yritin, mutta maitoo tuli maksimissaan desistä puoleentoista vuorokaudessa, ja tuo poika (pikkasen vajaa 3 kk) vetäisee kevyesti sellaisen annoksen nykyään kerralla naamariinsa. Oon nyt lopettanu yöimetykset (heh, ts. yöimetyksen; kerta yössä ja pulloa loput) ja oon pumpannu tissit tyhjiksi pari kertaa päivässä, noin 12 tunnin välein. Maitoo on tullut noin 80-100 ml kerralla. Ilmeisesti ei olis kannattanu pumpata ihan tyhjiksi kuitenkaan, kuten tuolla ylhäällä mainittiin. Poika on syntymästään asti ollu pääosin korvikkeella kun tissimaito ei vaan riittänyt, vaikka pumppasin joka imetyskerran jälkeen tissit tyhjiksi 1-3 h välein.

        Mun täytyy kuitenkin vielä sanoa oma sanani tuohon imetysfanaattisuuteen; mulla ei kertakaikkiaan tullu maitoo pojan syntymän jälkeen edes mainittavasti. On pumpattu, hierottu, oltu ihokontaktissa jne. Synnäriltä lähtiessä sain vielä pillereitä, joiden uskottiin auttavan maidonnousuun, mutta eipä sitä juuri noussut kaikista tempuista huolimatta. Tässä viime aikoina olen vielä ihan testimuotoisesti kokeillut pari viikkoa tiheää pumppausta josko maitomäärä kasvaisi, mutta vuorokauden saldoksi sain parin tunnin lypsyväleillä desistä puoleentoista. Helppohan se on kaikkien suihkutissien tulla arvostelemaan äitejä, jotka eivät voi lastaan imettää vaikka HALUAISIVAT, mutta kun maitoa ei kaikilta mutseilta nyt vaan tule vaikka väittäisivät muuta. Kokeiltu on kolme kuukautta eikä mitään vaikutusta ole ollut.


      • 4lasta yhteensä5v im
        Minitisu kirjoitti:

        Mä olen kanssa lopettelemassa imetystä, jos sitä nyt voi sellaiseksi kutsua. Kolme kuukautta yritin, mutta maitoo tuli maksimissaan desistä puoleentoista vuorokaudessa, ja tuo poika (pikkasen vajaa 3 kk) vetäisee kevyesti sellaisen annoksen nykyään kerralla naamariinsa. Oon nyt lopettanu yöimetykset (heh, ts. yöimetyksen; kerta yössä ja pulloa loput) ja oon pumpannu tissit tyhjiksi pari kertaa päivässä, noin 12 tunnin välein. Maitoo on tullut noin 80-100 ml kerralla. Ilmeisesti ei olis kannattanu pumpata ihan tyhjiksi kuitenkaan, kuten tuolla ylhäällä mainittiin. Poika on syntymästään asti ollu pääosin korvikkeella kun tissimaito ei vaan riittänyt, vaikka pumppasin joka imetyskerran jälkeen tissit tyhjiksi 1-3 h välein.

        Mun täytyy kuitenkin vielä sanoa oma sanani tuohon imetysfanaattisuuteen; mulla ei kertakaikkiaan tullu maitoo pojan syntymän jälkeen edes mainittavasti. On pumpattu, hierottu, oltu ihokontaktissa jne. Synnäriltä lähtiessä sain vielä pillereitä, joiden uskottiin auttavan maidonnousuun, mutta eipä sitä juuri noussut kaikista tempuista huolimatta. Tässä viime aikoina olen vielä ihan testimuotoisesti kokeillut pari viikkoa tiheää pumppausta josko maitomäärä kasvaisi, mutta vuorokauden saldoksi sain parin tunnin lypsyväleillä desistä puoleentoista. Helppohan se on kaikkien suihkutissien tulla arvostelemaan äitejä, jotka eivät voi lastaan imettää vaikka HALUAISIVAT, mutta kun maitoa ei kaikilta mutseilta nyt vaan tule vaikka väittäisivät muuta. Kokeiltu on kolme kuukautta eikä mitään vaikutusta ole ollut.

        Oletko kysynyt luontaiskaupasta. Vogelin LUONTO PARAS LÄÄKITSIJÄ -kirjasta luin apua maidontuloon ja apua sen lopettamiseen yli kakskytvuotta sitten. Hyvin tepsivät rohdot, en kuitenkaan nimiä muista. Yli kaksi vuotta viimeistä imetin. Hyväksi on näyttänyt olevan kaikelta osin.


    • tittitidiitidii

      ite lopetin kahessa viikossa imettämisen; aloitin antaan vauvalle joka toisella kerralla korviketta, ja lisäsin korvikkeen määrää.. en enää käyttäny vauvaa tissillä, vaan pumppasin mitä tuli..eka tuntui, ettei maidon tulo lopu, mut sit pian olikin niin et pummpasin aamuin ja illoin.. nyt se on ohi..
      mietin kyl hieman ku porukka imettää vauvoja yli 6kk ikään.. onhan se rintamaito ravintorikasta, mutta lapsi tarvitsee muutakin =) toki tapoja on jokaisella..

      • JJ1977

        Voi vauvaparkaa... Vai oliko sulla joku Todella Hyvä Syy lopettaa noin aikasin? Ja KYLLÄ, pelkällä äidinmaidolla pärjää sinne 6kk ikään aivan hyvin! Jos lapsi kasvaa hyvin, se ei tarvitse niitä soseita ennen puolta vuotta.


      • imettäjä itsekin

        Oho, tämähän on erikoinen mielipide? Ihan oma asiasi, kuinka omaa lastasi imetät tai et imetä, mutta mitähän se vauva oikein muuta tarvitsee niiden ensimmäisten kuuden kuukauden aikana, kuin maitoa? En tiedä ketään, kuka olisi yli kuutta kuukautta täysimettänyt, kyllä siinä kuuden kuukauden tienoilla jokainen aloittaa ne kiinteät ruoat imetyksen oheen. Harmi, että tämä kirjoitus on tämän verran vanha, ei varmaan löydy alkuperäistä kirjoittajaa enää vastaamaan.


    • Jokainen on yksilö

      Minttutee ei minun kohdallani ainankaan ole maidontuloa lopettanut/vähentänyt. Juon sitä lähes päivittäin! Lopetin imetyksen vajaa 4v. sitten, eikä maidon tulo ole vieläkään loppunut. Joten älkää ihmiset hätäilkö!!

      Maitomamma: Jos vaan maitoa tulee yms. niin imetä ihmeessä lastasi pitkään, kuten nytkin olet tehnyt. Itse olen imettänyt kahta ekaa lasta 1,2-1,3v. ja kuopusta vaan 10kk erinnäisistä syistä. Ja tuokin aika on monelle todella pitkä!
      Minusta lasta saa imettää vaikka 2-vuotiaaksi tai pidempääkin, jos se tuntuu äidistä ja lapselta luontevalta.. :) Zemppiä vaan!!

      • Lapsen parasta!

        Äidinmaito on parasta vauvalle, eikä lapsi tarvitse korviketta!! Tottakai vauva saa muutaman kuukauden ikäisenä soseita ym. äidinmaidon lisäksi. Eriasia on se, jos äidiltä ei tule maitoa tai imetys ei luonnistu, niin silloin on pakko antaa korviketta.


      • mMM28
        Lapsen parasta! kirjoitti:

        Äidinmaito on parasta vauvalle, eikä lapsi tarvitse korviketta!! Tottakai vauva saa muutaman kuukauden ikäisenä soseita ym. äidinmaidon lisäksi. Eriasia on se, jos äidiltä ei tule maitoa tai imetys ei luonnistu, niin silloin on pakko antaa korviketta.

        täällä taas yksi lisää.. aina joku jaksaa moralisoida korviketta antavia..voi helv.. onko tullut mieleen että kaikkia ihmisiä ei ole tarkoitettu imetykseen tai se tuntuu epäluonnolliselta niin onko siltikin pakko imettäää?!!?


    • Pirreliini

      En jaksanut lukea noita kaikkia juttuja, mutta olen itse samassa tilanteessa ja luulin myös, että lämmin olisi paras, mutta muutaman saunakerran jälkeen ihmettelin kun rinnat olivat seuraavana päivänä entistä töydemmät ja aremmat, vaikka tyhjensin rintoja vain sen verran, että sai pahimmat paineet ulos. Nyt vasta luin, että kannattaakin käyttää kylmäpussia rintojen päällä, jotta maidon tulo vähenee ja loppuu! Eli lämmin vain lisää maidontuloa, eli kokeile ihmeessä tuota kylmägeelipussis apaidan päällä (ja liivit pois!). Itselläni ainakin jomotus ja kipu on vähentynyt :)
      -Pirreliini

    • Ihme ja kumma

      Voi herranjestas tätä meininkiä täällä :D Ei kellekkään tule mieleen, että ehkä se imetys pitää lopettaa heti paikalle esim. äidin allergian takia, jos lääkkeeksi tulee histamiini. Voi hyvät hyssykät. Minulla itselläni on sellainen tilanne nyt päällä ja piti nopeasti saaha lääkkeet ja rinnat on kyllä todella täydet, mutta pitää hautoa kylmällä. Kahta ekaa lasta imetin 1v 3 kk, mutta tämän kolmannen kaverin kohdalla tuli niin paha allergia, että piti miettiä aikuisten oikeesti mikä on tässä oikea ratkaisu. No 9 kk kuitenkin imetin ja siitäkin puoli vuotta "kärsin" allergiaoiraita ventolinen avulla. Mutta kuten sanoin, niin ei kaikki halua luopua imetyksestä noin vain ja kaikilla on omat syynsä, ei aina ole vain se yksi ja ainoa..
      Kaikki äidit ovat täydellisiä omine pikku jujuineen ;)

    • Lapsentahtista

      .. ja toiset vauvat vaan lopettaa itse rinnan syönnin. Muuttuuko maidon maku ja/tai koostumus esim. äidin hormonitoiminnan käynnistymisen (kuukautiskierto) myötä tms.

      Minun molemmat lapseni ovat vieroittaneet itse itsensä, ja tämän toisen kohdalla lopetus tapahtui kolmessa päivässä. Ensin ei tissi enää kelvannut päivällä, sitten loppui yöimetyksetkin. Nyt yritän välttää rintatulehduksen täysien rintojen kanssa.. Siinä ja rajoilla mennään :/ . Ennen loppumista imetyksiä oli kuitenkin 4-5/vrk. Vauva on jo 10kk eli saa normaalit 5 kiinteää ateriaa n. 500ml korviketta päivässä.

      • MmM28

        ei oo totta! mä en enää ikinä käy tämmösillä keskustelupalstoilla! itselläni kolmas lapsi nyt kuukauden ja imetys loppuu omasta tahdostani..osittain olen imettäny aikasempiaki 1-2kk. Ja olen asian kanssa ihan sinut. En ymmärrä tätä höösötystä imetyksestä ja kaikesta..ihmiset tekee niinkuin haluaa rinnoilleen! :-)


      • ÄidinmaitoOnParasta
        MmM28 kirjoitti:

        ei oo totta! mä en enää ikinä käy tämmösillä keskustelupalstoilla! itselläni kolmas lapsi nyt kuukauden ja imetys loppuu omasta tahdostani..osittain olen imettäny aikasempiaki 1-2kk. Ja olen asian kanssa ihan sinut. En ymmärrä tätä höösötystä imetyksestä ja kaikesta..ihmiset tekee niinkuin haluaa rinnoilleen! :-)

        Voi tätä naisten tietämättömyyttä! Vauvaparat...


      • Uskomatont
        ÄidinmaitoOnParasta kirjoitti:

        Voi tätä naisten tietämättömyyttä! Vauvaparat...

        Vauvatkin jotka eivät saa rintamaitoa yli puolta vuotta ja elävät korvikkeilla ovat varmasti ihan yhtä rakkaita ja jos vauva kasvaa ja voi hyvin ni onko sun asia tulla kommentoimaan kenenkään tietämättömyydestä tai tietämisistä. Kaikkein vähiten säälimään yhdenkään äidin vauvaa! Jotkut eivät voi imettää lainkaan... Ovatko nämä vauvat sitten jotenkin huonompia kun eivät ole koskaan haistaneetkaan äidinmaidon?!?!


    • SitkeäLiha

      Ensimmäinen lapsi kuoli synnytysvaiheessa, maidon tulo lopetttiin hormoonitableteilla. Toista lasta imetin 3,5vuotiaaksi.

      Aluksi täysimetystä 8kk ikään, kun ravinto riitti vauvan kasvuun. Sitten pikkuhiljaa enennettiin kiinteää ruokaa ja vähennettiin tissiä. Imetys tuntui luontevalta, tärkeä läheisyys ja rauhoittumishetki molemmille. Kun pikkuhiljaa maitoa oli vähennetty, niin että viimeisen puolivuotta lapsi sai maitoa vain nukkumaan mennessä, niin maidon tulo loppui kuin itsekseen. Viimeisten kuukausien kuukautisten aikana rinnat tuli tavattoman kipeiksi. Lapsi ymmärsi kun sanoin että rintoihin koskee, eikä niitä voi nyt hörppiä. Päätin että tähän loppu imetys. Aluksi maitoa nousi rintaan. Puristin lapselta piilossa paperiin vain enimmät. Pian se loppu kokonaa. Ilman isompia ongelmia.

      Mikä muu olisi tärkeämpää kuin lapsen tulevaisuus. Vanhempieni lapsuudessa oli normaalia, että toiset oli tissillä vielä seitsenvuotiaanakin. Mikä on muuttunut kun imetys pitäisi nykyään lopettaa niin äkkiä? Tämän tästä minuakin arvosteltiin miksi näin pitkään imetit ja mitä ja mitä.. sellasia valittajia ihmiset on tänäpäivänä. Itte oon onnellisesti uskosss Jeesuksee, joten ei tartte huolehtii toisten mietteistä. Iloitsen johdatuksesta, lähellä luontoa.

    • SitkeäLiha

      Enkä suunnitellu etukätee, kuinka kauan jatkan.
      Ei tässä tuhansien vaatimusten maailmassa voi muuta ku rukoilla viisautta keskittyy olennaiseen. Eikä se voi olla mikää yks asia ettei rupee sekoilee. Naisilta vaaditaan niin paljon. Urat ja ulkonäöt, somet ja maineet on kaikki katoavaa. Jeesus on ainoa mikä pysyy.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      105
      7371
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2382
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2093
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1789
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1359
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe