"Sunnuntaijumalanpalvelus jossain. Kansa on kiltisti pyhäpuvuissaan ja pappi saarnaa.
Kirkon ovi käy ja kaikkien kyläläisten tuntema viinaan menevä mies tulee kirkkoon. Hän kävelee tomerasti etupenkkiin ja moikkaa pappia. "Mitä kuuluu, mikä on saarnan aihe?" Pappi on vaivautunut ja hiljaa. Mies kysyy, että koska lauletaan? Onko leipää jaossa, olis vähän nälkä? Silloin kirkkokansa herää. "Miten tuo syntinen kehtaa tulla häiritsemään pyhää toimitusta? Ja ilkkumaan meille uskoville?" Pappi rykäisee ja ohjaa miehen kohteliaasti ulos, laittaa oven kiinni ja jatkaa saarnaa laupiaasta samarialaisesta ja lähimmäisen rakkaudesta. Ihmiset ovat hyvin osallistuvan näköisiä, Jumala siunatkoon, ettemme ole kuten tuo häirikkö ja kiitos, että olemme hyviä ihmisiä!"
Erään biisin mukaan...
Itseironiaa
15
1559
Vastaukset
- luuhamara
Heh :) Hyvä juttu. Piti kyllä lukea pari kertaa ennen kuin tajusin..
- pyhiä
ei se leipä ole sinulle, mutta jos sitä halajat kyllä se annetaan.
En ymmärtänyt ekalla kerralla kun luin huolimattomasti. Toisella kerralla kohdassa laupias samarilainen repesin.
- Big Head
Usko ja Jumala on niitten parempien ihmisten juttu. Tais olla sillon Jeesuksenkin aikoihin niitten fariseusten kanssa sama asia. Hauskaa, että nykyään myös nuoriso istuu helluntaikokouksissaan ja veisaa kauniita virsujaan Jumalalle. Kai myös siitä lähimmäisen rakkaudesta jne. Ja koulujen penkeissä pitävät itseään parempina ihmisinä kuin muut. Parempina kuin ne häiriköt jotka juovat alkoholia... Vai onko se paheksunta rakkauden osoitus? Onko itsestään pyhimyksen kuvan antaminen rakkautta? Jotta toiset voisivat ottaa esimerkkiä...
- Apostoli34
ehkä ihmisenä olemista ja sitä mistä raamattu puhuu.
"Vai onko se paheksunta rakkauden osoitus? Onko itsestään pyhimyksen kuvan antaminen rakkautta? Jotta toiset voisivat ottaa esimerkkiä..."
Esimerkkiä voi antaa niin monella tavalla. Avaukseni tyyppinen esimerkki ei varmaan saa ketään kiinnostumaan Jeesuksesta ja Jumalasta. Uskon, että Jeesus ja Jumala tuskin viihtyvät ko. Jumalanpalveluksessa. Ko. toimintahan on täysin Jeesuksen opetuksen vastaista. Mutta, se on myös juuri hyvä kuvaus ihmisestä yleensäkin ja erilaisuuden sietämisestä ns. homogeenisessä yhteisössä.
On sanottu, että Jumala kielsi rakentamasta kivialttaria joka olisi tehty hiotusta kivestä. Miksi? Se on kuulemma metafora siitä, että meidän ei pidä kiillottaa kuvaamme vaan myöntää olevamme yhtä syntisiä kuin kaikki muutkin ja päinvastoin, antaa särmien ja ryppyjen olla.
Jumalan pyhä ei tarkoita täydellistä, vaan epätäydellistä ihmistä, joka on Kristuksen kautta pyhä Jumalan silmissä, vaikka olisi muuten kuinka epätäydellinen tahansa.
Täydellisyyden esittäminen kertoo enemmänkin siitä, että ei uskalleta näyttää omaa epätäydellisyyttään ja vielä vähemmän nähdä sitä itse itsessään.
Eli, ei usko ja Jumala ole parempien ihmisten juttu. Ei Jeesus tullut parantamaan terveitä, vaan sairaita. Ehkäpä uskovan pitäisikin olla nöyrä juuri tästä syystä...;) Mitä syntisempi, sen enemmän tarvitsee Jeesusta ja jos kokee tarvitsevansa häntä, on siis erittäin epätäydellinen. Aika kova juttu myöntää itselleen, vai mitä?
Näkisin, että ko. vaikeus voi olla heillä, jotka ovat kasvaneet uskoon esim. kristillisessä perheessä. He kuvittelevat helposti, että uskovan pitää ainakin näyttää "puhtaammalta" kuin muut. Ja että he ovat parempia kuin alkoholia juovat häiriköt. Voi olla, että he ovat jossain määrin onnekkaampia, varsinkin jos alkoholi on häiriköille ongelma jne. Tai jos näiden "häiriköiden" elämään kuuluu muuta synkkyyttä, joka syö ihmistä sisältä. Näiltä uskovassa perheessä kasvanut on voinut välttyä.
Summasummarum. Jokaisen esimerkin tavalla toimivan seurakunnan tulisi katsoa peiliin. Tämä koskee myös yksittäistä uskovaa. Jeesuksen sanotaan toimivan "katsastusmiehenä" ja jos seurakunta ei tuota oikeaa hedelmää, se kuihtuu pois.
Ylenkatsominen, heikkojen, köyhien ja avuttomien polkeminen ei varmaan ole hyvää hedelmää???
Onneksi on myös seurakuntia joissa tähän on herätty.
kuvaus kirkkokansasta. Suhteellisen totuuden mukainen.
- Jussi
että tuota kirkkokansan asennetta läyttyy yllättävän läheltä kun tarkkaan katselee. Sitä kun tositilanteessa ei aina huomaa.
- Apostoli34
Punkkari istui onnettoman näköisenä suljetun kirkonoven takana kylmillä portailla. Jeesus tuli siihen ja kysyi:"Lapseni, miksi sinä olet surullinen?"
Punkkari:"No, nuo eivät huoli minua kirkkoon. Aina ovi lyödään nenän edestä kiinni...:(((.
Jeesus:"Älä huoli lapseni. Minäkin olen yrittänyt päästä sinne jo 25 vuotta, mutta en ole vieläkään päässyt."
En nyt muista missä kirjassa tämä oli...:)- sun-glasses
Puliukko lojui puiston penkillä kun saarnaaja tuli ja kysyi: "Oletko uskossa"?
Puliukko sanoi: "En, minulla on muuten paha olo". - Jussi
kertomukset valaisevat eräällä tavalla hyvin sen miten me ihmiset suhtaudumme toisiimme.
Miten me pystyisimme kohtaamaan toisia juuri senlaisina kun kohtaamishetkellä ovat. Kuuntelemmeko mitä toinen sanoo siis ei vain hänen sanojaan, jotka tulkitsemme omien mieltymystemme ja vastenmielisyyksiemme puitteissa. Me luomme hyvin nopeasti mielikuvia seikoista kuten ulkonäköön, tapaan puhua sekä lukemattomista muista ja annamme sen vaikuttaa suhtautumiseemme. Muistamme edellisiä kohtaamisia ja väistämättä tulee mieleen että tuossa taas tulee se joka on sitä tai tätä.
Missä syy moiseen. Mehän voimme jokainen havaita tämän itsessämme. Näistä asioista käytetään sellaisia sanoja kuten ennakkoluulo tai asenteellisuus. Eikö tässä ole itsetutkiskelun paikka? Jos en tunne itseäni eli tapaa ajatella ja toimia niin miten voin olla varma että havaitsen sen oikein mikä eteeni sattuu.
Katsos kaikkein "pyhimmän" kohtaat tuossa toisessa ja totuus on tuossa hetkessä. Näenkö sen? Nuo hetket ovat aina uusia. Niitä ei ole koskaan aikaisemmin olleet, me vain katselemme niitä menneisyydestä käsin. Mielellä jota kuormittaa menneisyyden painolasti; loukkaukset, kiistat, huomautukset jne. Tosinaan näitä asioita voidaan nimittää hyvin kunnioittavasti nimellä periaate, mutta ei se asiaa muuta se on ja pysyy menneisyyden kuonana.
Kuten huomaat on tärkeää tyhjentää mieli noista vanhoista asioista. Eihän sinne mitään uutta muuten kohta mahdu. Täyteen astiaan ei voi mitään lisätä vai kuinka?
Tätä voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään mutta ehkä tästä jo voi joitakin ajatuksia syntyä pohdittavaksi.
Mistähän kohtaa kirjasi, Apostoli, avautuu sattumoisin seuraavan kerran. Sopisiko lauseet tässä käsiteltyyn aiheeseen? - Apostoli34
Jussi kirjoitti:
kertomukset valaisevat eräällä tavalla hyvin sen miten me ihmiset suhtaudumme toisiimme.
Miten me pystyisimme kohtaamaan toisia juuri senlaisina kun kohtaamishetkellä ovat. Kuuntelemmeko mitä toinen sanoo siis ei vain hänen sanojaan, jotka tulkitsemme omien mieltymystemme ja vastenmielisyyksiemme puitteissa. Me luomme hyvin nopeasti mielikuvia seikoista kuten ulkonäköön, tapaan puhua sekä lukemattomista muista ja annamme sen vaikuttaa suhtautumiseemme. Muistamme edellisiä kohtaamisia ja väistämättä tulee mieleen että tuossa taas tulee se joka on sitä tai tätä.
Missä syy moiseen. Mehän voimme jokainen havaita tämän itsessämme. Näistä asioista käytetään sellaisia sanoja kuten ennakkoluulo tai asenteellisuus. Eikö tässä ole itsetutkiskelun paikka? Jos en tunne itseäni eli tapaa ajatella ja toimia niin miten voin olla varma että havaitsen sen oikein mikä eteeni sattuu.
Katsos kaikkein "pyhimmän" kohtaat tuossa toisessa ja totuus on tuossa hetkessä. Näenkö sen? Nuo hetket ovat aina uusia. Niitä ei ole koskaan aikaisemmin olleet, me vain katselemme niitä menneisyydestä käsin. Mielellä jota kuormittaa menneisyyden painolasti; loukkaukset, kiistat, huomautukset jne. Tosinaan näitä asioita voidaan nimittää hyvin kunnioittavasti nimellä periaate, mutta ei se asiaa muuta se on ja pysyy menneisyyden kuonana.
Kuten huomaat on tärkeää tyhjentää mieli noista vanhoista asioista. Eihän sinne mitään uutta muuten kohta mahdu. Täyteen astiaan ei voi mitään lisätä vai kuinka?
Tätä voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään mutta ehkä tästä jo voi joitakin ajatuksia syntyä pohdittavaksi.
Mistähän kohtaa kirjasi, Apostoli, avautuu sattumoisin seuraavan kerran. Sopisiko lauseet tässä käsiteltyyn aiheeseen?Puhuu kohtaamisista hienosti kirjassaan "Onnellisuuden taito."
Jotenkin olen aistivinani tekstissäsi ja kysymyksessäsi sarkasmin makua? Vai johtuuko se kenties omasta tulkinnastani?
Minä allekirjoitan tuon täyden maljan ajatuksen täysin. Esim. ratkaisukeskeinen terapia tai ajattelu pohjautuu siihen, että käsittelee menneet pois tai näkee tulevaisuuden menneisyydestä huolimatta mahdollisuutena.
Kysymys kuuluukin, että miten tyhjentää mieli menneen painolastista? Jotkut käyttävät siihen päihteitä, liikuntaa, parisuhteita, terapiaa, filosfisia suuntauksia tai meditaatiota ja mikä on onnistumisprosentti? Näkisin, että nämä kaikki ovat yrityksiä päästä menneestä eroon, mutta lähinnä varmaan rankkojen menneisyyden taakkojen ollessa kyseessä, terapia auttaa.
Mutta terapiaankaan ei kannata mennä, ellei ole valmis käsittelemään tosissaan menneisyyttään.
Kysymykseesi kirjasta: Ps.25:7 "Älä muista nuoruuteni syntejä, älä pahoja tekojani. Sinä joka olet uskollinen ja hyvä, älä unohda minua!"
Gal.2:20 "Enää en elä minä, vaan Kristus elää minussa. Sen elämän, jota tässä ruumiissa elän, elän uskoen Jumalan Poikaan, joka rakasti minua ja antoi henkensä puolestani."
2.Kor.5:17-19 "Jokainen joka on Kristuksessa, on siis uusi luomus. Vanha on kadonnut, uusi tullut tilalle! Kaiken on saanut aikaan Jumala, joka Kristuksen välityksellä on tehnyyt kanssamme sovinnon ja uskonut meille tämän sovituksen viran. Jumala itse teki Kristuksessa sovinnon maailman kanssa eikä lukenut ihmisille viaksi heidän rikkomuksiaan; meille hän uskoi sovituksen sanan."
Jes.1:18 "Niin tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi".
Mitenköhän noiden kohtien toteutuessa käy menneisyyden taakkojen? - Jussi
Apostoli34 kirjoitti:
Puhuu kohtaamisista hienosti kirjassaan "Onnellisuuden taito."
Jotenkin olen aistivinani tekstissäsi ja kysymyksessäsi sarkasmin makua? Vai johtuuko se kenties omasta tulkinnastani?
Minä allekirjoitan tuon täyden maljan ajatuksen täysin. Esim. ratkaisukeskeinen terapia tai ajattelu pohjautuu siihen, että käsittelee menneet pois tai näkee tulevaisuuden menneisyydestä huolimatta mahdollisuutena.
Kysymys kuuluukin, että miten tyhjentää mieli menneen painolastista? Jotkut käyttävät siihen päihteitä, liikuntaa, parisuhteita, terapiaa, filosfisia suuntauksia tai meditaatiota ja mikä on onnistumisprosentti? Näkisin, että nämä kaikki ovat yrityksiä päästä menneestä eroon, mutta lähinnä varmaan rankkojen menneisyyden taakkojen ollessa kyseessä, terapia auttaa.
Mutta terapiaankaan ei kannata mennä, ellei ole valmis käsittelemään tosissaan menneisyyttään.
Kysymykseesi kirjasta: Ps.25:7 "Älä muista nuoruuteni syntejä, älä pahoja tekojani. Sinä joka olet uskollinen ja hyvä, älä unohda minua!"
Gal.2:20 "Enää en elä minä, vaan Kristus elää minussa. Sen elämän, jota tässä ruumiissa elän, elän uskoen Jumalan Poikaan, joka rakasti minua ja antoi henkensä puolestani."
2.Kor.5:17-19 "Jokainen joka on Kristuksessa, on siis uusi luomus. Vanha on kadonnut, uusi tullut tilalle! Kaiken on saanut aikaan Jumala, joka Kristuksen välityksellä on tehnyyt kanssamme sovinnon ja uskonut meille tämän sovituksen viran. Jumala itse teki Kristuksessa sovinnon maailman kanssa eikä lukenut ihmisille viaksi heidän rikkomuksiaan; meille hän uskoi sovituksen sanan."
Jes.1:18 "Niin tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi".
Mitenköhän noiden kohtien toteutuessa käy menneisyyden taakkojen?en tieten tahtoen harjoita. Voin kuitenkin ymmärtää että löydät sen kirjoituksissani koska pyrin ilmaisemaan asiani toisin kun on tapana. Haluan osoittaa jotakin. Mielestäni toinen näkökulma asiaan avaa joskus lukkiutuneita tilanteita (mielessämme) ja voimme ns. jatkaa.
Kaikki poimimasi teksit kertovat samasta asiasta "vanhan" päättymisestä jotta "uusi" voisi olla. Tämän ovat viisaat kautta aikojen oivaltaneet välttämättömäksi. Pulmana meille vain on ollut että niin heikosti onnistumme siinä kaikkista yrityksistämme huolimatta. Siis käännymme jonkin korkeamman puoleen ja pyydämme siihen apua. Tämä lienee hyvin yleistä kaikissa uskonnoissa.
Näen kuitenkin myös tuon välttämättömäksi. Mutta mikä tuo asia joka meitä niin painaa on. Eivätkö ne ole meidän menneisyydestämme jääneitä asioita jotka sinällään ovat päättyneet mutta me kannamme niitä mukanamme ja kuormitamme mielemme niillä ja annamme niiden vaikuttaa toimintaamme.
Kerron tässä vertauskuvan jota J. Krishnamueti käytti selittäessään asiaa:
"Kaksi munkkia jossakin Intiassa kulkivat ja saapuovat erään virran rannalle. Seillä istui nuori neito ja itki. Kysyttyään mikä neitosta itkettää tämä oli vastannut 'asun tuolla virran toisella puolella ja ammulla kahlasin tästä yli. Nyt kuitenkin vesi oli noussut ja virta on niin vuolas että en voi mennä yli' Miehet jotka olivat raavaita tarjoutuivat kantamaan hänet yli ja niin he tekivät. Miehet jatkoivat matkaansa ja käveltyään pari tuntia toinen heistä lausui 'emmekö ole tehneet syntiä'. 'Mitä tarkoitat' toinen vastasi. 'Emmekö ole tehneet pyhän lupauksen että emme koske naiseen ja nyt olemme pitäneet tämän neidon vasten rintaammme' vastasi ensimmäinen. Tähän toinen vastasi 'minä jätin tuon neidon virran rannalle kaksi tuntia sitten mutta sinä taidat kantaa häntä vieläkin'.
Nyt oivalsin että minä en siis lopeta asioita vaan jatkan niitä. Miksi? Todennäköisesti siitä syystä että en ole ymmärtänyt mikä/mitä tuo minäksi sanoma kokonaisuus itse asiassa on? Mutta sen pohtiminen onkin niin pitkä juttu taidan lopettaa tältä erää tähän. - Apostoli34
Jussi kirjoitti:
en tieten tahtoen harjoita. Voin kuitenkin ymmärtää että löydät sen kirjoituksissani koska pyrin ilmaisemaan asiani toisin kun on tapana. Haluan osoittaa jotakin. Mielestäni toinen näkökulma asiaan avaa joskus lukkiutuneita tilanteita (mielessämme) ja voimme ns. jatkaa.
Kaikki poimimasi teksit kertovat samasta asiasta "vanhan" päättymisestä jotta "uusi" voisi olla. Tämän ovat viisaat kautta aikojen oivaltaneet välttämättömäksi. Pulmana meille vain on ollut että niin heikosti onnistumme siinä kaikkista yrityksistämme huolimatta. Siis käännymme jonkin korkeamman puoleen ja pyydämme siihen apua. Tämä lienee hyvin yleistä kaikissa uskonnoissa.
Näen kuitenkin myös tuon välttämättömäksi. Mutta mikä tuo asia joka meitä niin painaa on. Eivätkö ne ole meidän menneisyydestämme jääneitä asioita jotka sinällään ovat päättyneet mutta me kannamme niitä mukanamme ja kuormitamme mielemme niillä ja annamme niiden vaikuttaa toimintaamme.
Kerron tässä vertauskuvan jota J. Krishnamueti käytti selittäessään asiaa:
"Kaksi munkkia jossakin Intiassa kulkivat ja saapuovat erään virran rannalle. Seillä istui nuori neito ja itki. Kysyttyään mikä neitosta itkettää tämä oli vastannut 'asun tuolla virran toisella puolella ja ammulla kahlasin tästä yli. Nyt kuitenkin vesi oli noussut ja virta on niin vuolas että en voi mennä yli' Miehet jotka olivat raavaita tarjoutuivat kantamaan hänet yli ja niin he tekivät. Miehet jatkoivat matkaansa ja käveltyään pari tuntia toinen heistä lausui 'emmekö ole tehneet syntiä'. 'Mitä tarkoitat' toinen vastasi. 'Emmekö ole tehneet pyhän lupauksen että emme koske naiseen ja nyt olemme pitäneet tämän neidon vasten rintaammme' vastasi ensimmäinen. Tähän toinen vastasi 'minä jätin tuon neidon virran rannalle kaksi tuntia sitten mutta sinä taidat kantaa häntä vieläkin'.
Nyt oivalsin että minä en siis lopeta asioita vaan jatkan niitä. Miksi? Todennäköisesti siitä syystä että en ole ymmärtänyt mikä/mitä tuo minäksi sanoma kokonaisuus itse asiassa on? Mutta sen pohtiminen onkin niin pitkä juttu taidan lopettaa tältä erää tähän.Kuulostaa hyvin tutulle. Idän uskontoihin ja filosofioihin myöskin tutustuneena olen havainnut niiden sisältävän paljon opetuksia, jotka muistuttavat kristinuskoa. Mutta yksi ero niissä. Lähes kaikissa edellytetään ihmisen omaa panosta ja onnistumista esim. menneisyyden jättämisessä taakseen tai kärsimyksestä, elämän pyörästä vapautumiseeen. Karman laki on tässä hyvä esimerkki. Se mitä nyt teet, vaikuttaa tulevaisuuteesi. No, itseasiassa kristinuskossahan on sama ajatus. Jos teet syntiä, joudut kadotukseen. Sitä niität, mitä kylvät. Mutta kristinuskossa onkin se yksi kaikkien suurin ero muihin uskontoihin. Armo. Ansaitsematon armo. Ihminen ei voi ansaita sitä, hänen tarvitsee vain ottaa se vastaan. Ei mediataatiota jalat kipeinä, ei pyhien kirjoitusten lukemista, ei pyhiinvaellusta, vaan ainoastaan usko Jeesuksen Kristuksen ristintyöhön ja ylösnousemukseen riittää! Se mitä muissa uskonnoissa yritetään saavuttaa tai ansaita, on kristinuskossa jo saavutettu! Jumala teki sen meidän puolestamme ristillä Kristuksena.
Buddhalaisilla ja esim. Krishnamurtilla on tieto siitä, mikä on tavoite, mihin tulee pyrkiä. Vapautuminen. Mutta Jeesus antoi vastauksen. Pelastus, lunastus ja sovinto. On eri asia pelastua kuin vapautua. On eri asia olla hyvksytty tai empatian kohteena elollisena olentona kuin rakastettuna kaikkine vikoineen.
Siksi minä olen päätynyt ristin juureen Jeesuksen jalkoihin, vaikka aikoinaan yritin juosta buddhaa kiinni meditoimalla....;) - Jussi
Apostoli34 kirjoitti:
Kuulostaa hyvin tutulle. Idän uskontoihin ja filosofioihin myöskin tutustuneena olen havainnut niiden sisältävän paljon opetuksia, jotka muistuttavat kristinuskoa. Mutta yksi ero niissä. Lähes kaikissa edellytetään ihmisen omaa panosta ja onnistumista esim. menneisyyden jättämisessä taakseen tai kärsimyksestä, elämän pyörästä vapautumiseeen. Karman laki on tässä hyvä esimerkki. Se mitä nyt teet, vaikuttaa tulevaisuuteesi. No, itseasiassa kristinuskossahan on sama ajatus. Jos teet syntiä, joudut kadotukseen. Sitä niität, mitä kylvät. Mutta kristinuskossa onkin se yksi kaikkien suurin ero muihin uskontoihin. Armo. Ansaitsematon armo. Ihminen ei voi ansaita sitä, hänen tarvitsee vain ottaa se vastaan. Ei mediataatiota jalat kipeinä, ei pyhien kirjoitusten lukemista, ei pyhiinvaellusta, vaan ainoastaan usko Jeesuksen Kristuksen ristintyöhön ja ylösnousemukseen riittää! Se mitä muissa uskonnoissa yritetään saavuttaa tai ansaita, on kristinuskossa jo saavutettu! Jumala teki sen meidän puolestamme ristillä Kristuksena.
Buddhalaisilla ja esim. Krishnamurtilla on tieto siitä, mikä on tavoite, mihin tulee pyrkiä. Vapautuminen. Mutta Jeesus antoi vastauksen. Pelastus, lunastus ja sovinto. On eri asia pelastua kuin vapautua. On eri asia olla hyvksytty tai empatian kohteena elollisena olentona kuin rakastettuna kaikkine vikoineen.
Siksi minä olen päätynyt ristin juureen Jeesuksen jalkoihin, vaikka aikoinaan yritin juosta buddhaa kiinni meditoimalla....;)käsityksen että Jiddu Krishnamurti olisi pyrkinyt levittämään jotakin uskontoa. Päinvastoin hän kielsi kaikki pyhät uskomukset. Hän tutki ihmisen eli sinun ja minun ihan tavaalisen terveen ihmisen mielen toimintaa. Keskusteluissaan ja puheissaan hän osoitti asioita ja niiden yhteyksiä toisiinsa. Oma lukunsa sitten on se näkeekö kuulija ja lukija asiat samoin ja oivaltaako mitä hän yrittää kertoa. Hän tähdensi että ei pidä uskoa siihen mitä hän sanoo vaan oivaltaa asian oikeelisuuden. Ainoastaan omalla oivalluksella on jokin merkitys.
Tämä itsensä eli mielensä seuraaminen on loputonta sillä hyvin nopesti ajaudun takaisin vanhaan kaavaan. On oltava tietoinen kaikista sen liikkeistä ja ainoastaan siten voi oivaltaa näenkö todelisuuden vai oman mieleni heijastaman/vääristämän kuvan.
Voin sanoa että minun kesti ennekuin asia avautui minulle ja huomasin että esteet ovat minussa itsessäni. Näin lyhyesti ei voi tyhjentävästi kertoa mistä kaikesta on kysymys yhtä vähän kun se että pystyisit tyhjentävästi kristuksen sanoman selittämään näillä palstoilla.
Minulle kuitenkin on tärkeämpää että puhumme samaoista asioista ja voimme keskustella niistä ja ymmärtää mitä toinen tarkoittaa riippumatta siitä että käytämme erilaisia kielikuvia. Tämä on yhteyttä eikä kiistelyä mielipiteistä ja uskomuksista. Näin minä sen koen. Minulla ei ole pienintäkään halua käännyttää ketään suuntaan tai toiseen. - Apostoli34
Jussi kirjoitti:
käsityksen että Jiddu Krishnamurti olisi pyrkinyt levittämään jotakin uskontoa. Päinvastoin hän kielsi kaikki pyhät uskomukset. Hän tutki ihmisen eli sinun ja minun ihan tavaalisen terveen ihmisen mielen toimintaa. Keskusteluissaan ja puheissaan hän osoitti asioita ja niiden yhteyksiä toisiinsa. Oma lukunsa sitten on se näkeekö kuulija ja lukija asiat samoin ja oivaltaako mitä hän yrittää kertoa. Hän tähdensi että ei pidä uskoa siihen mitä hän sanoo vaan oivaltaa asian oikeelisuuden. Ainoastaan omalla oivalluksella on jokin merkitys.
Tämä itsensä eli mielensä seuraaminen on loputonta sillä hyvin nopesti ajaudun takaisin vanhaan kaavaan. On oltava tietoinen kaikista sen liikkeistä ja ainoastaan siten voi oivaltaa näenkö todelisuuden vai oman mieleni heijastaman/vääristämän kuvan.
Voin sanoa että minun kesti ennekuin asia avautui minulle ja huomasin että esteet ovat minussa itsessäni. Näin lyhyesti ei voi tyhjentävästi kertoa mistä kaikesta on kysymys yhtä vähän kun se että pystyisit tyhjentävästi kristuksen sanoman selittämään näillä palstoilla.
Minulle kuitenkin on tärkeämpää että puhumme samaoista asioista ja voimme keskustella niistä ja ymmärtää mitä toinen tarkoittaa riippumatta siitä että käytämme erilaisia kielikuvia. Tämä on yhteyttä eikä kiistelyä mielipiteistä ja uskomuksista. Näin minä sen koen. Minulla ei ole pienintäkään halua käännyttää ketään suuntaan tai toiseen.Joka sana tai siis olen kummassakin tapauksessa samaa mieltä kannsasi. Eli tyhjentävästi täällä ei pysty asioita selittämään.
Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h402899Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062681Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv352411Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.501918- 311719
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141513- 321473
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1021213- 1771183
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.711025