Pitääkö ottaa huomioon hakemuksesa, jos työssä on vapaa autoetu? Miten määrittelen silloin palkkatoiveeni?
Vapaa autoetu ja palkkatoiveet
19
19855
Vastaukset
- Edu
Lisäät sen autoedun arvon palkkatoiveeseesi, niin saat käteen sen verran kuin toivot saavasi.
- Pomo
Oletkos ihan varma, että kyseessä on kohdallasi etu? Sana "autohaitta" kuvaa paljon paremmin asiaa: Jos vaikka maksat enemmän veroa RAHAPALKASTASI esim. 500 €, niin se on vuodessa 6000€. Eli maksat parissa vuodessa hyvän auton hinnan verottajalle ja lopuksi auto otetaan Sinulta POIS!!!
Laske hyvä mies (henkilö) työkm:t, omat km:t, palkka, nettopalkka, minkälainen auto jne.- autoetu
Eikös autoedun omaavan kannata ajaa mahdollisimman paljon? Siis kaikki yksityisajot työajot.Autoedun määritelmä= Mikäli työntekijä käyttää työnantajan hänelle käyttön annettua autoa myös yksityisajoon, syntyy ns.vapaa autoetu, jota verottja laskee lisäansioksi. Työnantaja kustantaa auton ja siitä aiheutuvat kulut, siis kaiken.
Toisaalta työntekijä voi myydä myös oman autonsa pois. JOs ostaa oman auton, laskee lainalyhennyksen, esim.250.00 polttoaineet 250.00 vakuutukset ja huollot, ollaan hyvin äkkiä yli 500.00 euron kk kuluissa.Vapaa autoetu ja sen arvo liikkuu 500-600 euron paikkeilla. Ota tästä nyt selvää?
Luullakseni vapaa autoetu myönnetään sellaista työtä tekeville jotka ajavat paljon, ja työnantajan intressi on ajattaa paljon. - repe
autoetu kirjoitti:
Eikös autoedun omaavan kannata ajaa mahdollisimman paljon? Siis kaikki yksityisajot työajot.Autoedun määritelmä= Mikäli työntekijä käyttää työnantajan hänelle käyttön annettua autoa myös yksityisajoon, syntyy ns.vapaa autoetu, jota verottja laskee lisäansioksi. Työnantaja kustantaa auton ja siitä aiheutuvat kulut, siis kaiken.
Toisaalta työntekijä voi myydä myös oman autonsa pois. JOs ostaa oman auton, laskee lainalyhennyksen, esim.250.00 polttoaineet 250.00 vakuutukset ja huollot, ollaan hyvin äkkiä yli 500.00 euron kk kuluissa.Vapaa autoetu ja sen arvo liikkuu 500-600 euron paikkeilla. Ota tästä nyt selvää?
Luullakseni vapaa autoetu myönnetään sellaista työtä tekeville jotka ajavat paljon, ja työnantajan intressi on ajattaa paljon.Vähän riippuu autostakin, mutta mun mielestä nyrkkisääntö kuitenkin on että jos työajoa tulee vähänkin enemmän, niin oma auto on kannattavampi. Esim. 20 tkm työajoa vuodessa tekee omalla autolla verottomia kilometrikorvauksia 8000 euroa/vuosi.
Lisäksi autoedun verotusarvon pohjana on oletettu vuosittaisiksi yksityisajokilometreiksi 18 tkm ja autoedun verotusarvoa voidaan korottaa jos on ilmeistä että yksityisajoa tulee enemmän (jos esim. päivittäinen työmatka on niin pitkä, että pelkät työmatkat tekevät yli 18 tkm/vuosi). - Mari
repe kirjoitti:
Vähän riippuu autostakin, mutta mun mielestä nyrkkisääntö kuitenkin on että jos työajoa tulee vähänkin enemmän, niin oma auto on kannattavampi. Esim. 20 tkm työajoa vuodessa tekee omalla autolla verottomia kilometrikorvauksia 8000 euroa/vuosi.
Lisäksi autoedun verotusarvon pohjana on oletettu vuosittaisiksi yksityisajokilometreiksi 18 tkm ja autoedun verotusarvoa voidaan korottaa jos on ilmeistä että yksityisajoa tulee enemmän (jos esim. päivittäinen työmatka on niin pitkä, että pelkät työmatkat tekevät yli 18 tkm/vuosi).Jos tulee työajoa 30 000-40 000km vuodessa autoetu on mielestäni ihan kannattavaa.
Harvoin niitä omia kilometrejä sitten tulee yli 18 000km.
Mielestäni oli tosi vaivatonta kun pienet ja isot huollot ja tankkaukset meni firman piikkiin. Jos auto päätti sammahtaa, niin eikun hinaus auto paikalle ja vuokra-auto alle.
Vaikka omasta autosta saa kilometrikorvausta, niin bensa on tosi kallista ja huollot pitää maksaa itse.
Ja ehdottomasti kannattaa pitää ajopäiväkirjaa!
Tein verotukseen ilmoituksen työkilometreistä ja liitin mukaan ajopäiväkirjan ja sain kivasti veroja takaisin.
Ja jos on pitkä työmatka, niin lähtee kotoa suoraan kentälle, silloin siihen ei tule yhtään omaa kilometriä. - kaupparassi
repe kirjoitti:
Vähän riippuu autostakin, mutta mun mielestä nyrkkisääntö kuitenkin on että jos työajoa tulee vähänkin enemmän, niin oma auto on kannattavampi. Esim. 20 tkm työajoa vuodessa tekee omalla autolla verottomia kilometrikorvauksia 8000 euroa/vuosi.
Lisäksi autoedun verotusarvon pohjana on oletettu vuosittaisiksi yksityisajokilometreiksi 18 tkm ja autoedun verotusarvoa voidaan korottaa jos on ilmeistä että yksityisajoa tulee enemmän (jos esim. päivittäinen työmatka on niin pitkä, että pelkät työmatkat tekevät yli 18 tkm/vuosi).JOs omallani ajaisin, kilometrikorvaukset vuositalolla 14000-16000 euroa. Kukaan työnantaja ei varmaan tämmösiä maksa? Sen takia työnantajat joilla korvaukset suuret, antavat mieluummin vapaan autoedun. Luulin että näin.
- myyntipää...
Mutta ei ole sitten sinullakaan myöskään kuluja autostasi/autoilustasi.Et kai oleta, että firma ostaa sinulle auton, maksaa kaikki kulut ja bensat, ja antaa auton lopuksi sinulle.
- repe
Mari kirjoitti:
Jos tulee työajoa 30 000-40 000km vuodessa autoetu on mielestäni ihan kannattavaa.
Harvoin niitä omia kilometrejä sitten tulee yli 18 000km.
Mielestäni oli tosi vaivatonta kun pienet ja isot huollot ja tankkaukset meni firman piikkiin. Jos auto päätti sammahtaa, niin eikun hinaus auto paikalle ja vuokra-auto alle.
Vaikka omasta autosta saa kilometrikorvausta, niin bensa on tosi kallista ja huollot pitää maksaa itse.
Ja ehdottomasti kannattaa pitää ajopäiväkirjaa!
Tein verotukseen ilmoituksen työkilometreistä ja liitin mukaan ajopäiväkirjan ja sain kivasti veroja takaisin.
Ja jos on pitkä työmatka, niin lähtee kotoa suoraan kentälle, silloin siihen ei tule yhtään omaa kilometriä.Huolettomuus ja vaivattomuus on toki autoedun hyviä puolia, mutta se mitä siitä joutuu maksamaan onkin eri asia.
Vertailukohta voisi olla vaikka seuraava:
- työajoa 35 tkm/vuosi, yksityisajoa 10 tkm/vuosi
- auton hankintahinta 30 000€, pitoaika 3v.
- oletuksena autoetu on osa palkkaa, eli kokonaispalkka muodostuu joko kokonaan rahapalkasta tai autoedusta rahapalkasta
Autoedun kustannukset:
- verotusarvo noilla yksityisajoilla (ajopäiväkirjaa pitämällä) on n. 500 €/kk, eli kolmen vuoden ajalta autoilun kustannukset yhteensä n. 18 000€.
Oman auton tuotot/kustannukset kolmelta vuodelta:
Tuotot:
kilometrikorvaukset yhteensä (3*35 tkm*0,4€) 42 000€
Kustannukset:
- verot (diesel perusvero, 650€/vuosi) 1 950€
- vakuutukset (1000 €/vuosi) 3 000€
- huollot (600 €/vuosi) 1 800€
- polttoaine (6l/100 km, hinta 1,1€/l) 8 910€
- renkaat 1 000€
- muut, pesut ym. (500€/vuosi) 1 500€
- arvonalenema (jälleenmyyntiarvo 12 t€) 18 000€
- pääoman korko (korko 5%) 4 500€
Tuotot - kulut, yhteensä 1 340€
Eli autoedusta maksat kolmen vuoden ajalta yhteensä 18 000€, omalla autolla työajosta tulevat kilometrikorvaukset kattavat yksityisajojenkin kulut ja vähän jää vielä ylikin.
Luvut ovat tietysti suuntaa antavia, mutta osoittavat selvästi, että siitä huolettomuudesta joutuu maksamaan lähes 20 000 € ylimääräistä kolmen vuoden ajalta. Tämä selittää sen miksi a) paljon ajaville työnantaja mielellään tarjoaa autoetua, b) miksi silti moni paljon työkseen ajava ajaa kuitenkin omalla autolla. - lasketaas oikein
repe kirjoitti:
Huolettomuus ja vaivattomuus on toki autoedun hyviä puolia, mutta se mitä siitä joutuu maksamaan onkin eri asia.
Vertailukohta voisi olla vaikka seuraava:
- työajoa 35 tkm/vuosi, yksityisajoa 10 tkm/vuosi
- auton hankintahinta 30 000€, pitoaika 3v.
- oletuksena autoetu on osa palkkaa, eli kokonaispalkka muodostuu joko kokonaan rahapalkasta tai autoedusta rahapalkasta
Autoedun kustannukset:
- verotusarvo noilla yksityisajoilla (ajopäiväkirjaa pitämällä) on n. 500 €/kk, eli kolmen vuoden ajalta autoilun kustannukset yhteensä n. 18 000€.
Oman auton tuotot/kustannukset kolmelta vuodelta:
Tuotot:
kilometrikorvaukset yhteensä (3*35 tkm*0,4€) 42 000€
Kustannukset:
- verot (diesel perusvero, 650€/vuosi) 1 950€
- vakuutukset (1000 €/vuosi) 3 000€
- huollot (600 €/vuosi) 1 800€
- polttoaine (6l/100 km, hinta 1,1€/l) 8 910€
- renkaat 1 000€
- muut, pesut ym. (500€/vuosi) 1 500€
- arvonalenema (jälleenmyyntiarvo 12 t€) 18 000€
- pääoman korko (korko 5%) 4 500€
Tuotot - kulut, yhteensä 1 340€
Eli autoedusta maksat kolmen vuoden ajalta yhteensä 18 000€, omalla autolla työajosta tulevat kilometrikorvaukset kattavat yksityisajojenkin kulut ja vähän jää vielä ylikin.
Luvut ovat tietysti suuntaa antavia, mutta osoittavat selvästi, että siitä huolettomuudesta joutuu maksamaan lähes 20 000 € ylimääräistä kolmen vuoden ajalta. Tämä selittää sen miksi a) paljon ajaville työnantaja mielellään tarjoaa autoetua, b) miksi silti moni paljon työkseen ajava ajaa kuitenkin omalla autolla.KOrjaa jos olen väärässä: 18.000 euroa,on verottajan laskema autoedun arvo. Näin ollen kustannus on siis se summa, joka 18.000 euroa menee veroa. Keskimäärin 30% verolla siis 0.30x18.000= 5400.joka on siis OIKEA KUSTANNUS
- repe
lasketaas oikein kirjoitti:
KOrjaa jos olen väärässä: 18.000 euroa,on verottajan laskema autoedun arvo. Näin ollen kustannus on siis se summa, joka 18.000 euroa menee veroa. Keskimäärin 30% verolla siis 0.30x18.000= 5400.joka on siis OIKEA KUSTANNUS
Autoedun kustannus menee mainitsemallasi tavalla, jos autoedun saa palkan päälle. Mikäli autoetu on osa kokonaispalkkaa, on kustannus tuo mainittu 18 000€. Esimerkki ehkä selventää:
Palkka ilman autoetua 3000 €: vähennetään verot 900€ (vero-% 30), -> nettopalkka 2100€
Autoetu osana kokonaispalkkaa: Kokonaispalkka 3000 €, josta rahana maksetaan 2500€ ja autoetuna 500€: verot 900€ -> nettopalkka 1600€
Autoetu palkan päälle: palkka 3000€ ja päälle autoetu 500€, yhteensä 3500€: verot 1050€ -> nettopalkka 1950€
Kumpaakin laskentatapaa on käytössä ja en osaa sanoa kumpi on yleisesti ottaen tavallisempi tapa. Mutta ainakin niissä muutamassa yrityksessä, joiden autoetupolitiikan tunnen, lasketaan jokaisessa autoetu osana palkkaa eli työntekijän kannalta kalliimmalla tavalla. Eli on joku kokonaispalkka, esim. 3000€ ja sen voi halutessaan ottaa joko kokonaan rahana tai osittain rahana, osittain autoetuna. - aluemyyn..
repe kirjoitti:
Autoedun kustannus menee mainitsemallasi tavalla, jos autoedun saa palkan päälle. Mikäli autoetu on osa kokonaispalkkaa, on kustannus tuo mainittu 18 000€. Esimerkki ehkä selventää:
Palkka ilman autoetua 3000 €: vähennetään verot 900€ (vero-% 30), -> nettopalkka 2100€
Autoetu osana kokonaispalkkaa: Kokonaispalkka 3000 €, josta rahana maksetaan 2500€ ja autoetuna 500€: verot 900€ -> nettopalkka 1600€
Autoetu palkan päälle: palkka 3000€ ja päälle autoetu 500€, yhteensä 3500€: verot 1050€ -> nettopalkka 1950€
Kumpaakin laskentatapaa on käytössä ja en osaa sanoa kumpi on yleisesti ottaen tavallisempi tapa. Mutta ainakin niissä muutamassa yrityksessä, joiden autoetupolitiikan tunnen, lasketaan jokaisessa autoetu osana palkkaa eli työntekijän kannalta kalliimmalla tavalla. Eli on joku kokonaispalkka, esim. 3000€ ja sen voi halutessaan ottaa joko kokonaan rahana tai osittain rahana, osittain autoetuna.Mitähän sinä nyt oikein lasket? Auto on osa palkaa aina kaikissa noissa esimerkeissäsi. Palkkataso kokonaisuudesaan on jotain summa xx,Verot menee kokonaissummasta.
JOs palkka on 3000 ja autoedun arvo 500, on verotettava palkka 3500. Käteen tästä 3500 x 0,70= 2450 ekeä.
JOs palkka on 2500 ja autoetu 500, on verotettava palkka 3000 eli 500 euroa vähemmän. TÄstä käteen jää 3000 x 0,70=2100 euroa - Myyntinainen
aluemyyn.. kirjoitti:
Mitähän sinä nyt oikein lasket? Auto on osa palkaa aina kaikissa noissa esimerkeissäsi. Palkkataso kokonaisuudesaan on jotain summa xx,Verot menee kokonaissummasta.
JOs palkka on 3000 ja autoedun arvo 500, on verotettava palkka 3500. Käteen tästä 3500 x 0,70= 2450 ekeä.
JOs palkka on 2500 ja autoetu 500, on verotettava palkka 3000 eli 500 euroa vähemmän. TÄstä käteen jää 3000 x 0,70=2100 euroaEdellisen kirjoittama verotusmalli on oikea, sinun esittämäsi on metsästä.
Työkaverini brutto on 4400€.Autoedun arvo 540€.
Veroprosentti 38.
4400-540=3860.Siitä verot 3860-38%=2393.2€
Vero autoedusta 540-38%=334.8€
Käteen jäävä palkka 2393.2-334.6=2058.6€
Tämä on oikea laskentamalli. Keskustelimme juuri viime viikolla palkoista kahvikupin ääressä.
Vertailun vuoksi oma palkkani:brutto 2602€,veroprosentti 29.2602-29%=1847
Eli summa summarum, työnteko ja eteenpäin pyrkiminen kannattaa Suomessa-verottajan näkökulmasta. Työkaverini palkka on 1798 euroa parempi kuin minulla,mutta hänen käteen jäävä palkkansa on vain 211€ parempi. Eläköön progressio!
Mainittakoon että itse ajan omalla autolla,ja saan kilometrikorvauksia ja päivärahoja n. 1200€/kk. Kuten esimerkki osoittaa, autoetu nostaa kokonaistuloja ja veroprosenttia, ja käteen jäävä tulo jää onnettomaksi. - aluep
Myyntinainen kirjoitti:
Edellisen kirjoittama verotusmalli on oikea, sinun esittämäsi on metsästä.
Työkaverini brutto on 4400€.Autoedun arvo 540€.
Veroprosentti 38.
4400-540=3860.Siitä verot 3860-38%=2393.2€
Vero autoedusta 540-38%=334.8€
Käteen jäävä palkka 2393.2-334.6=2058.6€
Tämä on oikea laskentamalli. Keskustelimme juuri viime viikolla palkoista kahvikupin ääressä.
Vertailun vuoksi oma palkkani:brutto 2602€,veroprosentti 29.2602-29%=1847
Eli summa summarum, työnteko ja eteenpäin pyrkiminen kannattaa Suomessa-verottajan näkökulmasta. Työkaverini palkka on 1798 euroa parempi kuin minulla,mutta hänen käteen jäävä palkkansa on vain 211€ parempi. Eläköön progressio!
Mainittakoon että itse ajan omalla autolla,ja saan kilometrikorvauksia ja päivärahoja n. 1200€/kk. Kuten esimerkki osoittaa, autoetu nostaa kokonaistuloja ja veroprosenttia, ja käteen jäävä tulo jää onnettomaksi.Autoedun kustannus on, minkä verran siitä aiheutuu lisäveroja muita pakollisia eläkemaksujen korotuksia. Tyypillisesti 250 e/kk ehkä lähellä totuutta. JOs joku pystyy ajamaan omalla autolla tällä hinnalla esim 50.000 km /vuodessa kannattaa ehkä ajaa sitten.
- repe
aluemyyn.. kirjoitti:
Mitähän sinä nyt oikein lasket? Auto on osa palkaa aina kaikissa noissa esimerkeissäsi. Palkkataso kokonaisuudesaan on jotain summa xx,Verot menee kokonaissummasta.
JOs palkka on 3000 ja autoedun arvo 500, on verotettava palkka 3500. Käteen tästä 3500 x 0,70= 2450 ekeä.
JOs palkka on 2500 ja autoetu 500, on verotettava palkka 3000 eli 500 euroa vähemmän. TÄstä käteen jää 3000 x 0,70=2100 euroa> JOs palkka on 3000 ja autoedun arvo 500, on verotettava palkka 3500. Käteen tästä 3500 x 0,70= 2450 ekeä.
Muuten oikein, mutta bruttorahapalkka josta noita veroja lähdetään vähentämään, on 3000€, ei 3500€. Eli 3000€ - verot (30%*3500€) -> 1950 € käteen.
> JOs palkka on 2500 ja autoetu 500, on verotettava palkka 3000 eli 500 euroa vähemmän. TÄstä käteen jää 3000 x 0,70=2100 euroa
Sama juttu tässä, bruttona rahaa maksetaan 2500€, josta pois verot (30%*3000€) -> käteen 1600€.
Autoedun verotusarvohan ei ole työntekijälle maksettavaa (raha)palkkaa, vaan nimensä mukaisesti verotusarvo, joka nostaa verotuksen lähtökohtana olevia kokonaisansioita.
- alkuperäinen kysyjä
Kiitos. Asia selkeni. Eli ei ihan yksinkertainen asia päättää, miten autoedun huomioi palkkatoiveessa.
Muuten, täältä löysin asiasta aika selkeää tekstiä.
http://www.mainio.net/print.asp?path=1;1132;1135;7355;76452 - meikä
Ei ole helppoa eikä yhtä oikeaa vastausta tähän,
riippuen tosiaan monesta seikasta. Itselläni on ollut käytössä kaikki muodot. Voisikin tiivistää:
Oma auto:
- On oltava rahaa tai otettava lainaa.Huonojuttu
- KM- korvaus 0,39e/km RIITTÄMÄTÖN tällähetkellä
kun bensan hinta korkea, korvaus ei riitä!
AL:n laskelmien mukaan autosta tulevat kustannukset ovat noin 0.36-0.38e/km...
- Auton kulutuksella yms iso merkitys
- Riski äkillisistä menoista,huollot,korjaukset
Vapaa autoetu:
- Ei tarvitse sitoa omia/pankin rahoja autoon
> autohan on tunnetusti surkea sijoitus!
- Auton kulutus tai bensan hinta>ei väliä!
- Riski auton kuluista työnantajalla
Käyttöetu:
- Pieni kulutus/diesel on kenties eduksi
- Käytön vähentäminen alentaa kustannuksia
- Riski suurista korjauskuluista työnantajalla
Eli tällähetkellä jos voisin päättää;
vapaa-autoetu ehdottomasti! - Voiko olla näin?
Auton maahantuojan mukaan vapaa autoetu haluamalleni malille on 530 e/kk. ns myyntimies pykälän perusteella (ajan työajoa yli 30.00km/v) saa 20 % alennuksen edun arvoon. eli 530*0,8= 424 e/kk. Yhteensä vuodessa 424*12=5088, joka siis lisää bruttoansiotani tämän verran. Autoetu maksaisi 30 % verokannolla 5088*0,30= 1526,40 mikä kk tasolla on vain 1526,40/12= 127 euroa. ELi vapaan edun kustannus olisi ainoastaan 127 e/kk ???? Aika halpaa autoilua jos näin on?
- Myynti_tykki
Autoetu on helppo laskea suunnilleen näin: auton verotusarvo, esim. 600e / kk - veroprosenttisi, esim. 30 %, kustannus 600e - 30% = n. 200e / kk. Eli halpaa ja huoletonta ajoa. Plus tietty se, että koska verotusarvo nostaa bruttopalkkaasi eli verotettavaa tuloa, niin se myös kartuttaa eläkettäsi yms. tuloja. Kilometrikorvaukset taasen ovat verotonta tuloa, joten ne eivät kartuta eläkettäsi yms. tuloja.
Summa summarum, ei ikinä enää omaa autoa... - edellytyksin
Menee tietyin edellytyksin karkeasti ottaen noin, tosin tuon ns. myyntimiespykälän 20% alennusta ei lasketa koko autoedun verotusarvosta, vaan ns. perusarvosta (vero.fi löytyy tarkempi ohje). Maksat autoedusta tuon esimerkin mukaisesti jos:
- autoedun ottaminen ei pienennä tämänhetkistä rahana maksettavaa palkkaasi
- autoedun vaihtoehtona ei ole mahdollista saada esim. verotusarvon suuruista rahana maksettavaa palkankorotusta
Lisäksi vuotuiset bruttoansiosi nousisivat n. 5000 euroa, jonka johdosta veroprosenttisi tulisi hieman nousemaan ja sen vaikutusta ei tuossa laskelmassa ole huomioitu. Samoin voi tietysti spekuloida sillä mitä maksaisi oman auton käyttö työajoihin, jolloin vastapainoksi saisi kilometrikorvaukset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614230Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1521794Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351248Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671046- 56904
- 76895
Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.162809- 39781