tehoputkesta

JOnne

Moro!

olen ajatellut hankkia tehoputkea tai jotain muuta pientä piristämään autoni (clio vm.94 1.2 8v) kulkua.

voisitteko te auttaa miten saisin vähän siihen pirteyttä mahdollisimman edullisesti?

itse en ymmärrä mitään tuunailusta eli selkokielellä kiitos. ja sitten mielellään hinta-arviot

10

1189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zhatan

      No tota helpoin tie jos ei ymmärrä mitään tuunauksesta niin kannattaa ostaa semmonen auto missä on valmiiksi jo pirteyttä.
      Mutta jos kummiskin päätät virittää clio:tasi niin ensiksi suosittelen putkiston vaihtoa(esim martelius tai remuksen putkistoon) sen jälkeen vapaavirtaus suodatin ja kantta madaltaa sekä nokkien vaihtoa ja kaikkea muuta tältä väliltä. Mutta koska kone on noin pieni 1.2 litranen niin siihen todennäköisesti saa pirteyttä isolla kasalla rahaa ja ammattitaitoa.

      • sinä näitä hevosmiesten tietotoimiston ohjeita!
        Jos pirteyttä haluat lisää, varaudu maksamaan siitä kohtalaisen runsaskätisesti.
        Näkemättä autoasi olettaisin, että liukkaampi pakosarja saattaisi olla ensimmäisiä uushankintoja. Mitään vapaavirtaussuotimia en kyllä itse suinpäin hankkisi. Saattaa pöly päästä vapaasti virtaamaan moottoriin ja mikäs sen parempaa hiomatahnaa on kuin öljyn ja maantiepölyn seos?
        Nuo kannen madallukset ja nokka-akslien vaihdot saat unohtaa tai vaihdattaa sen akselin sellaisella, joka varmasti tietää mitä tekee. Samalla tai jo ennenkin mahdolliset koneistukset kannessa venttiilien isontamisineen ym. Näihin ei sitten pikkurahalla ole mitään asiaa ellei itsellä ole laitteita ja tietoa, mutta eipä kai niitä silloin täältä kyseltäisikään.


      • JOnne
        sitroen kirjoitti:

        sinä näitä hevosmiesten tietotoimiston ohjeita!
        Jos pirteyttä haluat lisää, varaudu maksamaan siitä kohtalaisen runsaskätisesti.
        Näkemättä autoasi olettaisin, että liukkaampi pakosarja saattaisi olla ensimmäisiä uushankintoja. Mitään vapaavirtaussuotimia en kyllä itse suinpäin hankkisi. Saattaa pöly päästä vapaasti virtaamaan moottoriin ja mikäs sen parempaa hiomatahnaa on kuin öljyn ja maantiepölyn seos?
        Nuo kannen madallukset ja nokka-akslien vaihdot saat unohtaa tai vaihdattaa sen akselin sellaisella, joka varmasti tietää mitä tekee. Samalla tai jo ennenkin mahdolliset koneistukset kannessa venttiilien isontamisineen ym. Näihin ei sitten pikkurahalla ole mitään asiaa ellei itsellä ole laitteita ja tietoa, mutta eipä kai niitä silloin täältä kyseltäisikään.

        Mitäköhän hintaa tuollaisella putkistolla pidetään ja kuinka se vaikuttaa auton toimintaan (tehot, kiihtyvyys, vääntö yms.)?


      • ----------
        JOnne kirjoitti:

        Mitäköhän hintaa tuollaisella putkistolla pidetään ja kuinka se vaikuttaa auton toimintaan (tehot, kiihtyvyys, vääntö yms.)?

        teho ja vääntö kulkevat aina käsikädessä. Jos toinen lisääntyy, lisääntyy myös toinen.
        Ton tehoputken vaihdolla kumpikaan ei lisäänny sen vertaa että sen voisit mitenkään ajossa havaita. Melu voi kasvaa.
        Moottori toimii kokonaisuutena, ja ainoa keino saada siitä enemmän tehoa on parantaa koneen hengitystä. Mitä enemmän siitä kulkee ilmaa läpi,sitä enemmän tehoa.


      • lol gg
        ---------- kirjoitti:

        teho ja vääntö kulkevat aina käsikädessä. Jos toinen lisääntyy, lisääntyy myös toinen.
        Ton tehoputken vaihdolla kumpikaan ei lisäänny sen vertaa että sen voisit mitenkään ajossa havaita. Melu voi kasvaa.
        Moottori toimii kokonaisuutena, ja ainoa keino saada siitä enemmän tehoa on parantaa koneen hengitystä. Mitä enemmän siitä kulkee ilmaa läpi,sitä enemmän tehoa.

        eli jos vielä loppuun suomennos edellä kerrottuun.

        maksaa vähän = hyöty olematon ( 5hp)

        selvästi lisää tehoa = saat samalla rahalla jo ostettua uuden 2 lirtasen clion

        ryhdy siis vain virityspuuhiin, jos kyseinen clio on elämäntehtäväsi. jos sitä tarpeeksi virität, niin se hinta nousee senkintakia, kun jarruja pitää uusia yms... ei riitä ne pelkät nokka-akselit ja muut tehoatuovat osat pelkästään.

        itellä hieman vastaavantyyppinen ongelma. jos viritän lisää omaani tarttisin kohta uuden vaihdelaatikon, joka maksaa jenkeissä 3200 $ ja siihen rahdit ja kaikki tullimaksut joita en ole vielä edes laskenut, mutta varmaan semmonen 4000 € pommi. et voi miettiä ostasko ennemmin suoraan uuden auton. no et sä kyllä lootaa siihen heti tarvi, mut tohontapaan.


      • lol gg kirjoitti:

        eli jos vielä loppuun suomennos edellä kerrottuun.

        maksaa vähän = hyöty olematon ( 5hp)

        selvästi lisää tehoa = saat samalla rahalla jo ostettua uuden 2 lirtasen clion

        ryhdy siis vain virityspuuhiin, jos kyseinen clio on elämäntehtäväsi. jos sitä tarpeeksi virität, niin se hinta nousee senkintakia, kun jarruja pitää uusia yms... ei riitä ne pelkät nokka-akselit ja muut tehoatuovat osat pelkästään.

        itellä hieman vastaavantyyppinen ongelma. jos viritän lisää omaani tarttisin kohta uuden vaihdelaatikon, joka maksaa jenkeissä 3200 $ ja siihen rahdit ja kaikki tullimaksut joita en ole vielä edes laskenut, mutta varmaan semmonen 4000 € pommi. et voi miettiä ostasko ennemmin suoraan uuden auton. no et sä kyllä lootaa siihen heti tarvi, mut tohontapaan.

        pakosarja yksinään jo saattaa parantaa kulkuominaisuuksia melko mukavastikin. Siis saattaa. Riippuu ihan siitä, kuinka huono alkuperäinen on.


      • JOnne
        sitroen kirjoitti:

        pakosarja yksinään jo saattaa parantaa kulkuominaisuuksia melko mukavastikin. Siis saattaa. Riippuu ihan siitä, kuinka huono alkuperäinen on.

        kertomaan suunnilleen hintaa tuolle pakosarjalle?
        Tiedätkö lisääntyykö kulutus? Kuulin tosiaan, että pelkällä pakosarjalla saadaan pirteyttä aikaan.


      • lol gg
        sitroen kirjoitti:

        pakosarja yksinään jo saattaa parantaa kulkuominaisuuksia melko mukavastikin. Siis saattaa. Riippuu ihan siitä, kuinka huono alkuperäinen on.

        niin no veikkaisin hieman, että se pakosarjakin auttas enemmän, jos koneessa olis potenttiaalia, mutta 1.2 kun miettii niin... pakosarjat taitaa maksaa siinä 300-1000. tohon varmaan jotain 400 jos jostain löytyy valmistaja. riippuen siittäkin tehdäänkö rosterista vai mistä jne...


      • nyt kyllä
        sitroen kirjoitti:

        pakosarja yksinään jo saattaa parantaa kulkuominaisuuksia melko mukavastikin. Siis saattaa. Riippuu ihan siitä, kuinka huono alkuperäinen on.

        ihan tuolla tavalla mene.Vaikka hommaa kuinka "liukkaan" niinkuin sinä asian ilmaiset(pitäiskö liukastaa ulko vai sisäpuolelta?).Minä puhuisin isommasta pakosarjasta sekä putkistosta mutta yksinään se ei tuo autoon tehoa juuri yhtään,ehkä 2-5 heppaa.Katsos kun se on aivan yhtä tyhjän kanssa laittaa sinne järjettömän kokoinen pakosarja kun se moottori ei saa yhtään sen enempää soppaa sieltä vakio imusarjasta.Minä aloittaisin täysin toisesta päästä,eli ensin imusarjan porttaus ja kentien hieman isompi,sitten sopan saantia pitää lisätä=isompi kaasari jos on kaasari kone,seuraavaksi venttiilien isontaminen ja sitten vasta sen pörinä putken ja pakosarjan asennukseen.Kyllä siitä Cliostakin ruutia löytyy mutta se vaatii rahaa ja TIETOA.Noiden mainitsemieni asioiden jälkeen sitten takomäntää ja turboa laittamaan,saattaa vaan tosin tulla todellakin niin kalliiksi että kannattaa samantien ostaa tehokkaampi kiesi.


    • <<<

      Ei varmaankaan kannata alkaa tuollaista 1.2L virittelemmään ellet saa osia jostakin puoli-ilmaiseksi. Tietenkin jos olet varma, että esim. pelkällä pakosarjan vaihdolla teho lisääntyy huomattavasti sitä voi harkita. Yleensä kuitenkin moottori on kokonaisuus, jossa yhden tai kahden osan vaihdolla ei vielä kovin merkittävää tehon lisäystä saa aikaan.

      Jos halvalla ja helpolla haluat pirteämmän auton, niin suosittelisin myymään 1.2 litraisen pois ja ostamaan tilalle esim. vastaavan 1.4 litraisen version.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      60
      4866
    2. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2209
    3. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      58
      1969
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      198
      1938
    5. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

      Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      171
      1589
    6. Sari Multala teki "riikkapurrat"

      Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      296
      1515
    7. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      206
      1280
    8. Sinut mies vain haluan

      Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      88
      1209
    9. Miten suhtautuisit

      jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      207
      1182
    10. Mitähän sä näit siinä akassa?

      Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      65
      1154
    Aihe