Näitä kysymyksiä on täällä tuhansia. Mutta haluaisin muuttaa pois himasta. Olen 18 vuotta ja opiskelen, mitkä mahikset mulla on selvitä? En saa nytkään opintotukea. Koska vanhemmillani on tarpeeksi hyvät tulot, mulle ei makseta mitään. Saanko siis edes asumistukea tai mitään apua jos muutan pois?
Oma asunto ja pian
5
986
Vastaukset
- johanna
Kaikille, jotka moisia kyselevät antaisin neuvoksi mennä kelan nettisivuille. Sieltä löytyy kyllä suoraan vastaus moneen kysymykseen. Tässä kuitenkin ehdot asumistuen saamiselle:
Asumistukeen ei ole oikeutta opiskelijalla, joka
*asuu vuokralla ja jolla on oikeus opintotuen asumislisään, paitsi jos asumislisä myönnetään opiskelijan toisella paikkakunnalla olevaan asuntoon
*on oikeutettu oppilaitoksen maksuttomaan asuntolapaikkaan tai
*saa vieraan valtion opintotukea tai vastaavaa etuutta.
...ja lisää löytyy www.kela.fi - juulia
olen suunnitellut muuttoa 18 vuotiaasta asti, nyt olen 19. En saa opintotukea, asumistuella ei selviä ja koska vanhempieni tulot ovat hyvät, ne myös vaikuttavat esim. toimeentulotukeen:/
Hinku muuttamaan oli/on kova, mutta nyt olen itsekkin sitä mieltä etten pärjäisi pelkillä tuilla ainakaan. Pitäisi olla töitä että jotenkuten saisi vuokran maksettua.. mistäs sitten rahat kaikkeen muuhun.
Päätin sitten odotella ensi kesään että täytän 20, eikä vanhempien tulot enää vaikuta.. ja siinä vaiheessa saanut opinnot siihen vaiheeseen että hankin töitä.
Suosittelen sitä sinullekkin, niin vitun ärsyttävältä kuin se kuulostaakin :D- toimeentulotuki
Toimeentulotukihan ei ole mikään kelan juttu, vaan sossun, eikä siihen mielestäni mitkään vanhempien tulot vaikuta. Eikä se ole mikään tosta noin vaan-saatava tuki, vaan se on se ihan viimenen tuki mitä saa.
Ja sitäkin saa opiskelija vasta siinä vaiheessa kun on hakenut opintoLAINAA. - juulia
toimeentulotuki kirjoitti:
Toimeentulotukihan ei ole mikään kelan juttu, vaan sossun, eikä siihen mielestäni mitkään vanhempien tulot vaikuta. Eikä se ole mikään tosta noin vaan-saatava tuki, vaan se on se ihan viimenen tuki mitä saa.
Ja sitäkin saa opiskelija vasta siinä vaiheessa kun on hakenut opintoLAINAA.en ole väittänyt toimeentulotuen olevan mikään kelan juttu ja miks ihmeessä mulle sanottiin että vanhempien tulot vaikuttaa siihenkin.. ?
Pitääkö alkaa vänkyttää vaikken ole sanonut lausetta enempää koko asiasta.. kyllä tiedän juu mikä se toimeentulotuki on........... - kyllähän
juulia kirjoitti:
en ole väittänyt toimeentulotuen olevan mikään kelan juttu ja miks ihmeessä mulle sanottiin että vanhempien tulot vaikuttaa siihenkin.. ?
Pitääkö alkaa vänkyttää vaikken ole sanonut lausetta enempää koko asiasta.. kyllä tiedän juu mikä se toimeentulotuki on...........sitäki toimeentulotukea saa vaikkei lainaa ota, mut käytännössä en sitten tiedä, koska opintolaina lasketaan sossun päätöksessä tulevaks sun tilille joka kuukaus, vaikket sä sitä todellisuudessa nostaiskaan/edes hakis. Ja mitäköhän se on joku 300e/hlö/kk maksimissaan se toimeentulotuen perusosa vissiinki..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "974419Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293283No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452370- 351378
- 331058
- 321016
- 111014
- 158997
- 6924
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12862