Onkohan kellään muulla vastaavaa ongelmaa. Reilu kuukausi sitten alkoi ylävatsan poltto/kouristelu,säestettynä melkoisella röyhtäilyllä.TK:sta sain vaivaan somac -kuurin. Huolimatta somacista vaivat jatkuivat, ehkä vähän lievempinä.Lähes säännöllisesti klo 4 aamuyöstä alkoi ylävatsan kouristus, joka asettui vasta usean tunnin kipristelyn jälkeen. Syötyäni kuukauden somaccia tk:ssa vaihdettiin salpaaja Nexiumiin.Aiemmin minulla on todettu refluksitauti. (Pitäisi ilmeisesti päästä gastroskopiaan, mutta ongelmana on se että olen "reissutöissä", enkä pääse oman kunnan TK:een viikolla.)
Happosalpaajat eivät auta
4
7524
Vastaukset
- refluksitauti
Refluksi johtuu kai useammasta syystä eri ihmisillä, minulla se on niiden läppien löysyyttä, ja voimakas mahahappo pääsee ruokatorveen, jos on syönyt paljon, tai kun harrastaa liikuntaa, ja jos en ota aamulla protonipumpun salpaajalääkettä, alkaa jatkuva, infernaalinen närästys jo iltapäivän lopulla ja sitä rataa. Ilman lääkettä en tule toimeen, ja saisin aivan varmasti ruokatorven syövän aikaa myöten.
Mutta lääkkeeni oli ensin Lanzo, ja kun siitä alkoi tulla halvempia korvaavia lääkkeitä markkinoille, käytän niitä nyt. Korvaavat ovat nimeltään yleensä Lansoprazole jne. Yksi ainoa sellainen kapseli estää närästyksen koko päiväksi. Minulle riittää 15 mg, joku muu voi joutua käyttämään 30 mg:n versiota.
Ja nyt se asian ydin: Minä en ainakaan voi syödä mitä tahansa, muuten saan närästyksen lääkkeestä huolimatta. En voi syödä esim. pullaa, siis vehnäjauhoja yhdistettynä rasvaan ja sokeriin. Pystyn syömään pari vaalean kuituisen leivän viipaletta, jos samalla laitan paljon kurkkua, paprikaa, salaatinlehtiä ym. päälle. Myös paistettu lohi on pahasta. Karjalanpiirakat ovat aika pahoja, koska niissä on rasvaa ja vehnäjauhoja. Joskus teen lettuja grahanjauhoista, mutta liikaa ei niitäkään voi syödä. Valkoinen vehnajauho on pahinta, jos ateriassa ei ole kasviksia tai leseitä mukana.
On syötävä paljon (emäksisiä) kasviksia, jotka neutraloivat happoja. Grillatut ja paistetut makkarat, oluet ja kaikenlainen roskaruoka taatusti aiheuttaa refluksitautiselle happovaivoja. Jos syön töissä työetuihin kuuluvaa juhlista jäänyttä kakkua tai pullaa, kadun sitä katkerasti joka kerta, sillä närästys on kova! Täysjyväruisleipä ei aiheuta ongelmia, joten se onkin ainoa leipä, jota voin syödä vaikka liikaakin!
Tässä oli siis vain henk.kohtaisia tuntemuksiani, jotka eivät ehkä päde muiden kohdalla. Mutta VAIKKA onkin refluksilääkityksellä, pitää syödä harkiten ja välttää kaikkea sekä suuria määriä sellaista ruokaa, josta huomaa saavansa närästyksen.
On minullakin ollut joskus yöllistä närästystä, varsinkin jos olen juuri sairastumassa flunssaan, tai jos olen kaupungilla erehtynyt syömään muhkean pizzan jälkipolveni kanssa. Olen tullut tällä tavalla toimeen refluksin kanssa jo monta vuotta ilman närästystä.- Mm. refluksitauti..
Hei! Kiitos asiallisesta ja tietorikkaasta kirjoituksesta. Minulla diagnostisoitiin tänä kesänä palleatyrä sekä siihen liittyen refluksia, eli tehtiin gastroskopia. Sain lääkitykseksi Nexiumia 40 20 mg, vaan auta ei..yhtään. Aikaisemmin lääkityksenä ollut Losec, Lanzo ja muutama muu lisäksi, ei merkittävää apua. Kaikki ruokavaliokonstit ym. kokeiltu..ylävatsakivut vaan jatkuvat. Litalginia syön nyt 3/vrk, siihen saakka, kunnes apu kenties saadaan????, mutta sehän on vain oireen poistaja.
Nyt sain ajan kiireellisenä ohutsuoliröntgeniin..ja tarvittaessa sen jälkeen on kaavailtu magneettikuvausta, jos syy ei ala selviämään. Kipu on aikas kova... lähes yötä päivää. Oksettavaa oloa..ja kalpeus on aivan silmiinpistävää.
Labor.kokeet normaalit. CRP 7,9..vain gammaGT koholla 90...alkoholia en ole käyttänyt vuosikausiin.
Voi Ystävät Rakkaat..saa pistää muutaman "lohdutuksen" sanan.. väkisinkin ajatus karkaa sinne pahanlaatuisuuden suuntaan..vai voisiko se olla vaan oikein, oikein paha refluksitauti? - refluksitauti
Mm. refluksitauti.. kirjoitti:
Hei! Kiitos asiallisesta ja tietorikkaasta kirjoituksesta. Minulla diagnostisoitiin tänä kesänä palleatyrä sekä siihen liittyen refluksia, eli tehtiin gastroskopia. Sain lääkitykseksi Nexiumia 40 20 mg, vaan auta ei..yhtään. Aikaisemmin lääkityksenä ollut Losec, Lanzo ja muutama muu lisäksi, ei merkittävää apua. Kaikki ruokavaliokonstit ym. kokeiltu..ylävatsakivut vaan jatkuvat. Litalginia syön nyt 3/vrk, siihen saakka, kunnes apu kenties saadaan????, mutta sehän on vain oireen poistaja.
Nyt sain ajan kiireellisenä ohutsuoliröntgeniin..ja tarvittaessa sen jälkeen on kaavailtu magneettikuvausta, jos syy ei ala selviämään. Kipu on aikas kova... lähes yötä päivää. Oksettavaa oloa..ja kalpeus on aivan silmiinpistävää.
Labor.kokeet normaalit. CRP 7,9..vain gammaGT koholla 90...alkoholia en ole käyttänyt vuosikausiin.
Voi Ystävät Rakkaat..saa pistää muutaman "lohdutuksen" sanan.. väkisinkin ajatus karkaa sinne pahanlaatuisuuden suuntaan..vai voisiko se olla vaan oikein, oikein paha refluksitauti?Minun närästysoireitani pahensi 90-luvulla ongelmia aiheuttanut helicobakteeri, joka löytyi gastroskopiassa. Olen näet jo keski-ikäinen, ja olen sen perinyt isovanhemmilta ja äidin kautta kai, mutta epäilen myös erästä muutaman päivän oleskelua omakotitalossa maassa, jossa siihen aikaan ei ollut ehkä juomavesi niin puhdasta kuin meillä, sillä sen reissun jälkeen alkoivat oudot oireilut ja nivel- ja lihaskivut. Kuulinkin, että joku nuori nainen oli myös saanut helicon kahden viikon Meksikon matkalla.
Terveydentilani parani huomattavasti helicon tehokkaan antibioottihäädön ansiosta, mutta närästys jatkui (helicoa testattiin vielä kolme kertaa, eikä sitä enää ollut). Tehtiin sitten vielä vatsan ultraäänitutkimus, eikä mitään muuta ongelmaa näkynyt eikä sappikiviä, kuin ne löystyneet läpät. Siksi on nyt pakko syödä happosalpaajaa.
En kärsi oikeastaan minkäänlaisista vakavemmista vatsakivuista, kunhan vain otan happolääkkeen joka aamu. Se muuten pitää ottaa aamulla tyhjään vatsaan veden kera, ja vasta sitten aloittaa aamiaisen syönti.
Olen huomannut, ettei aamulla tai aamupäivällä töissä kannata syödä happamia mandariineja tai appelsiineja, sillä "stressin säestyksellä" alkaa vatsassani hapot käymään ja vatsa täyttyy ilmalla ja jo iltapäivällä on aivan kuin tarve röyhtäillä, aivan kuin olisin haukkonut ilmaa, vaikken olekaan. Sitten tajusin syyksi sitrushedelmät. Syön niitä toisinaan kyllä iltapäivän lopulla tai illalla, koska ne tai appelsiinimehu neutraloivat happoja - jos en ota niitä aamulla.
Vatsani hyrrää tyytyväisyydestä, jos söisin aina vaan varsinkin raakoja ja keitettyjäkin kasviksia, paitsi palkokasviksia. Toivottavasti syy sinun vatsavaivoihisi löytyy tutkimuksissa. Kirjoittelepa sitten, jos haluat, miten on vointisi!
- Kenoviiva
Sain happovaivoja tänä vuonna särkylääkkeiden käytön päälle, Lanzo Meltiä syödessäni tuli vielä yöllinen korventava närästystkin. Sama juttu jokusia vuosia sitten, sillä kertaa EI auttanut Nexium.
Ainoa apu tuntuu minullekin löytyvän siitä että jätän suosiolla kaikki raskaat eli rasvaiset ja mausteiset ruoat pois. Ei sovi myöskään makea. Jos oikein pahaksi menee, niin mustikkasoppaa ja korkeintaan kaurapuuroa lisäksi. Jotain muitakin mehusoppia välillä, mutta ei raparperisoppaa. Näitä kun pari viikkoa syö, niin johan tokenee.
Tälläkin kertaa alan olla jo paranemaan päin tämän tiukan ruokavalion avulla. Nyt ei tarvinnut ihan soppalinjalle heittäytyä, pystyin syömään mm. kanaa, kalaa yms. myöskin. Mutta myös kannattaa katsoa että ei syö kovin kauheasti kerralla. Vähän ja ehkä useammin kuin yleensä.
Yöksi olen ottanut välillä käsikaupan lääkkeitä kuten Balancid Novumia (siinä ei vissiin ole sitä iänikuista alumiinia).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492338- 262213
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271545Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161534- 1241447
- 191093
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71984Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117954Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333883