Moikka

Minä vaan

Nyt kun kll:t on puitu uskallan minäkin heittää mietittäväksi asian, johon törmäsin.

Muutimme kesällä isolta paikkakunnalta (Lue: iso painiseura) pienemälle, jossa ei ole omaa painiseuraa, naapurikunnissa on sitten jokunen. Poika on harrastanut painia 2 vuotta ja viime keväänä yritti valkut jo houkutella kisoihin. Emme lähteneet, kun oli muuttotouhut sun muut kiireet ja ajattelimme, että kerkeää sitten syksyllä. Poika aloitti naaapuripaikkakunnan painiseurassa ja kun hän itse sanoi, että haluaisi kisoihin, oli valmentaja hiljaa ja sanoi, että jos odottaisit vähäsen... kunnioitan toki valmentajan mielipidettä, mutta vähän kummastuttaa, kun edellisen seuran valkut (muutama, täällä 1) kaikki sanoivat pojan olevan kypsä kisaamaan, jos itse haluaa. Hän ei todellakaan halunnut mihinkään kll:n vaan ihan tavallisiin pienehköihin ikäkausikisoihin.

Kisat sitten jäivät, koska, kuten sanoin, kunnioitan valkkua. Mutta tuntuu tällä seuralla touhu olevan hurjaa; yksi valkkuraukka yrittää pärjätä parinkymmenen 6-16 vuotiaan painijan kanssa yhtäaikaa ja lopputulos on se, että 2 painii, 18 leikkii. Poikaani lisäksi ärsyttää se, että häntä ei uutena haluta pariksi, vaan kaikilla tuntuu olevan vakiparit harjoittelussa ja sitten hän yleensä joutuu harjoittelemaan vasta-alkajien kanssa, jotka ovat nuorempia ja paljon pienempiä. Yritin ehdottaa, että valkku määräisi parit ja vaihtojakin välillä tehtäisiin, ja vastaus oli kyllä (periaatteessa) mutta käytännössä ei...

Poika on syksyn mittaan kypsynyt painiin, ja sanookin, että ei ole oppinut mitään uutta koko syksyn aikana ja vanhojakaan taitoja ei ole saanut harjoiteltua, kun valkku tuntuu keskittyvän muihin vanhempiin ja samanikäisiin ja (minun mielestäni) samantasoisiin poikiin. Poikani painii ihan vasta-alkajien kanssa (6-7 v), koska samanikäisillä on jo kaverit ja he eivät halua poikani pariksi. Poikani on 9 v ja kohtalaisen isokokoinen hän on tylsistynyt 10 kg kevyempiin ja 2-3 vuotta nuorempiin kavereihin ja ei enää halua treeneihin.

Emme toki odota mitään yksityisopetusta, mutta touhu tuntuu todella erilaiselta kun vertaa edelliseen paikkaan, siellä valkun huomio riitti tasapuolisesti kaikille, ei vain kisaajille, joita täällä treenuutetaan seuraaviin kisoihin ja kun ei treenuuteta, kerrataan edellisiä... mielestäni painiharjoitukset ovat väärä paikka tuommoiseen, missä yli puolet sakista kuitenkaan ei kilpaile.

Olen jo harkinnut seuran vaihtoa, mutta jos kaikki pikkuseurat ovat samanlaisia, ei kannattane. Varmasti nyt jokainen kirjoittaa pyhää vihaa uhkuen seuransa puolesta ja miten heillä ei ole tällaista ja valmentajat tekevät kaikki parhaansa ja niin edelleen... mutta miettikää ihan kiihkottomasti; otetaanko teillä uusi vastaan mahdollisesti pieneen valiintuneeseen piiriin? Ja miten otetaan vastaan? Hoitaako valmentaja sen, että uusi poika tai tyttö komennetaan sopivalle vastustajalle, vai valitsevatko lapset omat parinsa, jolloin uusi saattaa jäädä ilman tai joutuu mahdollisimman epäsopivalle? Eli onko tämä pikkuseurojen ongelma? Vai olemmeko me se ongelma?

29

3849

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvo

muidenkin lähiseurojen treeneissä.Niihin on ulkopuoliset yleensä tervetulleita,kunhan soittaa k.o valmentajalle etukäteen tulostaan.Vierailujen perusteella on helppo valita mieleisensä seura.Itse olemme treenanneet vähintään 10 eri seuran harjoituksissa ja tasoeroja on.

• valkkua

On se ihme jos valmentaja ei tajua sun pojan ja aloittelijan välistä tasoeroa ja muuta paritusta. Mä sanoisin pojalleni, että painii ja heittelee täysillä valmentajan hänelle määräämää aloittelijaa. Eiköhän valkku sitten ymmärrä (tai sit on supertyhmä)vaihtaa pojallesi parempi vastustaja. Ainakin aloittelijan vanhempien puuttuminen tilanteeseen viimeistään herättää valkun.
      Mut kannattaa seurata eri seurojen toimintaa mikäli mahdollista, eroja on paljon.

• painikulttuuria?

"Mä sanoisin pojalleni, että painii ja heittelee täysillä valmentajan hänelle määräämää aloittelijaa. Eiköhän valkku sitten ymmärrä..."

Käsittämätön neuvo!? En tunne painikulttuuria, mutta tämä on ilmeisest sitä??

• Minä vaan

Olen kyllä sanonut pojalle, että nuoremmat ja pienemmät otetaan varovaisemmin, vähän niinkuin opettaen. Niin ottivat nekin vanhemmat/isommat/kokeneemmat, jotka vielä viime keväällä välillä harjoittelivat pojan kanssa. Ainakin itse ajattelisin niin, että välillä nämä kokeneemmat voivat välillä opettaa pienempiään ja silloin ollaan varovaisempia, mutta liika on liikaa (koko syksy) sitäkin.

Kiitos neuvosta, mutta en taida kuitenkaan opettaa niin. Voisi tosin olla tehokasta. Ainakin minä puuttuisin asiaan, jos joku jätti rupeaisi ihan työkseen poikaa vatkaamaan.

Mutta voisimme tietysti katsastaa lähiseurojen tarjontaa. Pikkuseuroja tosin kaikki, missä luultavasti kaikki tuntevat toisensa, eli olen pelännyt, että siellä on vastassa sama tilanne. Ja välimatkaa näihin tulee 50-80 km.

• valkkua
        painikulttuuria? kirjoitti:

"Mä sanoisin pojalleni, että painii ja heittelee täysillä valmentajan hänelle määräämää aloittelijaa. Eiköhän valkku sitten ymmärrä..."

Käsittämätön neuvo!? En tunne painikulttuuria, mutta tämä on ilmeisest sitä??

Jos valmentajalle on jo asiasta sanottu, eikä hän tajua, niin vaihtoehto sekin. Ja turha tulla palstalle nariseen, että käsittämätöntä, jos et tunne painikulttuuria. Mä tunnen. Mä esim. valmentajana puutun aina harjoituksissa siihen, jos näen selvästi epätasaisen parin. Ja miten voisin nähdä selvät tasoerot muuten kuin toisen pyörittäessä kaveriaan matossa. Hä? Varsinkin jos toinen on uusi poika toiselta paikkakunnalta tai muuten en tunne heidän tasoaan.

Ja painista sen verran valaistusta sulle, että painiliikkeet eivät ole väkivaltaa. Vaan turvallisia heittotekniikoita. Jos sanon pojalle, että heittää vastustajaa ottelussa aina kun voi niin missä teen väärin? Sama kuin päivittelisi pikajuoksua harrastavien lajikulttuuria sillä perusteella, että kun kokeneemmat juoksevat aloittelevaa nopeammin.

Voi tietysti nuhjata joka syksy uusien aloittelijoiden kanssa, mutta ei siinä kehity muut kuin aloittelijat. Itse jäät sille tasolle.

Tulisko lajikulttuuria muuttaa jotenkin? Ja miten? Millasella kulttuurilla niitä arvokisamitaleita saatais vielä tälläkin vuosisadalla, jotta paini pysyisi menestyvien urheilulajien kärjessä. Tanssikulttuurin herkkyyttäkö tarvittaisiin?

• painikulttuuria?
        valkkua kirjoitti:

Jos valmentajalle on jo asiasta sanottu, eikä hän tajua, niin vaihtoehto sekin. Ja turha tulla palstalle nariseen, että käsittämätöntä, jos et tunne painikulttuuria. Mä tunnen. Mä esim. valmentajana puutun aina harjoituksissa siihen, jos näen selvästi epätasaisen parin. Ja miten voisin nähdä selvät tasoerot muuten kuin toisen pyörittäessä kaveriaan matossa. Hä? Varsinkin jos toinen on uusi poika toiselta paikkakunnalta tai muuten en tunne heidän tasoaan.

Ja painista sen verran valaistusta sulle, että painiliikkeet eivät ole väkivaltaa. Vaan turvallisia heittotekniikoita. Jos sanon pojalle, että heittää vastustajaa ottelussa aina kun voi niin missä teen väärin? Sama kuin päivittelisi pikajuoksua harrastavien lajikulttuuria sillä perusteella, että kun kokeneemmat juoksevat aloittelevaa nopeammin.

Voi tietysti nuhjata joka syksy uusien aloittelijoiden kanssa, mutta ei siinä kehity muut kuin aloittelijat. Itse jäät sille tasolle.

Tulisko lajikulttuuria muuttaa jotenkin? Ja miten? Millasella kulttuurilla niitä arvokisamitaleita saatais vielä tälläkin vuosisadalla, jotta paini pysyisi menestyvien urheilulajien kärjessä. Tanssikulttuurin herkkyyttäkö tarvittaisiin?

Selevä peli! Kiitos vastauksestasi!

• Minä too

Olen huomannut liki saman kun poikani kulkevat toiselta paikkakunnalta painiharjoituksiin. Kun toiset ovat entuudestaan kavereita ja tuttuja, he tahtovat valita toisistaan ne harjoituskaverinsa. Poikani sitten yleensä jäävät "ylimääräiseksi" tai toistensa kavereiksi, missä ei ole mieltä, kun painoeroa on 13 kg ja ikäeroa 2,5 v.

Valmentaja ei puutu näihin parinmuodostuksiin. Muuten en valmennusta moiti, se vain jää vähiin, kun painijoita on paljon ja valmentajia vähän. Jakaisin tosin painijat kahteen ryhmää, kun meidänkin salilla käy kuhina 5-18 vuotiaista kahtena iltana viikossa, esim toinen ilta vain pienille.

• elli

tuntuu kivalta, kun lasten painissa on niin paljon mukana äitejä ja mummoja. minunkin jälkikasvuni voisi kiinnostua painiharrastuksesta. kun ei oikein kova liikunta tunnu kiinnostavan. ja tämä naisten painipalstakin on hirmu kiva. varsinkin paikan päällä olisi mukava katsella pullukoiden kierittelyä ja antaa välillä limsaa ja suklaata. kuluuhan siellä energiaa. mistä muuten tietää onko toinen puolikin kiloa painavampi? ettei vaan jäisi sellaisen alle. onko joka paikkakunnalla naitä näitä kll- paikkoja tai seuroja mistä te niin kovasti puhutte? olen todella iloinen, että on olemassa tälläinen äitien ja lasten yhteinen laji, eikä aina vaan niin tosissaan raakojen miesten hikipäässä huhtovien pelejä.

• 1yleisosta

tämän painipalstan jutut hävettää, lajin puolesta. (elli kirjoitti naulan kantaan) avtkaa uusi linkki näille sössötyksillenne. olisi kiva lukea miesten kilpailuista leirtyksistä ym.

• että...
        1yleisosta kirjoitti:

tämän painipalstan jutut hävettää, lajin puolesta. (elli kirjoitti naulan kantaan) avtkaa uusi linkki näille sössötyksillenne. olisi kiva lukea miesten kilpailuista leirtyksistä ym.

Miesten kilpailut ja leiritykset ovat niin kunnossa, ettei niistä tarvitse keskustella. Eikä näitä ole pakko lukea!

• tietämättömyytä
        1yleisosta kirjoitti:

Miehet eivät kaipaa mitään asiasta tietämättömien kommentteja. Hyvä esimerkki on tämä Palusalu -kysely. Kukaan ei edes viitsinyt kertoa, kuka seurasta on lähdössä. Viralisen joukkueen kaikki näimme Painiliiton sivuilta. Jos olisi kerrottu kuka lähtee, niin tämän palstan "tietäjät" olisivat vain etukäteen painineet kisan, ja jopa mollanneet niitä jotka lähtevät mukaan. Ihan hyvä , että edes nuorten vanhemmat uskaltavat ilmaista mielipiteitään. Puhutaan asioista, jotka ovat ajankohtaisia ja itselle tärkeitä. Mitä muuten olette mieltä, että paini on ainoa laji, jossa SM -kisat ovat vain alle 17v lasten osalta? Muissa lajeissa, es yleisurheilu aletaan ottamaan selvää Suomenmestareista jo 14 -vuotiaina ja samoin on laita uimarien? Puhutaan siitä jatkossa :-)

• vaan

Kysymyksesi oli ihan asiallinen. Nykyisessä seurassanne vaan pitäisi olla ns. varavalkkuja niitä pienokaisia varten. Sitä varten on olemassa koululutuksia, joissa ihan tavalliset isät/äidit voivat saada oppia pienten ohjauksesta. Seuranne valmenta on ihan yksin ja se tietysti kostautuu. Tämän palstan jutut pakkaavat aina asiallisesta alusta huolimatta päättymään epäasiallisiin kommentteihin. Meidän lukioiden joukossa on henkilöitä, jotka tahallaan haluavat haastaa riitaa. Nyt esim tämä KLL -juttu tuntuu vieläkin kaihertavan niiden mieliä, jotka sitä uudistusta vastustivat. Harmi.

• vaan

Kukaan tosi painija ei kaipaa mitään keskustelua painista. Hyvä esimerkki on tuo Palusalu vai mikä lienee....Kukaan ei vaivautunut kertomaan keitä heidän seurata on menossa. Kaikki me tietysti luimme Painiliitonsivuilta virallisen joukkueen, mutta isot painijat eivät välitä kommentoida kisaa edeltä käsin. Edes sen vertaa, että paljastaisivat keitä sinne on lähdössä. Siksi nämä riidanhaastajat voi jättää omaan arvoonsa. Hei eivät tiedä nykytilanteesta mitään ja painijat eivät heille mitään halua kertoa syystä, että vaan tällä palstalle alettaisiin etukäteen arvostella osallistujia ja jopa mollaamaan heitä. Joten on ihan hyvä, että edes pienten vanhemmat uskaltavat näitä keskusteluja käydä. Puhutaan siitä, mikä on itselle tärkeää ja ajankohtaista. ja saattaa tosiaan olla niin, että isojen jutut ovat kunnossa valmentajia ja systeemejä myöden.

• ???
        vaan kirjoitti:

Kukaan tosi painija ei kaipaa mitään keskustelua painista. Hyvä esimerkki on tuo Palusalu vai mikä lienee....Kukaan ei vaivautunut kertomaan keitä heidän seurata on menossa. Kaikki me tietysti luimme Painiliitonsivuilta virallisen joukkueen, mutta isot painijat eivät välitä kommentoida kisaa edeltä käsin. Edes sen vertaa, että paljastaisivat keitä sinne on lähdössä. Siksi nämä riidanhaastajat voi jättää omaan arvoonsa. Hei eivät tiedä nykytilanteesta mitään ja painijat eivät heille mitään halua kertoa syystä, että vaan tällä palstalle alettaisiin etukäteen arvostella osallistujia ja jopa mollaamaan heitä. Joten on ihan hyvä, että edes pienten vanhemmat uskaltavat näitä keskusteluja käydä. Puhutaan siitä, mikä on itselle tärkeää ja ajankohtaista. ja saattaa tosiaan olla niin, että isojen jutut ovat kunnossa valmentajia ja systeemejä myöden.

Tämän palstan hyvästä alusta on päästy nolon lopun alkuun.Veikkaan että 80 % riitelijöistä ja valittajista kirjoittaa tänne humalassa koska oma lapsi ei voittanutkaan niitä kylä paineja joista isä/äiti oli hehkuttanut sukulaisille ja työkavereilleen jo kolme viikkoa ennen kisoja.
        Ja sitten on vielä se ryhmä erikseen joille lapsen menestyminen on vanhemmille tärkeämpää kuin lapselle.Tsemppiä kaikille valmentajille ja painijoille.Vanhemmat älkää tehkö LASTEN harrastuksesta oman egon kasvatus konstia ja kaikista lapsista ei voi tulla mailman mestareita.Yritetään pitää tämän palstan keskustelut asiallisina.

• no voi sun...
        vaan kirjoitti:

Kukaan tosi painija ei varmaankaan katso tarpeelliseksi kertoa asioitaan tällä palstalla, koska ollaanhan se jo nähty mitä siitä seuraa.Tämä on vain harrastelijoiden keskustelupalsta.Ei painiliiton tiedoituspalsta. Jo juttujen taso kertoo paljon.

• ongelmana

Kyllä se vähän niin on, että jos on pieni, vakiintunut sakki, on sinne vaikea päästä sisälle. Pojat tuntevat kaikki toisensa jo vuosien takaa, ovat luokkakavereita ja muista harrastuksista tuttuja. Uuden on vaikea päästä piiriin, varsinkaan jos ei näe kuin harkoissa kerran pari viikossa. Sitten jos on itse paikkakunnalle muuttanut, voi olla tilanne toinen; pakostakin tutustuu, kun on samassa luokassa, koulussa, jne.

Vanhempien ja erityisesti valmentajan pitäisi näissä tapauksissa olla asialla. Valkun komentaa poika pariksi jollekin eikä kuunnella narinoita, ja vaihdella pareja. Ja vanhempien sanoa lapsilleen, että ottavat mukaan, ellei lapset sitä muuten tajua tai halua.

• Pekka

Joka paikassahan näitä samoja ongelmia on, eikä vain pikkuseuroissa. Jos lapset saavat valita parinsa, niin aina jää lihava, laiha, pitkä, pätkä, musta tai vaikkapa kierosilmäinen porukan ulkopuolelle. Ja samaan tyyliin valitaan kavereita pihamaalla ja koulussa.
        Itse käyn pari kertaa viikossa vetämässä oman seuran 9-12 vuotiaita aloittelijoita. Meillä on ainakin selvä peli, minä määrään parit ja minä määrään peleihin joukkueet. Muistan sen verran elävästi omalta kohdaltani, että miltä tuntuu jäädä viimeiseksi vuoroaan odottamaan, etten sitä vahinkoa pistä kiertämään.
        Ainahan ne parit eivät kaikkia miellytä, mutta sellaista elämä on....

• RamboPTI
        Pekka kirjoitti:

Joka paikassahan näitä samoja ongelmia on, eikä vain pikkuseuroissa. Jos lapset saavat valita parinsa, niin aina jää lihava, laiha, pitkä, pätkä, musta tai vaikkapa kierosilmäinen porukan ulkopuolelle. Ja samaan tyyliin valitaan kavereita pihamaalla ja koulussa.
        Itse käyn pari kertaa viikossa vetämässä oman seuran 9-12 vuotiaita aloittelijoita. Meillä on ainakin selvä peli, minä määrään parit ja minä määrään peleihin joukkueet. Muistan sen verran elävästi omalta kohdaltani, että miltä tuntuu jäädä viimeiseksi vuoroaan odottamaan, etten sitä vahinkoa pistä kiertämään.
        Ainahan ne parit eivät kaikkia miellytä, mutta sellaista elämä on....

Asiaa ....

• Minä vaan

Kävimme vierailulla toisessa seurassa (pieni sekin) ja homma ainakin tuntui toisenlaiselta. Poika viihtyi kovasti ja ehkä jatkamme siellä käyntiä joskus.

Kokeilemme kuitenkin vielä sitä alkuperäistä seuraa, sillä positiivinen huomio oli, että kaksissa viime harkoissa laittoi valkku pojat (ja pari tyttöä) pituusriviin ja jakoi parit sen mukaan. Poikani sai ekalla kerralla parikseen 2 vuotta vanhemman ja suunnilleen samankokoisen pojan, joka kyllä selvästi oli kokeneempi, mutta ihan kelvollisesti harjoittelivat. Toisella kerralla pariksi tuli samanikäinen, vähän köykäisempi poika, mutta kohtalaisen tasaväkinen pari sekin. Ja lisäksi pojat tuntuivat viihtyvän muutenkin keskenään hyvin.

Liekö valkku lukenut tätä palstaa...

• RamboPTI

Tai sitten sinä turhaan hätäilet

• Minä vaan
        RamboPTI kirjoitti:

Tai sitten sinä turhaan hätäilet

Enpä usko hätäilleeni, sillä elokuusta tähän asti (2 kk - 2 harjoitusta/vko) on ollut meininki se, että pojat ovat itse valinneet parinsa, joilloin luokka-ym kaverit on menneet kimppaan ja poikani uutena ja vieraana on jäänyt ilman. Tai sitten on pariksi jäänyt joku syksyn uusista aloittajista, joilla on ikää 2-3 vuotta vähemmän, painoa kymmenisen kiloa vähemmän ja kokemusta ei yhtään. Nyt 2 viime kertaa on parit vasta jaettu toisin.

Nyt on pojalla taas into treeneihin; meinasi jo lopettaa, kun hänestä tuntui, ettei opi mitään uutta. 2 viimeistä harjoituskertaa olivat hänestä tosi mieluisia ja kun valkulta pyysin, että "riviin ja pariksi"-touhua jatkettaisiin hän vastasi, että olisi pitänyt tehdä se jo aiemmin, silloinhan paritkin vaihtuvat, koska aina joku pojista on pois.

• painikulttuuria
        Minä vaan kirjoitti:

Enpä usko hätäilleeni, sillä elokuusta tähän asti (2 kk - 2 harjoitusta/vko) on ollut meininki se, että pojat ovat itse valinneet parinsa, joilloin luokka-ym kaverit on menneet kimppaan ja poikani uutena ja vieraana on jäänyt ilman. Tai sitten on pariksi jäänyt joku syksyn uusista aloittajista, joilla on ikää 2-3 vuotta vähemmän, painoa kymmenisen kiloa vähemmän ja kokemusta ei yhtään. Nyt 2 viime kertaa on parit vasta jaettu toisin.

Nyt on pojalla taas into treeneihin; meinasi jo lopettaa, kun hänestä tuntui, ettei opi mitään uutta. 2 viimeistä harjoituskertaa olivat hänestä tosi mieluisia ja kun valkulta pyysin, että "riviin ja pariksi"-touhua jatkettaisiin hän vastasi, että olisi pitänyt tehdä se jo aiemmin, silloinhan paritkin vaihtuvat, koska aina joku pojista on pois.

Hieno homma! Eikä pikkusiakaan tarvinnu kurmoottaa! Ihminen on oppivainen eläin. :)

• Rehellisesti

Minä lisäisin vielä sen verran, että kun alat itse aktiivisesti osallistua painiseuran toimintaan, saa lapsesikin aivan erinlaista kohtelua. Se on kylmä tosisasia, mutta niin se vain on. Aktiivisen (tarkoitan tietenkin hallintopuolen ym töihin osallistuvaa, en valmennukseen sekaantuvaa) vanhemman lapsi tulee valkulle tutummaksi, ja koska ihmisiä kaikki vain ovat, se vaikuttaa asiaan.

Meidän seurassa lapset pääsevät valitsemaan parin, mutta pareja tulee vaihtaa säännöllisesti, eli kaikki harjoituksissa saavat parikseen useamman eri henkilön. Ja peleihin valmentaja valitsee joukueet aina!! KOSKAAN ei tule sitä tilannetta, että painijat valitsevat itse, ja joku ressukka on aina se, jota kukaan ei halua.

• seuran hallintoon

Jos salilla käy 30 poikaa, ei ehkä joka pojan vanhemmille riitä hommia painijaostossa. Jos lapsen vanhempi on painiseuran hallinnossa, en kyllä ymmärrä miten tämän lapsi tulee valkulle yhtään sen tutummaksi. Ei se lapsi siellä kokouksessa istu. Todella sisäänpäinlämpiävää touhua, mikäli näin jossain on. Kyllä valkulle tulisi kaikki painijat olla yhtä tärkeitä; siitä huolimatta vaikkei sydänystäviä tai hallintopuolen kavereita isän tai äidin kanssa olekaan.

• Pohjoisen Pekka
        seuran hallintoon kirjoitti:

Jos salilla käy 30 poikaa, ei ehkä joka pojan vanhemmille riitä hommia painijaostossa. Jos lapsen vanhempi on painiseuran hallinnossa, en kyllä ymmärrä miten tämän lapsi tulee valkulle yhtään sen tutummaksi. Ei se lapsi siellä kokouksessa istu. Todella sisäänpäinlämpiävää touhua, mikäli näin jossain on. Kyllä valkulle tulisi kaikki painijat olla yhtä tärkeitä; siitä huolimatta vaikkei sydänystäviä tai hallintopuolen kavereita isän tai äidin kanssa olekaan.

Niinhän se pitäisi tietenkin olla, mutta toiset vanhemmat ja heidän lapsensa vain tuntee paremmin kuin toiset. On ihan vissisti eri asia, kun pystyy vaihtamaan oman ryhmän lasten vanhempien kanssa muutaman sanan silloin tällöin myös painisalin ulkopuolella.
        Jos vanhemmat ovat aktiivisia seuran toiminnassa, niin kyllä sillä on merkitystä. Ja kun tulee tutuksi valmentajien kanssa, niin silloin on paljon helpompi ottaa niitä ikäviäkin asioita puheeksi.
        Ja tuskinpa missään painiseurassa on niitä taustatyön tekijöitä niin paljon, ettei sinne halukkaita oteta. Se on tietenkin eri asia, että valitettavan harvan lapsen vanhemmalla siihen on mahdollisuutta.

• kokmusta on
        seuran hallintoon kirjoitti:

Kyllä se totuus on kuitenkin se, että pulaa tekijöistä on aina. En usko että Suomesta löytyy yhtään seuraa, jossa sanottaisiin ei kiitos osallistumaan haluavalle vanhemmalle. Ja se osallistuminen ei todellakaan ole kokouksissa istumista, huomaa että et itse osallistu, kun noin vähän tiedät. Kyllä se on kaikkea yhdessä puurtamista, ja siinä tullaan ihan eri tavalla tutuiksi kuin parin sanan vaihtamisella ennen ja jälkeen treenien. Kutsu sitä sisäänlämpiäväksi touhuksi tai miksi tahdot, mutta näin se vain. Eikä se tarkoita, etteikö valkulle vähemmän aktiivisen vanhemman lapsi olsisi aivan yhtä tärkeä kuin toinenkin, mutta kun vanhempien kanssa ollaan tekemisessä enemmän, tulee myös lapsi niin painijana kuin lapsena valmentajalle tutummaksi. Tätä kautta valmentaja oppii tietämään lapsen hyvät ja huonot puolet jne jne.

• hallinto yms tehtäviin
        Pohjoisen Pekka kirjoitti:

Niinhän se pitäisi tietenkin olla, mutta toiset vanhemmat ja heidän lapsensa vain tuntee paremmin kuin toiset. On ihan vissisti eri asia, kun pystyy vaihtamaan oman ryhmän lasten vanhempien kanssa muutaman sanan silloin tällöin myös painisalin ulkopuolella.
        Jos vanhemmat ovat aktiivisia seuran toiminnassa, niin kyllä sillä on merkitystä. Ja kun tulee tutuksi valmentajien kanssa, niin silloin on paljon helpompi ottaa niitä ikäviäkin asioita puheeksi.
        Ja tuskinpa missään painiseurassa on niitä taustatyön tekijöitä niin paljon, ettei sinne halukkaita oteta. Se on tietenkin eri asia, että valitettavan harvan lapsen vanhemmalla siihen on mahdollisuutta.

Itse olen kokenut, että omassa painiseurassamme on vain yksi kuningatar niihin "naisten hommiin". Hän valitsee äidit, joiden kanssa tekee yhteistyötä. Koska hän itse on ns. vihreämmällä oksalla istuva, valikoi hän "työntekijänsä" kanttiiniin ja siivous- ym talkootöihin mieluiten niiden vähemmän tasa-arvoisten joukosta. Suosioon pääsee, mikäli on köyhä, yksinhuoltaja tai muuten jotenkin saamapuolelle jäänyt. "Veroisiaan" äitejä hän kammoksuu ja mustamaalaa kaikin keinoin. Ja auta armias, jos vielä täämän sosiaalisesti samanvertaisen äidin lapsi pärjää paremmin, kuin hänen lapsensa!! Nämä on niitä juttuja, joita ei kukaan MIES voi uskoa olevan olemassa. Mutta näin se vaan on

• seuran hallintoon
        kokmusta on kirjoitti:

Kyllä se totuus on kuitenkin se, että pulaa tekijöistä on aina. En usko että Suomesta löytyy yhtään seuraa, jossa sanottaisiin ei kiitos osallistumaan haluavalle vanhemmalle. Ja se osallistuminen ei todellakaan ole kokouksissa istumista, huomaa että et itse osallistu, kun noin vähän tiedät. Kyllä se on kaikkea yhdessä puurtamista, ja siinä tullaan ihan eri tavalla tutuiksi kuin parin sanan vaihtamisella ennen ja jälkeen treenien. Kutsu sitä sisäänlämpiäväksi touhuksi tai miksi tahdot, mutta näin se vain. Eikä se tarkoita, etteikö valkulle vähemmän aktiivisen vanhemman lapsi olsisi aivan yhtä tärkeä kuin toinenkin, mutta kun vanhempien kanssa ollaan tekemisessä enemmän, tulee myös lapsi niin painijana kuin lapsena valmentajalle tutummaksi. Tätä kautta valmentaja oppii tietämään lapsen hyvät ja huonot puolet jne jne.

Vaan kun osallistun. En painipuolella, koska olen siellä ns. ulkopuolinen (toiselta paikkakunnalta). Mutta omalla paikkakunnallani istun hiihtoseuran sekä suunnistusseuran johtokunnasssa. Tiedän mitä on talkootyö, monet kerrat olen ollut kisoissa kellottajana, kahvinkeitossa, makkaranpaistossa, tulospalvelussa, siivoustalkoissa... ja olen samaa mieltä, että työtä on enemmän kuin tekijöitä.

Mutta tänne painiseuraan ei tunnu paikkakunnan ulkopuolinen kelpaavan. En nyt suorastaan tyrkytä iteäni, mutta olen muutamaan kertaan maininnut, että koska lapseni käyttää seuran palveluja hyväkseen, voisin minäkin jollakin lailla osallistua... ehkä seuran porukka säälii pitkänmatkalaista (kuljetan lastani 3 kert/vko treeneissä, matka yhteensä 110 km) ja ei sen takia halua minua mukaan.

Tai sitten piiri on tosiaan sisäänpäinlämpiävää.

Ja kyllä. Puheenjohtajan ja sihteerin pojalle valkku on tuttavallisempi ja enemmän kaveri. Poikani on tosin jo niin monta vuotta treeneissä käynyt ja kisoissa kohtalaisesti menestyvänä tuonut seuralle paljon pisteitä, että kyllä häntäkin ihan kelvollisesti kohdellaan.

• Painija

Vaikuttaa erittäin tutulta painiseuralta... :)

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      49
      3747
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      60
      3709
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2841
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      52
      2579
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      54
      1973
    6. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      1679
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1639
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1503
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1317
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1261
    Aihe