Parhaat vinkkinne unen saantiin

Unedonna

Kertoisitteko parhaat konstinne millä saa unen päästä kiinni? Rentoutusmusiikki? Lääkkeet? Luonnontuotteet? Liikunta? Kaikki minkä todella tunnette auttavan unen saantiin. Lisäksi olen kiinnostunut onko joku löytänyt jonkin menetelmän millä on päässyt unettomuudesta kokonaan eroon.

36

19049

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dreams

      Hei! Koko ikäni ajoittain nukahtamisvaikeuksista kärsineenä voisin sanoa, että tärkein nukahtamiseen vaikuttava tekijä on "mielenrauha". Siis yleinen stressitaso ja elämäntilanne vaikuttaa paljon.. (näille asioille ei välttämättä mahda paljoa, mutta ne on hyvä tiedostaa). Itselläni myös jonkinlaisia traumoja lapsuudesta, jolloin jopa pelkäsin nukkumaanmenoa ja laskin tunteja kuinka kauan ehtisi nukkua.

      Tärkeää on mennä nukkumaan vasta kun oikeasti nukuttaa, ja jos ei saa unta, niin tehdä jotain rentouttavaa, kuten lukea/kuunnella musiikkia tms.
      Hyväksi havaittu konsti on myös liikunta (ei liian myöhään) esim. konjakkipaukku (ei liian usein, vaan äärimmäisessä ahdistuksessa!).. Unilääkkeitä en suosittele ainakaan pidempään, vaikka tilapäisenä konstina ne ovatkin ok. Kuitenkin unen laatu ja useat haitalliset sivuvaikutukset ongelmallisia. Nukahtaminen on helpointa, kun sitä ei edes ajattele, ja myös ajatusmalli " jos en saa tänä yönä unta, so what" auttaa - aina jaksaa yhden päivän vaikka ei nukkuisikaan. Eli siis tiivistettynä, pääkopasta koko homma kiinni.
      Kauniita unia :)

    • Inka

      Rauhoittunut mieli takaa unen. Luen jos on jokin sopiva dekkari. Jos en pysty keskittymään siihenkään niin että unohtaisin mielessä pyörivät ajatukset, laitan soimaan jonkin tutun äänikirjan tai levyn. Mulle on tärkeätä se, että on moneen kertaan kuunneltu, sillä tavalla vähitellen huomio herpaantuu ja nukahdan

    • iloinen

      Rebirthing eli tietoinen hengitys voisi auttaa.

      rebithing on eräänlainen henkisen puhdistumisen, terapian tai tehokkaan itsehoidon menetelmä, joka auttaa sinua tiedostamaan elämäsi tapahtumia kaikilla tasoilla.

      Seuraava rebirthingkurssi Tampereella 22.10 klo 10.00-18.00.
      Lisatietoja: [email protected] tai 044 3423243

    • koukussa yömaitoon:)

      Kärsin vuosia huonoista yöunista, heräilin useita kertoja yön aikana ja valvoin toisinaan jopa koko yön. Mutta unettomuus loppui siihen paikkaan kun aloin käyttämään ingmannin yömaitoa! En muista milloin olisin nukkunut yön yhtä kyytiä aamuun ennen tätä. Juon sitä kolme-neljä lasillista päivän aikana. Muuta maitoa en juo enää ollenkaan. Aamulla olo on pirteä ja levännyt. Suosittelen kokeilemaan!

    • auttaa

      Melatoni, sitä on yömaidossa, mutta ehkä voimakkaanpana pillereinä joihin tarvitset reseptin. Terveyskeskuslääkäri varmaan kirjoittaa kun pyydät. Melatonia erittyy nukkuessa, mutta jos ei saa unta, unettomuudesta tulee kierre.
      Perheen jäseneni kärsi unettomuudesta, mutta kun sai melatonia on nukkunut erittäin hyvin.

      • väinönputki

        Minäkin, joka luulin vuosikymmeniä etten nuku ilman lääkitystä, olen saanut avun melatoniini- tableteista. Kehoitan vaihdevuosi-ikäisiä, huonosti nukkuvia naisia kokeilemaan ko. valmistetta. Neuvon sain gynekologilta, enkä esimerkiksi psykiatrilta, jonka vastaanotolta olen apua unettomuuteeni hakenut.


      • Avuton
        väinönputki kirjoitti:

        Minäkin, joka luulin vuosikymmeniä etten nuku ilman lääkitystä, olen saanut avun melatoniini- tableteista. Kehoitan vaihdevuosi-ikäisiä, huonosti nukkuvia naisia kokeilemaan ko. valmistetta. Neuvon sain gynekologilta, enkä esimerkiksi psykiatrilta, jonka vastaanotolta olen apua unettomuuteeni hakenut.

        Hei!

        Tiedätkö onko melatoniinilla haitta/ -sivuvaikutuksia?


      • Saanut reseptin
        Avuton kirjoitti:

        Hei!

        Tiedätkö onko melatoniinilla haitta/ -sivuvaikutuksia?

        Melatoni/Melatonin. tällä ei ole haittavaikutuksia kuten muilla synteettisillä tahtoo olla tätä voi käyttää turvallisesti koska lääkepohja on peräisin luonnosta, ko, tuotteella myöskään ei ole sivuvaikutuksia kuten pamtyyppisillä lääkkeillä.Melatonilääkkeen voi ihan huolletta jakaa vaikka 4 osaan ja ottaa pienen nokareen, olen huommannut tallinnan Sleep Aid.tuote se on hyvä sitä kylläkin ei saa täältä meidän kotomaasta mut Tallinnan apteekista sitä saa hinta 60kruunua jotain eurossa 4 euron pinnassa kappaleita purkissa on 30kpl ,alkoholituotteiden kanssa ei pidä lääkettä nauttia koska uni tulee jo alkonpuolelta, ja saa aamulla turhan tokkuraisen olotila koska aineenvaikunta tehostuu liikaa.


      • Huono uninen...
        Saanut reseptin kirjoitti:

        Melatoni/Melatonin. tällä ei ole haittavaikutuksia kuten muilla synteettisillä tahtoo olla tätä voi käyttää turvallisesti koska lääkepohja on peräisin luonnosta, ko, tuotteella myöskään ei ole sivuvaikutuksia kuten pamtyyppisillä lääkkeillä.Melatonilääkkeen voi ihan huolletta jakaa vaikka 4 osaan ja ottaa pienen nokareen, olen huommannut tallinnan Sleep Aid.tuote se on hyvä sitä kylläkin ei saa täältä meidän kotomaasta mut Tallinnan apteekista sitä saa hinta 60kruunua jotain eurossa 4 euron pinnassa kappaleita purkissa on 30kpl ,alkoholituotteiden kanssa ei pidä lääkettä nauttia koska uni tulee jo alkonpuolelta, ja saa aamulla turhan tokkuraisen olotila koska aineenvaikunta tehostuu liikaa.

        Olen nyt käyttänyt melatoniinia jonkun aikaa,kylläkin epäsäännöllisesti.Vahvuus on 5mg ja on kyllä minulle aivan liian vahva,sen vuoksi olenkin laittanut sen puoliksi.Ottaessani ensimmäisen 5 millisen,voi luoja mikä olo oli aamulla.Niin pöhnä ja alakuloinen kuin vain voi olla ja päänsärky mitä inhottavin.Ajattelin miten joku sanoo ettei ole mitään sivu vaikutuksia.Helpotti kun löysin sit netistä asiantuntevaa tietoa kyseisestä "lääkkeestä" ja siinä oli kyllä selvästi lueteltu sivuvaikutukset mitä se voi aiheuttaa.Helpotti tieto.Minulle se kyllä aiheuttaa päänsärkyä pienemmälläkin annostuksella.Lienenkö sit niin herkkä kaikille sivu vaikutuksille.Mut kyllä sillä nukkuukin.Kumpi on sitten parempi.


      • apua saannut
        Huono uninen... kirjoitti:

        Olen nyt käyttänyt melatoniinia jonkun aikaa,kylläkin epäsäännöllisesti.Vahvuus on 5mg ja on kyllä minulle aivan liian vahva,sen vuoksi olenkin laittanut sen puoliksi.Ottaessani ensimmäisen 5 millisen,voi luoja mikä olo oli aamulla.Niin pöhnä ja alakuloinen kuin vain voi olla ja päänsärky mitä inhottavin.Ajattelin miten joku sanoo ettei ole mitään sivu vaikutuksia.Helpotti kun löysin sit netistä asiantuntevaa tietoa kyseisestä "lääkkeestä" ja siinä oli kyllä selvästi lueteltu sivuvaikutukset mitä se voi aiheuttaa.Helpotti tieto.Minulle se kyllä aiheuttaa päänsärkyä pienemmälläkin annostuksella.Lienenkö sit niin herkkä kaikille sivu vaikutuksille.Mut kyllä sillä nukkuukin.Kumpi on sitten parempi.

        Olen käyttänyt melatonin 3mg ja senkin puolittanut ei ole aiheuttanut päänsärkyä voi olla että kyseessä on yliannostu kun käytät 5mg kun olet saanut 5 mg niin lohkaise veitsellä neljäänosaan niin sekin auttaa ei tarvitse enempää uni on tasainen ja rauhallinen ja ei tuu päänsärkyjä alkoholia ei pidä ottaa melatonilääkkeen aikana mielellään jättää meletonin pois jos ottaa alkoholia ne eivät sovellu yhteen itse olen huomannu että on huonoolo aamulla kun sitten heräilee. kannattaa kokeilla sitä kokonaan ei kannata jättää yks kaks on varmaa että tulee unihäiriöitä kun jos lopettaa kokonaan jos haluaa luopua niin tosiaankin pienentää annostusta että puolikas sitten 1/4osa käyttää 3-4 tätä päivä väliä ja taas 1/4, se riippuu tunnesta miltä tuntuu se on että melatoni on vaaraton ei ole synteettinen valmiste vaan on luonollinen valmiste Googlesta voi käydä lukemassa lisää.


      • apua saanut
        Huono uninen... kirjoitti:

        Olen nyt käyttänyt melatoniinia jonkun aikaa,kylläkin epäsäännöllisesti.Vahvuus on 5mg ja on kyllä minulle aivan liian vahva,sen vuoksi olenkin laittanut sen puoliksi.Ottaessani ensimmäisen 5 millisen,voi luoja mikä olo oli aamulla.Niin pöhnä ja alakuloinen kuin vain voi olla ja päänsärky mitä inhottavin.Ajattelin miten joku sanoo ettei ole mitään sivu vaikutuksia.Helpotti kun löysin sit netistä asiantuntevaa tietoa kyseisestä "lääkkeestä" ja siinä oli kyllä selvästi lueteltu sivuvaikutukset mitä se voi aiheuttaa.Helpotti tieto.Minulle se kyllä aiheuttaa päänsärkyä pienemmälläkin annostuksella.Lienenkö sit niin herkkä kaikille sivu vaikutuksille.Mut kyllä sillä nukkuukin.Kumpi on sitten parempi.

        En ole lääkäri mutta tiedän sen ettei melatonin valmiste ole lääke "mielentilaan" en väheksy asiaa tunnen sen seikan hyvin,jos on ajatuksia paljon päässä josta on päästävä eroon niin ei siinä melatonit auta, auttaa uneenpääsyssä ja hyvin mut kun sen vaikutus lakkaa ja herää niin kyllä valvottaa vaikka olisikin melatonia ottanut se on tuo alitajunta sellainen ja itse kun herää että pitää käydä esim Wc,ssä niin senjälkeen unensaanti on vaikeaa jos on tehtämättä saatuja asioita tekemättä, joskus on niin että pineltäkin tuntuva asia kun alkaa jäänätä niin sitä on ihmeissään ei tule uni, on käynyt monesti sillei, mutta sellaiseen asiaan on saatava katkos mutta miten ja se on hankalaa, olen ruennut aina sellaisessa tilanteessa miettimällä miettimään jotain toisenlaisia ajatuksia että mitenkä on elämä käsitellyt eritilanteissa ja niistä on aina selvinyt sillei positiivisesti aina eteenpäin, minä olen tuttaville sanonut kylläkun kaksiviikkoa valvoo niin eiköhaän uni tule, mut se on ollu prekkiä eli huuli mut sellaiseen pitää suhtautua vakavasti, senmyötä kehittyy ja kasvaa ressi ja se ei ole kiva se vie yleiskunnon ihan matalaksi. Siis mottona on että pitää ajatella niitä positiivisia asioita elämässä mitä on vuosienvarrella saannut kokea ja elää siksi on eläminen annettu meille ja pitää nauttia olostaan ja miettiä mitä hyvää "minä olen kellekkin tehnyt", munkin kohdalla on paljon asioita ja ihmisiä joita autan aina elämänvaiheissa nykyisin on tää digiboksit, niissä riittää puuhaa on paljon jotka tarvitsevat konsultaattiota eli apuja, no tässä mun ajatuksia unettomuuteen Melatoni on hyvä sitä on myös maidossa olen joskus mennyt jääkaapille ja juonut lasillisen eli 2dl ja mennyt nukkumaan niin kappaskummaa uni tuleekin hyvin luin aikoinani Googlen sivuilta sielä näin että melatonia on myös maidossa niin silloin valkeni että ilmankos. On paljon asioita jtäytyy itse kokea ja tunnustella, kun ottaa asioista selvää niin on hyvä, jatkoja tsemppiä sulle unihäiriöstä kärsivä Tämä elämä on tällaista. Hei.


      • pöhpöh
        Huono uninen... kirjoitti:

        Olen nyt käyttänyt melatoniinia jonkun aikaa,kylläkin epäsäännöllisesti.Vahvuus on 5mg ja on kyllä minulle aivan liian vahva,sen vuoksi olenkin laittanut sen puoliksi.Ottaessani ensimmäisen 5 millisen,voi luoja mikä olo oli aamulla.Niin pöhnä ja alakuloinen kuin vain voi olla ja päänsärky mitä inhottavin.Ajattelin miten joku sanoo ettei ole mitään sivu vaikutuksia.Helpotti kun löysin sit netistä asiantuntevaa tietoa kyseisestä "lääkkeestä" ja siinä oli kyllä selvästi lueteltu sivuvaikutukset mitä se voi aiheuttaa.Helpotti tieto.Minulle se kyllä aiheuttaa päänsärkyä pienemmälläkin annostuksella.Lienenkö sit niin herkkä kaikille sivu vaikutuksille.Mut kyllä sillä nukkuukin.Kumpi on sitten parempi.

        Ihmettelin suuresti kommenttejanne melatoninin haittavaikutuksista. Melatoniini on ihmisen luontainen piilohormoni joka säätelee vuorokausirytmiä. Se ei ole ns. lääke vaan aine jota meidän jokaisen käpyrauhasesta erittyy päivittäin.
        Haittavaikutuksia melatoniinilla ei siis voi olla.
        Sinä joka väitit että melatoniinista tulee "pöhnäinen" olo, saatko saman kun menet ihan normaalistikin aivojesi välittämän melatoniinin avustuksella nukkumaan?

        Niin ja melatoniinin saatavuudesta sen verran, että sitä saa myös suomesta kaikista Yloopiston Apteekeista lääkärin reseptillä, muissa maissa sitä saa luontaistuotekaupoista reseptittä.


      • Kova kaveri
        Avuton kirjoitti:

        Hei!

        Tiedätkö onko melatoniinilla haitta/ -sivuvaikutuksia?

        Olen kymmenen vuotta tehnyt yötöitä ja unen kanssa on aikaisemmin ollut vähän niin ja näin.

        Melatoniini on ainakin minulle ollut kuin taivaan lahja. Olen hivenen lääkevastainen yleensä, mutta melatoniini antaa unen lisäksi myös yleistä vitalisuutta.

        Ainoa sivuoire joka joskus häiritsee on tabun otosta n. 1h päästä alkaa jorma seistä. Tämä ei todella kaan ole vitsi. Aamulla herätessä on olo myös kuin puberteetti-ikäisellä.

        Ihmettelen etteivä muut ole raportoineet potenssi jutuista....


      • Anteeksi Mutta...
        apua saanut kirjoitti:

        En ole lääkäri mutta tiedän sen ettei melatonin valmiste ole lääke "mielentilaan" en väheksy asiaa tunnen sen seikan hyvin,jos on ajatuksia paljon päässä josta on päästävä eroon niin ei siinä melatonit auta, auttaa uneenpääsyssä ja hyvin mut kun sen vaikutus lakkaa ja herää niin kyllä valvottaa vaikka olisikin melatonia ottanut se on tuo alitajunta sellainen ja itse kun herää että pitää käydä esim Wc,ssä niin senjälkeen unensaanti on vaikeaa jos on tehtämättä saatuja asioita tekemättä, joskus on niin että pineltäkin tuntuva asia kun alkaa jäänätä niin sitä on ihmeissään ei tule uni, on käynyt monesti sillei, mutta sellaiseen asiaan on saatava katkos mutta miten ja se on hankalaa, olen ruennut aina sellaisessa tilanteessa miettimällä miettimään jotain toisenlaisia ajatuksia että mitenkä on elämä käsitellyt eritilanteissa ja niistä on aina selvinyt sillei positiivisesti aina eteenpäin, minä olen tuttaville sanonut kylläkun kaksiviikkoa valvoo niin eiköhaän uni tule, mut se on ollu prekkiä eli huuli mut sellaiseen pitää suhtautua vakavasti, senmyötä kehittyy ja kasvaa ressi ja se ei ole kiva se vie yleiskunnon ihan matalaksi. Siis mottona on että pitää ajatella niitä positiivisia asioita elämässä mitä on vuosienvarrella saannut kokea ja elää siksi on eläminen annettu meille ja pitää nauttia olostaan ja miettiä mitä hyvää "minä olen kellekkin tehnyt", munkin kohdalla on paljon asioita ja ihmisiä joita autan aina elämänvaiheissa nykyisin on tää digiboksit, niissä riittää puuhaa on paljon jotka tarvitsevat konsultaattiota eli apuja, no tässä mun ajatuksia unettomuuteen Melatoni on hyvä sitä on myös maidossa olen joskus mennyt jääkaapille ja juonut lasillisen eli 2dl ja mennyt nukkumaan niin kappaskummaa uni tuleekin hyvin luin aikoinani Googlen sivuilta sielä näin että melatonia on myös maidossa niin silloin valkeni että ilmankos. On paljon asioita jtäytyy itse kokea ja tunnustella, kun ottaa asioista selvää niin on hyvä, jatkoja tsemppiä sulle unihäiriöstä kärsivä Tämä elämä on tällaista. Hei.

        Mihin sun kaikki pisteet on menny?
        Rasittavaa luettavaa kun koko juttu on yksi pitkä lause :/


      • white n
        Anteeksi Mutta... kirjoitti:

        Mihin sun kaikki pisteet on menny?
        Rasittavaa luettavaa kun koko juttu on yksi pitkä lause :/

        Tarkoitat kai virke?


    • kausi-uneton

      Itselläni unettomuus on vahvasti kausiluontoista. Välillä voi mennä viikkoja ilman suurempia ongelmia, ja välillä taas joudun sinnittelemään viikon 0-4 tunnin yöunilla.

      Kun unettomuusjakso on päällä, mistään ei tunnu olevan apua. Olen kurkkuani myöten täynnä erilaisia rentoutusharjoituksia ja unihygieniaohjeita. Lääkkeistäkin on vain sen verran apua, ettei tarvitse ihan koko yötä täysin valvoa. Hyvää ja pitkää yöunta ne eivät tuo.

      Yritän lohduttautua sillä, että unettomuusjakso alkaa joskus, mutta myös päättyy joskus. Sitten taas elämä näyttää paljon valoisammalta.

    • ainoa apu

      todelliseen unettomuuteen on lääkkeet. Kaikki muu hymistely "rentoutumisesta" yms. on turhaa löpinää. Jos todella olet stressaantunut etkä saa nukuttua, tarvitset kunnon lääkityksen. Muut konstit ovat humpuukia eivätkä auta millään tavoin.

      • ZZZZZZZZZZZZZZZZ

        johan on kumma jos sitten ei ala nukuttaa.


      • kuusiouusio

        "...kaikki muu on humpuukia..."

        Kannattaisi varmaan tutustua tutkimuksiin ennen kuin laukoo täällä perustelemattomia mielipiteitään. Lääkkeiden käyttö on aina viimenen keino, jos mikään muu ei auta. Näin siksi, että lääkityksellä on aina sivu- tai johdannaisvaikutuksensa.

        Todellista unettomuutta kärsivä on valmis kokeilemaan mitä vaan, mikä muillakin on toiminut.


    • unikko

      Ainakin jos lihakset ovat kireät ja kipeät (kuten esim. näyttöpäätetyöläisillä usein), niin venyttely tuo paremman unen.

    • välittämästä siitä

      Aloin ottaa rauhallisesti, jos uni ei tullut tai heräsin kesken yötä unettomana pöyrimään. Aloin ajatella, että hätäkös tässä, kyllähän minä nyt päivän pärjään vaikka nukkumattoman yön jälkeen. Otin kirjan ja aloin lukea tai ajattelin mukavia. Siitä ne yöt on rauhoittuneet. Ei enää paniikki öitä sängyssä pyörien.

    • valvoja

      Unettomuutta on tietysti monentasoista. Itselläni pahoina kausina on turha haaveillakaan nukkumisesta ilman kemiallista apua. Vähän sama kuin yrittäisi parantua pahasta tulehduksesta ilman antibiootteja... Mirtatsapiini (Remeron ym) on paras apu, mitä tähän saakka olen saanut.

      En usko, että unettomuudesta voi päästä kokonaan eroon.

    • Namelessmore

      Itse olen todennut kannabiksen hyväksi unilääkkeeksi, yhden sätkän jälkeen lähtee työasiat mielestä, stressi purkaantuu ja silmät alkaa painumaan kiinni, suosittelen kaikille.

      • Hampuusi.

        Kannabis on kyllä ylivoimaisesti paras unilääke päällä maan. Mulla tällä hetkellä mirtatsapiini 15-30mg joka ei kyllä tunnu auttavan.
        Melatoniinia meni aikaisemmin.Se auttaa mutta mulla sen sivuvaikutuksena rajuja agressioita.


    • pena...

      nykyään nukun todella hyvin mainituilla aineilla, kun otan ne n. klo 22 aikaan.

    • toimii<<<

      Itse menen säännöllisesti noin 21-22 nukkumaan. Jos uni ei tule, pidän vain silmiä kiinni ja yritän rentoutua. Silloinkin elimistö lepää edes jonkin verran. Herään sitten melko varhain, huolimatta siitä, tuliko syvä uni, vai ei. Suihkun jälkeen on ihan pirteä olo ja aamukahvi puuron jälkeen maistuu. Välillä nukun tosi hyvin ja välillä huonosti, mutta en anna asian haitata. Niinkuin naapurini viisaasti sanoo "Jos en nuku, nukun huonosti, nukun kumminkin". Yritän muutenkin elää terveellisesti, koska uskon sisäiseen kellooni vaikuttavan säännöllisyyden ohella monien muidenkin tekijöiden. Elimistömme on kokonaisuus.

      • väsynyt123

        Hei

        Olen 40-vuotias nainen ja olen lopettanut 5 viikkoa sitten Cipralex 20mg x 1, ja Ketipinor 25mgx2x4. Kolme viikkoa sitten opamox 15mg x 4. Lopetin lääkkeet kertaheitolla. Mielestäni lääkkeet olivat turruttaneet minut; en ollut kiinnostunut mistään ja elämä pyöri vain lääkkeiden ympärillä.
        Nyt bentzoista pahimmat vieroitusoireet ohi, mutta olen koko aikana kärsinyt univaikeuksista. Alkuvaiheessa valvoin jopa kolme vuorokautta putkeen, sen jälkeen nukun 2-3 tuntia aamuyöstä.

        Nyt alan olemaan valvomisesta todella loppu. Milloin alan nukkumaan normaalia unta ilman lääkkeitä?
        Masennusoireita minulla ei enää ole. Minulle on määrätty 10 vuoden aikana liuta erilaisia masennuslääkkeitä ja neuroleptejä, eli kokeiltu on vaikka mitä lääkkeitä erilaisilla annostuksilla. Aikoinaan on diagnosoitu keskivaikea masennus ja ahdistuneisuutta. Lisäksi Dilatoiva kardiomyopatia, sydänlihas rappeuma.

        Loppuvaiheessa minulla oli paha lääkeriippuvuus bentsoista. Elämä pyöri vain lääkkeiden ympärillä, enkä jaksanut muuta kuin maata väsyneenä.
        Nyt olen kuitenkin huomannut itseni aivan erilaiseksi ihmiseksi mm. paino pudonnut, terveellinen ruoka ja kyky ajatella
        esimerkiksi kesää ja pyörän hankkimista on tullut.

        Olisi hyvä jos pystyisin nukkumaan edes kuusi tuntia yössä. Unettomuutta oli myös sillon kuin söin vielä lääkkeitä. Olen noudattanut unihygieeniaa ja yrittänyt lukea netistä vinkkejä unettomuuden hoitoon. Tuntuu että konstit alkaa olemaan lopussa. Väsyttää aivan uskomattoman paljon, mutta en vain kertakaikkiaan nukahda.
        Tottuvatko minun aivoini jossain vaiheessa lääkkeettömään uneen? Haluaisin saada tietää voiko tällainen lääkkeiden lopettamisen jälkeinen unettomuus jatkua mahdollisesti vielä pitkäänki vai onko tämä vain ns. välivaihe kunnes keho tottuu lääkkeettömään elämään. Tuntuu että alkaa olemaan ihan mahdotonta jatkaa viikko tolkulla näitä 2-3 tunnin yöunia.

        Olen ennenkin nukkunut normaalisti ilman lääkkeitä n. 10v sitten. Haluaisin tietää lääkkeettömiä ratkaisuja unettomuuteen. Niin suuren työn olen tehnyt lopetettuani bentzot ja muut elämänilon tappavat psyykelääkkeet. En aio laittaa minkäänlaisia psyykelääkkeitä enään suuhuni. Ketipinoreihin ja muihin nukahtamista edes auttaviin lääkkeisiin oli tullut valtavan suuri toleranssi.

        Päivisin minulla on luultavasti juuri bentzojen vieroituksesta johtuvaa kovaa päänsärkyä, ruokahaluttomuutta, kuvottavaa oloa. Lisäksi pitkään jatkuneesta valvomisesta on alkanut tulemaan jotenkin herkemmäksi/säikymmäksi. Sänkyyn kun menen, tulee ihan tuskainen olo ja pitää melkein hetken päästä nousta ylös. Olen yrittänyt katsoa tv:tä ja lukea kirjoja, mutta 3vk jo mennyt joten ei enään jaksa lukea eikä mitään. Jatkuvasti älyttömän väsynyt olo, mutta uni vaan ei tule.

        Onko kellään täällä tietoa lääkkeiden lopettamisen jälkeisistä univaikeuksista? Ja kuinka kauan olette bentsoviekkareista kärsineet?


      • Caploop
        väsynyt123 kirjoitti:

        Hei

        Olen 40-vuotias nainen ja olen lopettanut 5 viikkoa sitten Cipralex 20mg x 1, ja Ketipinor 25mgx2x4. Kolme viikkoa sitten opamox 15mg x 4. Lopetin lääkkeet kertaheitolla. Mielestäni lääkkeet olivat turruttaneet minut; en ollut kiinnostunut mistään ja elämä pyöri vain lääkkeiden ympärillä.
        Nyt bentzoista pahimmat vieroitusoireet ohi, mutta olen koko aikana kärsinyt univaikeuksista. Alkuvaiheessa valvoin jopa kolme vuorokautta putkeen, sen jälkeen nukun 2-3 tuntia aamuyöstä.

        Nyt alan olemaan valvomisesta todella loppu. Milloin alan nukkumaan normaalia unta ilman lääkkeitä?
        Masennusoireita minulla ei enää ole. Minulle on määrätty 10 vuoden aikana liuta erilaisia masennuslääkkeitä ja neuroleptejä, eli kokeiltu on vaikka mitä lääkkeitä erilaisilla annostuksilla. Aikoinaan on diagnosoitu keskivaikea masennus ja ahdistuneisuutta. Lisäksi Dilatoiva kardiomyopatia, sydänlihas rappeuma.

        Loppuvaiheessa minulla oli paha lääkeriippuvuus bentsoista. Elämä pyöri vain lääkkeiden ympärillä, enkä jaksanut muuta kuin maata väsyneenä.
        Nyt olen kuitenkin huomannut itseni aivan erilaiseksi ihmiseksi mm. paino pudonnut, terveellinen ruoka ja kyky ajatella
        esimerkiksi kesää ja pyörän hankkimista on tullut.

        Olisi hyvä jos pystyisin nukkumaan edes kuusi tuntia yössä. Unettomuutta oli myös sillon kuin söin vielä lääkkeitä. Olen noudattanut unihygieeniaa ja yrittänyt lukea netistä vinkkejä unettomuuden hoitoon. Tuntuu että konstit alkaa olemaan lopussa. Väsyttää aivan uskomattoman paljon, mutta en vain kertakaikkiaan nukahda.
        Tottuvatko minun aivoini jossain vaiheessa lääkkeettömään uneen? Haluaisin saada tietää voiko tällainen lääkkeiden lopettamisen jälkeinen unettomuus jatkua mahdollisesti vielä pitkäänki vai onko tämä vain ns. välivaihe kunnes keho tottuu lääkkeettömään elämään. Tuntuu että alkaa olemaan ihan mahdotonta jatkaa viikko tolkulla näitä 2-3 tunnin yöunia.

        Olen ennenkin nukkunut normaalisti ilman lääkkeitä n. 10v sitten. Haluaisin tietää lääkkeettömiä ratkaisuja unettomuuteen. Niin suuren työn olen tehnyt lopetettuani bentzot ja muut elämänilon tappavat psyykelääkkeet. En aio laittaa minkäänlaisia psyykelääkkeitä enään suuhuni. Ketipinoreihin ja muihin nukahtamista edes auttaviin lääkkeisiin oli tullut valtavan suuri toleranssi.

        Päivisin minulla on luultavasti juuri bentzojen vieroituksesta johtuvaa kovaa päänsärkyä, ruokahaluttomuutta, kuvottavaa oloa. Lisäksi pitkään jatkuneesta valvomisesta on alkanut tulemaan jotenkin herkemmäksi/säikymmäksi. Sänkyyn kun menen, tulee ihan tuskainen olo ja pitää melkein hetken päästä nousta ylös. Olen yrittänyt katsoa tv:tä ja lukea kirjoja, mutta 3vk jo mennyt joten ei enään jaksa lukea eikä mitään. Jatkuvasti älyttömän väsynyt olo, mutta uni vaan ei tule.

        Onko kellään täällä tietoa lääkkeiden lopettamisen jälkeisistä univaikeuksista? Ja kuinka kauan olette bentsoviekkareista kärsineet?

        Bongasin tällaisen vinkin eräältä sivustolta: kun kehon lymfa-järjestelmä oikeasti toimii, niin unen saannissa ei ole vaikeuksia (samalla pitäisi toimia suolistonkin ja nesteytyksen tulisi olla kunnossa).

        Lymfasta en ollut juuri kuullutkaan, suolisto toimi tosi hitaasti, mutta nesteytyspuoli oli kunnossa. Lymfa oli helppo korjata (oikea määrä lymfaa aktivoivaa urheilua) ja kun suolistokin alkoi toimia, niin uni korjaantui ja sen koommin ei ole tarvinnut unilääkepurkkeihin ja muihin jippoihin vilkuilla.

        Toki illalla kannattaa rauhoittua normaalisti ennen nukkumaan menoa eli suoraan tv:stä katsotun kauheleffan jälkeen ei ehkä kannata mennä sänkyyn.

        Alkuperäinen linkki löytyy:

        http://foodit.fi/gurut/david-favor/

        Ja omat kokemukset ja tätä tekstiä tarkemmat selitteet:

        http://www.caploop.com/(A)-Analyysipaja.php

        Suosittelen kokeilemaan, ainakin minulla toimi. En olisi kyllä uskonut, miten pienestä kiinni tuo asia oli ainakin minulla, ellen olisi itse kokeillut. Ja miksi edes kokeilin tällaista? No, ihan kaikkea muuta oli jo tullut vuosien varrella kokeiltua ja tämä ei paljoa vaatinut.


      • väsynyt123 kirjoitti:

        Hei

        Olen 40-vuotias nainen ja olen lopettanut 5 viikkoa sitten Cipralex 20mg x 1, ja Ketipinor 25mgx2x4. Kolme viikkoa sitten opamox 15mg x 4. Lopetin lääkkeet kertaheitolla. Mielestäni lääkkeet olivat turruttaneet minut; en ollut kiinnostunut mistään ja elämä pyöri vain lääkkeiden ympärillä.
        Nyt bentzoista pahimmat vieroitusoireet ohi, mutta olen koko aikana kärsinyt univaikeuksista. Alkuvaiheessa valvoin jopa kolme vuorokautta putkeen, sen jälkeen nukun 2-3 tuntia aamuyöstä.

        Nyt alan olemaan valvomisesta todella loppu. Milloin alan nukkumaan normaalia unta ilman lääkkeitä?
        Masennusoireita minulla ei enää ole. Minulle on määrätty 10 vuoden aikana liuta erilaisia masennuslääkkeitä ja neuroleptejä, eli kokeiltu on vaikka mitä lääkkeitä erilaisilla annostuksilla. Aikoinaan on diagnosoitu keskivaikea masennus ja ahdistuneisuutta. Lisäksi Dilatoiva kardiomyopatia, sydänlihas rappeuma.

        Loppuvaiheessa minulla oli paha lääkeriippuvuus bentsoista. Elämä pyöri vain lääkkeiden ympärillä, enkä jaksanut muuta kuin maata väsyneenä.
        Nyt olen kuitenkin huomannut itseni aivan erilaiseksi ihmiseksi mm. paino pudonnut, terveellinen ruoka ja kyky ajatella
        esimerkiksi kesää ja pyörän hankkimista on tullut.

        Olisi hyvä jos pystyisin nukkumaan edes kuusi tuntia yössä. Unettomuutta oli myös sillon kuin söin vielä lääkkeitä. Olen noudattanut unihygieeniaa ja yrittänyt lukea netistä vinkkejä unettomuuden hoitoon. Tuntuu että konstit alkaa olemaan lopussa. Väsyttää aivan uskomattoman paljon, mutta en vain kertakaikkiaan nukahda.
        Tottuvatko minun aivoini jossain vaiheessa lääkkeettömään uneen? Haluaisin saada tietää voiko tällainen lääkkeiden lopettamisen jälkeinen unettomuus jatkua mahdollisesti vielä pitkäänki vai onko tämä vain ns. välivaihe kunnes keho tottuu lääkkeettömään elämään. Tuntuu että alkaa olemaan ihan mahdotonta jatkaa viikko tolkulla näitä 2-3 tunnin yöunia.

        Olen ennenkin nukkunut normaalisti ilman lääkkeitä n. 10v sitten. Haluaisin tietää lääkkeettömiä ratkaisuja unettomuuteen. Niin suuren työn olen tehnyt lopetettuani bentzot ja muut elämänilon tappavat psyykelääkkeet. En aio laittaa minkäänlaisia psyykelääkkeitä enään suuhuni. Ketipinoreihin ja muihin nukahtamista edes auttaviin lääkkeisiin oli tullut valtavan suuri toleranssi.

        Päivisin minulla on luultavasti juuri bentzojen vieroituksesta johtuvaa kovaa päänsärkyä, ruokahaluttomuutta, kuvottavaa oloa. Lisäksi pitkään jatkuneesta valvomisesta on alkanut tulemaan jotenkin herkemmäksi/säikymmäksi. Sänkyyn kun menen, tulee ihan tuskainen olo ja pitää melkein hetken päästä nousta ylös. Olen yrittänyt katsoa tv:tä ja lukea kirjoja, mutta 3vk jo mennyt joten ei enään jaksa lukea eikä mitään. Jatkuvasti älyttömän väsynyt olo, mutta uni vaan ei tule.

        Onko kellään täällä tietoa lääkkeiden lopettamisen jälkeisistä univaikeuksista? Ja kuinka kauan olette bentsoviekkareista kärsineet?

        Olen samassa jamassa sydänsairauksien osalta ja Cipramil.on sama lääke kuin sinunkin. Vieläkö kärsit unettomuudesta. Kirjoituksesi huomasin vasta nyt vaikka se on 2 vuotta sitten kirjoitettu. Mitään noita lääkkeitä ei saa kertaheitolla lopettaa...vaikka ottaa varmasti päähän. Olisi mukava vaihtaa ajatuksia ihan vaikka puhelimessa. ota yhteyttä nimimerkilläni


    • randy66

      Netti kiinni ja naama tyynyyn.

      • mä saa unta

        Ainakin omalla kohdallani on jämpti, ettei liian pirteänä kannata mennä nukkumaan liian pirteänä. Lukeminen on hyvä rentoutumiskeino.
        Jotkut kuntoilijat vannovat kovan fyysisen rääkin ennen nukkumaanmenoa tuovan unen. Palautumista sekin vaatii. Monia rääkki vaan lisää unettomuutta.


      • kkk
        mä saa unta kirjoitti:

        Ainakin omalla kohdallani on jämpti, ettei liian pirteänä kannata mennä nukkumaan liian pirteänä. Lukeminen on hyvä rentoutumiskeino.
        Jotkut kuntoilijat vannovat kovan fyysisen rääkin ennen nukkumaanmenoa tuovan unen. Palautumista sekin vaatii. Monia rääkki vaan lisää unettomuutta.

        50mg Ketipinoria ja jo nukuttaa. Muulla se uni ei sitten tule jos ahdistusta ja ajatuksia pukkaa.


    • auttavainenko

      Tässä ainoat pikkuiset keinot, jotka tuo tulosta. Ihminen on kokonaisuus, keho ja mieli. Jos joku asia on vinossa millä tahansa tavalla, niin se on menoa. Unettomuutta ei voita heti sori vaan. Älä väistele ja torju, vaan kokeile kerta toisensa jälkeen

      Juo mukillinen lämmintä juomaa myöhään.
      Peseydy illalla kunnolla ja tiedostavasti, vaikka silmät kiinni, rakasta kaikkea ihollasi. Peseydy ulkoisesti ja päänsisäisesti.
      Huolet omalla henk. koht konstilla käsitelty hetkeksi ennen yötä.
      Fyysinen tekeminen että hei ihminen oot tehnyt jotain kehollasi päivän aikana. Kehotiedostava omaehtoinen hidas venyttely illansuussa tai hieronta.
      Genrestä välittämättä musiikki ja sen kuuleminen antaa luvan uneen. Huoneessa valo tai valottomuus, aistiärsykkeet ja meteli minimissä.
      Lääkkeet ikävä mutta helppo konsti.
      Pukeudu rennosti&vuodenajan mukaan&kauniisti nukkumaan yrittäessä
      (ei rääsyjä, tunne itsesi vapaaksi)
      Syö hiukan jotain tai ole kokonaan syömättä.
      Katso suosikkiohjelma, miellyttävää roskaa tai tee jotain järkevää keskittyneesti että saat hetken tyydytyksen.
      Kömmi sänkyyn vasta kun olet valmis yrittämään.
      Mummomaisen tylsää luettavaa, mutta totuuden jyvä seassa. Tee kombinaatio!

    • Nukkushakki

      Jos uni ei tule, olen käyttänyt joskus menetelmää, jota kutsun nimellä "lukkojarrutus". Eli yhdistetään 2,5 - 3 desilitraa väkevää alkoholia (40%) ja Imovane/Zopinox. Tipahdin kerran keittiöön lasin ääreen, yhdistelmä vetää kompassin aivan solmuun.

      Sinänsä vaarallinen yhdistelmä, en suosittele

    • haukotus222

      Mää voisin kommentoija että nyt rupes ainaki väsyttään ku luin kaikkien kommentit. Liikaa informaatiota, pakko mennä nukkuun. ZZZZZzzzz

    • Jep111

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6193
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      35
      3761
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1965
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1949
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1778
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1636
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      15
      1462
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1458
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      33
      1370
    Aihe