Opettajien palkat

JPMPP

Kertokaa kuinka paljon tienaatte opettajien hommissa kuukaudessa. Koulutus ja viikkotunnit sekä opetettava aine missäkin koulutusasteella?

86

53300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täystyöllistetty

      Kieltenopena, peruspalkka 2050 e/kk. Siitä on siis poistettu 6 % epäpätevyysalennusta kun ei ole pedagogisia suoritettu. Muuten pätevyys on, eli yliopistokoulutus (ei OKL vaan humanistinen, olen siis aineeope). Opetusvelvollisuutta 20 tuntia viikossa, yleisesti noin 24 tuntia kuitenkin. Eli ylituntien kanssa bruttopalkka on jotain 2300, ja nettona jää käteen 1700 suurin piirtein. Huonosti se on akateemiselle.

      • emännän

        palkkalaskelmassa olevan lähes 2800 €.
        Ollut pri vuotta aineopettaja yläasteella.

        Se parempi lisä perheen tuloihin kuin koulunkäyntiavustajan palkka.


      • laskien

        Eipä pitäisi valittamista olla tuolla palkalla, vaikka olet kuinka akateeminen;-).
        Laskin että sulla on noin 100 h töitä kuukaudessa eli tuntipalkaksesi tulee noin 230 eur !!!
        Huh, huh. En sinuna rutisisi kyllä yhtään jos oma palkkani olisi edes puolet tuosta.
        Miksi opettajat aina silti valittavat...?


      • opettajalle
        laskien kirjoitti:

        Eipä pitäisi valittamista olla tuolla palkalla, vaikka olet kuinka akateeminen;-).
        Laskin että sulla on noin 100 h töitä kuukaudessa eli tuntipalkaksesi tulee noin 230 eur !!!
        Huh, huh. En sinuna rutisisi kyllä yhtään jos oma palkkani olisi edes puolet tuosta.
        Miksi opettajat aina silti valittavat...?

        Et taida tajuta hölkäsen pöläystä opettajan työstä.

        Ensinnäkin on kaikenmaailman kokouksia: työyhteisön kehittämistä, aineryhmän kokoukset, veso-päivät, vanhempainillat, kehityskeskustelut rehtorin ja oppilaiden kanssa, kokeiden tekeminen ja tarkastaminen, jne, jne.

        Sitten vielä merkittävämpi tekijä on tuntien valmistelu. Jos et ole nähnyt oppitunteja kuin oppilaan näkökulmasta, voit kuvitella, että ope ryntää sinne luokkaan suoraan sängystä ja vetää jutut läpi tosta vaan. No, harva tollasta edes jaksaisi -- useimmat opet ovat oikeasti motivoituneita työnsä kehittämiseen ja tuntia valmistellaan helposti se toinen tunti. Jossain vaiheessa homma tietysti helpottuu siten, että perussetin pystyy vetään läpi vanhoilla pohjilla, mutta sitten pitää huomioida mamuja, tarjota hajauttavaa materiaalia lahjakkaimmille oppilaille, auttaa hitaampia oppilaita tehtävissä, kehittää erilaisia oppimistapoja suosivia menetelmiä, jne, jne.

        Tätä kun urvelot ette ymmärrä, niin ei ihme, että olette kateellisia laskennalliselle tuntipalkalle. Ei olekaan ihme, että monet opettajat kannattaisivat kokonaistyöaikaan siirtymistä, jolloin ei olisi mutisemista työajan ja palkan suhteen.


      • laskin
        opettajalle kirjoitti:

        Et taida tajuta hölkäsen pöläystä opettajan työstä.

        Ensinnäkin on kaikenmaailman kokouksia: työyhteisön kehittämistä, aineryhmän kokoukset, veso-päivät, vanhempainillat, kehityskeskustelut rehtorin ja oppilaiden kanssa, kokeiden tekeminen ja tarkastaminen, jne, jne.

        Sitten vielä merkittävämpi tekijä on tuntien valmistelu. Jos et ole nähnyt oppitunteja kuin oppilaan näkökulmasta, voit kuvitella, että ope ryntää sinne luokkaan suoraan sängystä ja vetää jutut läpi tosta vaan. No, harva tollasta edes jaksaisi -- useimmat opet ovat oikeasti motivoituneita työnsä kehittämiseen ja tuntia valmistellaan helposti se toinen tunti. Jossain vaiheessa homma tietysti helpottuu siten, että perussetin pystyy vetään läpi vanhoilla pohjilla, mutta sitten pitää huomioida mamuja, tarjota hajauttavaa materiaalia lahjakkaimmille oppilaille, auttaa hitaampia oppilaita tehtävissä, kehittää erilaisia oppimistapoja suosivia menetelmiä, jne, jne.

        Tätä kun urvelot ette ymmärrä, niin ei ihme, että olette kateellisia laskennalliselle tuntipalkalle. Ei olekaan ihme, että monet opettajat kannattaisivat kokonaistyöaikaan siirtymistä, jolloin ei olisi mutisemista työajan ja palkan suhteen.

        ...laskin siis väärin, 23 eur/h tuosta tulee. Mutta etpä sinäkään sitä huomannut kun raivokkaasti aloit puolustelemaan opettajien hyvää palkka työaikaan nähden,-)...vai laskinko tahallaan väärin...
        Te olette todella herkkänahkaista porukkaa, suurin osa. Miten se tuntipalkka sitten muodostuisi jos tuo ko. 23 eur maksettaisiin vaan työtunneista, eli 23 eur x 4 h "valmisteluun ym." kuluvat tunnit ja miten sitä valvottaisiin paljonko tunteja tehdään ? Opettajanhan pitäisi silloin valmistella tunnit koululla käytetyn työajan toteamiseksi;-) ? Vähän sama kuin puhutaan tulospalkkauksesta opettajille ym. Hohhoijaa.


      • täystyöllistetty
        laskien kirjoitti:

        Eipä pitäisi valittamista olla tuolla palkalla, vaikka olet kuinka akateeminen;-).
        Laskin että sulla on noin 100 h töitä kuukaudessa eli tuntipalkaksesi tulee noin 230 eur !!!
        Huh, huh. En sinuna rutisisi kyllä yhtään jos oma palkkani olisi edes puolet tuosta.
        Miksi opettajat aina silti valittavat...?

        Niin, se noin 24 tuntia viikossa on vaan opetustuntien määrä. Lisääppäs siihen kotona omalla ajalla tehdyt tuntisuunnittelut, perehtyminen oppimateriaaliin, kokeiden teko ja korjaus sekä liuta muita hommia. Kyllä siitä ihan normaali 40 tuntia viikossa kuule tulee.


      • kotityöt
        täystyöllistetty kirjoitti:

        Niin, se noin 24 tuntia viikossa on vaan opetustuntien määrä. Lisääppäs siihen kotona omalla ajalla tehdyt tuntisuunnittelut, perehtyminen oppimateriaaliin, kokeiden teko ja korjaus sekä liuta muita hommia. Kyllä siitä ihan normaali 40 tuntia viikossa kuule tulee.

        Olen toista vuotta töissä yläasteella ja 40 h/vko ei riitä minulla mihinkään. Illat menevät tunteja suunnitellessa ja viikonloput monesti aineita ja kokeita tarkistellessa. Kyllä keittää ja pahasti, kun jotkut kehtaavat olla palkastamme näreissään.


      • murjaisit
        opettajalle kirjoitti:

        Et taida tajuta hölkäsen pöläystä opettajan työstä.

        Ensinnäkin on kaikenmaailman kokouksia: työyhteisön kehittämistä, aineryhmän kokoukset, veso-päivät, vanhempainillat, kehityskeskustelut rehtorin ja oppilaiden kanssa, kokeiden tekeminen ja tarkastaminen, jne, jne.

        Sitten vielä merkittävämpi tekijä on tuntien valmistelu. Jos et ole nähnyt oppitunteja kuin oppilaan näkökulmasta, voit kuvitella, että ope ryntää sinne luokkaan suoraan sängystä ja vetää jutut läpi tosta vaan. No, harva tollasta edes jaksaisi -- useimmat opet ovat oikeasti motivoituneita työnsä kehittämiseen ja tuntia valmistellaan helposti se toinen tunti. Jossain vaiheessa homma tietysti helpottuu siten, että perussetin pystyy vetään läpi vanhoilla pohjilla, mutta sitten pitää huomioida mamuja, tarjota hajauttavaa materiaalia lahjakkaimmille oppilaille, auttaa hitaampia oppilaita tehtävissä, kehittää erilaisia oppimistapoja suosivia menetelmiä, jne, jne.

        Tätä kun urvelot ette ymmärrä, niin ei ihme, että olette kateellisia laskennalliselle tuntipalkalle. Ei olekaan ihme, että monet opettajat kannattaisivat kokonaistyöaikaan siirtymistä, jolloin ei olisi mutisemista työajan ja palkan suhteen.

        Itse olen tehnyt open hommia. Opetin sitä nelikkoa, matikka, fyssa, kemia ja atk. Tunnit valmistelin välitunnilla. Mutta joo, olihan sielläkin opettajia jotkaeivät olleet koskaan tehneet työtä missä on vain kaksi taukoa päivässä ja kyllähän niillä oli rankkaa.

        Omasta mielestä ollut ylivoimaisesti rennointa työtä mitä olen eläissäni tehnyt. Opetusta 30 tuntii viikossa ja 45 min välein tauko.

        Niin ja ne muut hommat mitä olen tehnyt ja millä pohjalla vertaan on varastotyö, koneen käyttö työ ja rauhanturvaus.


      • tähänkin
        täystyöllistetty kirjoitti:

        Niin, se noin 24 tuntia viikossa on vaan opetustuntien määrä. Lisääppäs siihen kotona omalla ajalla tehdyt tuntisuunnittelut, perehtyminen oppimateriaaliin, kokeiden teko ja korjaus sekä liuta muita hommia. Kyllä siitä ihan normaali 40 tuntia viikossa kuule tulee.

        Siis mitä helv.... Ei todellakaan ollut opetus niin vaativaa, että piti himassa päntätä etukäteen. Ei jeesus.... Tai ehkä matikka, fyssa, kemia ja atk oli sitten juuri niitä helpoimpia aineita opettaa...

        Jos asiat vain hallitsee, hommasta nauttii ja tulee toimeen nuorten kanssa niin mikäs siinä opettaessa. Itse kävin joskus tuuraamassa historian opettajaa, eikä siinä ollut sen kummempaa. Homma sujui ihan perustiedoilla.


      • erkki_einari

        Ihan hyvin puolipäivähommasta.


      • Työstään vastuuta ottava ope
        murjaisit kirjoitti:

        Itse olen tehnyt open hommia. Opetin sitä nelikkoa, matikka, fyssa, kemia ja atk. Tunnit valmistelin välitunnilla. Mutta joo, olihan sielläkin opettajia jotkaeivät olleet koskaan tehneet työtä missä on vain kaksi taukoa päivässä ja kyllähän niillä oli rankkaa.

        Omasta mielestä ollut ylivoimaisesti rennointa työtä mitä olen eläissäni tehnyt. Opetusta 30 tuntii viikossa ja 45 min välein tauko.

        Niin ja ne muut hommat mitä olen tehnyt ja millä pohjalla vertaan on varastotyö, koneen käyttö työ ja rauhanturvaus.

        Opella on kyllä iso vastuu aika monen ihmisen tulevaisuudesta.Voihan sitä mennä kuka vaan tunneille ja vetäistä ne miten vaan, mutta mitäs siitä jää oppilaille käteen? Käytitkö itse havainnollistavia materiaaleja? Miten huomioit erilaiset oppijat? Arviointi? Kodin ja koulun yhteistyö? Voisin jatkaa listaa aika pitkään, eikä se ole vaan pedagogista höpinää, se on oikeasti opettajan ammattitaitoa! Voihan sitä vaikkapa lakimiehenä toimia kuka vaan - siinä vaan tulos näkyy melkein heti ja harvemmin se on kouluttamattomalla kovinkaan hyvä. Opettajan hommassa on se puoli, että jos teet työsi huonosti, ei se näy heti. Open työtä voikin varmaan tehdä kuka vaan - mutta kuka tekee sen hyvin, on eri asia! Siitä ammattitaidosta meille maksetaan; koulutukseen nähden ei mitenkään liian hyvin. Olen silti itse ihan tyytyväinen, sillä itse olen urani valinnut enkä koskaan ole kuvitellut sillä rikastuvani.


      • Heh heh...
        tähänkin kirjoitti:

        Siis mitä helv.... Ei todellakaan ollut opetus niin vaativaa, että piti himassa päntätä etukäteen. Ei jeesus.... Tai ehkä matikka, fyssa, kemia ja atk oli sitten juuri niitä helpoimpia aineita opettaa...

        Jos asiat vain hallitsee, hommasta nauttii ja tulee toimeen nuorten kanssa niin mikäs siinä opettaessa. Itse kävin joskus tuuraamassa historian opettajaa, eikä siinä ollut sen kummempaa. Homma sujui ihan perustiedoilla.

        Mietis hiukan, olisiko sittenkin hiukan eri asia käydä heittämässä keikkaa sijaisena kuin toimia open hommassa päätoimisesti ja ottaa siitä työstä ja oppilaiden tulevaisuudesta oikeasti vastuuta..? Itse nautin opettamisesta, hallitsen perustiedot ja tulen erinomaisesti toimeen oppilaideni kanssa, mutta silti haluan valmistautua tunteihin etukäteen, EN itseni vaan oppilaideni vuoksi.


      • lallaa....
        Työstään vastuuta ottava ope kirjoitti:

        Opella on kyllä iso vastuu aika monen ihmisen tulevaisuudesta.Voihan sitä mennä kuka vaan tunneille ja vetäistä ne miten vaan, mutta mitäs siitä jää oppilaille käteen? Käytitkö itse havainnollistavia materiaaleja? Miten huomioit erilaiset oppijat? Arviointi? Kodin ja koulun yhteistyö? Voisin jatkaa listaa aika pitkään, eikä se ole vaan pedagogista höpinää, se on oikeasti opettajan ammattitaitoa! Voihan sitä vaikkapa lakimiehenä toimia kuka vaan - siinä vaan tulos näkyy melkein heti ja harvemmin se on kouluttamattomalla kovinkaan hyvä. Opettajan hommassa on se puoli, että jos teet työsi huonosti, ei se näy heti. Open työtä voikin varmaan tehdä kuka vaan - mutta kuka tekee sen hyvin, on eri asia! Siitä ammattitaidosta meille maksetaan; koulutukseen nähden ei mitenkään liian hyvin. Olen silti itse ihan tyytyväinen, sillä itse olen urani valinnut enkä koskaan ole kuvitellut sillä rikastuvani.

        Vaikka kuinka haluaisit olla hyvä ope, niin oppikirjoista ne muksut asiat oppii. Onneksi oppikirjat on hyviä. Etkai tosissaan luule että ne istuu ihan innoissaan meiän tunneilla ja kuuntelee ja sisäistää ihan täysillä? Hei muistele nyt itekkin nuoruutta. Ennen koetta sitä luettiin koealueet ja siitä huolimatta yo-kirjoituksista otettiin älliä.

        Omalta kohdalta voin mainita, eräästä oppilaasta joka lukukaudessa oli poissa noin 250 tuntia koulusta, eli vuodessa 500 tuntia, siitä huolimatta kirjoitti parhaat paperit. Hänen hyvyyttä, opettajien huonoutta muita opettaessa vai hyvien kirjojen ansiota?


      • älliä?
        lallaa.... kirjoitti:

        Vaikka kuinka haluaisit olla hyvä ope, niin oppikirjoista ne muksut asiat oppii. Onneksi oppikirjat on hyviä. Etkai tosissaan luule että ne istuu ihan innoissaan meiän tunneilla ja kuuntelee ja sisäistää ihan täysillä? Hei muistele nyt itekkin nuoruutta. Ennen koetta sitä luettiin koealueet ja siitä huolimatta yo-kirjoituksista otettiin älliä.

        Omalta kohdalta voin mainita, eräästä oppilaasta joka lukukaudessa oli poissa noin 250 tuntia koulusta, eli vuodessa 500 tuntia, siitä huolimatta kirjoitti parhaat paperit. Hänen hyvyyttä, opettajien huonoutta muita opettaessa vai hyvien kirjojen ansiota?

        Useissa kouluissa viransijaisena toimiessani olen huomannut, että kouluissa ei enää välttämättä joka aineeseen hankitakaan oppikirjoja. Säästösyistä tietenkin, mistäpä muustakaan. Eli open rooli ja vastuu kasvaa tällöin entisestään, on kyettävä tarjoamaan oppilaille sellaista opetusta ja valmisteltava sellaiset materiaalit oppilaille, että asiat tulevat selviksi ilman kirjoja.
        Kokemukseni ovat alakouluista, en tiedä onko tilanne sama muualla.


      • vieras2
        älliä? kirjoitti:

        Useissa kouluissa viransijaisena toimiessani olen huomannut, että kouluissa ei enää välttämättä joka aineeseen hankitakaan oppikirjoja. Säästösyistä tietenkin, mistäpä muustakaan. Eli open rooli ja vastuu kasvaa tällöin entisestään, on kyettävä tarjoamaan oppilaille sellaista opetusta ja valmisteltava sellaiset materiaalit oppilaille, että asiat tulevat selviksi ilman kirjoja.
        Kokemukseni ovat alakouluista, en tiedä onko tilanne sama muualla.

        Ei siis kirjoja useista aineista meidänkään lapsen koululla, ei aavistustakaan, mitä siellä puuhaavat päivät pitkät. Esim. uskonnosta on vihko, johon on teipattu yhdelle sivulle yksi pala monisteesta! Ja aikaa kulunut ties montako kuukautta jo elokuusta. mutta kiire on opella, kiirettä pitää! Suunnitella tämä kaikki!


      • hannesmannes
        vieras2 kirjoitti:

        Ei siis kirjoja useista aineista meidänkään lapsen koululla, ei aavistustakaan, mitä siellä puuhaavat päivät pitkät. Esim. uskonnosta on vihko, johon on teipattu yhdelle sivulle yksi pala monisteesta! Ja aikaa kulunut ties montako kuukautta jo elokuusta. mutta kiire on opella, kiirettä pitää! Suunnitella tämä kaikki!

        Ai et tiedä mitä lapsesi koulussa puuhataan päivät pitkät...no eipä teillä kovin paljoa näköjään keskustella päivän tapahtumista kotosalla. Eiköhän lapsesi valottaisi asiaa, jos kysyisit.


      • mulle jää

        Ei hyvin mene. 3100 saan bruttona, mutta netto onkin 1800 ja risat. Raskaat ylitunnit menevät verojen maksuun. Ja edelleen pelottaa, etten maksa tarpeeksi veroja.


      • säätämisen
        laskien kirjoitti:

        Eipä pitäisi valittamista olla tuolla palkalla, vaikka olet kuinka akateeminen;-).
        Laskin että sulla on noin 100 h töitä kuukaudessa eli tuntipalkaksesi tulee noin 230 eur !!!
        Huh, huh. En sinuna rutisisi kyllä yhtään jos oma palkkani olisi edes puolet tuosta.
        Miksi opettajat aina silti valittavat...?

        varaa tossa laskutaidossas. Ainakin nollien määrän sois osuvan oikeaan. Jos opettajan uraa suunnittelet, niin unohda ainakin matikan open haaveet.


      • OpeÄijä
        hannesmannes kirjoitti:

        Ai et tiedä mitä lapsesi koulussa puuhataan päivät pitkät...no eipä teillä kovin paljoa näköjään keskustella päivän tapahtumista kotosalla. Eiköhän lapsesi valottaisi asiaa, jos kysyisit.

        Näistä ylläolevista viesteistä huomaa selvästi, etteivät nykyajan vanhemmat ole OLLENKAAN selvillä millaista on opetus nykyään! No tosiaan, kannattaa joskus jutellakin sen lapsen kanssa koulunkäynnistä (ja muutenkin), niin ehkä selviää. Kirjoja käytetään useimmissa aineissa, mutta oppiminen perustuu hyvin pitkälle muihin asioihin kuin kirjan pänttäämiseen (ainakin nuoremmilla oppilailla)! Opettajan rooli on ensiarvoisen tärkeää!


      • Tuleva ope
        laskien kirjoitti:

        Eipä pitäisi valittamista olla tuolla palkalla, vaikka olet kuinka akateeminen;-).
        Laskin että sulla on noin 100 h töitä kuukaudessa eli tuntipalkaksesi tulee noin 230 eur !!!
        Huh, huh. En sinuna rutisisi kyllä yhtään jos oma palkkani olisi edes puolet tuosta.
        Miksi opettajat aina silti valittavat...?

        Laskussasi mättää. Ensinnäkin JOS kuukaudessa olisi vain neljä viikkoa ja JOS em. henkilö työskentelisi vain 20h viikossa - silloinkin tämän opettajan palkka olisi 23e per tunti, ei TODELLAKAAN 230e tunti... Mut oli miten oli, olen yleensä yhtä mieltä siitä, että opet nurisee turhaan. On sitä huonomminkin palkattuja aloja ja mihin ihmeeseen sitä rahaa niin tuhottomasti tarviaakaan...:) Itsekin tulevana opena en jaksa stressata.


      • ja käsitys vahvistuu vain k...
        Heh heh... kirjoitti:

        Mietis hiukan, olisiko sittenkin hiukan eri asia käydä heittämässä keikkaa sijaisena kuin toimia open hommassa päätoimisesti ja ottaa siitä työstä ja oppilaiden tulevaisuudesta oikeasti vastuuta..? Itse nautin opettamisesta, hallitsen perustiedot ja tulen erinomaisesti toimeen oppilaideni kanssa, mutta silti haluan valmistautua tunteihin etukäteen, EN itseni vaan oppilaideni vuoksi.

        On sulla kyllä hemmetin huono opetettavan aineen ja oman työn hallinta jos vielä muutaman vuodenkin jälkeen menee joka viikko 40h/vko n. 20 oppitunnin valmisteluun. Eikä niitä välituntivalvontoja, vanhempainiltojakaan kerry tuon tuntimäärän edestä. Tämän osaa laskea jokainen jo peruskoulumatikallakin joten turha niistä on jallatella. Totuus on että tunteja on vähän, lomat ja peruspalkka on hemmetin hyvä. Haittapuoli on työn rutinoituminen ja kuitenkin aika pieni ja vaihtumaton työyhteisö ja maisemat.

        Ainakin tässä mainitut matematiikka, historia ja kielet ovat sellaisia oppiaineita joissa ei sisältö muutu vuodesta toiseen eikä haittaa millään tavalla jos niitä materiaaleja "uusiokäyttää". Muutamassa vuodessa pitäisi olla kehittynyt jo rutiini ja materiaalivarasto siihen ettei tarvitse varsinaisesti valmistella tunteja. Tämä ei tarkoita huonoa opetusta vaan sitä että jää tilaa improvisoida ja keskittyä oppilaiden opettamiseen tunnin aikana henkilöinä. Tähän EI VOI valmistautua kotona.
        Mitä olen opettajakollegoita ja jo opettajakoulutuksessa muita auskuja katsellut niin taisi kyllä olla näillä 40h/vko tapauksilla vain kyse huonosta aineenhallinnasta, todellisen kiinnostuksen puutteesta oman opetettavan aineen tietosisältöön sekä luonnekysymys. Siitä on turha ruinata palkkaa lisää jos vain on valinnut väärän työn ja stressaa siksi.


      • ei tuuraaja
        ja käsitys vahvistuu vain k... kirjoitti:

        On sulla kyllä hemmetin huono opetettavan aineen ja oman työn hallinta jos vielä muutaman vuodenkin jälkeen menee joka viikko 40h/vko n. 20 oppitunnin valmisteluun. Eikä niitä välituntivalvontoja, vanhempainiltojakaan kerry tuon tuntimäärän edestä. Tämän osaa laskea jokainen jo peruskoulumatikallakin joten turha niistä on jallatella. Totuus on että tunteja on vähän, lomat ja peruspalkka on hemmetin hyvä. Haittapuoli on työn rutinoituminen ja kuitenkin aika pieni ja vaihtumaton työyhteisö ja maisemat.

        Ainakin tässä mainitut matematiikka, historia ja kielet ovat sellaisia oppiaineita joissa ei sisältö muutu vuodesta toiseen eikä haittaa millään tavalla jos niitä materiaaleja "uusiokäyttää". Muutamassa vuodessa pitäisi olla kehittynyt jo rutiini ja materiaalivarasto siihen ettei tarvitse varsinaisesti valmistella tunteja. Tämä ei tarkoita huonoa opetusta vaan sitä että jää tilaa improvisoida ja keskittyä oppilaiden opettamiseen tunnin aikana henkilöinä. Tähän EI VOI valmistautua kotona.
        Mitä olen opettajakollegoita ja jo opettajakoulutuksessa muita auskuja katsellut niin taisi kyllä olla näillä 40h/vko tapauksilla vain kyse huonosta aineenhallinnasta, todellisen kiinnostuksen puutteesta oman opetettavan aineen tietosisältöön sekä luonnekysymys. Siitä on turha ruinata palkkaa lisää jos vain on valinnut väärän työn ja stressaa siksi.

        Alkaa pikkuhiljaa ottamaan kupoliin tällaiset kaikenkarvaiset tuuraajat slash sijaiset, jotka pitkin pastoja kehuvat kuinka helppoa se open homma on.

        Kai se on helppoa, jos tulee töihin kahta kättä heiluttaen muutamaksi viikoksi. Saakeli vieköön, mutta teidän jäljiltä korjaillaan monessa kouluissa oppimisen aukkoja ja pitkään.

        Suomalainen (vielä) laadukas koulujärjestelmä ei tarvitse tällaisia sekundaluokan hanslankareita.

        Puute pätevistä sijaisista on ainoa syy siihen, että saatte pitää OIKEAN opettajan tuolia hetken aikaa lämpöisena.


      • Tietämätön nulikka

        "Eli ylituntien kanssa bruttopalkka on jotain 2300, ja nettona jää käteen 1700 suurin piirtein"

        Voisikos joku valaista tietämätöntä? Katoaako tuo 600€ pelkästään veroihin?


      • kokemuksella
        murjaisit kirjoitti:

        Itse olen tehnyt open hommia. Opetin sitä nelikkoa, matikka, fyssa, kemia ja atk. Tunnit valmistelin välitunnilla. Mutta joo, olihan sielläkin opettajia jotkaeivät olleet koskaan tehneet työtä missä on vain kaksi taukoa päivässä ja kyllähän niillä oli rankkaa.

        Omasta mielestä ollut ylivoimaisesti rennointa työtä mitä olen eläissäni tehnyt. Opetusta 30 tuntii viikossa ja 45 min välein tauko.

        Niin ja ne muut hommat mitä olen tehnyt ja millä pohjalla vertaan on varastotyö, koneen käyttö työ ja rauhanturvaus.

        Kirjoittaja unohti kertoa miksi lopetti maailman helpoimman ja hyvätuloisimman työn? Hänhän olisi voinnut päästä vielä parempiin tuloihin tekemällä lisäksi illat ja viikonloput opetushommia vaikka työväen opistossa tai vaikka sit varastomiehenä.

        Totuus kai oli, että hän oli sijaisena lastenkaitsinnassa jossa ei edes pärjännyt kovin kummoisesti ja jätkät teki mitä lystäs tunneilla.


      • Anonyymi
        murjaisit kirjoitti:

        Itse olen tehnyt open hommia. Opetin sitä nelikkoa, matikka, fyssa, kemia ja atk. Tunnit valmistelin välitunnilla. Mutta joo, olihan sielläkin opettajia jotkaeivät olleet koskaan tehneet työtä missä on vain kaksi taukoa päivässä ja kyllähän niillä oli rankkaa.

        Omasta mielestä ollut ylivoimaisesti rennointa työtä mitä olen eläissäni tehnyt. Opetusta 30 tuntii viikossa ja 45 min välein tauko.

        Niin ja ne muut hommat mitä olen tehnyt ja millä pohjalla vertaan on varastotyö, koneen käyttö työ ja rauhanturvaus.

        No et ole oikeasti ollut opettajana. Jos, silloin tietäisit, että on välituntivalvontoja, pikapalavereita erkan kanssa kuka lähtee hänen tunnilleen. Ruokailutauko 15 min ja sekin menee oppilaita valvoessa. Joskus jos on nopea, pääsee vessaankin.


    • palkat!

      Turha narista! Te opet olette mestareita narisemaan palkasta. Itse maisteri, 40 vee, töissä eläkevakuutusfirmassa, palkka 2500 e/kk brutto. Vaativaa asiantuntijatyötä, jatkuvaa uuden opettelua (lakiasiat, säädökset jne) ja hankalat asiakkaat puhelimessa, paljon kpl-määräisiä töitä, työaika vajaat 40h/vko. Teillä tuntimäärä jää reilusti alle, ja pitkät kesälomat. Tunnen opettajia, toki aikaa menee opetuksen suunnitteluun ja valmisteluun, vaan ei valtavasti. Palkkanne on siis hyvää tasoa verrattuna muihin akateemisiin, lukuunottamatta lääkärit, bisnesjohtajat (KTM) ja asianajajat. Älkää narisko! Jos ei ala kiinnosta, vaihtakaa työtä. Tervetuloa sitten vaikkapa eläkevakuutusyhtiöön, kasvatustieteilijöitä otetaan niihin etenkin työhyvinvointipuolen kehittämistyöhön.

      • joo

        ihan kuriositeettina opettajan työajasta. Itse voin siitä hyvällä omallatunnolla mainita, koska kuulun niihin, jotka todellakin valmistelevat tuntinsa koululla ja jättävät kotiin vain korjaamisen. Keskimääräisesti menen koululle aamulla klo 7 ja lähden kotiin klo 18, poikkeuksena perjantai, jolloin olen päättänyt olla kotona jo kello 16. Sen tosin huomaan aina sunnuntaina valmistellessani maanantain tunteja -koululla- jaksosta riippuen 3-4 tuntia. Kotona menee vireysasteesta riippuen 1-3 tuntia korjatessa joka päivä, ei siis pelkästään arkena vaan myös viikonloppuna, koeviikkoina huomattavasti enemmän. Olen pitänytkin kirjaa työtunneistani, pahimpina viikkoina (yleensä ylioppilaskirjoitusten aikaan) teen duunia yli 90 tuntia viikossa. Sanoisin, että näitten viikkojen aikana kesäloman tunnit tehdään varastoon. Ja huom. en narise palkasta, en valita edes työmäärästä -itse olen valintani tehnyt niin työn kuin työmoraalinkin suhteen- mutta en jaksa kuunnella enää yhtään narinaa opettajan työmäärästä ja pitkistä kesälomista. Ja samat sanat: tervetuloa vaan lukioon duuniin, jos tätä haluat.


      • minäkin opetin
        joo kirjoitti:

        ihan kuriositeettina opettajan työajasta. Itse voin siitä hyvällä omallatunnolla mainita, koska kuulun niihin, jotka todellakin valmistelevat tuntinsa koululla ja jättävät kotiin vain korjaamisen. Keskimääräisesti menen koululle aamulla klo 7 ja lähden kotiin klo 18, poikkeuksena perjantai, jolloin olen päättänyt olla kotona jo kello 16. Sen tosin huomaan aina sunnuntaina valmistellessani maanantain tunteja -koululla- jaksosta riippuen 3-4 tuntia. Kotona menee vireysasteesta riippuen 1-3 tuntia korjatessa joka päivä, ei siis pelkästään arkena vaan myös viikonloppuna, koeviikkoina huomattavasti enemmän. Olen pitänytkin kirjaa työtunneistani, pahimpina viikkoina (yleensä ylioppilaskirjoitusten aikaan) teen duunia yli 90 tuntia viikossa. Sanoisin, että näitten viikkojen aikana kesäloman tunnit tehdään varastoon. Ja huom. en narise palkasta, en valita edes työmäärästä -itse olen valintani tehnyt niin työn kuin työmoraalinkin suhteen- mutta en jaksa kuunnella enää yhtään narinaa opettajan työmäärästä ja pitkistä kesälomista. Ja samat sanat: tervetuloa vaan lukioon duuniin, jos tätä haluat.

        Lukiossa minäkin opetin. Ei todellakaan mennyt noin paljon aikaa hommiin. Joko et osaa asioita mitä opetat ja joudut sen takia noin paljon niitä etukäteen pänttäämään, tai sitten sinulla on vakavia ongelmia ajan käytössä...

        Itse pidän nyt taukoa opetamisesta sen takia että teen tutkimusta, mutta tarkoitus olisi myöhemmin taas palata opettamaan. Ihan senkin takia että tällä hetkellä meillä ei ole lainkaan rahoitusta tutkimukselle...


      • käy
        minäkin opetin kirjoitti:

        Lukiossa minäkin opetin. Ei todellakaan mennyt noin paljon aikaa hommiin. Joko et osaa asioita mitä opetat ja joudut sen takia noin paljon niitä etukäteen pänttäämään, tai sitten sinulla on vakavia ongelmia ajan käytössä...

        Itse pidän nyt taukoa opetamisesta sen takia että teen tutkimusta, mutta tarkoitus olisi myöhemmin taas palata opettamaan. Ihan senkin takia että tällä hetkellä meillä ei ole lainkaan rahoitusta tutkimukselle...

        niitä opiskelijoita, jotka joutuvat puurtamaan tunneilla, jotka ovat aina samanlaisia johtuen opettajan kyvyttömyydestä tai haluttomuudesta suunnitella tuntejaan. Tunnen itsekin opettajia, joiden tunnit käydään opettajan ns. käsi ovenkahvalla -tekniikalla eli tunnin sisältö määrittyy sen mukaan, mitä ope tunnille mennessään keksii. Tunnille mennessä selataan oppikirjaa ja kerrataan se, mistä tänään on tarkoitus luennoida. Tämä lienee yleisintä reaaliaineissa ja ehkäpä silloin tuntien suunnittelu vie enemmän aikaa, jos ei ole vielä sisäistänyt opettamaansa ainetta. Itse voin kuitenkin 13 vuoden lukiokokemuksella sanoa, että
        koska kielten tunneilla on kiinnitettävä huomiota niin moneen eri asiaan - esim. suullinen ja kirjallinen viestintä, kuunteleminen, kielioppi, yo-kokeisiin valmistautuminen- niin niiden tuntien suunnittelussa todellakin menee aikaa, jotta saa 45 tai 90 minuuttia kulutettua tehokkaasti, mutta kuitenkin mielenkiintoisesti siten, että opiskelijat jaksavat, koko ajan pitäen mielessä kielen eri osa-alueet, puhumattakaan opetussuunnitelmasta, jonka puitteissa on asiat läpi käytävä.

        Ja huom. en suinkaan kohdistanut kirjoittamaani sinulle, vaan opettajan työajasta valittavalle ja edelleenkin seison sanojeni takana. Se, että jotkut opet ovat koululla vain töissä ei tarkoita sitä, etteikö edelleen olisi opettajia, jotka ovat koulussa opiskelijoita varten ja tekevät kaikkensa kehittääkseen opetustaan ja tehdäkseen siitä mahdollisimman tehokasta ja mielenkiintoista. On surullista, että opettajan työstä puhuessa huomio kiinnittyykin vain pitkiin lomiin ja opetustuntien määrään. Toisaalta olen myös monien kirjoittajien kanssa samaa mieltä siitä, että palkasta nariseminen on turhaa; jokaisessa työssä on hyvät ja huonot puolensa ja varmasti jokaisella duunipaikalla tehdään ylitöitä.


      • On ihan riittävä
        käy kirjoitti:

        niitä opiskelijoita, jotka joutuvat puurtamaan tunneilla, jotka ovat aina samanlaisia johtuen opettajan kyvyttömyydestä tai haluttomuudesta suunnitella tuntejaan. Tunnen itsekin opettajia, joiden tunnit käydään opettajan ns. käsi ovenkahvalla -tekniikalla eli tunnin sisältö määrittyy sen mukaan, mitä ope tunnille mennessään keksii. Tunnille mennessä selataan oppikirjaa ja kerrataan se, mistä tänään on tarkoitus luennoida. Tämä lienee yleisintä reaaliaineissa ja ehkäpä silloin tuntien suunnittelu vie enemmän aikaa, jos ei ole vielä sisäistänyt opettamaansa ainetta. Itse voin kuitenkin 13 vuoden lukiokokemuksella sanoa, että
        koska kielten tunneilla on kiinnitettävä huomiota niin moneen eri asiaan - esim. suullinen ja kirjallinen viestintä, kuunteleminen, kielioppi, yo-kokeisiin valmistautuminen- niin niiden tuntien suunnittelussa todellakin menee aikaa, jotta saa 45 tai 90 minuuttia kulutettua tehokkaasti, mutta kuitenkin mielenkiintoisesti siten, että opiskelijat jaksavat, koko ajan pitäen mielessä kielen eri osa-alueet, puhumattakaan opetussuunnitelmasta, jonka puitteissa on asiat läpi käytävä.

        Ja huom. en suinkaan kohdistanut kirjoittamaani sinulle, vaan opettajan työajasta valittavalle ja edelleenkin seison sanojeni takana. Se, että jotkut opet ovat koululla vain töissä ei tarkoita sitä, etteikö edelleen olisi opettajia, jotka ovat koulussa opiskelijoita varten ja tekevät kaikkensa kehittääkseen opetustaan ja tehdäkseen siitä mahdollisimman tehokasta ja mielenkiintoista. On surullista, että opettajan työstä puhuessa huomio kiinnittyykin vain pitkiin lomiin ja opetustuntien määrään. Toisaalta olen myös monien kirjoittajien kanssa samaa mieltä siitä, että palkasta nariseminen on turhaa; jokaisessa työssä on hyvät ja huonot puolensa ja varmasti jokaisella duunipaikalla tehdään ylitöitä.

        Ottaen huomioon työajat ja lomien määrä sekä se, ettei työssä tarvitse osata oikeastaan sen enempää, kuin mitä ihminen normaalisti koulussa käydessään oppii. Samat asiathan siinä läpi käydään. Kuulemma yliopistossa opiskeltuja menetelmiäkään ei käytännössä sovelleta, kun on liian kiire ja kuluisi omaa aikaa.


      • yxyxyx
        On ihan riittävä kirjoitti:

        Ottaen huomioon työajat ja lomien määrä sekä se, ettei työssä tarvitse osata oikeastaan sen enempää, kuin mitä ihminen normaalisti koulussa käydessään oppii. Samat asiathan siinä läpi käydään. Kuulemma yliopistossa opiskeltuja menetelmiäkään ei käytännössä sovelleta, kun on liian kiire ja kuluisi omaa aikaa.

        oma ammattisi on?


      • kauppiksenope

        Millä auktoriteetillä pystyt noin painavaa tekstiä kirjoittamaan ? Ethän maininnut omasta opetuskokemuksesta mitään...eli etkyllä tiedä asioista mitään. Lauot mielipiteitä faktoina. Hyi...


      • kauppiksenope
        On ihan riittävä kirjoitti:

        Ottaen huomioon työajat ja lomien määrä sekä se, ettei työssä tarvitse osata oikeastaan sen enempää, kuin mitä ihminen normaalisti koulussa käydessään oppii. Samat asiathan siinä läpi käydään. Kuulemma yliopistossa opiskeltuja menetelmiäkään ei käytännössä sovelleta, kun on liian kiire ja kuluisi omaa aikaa.

        ..kuulemma...olet siis kuullut, muttei omakohtaista kokemusta. Miten ihmeessä voit tällaisista sitten kirjoittaa ?


      • Moonlight21
        joo kirjoitti:

        ihan kuriositeettina opettajan työajasta. Itse voin siitä hyvällä omallatunnolla mainita, koska kuulun niihin, jotka todellakin valmistelevat tuntinsa koululla ja jättävät kotiin vain korjaamisen. Keskimääräisesti menen koululle aamulla klo 7 ja lähden kotiin klo 18, poikkeuksena perjantai, jolloin olen päättänyt olla kotona jo kello 16. Sen tosin huomaan aina sunnuntaina valmistellessani maanantain tunteja -koululla- jaksosta riippuen 3-4 tuntia. Kotona menee vireysasteesta riippuen 1-3 tuntia korjatessa joka päivä, ei siis pelkästään arkena vaan myös viikonloppuna, koeviikkoina huomattavasti enemmän. Olen pitänytkin kirjaa työtunneistani, pahimpina viikkoina (yleensä ylioppilaskirjoitusten aikaan) teen duunia yli 90 tuntia viikossa. Sanoisin, että näitten viikkojen aikana kesäloman tunnit tehdään varastoon. Ja huom. en narise palkasta, en valita edes työmäärästä -itse olen valintani tehnyt niin työn kuin työmoraalinkin suhteen- mutta en jaksa kuunnella enää yhtään narinaa opettajan työmäärästä ja pitkistä kesälomista. Ja samat sanat: tervetuloa vaan lukioon duuniin, jos tätä haluat.

        Näin se on etenkin koeviikoilla. Olen laskenut ,että keskimääräinen lukion kielteopen (isot kieletkuten itselläni) työaika viikossa on 55h, koko vuodelle jaettuna.
        Jos teet noin pitkiä päiviä, niin kehotan, että laske rimaa. Niin tein minäkin, sillä eihän sitä kukaan muten kestä. Olen yrittänyt keksiä itselleni helpotusta ja jonkin verran helpottikin. Vei se yhden avioeron, jotta uskoin, että hautaan tällainen työnteko vie. Tuloksissa ei näkynyt, onneksi!
        Koeta jaksaa!


      • yö väijy
        joo kirjoitti:

        ihan kuriositeettina opettajan työajasta. Itse voin siitä hyvällä omallatunnolla mainita, koska kuulun niihin, jotka todellakin valmistelevat tuntinsa koululla ja jättävät kotiin vain korjaamisen. Keskimääräisesti menen koululle aamulla klo 7 ja lähden kotiin klo 18, poikkeuksena perjantai, jolloin olen päättänyt olla kotona jo kello 16. Sen tosin huomaan aina sunnuntaina valmistellessani maanantain tunteja -koululla- jaksosta riippuen 3-4 tuntia. Kotona menee vireysasteesta riippuen 1-3 tuntia korjatessa joka päivä, ei siis pelkästään arkena vaan myös viikonloppuna, koeviikkoina huomattavasti enemmän. Olen pitänytkin kirjaa työtunneistani, pahimpina viikkoina (yleensä ylioppilaskirjoitusten aikaan) teen duunia yli 90 tuntia viikossa. Sanoisin, että näitten viikkojen aikana kesäloman tunnit tehdään varastoon. Ja huom. en narise palkasta, en valita edes työmäärästä -itse olen valintani tehnyt niin työn kuin työmoraalinkin suhteen- mutta en jaksa kuunnella enää yhtään narinaa opettajan työmäärästä ja pitkistä kesälomista. Ja samat sanat: tervetuloa vaan lukioon duuniin, jos tätä haluat.

        Hei kuules, mietis uudelleen. Jos teet viikossa 90 tuntia, se tekee päivääkohden 18h, jolloin sun palkan pitäis olla kuukaudessa n. 8200€.
        Oiskos miteenkään alanvaihto asiaa, nimittäin noilla tunneilla tulee kuukaudessa burnout. Tai sitten vaan Mr./Mrs. opettaja ei osaa laskea.
        Että kyllä niillä opettajilla on hyvä palkka työmäärään nähden. (sanoo vartija)


      • opetaja opetaa

        ..... elvis kuoli.... eikun missä olit silloin kun opiskelupaikkoja jaettiin? Väärin valitsit ammatin, että turha tulla itkemään.


      • nytseis!
        yö väijy kirjoitti:

        Hei kuules, mietis uudelleen. Jos teet viikossa 90 tuntia, se tekee päivääkohden 18h, jolloin sun palkan pitäis olla kuukaudessa n. 8200€.
        Oiskos miteenkään alanvaihto asiaa, nimittäin noilla tunneilla tulee kuukaudessa burnout. Tai sitten vaan Mr./Mrs. opettaja ei osaa laskea.
        Että kyllä niillä opettajilla on hyvä palkka työmäärään nähden. (sanoo vartija)

        osa siitä työstä tehdään viikonloppuisin:

        ma: 14h
        ti: 14h
        ke: 14h
        to: 14h
        pe: 14h
        la:14 h
        su: 16h

        ;D

        90 tuntia viikossa on kuitenkin kamala määrä!! Tiedän kyllä opettajia, jotka ovat tehneet 60 tuntista viikkoa.

        On totta rimaa on silloin laskettava! Kyllä sen opettajankin on ajateltava myös itseään tai palaa loppuun!


    • kysymystä

      Kun se opettaminen on kerta niin rankkaa ja oppilaat ärsyttäviä, niin muuttuuko se siitä miksikään jos sitä vyffee tulee lisää?

      Sama kait pätee kaikkialla, ei se homma muutu vaikka rahaa tulisi enemmän. Jos ei pärjää työssään niin sitten ei pärjää.

      Kun nyt muistelee opettajia kun itse olin koulun penkillä, niin ihan perusasia oli se että ope tulee toimeen nuorten kanssa. Ettei vain siellä opettajan huoneissa ole huikan lapsena koulukiusattuja opettajia, joilta on jäänyt osa sosiaalisista taidoista oppimatta?

      • pettynyt

        Opetustyö on antoisaa jos kuulijat olisivat edes vähänkin asiasta kiinnostuneita, nykyisin ainakin ammatillisissa oppilaitoksissa suurin osa oppilaista epäsuosituilla linjoilla ovat sukset väärinpäin jalassa joten aika rskasta on. palkka on mennyt koko 35 vuotisen urani aikan koko ajan alaspäin joten se siitä urakehityksestä. Todisteena saamani osa-aikaiseläkepäätös josta näkyy, että ansaitsen osa aikaeläkkeellä paremmin 16 tunnilla kuin 32 tunnilla koko aikaisena ja eläkkeeni on parempi 70 luvulla epäpätevänä tehdyltä ajalta kuin 90 luvulla pätevän tehdyltä ajalta joten tervetuloa kutsumusammattiin.


      • Oppilas ja ope
        pettynyt kirjoitti:

        Opetustyö on antoisaa jos kuulijat olisivat edes vähänkin asiasta kiinnostuneita, nykyisin ainakin ammatillisissa oppilaitoksissa suurin osa oppilaista epäsuosituilla linjoilla ovat sukset väärinpäin jalassa joten aika rskasta on. palkka on mennyt koko 35 vuotisen urani aikan koko ajan alaspäin joten se siitä urakehityksestä. Todisteena saamani osa-aikaiseläkepäätös josta näkyy, että ansaitsen osa aikaeläkkeellä paremmin 16 tunnilla kuin 32 tunnilla koko aikaisena ja eläkkeeni on parempi 70 luvulla epäpätevänä tehdyltä ajalta kuin 90 luvulla pätevän tehdyltä ajalta joten tervetuloa kutsumusammattiin.

        Niin, eli jolleivät oppilaat ole yhtään kiinnostuneita, niin missä vika?


      • Pölynimurikauppias
        Oppilas ja ope kirjoitti:

        Niin, eli jolleivät oppilaat ole yhtään kiinnostuneita, niin missä vika?

        Tämä on loistavaa...lisää tällaista. Minua niin piristää ihmiset, jotka purkavat ainaisia koulutraumojaan opettajiin.
        Kirjoituksesi logiikan mukaan opettajien pitäisi pystyä tekemään mistä tahansa aiheesta mielenkiintoista. Tähän ei voi vaikuttaa mikään muu kuin opettaja, eihän.
        Samalla tavalla ajatellen, minun pitäisi omassa myyntityössäni pystyä myymään kaikille ihan mitä tahansa, kunhan teen työni riittävän hyvin. On se ihmeellistä, kun joskus ihmiset esimerkiksi jättävät ostamatta jotakin.
        Jos (hyvät)opettajat olisivat markkinoinnista vastaavia, niin ihmiset ostaisivat kaiken. Niinkö?


      • Arvaapa ammattini
        Pölynimurikauppias kirjoitti:

        Tämä on loistavaa...lisää tällaista. Minua niin piristää ihmiset, jotka purkavat ainaisia koulutraumojaan opettajiin.
        Kirjoituksesi logiikan mukaan opettajien pitäisi pystyä tekemään mistä tahansa aiheesta mielenkiintoista. Tähän ei voi vaikuttaa mikään muu kuin opettaja, eihän.
        Samalla tavalla ajatellen, minun pitäisi omassa myyntityössäni pystyä myymään kaikille ihan mitä tahansa, kunhan teen työni riittävän hyvin. On se ihmeellistä, kun joskus ihmiset esimerkiksi jättävät ostamatta jotakin.
        Jos (hyvät)opettajat olisivat markkinoinnista vastaavia, niin ihmiset ostaisivat kaiken. Niinkö?

        Hyvä pointti tuokin, hyvät opettajat myyjiksi, jos kerta opettaja voi tehdä aineen kuin aineen oppilaalle mielenkiintoiseksi.

        Opettajan työ on muutenkin niin antoisaa puuhastelua reippaiden nuorten parissa, että täytyy olla ahne ja itsekäs pa.kiainen, jos siitä kehtaa vielä pyytää palkkaa.

        Ajan hermolla pitäisi pysyä, mutta kursseilla pitää käydä omalla ajalla ja omalla kustannuksella ja monestui työvälineetkin on ostettava itse, jos et halua opettaa liitu ja taulu -menetelmällä. Papin työ on vähän vastaavaa palkan suhteen, mutta työajat heillä ovat tosi v-mäiset.

        Ihmettelen, miksi opettajat eivät saa valittaa palkoistaan. Esimerkiksi paperimiehen työ on vain tv-ruudun katsomista ja lääkäreilläkin on aikaa hoitaa kolmeakin eri tehtävää, vaikka aina hekin valittavat työnsä rankkuudesta ja rahahan se auttoi heillekin, eivät suostuneet kolmivuorotyöhön. Tai sitten joku toimistotyö jossakin valtion ja kunnan virastossa, jossa ei tehdä yhtään mitään, päivät menevät juoruillessa, jos oikein kiirettä pitää teroitetaan kynät ja tehdään klemmareista ketju.
        Tämmöisiä sterotypioita meillä on toistemme töistä. Opettajan työn parhaita arvostelijoita ovat yleensä ne, jotka eivät siitä mitään tiedä ja näyttää monella olevan jotain kaunaakin koko koululaitosta kohtaan.


      • koulun kynä?
        Arvaapa ammattini kirjoitti:

        Hyvä pointti tuokin, hyvät opettajat myyjiksi, jos kerta opettaja voi tehdä aineen kuin aineen oppilaalle mielenkiintoiseksi.

        Opettajan työ on muutenkin niin antoisaa puuhastelua reippaiden nuorten parissa, että täytyy olla ahne ja itsekäs pa.kiainen, jos siitä kehtaa vielä pyytää palkkaa.

        Ajan hermolla pitäisi pysyä, mutta kursseilla pitää käydä omalla ajalla ja omalla kustannuksella ja monestui työvälineetkin on ostettava itse, jos et halua opettaa liitu ja taulu -menetelmällä. Papin työ on vähän vastaavaa palkan suhteen, mutta työajat heillä ovat tosi v-mäiset.

        Ihmettelen, miksi opettajat eivät saa valittaa palkoistaan. Esimerkiksi paperimiehen työ on vain tv-ruudun katsomista ja lääkäreilläkin on aikaa hoitaa kolmeakin eri tehtävää, vaikka aina hekin valittavat työnsä rankkuudesta ja rahahan se auttoi heillekin, eivät suostuneet kolmivuorotyöhön. Tai sitten joku toimistotyö jossakin valtion ja kunnan virastossa, jossa ei tehdä yhtään mitään, päivät menevät juoruillessa, jos oikein kiirettä pitää teroitetaan kynät ja tehdään klemmareista ketju.
        Tämmöisiä sterotypioita meillä on toistemme töistä. Opettajan työn parhaita arvostelijoita ovat yleensä ne, jotka eivät siitä mitään tiedä ja näyttää monella olevan jotain kaunaakin koko koululaitosta kohtaan.

        Muutamiin opettajiin ja opettajainhuoneisiin alakoulusta lukioon ja ammattioppilaitokseen olen ehtinyt tutustua kolmen vuosikymmenen aikana kouluavustajana, opettajien sijaisena, luokanopettajana ja erityisopettajana.

        Enpä ole vielä tavannut opettajaa, joka suuressa määrin hankkisi omilla rahoillaan välttämätöntä materiaalia. Kurssitkin maksaa minulla ja kaikilla tuntemillani työnantaja ja sen lisäksi saa kilometrikorvaukset ja päivärahat, jos kauemmas lähtee.

        Paremminkin on niin, että koulun kamerat, liimapuikot, kuulakärkikynät, ihan mikä hyvänsä irti lähtevä, vaikka ompelukoneet ja tikapuut hyödynnetään omissa puuhissa aika tehokkaasti. Koulun kopiokoneella kopsitaan koulun paperille omat hakemukset ja lasten nuotit. (Kyllä vain, minäkin... Näin nimettömänä sen kehtaan täällä myöntää.) Mikäli teillä jostain syystä on toisin, opettaja saa toki vähentää verotuksessa itse hankkimansa opetusmateriaalin.


    • epäpätevä

      3-kertaisella epäpätevyydellä AMKin ATK-ope: 2160 e/kk

    • open hommiin mielellään

      mulla on toinen korkeakoulututkinto aineen open ammatin lisäksi ja molempia töitä tehneenä voin sanoa, että opettajana tienaan huomattavasti helpommalla lanttini. Olen joskus huvikseni laskenut vuosittaisia työtuntejani molemmissa ammateissa huomioiden lomat, oppituntien valmistelut, kokoukset ym. opettajan työssä ja silti open työaika ainakin minulla jää 300-400 tuntia vähemmälle kuin toisessa klo 8-16 ammatissani. (Minulla siis vuodessa vajaa 800 tuntia opetusta, vaihtelee 4-30 tunnin välillä viikossa valmistelut ym.) Ja palkkakin opena minulla 2600 ja toises työssä tällä hetkellä palkat taitaa olla 2500 paikkeilla.Että turha opettajien naukua ja valittaa.
      Ja monessa koulussa olen opettanut ja eipä siellä opettajat juurikaan viivy oppituntien jälkeen, että turha puhella, että tunteja valmistelee ilta kuuteen. Kyllä opettajat häipyy kun raketit kotiin oppituntien jälkeen. Eka vuosi opena on rankka, mutta sen jälkeen kyllä on jossain vikaa oikeasti, jos muka 60 tuntista viikkoa tekee. haloo!!!

      • älähän yleistä

        On muuten aika paljon hommalla eroa (ja samoin palkalla) riippuen siitä missä opettaa. Kyllä ainakin ala-asteella saa ihan tosissaan töitä tehdä sen palkkansa eteen ja ne päivät ihan tosissaan ovat pitkiä, kun ei voi vain kaivaa vanhoja kalvoja esiin ja pitää luentoa. Ja kasvatustieteen maisterin koulutuksella se palkka ilman ikälisiä on 2050 euroa kuukaudessa, eli ei kovin hurrattava. Jos yksi opettajakunta ansaitseekin hyvin, niin kaikkien palkkapussissa se ei todellakaan näy, eikä työnmäärällä ole palkan suuruuden kanssa mitään tekemistä. Osalla opettajista on ihan hyvä palkka, josta on turha narista, mutta sitten on myös niitä opetusalan pienipalkkaisia maistereita, joilla mielestäni on ihan oikeutetusti aihetta kyseenalaistaa palkkaperusteet.


      • koulukuraattori ala-asteella
        älähän yleistä kirjoitti:

        On muuten aika paljon hommalla eroa (ja samoin palkalla) riippuen siitä missä opettaa. Kyllä ainakin ala-asteella saa ihan tosissaan töitä tehdä sen palkkansa eteen ja ne päivät ihan tosissaan ovat pitkiä, kun ei voi vain kaivaa vanhoja kalvoja esiin ja pitää luentoa. Ja kasvatustieteen maisterin koulutuksella se palkka ilman ikälisiä on 2050 euroa kuukaudessa, eli ei kovin hurrattava. Jos yksi opettajakunta ansaitseekin hyvin, niin kaikkien palkkapussissa se ei todellakaan näy, eikä työnmäärällä ole palkan suuruuden kanssa mitään tekemistä. Osalla opettajista on ihan hyvä palkka, josta on turha narista, mutta sitten on myös niitä opetusalan pienipalkkaisia maistereita, joilla mielestäni on ihan oikeutetusti aihetta kyseenalaistaa palkkaperusteet.

        Jaa että ala-asteen opettajilla pitkät päivät????Eipä kyllä minun kouluissa tätä huomaa. Yksin siellä istutaan psykologin ja terveydenhoitajan kanssa kello kahden jälkeen ja perjantaisin kahdentoista jälkeen. Opettajia ei millään saa palavereihin, jos heille jää yksikin hyppytunti väliin. Kun sitten kysyn, että eikö teillä ole valmistelua tai muuta työtä sen hyppytunnin ajaksi, niin ei kuulemma ole. Että näin...
        Ja saman huomion on tehneet muutkin koulukuraattorit omissa kouluissaan.


      • Opettaja kutsumusammatissa

        Onko joku määrännyt, että tunnit pitää valmistella koululla? Kyllä itsekin lähden mielelläni varhain kotiin, mutta suunnittelenkin seuraavan päivän tunnit kotona. Kas kun itse maksetut lisämateriaalit ja oma tietokone ovat kotona...

        Eikä se tuntien valmistelu todellakaan jää konkreettiseen tekemiseen, vaan saattaapa sitä yölläkin ahdistuneena herätä miettimään oppilasasioita.

        Olen tehnyt muitakin töitä, eikä missään - siis ei missään - ole työt seuranneet vastaavana henkisenä painolastina kotiin kuin opettajan työssä. Mutta sehän kuuluu ammatin luonteeseen. Onneksi kesäisin ehtii ladata akut.


      • toimenkuva
        koulukuraattori ala-asteella kirjoitti:

        Jaa että ala-asteen opettajilla pitkät päivät????Eipä kyllä minun kouluissa tätä huomaa. Yksin siellä istutaan psykologin ja terveydenhoitajan kanssa kello kahden jälkeen ja perjantaisin kahdentoista jälkeen. Opettajia ei millään saa palavereihin, jos heille jää yksikin hyppytunti väliin. Kun sitten kysyn, että eikö teillä ole valmistelua tai muuta työtä sen hyppytunnin ajaksi, niin ei kuulemma ole. Että näin...
        Ja saman huomion on tehneet muutkin koulukuraattorit omissa kouluissaan.

        Olen monesti miettinyt kuraattorin toimenkuvaa. Nyt se selvisi. He vahtivat opetushenkilöstön töihin saapumista ja töistä lähtemistä.

        Kun kouluissa on hienoa oppilashuoltohenkilökuntaa ja hallintoa kokonaispalkalla, niin eikö tätä joukkoa saada tekemään työtä?


      • huonompi palkka
        toimenkuva kirjoitti:

        Olen monesti miettinyt kuraattorin toimenkuvaa. Nyt se selvisi. He vahtivat opetushenkilöstön töihin saapumista ja töistä lähtemistä.

        Kun kouluissa on hienoa oppilashuoltohenkilökuntaa ja hallintoa kokonaispalkalla, niin eikö tätä joukkoa saada tekemään työtä?

        Älä suotta kadehdi kokonaista työpäivää tekevien kuraattorien, psykologien ja terveydenhoitajien palkkaa. Kurattori tienaa keskimäärin 2200, psykologi 2400 ja terveydenhoitaja 2000. Ja töissä ollaan 8-16, eikä pitkiä lomia.


      • joskus muiltakin!
        Opettaja kutsumusammatissa kirjoitti:

        Onko joku määrännyt, että tunnit pitää valmistella koululla? Kyllä itsekin lähden mielelläni varhain kotiin, mutta suunnittelenkin seuraavan päivän tunnit kotona. Kas kun itse maksetut lisämateriaalit ja oma tietokone ovat kotona...

        Eikä se tuntien valmistelu todellakaan jää konkreettiseen tekemiseen, vaan saattaapa sitä yölläkin ahdistuneena herätä miettimään oppilasasioita.

        Olen tehnyt muitakin töitä, eikä missään - siis ei missään - ole työt seuranneet vastaavana henkisenä painolastina kotiin kuin opettajan työssä. Mutta sehän kuuluu ammatin luonteeseen. Onneksi kesäisin ehtii ladata akut.

        Kuule, kyllä on muitakin ammatteja, missä joskus öisinkin herää pohtimaan työasioita. Mutta ei niiltä tunneilta palkkaa makseta!!! Monessa ammatissa painetaan henkisesti hyvin raskasta duunia 8-16 tai vuorotyönäkin, mutta ei palkka ole silti kovin kummoinen eikä myöskään ole pitkiä lomia! Ottaa päähän niin perkeleesti, kun opettajat kuvittelevat, että tekevät niin raskasta työtä, ettei mikään palkka tai loma riitä.

        Ja älkää verratko alanne palkkausta mihinkään firmojen huippupalkkoihin, vaan pysytelkääs julkisen sektorin sisällä! Nimittäin niissä piireissä opettajat tienaa todella hyvin! Ja siis myös muihin akateemisiin verrattuina!


      • Opettaja kutsumusammatissa
        joskus muiltakin! kirjoitti:

        Kuule, kyllä on muitakin ammatteja, missä joskus öisinkin herää pohtimaan työasioita. Mutta ei niiltä tunneilta palkkaa makseta!!! Monessa ammatissa painetaan henkisesti hyvin raskasta duunia 8-16 tai vuorotyönäkin, mutta ei palkka ole silti kovin kummoinen eikä myöskään ole pitkiä lomia! Ottaa päähän niin perkeleesti, kun opettajat kuvittelevat, että tekevät niin raskasta työtä, ettei mikään palkka tai loma riitä.

        Ja älkää verratko alanne palkkausta mihinkään firmojen huippupalkkoihin, vaan pysytelkääs julkisen sektorin sisällä! Nimittäin niissä piireissä opettajat tienaa todella hyvin! Ja siis myös muihin akateemisiin verrattuina!

        En kuvitellutkaan, ettei olisi.

        Keskustelujen perusteella vaan tuntuu siltä, että ei-opettajat kuvittelevat työn olevan vain sitä, että mennään luokkaan ja aletaan opettaa.

        Hei, miksi ette ihmettele uutistenlukijoiden tai näyttelijöiden lyhyitä työaikoja?


      • joka suuntaa menee
        Opettaja kutsumusammatissa kirjoitti:

        En kuvitellutkaan, ettei olisi.

        Keskustelujen perusteella vaan tuntuu siltä, että ei-opettajat kuvittelevat työn olevan vain sitä, että mennään luokkaan ja aletaan opettaa.

        Hei, miksi ette ihmettele uutistenlukijoiden tai näyttelijöiden lyhyitä työaikoja?

        Jeps. Keskustelu menee jo moneen suuntaan. Mutta itse olen samaa mieltä, että opettaminen on rentoa ja mukavaa (verraten sillä kokemuksella minkä olen saanut teollisuudesta koneen käyttäjänä).

        Eli maikkana saan todella hyvää liksaa (ellei taas verrata niihin jotka saa vielä enemmän).

        Työn rankkuudessa jaan saman ajatuksen, että jos ottaa liian raskaasti ja henkilökohtaisesti hommat, niin saattaa olla peräti väärällä alalla.

        Joskus opettajien huoneessa tuntuu, että opettajat unohtavat, että ei niitä muksuja jaksa kiinnostaa kaikki aineet, edes lukiossa. Ja sitten täristään ihan ihme jutuista.

        Mitä tuossa oli aiemmin oppikirjoista, niin jaan ajatuksen että ei ne mitään huonoja ole. Itse olen ihan luottavaisin mielin, että jos pistän kokeen kirjan mukaan, niin sieltä ne muksut asiat oppii.


      • ex-ope
        huonompi palkka kirjoitti:

        Älä suotta kadehdi kokonaista työpäivää tekevien kuraattorien, psykologien ja terveydenhoitajien palkkaa. Kurattori tienaa keskimäärin 2200, psykologi 2400 ja terveydenhoitaja 2000. Ja töissä ollaan 8-16, eikä pitkiä lomia.

        En ymmärrä tätä katkeranmakuista syyllistämistä opettajien "pitkistä lomista". Opetustyö pitkine kesälomineen on todellakin saanut osakseen perusteetonta glorifiointia. Tiesittekö, että opettajat, joilla ei ole virkaa, ovat kesät pääsääntöisesti työttöminä? Tämä säästöjen nimissä oikeutettu epäkohta on tuttu jokaiselle nuorehkolle opettajalle. Palkaton "kesätauko" vähentää tietenkin vuosipalkkaa. Kuinka moni akateemisesti koulutettu ja itseään arvostava ammattilainen tyytyy viettämään lomansa työttömyyskortistossa?


      • Liian vaik. sanoja?
        joka suuntaa menee kirjoitti:

        Jeps. Keskustelu menee jo moneen suuntaan. Mutta itse olen samaa mieltä, että opettaminen on rentoa ja mukavaa (verraten sillä kokemuksella minkä olen saanut teollisuudesta koneen käyttäjänä).

        Eli maikkana saan todella hyvää liksaa (ellei taas verrata niihin jotka saa vielä enemmän).

        Työn rankkuudessa jaan saman ajatuksen, että jos ottaa liian raskaasti ja henkilökohtaisesti hommat, niin saattaa olla peräti väärällä alalla.

        Joskus opettajien huoneessa tuntuu, että opettajat unohtavat, että ei niitä muksuja jaksa kiinnostaa kaikki aineet, edes lukiossa. Ja sitten täristään ihan ihme jutuista.

        Mitä tuossa oli aiemmin oppikirjoista, niin jaan ajatuksen että ei ne mitään huonoja ole. Itse olen ihan luottavaisin mielin, että jos pistän kokeen kirjan mukaan, niin sieltä ne muksut asiat oppii.

        Uudestaan ja uudestaan joku täällä palaa aiheeseen *oppiminen* joko luulemalla sitä pelkäksi oppikirjasta pänttäämiseksi tai sitten aineensa hallitsevan opettajan luennoimisen automaattiseksi tulokseksi. Ja näin kommentoivat ovat järjestään niitä, jotka ovat käyneet "heittämässä vähän keikkaa" sijaisopettajana. Omille lapsilleni toivon koulutettuja opettajia, joilla on riittävät didaktiset ja pedagogiset taidot, vahva teoreettinen ymmärrys eri oppimisteorioista voidakseen tukea jokaisen (erilaisen!) oppilaan oppimista mahdollisimman optimaalisesti, kasvatuspsykologista ja -sosiologista näkökulmaa pieniin oppijoihin ja heidän kehitykseensä, ja ennen kaikkea AITOA KIINNOSTUSTA JA VASTUUNTUNTOA oppilaidensa tuloksellisesta opetuksesta ja kasvatuksesta.

        Jos minun lapseni sijaiseksi pölähtää tuommoinen "valmistelen-välkällä-enkä-edes-huomaa-että-moni-ei-OIKEASTI-oppinutkaan-juuri-mitään" niin käyn kyllä ehdottamassa, että ajattelisi oppilaiden parasta ja jättäisi opettajantyön niille, joilla on aitoa pedagogista rakkautta lapsia ja nuoria kohtaan.


    • ope

      Palkka on kurja (n. 3000 e/kk) ja työtä on perkeleesti: n. 7 oppituntia/päivä, 5 päivää viikossa. Lisäksi tuntien valmistelut omalla ajalla.
      Kaiken lisäksi työ on pätkätyötä.

      • rahanarvon

        käsitys päässyt pahasti hämärtymään.... Taitaa taas olla pullamössö lapsi porvari perheestä.


    • mie vaan..

      Lisäisin näihin keskusteluihin sen, että täytyy myös muistaa luokan heterogeenisyys.. Aina opetettava luokka ei toimi kuin ajatus ja kaikki lapset eivät sisäistä kaikkea. Luokassa saattaa olla myös erityislapsia. Vaatii opettajalta paljon enemmä työtä luokassa ja luokan ulkopuolella, että pystyy huomioimaan ja auttamaan kaikkia oppilaita. Silloin ei luokkaa opeteta ihan tuosta vaan, niin muin joku tuolla mainitsi. Täytyy olla hyvin valmistautunut, sekä kehittää itseään koulun ulkopuolella esimerkiksierityispedagogiikkaa lukemalla.

    • tohtoris

      50k€. Tohtori amk:ssa(tekussa) matikkaa.

    • tunteja

      Palkkaa arvioitaessa tulisi käyttää tuntipalkkaa.
      Näissä palkkakeskusteluissa päädytään aina juupas-eipäsväittelyihin missä opettajat syyttävät niitä jotka eivät usko hirveisiin tuntimääriin tuntien valmistelussa a) siitä että ovat vastuuttomia opettajia jotka eivät hoida työtään kunnolla tai b) ihmisiksi jotka ei kertakaikkiaan tiedä mitään mitä juuri hän opettajana joutuu raatamaan yöt ja viikonloput valmistellessaan tuntia vaikkapa nyt aiheena "kansalaissodan syyt" tai "monikulmiot" geometriassa.

      Sen sijaan että kerrotte ihmetarinoita tuntimääristä, kertokaapa mitä oikeasti teette nuo tunnit? Siis loki samaan tapaan kuin mitä esim. yksityisellä puolella työskentelevät joutuu kirjaamaan projektikirjanpitoon jopa 15 minuutin tarkkuudella.

      Haluaisin tietää miten ihmeessa tuntien valmisteluun kuluu vielä muutaman vuoden jälkeenkin tuollaiset tuntimäärät?

      En sano että ette olisi palkkaanne ansainneet ja valmistelisi tunteja. Ihmettelen vain joten kun haluatta hälventää epäluuloja olisi parempi jos kertoisitte avoimesti mihin nuo tunnit kuluvat. Sitten ihmisetkin uskoisivat.

      • luulenko vaan

        Keroo sinä ensin, miksi saat 5000e/kk siitä, että istut paperikoneen vieressä ja painelet nappeja,juot kahvia ja luet aku-ankkaa. Silloin kansa voisi palkkasi hyväksyä...

        Mielestäni palkaksi sopisi 1400e/kk, sillä olin kerran viikon paperitehtaalla tuuraamassa ja näin selvästi miten helppoa työ oli!


      • Tietämätön nulikka
        luulenko vaan kirjoitti:

        Keroo sinä ensin, miksi saat 5000e/kk siitä, että istut paperikoneen vieressä ja painelet nappeja,juot kahvia ja luet aku-ankkaa. Silloin kansa voisi palkkasi hyväksyä...

        Mielestäni palkaksi sopisi 1400e/kk, sillä olin kerran viikon paperitehtaalla tuuraamassa ja näin selvästi miten helppoa työ oli!

        "Eli ylituntien kanssa bruttopalkka on jotain 2300, ja nettona jää käteen 1700 suurin piirtein"

        Voisikos joku valaista tietämätöntä? Katoaako tuo 600€ pelkästään veroihin?

        Ajattelin että täältä alhaalta tämän viestin joku jopa huomaakin.


      • pwirtane

        Eivät uskoisi, vaikka kaikkien opettajien suunnittelutyö jukaistaisiin Helsingin Sanomien keskiaukeamalla! Tietämättömyys luo kateutta (suomalainen versio: toisilta edut pois) Opetttajille ei makseta palkkaa kesäkuukausilta: ainoastaan 1.8.-31.5. ja heinäkuulta "lomapalkka" muu aika "omaa lomaa" ts. palkatonta. Tämän seikan voisi julkaista Hesarin keskiaukeamalla, johan loppuisi jomotus!?


      • Haloo!!!!
        pwirtane kirjoitti:

        Eivät uskoisi, vaikka kaikkien opettajien suunnittelutyö jukaistaisiin Helsingin Sanomien keskiaukeamalla! Tietämättömyys luo kateutta (suomalainen versio: toisilta edut pois) Opetttajille ei makseta palkkaa kesäkuukausilta: ainoastaan 1.8.-31.5. ja heinäkuulta "lomapalkka" muu aika "omaa lomaa" ts. palkatonta. Tämän seikan voisi julkaista Hesarin keskiaukeamalla, johan loppuisi jomotus!?

        Voi ny V**tu, jos on palkaton kuukaus tai parikin, kuka kieltää hakeutumasta kesäduuniin, vaikkapa vartiaks tuuraajaks. (niitä ainaki tarvitaan) ni siinäpä tulee palkkaa palkattomalle kuukaudelle!!! Itseppähän valitsette ammattinne. Itse menisin mielelläni opettajaksi.


      • satsules
        Haloo!!!! kirjoitti:

        Voi ny V**tu, jos on palkaton kuukaus tai parikin, kuka kieltää hakeutumasta kesäduuniin, vaikkapa vartiaks tuuraajaks. (niitä ainaki tarvitaan) ni siinäpä tulee palkkaa palkattomalle kuukaudelle!!! Itseppähän valitsette ammattinne. Itse menisin mielelläni opettajaksi.

        Ruotsin 31.1T/VUOSI


      • menee
        Tietämätön nulikka kirjoitti:

        "Eli ylituntien kanssa bruttopalkka on jotain 2300, ja nettona jää käteen 1700 suurin piirtein"

        Voisikos joku valaista tietämätöntä? Katoaako tuo 600€ pelkästään veroihin?

        Ajattelin että täältä alhaalta tämän viestin joku jopa huomaakin.

        hei nim. 'tietämätön nulikka'

        VEROASIAA

        2300e/kk ja n. 1700e jää käteen ---- kysymyksesi veroista.

        Esimerkkilaskelma sinulle:

        Tuosta summasta kun otetaan ensin tulovero (n.21%)
        ja lisäksi bruttopalkasta pidätetään lakisääteiset;
        eläkevakuutusmaksu 4,3% ja työttömyysvakuutusmaksu 0, 2%,
        (jotka otetaan palkasta siis joka kuukausi, kaikilta verokortilla työtään tekeviltä).

        ==> Käteen jää 1713,50.


        Jos tulovero onkin 25% nuo vakuutusmaksut siihen päälle, päästään jo siis 29,5% "hävikkiin" siitä 2300e kuukausipalkasta ja niinpä käteen jäisi vain
        n. 1620 euroa.


        KERROIN:
        Esim jos sinun tuloverosi olisi esim. 15,5 4,5, eli yhteensä 20%,
        niin kerroin on 0,80.

        Toisin sanoen sinulle jää käteen palkastasi 80%,
        mutta olet maksanut myös tulevaa eläkettäsi sekä osallistunut mm. teiden, puistojen, koulujen, terveydenhoitopalveluiden, jne. maksamiseen.

        Niitä me kaikki kuitenkin joskus myös käytämme :)

        (Kauheata pään aukomista tässä keskustelussa,,, ,,,ja tosi paljon yhdyssanavirheitä --- ei kai nyt opettajilla?)


      • AHKERA JA ONNELLINEN

        Olen suorittanut kaksi yliopistotutkintoa ja työskenneööyt yrityselämässä pitkän ajan . Oman alani asiat ovat jo "selkäytimessäkin". Tästä huolimatta valmistelen opetukseni. Sytiä on monia, joista seuraavassa pari:
        1) Alallani tapahtuu koko ajan muutoksia. Lainsäädäntö muuttuu ja uusi teknologia aiheuttaa käytännön tekemiseen erittäin suuria muutoksia. 2) Opetusryhmäni ovat täysin erilaisia osaamiseltaan ja taustoiltaan (he ovat aikuisopiskelijoita). Lisäksi opskelurymien tarpeet poikkeavat toisistaan täydellisesti. 3) Jokaiselle opiskelijalle täytyy henkilökohtaistaa opetussisältöä, jolloin hän saa parhaiten osaamistasoonsa nähden opetuksesta tiedollista lisäarvoa.
        Olen KTM ja OTK koulutukseltani, joka ehkä selittää opetusalojanikin.
        Palkka ei ole mikään bisnesspalkka, vaan hieman alle 4 000 euroa /kk


      • Onko totta??
        pwirtane kirjoitti:

        Eivät uskoisi, vaikka kaikkien opettajien suunnittelutyö jukaistaisiin Helsingin Sanomien keskiaukeamalla! Tietämättömyys luo kateutta (suomalainen versio: toisilta edut pois) Opetttajille ei makseta palkkaa kesäkuukausilta: ainoastaan 1.8.-31.5. ja heinäkuulta "lomapalkka" muu aika "omaa lomaa" ts. palkatonta. Tämän seikan voisi julkaista Hesarin keskiaukeamalla, johan loppuisi jomotus!?

        Siis eikö opettajille makseta palkaa kesälomalla? Vai oliko tuo vitsi? Miksi sitten äitiyslomalla olevat opettajat palaavat kesäksi "töihin" nauttimaan täydestä palkasta ja sysäävät sijaisensa kortistoon?


      • 19+18
        Onko totta?? kirjoitti:

        Siis eikö opettajille makseta palkaa kesälomalla? Vai oliko tuo vitsi? Miksi sitten äitiyslomalla olevat opettajat palaavat kesäksi "töihin" nauttimaan täydestä palkasta ja sysäävät sijaisensa kortistoon?

        Ennen muinoin opettaja sai palkkaa vain opetuskuukausilta. Sitten palkkausjärjestelmää uudistettiin siten, että sama palkka jaettiin 12 kuukaudelle, jotta opettajat saisivat jotain kesälläkin.

        Ja tuosta äitiyslomalaisten työhönpaluusta. Ensinnäkin opettajilla ei ole vuosilomaoikeutta, kuten useimmilla muilla ammattiryhmillä. Opettaja ei siis voi ottaa vuosilomaa äitiysloman perään, kuten nämä muut. Tuskinpa muidenkaan alojen edustajat luovuttavat omaa vuosilomaansa sijaiselle, vai? Opettajan on siis palattava laskennallisen kesälomansa ajaksi töihin, jos hän mielii jotain lomaa saada. Toisekseen tuolloin opettaja ei saa ns. täyttä palkkaa, vaan peruspalkkaa (esim. minulla palkka ylitunteineen ja muine palkattuine tehtävineen on n. 4000e, peruspalkka on n. 2500. Kolmanneksi, opettaja ei sysää sijaistansa kortistoon, vaan kunta tekee niin. Kunnalla olisi mahdollisuus maksaa myös sijaiselle loma-ajan palkka (lomarahathan sijainen saa joka tapauksessa), mutta harva kunta niin toimii.


      • logiikkaa
        19+18 kirjoitti:

        Ennen muinoin opettaja sai palkkaa vain opetuskuukausilta. Sitten palkkausjärjestelmää uudistettiin siten, että sama palkka jaettiin 12 kuukaudelle, jotta opettajat saisivat jotain kesälläkin.

        Ja tuosta äitiyslomalaisten työhönpaluusta. Ensinnäkin opettajilla ei ole vuosilomaoikeutta, kuten useimmilla muilla ammattiryhmillä. Opettaja ei siis voi ottaa vuosilomaa äitiysloman perään, kuten nämä muut. Tuskinpa muidenkaan alojen edustajat luovuttavat omaa vuosilomaansa sijaiselle, vai? Opettajan on siis palattava laskennallisen kesälomansa ajaksi töihin, jos hän mielii jotain lomaa saada. Toisekseen tuolloin opettaja ei saa ns. täyttä palkkaa, vaan peruspalkkaa (esim. minulla palkka ylitunteineen ja muine palkattuine tehtävineen on n. 4000e, peruspalkka on n. 2500. Kolmanneksi, opettaja ei sysää sijaistansa kortistoon, vaan kunta tekee niin. Kunnalla olisi mahdollisuus maksaa myös sijaiselle loma-ajan palkka (lomarahathan sijainen saa joka tapauksessa), mutta harva kunta niin toimii.

        Muuten sitä ei saisi koskaan lomaa, jos ei palaisi kesälomaksi töihin.


      • 13+9
        logiikkaa kirjoitti:

        Muuten sitä ei saisi koskaan lomaa, jos ei palaisi kesälomaksi töihin.

        Niin, opettajan on palattava töihin äitiyslomalla saadakseen palkallista lomaa. Onhan se erikoista, ja siksi aiheuttaneekin väärinkäsityksiä ja kateutta. Opettajan vika se ei kuitenkaan ole.


      • unfair
        19+18 kirjoitti:

        Ennen muinoin opettaja sai palkkaa vain opetuskuukausilta. Sitten palkkausjärjestelmää uudistettiin siten, että sama palkka jaettiin 12 kuukaudelle, jotta opettajat saisivat jotain kesälläkin.

        Ja tuosta äitiyslomalaisten työhönpaluusta. Ensinnäkin opettajilla ei ole vuosilomaoikeutta, kuten useimmilla muilla ammattiryhmillä. Opettaja ei siis voi ottaa vuosilomaa äitiysloman perään, kuten nämä muut. Tuskinpa muidenkaan alojen edustajat luovuttavat omaa vuosilomaansa sijaiselle, vai? Opettajan on siis palattava laskennallisen kesälomansa ajaksi töihin, jos hän mielii jotain lomaa saada. Toisekseen tuolloin opettaja ei saa ns. täyttä palkkaa, vaan peruspalkkaa (esim. minulla palkka ylitunteineen ja muine palkattuine tehtävineen on n. 4000e, peruspalkka on n. 2500. Kolmanneksi, opettaja ei sysää sijaistansa kortistoon, vaan kunta tekee niin. Kunnalla olisi mahdollisuus maksaa myös sijaiselle loma-ajan palkka (lomarahathan sijainen saa joka tapauksessa), mutta harva kunta niin toimii.

        "Ennen muinoin opettaja sai palkkaa vain opetuskuukausilta. Sitten palkkausjärjestelmää uudistettiin siten, että sama palkka jaettiin 12 kuukaudelle, jotta opettajat saisivat jotain kesälläkin." Tuo on hauska väite, joka aina nostetaan esille, kun puhutaan opettajan palkoista. Tällä systeemillä on perusteltu monia asioita. Eihän sitä enää voi pitää totena. Opettajille maksetaan myös kesäajalta palkkaa.

        Opettajan työmäärä vaihtelee aika paljon sen mukaan, mitä hän opettaa. Voisi kuvitella, että esim. yläkoulun matematiikan opettajan ei tarvitse paljon tunteja valmistella. Yläkoulussa opettava asia on aika helppoa, eikä tiedoissa tapahdu muutoksia. Sen sijaan esim. historiassa, maantiedossa ja biologiassa opettajan tulee seurata aikaansa, etsiä havaintomateriaalia jne. Siihen kuluu helposti paljon aikaa. Ja kurjaa on myös se, että eri aineiden opetusvelvollisuudet vaihtelevat. Esim. äidinkielessä opetusvelvollisuus on tosi vähäinen, lieneekö korkeintaan 18h/vko yläkoulussa. Reaaliaineissa se on 22 h., joten näiden aineiden opettajat tekevät viikossa yhden ylimääräisen koulupäivän äidinkielen opettajiin verrattuna saadakseen saman palkan. Opettajat eivät siten ole ollenkaan tasa-arvoisia. On outoa, ettei tähän asiaan ole saatu korjausta.


      • matikan opettaja
        unfair kirjoitti:

        "Ennen muinoin opettaja sai palkkaa vain opetuskuukausilta. Sitten palkkausjärjestelmää uudistettiin siten, että sama palkka jaettiin 12 kuukaudelle, jotta opettajat saisivat jotain kesälläkin." Tuo on hauska väite, joka aina nostetaan esille, kun puhutaan opettajan palkoista. Tällä systeemillä on perusteltu monia asioita. Eihän sitä enää voi pitää totena. Opettajille maksetaan myös kesäajalta palkkaa.

        Opettajan työmäärä vaihtelee aika paljon sen mukaan, mitä hän opettaa. Voisi kuvitella, että esim. yläkoulun matematiikan opettajan ei tarvitse paljon tunteja valmistella. Yläkoulussa opettava asia on aika helppoa, eikä tiedoissa tapahdu muutoksia. Sen sijaan esim. historiassa, maantiedossa ja biologiassa opettajan tulee seurata aikaansa, etsiä havaintomateriaalia jne. Siihen kuluu helposti paljon aikaa. Ja kurjaa on myös se, että eri aineiden opetusvelvollisuudet vaihtelevat. Esim. äidinkielessä opetusvelvollisuus on tosi vähäinen, lieneekö korkeintaan 18h/vko yläkoulussa. Reaaliaineissa se on 22 h., joten näiden aineiden opettajat tekevät viikossa yhden ylimääräisen koulupäivän äidinkielen opettajiin verrattuna saadakseen saman palkan. Opettajat eivät siten ole ollenkaan tasa-arvoisia. On outoa, ettei tähän asiaan ole saatu korjausta.

        Yhtälailla voisin väittää, että mitä valmistamista noissa mainitsemissasi tunneissa on. Kertoo vaan samat tarinat vuodesta toiseen ja leikkelee päivän lehdestä muutaman jutun.


      • LTM12
        unfair kirjoitti:

        "Ennen muinoin opettaja sai palkkaa vain opetuskuukausilta. Sitten palkkausjärjestelmää uudistettiin siten, että sama palkka jaettiin 12 kuukaudelle, jotta opettajat saisivat jotain kesälläkin." Tuo on hauska väite, joka aina nostetaan esille, kun puhutaan opettajan palkoista. Tällä systeemillä on perusteltu monia asioita. Eihän sitä enää voi pitää totena. Opettajille maksetaan myös kesäajalta palkkaa.

        Opettajan työmäärä vaihtelee aika paljon sen mukaan, mitä hän opettaa. Voisi kuvitella, että esim. yläkoulun matematiikan opettajan ei tarvitse paljon tunteja valmistella. Yläkoulussa opettava asia on aika helppoa, eikä tiedoissa tapahdu muutoksia. Sen sijaan esim. historiassa, maantiedossa ja biologiassa opettajan tulee seurata aikaansa, etsiä havaintomateriaalia jne. Siihen kuluu helposti paljon aikaa. Ja kurjaa on myös se, että eri aineiden opetusvelvollisuudet vaihtelevat. Esim. äidinkielessä opetusvelvollisuus on tosi vähäinen, lieneekö korkeintaan 18h/vko yläkoulussa. Reaaliaineissa se on 22 h., joten näiden aineiden opettajat tekevät viikossa yhden ylimääräisen koulupäivän äidinkielen opettajiin verrattuna saadakseen saman palkan. Opettajat eivät siten ole ollenkaan tasa-arvoisia. On outoa, ettei tähän asiaan ole saatu korjausta.

        Totta totta, itse BG-opettajana ja yli 35 vuoden kokemuksella allekirjoitan edellisen tekstin täysin.
        Suurin syyllinen on itse oma järjestömme:OAJ!
        Se ei uskalla puuttua tähän räikeään epäoikeudenmukaisuuteen.

        Suuri osa koulun ulkopuolisista ihmisistä ei tiedä meidän kouluväen sisäisistä "jännitteistä" ja esim. opetusvelvollisuuksien epäoikeudenmukaisuuksista.
        (Nämähän perustuvat vain ja ainoastaan 1960 -luvulla tapahtuneisiin eri opetusainejärjestöjen kissanhännänvetoon eli "neuvotteluihin". Súuret järjestöt , kuten äidinkielenopettajien liitto, jyräsivät pienet reaaliaineiden järjestöt.


    • ope minäkin

      Koulutus: aineenopettaja (KM),
      viikkotunnit/ov: 24/24
      av-vastaavan työ lisäksi, palkkaus 1h/vko
      opetettava aine: käsityö
      Ei kokemus- tms. lisiä
      Joulukuun palkka: 2863 euroa.

    • 13

      20 vuotta toisella asteella erv.hoidon opena. Sairaanhoidon opettajakoulutus, ei akateemista tutkintoa. kokonaistyöaika. Taysi vuosilomaoikeus
      Brutto noin 3400 euroa/kk

      • liian korkea

        ... palkka ammattikorkeakoulututkinnolla.

        OPETTAJAT LAKKOON! kun ammattikorkeakoulututkinnollakin saa 50% korkeampaa palkkaa kuin yliopistotutkinolla!


      • miten sen ottaa
        liian korkea kirjoitti:

        ... palkka ammattikorkeakoulututkinnolla.

        OPETTAJAT LAKKOON! kun ammattikorkeakoulututkinnollakin saa 50% korkeampaa palkkaa kuin yliopistotutkinolla!

        Välttämättä opettajien palkkoja ei tarvisi nostaa; voihan työtäkin helpottaa, niin samaan palkkaa oltaisiin tyytyväisempiä. Mutta siihen tarvitaan oikeasti myös muiden kasvattajien apua! Eli lasten ja nuorten vanhemmat mukaan myös kasvatusvastuuseen! Kun lapset ja nuoret osaisivat käyttäytyä edes vähän paremmin, niin yläasteen opettajakin voisi saada oikeasti opetettua tunnilla joitakin asioita. Kun vaan pääosa siitä ajasta menee siihen peruskasvatukseen, että ei saa kiroilla eikä saa häipyä luokasta... Jos oikeasti saisi opettaa, niin minulle ainakin opettajan palkka riittäisi varsin hyvin! Opettajalla vaan on valitettavasti niin hirveä vastuu kaikesta myös muulloinkin kuin varsinaisena työaikana. Pitää ottaa yhteyttä vanhempiin ym. Kinkkinen tapaus.


      • 5 vuotta opena
        miten sen ottaa kirjoitti:

        Välttämättä opettajien palkkoja ei tarvisi nostaa; voihan työtäkin helpottaa, niin samaan palkkaa oltaisiin tyytyväisempiä. Mutta siihen tarvitaan oikeasti myös muiden kasvattajien apua! Eli lasten ja nuorten vanhemmat mukaan myös kasvatusvastuuseen! Kun lapset ja nuoret osaisivat käyttäytyä edes vähän paremmin, niin yläasteen opettajakin voisi saada oikeasti opetettua tunnilla joitakin asioita. Kun vaan pääosa siitä ajasta menee siihen peruskasvatukseen, että ei saa kiroilla eikä saa häipyä luokasta... Jos oikeasti saisi opettaa, niin minulle ainakin opettajan palkka riittäisi varsin hyvin! Opettajalla vaan on valitettavasti niin hirveä vastuu kaikesta myös muulloinkin kuin varsinaisena työaikana. Pitää ottaa yhteyttä vanhempiin ym. Kinkkinen tapaus.

        Ammatillinen opettaja palkka n. 2500 €/kk
        työtunteja 7,5 h/pv, josta opetusta 6 oppituntia / päivä.
        Ei mitään erillisiä etuja.
        Opettajan pätevyys on.

        Opintolainaa vielä maksamatta reilu 7000€


        Pisin yhtenäinen työsuhde 1 vuosi,
        eli ei virkaa.


      • lllllllllljjjj
        5 vuotta opena kirjoitti:

        Ammatillinen opettaja palkka n. 2500 €/kk
        työtunteja 7,5 h/pv, josta opetusta 6 oppituntia / päivä.
        Ei mitään erillisiä etuja.
        Opettajan pätevyys on.

        Opintolainaa vielä maksamatta reilu 7000€


        Pisin yhtenäinen työsuhde 1 vuosi,
        eli ei virkaa.

        Teknisentyön opena. Brutto 3600, käteen jää 2600. Tunteja tällä hetkellä kai 29. Neljättä vuotta hommissa, joten palkassa ei vielä ikälisiä, muita lisiä kuitenkin.

        Kokonaistuntimäärä keskimäärin jotain 31 viikossa. Palkka on ok kun ei nipota mistään suunnitteluista.


      • Ammatinvalintakysymy
        miten sen ottaa kirjoitti:

        Välttämättä opettajien palkkoja ei tarvisi nostaa; voihan työtäkin helpottaa, niin samaan palkkaa oltaisiin tyytyväisempiä. Mutta siihen tarvitaan oikeasti myös muiden kasvattajien apua! Eli lasten ja nuorten vanhemmat mukaan myös kasvatusvastuuseen! Kun lapset ja nuoret osaisivat käyttäytyä edes vähän paremmin, niin yläasteen opettajakin voisi saada oikeasti opetettua tunnilla joitakin asioita. Kun vaan pääosa siitä ajasta menee siihen peruskasvatukseen, että ei saa kiroilla eikä saa häipyä luokasta... Jos oikeasti saisi opettaa, niin minulle ainakin opettajan palkka riittäisi varsin hyvin! Opettajalla vaan on valitettavasti niin hirveä vastuu kaikesta myös muulloinkin kuin varsinaisena työaikana. Pitää ottaa yhteyttä vanhempiin ym. Kinkkinen tapaus.

        Ei kai kukaan ope oikeasti luule, että nuori saa kotona kiroilla tai häipyä omille teilleen miten lystää, ja siksi tekee näin koulussakin?

        Kyllä kotona on kodin säännöt ja koulussa on koulun säännöt. Meillä ei kotona saa käyttäytyä huonosti, eikä sitä yleensä tapahdukaan, mutta silti tulee koulusta palautetta että meidänkin nuori tekee samoja hölmöyksiä siellä yläasteella kuin muutkin. Kaverijoukon paine on suuri, koska nuoret toimivat ryhmissä. Yksinäisiä hikkejä halveksitaan eikä kukaan halua olla "silli" ja jäädä porukan ulkopuolelle.

        Yrittäkäähän nyt arvoisat kasvastustieteilijät vaan puhumalla vaikuttaa sen porukan asenteisiin ja laittaa se nuoriso kuriin kun olette aikuisia ja vastuullisia siellä paikan päälkä tilanteissa läsnä. Ei me vanhemmat voida juurikaan etänä vaikuttaa niihin tilanteisiin. Ollaan tietysti kotona puhuttu, että opettajia pitää totella koulussa, mutta minkäs teet kun 15-vuotias on sitä mieltä että ope on koko luokan mielestä pelle eikä oikeasti edes välitä näistä nuorista. Nuoret ovat herkkiä vaistoamaan, jos opettaja välittää nuorista vain sen verran, että haluaa pitää kuria vain oman työmukavuutensa vuoksi ja ratkaisee ristiriidat antamalla merkinnän Wilmaan. Peruskoulun opettajan työstä ainakin puolet on kasvatustyötä, pedagogiikkaa. Jos tämä ei ole selvä, niin ei kannata olla opettajana peruskoulussa. Tuntuu, että opettajan koulutus ei ollut välillä kovin suosittu, joten alalle pääsi välillä vähän epäsopivaakin ainesta, erityisesti aineenopettajiksi.

        Pohjanoteeraus on tulla valittamaan tänne Suomi24:ään ja haukkumaan vanhempia. Kyllä me vanhemmatkin hoidamme tahoillamme oman työmme, johon kuuluu sekä mukavia että vähemmän mukavia puolia. Tämän kirjoitti äiti, jolla on kaksi yläasteikäistä nuorta ja joka työkseen kouluttaa opettajia.


      • tuntisuunnitelmat?
        lllllllllljjjj kirjoitti:

        Teknisentyön opena. Brutto 3600, käteen jää 2600. Tunteja tällä hetkellä kai 29. Neljättä vuotta hommissa, joten palkassa ei vielä ikälisiä, muita lisiä kuitenkin.

        Kokonaistuntimäärä keskimäärin jotain 31 viikossa. Palkka on ok kun ei nipota mistään suunnitteluista.

        No, mitä se teknisentyön ope suunnittelee? veikkaan, että ne tuntisuunnitelmat on aika helppoja :D:D

        Siinä jos missä on helppo työ, mutta valtava vastuu peruskoulussa - jottei kukaan katkaisi kaulaansa sirkkelissä =D

        En tekisi sijaisuuksia tässä aineessa.


    • Kärpäsenrääkkääjä

      Minusta palkkasummani on ihan sopiva, kun kuitenkin päivät vain olen lasten kanssa, leikin ja lauleskelen.
      Tuo summa saisi vaan tulla useammin...

    • amk-lehtori

      AMK-ope, työkokemusta 15 vuotta, palkka lisineen 4500€ /kk. Opetusta 8-12 tuntia viikossa, tutkimus ja kehittämistoimintaa loput.

      Jos joku nurisee tästä, niin muistuttaisin että palkan muodostuminen ei riipu lähiopetusten määrästä vaan siitä mitä siinä 1600 tunnin sisällä tehdään. MIkäli ammattikorkeakouluhin tai yliopistoon halutaan saada pätevää henkilökuntaa töihin, niin pitää näiden olla työmarkkinoilla kilpailukykyisiä työnantajia.

      Mitä tämä on vaatinut? Yliopisto-tutkinnon, jatko-opinnot, pedaopinnot, työelämäkokemusta asitantuntijan tehtävistä sekä johtamiskokemusta 12 vuotta.

      • ammattikoulun ope

        Minulle se olisi vaatinut aviomiehen, joka ei olisi kokennut alemmuutta huonommasta palkasta ja lastenhoitajan illaksi, silloin kun sattui iltaopetusta. Lastenhoitaja olisi tietty löytynyt, mutta lopulta päädyin ammattikouluun ja koska palkkaero on viime vuosina kasvanut huimasti tienaan kaikkine lisineni noin 3700 e. Ja ihan taatusti on töitä 1600 h/vuosi. Eli ei nuo mainitsemasi riitä.


    • eurotaulukko

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      124
      2833
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      258
      1193
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1191
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1031
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      973
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      970
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      926
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      43
      857
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      40
      848
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      42
      754
    Aihe