Mitä mieltä olette Suomen kartingista verrattuna kansainväliseen kartingiin. Mitä yhtäläisyyksiä tai eroavaisuuksia löydätte? Nyt tarkoitan luokkia ICAJ-, ICA ja FA. Tässä muutamia aiheita kommentoitaviksi:
Onko suomalaisilla kuljettajilla mahdollisuus menestyä ulkomailla ja mitä siihen vaaditaan?
Onko Suomen säännöt samalla tasolla kuin kansainvälisissä arvokilpailuissa?
Onko mielestänne annetut rangaistukset Suomessa olleet kansainvälisen käytännön mukaisia?
Onko Suomen tuomaristo ollut ajantasalla vai pitäisikö uutta verta saada tilalle ja onko ehdotuksia tai halukkaita?
Mitä Suomen katsastuksessa on ollut hyvää ja huonoa verrattuna kansainväliseen käytäntöön?
Onko eroja Suomen radoissa verrattuna muihin kansainvälisiin ratoihin, joissa esimerkiksi arvokilpailuja ajetaan?
Onko Suomen kilpailujen läpivienti ollut samanlaista kuin kansainvälisissä arvokilpailuissa?
Onko Suomessa käytetyissä Vegoissa ollut ongelmia, entä ulkomaan arvokilpailuissa käytetyissä Bridgestoneissa?
Saako Suomen tärkeät karting kilpailut olla kansainvälisten tärkeiden kilpailujen kanssa päällekkäin?
Tarviiko nuori suomalainen kuljettaja SM-kilpailujen tuomaa itseluottamusta ja kokemusta vai voiko hän ajaa pelkästään ulkomailla tärkeitä arvokilpailuja?
Tässä omia mietteitäni:
Minun mielestä ne, jotka haluavat harrastaa voivat ajaa Raket-, Yamaha-, Rotax Max- tai muita harrasteluokkia. Ovat varmasti halvempia kuin kansainväliset luokat. Myös ICAJ- ja ICA-luokkaa voi harrastaa, jos sen tekee Suomessa. Tällöin kustannukset eivät kohoa älyttömän suuriksi. Raja menee kuitenkin siinä, että jos jo Suomessa kyseiset luokat tuntuvat liian kalliilta kuljettajista ja taustajoukoista niin on paras siirtyä muihin luokkiin. Kyseiset luokat on tarkoitettu ensisijaisesti niille, jotka panostavat uraansa tosissaan ja haluavat tästä jotain muuta, kun pelkkiä kokemuksia.
Joten, on mielestäni täysin selvää, että kaikki säännöt, renkaat, ajotapa, rangaistukset, katsastus, kisojen läpivienti, jne olisi hyvä saada mahdollisimman samanlaiseksi kuin ulkomaan arvokilpailuissa. Kaikki päätökset pitäisi mielestäni tehdä palvelemaan kansainvälisiä kilpailuja kiertäville kuljettajille ja talleille. Myös kyseisten luokkien kilpailukalenteri täällä Suomessa on laadittava sen mukaan, että kansainvälistä uraa rakentavat kuljettajat ja tallit voisivat ajaa niin Suomessa kuin ulkomaillakin tärkeät kilpailut. Eli ei missään nimessä saisi SM-kilpailut olla päällekkäin PM-kilpailun, Viking Trophyn, EM-karsinnan, EM-kilpailujen, MM-kilpailun tai todennököisesti toteutuvan World Series Karting sarjan kanssa. Nuoret suomalaiset kuljettajat tarvitsevat kokemusta tärkeistä ulkomaan kilpailuista, mutta myös Suomen SM-kilpailut ovat tärkeitä kuljettajan kehitykselle samoin heidän yhteistyökumppaneiden näkyvyydelle.
Kansainvälinen karting
36
10095
Vastaukset
- näkemyksiä
Keneltäköhän tähän irtoaa asiantuntevia vastauksia. Kai lähinnä kuskeilta, huoltajilta ja mekaanikoilta jotka ajavat ulkomailla. Kerron nyt omia mielipiteitöä kun kysyttiin vaikka en icaj, ica ja fa luokkien kanssa olekan tekemisissä kuin ainoastaan katsomon puolella. Tuosta olen samaa mieltä että suomessakin kv luokat on suunnattu kv urasta kiinnostuneille ja kartingin harrrastajille on omat sarjat. Suomen ja kv kisojen sääntöeroista en tiedä juurikaan. Suomessa Vega pakko, mutta en ala sitä kommentoimaan tietämättä asiasta. On Suomen kuskeilla mahdollisuuksia menestyä, vaikka täällä pitkä talvi onkin. Mutta todisteitahan menestyksestä riittää enemmän kuin hyvin monella muulla maalla. Rengaspitohan on ehkä suurin ero Suomen kisoissa kv kisoihin. Tämän takiahan jotkut jättävät SM sarjan ajamatta, koska se ei vastaa tarpeeksi ajamista etelämpänä. Mutta Suomalaissponsoreiden näkyvyysasiassakin olen samaa mieltä Jussin kanssa. Mielestäni myös SM kisat on ehdottomasti pidettävä eri aikaan kuin muut arvokisat. Onko päällekkäisyyksiä muka ilmenny? Tietääkö Jussi esimerkiksi? Sehän on jo vaikeaa sijoitta eriaikaan muiden maiden mestaruussarjojen kanssa (esim Italia, Saksa, Belgia...)
- Jussi Kohtala
Tähän asti tärkeät kansainväliset kilpailut eivät ole menneet päällekkäin Suomen SM-kisojen kanssa, ainakaan pitkään aikaan. Suomen kalenteri on saatu tehtyä hyvin sopivaksi esimerkiksi niille, jotka ovat ajaneet SM-sarjan lisäksi Italian Open sarjan, joka kuitenkin on vain Italian mestaruus sarja. Tulevana vuotena on Lappeenrannan SM-osakilpailu merkitty kalenteriin samalle päivälle, kun World Series Karting sarjan Marienbourgin osakilpailu.
World Series Karting sarja on uusi sarja kaudelle 2006. Yhteistyökumppaneina näyttää olevan Italian liitto, Kansainvälinen liitto, maailman kuuluisin ajovaatetehdas Sparco ja suuret karting tehtaat esimerkiksi TonyKart, Birel ja CRG. Sarjan nimikin jo kertoo sarjan tulevaisuudessa saamasta arvostuksesta. Sarja käsittää yhteensä neljä kilpailua eli La Conca, Garda, Marienbourg ja Jesolo. Luokkina ICAJ, ICA, Formula-A ja ICC.
WSK:n Marienbourgin osakilpailu tulee olemaan mahtava mahdollisuus etenkin ICAJ-kuljettajille, sillä siellä ajetaan myös kyseisen luokan EM-loppukilpailu tulevalla kaudella. ICAJ-kuljettajat saisivat tasokkaan esikisan ennen varsinaista EM-loppukilpailua. MUTTA, näillä näkymin WSK-sarjaa kiertävien suomalaisten kuljettajien on jätettävä joko SM-sarjan Lappeenrannan osakilpailu ajamatta tai WSK:n Marienbourgin osakilpailu. Tällöin on myös vaikea pärjätä toisen sarjan loppupisteissä. - kiinnostaa
Jussi Kohtala kirjoitti:
Tähän asti tärkeät kansainväliset kilpailut eivät ole menneet päällekkäin Suomen SM-kisojen kanssa, ainakaan pitkään aikaan. Suomen kalenteri on saatu tehtyä hyvin sopivaksi esimerkiksi niille, jotka ovat ajaneet SM-sarjan lisäksi Italian Open sarjan, joka kuitenkin on vain Italian mestaruus sarja. Tulevana vuotena on Lappeenrannan SM-osakilpailu merkitty kalenteriin samalle päivälle, kun World Series Karting sarjan Marienbourgin osakilpailu.
World Series Karting sarja on uusi sarja kaudelle 2006. Yhteistyökumppaneina näyttää olevan Italian liitto, Kansainvälinen liitto, maailman kuuluisin ajovaatetehdas Sparco ja suuret karting tehtaat esimerkiksi TonyKart, Birel ja CRG. Sarjan nimikin jo kertoo sarjan tulevaisuudessa saamasta arvostuksesta. Sarja käsittää yhteensä neljä kilpailua eli La Conca, Garda, Marienbourg ja Jesolo. Luokkina ICAJ, ICA, Formula-A ja ICC.
WSK:n Marienbourgin osakilpailu tulee olemaan mahtava mahdollisuus etenkin ICAJ-kuljettajille, sillä siellä ajetaan myös kyseisen luokan EM-loppukilpailu tulevalla kaudella. ICAJ-kuljettajat saisivat tasokkaan esikisan ennen varsinaista EM-loppukilpailua. MUTTA, näillä näkymin WSK-sarjaa kiertävien suomalaisten kuljettajien on jätettävä joko SM-sarjan Lappeenrannan osakilpailu ajamatta tai WSK:n Marienbourgin osakilpailu. Tällöin on myös vaikea pärjätä toisen sarjan loppupisteissä.Onko ketä mahdollisesti lähdössä mukaan. Kuka tietäis enempi sarjasta, voisko saada tietoa liiton sivuille esim.
Missä muut osakisat kisat ajettaisiin ja montax? - Jussi Kohtala
kiinnostaa kirjoitti:
Onko ketä mahdollisesti lähdössä mukaan. Kuka tietäis enempi sarjasta, voisko saada tietoa liiton sivuille esim.
Missä muut osakisat kisat ajettaisiin ja montax?Moi.
Sarjasta saa lisätietoja osoitteesta www.wskarting.com . Sivut on tehty italiaksi ja englanniksi, mutta jos kyseiset kielet ei taivu niin uskoisin, että saat lisätietoa Simojoen Eerolta eli lajipäälliköltämme. Siltä voit myös kysyä, jos he vaikka noteeraisivat kyseisen sarjan laittamalla esimerkiksi infoa heidän nettisivuilleen.
Sarjan omilta nettisivuilta löytyy kaikki tarvittava eli säännöt, kilpailupäivät, kilpailupaikat, ilmoittautumiskaavakkeet, yhteistyökumppanit, jne.
- ...
Mitäs tekevät kuskit, jotka haluavat muutakin kuin harrastaa, siis ajaa tosissaan kilpaa, mutta omat rahat eivät riitä? Jos haluaa oikeasti panostaa uraan eikä vain harrastaa, niin mistä saa apua rahoituksen hankkimiseen?
- ole helppoa
rahoituksen löytymiseen ei oikeastaan ole
mitään helppoa kanavaa ja avun saantikin
siihen vaikeaa , jos löydät esim. henkilön
joka on/tai on ollut sponsoreiden etsimessä
mukana , varmaan siinäkin kokemuksesta on apua - Matti Puhakka
Moi
jos vaikka aloitat sillä että esiinnyt itsenäsi etkä pisteinä sillä jo saa muutaman satasen oikeesta paikasta.
ei kukaan kanna rahaa kotiin vaan itse on itsensä tuotava esille ja fiksusti - ...
Matti Puhakka kirjoitti:
Moi
jos vaikka aloitat sillä että esiinnyt itsenäsi etkä pisteinä sillä jo saa muutaman satasen oikeesta paikasta.
ei kukaan kanna rahaa kotiin vaan itse on itsensä tuotava esille ja fiksustiEn ajatellut täältä sitä rahaa hakea, vaan apua. Ei voi väittää ettenkö olisi tehnyt töitä sponsoreiden hankkimisen eteen. Joo, ja tosiaan ,onhan niitä satasia tullut, mutta kun ei niillä ICA kautta ajeta. En todellakaan odota, että rahaa kotiin kannettaisi. Monesta paikasta kun kysyy tukea, kuuluu vastaukseksi vain "kun, me ei olla näitä yksilöurheilijoita ennenkään tuettu". Pakko siinä joku "taika"/suhteita on oltava, kun jotkut saavat jo minikuskeille hirveet rahat haalittua. Okei, tää taisi mennä nyt vähän ohi tuon alkuperäisen aiheen, joten lopetan tähän...
- Jussi Kohtala
Kilpaa voi tosissaan ajaa harraste sarjoissakin. En vähättele esimerkiksi Yamaha-luokan tasoa, jossa varmasti kovin kärki on myös taitavia kuljettajia ja taso on kova. Kyllä siellä ICAJ- ja ICA-luokissakin on suuri määrä heittopusseja, jotka eivät pärjäisi esimerkiksi Yamaha luokassa. Itse katson kuitenkin niin, että ne jotka panostavat tosissaan kansainvälisen uran tekemiseen siirtyvät suoraan ICAJ- tai ICA-luokkiin. Suurin osa niistä, jotka ovat menneet Yamaha-luokkaan Raketin jälkeen ovat tehneet jo päätöksen siitä, että karting on heille vain harrastus, josta ei ole tarkoitus tienata tulevaisuudessa kuljettajana. Tässä syy miksi käytän kyseisestä luokasta nimitystä harrasteluokka. Yamahan kärjellä on myös mahdollisuus edetä urallaan eteenpäin siirtyen tulevaisuudessa kansainvälisiin luokkiin, mutta tie tätä kautta tulee olemaan varmasti kivikkoisempi. Kun panostetaan tosissaan kansainväliseen uraan ja ajetaan ICAJ-, ICA- ja FA-luokaa niin se vaatii tosissaan rahaa huomattavasti enemmän kuin Yamaha luokan ajaminen Suomessa.
Ja kuten on tällä palstalla sanottu niin raha ei tule luoksesi vaan sitä on haettava eri keinoin. Jos haluaa tosissaan panostaa kansainväliseen uraan niin sen eteen on tehtävä myös tosissaan töitä. Isät, äidit, muut taustajoukot ja etenkin itse kuljettaja. Ei riitä, että kuljettaja hoitaa vain ajohommat vaan hänen on oltava myös mukana yhteistyökumppaneiden etsimisessä ja niiden palvelemisessa, kuntoasiat ja ravintoasiat unohtamatta. Mahdollisia yhteistyökumppaneita on Suomi täynnä, joille voitte tarjota mielettömän määrän erilaisia vastineita rahaa vastaan. Tässä muutama esimerkki:
1. Suora sponsorointi ilman mitään vastinetta.
2. Tarrat autoon, ajopukuun, kypärään, tiimivaatteisiin, huoltoautoon, nettisivuille, varikkotelttaan, jne.
3. Yhteistyökumppaneiden ajattaminen varsinaisella kisapelillä kauden päätteeksi tai jossain muussa välissä.
4. Erilaiset esittelytilaisuudet yhteistyökumppaneiden luona erilaisissa tapahtumissa.
5. Yhteistyökumppaneiden tuotteiden ja toimialan tunnetuksi tuominen radoilla ja niiden ulkopuolella esimerkiksi esitteiden jako.
6. Mahdolliset mainoskuvaukset jne.
7. Vip-palvelut kilpailuissa yhteistyökumppaneille .
8. jne, jne
Voitte myös tehdä erillisen tiimilehden, johon teette juttuja itsestänne, lajista, suomalaisista menestyvistä kuljettajista, jne. Lehteen myytte mainostilaa, jonka avulla saatte kausibudjettiin lisää plussaa. Tiimilehtiä ovat tehneet monet kuljettajat taustajoukkoineen ja todenneet hyväksi keinoksi. Tätä kaikille mahdollista keinoa ovat käyttäneet esimerkiksi allekirjoittanut, Joonas Voho, Valle Mäkelä, Jussi Pohjola, Toni Holmala, Mäki-Joupit, jne
Joten ei muuta kun esitteiden tekoon, mielikuvitus laukkaamaan eri ideoista ja kiertämään eri firmoihin. Jos mahdollista niin se kannattaa aloittaa jo Cadet-luokasta lähtien. On helpompi nostaa yhteistyökumppaneilta saatuja summia vuosi vuodelta isommiksi, kun pyytää suoraan useita tuhansia ellei jopa kymmeniä tuhansia euroja ensimmäisellä kerralla.
Ja muistakaa, että tällä tasolla on varmempi keino kerätä itse yhteistyökumppaneita, kun antaa erilaisten managereiden hoitaa asia. Suomi on itseään managereiksi kutsuvia ihmisiä täynnä, mutta suurin osa ei saa mitään aikaiseksi. - ...
Jussi Kohtala kirjoitti:
Kilpaa voi tosissaan ajaa harraste sarjoissakin. En vähättele esimerkiksi Yamaha-luokan tasoa, jossa varmasti kovin kärki on myös taitavia kuljettajia ja taso on kova. Kyllä siellä ICAJ- ja ICA-luokissakin on suuri määrä heittopusseja, jotka eivät pärjäisi esimerkiksi Yamaha luokassa. Itse katson kuitenkin niin, että ne jotka panostavat tosissaan kansainvälisen uran tekemiseen siirtyvät suoraan ICAJ- tai ICA-luokkiin. Suurin osa niistä, jotka ovat menneet Yamaha-luokkaan Raketin jälkeen ovat tehneet jo päätöksen siitä, että karting on heille vain harrastus, josta ei ole tarkoitus tienata tulevaisuudessa kuljettajana. Tässä syy miksi käytän kyseisestä luokasta nimitystä harrasteluokka. Yamahan kärjellä on myös mahdollisuus edetä urallaan eteenpäin siirtyen tulevaisuudessa kansainvälisiin luokkiin, mutta tie tätä kautta tulee olemaan varmasti kivikkoisempi. Kun panostetaan tosissaan kansainväliseen uraan ja ajetaan ICAJ-, ICA- ja FA-luokaa niin se vaatii tosissaan rahaa huomattavasti enemmän kuin Yamaha luokan ajaminen Suomessa.
Ja kuten on tällä palstalla sanottu niin raha ei tule luoksesi vaan sitä on haettava eri keinoin. Jos haluaa tosissaan panostaa kansainväliseen uraan niin sen eteen on tehtävä myös tosissaan töitä. Isät, äidit, muut taustajoukot ja etenkin itse kuljettaja. Ei riitä, että kuljettaja hoitaa vain ajohommat vaan hänen on oltava myös mukana yhteistyökumppaneiden etsimisessä ja niiden palvelemisessa, kuntoasiat ja ravintoasiat unohtamatta. Mahdollisia yhteistyökumppaneita on Suomi täynnä, joille voitte tarjota mielettömän määrän erilaisia vastineita rahaa vastaan. Tässä muutama esimerkki:
1. Suora sponsorointi ilman mitään vastinetta.
2. Tarrat autoon, ajopukuun, kypärään, tiimivaatteisiin, huoltoautoon, nettisivuille, varikkotelttaan, jne.
3. Yhteistyökumppaneiden ajattaminen varsinaisella kisapelillä kauden päätteeksi tai jossain muussa välissä.
4. Erilaiset esittelytilaisuudet yhteistyökumppaneiden luona erilaisissa tapahtumissa.
5. Yhteistyökumppaneiden tuotteiden ja toimialan tunnetuksi tuominen radoilla ja niiden ulkopuolella esimerkiksi esitteiden jako.
6. Mahdolliset mainoskuvaukset jne.
7. Vip-palvelut kilpailuissa yhteistyökumppaneille .
8. jne, jne
Voitte myös tehdä erillisen tiimilehden, johon teette juttuja itsestänne, lajista, suomalaisista menestyvistä kuljettajista, jne. Lehteen myytte mainostilaa, jonka avulla saatte kausibudjettiin lisää plussaa. Tiimilehtiä ovat tehneet monet kuljettajat taustajoukkoineen ja todenneet hyväksi keinoksi. Tätä kaikille mahdollista keinoa ovat käyttäneet esimerkiksi allekirjoittanut, Joonas Voho, Valle Mäkelä, Jussi Pohjola, Toni Holmala, Mäki-Joupit, jne
Joten ei muuta kun esitteiden tekoon, mielikuvitus laukkaamaan eri ideoista ja kiertämään eri firmoihin. Jos mahdollista niin se kannattaa aloittaa jo Cadet-luokasta lähtien. On helpompi nostaa yhteistyökumppaneilta saatuja summia vuosi vuodelta isommiksi, kun pyytää suoraan useita tuhansia ellei jopa kymmeniä tuhansia euroja ensimmäisellä kerralla.
Ja muistakaa, että tällä tasolla on varmempi keino kerätä itse yhteistyökumppaneita, kun antaa erilaisten managereiden hoitaa asia. Suomi on itseään managereiksi kutsuvia ihmisiä täynnä, mutta suurin osa ei saa mitään aikaiseksi.Kiitos Jussi asiallisesta palautteesta. Tuossa oli muutamia hyviä neuvoja joita ei ole itselle tullut edes mieleen. Meillä tosiaan myös kuski (eli minä) osallistuu sponsoreiden hankkimiseen. Jotkut ovat ihan sanoneet lähtevänsä tukemaan meitä jo senkin takia, kun kuski on itse tullut kysymään.
Tuosta tiimilehdestä sen verran, että tekevätkö tiimit tällaisia ihan itse vai painattavatko ne jossain? - ISSEE
Jussi Kohtala kirjoitti:
Kilpaa voi tosissaan ajaa harraste sarjoissakin. En vähättele esimerkiksi Yamaha-luokan tasoa, jossa varmasti kovin kärki on myös taitavia kuljettajia ja taso on kova. Kyllä siellä ICAJ- ja ICA-luokissakin on suuri määrä heittopusseja, jotka eivät pärjäisi esimerkiksi Yamaha luokassa. Itse katson kuitenkin niin, että ne jotka panostavat tosissaan kansainvälisen uran tekemiseen siirtyvät suoraan ICAJ- tai ICA-luokkiin. Suurin osa niistä, jotka ovat menneet Yamaha-luokkaan Raketin jälkeen ovat tehneet jo päätöksen siitä, että karting on heille vain harrastus, josta ei ole tarkoitus tienata tulevaisuudessa kuljettajana. Tässä syy miksi käytän kyseisestä luokasta nimitystä harrasteluokka. Yamahan kärjellä on myös mahdollisuus edetä urallaan eteenpäin siirtyen tulevaisuudessa kansainvälisiin luokkiin, mutta tie tätä kautta tulee olemaan varmasti kivikkoisempi. Kun panostetaan tosissaan kansainväliseen uraan ja ajetaan ICAJ-, ICA- ja FA-luokaa niin se vaatii tosissaan rahaa huomattavasti enemmän kuin Yamaha luokan ajaminen Suomessa.
Ja kuten on tällä palstalla sanottu niin raha ei tule luoksesi vaan sitä on haettava eri keinoin. Jos haluaa tosissaan panostaa kansainväliseen uraan niin sen eteen on tehtävä myös tosissaan töitä. Isät, äidit, muut taustajoukot ja etenkin itse kuljettaja. Ei riitä, että kuljettaja hoitaa vain ajohommat vaan hänen on oltava myös mukana yhteistyökumppaneiden etsimisessä ja niiden palvelemisessa, kuntoasiat ja ravintoasiat unohtamatta. Mahdollisia yhteistyökumppaneita on Suomi täynnä, joille voitte tarjota mielettömän määrän erilaisia vastineita rahaa vastaan. Tässä muutama esimerkki:
1. Suora sponsorointi ilman mitään vastinetta.
2. Tarrat autoon, ajopukuun, kypärään, tiimivaatteisiin, huoltoautoon, nettisivuille, varikkotelttaan, jne.
3. Yhteistyökumppaneiden ajattaminen varsinaisella kisapelillä kauden päätteeksi tai jossain muussa välissä.
4. Erilaiset esittelytilaisuudet yhteistyökumppaneiden luona erilaisissa tapahtumissa.
5. Yhteistyökumppaneiden tuotteiden ja toimialan tunnetuksi tuominen radoilla ja niiden ulkopuolella esimerkiksi esitteiden jako.
6. Mahdolliset mainoskuvaukset jne.
7. Vip-palvelut kilpailuissa yhteistyökumppaneille .
8. jne, jne
Voitte myös tehdä erillisen tiimilehden, johon teette juttuja itsestänne, lajista, suomalaisista menestyvistä kuljettajista, jne. Lehteen myytte mainostilaa, jonka avulla saatte kausibudjettiin lisää plussaa. Tiimilehtiä ovat tehneet monet kuljettajat taustajoukkoineen ja todenneet hyväksi keinoksi. Tätä kaikille mahdollista keinoa ovat käyttäneet esimerkiksi allekirjoittanut, Joonas Voho, Valle Mäkelä, Jussi Pohjola, Toni Holmala, Mäki-Joupit, jne
Joten ei muuta kun esitteiden tekoon, mielikuvitus laukkaamaan eri ideoista ja kiertämään eri firmoihin. Jos mahdollista niin se kannattaa aloittaa jo Cadet-luokasta lähtien. On helpompi nostaa yhteistyökumppaneilta saatuja summia vuosi vuodelta isommiksi, kun pyytää suoraan useita tuhansia ellei jopa kymmeniä tuhansia euroja ensimmäisellä kerralla.
Ja muistakaa, että tällä tasolla on varmempi keino kerätä itse yhteistyökumppaneita, kun antaa erilaisten managereiden hoitaa asia. Suomi on itseään managereiksi kutsuvia ihmisiä täynnä, mutta suurin osa ei saa mitään aikaiseksi.Niin Jussi tuas puhuuki jo meirän tavasta mennä etehempäin. Se rahankeruu ja keriääminen, toisin ja hianommin sanottuna YHTEISTYÄKUMPPANEIREN hakeminen ja heirän tyytyvääseksi tekeminen ei ollu ihan piäni ja lyhytaikaanen rojekti, se kesti koko vuaren ja koko Jussin ajamisen ajan.
Kun oikeen jotaki haluaa, teköö sen etehe melekeen vaikka mitä, istuu vaikka sontatunkios viikon, jos siitäkin jotakin tulis kisa rahastoho.
Siis oma, eli kuskin rooli on isoin, mitä kuski haluaa, samoin taustajoukot, eli perheen tuki pitää olla kova, jos mennään eteenpäin, enkä tarkoita tässä nyt vielä sitä rahaakaan.
Edelliset asiat kun on kunnossa voi sitä kansainvälistäkin uraa lähteä suunnittelemaan. Kaikki suhteet ovat sen jälkeen hyvästä ja ensiarvoisen tärkeitä. Ja niitä suhteita on myös käytettävä ja hankittava lisää. On myös osattava valita se oikea tie ja henkilöt, seurat, maahantuojat, tiimit, runko/moottorivalmistajat mitkä voi auttaa sinua urallasi, yksin isä/poika/oma perhepiirisysteemillä ei mennä eteenpäin ja päästä huipulle.
Meitä vei eteenpäin kova usko kuskin taitoihin. Lahokoski oli avuksi ensimmäisissä Rakettikisoissa Köpiksessä. Seuraava kiitos tulee Pirkoloille, ilman Pekkaa ja Peteä kansainvälinen ura olisi loppunut Raketteihin. Ajaja ura eteni sitten Harjunpään Kalevin kautta Eurooppaan BDP:lle. muutamaksi vuodeksi. ESPOON UA ja muutamat seuran jäsenet ja heidän tuttunsa mukana myös. ISOT kiitoksen ansaitsevat Pohjalaiset yritykset. Markkinointi ja medianäkyvyys hoitui omin ja ystävien voimin ulospäin. Jokainen taho näistä on auttanut Jussia isosti. (Veikko Lavin laulun sanoin; jokainen ihminen on laulunarvoinen, jokainen ihminen on tärkeä) Välillä olin omastakin työstä virkavapaalla ja tein osapäivähommia saadakseni aikaa pojan ajamiseen ja rahoituksen hankkimiseen.
Niin muuten miniaikana tehdyn suunnitelman ja esitteen mukaan 2005 olisi ajettu pojan kanssa ykkösissä (Huom !! olisimme ajaneet, tai siis Jussi, en minä)
Tämä oli meidän tie, vei meidän kohdalla eteenpäin ja jatkuu nyt Jussin kohdalla vähän toisissa merkeissä, Jussi on viemässä nyt omalla Kohtala Sports tallillaan ja suhteillaan muita eteenpäin.
Toivottavasti joku heistä vielä onnistuu siinä mihin mekin uskoimme. Samasta Jussin ikäpolvesta Kimi ja taustajoukot onnistui, samoin Kovalaiset ihan luukulla. Uskon Heikin parinvuoden sisällä ajavan myös ykkösissä. Mahtavaa Mahtavaa oli hyvä ikäpolvi se. - itse kysynyt
... kirjoitti:
Kiitos Jussi asiallisesta palautteesta. Tuossa oli muutamia hyviä neuvoja joita ei ole itselle tullut edes mieleen. Meillä tosiaan myös kuski (eli minä) osallistuu sponsoreiden hankkimiseen. Jotkut ovat ihan sanoneet lähtevänsä tukemaan meitä jo senkin takia, kun kuski on itse tullut kysymään.
Tuosta tiimilehdestä sen verran, että tekevätkö tiimit tällaisia ihan itse vai painattavatko ne jossain?Katso
kohtalasports.com
sivuilta yhteystiedot ja soita Jussille tai isseelle.
Tietoa tulee varmasti. - Tuomo Rajala
ISSEE kirjoitti:
Niin Jussi tuas puhuuki jo meirän tavasta mennä etehempäin. Se rahankeruu ja keriääminen, toisin ja hianommin sanottuna YHTEISTYÄKUMPPANEIREN hakeminen ja heirän tyytyvääseksi tekeminen ei ollu ihan piäni ja lyhytaikaanen rojekti, se kesti koko vuaren ja koko Jussin ajamisen ajan.
Kun oikeen jotaki haluaa, teköö sen etehe melekeen vaikka mitä, istuu vaikka sontatunkios viikon, jos siitäkin jotakin tulis kisa rahastoho.
Siis oma, eli kuskin rooli on isoin, mitä kuski haluaa, samoin taustajoukot, eli perheen tuki pitää olla kova, jos mennään eteenpäin, enkä tarkoita tässä nyt vielä sitä rahaakaan.
Edelliset asiat kun on kunnossa voi sitä kansainvälistäkin uraa lähteä suunnittelemaan. Kaikki suhteet ovat sen jälkeen hyvästä ja ensiarvoisen tärkeitä. Ja niitä suhteita on myös käytettävä ja hankittava lisää. On myös osattava valita se oikea tie ja henkilöt, seurat, maahantuojat, tiimit, runko/moottorivalmistajat mitkä voi auttaa sinua urallasi, yksin isä/poika/oma perhepiirisysteemillä ei mennä eteenpäin ja päästä huipulle.
Meitä vei eteenpäin kova usko kuskin taitoihin. Lahokoski oli avuksi ensimmäisissä Rakettikisoissa Köpiksessä. Seuraava kiitos tulee Pirkoloille, ilman Pekkaa ja Peteä kansainvälinen ura olisi loppunut Raketteihin. Ajaja ura eteni sitten Harjunpään Kalevin kautta Eurooppaan BDP:lle. muutamaksi vuodeksi. ESPOON UA ja muutamat seuran jäsenet ja heidän tuttunsa mukana myös. ISOT kiitoksen ansaitsevat Pohjalaiset yritykset. Markkinointi ja medianäkyvyys hoitui omin ja ystävien voimin ulospäin. Jokainen taho näistä on auttanut Jussia isosti. (Veikko Lavin laulun sanoin; jokainen ihminen on laulunarvoinen, jokainen ihminen on tärkeä) Välillä olin omastakin työstä virkavapaalla ja tein osapäivähommia saadakseni aikaa pojan ajamiseen ja rahoituksen hankkimiseen.
Niin muuten miniaikana tehdyn suunnitelman ja esitteen mukaan 2005 olisi ajettu pojan kanssa ykkösissä (Huom !! olisimme ajaneet, tai siis Jussi, en minä)
Tämä oli meidän tie, vei meidän kohdalla eteenpäin ja jatkuu nyt Jussin kohdalla vähän toisissa merkeissä, Jussi on viemässä nyt omalla Kohtala Sports tallillaan ja suhteillaan muita eteenpäin.
Toivottavasti joku heistä vielä onnistuu siinä mihin mekin uskoimme. Samasta Jussin ikäpolvesta Kimi ja taustajoukot onnistui, samoin Kovalaiset ihan luukulla. Uskon Heikin parinvuoden sisällä ajavan myös ykkösissä. Mahtavaa Mahtavaa oli hyvä ikäpolvi se.hienoa että todellakin neuvotte monia rahoituksen saannissa ja sponsoreissa ,
mielikuvitusta jne.., joulun alus kannattaa
käyttää hyödyksi , meillä kävi kauppias joka
kauppasi kynttilöitä 30 €/kpl yrityslahjaksi,
huh .. huh ..no eipä tullut ostettua, mutta jos se raha menisi jonkun esim. kuskin hyväksi ,(no joo vaikka meidän) olisin voinut vaikka ostaa - tosi juttu
Tuomo Rajala kirjoitti:
hienoa että todellakin neuvotte monia rahoituksen saannissa ja sponsoreissa ,
mielikuvitusta jne.., joulun alus kannattaa
käyttää hyödyksi , meillä kävi kauppias joka
kauppasi kynttilöitä 30 €/kpl yrityslahjaksi,
huh .. huh ..no eipä tullut ostettua, mutta jos se raha menisi jonkun esim. kuskin hyväksi ,(no joo vaikka meidän) olisin voinut vaikka ostaaonko tosi
- Tuomo Rajala
tosi juttu kirjoitti:
onko tosi
olisikin vitsi . kaikkee löytyy , tsemppiä
kaikille sponsoreiden hakemisessa. poikkee
jussin foorumista, mutta hienoa että jussi vastasi ja antoi ideoita - ICA Huoltaja
Jussi Kohtala kirjoitti:
Kilpaa voi tosissaan ajaa harraste sarjoissakin. En vähättele esimerkiksi Yamaha-luokan tasoa, jossa varmasti kovin kärki on myös taitavia kuljettajia ja taso on kova. Kyllä siellä ICAJ- ja ICA-luokissakin on suuri määrä heittopusseja, jotka eivät pärjäisi esimerkiksi Yamaha luokassa. Itse katson kuitenkin niin, että ne jotka panostavat tosissaan kansainvälisen uran tekemiseen siirtyvät suoraan ICAJ- tai ICA-luokkiin. Suurin osa niistä, jotka ovat menneet Yamaha-luokkaan Raketin jälkeen ovat tehneet jo päätöksen siitä, että karting on heille vain harrastus, josta ei ole tarkoitus tienata tulevaisuudessa kuljettajana. Tässä syy miksi käytän kyseisestä luokasta nimitystä harrasteluokka. Yamahan kärjellä on myös mahdollisuus edetä urallaan eteenpäin siirtyen tulevaisuudessa kansainvälisiin luokkiin, mutta tie tätä kautta tulee olemaan varmasti kivikkoisempi. Kun panostetaan tosissaan kansainväliseen uraan ja ajetaan ICAJ-, ICA- ja FA-luokaa niin se vaatii tosissaan rahaa huomattavasti enemmän kuin Yamaha luokan ajaminen Suomessa.
Ja kuten on tällä palstalla sanottu niin raha ei tule luoksesi vaan sitä on haettava eri keinoin. Jos haluaa tosissaan panostaa kansainväliseen uraan niin sen eteen on tehtävä myös tosissaan töitä. Isät, äidit, muut taustajoukot ja etenkin itse kuljettaja. Ei riitä, että kuljettaja hoitaa vain ajohommat vaan hänen on oltava myös mukana yhteistyökumppaneiden etsimisessä ja niiden palvelemisessa, kuntoasiat ja ravintoasiat unohtamatta. Mahdollisia yhteistyökumppaneita on Suomi täynnä, joille voitte tarjota mielettömän määrän erilaisia vastineita rahaa vastaan. Tässä muutama esimerkki:
1. Suora sponsorointi ilman mitään vastinetta.
2. Tarrat autoon, ajopukuun, kypärään, tiimivaatteisiin, huoltoautoon, nettisivuille, varikkotelttaan, jne.
3. Yhteistyökumppaneiden ajattaminen varsinaisella kisapelillä kauden päätteeksi tai jossain muussa välissä.
4. Erilaiset esittelytilaisuudet yhteistyökumppaneiden luona erilaisissa tapahtumissa.
5. Yhteistyökumppaneiden tuotteiden ja toimialan tunnetuksi tuominen radoilla ja niiden ulkopuolella esimerkiksi esitteiden jako.
6. Mahdolliset mainoskuvaukset jne.
7. Vip-palvelut kilpailuissa yhteistyökumppaneille .
8. jne, jne
Voitte myös tehdä erillisen tiimilehden, johon teette juttuja itsestänne, lajista, suomalaisista menestyvistä kuljettajista, jne. Lehteen myytte mainostilaa, jonka avulla saatte kausibudjettiin lisää plussaa. Tiimilehtiä ovat tehneet monet kuljettajat taustajoukkoineen ja todenneet hyväksi keinoksi. Tätä kaikille mahdollista keinoa ovat käyttäneet esimerkiksi allekirjoittanut, Joonas Voho, Valle Mäkelä, Jussi Pohjola, Toni Holmala, Mäki-Joupit, jne
Joten ei muuta kun esitteiden tekoon, mielikuvitus laukkaamaan eri ideoista ja kiertämään eri firmoihin. Jos mahdollista niin se kannattaa aloittaa jo Cadet-luokasta lähtien. On helpompi nostaa yhteistyökumppaneilta saatuja summia vuosi vuodelta isommiksi, kun pyytää suoraan useita tuhansia ellei jopa kymmeniä tuhansia euroja ensimmäisellä kerralla.
Ja muistakaa, että tällä tasolla on varmempi keino kerätä itse yhteistyökumppaneita, kun antaa erilaisten managereiden hoitaa asia. Suomi on itseään managereiksi kutsuvia ihmisiä täynnä, mutta suurin osa ei saa mitään aikaiseksi.Jos "heittopussit" jäävät kv-luokista pois, niihin jää vain muutama kuski jäljelle, ja kuihtuminen väistämätön seuraus ennen pitkää, merkkejä on havaittavissa jo nyt. Väittäisin, että nykyisistä ICA-kuskeitakaan tuskin yli kymmenen haaveilee oikeasti autourheilijan urasta kansainvälisillä radoilla.
Ammattimaisuus on sekä hyvä, että huono asia. Hyvää siinä on se, että kuski saa ajaa kunnon vehkeillä ja opastuksessa riippuen tiimin tiedon ja taidon tasosta. Varikoilla pyörivistä mekaanikoista ja muista "sepistä" on sanottava, että valtaosalle työt maistuvat onneksi pikkuisen paremmin kuin kalja, poikkeuksiakin tietenkin on.
Huonoa oikeastaan on vain hirveä rahan meno. Ja joillekin se, että isän ja lapsen yhteinen harrastus muuttuu pelkästään lapsen harrastukseksi ja vanhemmille jää ainoastaan rahan etsimisen tuska.
Lisäksi pelkona on, että lajissa rehottavaan harmaaseen talouteen joku puuttuu kovalla kädellä jossain vaiheessa.
Lähes olemattoman näkyvyyden kauppaamisen olen itse huomannut äärimmäisen vaikeaksi. Karting ei saa tarpeeksi näkyvyyttä ns. valtamedioissa, jotta se olisi kunnolla kiinnostavaa mainostusmielessä, ja näin ollen yhteistyö tuntuu pelkästään kerjuulta.
Jostain syystä kisat eivät oikein houkuta katsojiakaan tarpeeksi, vaan yleisönä ovat lähinnä kilpailijat ja huoltajat itse. - mukaan vaan
ICA Huoltaja kirjoitti:
Jos "heittopussit" jäävät kv-luokista pois, niihin jää vain muutama kuski jäljelle, ja kuihtuminen väistämätön seuraus ennen pitkää, merkkejä on havaittavissa jo nyt. Väittäisin, että nykyisistä ICA-kuskeitakaan tuskin yli kymmenen haaveilee oikeasti autourheilijan urasta kansainvälisillä radoilla.
Ammattimaisuus on sekä hyvä, että huono asia. Hyvää siinä on se, että kuski saa ajaa kunnon vehkeillä ja opastuksessa riippuen tiimin tiedon ja taidon tasosta. Varikoilla pyörivistä mekaanikoista ja muista "sepistä" on sanottava, että valtaosalle työt maistuvat onneksi pikkuisen paremmin kuin kalja, poikkeuksiakin tietenkin on.
Huonoa oikeastaan on vain hirveä rahan meno. Ja joillekin se, että isän ja lapsen yhteinen harrastus muuttuu pelkästään lapsen harrastukseksi ja vanhemmille jää ainoastaan rahan etsimisen tuska.
Lisäksi pelkona on, että lajissa rehottavaan harmaaseen talouteen joku puuttuu kovalla kädellä jossain vaiheessa.
Lähes olemattoman näkyvyyden kauppaamisen olen itse huomannut äärimmäisen vaikeaksi. Karting ei saa tarpeeksi näkyvyyttä ns. valtamedioissa, jotta se olisi kunnolla kiinnostavaa mainostusmielessä, ja näin ollen yhteistyö tuntuu pelkästään kerjuulta.
Jostain syystä kisat eivät oikein houkuta katsojiakaan tarpeeksi, vaan yleisönä ovat lähinnä kilpailijat ja huoltajat itse.Kyllä ICA:ssa pystyy vetään ihan omilla pakkakoneilla vakiovehkeillä 10 joukossa ja samoilla myös SM F-A:n kisas. Ihan kärjellä oli kyllä F-A koneet vuokralla Porissa. Eihän se apukaan ihan turhaa tiätty ole, ja ainakin minä sain apuja eräältä entiseltä MM kuskilta ja omaa tiimiä pyörittävältä henkilöltä, nimeä en sano, ettei mene mainoksen puolelle, vaikka asustelenkin eri teltassa.
Sama tilanne J-A:ssa moottoreissa, siellä kuitenkin kokemuksesta ja tietotaidosta tuntuu olevan isoin apu, oliko montaakaan ihan yksityiskuskia ja omin avuin 10-15 topissa.
- pete
hyvä setti jussilta ja mielestäni on mahdollista menestyä muualla kunhan taustat on kunnossa eli rahoitus! sen kuntoon saaminen on hankalaa ja ns, kotikonstein ei mielestäni pysty tekemään tulosta ulkomailla vaan tarvitsee ammattitaitoiset tiimin jota löytyy myös suomesta kunhan vain pystyy maksamaan sen palvelun mitä tiimit tarjoavat.sen ehkä lisäisin vielä et suomen ratojen ulkoiset puitteet ei kaikilta osin ole edustavassa kunnossa ja media näkyvyys on heikko! se että kartingista on tullut hivenen kallis laji ja panostukset on kovia niin sattuu aina ylilyöntejä mekaanikoilla ja kuskien vanhemmilla jotka on ikäviä asioita en tiedä onko näin ulkomailla tapahtunut? varmaan joitakin lipsumisia on tapahtunut mutta ihmisethän näitäkin asioita tekee....mutta ehkä joskus tulee olemaan paremmin.
- media
niin, media näkyvyys saisi olla isompi , sponsoreiden hankintaa ei tee yhtään helpommaksi se että näkyvyys on lähes olematon , tämä nyt ei tietenkään ole jussin asia , mutta yleisesti,
- Matti Puhakka
media kirjoitti:
niin, media näkyvyys saisi olla isompi , sponsoreiden hankintaa ei tee yhtään helpommaksi se että näkyvyys on lähes olematon , tämä nyt ei tietenkään ole jussin asia , mutta yleisesti,
ei kai median kanssa ole mitään ongelmaa onhan AKK:lla oma ohjelma.
jossa näkyy muutama sekuntti vuodessa kartingia
niko roosperia muutama tunti vuodessa
rallia samoin olemme liian pieniä tai päällikkömme on liian vaitonainen meidän suhteen
en tiedä pitäis olla kaikille mielestäni sama näkyvyys laji kuin laji
ja mielestäni kovalainen on enemmän suomalainen ku roosperi
- Aki Rask
Tässä minun näkemyksiä Jussin kysymyksiin...
Suomalainenhan voi menestyä ihan siinä missä muutkin . Joka vuosi, kustannuksista huolimatta, todella monella moni meistä pystyy osallistumaan kv. kisoihin. Se, että olosuhteet harjoitteluun ovat täällä erilaiset, ei taatusti helpota menestystä, mutta aina ovat pärjänneet ne, joilla on siihen suurin halu ja usko. Merkillistä on se että vuodesta toiseen parasta tulosta tulee Formula A:ssa, ICA:ssa ja junnuissa vähemmän. Luulen että tässä näkyy se, että ne jotka FA:n asti menevät, ovat jo todellakin tosissaan tämän touhun kanssa.
Suomen säännöthän ovat sinällään varsin toimivat ja hyvin, hyvin lähellä kv. sääntöjä. Mielestäni ongelmia aiheuttavat joidenkin henkilöiden täysin turha saivartelu ja päteminen, mistä koko esim. Vihdin episodi sai alkunsa. Tavoite pitäisi olla estää rangaistavien tekojen tapahtuminen sääntöjen mukaisella kilpailutapahtuman johtamisella, eikä päästä rankaisemaan rankaisemisen ilosta.
Säännöistä ja rangaistuksista todettakoon, että käsite kv. käytännöstä on hieman löyhä, sillä Italiassa, Ranskassa ja Englannissa, ts. lajimme isoimmissa maissa on myös omia kansallisia käytäntöjä, ja niiden alaisia kisoja on moninkertaisesti verrattuna EM- ja MM-kisoihin, joissa kv. sääntökirja on raamattu. Ongelmia on joskus ollut sen kanssa, että Ranska on virallinen kieli ja sen käännöksissä on käytetty eri merkityksisiä sanavalintoja.
Tuomariston ja katsastuksen laadun kehittämiseksi
olisi muutama hyvä keino. Ensimmäiseksi asiat pitäisi saada sille tolalle, että maksamamme hirvittävät ilmoittaumismaksut ohjautuisivat vähintäinkin enemmissä määrin tämän lajin hyväksi. Näin ollen olisi rahaa / mahdollista kouluttaa Suomalaisia ammattilaisia, jotka tuntevat lajin ja säännöstön ihan oikeasti. Tai sitten voitaisiin alkaa perimään vaikka pari kymppiä lisää, jotta edes tärkeimpiin kisoihin saataisiin paikalle puolueeton asiantuntija. Mitään poliisi meininkiä kukaan tuskin haluaa. Ja ehkä vieläkin tärkeämpää olisi, että katsatuksen linja olisi tiedossa ja säilyisi samanlaisena koko kauden. Yksittäisenä kummallisuutena otetaan esiin vaikka FA SM, jossa finaalin jälkeen kenenkään konetta ei avattu. Hauskin kuulemani selitys korkeammalta taholta oli että "niitä avattiin niin paljon jo Lauantaina että tarvetta ei katsottu olevan". Ainoa keino järjestää onnistuneita tapahtumia ja lopettaa jälki selittelyt ovat tarkat säännöt, joita noudatetaan aina.
Kommenttini siitä että rahan pitäisi ohjautua takaisin lajiin, perustuu esim. siihen, että vuodesta 2000 osallistumismaksu on noussut n.300 markasta tähän pisteeseen, suokaa anteeksi en muista tarkkaa summaa, -200 euroon. Tuntuu että lajin kehitys ei ole ollut ihan yhtä ripeää. Korjatkaa jos erehdyn.
Lisäksi hieman pahaa tekee liiton ihmisten DTM ym. kisaturisti matkat; uudesta toimitalo projektista
puhumattakaan. Joskus tuntuu että 95% resursseista
menee yhden rallin järjestämiseen, hieno tapahtuma vaikka onkin.
Hieno homma että Sutela ja Talja lähtivät lajiryhmään, tulee olemaan kuskien näkökulma paremmin edustettuna.
Pienin ongelma Suomessa lienevät radat. Vihti, Lahti, Lappeenranta, Alahärmä ja Pori ovat todellakin kv. tason ratoja, puuttumatta oheispalveluihin / tiloihin, jotka nekin tosin ovat mielestäni hoidettu loistavasti budjettiin nähden. Esim. Angervillen EM avauksessa ei myyty käytännössä mitään muuta kuin patonkia ja ranskalaisia, ja vessojakin taisi olla 2. Hienoa olisi kun vielä Hyvinkää saataisiin hereille ja SM kisa järjestäjäksi. Paimio olisi mielestäni ehkä Suomen hienoin rata, mutta eipä se motelli siitä taida siirtyä toivomallakaan. Ja kun saisimme Hyrylän kaltaiset tragediat loppumaan. Joku oikeus kartingillakin pitäisi olla sammakoihin ja oraviin nähden.
Rengas asiaa voitaisiin tosiaan pohtia, ottaen huomioon mikä olisi esim. Bridgestonen tai Dunlopin saatavuus ja laatu tarvittaessa. Ei sillä että Vegassa olisi merkkinä vikaa, mutta kun radat ovat yleisesti aika karkeita ja kumia vähän, niin turhan nopeasti kuluivat tänä vuonna. Ei saisi olla kahden alkuerän FA SM-kisassa tarvetta niin kovaan renkaiden säästelyyn kuin nähtiin tänä vuonna. Asiaa pahensi tosin Raket ja Yamaha luokkien laittaminen samaan viikonloppuun, ne veivät sen vähänkin kumin jota jo esim. Lahdessa vähän oli. Muuten oli kyllä kiva nähdä pitkästä aikaa nuorempien kisoja, ja varmasti heille päinvastoin. Karnevaali- systeemistä voidaankin olla sitten montaa mieltä mutta keinotekoiselta tulosten manipuloinnilta se vaikutti.
Kisojen päällekkäisyys ei tarkalleen taitanut olla ongelma monille tänä vuonna, vaan se että ensin on 5-6 viikon täys tauko, ja sitten SM-PM-SM-EM-PM-SM (järjestys voi heittää :-) yhtä putkea perä jälkeen. Syyspäräyksen olisi tietysti voinut pitää vaikka MM:n jälkeen.
Parasta tälle lajille olisi mielestäni palkata, jos ei ihan lajijohtajaksi, niin jonkinlaiseksi pr-johtajaksi osaava ja ennenkaikkea intohimoinen kaveri, joka saisi mediaa ja katsojia paikalle kisoihin vaikka hiuksista vetämällä. Nimiä voisin heittää useitakin, mutta esim. Mustosen Arttu olisi mies paikallaan. Eerohan on tehnyt työnsä hyvin, mutta näkyvyyden lisäämiseksi tarvitaan paljon lisää.
Mielestäni jokaisen, joka ajaa kv. kisat, sietäisi ajaa myös SM-kisat. Olkoon olosuhteet vaikka lunta ja jäätä, niin kisakokemusta ei korvaa mikään kuukauden mittainen Italian leiri. Hienoa olisi jos saataisiin viritettyä toimiva sarja tyyppinen systeemi vaikka Ruotsin kanssa, sillä kaikki vaihtelu opettaa lisää.
Toteutumattomana toiveena olisi, että kaikki kirjoittaisivat perusteltuja vastineita ja mielipiteitään KOKO OMALLA NIMELLÄÄN. Voisin lyödä vetoa että muutama rohkea kaveri haukkuu tämänkin nimimerkin takaa.- Jussi Kohtala
Akille.
Se oikea järjestys oli SM-PM-SM-EM-SM-EM. Eikä tullut yhtään kiire :).
Kirjoitit muuten Aki vähä, mutta asiaa ;)
- Heinosen Pepe
Morjens Kohtalan Jussi, Puhakan Matti & Simo ja muutkin tutut !
Pikkuisten työkiirusten vuoksi en ole kerinnyt tätä foorumia lueskelemaan ennen näitä päiviä,mutta nytpäs kerkesin. Hyvä että ko, keskustelupalsta kartingiin ja vauhtiin löytyypi.Joitakin pikkujuttuja näin alkuun,laitellaan lisää kun lämmetään käyntikuntoon.
Jussi,Rotax-Max luokkaa pidin itsekin harrastaja luokkana vuoteen 2004 saakka mutta jouduin tämän kauden aikana muuttamaan käsitystäni ko, asiasta melkoisesti. Jani on ajellut kaudella 2005 ICA:ta harraste mielessä mutta Rotax-Max sarjassa KISAA tosissaan yhteensä 14-kilpailua, ei yhtään kisaa Suomessa vaan vähän tuolla naapurin puolilla ja voisin kokemuksesta kyllä nyt sanoa että se on kaukana harrasteluokasta, taso kuskeilla todella kova, paneutuminen ja halu ajo-tekniikan kehittämiseen ja muun tekniikan eteenpäinviemiseen runko ym,asioissa ehkäpä kovempi kuin monessa muussa luokassa johtuen erittäin pienistä eroista kiukaissa.
Kuskeista noin 6-7 kärki käy kisoja harvasa viikon loppu ympäri Eurooppaa, (ei kylläkään Suomessa koska täällä ei ajeta mitään SM tai muutakaan vastaavaa arvokisaa ko,luokassa)joten kyse ei todellakaan ole aivan harraste luokasta, tottakai sitä voi myöskin ajaa harraste mielessä niinkuin myös kaikkia muitakin luokkia,mutta täällä peräpohjolan kulmilla ko, Rotax-Max luokka on jäänyt todellakin "eräiden hoitojen" vuoksi erittäin aliarvostetuksi luokaksi,tähän palataan varmastikin myöhemmin uudelleen.
Kurkatkaapa osanottaja listaa esim; EM-kilpailuista Itävallasta, porukka määrä? kansainvälisyys ? (Nipponin keltaset ukotki ja austraalian kengurun metsästäjät ajamassa Ym,)Televisiointi, Sponsorit, (Esim; Red Bull ym,)palkinnot ja niiden taso/testi paikat,ym,ym. Että semmosta harraste luokkaa.
Kysyit tarvitseeko Suomalainen nuori kuljettaja SM-kisojen antamaa itseluottamusta uransa eteenpäin viemiseksi, oma ajatukseni on että kyllä tottakai tarvitsee mutta kokemusta voi hankkia muualtakin kuin Suomesta ja muistakin luokista kuin perinteisistä vakio kamoista. Mannertahan löytyy muualtakin ja vehkeitä mitkä koneilla kulkee on melkoinen valikoima olemassa.
Seuraava kirjoitushan tulee jälleen jonkun osalta sisältämään kysymyksen ja tokaisun että tarvii voimapaperia että voi mennä muualle kurvailemaan, sanonpa vaan että ei sen enempää kuin Raketissa Hartolan kisaan tehty kunnon satsaus, sekin on kokeiltu.
Muuten viesteihin joita löysin olikin melko upeasti ne ketkä jo arvasinkin omalla nimellä mukana Matti,Jussi,Harjunpää,Pirkola ja muutama muu,mutta terävimmät ja tietävimmät rutinat näyttää tulevan jonkun fuckin nimimerkin takaa, mutta sehän on jo tietysti vuosien mittaan tuttu juttu, paskamaisimmat jututhan kuulee varikollakin teltan seinän takaa eri läänissä ollessaan.
Ei muutaskun kun turistaan, käytiin muuten pari viikonloppua (n, 600-650km) ajamassa toista luokkaa Motoparkissa jolla ei käsittääkseni ole mitään arvoa ja ovat ihan paska vehkeitä kuulemani mukaan, mutta niin kuskilla kuin itsellänikin oli pirun kivaa ja mentiin ihan helevetin kovaakin.
Terveisin Pepe.- Jussi Kohtala
Moi Pepe.
On hienoa kuulla, että Jani rakentaa uraansa nyt Rotax Max puolella. Ei välttämättä huono valinta.
Olet ymmärtänyt kuitenkin kirjoittamani viestin tai viestit osittain väärin. Kaikkia ajettavia luokkia voidaan pitää kovina luokkina, jotka on tarkoitettu kansainväliseen uraan panostaville kuljettajille, jos niitä niin halutaan katsoa. Olen kirjoittanut ja perustellut ICAJ-, ICA, ja FA-luokista. Nämä luokat ovat minusta kovimmat luokat Suomessa. Niistä luokista löytyvät myös suurin osa niistä kuljettajista, jotka tosissaan panostavat kansainväliseen uraan tavoitteena isommat Formulat ja ammatti kilpakuljettajana. Poikkeuksia löytyy, mutta näin se vain on.
Nyt oli kyse Suomessa ajettavista luokista ja niiden kuljettajista. Kun katsotaan Suomen Rotax Max osallistujalistoja ja tuloksia niin totuus jo paljastuu sen luokan tasosta Suomessa. On sanomattakin selvää, ettei kyseisen luokan taso ole kovin kova. Kyseisessä luokassa lähes kaikki ellei jopa kaikki harrastavat eivätkä panosta kansainvälisen uran rakentamiseen. Ja nyt on nimenomaan kyse Suomen Rotax Max luokasta.
Kyseinen luokka on saanut maailmalla jo paremman arvostuksen ja luulisin arvostuksen sekä tason kasvavan myös tulevina vuosina. Näen myös, että Suomessa kyseisen luokan arvostus ja taso tulee kasvamaan. Sarjassa on jo nähty muutama vanha kuha ja uskon tämän houkuttelevan myös tulevaisuudessa vanhoja menestyviä kuljettajia kyseisen luokan pariin. Tason ja arvon kasvaessa ulkomailla uskon, että myös Suomessa luokka tulee muuttumaan enemmän siihen suuntaan, että siitä tulisi varteenotettava vaihtoehto niille kuljettajille, jotka rakentavat kansainvälistä uraa. Eli hyvä vaihtoehto ICAJ-, IAC- ja FA-luokille.
Toivottavasti tämä ei tulevaisuudessa tule Suomessa tuhoamaan kyseisen luokan mainetta hyvänä ellei jopa parhaana harrasteluokkana. Nyt luokka houkuttelee kilpailijoita, jotka eivät ole kauaa kartingia harrastaneet tai jotka ovat aloittaneet harrastuksen jopa yli 40- tai 50-vuotiaana. Jos ja kun luokan arvo ja taso kasvaa niin toivon, että kyseinen luokka jaettaisiin kahtia joko kuljettajien iän tai tason perusteella. Kovemmille kuskeille oma sarja ja harrastajille oma sarjansa.
Ei muuta, kun menestystä tulevalle vuodelle. Vierailkaahan myös Suomen Rotax Max kisoissa, jos se on edes mahdollista. - taso
Jussi Kohtala kirjoitti:
Moi Pepe.
On hienoa kuulla, että Jani rakentaa uraansa nyt Rotax Max puolella. Ei välttämättä huono valinta.
Olet ymmärtänyt kuitenkin kirjoittamani viestin tai viestit osittain väärin. Kaikkia ajettavia luokkia voidaan pitää kovina luokkina, jotka on tarkoitettu kansainväliseen uraan panostaville kuljettajille, jos niitä niin halutaan katsoa. Olen kirjoittanut ja perustellut ICAJ-, ICA, ja FA-luokista. Nämä luokat ovat minusta kovimmat luokat Suomessa. Niistä luokista löytyvät myös suurin osa niistä kuljettajista, jotka tosissaan panostavat kansainväliseen uraan tavoitteena isommat Formulat ja ammatti kilpakuljettajana. Poikkeuksia löytyy, mutta näin se vain on.
Nyt oli kyse Suomessa ajettavista luokista ja niiden kuljettajista. Kun katsotaan Suomen Rotax Max osallistujalistoja ja tuloksia niin totuus jo paljastuu sen luokan tasosta Suomessa. On sanomattakin selvää, ettei kyseisen luokan taso ole kovin kova. Kyseisessä luokassa lähes kaikki ellei jopa kaikki harrastavat eivätkä panosta kansainvälisen uran rakentamiseen. Ja nyt on nimenomaan kyse Suomen Rotax Max luokasta.
Kyseinen luokka on saanut maailmalla jo paremman arvostuksen ja luulisin arvostuksen sekä tason kasvavan myös tulevina vuosina. Näen myös, että Suomessa kyseisen luokan arvostus ja taso tulee kasvamaan. Sarjassa on jo nähty muutama vanha kuha ja uskon tämän houkuttelevan myös tulevaisuudessa vanhoja menestyviä kuljettajia kyseisen luokan pariin. Tason ja arvon kasvaessa ulkomailla uskon, että myös Suomessa luokka tulee muuttumaan enemmän siihen suuntaan, että siitä tulisi varteenotettava vaihtoehto niille kuljettajille, jotka rakentavat kansainvälistä uraa. Eli hyvä vaihtoehto ICAJ-, IAC- ja FA-luokille.
Toivottavasti tämä ei tulevaisuudessa tule Suomessa tuhoamaan kyseisen luokan mainetta hyvänä ellei jopa parhaana harrasteluokkana. Nyt luokka houkuttelee kilpailijoita, jotka eivät ole kauaa kartingia harrastaneet tai jotka ovat aloittaneet harrastuksen jopa yli 40- tai 50-vuotiaana. Jos ja kun luokan arvo ja taso kasvaa niin toivon, että kyseinen luokka jaettaisiin kahtia joko kuljettajien iän tai tason perusteella. Kovemmille kuskeille oma sarja ja harrastajille oma sarjansa.
Ei muuta, kun menestystä tulevalle vuodelle. Vierailkaahan myös Suomen Rotax Max kisoissa, jos se on edes mahdollista.En nyt väittäis et se Rotaxin taso Suomessa niin kovin huono olis. Ei ollu nimittäin helppoa Häkkisen Mikallekkaan 2004 Töysän kisassa. (ajoi Rotaxilla myös 2 Super Cup kisaa Lahdessa, mutta tässä nyt yksi esimerkki) Sai täysillä taistella sijoituksista vaikka oli kunnon kalusto ja treeniä oli vetäny oikeesti paljon. Mikallahan siihen oli aikaa kun ei tarvinut töissä tai koulunpenkillä aikaa tuhlata. Ei tullu aika-ajovoittoa eikä vienyt muita muissakaan lähdöissä. Tasaista kisaa muiden kanssa. Finaalin mika voitti, mutta myös nopeimmat kierrosajat menivät muille miehille.
- TASO
Jussi Kohtala kirjoitti:
Moi Pepe.
On hienoa kuulla, että Jani rakentaa uraansa nyt Rotax Max puolella. Ei välttämättä huono valinta.
Olet ymmärtänyt kuitenkin kirjoittamani viestin tai viestit osittain väärin. Kaikkia ajettavia luokkia voidaan pitää kovina luokkina, jotka on tarkoitettu kansainväliseen uraan panostaville kuljettajille, jos niitä niin halutaan katsoa. Olen kirjoittanut ja perustellut ICAJ-, ICA, ja FA-luokista. Nämä luokat ovat minusta kovimmat luokat Suomessa. Niistä luokista löytyvät myös suurin osa niistä kuljettajista, jotka tosissaan panostavat kansainväliseen uraan tavoitteena isommat Formulat ja ammatti kilpakuljettajana. Poikkeuksia löytyy, mutta näin se vain on.
Nyt oli kyse Suomessa ajettavista luokista ja niiden kuljettajista. Kun katsotaan Suomen Rotax Max osallistujalistoja ja tuloksia niin totuus jo paljastuu sen luokan tasosta Suomessa. On sanomattakin selvää, ettei kyseisen luokan taso ole kovin kova. Kyseisessä luokassa lähes kaikki ellei jopa kaikki harrastavat eivätkä panosta kansainvälisen uran rakentamiseen. Ja nyt on nimenomaan kyse Suomen Rotax Max luokasta.
Kyseinen luokka on saanut maailmalla jo paremman arvostuksen ja luulisin arvostuksen sekä tason kasvavan myös tulevina vuosina. Näen myös, että Suomessa kyseisen luokan arvostus ja taso tulee kasvamaan. Sarjassa on jo nähty muutama vanha kuha ja uskon tämän houkuttelevan myös tulevaisuudessa vanhoja menestyviä kuljettajia kyseisen luokan pariin. Tason ja arvon kasvaessa ulkomailla uskon, että myös Suomessa luokka tulee muuttumaan enemmän siihen suuntaan, että siitä tulisi varteenotettava vaihtoehto niille kuljettajille, jotka rakentavat kansainvälistä uraa. Eli hyvä vaihtoehto ICAJ-, IAC- ja FA-luokille.
Toivottavasti tämä ei tulevaisuudessa tule Suomessa tuhoamaan kyseisen luokan mainetta hyvänä ellei jopa parhaana harrasteluokkana. Nyt luokka houkuttelee kilpailijoita, jotka eivät ole kauaa kartingia harrastaneet tai jotka ovat aloittaneet harrastuksen jopa yli 40- tai 50-vuotiaana. Jos ja kun luokan arvo ja taso kasvaa niin toivon, että kyseinen luokka jaettaisiin kahtia joko kuljettajien iän tai tason perusteella. Kovemmille kuskeille oma sarja ja harrastajille oma sarjansa.
Ei muuta, kun menestystä tulevalle vuodelle. Vierailkaahan myös Suomen Rotax Max kisoissa, jos se on edes mahdollista.Kyllä ja vauhti kierros aika on nähty porin kevät ja syyspäräyksessäkin. Se siitä tasosta
Ei ne kuhat ole ehtineet samalle suoralle kun rotax sarjan keula autot ovat ajaneet ruutu lipulle. - Mikako ?
taso kirjoitti:
En nyt väittäis et se Rotaxin taso Suomessa niin kovin huono olis. Ei ollu nimittäin helppoa Häkkisen Mikallekkaan 2004 Töysän kisassa. (ajoi Rotaxilla myös 2 Super Cup kisaa Lahdessa, mutta tässä nyt yksi esimerkki) Sai täysillä taistella sijoituksista vaikka oli kunnon kalusto ja treeniä oli vetäny oikeesti paljon. Mikallahan siihen oli aikaa kun ei tarvinut töissä tai koulunpenkillä aikaa tuhlata. Ei tullu aika-ajovoittoa eikä vienyt muita muissakaan lähdöissä. Tasaista kisaa muiden kanssa. Finaalin mika voitti, mutta myös nopeimmat kierrosajat menivät muille miehille.
Kukas se Häkkisen Mika oikein on, onko se tuleva kartingkuski, vai jokunen jäähdyttelijä.
En nyt muista että senniminen kartingkuski olisi vedellyt ICA ja F-A:ta viimeaikoina.
Jos taas tarkoitat Mika Häkkistä joka veteli Birell /Parilla/comet moottoreilla -80 luvulla, siinä sitä oli kova kuski. - ei enää
Mikako ? kirjoitti:
Kukas se Häkkisen Mika oikein on, onko se tuleva kartingkuski, vai jokunen jäähdyttelijä.
En nyt muista että senniminen kartingkuski olisi vedellyt ICA ja F-A:ta viimeaikoina.
Jos taas tarkoitat Mika Häkkistä joka veteli Birell /Parilla/comet moottoreilla -80 luvulla, siinä sitä oli kova kuski.mutta, oli töysässä v.2004 ajamassa rotaxin kisat
finaali oli kahden kauppa , jos nyt näin vois
sanoa, häkkinen voitti ja joku oli kakkonen , muut oli kaukana - T. Anttila
Mikako ? kirjoitti:
Kukas se Häkkisen Mika oikein on, onko se tuleva kartingkuski, vai jokunen jäähdyttelijä.
En nyt muista että senniminen kartingkuski olisi vedellyt ICA ja F-A:ta viimeaikoina.
Jos taas tarkoitat Mika Häkkistä joka veteli Birell /Parilla/comet moottoreilla -80 luvulla, siinä sitä oli kova kuski.Juuri tämä samainen nykyisin DTM sarjaa ajava Häkkinen. Ajoi Rotax Maxia 2004 Töysässä. Rotax keskustelu mielellään Rotax otsikon alla. Keskitytään tällä osastolla Jussin aloittamaan KV-kartingiin.
- jeps
T. Anttila kirjoitti:
Juuri tämä samainen nykyisin DTM sarjaa ajava Häkkinen. Ajoi Rotax Maxia 2004 Töysässä. Rotax keskustelu mielellään Rotax otsikon alla. Keskitytään tällä osastolla Jussin aloittamaan KV-kartingiin.
ja jeps
- Rotax osioon
TASO kirjoitti:
Kyllä ja vauhti kierros aika on nähty porin kevät ja syyspäräyksessäkin. Se siitä tasosta
Ei ne kuhat ole ehtineet samalle suoralle kun rotax sarjan keula autot ovat ajaneet ruutu lipulle.jes
- Max kuski
Rotax osioon kirjoitti:
jes
eli jatketaan rotaxsista täällä: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=109&conference=1500000000000125&posting=22000000011351657
- Mekek
Mikako ? kirjoitti:
Kukas se Häkkisen Mika oikein on, onko se tuleva kartingkuski, vai jokunen jäähdyttelijä.
En nyt muista että senniminen kartingkuski olisi vedellyt ICA ja F-A:ta viimeaikoina.
Jos taas tarkoitat Mika Häkkistä joka veteli Birell /Parilla/comet moottoreilla -80 luvulla, siinä sitä oli kova kuski.Kyllä se Mika veteli Lahokosken Henkan Haasella.
- Jussi Kohtala
Jarmo Pekkala haki AKK:n hallitukseen!!!
Jarmo Pekkala haki AKK:n hallitukseen. AKK:n hallituksen valitsee liittovaltuusto. Hallituksessa oli erovuorossa kolme jäsentä, joista kaksi kuitenkin valittiin jatkamaan. Hallitukseen pääsi näin ollen yksi uusi jäsen. Pekkala sai neljänneksi eniten ääniä kaikista, joten hän oli ensimmäinen, joka jäi hallituksen ulkopuolelle. Harmi, ettei liittovaltuuston silmissä Pekkalan ajatukset kartingista ja nuorisotyöstä saaneet tarvittavaa kannatusta. Näyttää edelleenkin siltä, että muut lajit ovat etusijalla, etenkin ralli ylivoimaisena ykkösenä.
Pekkala tunnetaan karting ihmisenä henkeen ja vereen. Pekkalan tavoitteena oli varmasti parantaa kartingin asemaa Suomessa sekä nuorisotyön edistäminen. Pekkalasta ollaan karting piireissä varmasti montaa eri mieltä eli sekä puolesta että vastaan. Mutta mielestäni hänen panoksensa kartingin eteen olisi ollut hallituksessa varmasti kova. Tämän hallituksen aikana on turha odottaa suurta muutosta kartingin asemaan AKK:ssa ja Suomessa yleensäkin. Esimerkiksi tällä palstalla puhuttuun kartingin medianäkyvyyteen ei ole odotettavissa valoa!!!- juuso ite
Juurikin näin!!!
- TeRi
juuso ite kirjoitti:
Juurikin näin!!!
juu kyllä pekkala on täällä oulussa kovin jäpä joka jaksaa touhuta lajin parissa.Hän Myös tulee alueleireille antamaan vinkkejä junioreille ja huoltajille miten pelit saa kulkemaan tai enemminkin toimimaan. ei voi kuin hattua nostaa, Jos kaikissa seuroissa olisi vastaavia jarmoja niin sais italian pojut katella ihmeissään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713115
- 922885
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301- 181280
Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232