Mikä tekee hyvän myyjän?

vierestä_seurannu

Niin,
olen miettinyt että mikä tekee hyvän myyjän? Miksi toinen samanoloinen kaveri ei tee niin hyvää tulosta kun toinen jne...
Esimerkkinä olen seurannut muutamaa kaveriani b-to-b myynnissä, jossa asiakkaiden kanssa pitäisi päästä kauppa vääntämään puhelimessa.
Kertokaapas kokeneet ketut (tai kokemattomatkin) että millä siitä toisesta tulee tai on tullut huippu ja mikä toisella mättää? Ja mikä sen motivaation sitten ylläpitää?
Kiitti!

11

3324

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mr-vaasa

se että toinen on hyvä ja toinen ei.

itse olen hyvä. nyt tehnyt luurissa töitä neljättä vuotta ja omaa firmaa pukkaa (ja ei mitää lehti tai liittymämyyntiä=)

• kysyä

...että minkä alan puhelinfirmaa pyörittelet? mut millä sit pystyy sen keskiverron saamaan sinne lähemmäksi huipputasoa - ei se vain kait luonnonlaki ole?

• Huippumyyjä

Puhutaanko hyvästä vai huippumyyjästä? Niissäkin on iso ero. Itse kuulun jälkimmäisiin ja nykyjään kouluttelenkin firmassani muita oman työni ohella.

Huippumyyjän ominaisuudet koostuu paketista jonka kiinni niputtaa pohjaton usko näihin ominaisuuksinsa ja tätä kautta omaan tekemiseen. Huonoinakin päivinä hän TIETÄÄ että osaa ja tätäkautta aina nousee omalle tasolleen. Selittäjät ja itseään hyväksi luulevat eivät sensijaan tätä tee.

K.o persoonilla on sisäänrakennettu vietti neuvoa, johtaa ihmisiä sekä ratkaista heidän ongelmiaan. Yhdellä sanalla kuvattuna siis ongelmanratkaisukyky. He pyrkivät aina "ohjaamaan" tilannetta enemmän tai vähemmän näkyvästi.

Tällainen piirre tulee esiin usein myös kaveripiireissä, ei aina niin mukavanakaan sellaisena koska ongelmanratkaisukyky ei tarkoita sitä että osaa jokaisen ongelman ratkaista. Ulospäin se saattaa vaikuttaa "kaikkitietävyydeltä" ainakin joidenkin tyyppien kohdalla.

Tähän kun yhdistää tuloshakuisuuden, menestyksen halun eli siis yksinkertaisesti sanottuna halun voittaa, yhdistelmä on kova.

Tällainen persoona ei siis missään nimessä ole valmis myyjä vaan otollinen KOULUTTAA huippumyyjäksi.

Mitä jalostuneempi ja osaavampi tällainen tyyppi työssään on, sitä vähemmän hän tuo piirrettään esiin vapaa-ajalla.

Nämä ominaisuudet ovat siis huippumyyjän parhaimpia ominaisuuksia. Hyvän myyjän tasoon
      riittää sit vähempi eli verbaalisuus, uskottavuus, kyky pärjätä erillaisten ihmisten kanssa ym.

Ensinmainittu myy enempi johtamisella, energialla, kovalla osaamisella ja näiden tuomalla uskottavuudella.

Jälkimmäinen enempi sillä että pääsee kaveriksi ihmisten kanssa. Ominaisuus ETTEI ääritilanteissa kykene "nousemaan" ottamaan kaveruuden jälkeen selkeästi ohjia käsiin ja kääntämään tilanteita pitää hänet huippumyyjän sijaan hyvänä myyjänä.

• KOULUTTAJA

Olet selvästikin löytänyt ulkoisista tekijöistä syyn siihen, että et usein onnistu kouluttamaan yrityksellesi huippumyyjiä vaan omien sanojesi mukaan "kouluttelet" näitä eri tavalla myyntialalle soveltuvia "paketteja".

Vaikuta kouluttaessasi yksinomaan asenteeseen. Jokaisesta löytyy asennetta huippumyyjäksi.
        Asenteen luo motivaatio.
        Luonteenpiirteillä, kokemuksella tai geeneillä ei ole merkitystä. Jos annat "kouluttelemasi" myyjien väärinymmärtää ulkoisten tekijöiden vaikutuksen menestyksen mahdollisuuteen, löytää potentiaalinen osa heistä tekosyyn laiskotteluun.

Päätä mielessäsi haluatko myydä itse, vai kouluttaa. Keskittäminen ja keskittyminen antaa tasosi mukaiset näytöt, joiden ollessasi lahjakas pitäisi riittää jompaan kumpaan em. tehtävistä.

Arkkitehti ei rakenna taloaan.

• ST!

Olen hakemassa myyntityötä, voisin kuvaamasi perusteella olla siinä hyvä. Koulutusta ja jonkin verran kokemustakin on. Näytönpaikka puuttuu, onko sinulla tarjota?

• Huippumyyjä
        KOULUTTAJA kirjoitti:

Olet selvästikin löytänyt ulkoisista tekijöistä syyn siihen, että et usein onnistu kouluttamaan yrityksellesi huippumyyjiä vaan omien sanojesi mukaan "kouluttelet" näitä eri tavalla myyntialalle soveltuvia "paketteja".

Vaikuta kouluttaessasi yksinomaan asenteeseen. Jokaisesta löytyy asennetta huippumyyjäksi.
        Asenteen luo motivaatio.
        Luonteenpiirteillä, kokemuksella tai geeneillä ei ole merkitystä. Jos annat "kouluttelemasi" myyjien väärinymmärtää ulkoisten tekijöiden vaikutuksen menestyksen mahdollisuuteen, löytää potentiaalinen osa heistä tekosyyn laiskotteluun.

Päätä mielessäsi haluatko myydä itse, vai kouluttaa. Keskittäminen ja keskittyminen antaa tasosi mukaiset näytöt, joiden ollessasi lahjakas pitäisi riittää jompaan kumpaan em. tehtävistä.

Arkkitehti ei rakenna taloaan.

Tarkennampa "kouluttajalle" muutaman asian.

Ensinnäkään..enhän mä nyt idiootti ole että sanon alaisilleni kenessä on ainesta mielestäni toista enemmän.. haloo!!

Faktaa jokatapaukses on se että geeneillä on vaikutusta, tätä tosiasiaa ei kiistä kukaan muu kuin sellainen joka itse ei halustaan huolimatta kanna näitä geenejä.

Tarkennan nyt sinulle "kouluttelija" että huippumyyjällä tarkoitan tyyppiä joka kykenee valtakunnan huipputulokseen.. kykenee voittamaan vuoden myyjän tittelin valtakunnallisessa satoja myyjiä käsittävässä organisaatiossa.

Ja valitettava tosiasia on että myyntialalle rekrytoivista 10% jää alalle. Ja näistä edes kymmenestä prosentista ei tule Suomen kärkimyyjiä. Puhuttanee siis hieman eri asiasta kun peilataan tarviiko myynti geenejä vai ei..?

Olen siis löytänyt ulkoisista tekijöistä paljonkin vaikuttavia asioita. Tästä saa suurimman hyödyn koulutusvaiheessa kun tietää millaisesta persoonasta on kyse.

"Vaikuta kouluttaessasi yksinomaan asenteeseen. Jokaisesta löytyy asennetta huippumyyjäksi.
        Asenteen luo motivaatio."

Tottakait asenteeseen. Asenteen luo motivaatio. Ja motivaation luo USKO omaan tekemiseen. Ja POHJIMMAISEN uskon omaan tekemiseen luo juuri nämä aiemmin mainitsemani seikat. Kuka tahansa myy innostuneena. Jos innostumisesi aikana et omaksu myyntitekniikkaa etkä kanna sisäänrakennettuja myyjän ominaisuuksia, on alan vaihto edessä.

Olet selkeästikkin kohtuullisen "vihreä" kouluttajana ja pyrit pitämään ""hei meillä kaikilla on kivaa" asenteen työpaikallasi ;)) Hieno homma sinänsä mutta kyllä tuloksenteko vuodesta toiseen vaatii itkua ja hammasten kiristystäkin.

"Päätä mielessäsi haluatko myydä itse, vai kouluttaa. Keskittäminen ja keskittyminen antaa tasosi mukaiset näytöt, joiden ollessasi lahjakas pitäisi riittää jompaan kumpaan em. tehtävistä."

Naureskelen partoihini viisasteluillesi ;)) Firmani on osa valtakunnalista organisaatiota. Koulutan omiani sekä olen tällähetkellä valtakunnan tasolla viiden joukossa kun huippumyyjiä puntaroidaan. Lisäksi kouluttamiani on 20 joukossa muutamia. Myyjiä organisaatiossamme useita satoja :)

Toivotankin sinulle onnea ponnisteluihisi tehdessäsi """huippumyyjää"" jokaisesta taloon tulevasta. Tämä toki on itsellänikin tavoite MUTTA jos itsekkään ei ole huippu, on alaisista vaikea sellaisia kouluttaa. Mitenkään piikittämättä tai ammattitaitoosi kantaa ottamatta ;))

• olisi
        ST! kirjoitti:

Olen hakemassa myyntityötä, voisin kuvaamasi perusteella olla siinä hyvä. Koulutusta ja jonkin verran kokemustakin on. Näytönpaikka puuttuu, onko sinulla tarjota?

Niin, jos kiinnostaa myyntihommat niin laita mailisi tms niin otan yteyttä. Ei mitään liittymämyyntiä tms. Ps mistäpäin viestittelet?

• Lamppupate
        olisi kirjoitti:

Niin, jos kiinnostaa myyntihommat niin laita mailisi tms niin otan yteyttä. Ei mitään liittymämyyntiä tms. Ps mistäpäin viestittelet?

..tulla tämä "työtarjous" samalta tyypiltä.

• ST!
        olisi kirjoitti:

Niin töitä voisi olla? Olen Kymenlaaksossa.

• KOULUTTAJA
        Huippumyyjä kirjoitti:

Tarkennampa "kouluttajalle" muutaman asian.

Ensinnäkään..enhän mä nyt idiootti ole että sanon alaisilleni kenessä on ainesta mielestäni toista enemmän.. haloo!!

Faktaa jokatapaukses on se että geeneillä on vaikutusta, tätä tosiasiaa ei kiistä kukaan muu kuin sellainen joka itse ei halustaan huolimatta kanna näitä geenejä.

Tarkennan nyt sinulle "kouluttelija" että huippumyyjällä tarkoitan tyyppiä joka kykenee valtakunnan huipputulokseen.. kykenee voittamaan vuoden myyjän tittelin valtakunnallisessa satoja myyjiä käsittävässä organisaatiossa.

Ja valitettava tosiasia on että myyntialalle rekrytoivista 10% jää alalle. Ja näistä edes kymmenestä prosentista ei tule Suomen kärkimyyjiä. Puhuttanee siis hieman eri asiasta kun peilataan tarviiko myynti geenejä vai ei..?

Olen siis löytänyt ulkoisista tekijöistä paljonkin vaikuttavia asioita. Tästä saa suurimman hyödyn koulutusvaiheessa kun tietää millaisesta persoonasta on kyse.

"Vaikuta kouluttaessasi yksinomaan asenteeseen. Jokaisesta löytyy asennetta huippumyyjäksi.
        Asenteen luo motivaatio."

Tottakait asenteeseen. Asenteen luo motivaatio. Ja motivaation luo USKO omaan tekemiseen. Ja POHJIMMAISEN uskon omaan tekemiseen luo juuri nämä aiemmin mainitsemani seikat. Kuka tahansa myy innostuneena. Jos innostumisesi aikana et omaksu myyntitekniikkaa etkä kanna sisäänrakennettuja myyjän ominaisuuksia, on alan vaihto edessä.

Olet selkeästikkin kohtuullisen "vihreä" kouluttajana ja pyrit pitämään ""hei meillä kaikilla on kivaa" asenteen työpaikallasi ;)) Hieno homma sinänsä mutta kyllä tuloksenteko vuodesta toiseen vaatii itkua ja hammasten kiristystäkin.

"Päätä mielessäsi haluatko myydä itse, vai kouluttaa. Keskittäminen ja keskittyminen antaa tasosi mukaiset näytöt, joiden ollessasi lahjakas pitäisi riittää jompaan kumpaan em. tehtävistä."

Naureskelen partoihini viisasteluillesi ;)) Firmani on osa valtakunnalista organisaatiota. Koulutan omiani sekä olen tällähetkellä valtakunnan tasolla viiden joukossa kun huippumyyjiä puntaroidaan. Lisäksi kouluttamiani on 20 joukossa muutamia. Myyjiä organisaatiossamme useita satoja :)

Toivotankin sinulle onnea ponnisteluihisi tehdessäsi """huippumyyjää"" jokaisesta taloon tulevasta. Tämä toki on itsellänikin tavoite MUTTA jos itsekkään ei ole huippu, on alaisista vaikea sellaisia kouluttaa. Mitenkään piikittämättä tai ammattitaitoosi kantaa ottamatta ;))

Tässä sinulle vielä ajatuksia
        märehdittäväksi:

Väittely on tilanne, joka johtaa vääriin tulkintoihin.

Onko minulla kivaa?

Ovatko myynti-yritykseni valloittama valtakuntani ja siellä menestyvä myyntiorganisaationi turvallinen kehtoni jossa
        voin imeksiä äidin tissiä?

Mikä on tuntipalkkani?

• asiakas_

Etsinkin huippumyyjää. Toistaiseksi en ole sellaista löytänyt. On vaan löytynyt toinen toistaan suurempia itsensä kehujia. Mutta jos olet hyvä myyjä, niin olen kiinnostunut antamaan sinulle myytävää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3225
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3087
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2447
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      2180
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1903
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1800
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1616
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1405
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81