Onko oulussa erinlaiset pyöräilysäännöt kuin muissa kaupungeissa?
Yksi esimerkki, saakos kaikenikäiset ihmiset ajaa jalkakäytävillä keskellä kaupunkia.
Liikenneturvan http://www.liikenneturva.fi/tyokalupakki/pyoraily/liikennesaannot.php mukaan vain alle 12v. saa ajaa jalkakäytävillä.
Pyöräily
6
755
Vastaukset
- kokemusta on
Oulussa saa ajaa polkupyörällä missä tahansa ja se ei ole siellä mitenkään kummallista. Keskikaupungillakin pyöräilijät puikkelehtivat lain vastaisesti ostoksilla olevien ihmismassojen väleissä.
Ja sitten jos sattuu tönäisemään jonkun iäkkäänkin ihmisen törkeästi vauhdilla asfalttiin, ei viitsitä edes taakse katsoa kun ollaan jo jatkamassa matkaa. Näin siis Oulussa.
Muualla ihmiset ovatkin lainkuuliaisempia...- lawless
Kyl mä ainakin ajan vastedeskin, tilanteet huomioonottaen. Pyörällä voi ajaa hyvinkin verkkaan ja varovasti, ja kun on pyörän päällä, se vie vähemmän tilaa kuin jos taluttaa pyörää...
- pyöräpyörä
Mie oon vähän ihmetelly samaa, mutta sitte huomasin, että Oulun keskustassa aika monet kevyenliikenteenväylät on sekä kävely-, että pyöräteitä (se sininen ympyrämerkki, jossa kävelee ihmisiä ja on myös polkupyörän kuva). Ainoan polkupyörättömän merkin oon nähny Pikisaaressa, ku siinä on se joku kuntopolku tjtn, kulkee rantaa pitkin, Kuusisaaren suunnasta siihen kirjastoa vastapäätä olevan kuppilan kohalle.
Että käsittääkseni se on ihan sallittua, että kaikenikäset ihmiset ajaa keskellä kaupunki jossain muualla ku autojen seassa.
Ja luulen, Oulun autoilukulttuuria myös ihmetelleenä, että enemmän tulis ruumiita, jos ne kaikki miljoona yrittäs puikkelehtia sielä autojen seassa... - MinäkinSyyllistyn
Myönnetään, itsekin ajelen missä sattuu keskustassa pyörällä, vaikka rotuaarilla! Ja rotuaarihan on tarkoitettu pelkästään kävelijöille. Mutta eipäs siitä ole kukaan ikinä mulle mitään sanonu ja sen takia aion jatkossakin tehdä näin.
Mutta hankalaa se on ajaa ku ihmiset löntystää rivissä edessä, mutta enpäs ole ikinä tästä valittanut. Juuri sen takia, koska se on kävelijöille tarkoitettu ei pyöräilijöille.- pyöräilijä myös
Taas joku joka kertoo täällä väärää tietoa. Rotuaarilla SAA ajaa pyörällä. Siellä saa ajaa pyörällä ihan molempiin suuntiin. Sen sijaan moni ajaa pyörällä Pakkahuoneenkatua Otto Karhin puistosta torille päin autojen seassa väärään suuntaan. Se on tosi törkeä virhe.
Tälläkin palstalla riittää selittelijöitä. Mukamas jalkakäytävällä voi ajaa häiritsemättä jalankulkijoita. Itse ainakin jalankulkijana olen huomannut monta vaaratilannetta. Jalkakäytävällä ei todellakaan voi kävellä rauhassa, kun aina pitää katsoa taakseen tuleeko sieltä pyörä vai ei. Jalankulkijahan voi poukkoilla jalkakäytävällä suuntaan tai toiseen, miten pyöräilijä sen muka ennakoi.
Oulun kaupunki on tehnyt kartan, josta näkee missä keskustassa saa pyöräillä. Suurimmalla osalla jalkakäytävästä ei saa pyöräillä. Ne muutamat joissa saa pyöräillä on kerrottu liikennemerkein. Lisäksi on muutama pyörätie, joita saa ajaa vain toiseen suuntaan. Esim. Rautatienkadun itäreunassa on pyörätie, jota saa ajaa vain etelästä pohjoiseen. Hankkikaa kartta ja opetelkaa ajamaan oikein. Suurimmat törpöt näkyvät muuten olevan keski-ikäisiä miehiä ja naisia. He ovat niitä samoja, jotka ajavat ja kävelevät päin punaista. - tuuli
pyöräilijä myös kirjoitti:
Taas joku joka kertoo täällä väärää tietoa. Rotuaarilla SAA ajaa pyörällä. Siellä saa ajaa pyörällä ihan molempiin suuntiin. Sen sijaan moni ajaa pyörällä Pakkahuoneenkatua Otto Karhin puistosta torille päin autojen seassa väärään suuntaan. Se on tosi törkeä virhe.
Tälläkin palstalla riittää selittelijöitä. Mukamas jalkakäytävällä voi ajaa häiritsemättä jalankulkijoita. Itse ainakin jalankulkijana olen huomannut monta vaaratilannetta. Jalkakäytävällä ei todellakaan voi kävellä rauhassa, kun aina pitää katsoa taakseen tuleeko sieltä pyörä vai ei. Jalankulkijahan voi poukkoilla jalkakäytävällä suuntaan tai toiseen, miten pyöräilijä sen muka ennakoi.
Oulun kaupunki on tehnyt kartan, josta näkee missä keskustassa saa pyöräillä. Suurimmalla osalla jalkakäytävästä ei saa pyöräillä. Ne muutamat joissa saa pyöräillä on kerrottu liikennemerkein. Lisäksi on muutama pyörätie, joita saa ajaa vain toiseen suuntaan. Esim. Rautatienkadun itäreunassa on pyörätie, jota saa ajaa vain etelästä pohjoiseen. Hankkikaa kartta ja opetelkaa ajamaan oikein. Suurimmat törpöt näkyvät muuten olevan keski-ikäisiä miehiä ja naisia. He ovat niitä samoja, jotka ajavat ja kävelevät päin punaista.ihmettelen vain, että mistä hitosta moisia karttoja edes saa? etsin kyllä mutta en löytäny
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 915896
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804762Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv933001Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p262780Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska252036Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191486Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351047Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851018Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125940- 48754