Sappikivet, leikkausko ainoa apu!

sappikivet

Minulla on todettu ultralla sappikivet, sappirakko oli puolillaan n. 7 mm kiviä ja "soraa".
Sappi on vaivannut pitemmän aikaa, viime viikolla oli kaksi pahempaa kohtausta.
Lääkärin mukaan ainoa hoito on sappirakonpoisto, se tuntuu radikaalilta, kai sapella jokin merkitys on, kai poistosta jotakin negatiivisia seuraamuksia on ?
Onkohan mitään muuta keinoa päästä eroon sappikivistä kuin poistoleikkaus. Onko kokemusta??

69

124748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Svenski

      Anna poistaa vain ,sehän on vain sapen säiliö
      Sappitiehyet jäävät toimimaan .ja vievät sappinesteen suolistoon kuten ennenkin.
      Itse leikkaus tehdään tähystämällä,muutama reikä
      vatsanahkaan,kolmen päivän päästä viimeistään kotiin,ja vaivasi jäävät sairaalaan.

      • Sariiiii

        Mulle lääkäri laitto lähetteen sairaalaan ja on kuulemma perinteinen leikkaus...ihmettelenki miksi toiset leikataan tähystyksellä....

        Mulla sappirakon tulehdus ...


      • inkkuMaria
        Sariiiii kirjoitti:

        Mulle lääkäri laitto lähetteen sairaalaan ja on kuulemma perinteinen leikkaus...ihmettelenki miksi toiset leikataan tähystyksellä....

        Mulla sappirakon tulehdus ...

        Sappikivet poistetaan joissakin tapauksissa ensin Tähystämällä ja jos kiinnikkeitä on ilmaantunut jatketaan leikkausta avoleikkauksella kaikki riippuu potilaasta ensin hoidetaan alta pois mahd.tulehdukset....ihminen voi elää ihan normaalia elämään ilman sappirakkoakin...


      • Anonyymi

        Kenen jää kenen ei. Voi niitä sappikohtauksia tulla sappirakon leikkauksen jälkeenkin. Ei toki kaikille mutta joillekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenen jää kenen ei. Voi niitä sappikohtauksia tulla sappirakon leikkauksen jälkeenkin. Ei toki kaikille mutta joillekin.

        Niinpä niin itselläni ainakin vaivoja aina välillä, sappikivet poistettu monta kymmentä vuotta sitten. Nytkin parasta aikaa pidän paastoa muuten ei rauhoitu, kohtauksia ei tietenkään enää tule mutta oikean kyljen alla on kipua.


    • sapeton

      moi!!

      Mulla oli aivan karmeet sappivaivat ja sappirakko kivineen poistettiin skoopin kautta, muutama pikkuviilto ihossa: navan alla ylävatsalla ja kyljessä.

      Yksi yö sairaalassa ja aamulla kotiin.
      En ole huomannut tarvitsevani sappirakkoani mihinkään tuon poiston jälkeen (empää kuin umpilisäkettäkään)

      Mutta ne kivet ja sora voivat aiheuttaa vaarallisempia oireita kuin niiden poisto.
      Joten poistoon vaan, noin viikon kuluttua voi syödä mitä vain saamatta sappikohtausta.
      Sappinestettä tarvitaan ruuansulatukseen, muttei käytännössä sapen poistosta ole minkäänlaista haittaa.

      • sappikivet

        Kiitos vastauksista! kai tässä on leikkaukseen mentävä, jos muuta apua ei ole. Toivottavasti leikkausjonot eivät ole kovin pitkät!


      • ...

        Hei!
        Mulla todettiin sappikivet reilu vuosi sitten ja nyt pari päivää sitten ne laikattiin tähystyksellä pois Hasa:ssa.

        Oon vasta 21 vuotias ja aina urheillu ja syöny terveellisesti mutta niin ne sappikivet vaan tuli että näköjään kun se on perinnöllistä niin ei sille mitään voi kun ne tulee.

        Leikkaus oli päivällä ja yön oltua sairaalassa pääsin aamulla pois. Vähän on haavat kipeät mutta särkylääkkeet auttaa aika hyvin. Oon nyt tyytyväinen kun homma on pois päiväjärjestyksestä ja kivet rakko saatiin hyvin poistettua ennenkö olis kunnolla tulehtunu.


      • Miina
        ... kirjoitti:

        Hei!
        Mulla todettiin sappikivet reilu vuosi sitten ja nyt pari päivää sitten ne laikattiin tähystyksellä pois Hasa:ssa.

        Oon vasta 21 vuotias ja aina urheillu ja syöny terveellisesti mutta niin ne sappikivet vaan tuli että näköjään kun se on perinnöllistä niin ei sille mitään voi kun ne tulee.

        Leikkaus oli päivällä ja yön oltua sairaalassa pääsin aamulla pois. Vähän on haavat kipeät mutta särkylääkkeet auttaa aika hyvin. Oon nyt tyytyväinen kun homma on pois päiväjärjestyksestä ja kivet rakko saatiin hyvin poistettua ennenkö olis kunnolla tulehtunu.

        Minä myös nuori 24v ja kuukausi sitten sappikivet leikattu tähystämällä. Myöskin aina urheillut paljon, hoikka ja syönyt suht terveellisesti. Siltikin niitä kiviä vaan oli, mutta perinnöllisyydestä minullekin puhuivat.

        Leikkausjonossa olin vain pari kuukautta joten todella nopeasti sain ajan. Leikkaus meni hyvin, yhden yön olin sairaalassa. Ensimmäiset päivät ovat vähän kipeitä; nouseminen, nauraminen ja yskiminen sattui mutta muuten makaillessa ei kipua tuntunut särkylääkkeiden takia. Nyt kuukausi leikkauksen jälkeen olo on aivan normaali ja haavat ovat parantuneet todella hyvin, ei siis enää tietoakaan sappivaivoista ja leikkauksesta :) Tsemppiä sinulle joka leikkausta pohdit, kyllä se kannattaa!!!


      • sappikivipotilas
        ... kirjoitti:

        Hei!
        Mulla todettiin sappikivet reilu vuosi sitten ja nyt pari päivää sitten ne laikattiin tähystyksellä pois Hasa:ssa.

        Oon vasta 21 vuotias ja aina urheillu ja syöny terveellisesti mutta niin ne sappikivet vaan tuli että näköjään kun se on perinnöllistä niin ei sille mitään voi kun ne tulee.

        Leikkaus oli päivällä ja yön oltua sairaalassa pääsin aamulla pois. Vähän on haavat kipeät mutta särkylääkkeet auttaa aika hyvin. Oon nyt tyytyväinen kun homma on pois päiväjärjestyksestä ja kivet rakko saatiin hyvin poistettua ennenkö olis kunnolla tulehtunu.

        ei se mitään jos oot jo 21 ikäinen muttakun mä oon vasta 13 vuotias ja mulla todettii sappikivet :///


    • Lissu

      Minun tähystysleikkauksestani tulikin avoleikkaus, eli pitkä arpi on vatsassa pystyssä sen muistona ja toipuminen kesti aika kauan. Sattui niin että olin tosi pitkässä jonossa silloin leikkaukseen ja sattui vielä lääkärilakkokin, joten diagnoosista meni n. 1,5 vuotta leikkaukseen. Oli muuten pitkä aika odotella! Minä kyselin kovasti heti leikkauksen jälkeen (kun tuotiin eka ruoka) että voinko minä nyt oikeasti syödä ihan mitä vaan, hoitajaa nauratti että kyllä sinä nyt voit ruveta syömään ihan mitä vaan. Kotiin päästyä otinkin sitten lanttukukkoa ison kimpaleen, pitkästä aikaa...
      Oikeastaan tajusin vasta jälkikäteen kuinka paljon se leikkaus helpotti elämää loppujen lopuksi. Suosittelen lämpimästi!

      • Suutari-

        Mulla ultrattiin alavatsanseutu, onko sappikivet siellä vai missä?!


      • sappirakko
        Suutari- kirjoitti:

        Mulla ultrattiin alavatsanseutu, onko sappikivet siellä vai missä?!

        Sappirakko, on ylävatsassa oikealla puolella, maksan vieressä.


      • Suutari- kirjoitti:

        Mulla ultrattiin alavatsanseutu, onko sappikivet siellä vai missä?!

        Tietoa löydät menemällä www.suomi24.fi ja hakusanalla "sappikivet",sieltä löytyy oikein kuvien kanssa missä sappi sijaitsee. Sitä kautta olen joutunut itsekkin etsiin tietoa. Olen kitunut lokakuun puolivälistä saakka tämän sapen kanssa. Ei millään meinannu löytyä syytä tähän hitonmoiseen olotilaani.Oireet,kun eivät olleet mitenkään "klassisia" sappioireita. Nyt helmikuussa pääsin sitten kokomahan ultraan ja tähystykseen.... ja mitäs siellä kököttikään muuta kuin sappikivet. Kyllä helpotti oloa jo huomattavasti, kun sai titeää mikä oikein on vaivan nimi. Nyt sitten odottelen pääsyä sappikivien poistoon.Ihanaa, sitten alkaa kivuton elämä, toivottavasti.Toivon, että sinäkin saat hoidon pian vaivaasi.


      • heini4
        Alie kirjoitti:

        Tietoa löydät menemällä www.suomi24.fi ja hakusanalla "sappikivet",sieltä löytyy oikein kuvien kanssa missä sappi sijaitsee. Sitä kautta olen joutunut itsekkin etsiin tietoa. Olen kitunut lokakuun puolivälistä saakka tämän sapen kanssa. Ei millään meinannu löytyä syytä tähän hitonmoiseen olotilaani.Oireet,kun eivät olleet mitenkään "klassisia" sappioireita. Nyt helmikuussa pääsin sitten kokomahan ultraan ja tähystykseen.... ja mitäs siellä kököttikään muuta kuin sappikivet. Kyllä helpotti oloa jo huomattavasti, kun sai titeää mikä oikein on vaivan nimi. Nyt sitten odottelen pääsyä sappikivien poistoon.Ihanaa, sitten alkaa kivuton elämä, toivottavasti.Toivon, että sinäkin saat hoidon pian vaivaasi.

        Hei! Kiinnostuin tekstistäsi: mitä olivat ne oireet, joita kuvailit ei-niin-tavallisiksi? Minulla ollut 7 viikkoa kestäneet ylävatsakivut, pahoinvointia, päänsärkyä, unettomuutta, turvotusta, kuumetta, huimausta, heikotusta, käsien tärinää, väsymystä vaikka nukkunut jne.. Mielelläni kuulisin sinun oireet?


    • Sapen hoidon ”state of art” näyttää olevan edelleen parantaja Nestor Blomkvistilla, joka jo vuonna 1975 kirjoitti tähän tapaan:
      Tulkoon heti sanotuksi, että sappikivileikkaukset ovat täysin tarpeettomia. Kirurgien pitäisi valistuneena aikanamme jättää pian pois sellaiset vanhentuneet menetelmät, ja sillä säästää potilaitaan koko joukolta vaaroja ja tarpeetonta kärsimystä ja kustannuksia. Sitä paitsi on suuri joukko epäonnisia tapauksia, jolloin sairausoireet jatkuvat tehdyn operaation jälkeen, koska melko usein esiintyy yksi tai useampia kivimuodosteita sappikanavassa rakon ylä-puolella, vaihdellen 1-4 kiveä. Sellaisissa tapauksissa on kohtuutonta että sappivaivaa poistettaisiin vain tyhjentämällä rakko tai poistamalla se. Koko reitti maksan porttiin asti on luonnollisesti tehtävä avoimeksi. Sellainen toimenpide käy päinsä huolellisen soveliaan hieronnan avulla. Ja samalla tavoin voi sappirakon kivisisällön myös viedä tai pakottaa mahalaukkuun.
      Näin saattoi kirjoittaa henkilö, joka oli siihen mennessä kertomallaan menetelmällä hoitanut jo satoja potilaita. Tuskin mikään hoito kesti puolta tuntia pidempään ja menetelmällä saattoi hoitaa tapaukset kivikoosta riippumatta. Lisäksi sai ohjeet miten kivimuodostukset pitäisi ehkäistä. Sappirakon poisto leikkauksella ei poista niitä syitä, jotka ovat tilanteeseen johtaneet. Kivimuodosteita voi esiintyä myös maksan puolella ja niitä tuskin leikkauksella poistetaan.

      • Stella Maria

        Hei. Kiitos jutustasi. Olipa mielenkiintoista. Minulla mahdollinen sappileikkaus edessä. En halua missään nimessä kymmenen pienen kiven takia poistattaa koko sappirakkoa. Mistä saisin lisää tietoa kyseisestä hierontamenetelmästä? Kuinka ja kuka sitä mahdollisesti voisi antaa?


    • leili

      heippa!

      Eli siis tuosta sappileikkauksesta sen verran, että olen sen läpi käynyt noin vuosi sitten. Minulle tuli ensimmäinen kohtaus vuosi sitten huhtikuussa ja meinasin kuolla ku tulehdusarvot ja maksaarvot nousivat niin korkeiksi. Olin sairaalassa antibioottihoidossa 5 vrk:ta ja sitte tulehdusarvot laskivat, mutta kotikuuri jatkui. Kannatan leikkausta ehdottomasti. Minun vaivani loppuivat siihen. (huom! tosin ei kaikilla oo samanlaista!). Pieni operaatiohan se on ja aika nopeasti minä ainaki palauduin leikkauksesta. Pyydä riittävästi kipulääkettä vain jos olet kovasti kipuherkkä ihminen. Ei muuta kun onnea matkaan äläkä pelkää turhaan!

      Kirjoitteleppa jos kiinnostaa ni voin kertoo lisää!

      t. Eija

      • Böbä

        Itse sivullisena tulen tähän mukaan, kertoisitteko tämän vaivan oireista?


      • ***
        Böbä kirjoitti:

        Itse sivullisena tulen tähän mukaan, kertoisitteko tämän vaivan oireista?

        Itsellä oireina on ollut - ja on - perkuleen kovat kivut (jotka lamauttavat) ylävatsassa (keuhkoissa, palleassa - siellä päin) ja selän puolella. Tuntuu kuin ketju puristaisi kasaan..

        Eikä leikkaus auttanut, vaan edelleen sattuu.


      • xytz
        *** kirjoitti:

        Itsellä oireina on ollut - ja on - perkuleen kovat kivut (jotka lamauttavat) ylävatsassa (keuhkoissa, palleassa - siellä päin) ja selän puolella. Tuntuu kuin ketju puristaisi kasaan..

        Eikä leikkaus auttanut, vaan edelleen sattuu.

        Pitääkö paikkansa se, ettei leikkauksen jälkeen voi syödä paistettuja ja rasvaisia ruokia lainkaan. Näin kertoi sairaanhoitaja ystäväni...


      • vanapoika

        Minulla oli hirveä sappi kohtaus kuukausi sitten. Meinasin kai minäkin kuolla, kun tuli haima tulehduskin ja kuivuin melkein korpuksi.
        Olin tiputuksessa viisi päivää ja antibiootti kuurilla tulehdus laski normaaliin tasoon.
        Toden näköisesti mulle annettiin jokin peruutus paikka koska menen leikkaukseen ensi torstaina.En tiedä tehdäänkö haava vaiko tähystyksellä leikannevat, Kuitenkin haavasärky ei vedä vertoja sille kivulle mikä sappikivi kohtauksessa on.Sen tiedän varmasti.Toivon ainaisen jännityksen loppuvat siitä että koska tulee uusi kohtaus.Luin noita kanssa kärsijöiden kirjoituksia toiveekkaana paranemisesta.


    • apina

      mulla todettiin reilu viikko sit sappikivet jäkyl oo niin kipee... leikkausta odottelen 14 vuotisa oon jo varhaisessa iässä tullut mut toivokaa et pääsen leikkaukseen....

      • sappileikkauksesta toipuva

        Moi, voih toivottavasti pääset pian leikkaukseen!!! :(
        Jonot on karseen pitkät, itse jouduin menee yksityiselle kun en kestäny enään - ja hyvä niin sillä kiviä olikin n.20 kpl ja vieläpä isoja, 1-2 cm kooltaan. Multa poistettiinkin (nyt maanantaina) koko sappi kun oli vähän tulehtunut ja märki, lääkärit ihmetteli että oon selvinny näin pitkään kun kuulemma koko rakko ei ole vuosiin toiminut.
        Sun kannattaa nyt ensihätään välttää kaikkea rasvaista; juustoja, pähkinöitä, kinkkua ym. Selvisin vissiin näin pitkään koska olen ikuinen laihduttaja vegetaristi ja olen aina valttäny rasvaa kuin ruttoa. Kannattaa täyttää vatsa keitetyillä perunoilla, riisillä ja kaikella rasvattomalla niin oireet pysyy lievinä. Tsemppiä!!


    • niipaaa

      joo mulla todettiin kivet yli neljä vuotta sitten ja ei ole leikattu.ruokavalio... ja jostakin syystä kohtauksia ei ole ollut vuosiin siis kipeitä kohtauksia.ihan hyvin olen pärjännyt vaikka ruokavalio ei aina pidä ainoa ruoka mitä en edes uskalla haaveilla on lihapiirakka...huhhuh ku tulee kipeeksi

    • ippe:83

      Tässä ote erään lääkärisivun kirjotuksesta: Sappirakon poistaminen leikkauksella on vakiintunut ja turvallinen menetelmä. Leikkauksessa sappirakon ja sappitiehyen välinen tiehyt katkaistaan ja rakko poistetaan. Rakon poistaminen ei vaikuta sapen kulkuun.

      Itsekin olen leikkausjonossa, ja äitiltäni on poistettu sappi 25 vuotta sitten eikä oo vaikuttanu mitenkään ruuansulatukseen, se on vaa turha välikappale jonka poisto ei muuta normaalia elämää, päinvastoin kivut loppuu kerrasta. Käy lukaseen netistä löydät paljon tietoo ku laitat hakusanaks sappikivet.

      • Helmi-neiti

        No entäs sitten jos ei sen kummepia vatsakipuja tai " kohtauksia" ei ole, mutta välillä syönnin jälkeen erityisesti rasvaisen ruuan jälkeen tulee etova olo ja usein myös oksennus ja oksennan kaiken, myös ne sappinesteet. Ja tässä tapauksessa ei ole kyse mistään syömishäiriöstä.
        Ensin luulin vaan yksinkertaisesti syöneeni turhan ähkyyn, mutta sama olo on raskaan ruuan jälkeen toistunut muutamia kertoja.
        Normaali ruuan kanssa ei tätä ongelmaa ole. Joku mulle vihjaili, että saattais olla sappi.
        Well... ultraanko...


      • linsu
        Helmi-neiti kirjoitti:

        No entäs sitten jos ei sen kummepia vatsakipuja tai " kohtauksia" ei ole, mutta välillä syönnin jälkeen erityisesti rasvaisen ruuan jälkeen tulee etova olo ja usein myös oksennus ja oksennan kaiken, myös ne sappinesteet. Ja tässä tapauksessa ei ole kyse mistään syömishäiriöstä.
        Ensin luulin vaan yksinkertaisesti syöneeni turhan ähkyyn, mutta sama olo on raskaan ruuan jälkeen toistunut muutamia kertoja.
        Normaali ruuan kanssa ei tätä ongelmaa ole. Joku mulle vihjaili, että saattais olla sappi.
        Well... ultraanko...

        Jos selviät rasvaista ruokaa vältäen, tee se. Ultra on helppo ja nopea tutkimus asian toteamiseksi. Kannattaa mennä, jos mietityttää, mutta ilman oireita on kivempi elää, joten älä syö rasvaisia, raskaita aterioita. Oltuani 3 vrk sairaalassa tipassa kohtauksesn vuoksi, en ikinä enää syö rasvaisia aterioita


      • hinta
        linsu kirjoitti:

        Jos selviät rasvaista ruokaa vältäen, tee se. Ultra on helppo ja nopea tutkimus asian toteamiseksi. Kannattaa mennä, jos mietityttää, mutta ilman oireita on kivempi elää, joten älä syö rasvaisia, raskaita aterioita. Oltuani 3 vrk sairaalassa tipassa kohtauksesn vuoksi, en ikinä enää syö rasvaisia aterioita

        itellä saattaa olla sappikiviä, lähiaikoina pitäis päästä ultraan toteamaan asia. kivut ovat sietämättömiä ja normaali elämä ei tällä hetkellä tule kysymykseenkään. nytpä siis kysyn, että jos minulta todellakin löydetään sappikivet ja pääsen (joskus) leikkaukseen, kuinka paljon se leikkaus maksaa???


      • Sariiiii
        Helmi-neiti kirjoitti:

        No entäs sitten jos ei sen kummepia vatsakipuja tai " kohtauksia" ei ole, mutta välillä syönnin jälkeen erityisesti rasvaisen ruuan jälkeen tulee etova olo ja usein myös oksennus ja oksennan kaiken, myös ne sappinesteet. Ja tässä tapauksessa ei ole kyse mistään syömishäiriöstä.
        Ensin luulin vaan yksinkertaisesti syöneeni turhan ähkyyn, mutta sama olo on raskaan ruuan jälkeen toistunut muutamia kertoja.
        Normaali ruuan kanssa ei tätä ongelmaa ole. Joku mulle vihjaili, että saattais olla sappi.
        Well... ultraanko...

        Moi...mulla alko mahakivuilla....ja luulin että stressistä johtu kosk reagoin aina mahalla.Sit alko olla ruuan jälkeen parin tunnin päästä kamala olo ja ylävatsaan sattu ja koko selkään ja koko maha tuntu siltä ku ois pistetty jalkapallo.....nii turvonnu olo...

        Olo kesti monta tuntia ja lopulta oksensin ja sen jälkeen vähä helpotti...

        Olin ultras sit ja het sanotiin et iso kivi ja sappirakko tulehtunu...ja leikkaukseen.

        Äitiltä leikattu sappikivi nuorena ja mummalla kans samaa vikaa et näköjää perinnöllisiä tekijöitäkin.

        Lääkäri varmaan laittaa sut ultraan ku menet...

        Onnea sinullekin et löytyy syy kipuihisi:)


    • Leila**

      Tietääkä kukaan.....jos on oireilevat sappikivet niin voiko se nostaa verenpainetta?????

      • vanapoika

        Kyllä minulla ainakin verenpaine nousi pilviin sappi kohtauksen aikana. Vaikka on verenpaine lääkityskin.Kipu sitä nostaa.Mene heti lääkäriin.


      • Kokeillut
        vanapoika kirjoitti:

        Kyllä minulla ainakin verenpaine nousi pilviin sappi kohtauksen aikana. Vaikka on verenpaine lääkityskin.Kipu sitä nostaa.Mene heti lääkäriin.

        Maksahuuhtelu, eli 'liverflush' on oikein vanha tapa puhdistaa sappea. Koko jutun ydin on siinä oliiviöljyn ja sitruunamenun juonnissa illalla noin 22.00. Löytyy netistä helpost lähempiä neuvoja. Olen tehnyt useita, ja ne auttavat paljon yleiseen terveyden tilaankin, ei ainoastaan maksaan ja sappeen.


    • luonnollinen apu?

      Minulla on todettu sappikivet muutama päivä sitten. Kohtauksia on ollut aikaisemmin, en vain tiennyt, että ne olivat sappikohtauksia. Ystäväni kertoi, että hän on saanut sappikivet poistettua luonnonmenetelmällä, jonka joku oli neuvonut ja sama menetelmä löytyy myös luontaislääketieteen kirjoista. Menetelmään kuuluu pieni paasto ja öljyn juominen, mutta tarkemmin en voi kertoa. Onko joku ehkä tietoinen luonnollisesta hoidosta tai ehkä kokeillut?
      Olisi kiva tietää.

      • kohta lähtee järki

        Kävin vajaa vuosi sitten gastroskopiassa ja siellä näkyi lievä tulhdus ruokatorvessa ja siihen määrättiin Nexiumia.Kehoittivat vaivan uusiutuessa varaamaan ajan ultraääneen.Helicoa ei löytynyt, se on joskus reilu kymmenen vuotta sitten häädetty.
        Nyt sitten on kolmisen viikkoa ollut vatsavaivoja, vatsa on älyttömän kipeä, kipukohtauksen sattuessa en voi kun lattialla pyöriskellä ja itkeä. Olen joutunut käymään päivystystyksessä asian takia, sain Zolt kuurin ja Buscopania tarvittaessa (siitä ei ole mitään iloa). Kun Litalginia ottaa tarpeeksi monta niin se vähän helpottaa.
        Eli vatsa on älyttömän kipeä ja se tuntuu myös selässä, joskus röyhtäilyttää, turvottaa ja ilmavaivoja on myöskin.Ruokailu vain pahentaa asiaa, sitä pelkää jo syödäkin.
        Sieniruuat olis mun herkkua mutta niitä en voi lainkaan syödä, tulen niistä äärettömän kipeäksi ja se kestää pari-kolme päivää ennenkuin helpottaa.
        Voisko mulla olla sappivaivaa? Tää rajoittaa jo elämääkin kun koko ajan pelkää uutta kipukohtausta.


      • Leikattu

        Jos sappirakossa on reilun kokoisia kiviä, ei niitä öljyä juomalla saa mihinkään häviämään. Öljy ei kiveä hävitä, ei edes pienennä, ehkä saa pienen kiven liikkumaan liukkaammin tiehyessä. Mutta jos sappitiehyessä liikkuu pienikin kivi, kipu voi olla jo kova. Iso kivi ei yksinkertaisesti mahdu ahtaaseen tiehyeeseen. Ainakin itselläni oli sen kokoiset kivet, että eivät olisi liikkuneet mihinkään sen paremmin öljyllä kuin millään muullakaan liukastusaineella.


      • lenita
        kohta lähtee järki kirjoitti:

        Kävin vajaa vuosi sitten gastroskopiassa ja siellä näkyi lievä tulhdus ruokatorvessa ja siihen määrättiin Nexiumia.Kehoittivat vaivan uusiutuessa varaamaan ajan ultraääneen.Helicoa ei löytynyt, se on joskus reilu kymmenen vuotta sitten häädetty.
        Nyt sitten on kolmisen viikkoa ollut vatsavaivoja, vatsa on älyttömän kipeä, kipukohtauksen sattuessa en voi kun lattialla pyöriskellä ja itkeä. Olen joutunut käymään päivystystyksessä asian takia, sain Zolt kuurin ja Buscopania tarvittaessa (siitä ei ole mitään iloa). Kun Litalginia ottaa tarpeeksi monta niin se vähän helpottaa.
        Eli vatsa on älyttömän kipeä ja se tuntuu myös selässä, joskus röyhtäilyttää, turvottaa ja ilmavaivoja on myöskin.Ruokailu vain pahentaa asiaa, sitä pelkää jo syödäkin.
        Sieniruuat olis mun herkkua mutta niitä en voi lainkaan syödä, tulen niistä äärettömän kipeäksi ja se kestää pari-kolme päivää ennenkuin helpottaa.
        Voisko mulla olla sappivaivaa? Tää rajoittaa jo elämääkin kun koko ajan pelkää uutta kipukohtausta.

        Hei, mun vaivat alkoi reilu vuosi sitten uutena vuonna;kova kipu ylävatsassa ja solisluun yläpuolella.kieriskelin monta tuntia kivusta ja ajoin sitten mökiltä sairaalaan. kuukauden somac kuuri.menin arkipäivänä työterveyslääkärille ja sain litalginia vatsakipuun. puolen vuoden päästä taas kova kipu kohtaus;en pystynyt edes ajamaan autoa, vapisutti ja hikoilutti niin että taksin penkki kastui läpimäräksi. Päivystävä lääkäri määräsi nexium kuurin. reilu puoli vuotta ja tammikuussa taas kipukohtaus. Menin taas työterveyslääkäriin joka laittoi lähetteen ja pääsin ultratutkimukseen, tutkimusta ennen 5 päivää aikaisemmin vielä yksi kupukohtaus. Ultrassa lääkäri tokaisi vain että ei ole ihme jos on kipeä, pitkin sappirakon seinämiä on kiviä. laitetaan tieto lähettävälle lääkärille:ja sitten lääkäri vain poistui huoneesta. Jäin Äimänä katsomaan. Hoitaja vähän selitti mitä toimenpiteitä ehkä seuraa.Siis tähystys leikkaus... Käristetyt ruoat, kaali,herneet,sienet ym. huonosti sulava ruoka tulisi jättää pois. Kirurgille aika 25.2.08. Minullakin noin kymmenen vuotta sitten ollut helico bakteeri ja vatsakatarri.


      • kohta lähtee järki kirjoitti:

        Kävin vajaa vuosi sitten gastroskopiassa ja siellä näkyi lievä tulhdus ruokatorvessa ja siihen määrättiin Nexiumia.Kehoittivat vaivan uusiutuessa varaamaan ajan ultraääneen.Helicoa ei löytynyt, se on joskus reilu kymmenen vuotta sitten häädetty.
        Nyt sitten on kolmisen viikkoa ollut vatsavaivoja, vatsa on älyttömän kipeä, kipukohtauksen sattuessa en voi kun lattialla pyöriskellä ja itkeä. Olen joutunut käymään päivystystyksessä asian takia, sain Zolt kuurin ja Buscopania tarvittaessa (siitä ei ole mitään iloa). Kun Litalginia ottaa tarpeeksi monta niin se vähän helpottaa.
        Eli vatsa on älyttömän kipeä ja se tuntuu myös selässä, joskus röyhtäilyttää, turvottaa ja ilmavaivoja on myöskin.Ruokailu vain pahentaa asiaa, sitä pelkää jo syödäkin.
        Sieniruuat olis mun herkkua mutta niitä en voi lainkaan syödä, tulen niistä äärettömän kipeäksi ja se kestää pari-kolme päivää ennenkuin helpottaa.
        Voisko mulla olla sappivaivaa? Tää rajoittaa jo elämääkin kun koko ajan pelkää uutta kipukohtausta.

        Menisin sinuna kokomahan ultraan,niin tehtiin minullekkin ja sappikivet löytyi.Sinun vaivasi ovat hyvin samanmoisia kuin minullakin, minulla oli vain kaikkea muutakin mukana.Toivon, että saat apua olotilaasi.


      • Kata-kata

        Hei,
        minullakin leikattu sappi kivien kanssa, noin kolmisen viikkoa sitten.
        Olin tietoinen kiinalaisesta menetelmästä kivien poistamiseksi. Sitä saa kokeilla, jos on vain pienet kivet- alle 0.8 cm. Eli pitäisi juoda illalla lämmitettyä oliivinöljyä 2/3 laisia ja 1/3 sitruunamehua. Ja sitten nukkumaan oikealla kyljellä oikea jalka koukussa. Oliiviöljy toimii sapelle noin, että se vetäytyy kokoon oikein voimakasti ja siten hettä sapen kanssa myös kivet suolistoon. En itse uskaltanut kokeilla ja siihen aikaan kun keräsin rohkeyttä, sain kovan tulehduksen ja kivun ja heti leikkaukseen. Myös ilman sappea, jos syö rasvaista, voi helpotta ruuan sulauttamista pieneellä oliiviöljynlusikkaallisella tai ruusunmarjansiirapilla. Kysykkä kiinalaisen medisiinin asiantuntijolta.


      • minulla oli
        kohta lähtee järki kirjoitti:

        Kävin vajaa vuosi sitten gastroskopiassa ja siellä näkyi lievä tulhdus ruokatorvessa ja siihen määrättiin Nexiumia.Kehoittivat vaivan uusiutuessa varaamaan ajan ultraääneen.Helicoa ei löytynyt, se on joskus reilu kymmenen vuotta sitten häädetty.
        Nyt sitten on kolmisen viikkoa ollut vatsavaivoja, vatsa on älyttömän kipeä, kipukohtauksen sattuessa en voi kun lattialla pyöriskellä ja itkeä. Olen joutunut käymään päivystystyksessä asian takia, sain Zolt kuurin ja Buscopania tarvittaessa (siitä ei ole mitään iloa). Kun Litalginia ottaa tarpeeksi monta niin se vähän helpottaa.
        Eli vatsa on älyttömän kipeä ja se tuntuu myös selässä, joskus röyhtäilyttää, turvottaa ja ilmavaivoja on myöskin.Ruokailu vain pahentaa asiaa, sitä pelkää jo syödäkin.
        Sieniruuat olis mun herkkua mutta niitä en voi lainkaan syödä, tulen niistä äärettömän kipeäksi ja se kestää pari-kolme päivää ennenkuin helpottaa.
        Voisko mulla olla sappivaivaa? Tää rajoittaa jo elämääkin kun koko ajan pelkää uutta kipukohtausta.

        en haluis pelotella tms mutta mulla just tommosten kipujen takaa löytyi suolistosyöpä..leikkauksella ja sytöstaateilla hoidettiin pois. aluksi eivät millään uskoneet edes kipujani oikeiksi tai löytäneet mistään tutkimuksista mitään kunnes päättivät tehdä tähystysleikkauksen mikä olikin sitten hiemna isompi leikkaus kun löysivätkin sen syöpäpesäkkeen sieltä ..


      • Vastauksia!
        kohta lähtee järki kirjoitti:

        Kävin vajaa vuosi sitten gastroskopiassa ja siellä näkyi lievä tulhdus ruokatorvessa ja siihen määrättiin Nexiumia.Kehoittivat vaivan uusiutuessa varaamaan ajan ultraääneen.Helicoa ei löytynyt, se on joskus reilu kymmenen vuotta sitten häädetty.
        Nyt sitten on kolmisen viikkoa ollut vatsavaivoja, vatsa on älyttömän kipeä, kipukohtauksen sattuessa en voi kun lattialla pyöriskellä ja itkeä. Olen joutunut käymään päivystystyksessä asian takia, sain Zolt kuurin ja Buscopania tarvittaessa (siitä ei ole mitään iloa). Kun Litalginia ottaa tarpeeksi monta niin se vähän helpottaa.
        Eli vatsa on älyttömän kipeä ja se tuntuu myös selässä, joskus röyhtäilyttää, turvottaa ja ilmavaivoja on myöskin.Ruokailu vain pahentaa asiaa, sitä pelkää jo syödäkin.
        Sieniruuat olis mun herkkua mutta niitä en voi lainkaan syödä, tulen niistä äärettömän kipeäksi ja se kestää pari-kolme päivää ennenkuin helpottaa.
        Voisko mulla olla sappivaivaa? Tää rajoittaa jo elämääkin kun koko ajan pelkää uutta kipukohtausta.

        Tekstistäsi päätellen uskoisin sulla olevan Reflukstauti, paremmin tunnetulla nimellä ruokatorventulehdus, mulla meinaan samat oireet oli ja zoltilla ja nexiumilla pistetty aisoihin, myös helico tutkittiin ja gastroskopiassa käyty.

        -------------------------------------------------------------------------------------------------------
        "Eli vatsa on älyttömän kipeä ja se tuntuu myös selässä, joskus röyhtäilyttää, turvottaa ja ilmavaivoja on myöskin.Ruokailu vain pahentaa asiaa, sitä pelkää jo syödäkin" -------------------------------------------------------------------------------------------

        Tuo kohta tekstistä kuin omasta elämästäni, 16kuukautta taistelin kipujen ja vatsan turvotusten kanssa, kunnes alkoi happolääkitys tehoamaan.
        Ruokavalio auttaa heti kun sitä oppii käsittelemään, Kurkku, Tomaatti, Mansikka, Suklaa, Kahvi, Maisteinen, Tulinen ja Rasvainen ruoka pois, niin pitäisi kivut ja huonot olot helpttua!!

        Kysele ihmeessä lisää jos haluat tietoja!!


      • vatsavaivainen täti
        Vastauksia! kirjoitti:

        Tekstistäsi päätellen uskoisin sulla olevan Reflukstauti, paremmin tunnetulla nimellä ruokatorventulehdus, mulla meinaan samat oireet oli ja zoltilla ja nexiumilla pistetty aisoihin, myös helico tutkittiin ja gastroskopiassa käyty.

        -------------------------------------------------------------------------------------------------------
        "Eli vatsa on älyttömän kipeä ja se tuntuu myös selässä, joskus röyhtäilyttää, turvottaa ja ilmavaivoja on myöskin.Ruokailu vain pahentaa asiaa, sitä pelkää jo syödäkin" -------------------------------------------------------------------------------------------

        Tuo kohta tekstistä kuin omasta elämästäni, 16kuukautta taistelin kipujen ja vatsan turvotusten kanssa, kunnes alkoi happolääkitys tehoamaan.
        Ruokavalio auttaa heti kun sitä oppii käsittelemään, Kurkku, Tomaatti, Mansikka, Suklaa, Kahvi, Maisteinen, Tulinen ja Rasvainen ruoka pois, niin pitäisi kivut ja huonot olot helpttua!!

        Kysele ihmeessä lisää jos haluat tietoja!!

        Hei, minkälaisia oireita sinulla oli? Itsellä todettu sappikivet, mutta kohtauksia ei ole tullut moneen vuoteen, eli niitä ei ole siis leikattu. Mutta syön Somacia päivittäin, koska kärsin närästyksestä, ja joskus on maha niin kipeä ylävatsasta, säteilee ruokatoveen ja aina poikkeuksetta kipu tuntuu menevän ns rintakehän oikeaa puolta. Kipu ei ole turvottavaa ja samanlaista kun sappikohtauksessa, eikä säteile selkään. Voisikohan olla refluksi, vaikka en koskaan yöllä herää närästykseen enkä kipuihin. Stressi pahentaa huomattavasti oireita. Ilmaa minulla myös kerää tosi paljon. En syö kauhean epäterveellisesti,vältän rasvaa, mutta karkkia syön paljon.. Kahvia en juo, enkä syö mitään maustettuakaan.


      • Kokeillut
        Kata-kata kirjoitti:

        Hei,
        minullakin leikattu sappi kivien kanssa, noin kolmisen viikkoa sitten.
        Olin tietoinen kiinalaisesta menetelmästä kivien poistamiseksi. Sitä saa kokeilla, jos on vain pienet kivet- alle 0.8 cm. Eli pitäisi juoda illalla lämmitettyä oliivinöljyä 2/3 laisia ja 1/3 sitruunamehua. Ja sitten nukkumaan oikealla kyljellä oikea jalka koukussa. Oliiviöljy toimii sapelle noin, että se vetäytyy kokoon oikein voimakasti ja siten hettä sapen kanssa myös kivet suolistoon. En itse uskaltanut kokeilla ja siihen aikaan kun keräsin rohkeyttä, sain kovan tulehduksen ja kivun ja heti leikkaukseen. Myös ilman sappea, jos syö rasvaista, voi helpotta ruuan sulauttamista pieneellä oliiviöljynlusikkaallisella tai ruusunmarjansiirapilla. Kysykkä kiinalaisen medisiinin asiantuntijolta.

        Itse olen tätä menetelmää käyttänyt monta kertaa ja hyvin on mennyt, voin kovasti suositella. Kannattaa ottaa karvassuolaluosta etukäteen, rentouttaa tiehyeitä. Muutenkin, jos on kova kohtaus, niin kandee sitä laittaa teelusikallinen lasilliseeen vettä, niin se auttaa. Muuten kannattaa syödä rasvaisen ruuan kanssa jotain hapanta, vaikka puolukkahilloa tai pikkelsiä, se helpottaa.


    • Koita hengitellä kevyesti

      Leikkaus on varmasti paras apu sappikiviin, mutta leikkaujono on piiitkä. Diagnoosin jälkeen oon pikkuhiljaa oppinu pitämään kohtaukset kurissa. Syön alle puolet kerrallaan siitä mitä söisin muuten, pureskelen ruuan kolme kertaa tarkemmin, syön hitaasti, juon aterian kanssa vähintään 6 dl nestettä ja pidän aterian välit 4 tunnin pituisina. Sulattelen ruokaa rauhassa pari minuuttia syönnin jälkeen ja annan mahan kurlutella. Kokeilin viikon olla syömättä, mutta se oli vielä kivuliaampaa. Tyhjästäkään mahasta ei sappikivet tykkää. Kaikkea voi syödä vähän, mutta rapeita, kuivattuja ja rasvaisia ruokia voi kerralllaan syödä enintään ruokalusikallisen. Ja kun on kohtaus ollut, on parempi aloittaa ensin vedellä ja sitten parilla lusikallisella hyvin pureskeltua kauravelliä.

    • ....

      Äitini ja siskoni tekivät kivien poiston kiinalaisen lääkärin ohjeiden mukaan ja todellakin vessan pönttöön ilmestyi vihreitä sappikiviä. Ei me kaikkea täällä länsimaissa vielä tiedetä...

      • +++++----

        se on. Toimii!


    • Sappikiviä....-.-'

      Itelläni todettiin sappikivet reilu kuukausi sitten. Olen 14 vuotias ja kohtaukseni alkoivat kun olin n 12 vuotias...Olisin päässyt kiireellisenä leikkaukseen kovien kohtauksien takia mutta halusin sen syksyyn koska kesä olisi mennyt pilalle,jos joku epäröi mennä leikkaukseen niin kannattaa mennä jos omistaa saman kaltaisia kohtauksia kun minä: Hengitys vaikeaa,et pysty liikkumaan,tietyssä asennossa vähän helpottaa,ja kohtaukset kestivät monta päivääkin peräjälkeen..

      • kausiripulia

        Juu, leikattu on ja jälkimaininkeina sain kroonisen ripulitaudin, välillä hetken pois ja taas alkaa ripulointikausi. Toivon, että sinä et kuulu tähän pieneen joukkoon, joka sen saa leikkauksen jälkeen riesakseen.


    • vatsa löysällä

      Odotan ultraäänen pääsyä sappikivi epäilyksen takia .Minulla jatkuva ripuli jo kolmatta viikkoa ,kuuluukohan sekin taudin kuvaan.

    • 6 ja 7

      Mulla ainakin kuului vaikka lääkäri sanoi ettei olisi sappi syynä.
      Ripuli loppui sapen poistoon.

    • Ei kiviä

      Mulla on aina ollut mahan kanssa ongelmia ja nyt sitten todettiinkin 5mm kokoinen sappikivi. Aikaisemmin sain niin kovia mahakipuja että tärisin otsa ja selkä märkänä. Kivun aikana tuli myös oksettava olo, mutta en kuitenkaan oksentanut. Nyt mietittyttääkin, johtuikohan kohtaukset poistuvista pienistä kivistä vai onko niin että minulla on vain se 1 kivi ja muita ei ole ollut. Olin tuohon aikaan tarkalla ruokavaliokuurilla ja join oliiviöljyä (mikä kylläkin sattui kurkussa) sekä söin kourallisen pähkinöitä joka päivä 2 kuukauden ajan.
      Vältin viljatuotteita ja söin enemmän hedelmiä ja marjoja.

      Nämä luonnonmukaiset hoidot kiinnostavat, koska uskon kylläkin enemmän siihen, että se mikä ihmiselle on annettu ei saisi kirurgisesti poistaa (sappirakko , umpisuoli) Nyt puhun siis näistä "turhista" leikkauksista, en niistä jossa potilas olisi kuollut jos toimenpidettä ei olisi tehty.
      Itselläni on leikattu umpisuoli, ja en voi kuin ihmetellä, miksi se olisi aivan turha ihmisen elimistössä. Itsellä kävi niin että ruokavalioni on leikkauksen jälkeen pienentynyt olemattomiin, koska ruuat eivät enää sula niin hyvin kuin ennen.

      Tämäntakia en todellakaan haluaisi enää että minulta jouduttaisiin tulevaisuudessa poistamaan sappirakkokin.

      Onko jotain luontaista keinoa saada kivet pois elimistöstä? Voiko syömisellä vaikuttaa asiaan? Entä liikunta?

      • aavvikkosussi

        Voi olla hyvinkin vaarallista tehdä tuota öljyjuttua jos kivet ovat suuret, se voi tukkia sappitiehyen siten että tilanne menee hengenvaaralliseksi. Eli ei parane ihan noin isojen kivien kanssa leikkiä voi tulla äkkilähtö.


      • Kokeillut

        Kokeile öljyhoitoa, se on auttanut minua muutenkin elimistön kanssa. Englanniksi liverflush, voi kattooa sillä.


    • aavvikkosussi

      onko kellään sappikivien aikana ollut sydänoireita, nyt ollut muutaman viikon ahdistusta ja puristusta kun menen nukkumaan vasemmalle kyljelle. Sydämen tykytystä eikä meinaa saada millään unta, aina välillä närästää. Sappikivet todettu 20-vuotta sitten, nyt menen uusiin ultraääniin, kun niille ei ole tehty vielä mitään.

    • jouluaodotellessa

      Sappikiviin liittyy krooninen ripuli,ikävä kyllä.Itselläni leikkaus muutaman viikon päästä.Puoleen vuoteen en ole pystynyt elämään normaalia elämää.Odotan kovasti,että saisin jo syödä edes hitusen kanaa tai kalaa.

    • Eepu72
    • jyj

      Minä oon 16 vuotias tyttö, Minulla todettiin sappikivet, kävin ultrassa ja mangeettikuvauksissa, minut leikattiin Kajaanin keskussairaalassa.. Minulla oli 14 sappikipvea ja isoimmat oli n.10mm. Minulla alkoi mahakivut n 1v ennen leikkuutta mutta en älynnyt että miksi mahaani sattui, Yleensä se mahakipu tuli illalla ja kesti se pari kolmetuntia ja hyvä että pystyin hengittämään.. Kävin Tk niitten takia ja ne anto jotaki lääkkeitä jotka ei auttanu mahakipuun mutta he eivät älynneet että mulla on sappikiviä, kävin sitte toisen kerran parin kuukauden päästä tk:ssa.. No antoivat samat lääkkeet mutta mahakipu ei hellittäny niin äiti soitti sinne ja ne lähetti lähetteen kaksiin.. Sunnuntaina menin kaksiin, maanantaina oli ultra, tiistaina mangeettikuvauks ja jo keskiviikkona leikkaus koska mulla oli melkein koko ajan nuita mahakipuja, ja niitten antamat lääkkeet eivät auttaneet niihiiin kipuihi,

      • neulakammo

        Itsellänikin on todennäköisesti sappikiviä, parin viikon päästä ultra. Jos menen leikkaukseen, niin laietaanko käteeni neula, josta saan ravintoa? Se on ainoa asia mitä jännitän, sillä kärsin järkyttävästä neulakammosta.


      • kokeilen kaikkea
        neulakammo kirjoitti:

        Itsellänikin on todennäköisesti sappikiviä, parin viikon päästä ultra. Jos menen leikkaukseen, niin laietaanko käteeni neula, josta saan ravintoa? Se on ainoa asia mitä jännitän, sillä kärsin järkyttävästä neulakammosta.

        http://www.iherb.com/Life-Extension-Milk-Thistle-Certified-European-120-Veggie-Caps/35953

        Tuon pitäisi olla hyväksi maksalle.
        Tilasin juuri enkä ole itse vielä kokeillut.
        Hinta on 39 euroa mutta siitä ei vielä tule mitään maksuja.


      • edellinen

    • Helpotti79

      Mulla oli viimevuonna sappileikkaus, kipukin alkoi yhtäkkiä viikonloppuna.

      Lauantai-yönä alkoi, mutta rauhoittui Sunnuntaina. Sitten Sunnuntain-iltana alkoi taas, kun söin pari makkarapalaa, tällä kertaa kovat kivut koko yön, eikä maanantai-aamunakaan rauhoittuneet... No, otettiin verikoe labrassa ja tulehdusarvot 180! ja ei kun Meikkuun, jossa olin pari yötä tarkkailussa ja otettiin testejä, sitten siirryin osastolle. Kuumetta oli kokoajan noin 39°.

      Mutta tosiaan, kivut jäivät sairaalaan ja sappi lähti. Ainoa haitta siitä jäänyt löysä vatsa, mutta en valita, eipähän ainakaan ummeta ;)

      Sappikivikohtaus oli tosiaan aivan kamala: Ainoa, joka hieman helpotti, oli suihku. Litaliginiä ei ollut tietystikään, koska ei ollut aiemmin todettu mitään ongelmia sapessa

      • Vammane

        Itse menossa taas kirurgille juttelemaan sapen poistosta. Reilu vuos sitten todettu muiden vatsakipujen toimesta, sitä ennen lääkitty närästyksenä. Vuos sitten lekuri kysy et miten mä haluun,poistetaanko vai ei, ei tuollasta kai kenenkään pitäs päättää?

        Nyt taas sitä mieltä et hittoon koko sappi, välillä särkee keskeltä vatsaa, toisinaan taas oikeen tai vasemman kylkikaaren alta. Oireita joskus myös ruuan jälkeen jolloin pari tuntia särkee koko vatsaa ja kun taas syöt ni eikun uusiks.. täs taudissa on niin paljon oireita ettei sanat riitä :p
        Toivottavasti nyt pääsen leikkaukseen ja helpottaa :)

        PS: Ne joilla on sappikiviä älkää syökö panacodia tai mitään mikä sisältää kodeiinia, mulla tuli jo kohtaus puolikkaasta tabletista


    • Toivossa elävä

      Mulla seurattiin mahakipuja useita vuosia, epämääräisiä oireita: turvottelua, röyhtäilyä, kovaa-löysää mahaa ,kipua ym. Ei varsinaisia kovia sappikohtauksia. Kivet löytyivät ultrassa joskus 2004 ja leikattiin nyt tällä viikolla. Isoja kiviä oli sappi täys.
      Saapas nähdä, miten leikkaus vaikuttaa oireisiin ja pystyykö syömään koskaan enää kurkkua, paprikaa, sipulia, sieniä ym.? Palautuuko elämänlaatu?

      • vammane

        No sepäs jännää et sullakin "epämääräsiä" kipuja. Ite jutellu ihmisten kanssa joilla ollu sappikiviä ja sappi lopuks sit poistettu, niin samoja oireita ollu kun mulla ja silti pitää mahalaukun tähystykseen eka mennä ennenku pääsen ees leikkausjonoon. No paree sit et ei vatsasta löydy mitään.. Mut kumma kyl et mitä lukenu ja kuullu, ni kivut kyllä voi olla vasemmallakin vatsaa ja keskeltä säteillä ala-selkään ja/tai lapaluihin. Lääkärist ne varmaan johtuu jostaan muusta..ehkä vatsahaava,hah?


    • arpi ei haittaa

      Minulla 2007 leikattiin ja avoleikkaus kun ei tähystys onnistunut tulehdusten takia.Vasta ultrassa näky kivet, sitä ennen epäiltiin kaikkea muuta, ylensyömistä ja kyseltiin juonko paljon.

      No, voihan se olla et pieni ylipainokin saa aikaan sappikivet, tiedä häntä sitten.Nyt olen ollut ilman kipuja ja elämä helpottu huomattavasti leikkauksen jälkeen.

    • 2 vuotta kärsinyt

      No minulta leikattiin sappirakko pois sappikivien takia. Kiviä oli 14kpl ja kärsin niistä 2 vuotta ennen kun hakeuduin hoitoon. sappikivet leikattiin pois kun olin 16v. eli reilu vuosi sitten. mulla oli kipuja kuukaudessa n6kpl mutta joskus oli joka päivä viikon ajan ja olen urheilullinen ja syön aika terveellisesti enkä käyttänyt siiheen aikaan alkoholiakaan. enkä ole liikalihava. Leikkauksen jälkeen elämä helpottui mutta tuli aina välillä outoja kipuja ylävatsan alueelle mutta ne lähti melkein heti pois, uskon sen johtuvan siitä kun olin syönyt liian rasvaista ruokaa mutta ei niitä ole tullut pitkään aikaan nykyään vaikka oisinkin syönyt. Kun menin lääkäriin sappikivi kipujen takia niin ne antoivat ekaksi jonkun mahasuojalääkkeen mutta ku tuli seuraavat kivut niin he laittoivat minut jatkotutkimuksiin eli ultraan ja mangeettikuvauksiin. no minut leikattiin parin päivän sisällä. Pieniä arpia tuli muttakun minulla on keloidia niin ne on vähän jännän näköisiä vielä mutta eipä tuo menoa muuten haittaa ku vaan bikinit / napapaita päällä oleskelusta en oikein pidä koska arvet on ruman näköisiä, kiitos keloidin.

    • sanaz1

      Minun äidillä tehtiin ultraääni tutkimusta ja hänellä on sappikivi .Lääkärin ehdolla pitää tehdä leikkausta mutta hän ei halua tehdä leikkausta koska hän pelkää leikkauksesta entedä mitä tehdään hänellä on joka päivä kipuja ja kohtausta.lääkäri sanoi että pitää poista sinun sappirakkon pois.parantaako ilman leikkausta ja mitä ruokia on terveellistä että hän syö ja parantaa hänen sappikiviin?Minkälainen ruoka valio sopii hänelle kasvikset vai rasvainen ruoka ja minkälainen juomia sopii hänelle että hän paranee?Kiitos jos annatte neuvoja minulle olen tosi huolissan äidille?

    • Jos on sappikiviä niin voiko paino pudota ?? Rasvasta ruokaa ei voi syödä ja ruoka annosten koko pienempi .... Ruokahalu hukassa kuuluuko asiaan ?

    • Anonyymi

      80-luvun ohjeilla nestepaasto. Kasvisliemi keitettävä itse. Sitruunamehua myös päivän aikana.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe