Punajäkälä itkettää

surkea

Ihotautilääkäri totesi punajäkäläni pari vuotta sitten. Se rauhoittui vähän Ibaril-nimisellä kortisonivoiteella ja Ataraxeilla (päivisn Zyrtek). Valohoitoon en halunnut, liian pitkä matka meiltä. Koko kehon vallannut punajäkälä kutistui ja jäi vaan nilkkoihin, joita olen nyt kaksi vuotta raapinut enemmin tai vähemmin verille. Kunnes nyt syksyn saapuessa... ihottuma on lähtenyt nousemaan vasemmasta nilkasta pitkin pohjetta ylöspäin. Minä raavin, raavin, raavin ja raavin ja sukat ovat veressä ja kynnet veressä ja itkettää ja sattuu niin... perkeleesti. Reseptini ovat vanhentuneet aikoja sitten, enkä kyllä oikein ollut vakuuttunut niiden aineiden tehokkuudestakaan. Apteekin kortisonivoidetta käytän aina kuureittain eikä sekään kyllä auta. Mikään ei auta.
Lueskelin vanhoja keskusteluita ja ajattelin tilata koivuvaseliinia ja -öljyä, vaikka en kyllä usko niihinkään. Sitä vaan kun on tarpeeksi epäitoivoinen, niin tekee ihan mitä vaan.
Oikeastaan tämä on ihan turha viesti, en siis kysele mitään, että mitä tekisin. Eipä näitä vaihtoehtoja paljoa ole. Tuskin sinne lääkäriin enää viitsin, kun mistään ei ole mitään apua. Kunhan nyt vain puran pahaa oloani täällä itkeskellen. Pohkeeseen sattuu niin kovasti, että en kärsi kävellä enkä hipaistakaan sitä. Tainnut tulla raavittua liikaa.

23

16435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • potaatti

      mulla ihan samat fiilikset vaikka tappelen kylläkin atopian kanssa. Seinille täällä saa hyppiä tämän kutinan kanssa. Ja näin syksyllä ihottuma leviöö joka paikkaan.. En enää keksi mistä ihoni ei olisi punoittava ja hilseilevä ja kutiava... AAAAARGH tätä elämän onnea ja autuutta. Mutta eiköhän me kestetä. Kun pakko on. Josku on onneksi parempia päiviä.... Vaatteet onneksi peittää osan mutta käsiä ja kasvoja et millään saa katseilta piiloon :( Täytyy vaan olla sitten punakka ja hanakka... :)

      • joraijo

        mulla on samaa ongelmaa, iho kutiaa ja punoittaa ja hilseilee ja HERMOT meinaa mennä.... Mä oon jopa raapinut ihon niin pahaksi, että se jo erittää jotakin ihme nestettä (mätääkö?) läpi ja puseroiden hihat on sitten päivän päätteeksi aivan koppuraiset ja keltaiset sisäpuolelta. Onneks mulla on huomenna lääkäri ja pääsen sille valittaan... Aina kun tuntuu, että helpottaa niin eiköhän iho korjaa asian! Raivostuttavaa!!! Juuri viime viikolla tuntu että JEE nyt helpottaa ja iho paranee, niin eikö tällä viikolla taas...


      • Anonyymi

    • jäkäläinen

      Eipä ole minunkaan jäkäläni edes joulupukin porolle kelvannut, viides vuosi meneillään ja nilkat pohkeet,ranteet ja niska sellaisessa kunnossa että eipä mieltä ylennä.

      Oletko kokeillut Elocon-voidetta? On keskivahva kortisonivoide, reseptillä. Reseptivapaat ovat valitettavasti liian mietoja tähän jäkälään.
      Voi kun pääsisit sinne valohoitoon, minua se auttoi, olin aika pitkään sen jälkeen suht oireeton.
      Muuta, takaisinhan se sitten tuli.

      Kurjaahan tämä on, jaksamisia!

      • Blind

        Tuo Elocon on hyvä.
        Iltaisin Diprosalic nimistä tavaraa ihoon ja sitten aamuisin eloconia. Tämä auttoi itselläni toisen nilkan osalta. Toinen vaivaa nyt uudestaan. Malttaisipa olla raapimatta niin paranisi itsekseen..


      • Laira
        Blind kirjoitti:

        Tuo Elocon on hyvä.
        Iltaisin Diprosalic nimistä tavaraa ihoon ja sitten aamuisin eloconia. Tämä auttoi itselläni toisen nilkan osalta. Toinen vaivaa nyt uudestaan. Malttaisipa olla raapimatta niin paranisi itsekseen..

        Ei ainakaan minulle ole auttanut. Vaivasi on aika lievä.


    • kyllästynyt

      Heippa
      olen kokeillut koivuvaseliinia ja -öljyä laitoin jokailta 4 viikon ajan parani huomattavasti, mutta ei kokokaan, tälläviikolla kävin ihotautilääkärillä, sain voidesukan -Zipoc- ja alle vahvaa kortisonivoidetta . kaikkea pitää kokeilla jotta pääsisi vaivasta.

    • Liisa Kaija

      Eipä tässä muuta voi kun vain elää tämän ihottuman kanssa. Minulla on punajäkälä myös alapään limakalvossa. Arvatkaa, miltä se siellä tuntuu, kun kutiaa armottomasti...
      1,5 vuotta sitten, jolloin tämä vaiva tuli, jäkälä valloitti suurimman osan kehostani. Sitä oli joka paikassa: olkapäät, ristiselkä, vatsa, ranteet kyynärpäähän saakka, nilkat, sääret...
      Selässä ja vatsassa se oli pilkkumaista, jaloissa aivan hirvittävää sinipunaista laikkua ja hilseilyä. Nyt sitä on säärissä ja nilkoissa vielä reippaasti. Tosin violettisuus on vähentynyt, mutta onhan sitä silti. En jaksa käyttää mitään voiteita enää. Tuntuu, ettei ole mitään apua. Päinvastoin. Voitelun jälkeen kutian voimakkaasti tai sitten ainesosassa on sopimatonta ainetta iholleni. Sääret eivät onneksi kutia oikeastaan lainkaan. Paha tapa vain vie kädet jalkoihin rapsuttamaan. Varsinkin kun on stressaantunut huomaan rapsuttelevani karheita laikkujani. Hetken päästä veri lentää, sitten tulee rupi, ja pakko se rupi on repiä...kierre on valmis. Minulla taudin laukaisi oman elämän kriisi.Ihotautidosentti kysyikin heti, että onko elämässäni tapahtunut jotakin ikävää.
      Jäkälä on edelleen seuralaiseni. Saunan jälkeen hyvinkin hohdokkaana ja värikkäänä. Mene tässä sitten esimerkiksi työpaikan saunailtaan, kun sievät naiset sipsuttelevat lauteille...
      Mutta hyvä näinkin, vaikka sääriäni suren. Ne olivat se paras puoli minussa, mielelläni paljastin ne lyhyehkössä hameessa. Nytpä ei tarvitse enää. Toivottavasti tuolla alapäässä pysyy laikku kurissa...
      Suussa ei ole todettu. Onneksi.
      Kanssasieluja siis on! Kyllähän me pärjätään, joohan?

      • -löitynytkö

        Olen epäillyt itselläni samaa. Kuinka se alkoi sinulla siellä limakalvoilla? Yhden kohdan kutiamisena? Pieninä yksittäisinä pallukoina? Ja kun raavit paksuneeko se ihokohta ajan myötä, mutta itse tunnet sen "pallukan" sormella, lääkäri ei sitä näe?

        Voisiko olla jäkälää...


      • Liisa Kaija
        -löitynytkö kirjoitti:

        Olen epäillyt itselläni samaa. Kuinka se alkoi sinulla siellä limakalvoilla? Yhden kohdan kutiamisena? Pieninä yksittäisinä pallukoina? Ja kun raavit paksuneeko se ihokohta ajan myötä, mutta itse tunnet sen "pallukan" sormella, lääkäri ei sitä näe?

        Voisiko olla jäkälää...

        Se alkoi kutinalla. Yksi ainoa kohta kutisi tosi paljon. Välillä hiukan oli rauhallista. Sitten taas. Yksi ja sama kohta- aina. "Taitavilla voimisteluliikkeillä ja peilillä" havaitsin punaisen vajaan puolen sentin mittaisen punaisen laikun, joka kutisi.
        Kerroin lääkärille muussa yhteydessä asiasta ja hän melkein suuttui, että mikset ole sanonut asiasta... ja sitten hän otti koepalan siitä.
        Tulos tuli sitten aikanaan. Sain jotakin rasvaa ja se rauhoittui siten, ettei nyt ole kutinnut.
        Muutoin punajäkälä rehahti sen jälkeen täyteen loistoonsa muualle.


    • Kyllästynyt

      Sama "vika". Olen sairastanut punajäkälää liki 25 vuotta.Olen oppinut elämään sen kanssa, mutta se rajoittanut elämääni valtavasti. Aluksi "patti" tuli nilkkaan, sitten se levisi säärten etuosaan, jossa se on pysynyt kaikista hoitokonsteista huolimatta, joskus stressin seurauksena se levisi selkään ja hiuspohjaan, josta kuitenkin parani... kokeiltu on kaikenlaista, sairaalahoidosta poppakonsteihin, Kortisonit auttavat hetkellisesti, joskus on syttynyt toivon kipinä, että jokohan nyt lähtee... Mutta sitten alkaa taas se pirullinen kutina, jolloin raavin ihon rikki ja poks!, siinä sitä taas ollaan. Olen kokenut olevani yksin tämän sairauden kanssa, kohtalotovereita ei juuri tapaa. Yhteiset saunaillat, uimahallit ja hameet olen saanut unohtaa vuosia sitten. Jonkinlaisesta henkisestä lamaannuksesta johtuen viimeisestä lääkärissä käynnistä ja sitä kautta voidereseptistä on jo pari vuotta. Haksahdin tilaamaan koivutervaa ja vaseliinia, mutta niiden käytössä oli vaikeutena voimakas haju ja sottaisuus, ja sinne nekin unohtuivat kaapin hyllylle. Olen käynyt avannossa, hieronut/hierottanut patteja aviomiehelle..
      Se on taivaallista, mutta milloinka hieronta ei olisi...
      Kaikesta huolimatta pieni toivon kipinä elää, että vielä löytyy jokin lääke tai keino voittaa tämä pirullinen sairaus... Uneksin, että voin vielä mennä uimahalliin (rakastan uimista), pukeutua sortseihin ja hameeseen...

      • punajäkälä kiusana

        Hei! Täällä yksi punajäkälästä kärsivä. Annan tässä yhden voiteen nimen,mikä minulla on auttanut. Pyytäkää ihotautilääkäriltä Dermovat nimistä voidetta,ainakin minun punajäkälään auttaa. Huom äidilläni myös punajäkälä,hänelle nyös on Dermovat voide auttanut punajäkälään.


      • titioo
        punajäkälä kiusana kirjoitti:

        Hei! Täällä yksi punajäkälästä kärsivä. Annan tässä yhden voiteen nimen,mikä minulla on auttanut. Pyytäkää ihotautilääkäriltä Dermovat nimistä voidetta,ainakin minun punajäkälään auttaa. Huom äidilläni myös punajäkälä,hänelle nyös on Dermovat voide auttanut punajäkälään.

        Kärsin punajäkälästä limakalvoilla, ei parane ikinä altistaa syövälle ja voitte kuvitella voiko yhdyntää ajatellakaan kun limakalvot on paperin ohuet ja vereslihalla...
        Ja virtsaaminen ei onnistu aina kun putkessakin on limakalvot eli liimautuvat yhteen.
        Eli ottaisin sen mieluummin iholle!!!!


      • Kyllästynyt
        punajäkälä kiusana kirjoitti:

        Hei! Täällä yksi punajäkälästä kärsivä. Annan tässä yhden voiteen nimen,mikä minulla on auttanut. Pyytäkää ihotautilääkäriltä Dermovat nimistä voidetta,ainakin minun punajäkälään auttaa. Huom äidilläni myös punajäkälä,hänelle nyös on Dermovat voide auttanut punajäkälään.

        Olen kokeillut Dermovatia, jolla punajäkälä parani huomattavasti, mutta kuten tavallista, ihottuma "väsyi" myös tähän voiteeseen, sen teho heikkeni ja lopulta siitäkään ei ollut enää apua. Tällä hetkellä punajäkälä on taas ärhäkkäänä. Ihotautilääkäri vakuutti minulle kerran, ettei punajäkäläni muutu pahanlaatuiseksi, mikä oli tietenkin huojentava tieto. Eipä auta kuin jaksella...ja raapia. Jaksamista myös muille!


      • Raimo L
        Kyllästynyt kirjoitti:

        Olen kokeillut Dermovatia, jolla punajäkälä parani huomattavasti, mutta kuten tavallista, ihottuma "väsyi" myös tähän voiteeseen, sen teho heikkeni ja lopulta siitäkään ei ollut enää apua. Tällä hetkellä punajäkälä on taas ärhäkkäänä. Ihotautilääkäri vakuutti minulle kerran, ettei punajäkäläni muutu pahanlaatuiseksi, mikä oli tietenkin huojentava tieto. Eipä auta kuin jaksella...ja raapia. Jaksamista myös muille!

        Olen tietämättäni sairastellut näiden monen muun autoimmuunitautieni lisäksi punajäkälää muutamia vuosia. Minä olen päässyt siitä kiitettävästi eroon E-vitamiinikuurilla ja liikunnan lisäyksellä. Pahimmillaan jalkojen kivut ovat sitäluokkaa, että joudun käymään kylmässä suihkussa kaksi- kolme kertaa yössä. Pitkät 2-3 tunnin rauhalliset kävelylenkit auttavat minua parhaiten. Koeta kestää, kesä on tulossa ja ainakin minulla se helpottaa joka kerta.


      • Edelleen kyllästynyt
        Raimo L kirjoitti:

        Olen tietämättäni sairastellut näiden monen muun autoimmuunitautieni lisäksi punajäkälää muutamia vuosia. Minä olen päässyt siitä kiitettävästi eroon E-vitamiinikuurilla ja liikunnan lisäyksellä. Pahimmillaan jalkojen kivut ovat sitäluokkaa, että joudun käymään kylmässä suihkussa kaksi- kolme kertaa yössä. Pitkät 2-3 tunnin rauhalliset kävelylenkit auttavat minua parhaiten. Koeta kestää, kesä on tulossa ja ainakin minulla se helpottaa joka kerta.

        Kumpa helpottaisi, mutta aurinko ei oikein sovi näille minun näppylöille... Patit ovat jo niin paksuja niissä kohdissa, ettei niitä kai läpäise enää auringonvalokaan. Olen huomannut, että valo vain ärsyttää lisää. Minun tautini ei ole huomaamaton, se näkyy ja tuntuu. Mutta jaksellaan!


      • punajäkälä
        titioo kirjoitti:

        Kärsin punajäkälästä limakalvoilla, ei parane ikinä altistaa syövälle ja voitte kuvitella voiko yhdyntää ajatellakaan kun limakalvot on paperin ohuet ja vereslihalla...
        Ja virtsaaminen ei onnistu aina kun putkessakin on limakalvot eli liimautuvat yhteen.
        Eli ottaisin sen mieluummin iholle!!!!

        On ihan samanlaiset ongelmat,olen jo väsynyt lääkäreissä hyppäämiseen ja
        rajoittaa elämää aivan kamalasti ei ole haluja mihinkään ja mulla on lisäksi
        vielä virtsa karkailuakin.On se kummallista kun siihen ole vielä keksitty mitään
        hoitokeinoa, kun sitä kootaan uusi ihminenkin pienistä palasista.
        Olen kokeillut sitä dermovat-voidettakin mutta ei se ole auttanut,toi-
        votaan että siihenkin löytyisi koskus hoitokeino ja mistä se yleensä tulee????????


      • Loogista
        punajäkälä kirjoitti:

        On ihan samanlaiset ongelmat,olen jo väsynyt lääkäreissä hyppäämiseen ja
        rajoittaa elämää aivan kamalasti ei ole haluja mihinkään ja mulla on lisäksi
        vielä virtsa karkailuakin.On se kummallista kun siihen ole vielä keksitty mitään
        hoitokeinoa, kun sitä kootaan uusi ihminenkin pienistä palasista.
        Olen kokeillut sitä dermovat-voidettakin mutta ei se ole auttanut,toi-
        votaan että siihenkin löytyisi koskus hoitokeino ja mistä se yleensä tulee????????

        > On se kummallista kun siihen ole vielä keksitty mitään
        hoitokeinoa, kun sitä kootaan uusi ihminenkin pienistä palasista....

        Kunhan ensin tietäisivät mikä sen aiheuttaa, mistä se johtuu, niin sen jälkeen voisi kuvitella löytyvän siihen parannuskeinojakin!


    • Syyhyvaijäkälä

      Voiko punajäkälä oireilla koko keholla vaikka koko keholla ei näkyisi näppyjä? Keholla tuntunut kuukauden ajan pistelyä, kutinaa ja kävelyn tunnetta. Hoidettiin syyhynä. Häpyhuulet ja häpykarvoitus sekä pakaravako kutittaa ja punoittaa. Kutina näillä alueilla voimakkaampi.

    • Jäkälämetsä

      Moikka! Täällä myös taistellaan punajäkälän kanssa: nilkoissa, kämmenselissä, takaraivolla ja joskus suussakin. Huomaan, että stressaantunut olo aktivoi jäkälää. Äidilläni aikoinaan oli myös punajäkälä ja lääkäri sanoi hänelle, että punajäkälä on stressisairaus, mutta ei tapa eikä tartu. Olen käyttänyt Dermovatia ja punaista Bepantenia ja niiden kanssa jäkälä on pysynyt suht kurissa. Olisko jäkälään taipumus jollain lailla perinnöllistä, koska äidillä sitä oli samoin kuin veljelläni ja veljen tyttärellä. Joskus jäkälä otti vallan myös suussani ja hammaslääkäri antoi oivan vinkin. Jos oireita ilmenee suuhun, huuhtelen suun Oliiviöljyllä illalla viimeisimmäksi. Ei tarvitse montaa iltaa tehdä näin, niin oireet katoavat.

      • Jäkäläää

        Oliko suussasi, hampaissasi niitä kiisteltyjä amalgaamipaikkoja?


      • Jäkälämetsä
        Jäkäläää kirjoitti:

        Oliko suussasi, hampaissasi niitä kiisteltyjä amalgaamipaikkoja?

        Kyllä on. Onko niissä yhteys punajäkälään?


      • Omaaloitteisesti
        Jäkälämetsä kirjoitti:

        Kyllä on. Onko niissä yhteys punajäkälään?

        Oletko tutustunut myös oma - aloitteisesti aiheeseen? Silloin voit löytää yllättäviäkin vaikutuksia!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe