millä

sättääjätär

sinä lohdutat ystävää,jonka maailma hajoaa pirstaleiksi ja se minkä on rakentanut hajoaa ja se miten olet luullut tekeväsi oikein ja kaikkesi,ei riittänytkään..(tämä ei liity rakkauteen,se on oma kategoriansa)

5

362

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitä voi lohduttaa muuta kuin olla kuuntelijana.Auttaa kaikissa muissakin asioissa jos huomaa,ettei toinen pysty niitä hoitamaan.Ja näyttämällä toiselle,että olet aina lähellä kun hätä on suurin...näin olen itse toiminut ja kyllä se on monesti auttanut ja riittänytkin..

• sättääjätär

minäkin olen sen oivaltanut,tukena vaikka ei aina huomaisikaan olevansa,näkymättömänä mutta aina lähellä...))

• sättääjätär kirjoitti:

minäkin olen sen oivaltanut,tukena vaikka ei aina huomaisikaan olevansa,näkymättömänä mutta aina lähellä...))

se,että tietää toisen olevan olemassa...:)

• sinitiainen

ja lähelläolo on tärkeää. Ajalla ei ole väliä, kosketus voi kestää ikuisuudenkin...
      Kuuntelu ! Voi kuulla...mutta kuunnella?
      Vaikeaa vain kuunnella ja olla tukena, vaiti, kommentoimatta...
      Mutta tärkeää, tiedän...

• Tuskin kukaan voi tyhjentävästi vastata kysymykseesi. Asiaa voi tietysti kysyä ystävältä ja kunnioittaa hänen vastaustaan. Tieto ystävien olemassa olosta ja ystävien yhteydenotot varmasti lohduttavat, vaikkei jaksaisikaan seurustella heidän kanssaan, eikä jaksaisi itse ottaa yhteyttä.

Yksi varottava asia tuli mieleeni: Monikin hyvässä tarkoituksessa, tahtomattaan väheksyy lohdutettavan tunteita ja ahdinkoa. Usein ihmistä kannustetaan sanomalla
      - tiedän miltä sinusta tuntuu...
      - minullekin kävi niin...
      - kyllä sinä selviät...
      - sinä olet niin vahva, että ...
      - eihän tämä ole maailmanloppu...

Yritetään kuunnella ja antaa neuvoja vain silloin, kun niitä pyydetään. Minusta ei kannattaisi ollenkaan miettiä, mitä osaisin sanoa. Tärkeämpää olisi miettiä osaisinko olla sanomatta mitään, osaanko ihan oikeasti vain Kuunnella ja Olla lähellä. Kerrotaan ystävälle, että hän on Tärkeä ja Rakas.

Jos ystävällä on voimat vähissä, käytännön asioissa voisi tarjota apua. Voisi esim.
      - yrittää vetää hänet ulos kävelylle luontopolulle tms.
      - kutsua ystävän syömään tai viedä hänelle ruokaa
      - kysyä, kelpaisiko ystävälle toiminnallinen apu ruuanlaitossa, siivouksessa, asioilla käymisessä, lasten hoidossa tms.

Ystävä hädässä on todellinen ystävä.
      (Suora käännös englannin kielisestä on mielestäni vanhaa suomalaista sananlaskua positiivisempi versio.)

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      57
      2960
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2741
    3. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      33
      2459
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      38
      2451
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      50
      1938
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1559
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1257
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1213
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1060
    Aihe