Teräketjuöljy

Käytetty

Ei kai kukan laita rahojaan teräketjuöljyn ostamiseen, jolla jäteöljyä on.
Parikymmentä vuotta olen jäteöljyä käyttänyt, eikä ainuttakaan ongelmaa ole ollut. Sen kun katsoo, ettei astian pohjasakkaa sahaan kaada. Kirkas vaihteistoöljy on siisteintä käyttää.

Ja ikinä en ole kärkipyörää rasvannut, enkä mitään muitakaan neulalaakereita. Ne saa öljystä kyllä tarpeeksi voitelua.

Ja jo uudestakin teräketjusta olen rälläköinyt puruhampaan matalaksi, niin ei tarvi sahaa ylimääräistä huudattaa ja painaa puuta vasten.
Ketjun voi sitten viilata niin loppuun asti, kunnes ensimmäinen hammas katkeaa. Sitten se on loppu.

42

22775

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zsedee

      Hyvä tuuri sulla on ollut, jos noilla keinoilla et ole saanut pariinkymmeneen vuoteen sahaa hajalle. Eipä silti, kyllä hyvä saha aika pitkään pelaa vaikka ohjekirjan määräyksiä huoltoväleistä ym. ei niin vimpanpäälle noudattaiskaan.

    • biota

      jätskärii sahaan ja maahan,ja vielä omaan pihaan ja kaivoon,voi tuumata että olipa järkevää ja nerokasta!!

      • Käytetty

        Ensiksikin, saat anteeksi kommunikointitaitosi puutteet ja toiseksi tietämättömyytesi ko asiasta.

        Mitä eroa on luonnon kannalta jäteöljyllä ja kaupasta ostetulla teräketjuöljyllä?
        Ei mitään. Molemmat ovat sitä samaa ainetta, jonka bakteerit maastossa syövät. Kuka on puhunut maahan kaatamisesta?

        Ja kaivossa tulee harvoin sahattua, varsinkaan meidän porakaivossa.


      • uusi
        Käytetty kirjoitti:

        Ensiksikin, saat anteeksi kommunikointitaitosi puutteet ja toiseksi tietämättömyytesi ko asiasta.

        Mitä eroa on luonnon kannalta jäteöljyllä ja kaupasta ostetulla teräketjuöljyllä?
        Ei mitään. Molemmat ovat sitä samaa ainetta, jonka bakteerit maastossa syövät. Kuka on puhunut maahan kaatamisesta?

        Ja kaivossa tulee harvoin sahattua, varsinkaan meidän porakaivossa.

        Käytettyjä öljyjä ei kannata käyttää ja mustia öljyjä ei missään tapauksessa. Puhdistamattomat käytetyt sisältävät metalleja ym. epäpuhtauksia ja tekevät haittaa sahalle että ympäristölle. Teräketjuöljykin on jäteöljyä, mutta puhdistettua sellaista. Se ero niillä on. Itse en kyllä kehtaisi paskaöljyjä sahaani laittaa. Sen verran omia maitani arvostan. Ja jos näin tekisin niin pitäisin ainakin omana tietonani...


      • Mika
        uusi kirjoitti:

        Käytettyjä öljyjä ei kannata käyttää ja mustia öljyjä ei missään tapauksessa. Puhdistamattomat käytetyt sisältävät metalleja ym. epäpuhtauksia ja tekevät haittaa sahalle että ympäristölle. Teräketjuöljykin on jäteöljyä, mutta puhdistettua sellaista. Se ero niillä on. Itse en kyllä kehtaisi paskaöljyjä sahaani laittaa. Sen verran omia maitani arvostan. Ja jos näin tekisin niin pitäisin ainakin omana tietonani...

        Olen näihin päiviin asti, ainakin viimeiset 25 vuotta laittanut auton vanhat moottoriöljyt sahan ketjun voiteluun ja ei ole ollut mitään ongelmia.
        On naurettavaa vaatia öljyltä voiteluominaisuuksia, jos sen terä heittää maastoon. Ja terän, rattaiden, laikan voiteluun riittää ihan hyvin mikä tahansa liukas nestemäinne aines vaikka ruokaöljy.
        Ja muuten: olen tuonut työpaikalta kaikenlaista mahdollista käytettyä öljyä ja laittanut sen moottorisahaan; mitään ongelmia ei ole.


      • voitelija
        Mika kirjoitti:

        Olen näihin päiviin asti, ainakin viimeiset 25 vuotta laittanut auton vanhat moottoriöljyt sahan ketjun voiteluun ja ei ole ollut mitään ongelmia.
        On naurettavaa vaatia öljyltä voiteluominaisuuksia, jos sen terä heittää maastoon. Ja terän, rattaiden, laikan voiteluun riittää ihan hyvin mikä tahansa liukas nestemäinne aines vaikka ruokaöljy.
        Ja muuten: olen tuonut työpaikalta kaikenlaista mahdollista käytettyä öljyä ja laittanut sen moottorisahaan; mitään ongelmia ei ole.

        Yhtä sun toistahan ihmiset tietämättömyyttään ja väliinpitämättömyyttään tekevät. Tosiasia on kuitenkin se, että öljyssä olevat metallit ja muut epäpuhtaudet kuluttavat terää, terälevyä ja nokkapyörää nopeammin kuin puhtaat öljyt. Itse pitäisin sitä kuitenkin pienenä ongelmana suhteessa siihen mitä etenkin musta voiteluöljy aiheuttaa ympäristölle. Se on ongelmajätettä joka ei kuulu missään tapauksessa metsään. 6 euroa maksoin viimeksi 10 l teräketjuöljystä, joten ei pitäisi ainakaan hinnasta olla kiinni. Jotkut voivat pitää asiaa pienenä, mutta minulle tämä on periaatekysymys. Jos otan luonnosta leipäni, vähintä mitä voin tehdä on ottaa se kuormittamatta tarpeettomasti ympäristöä.


      • Käytetty
        voitelija kirjoitti:

        Yhtä sun toistahan ihmiset tietämättömyyttään ja väliinpitämättömyyttään tekevät. Tosiasia on kuitenkin se, että öljyssä olevat metallit ja muut epäpuhtaudet kuluttavat terää, terälevyä ja nokkapyörää nopeammin kuin puhtaat öljyt. Itse pitäisin sitä kuitenkin pienenä ongelmana suhteessa siihen mitä etenkin musta voiteluöljy aiheuttaa ympäristölle. Se on ongelmajätettä joka ei kuulu missään tapauksessa metsään. 6 euroa maksoin viimeksi 10 l teräketjuöljystä, joten ei pitäisi ainakaan hinnasta olla kiinni. Jotkut voivat pitää asiaa pienenä, mutta minulle tämä on periaatekysymys. Jos otan luonnosta leipäni, vähintä mitä voin tehdä on ottaa se kuormittamatta tarpeettomasti ympäristöä.

        perustelusi. Elämässä on asioita joita ei voi järjellä selittää. Tunteille on annettava niille kuuluva arvo.

        Viherpipertäjä minäkin tässä kohtaa. Arvostan öljyä. En kaada sitä maahan, en polta lämmitykseen. Perheen autojen keskikulutus alle viiden litran.

        Mutta kun minulla sattuu tuota tarpeetonta öljyä olemaan, niin en kierrätä sitä keräyspisteen, siivilöijän, pakkaajan ja kaupan kautta takaisin kotiin, koska minulla on jo sitä mitä tarvitsen. Öljy, joka juuri voiteli kalliin turboni, saa tehdä viimeisen voitelun teräketjulleni.
        Säästyneillä rahoilla saan enemmän ketjuja ja laippoja, kuin mitä tarvitsen.
        Näin minä ajattelen. Olkoon se sitten sitä tietämättömyyttä.


      • MOK
        Käytetty kirjoitti:

        perustelusi. Elämässä on asioita joita ei voi järjellä selittää. Tunteille on annettava niille kuuluva arvo.

        Viherpipertäjä minäkin tässä kohtaa. Arvostan öljyä. En kaada sitä maahan, en polta lämmitykseen. Perheen autojen keskikulutus alle viiden litran.

        Mutta kun minulla sattuu tuota tarpeetonta öljyä olemaan, niin en kierrätä sitä keräyspisteen, siivilöijän, pakkaajan ja kaupan kautta takaisin kotiin, koska minulla on jo sitä mitä tarvitsen. Öljy, joka juuri voiteli kalliin turboni, saa tehdä viimeisen voitelun teräketjulleni.
        Säästyneillä rahoilla saan enemmän ketjuja ja laippoja, kuin mitä tarvitsen.
        Näin minä ajattelen. Olkoon se sitten sitä tietämättömyyttä.

        ... se tietenkin on sahan öljypumppu, joka jäteöljyä käytettäessä periaatteessa voisi vaurioitua. Käytännössä jos esim. käytettyä laskeutunutta vaihteistoöljyä käyttää teräöljynä, taitaa vaurioitumisriski olla aika lailla teoreettinen. Tietenkään sahan valmistaja ei ota tuossa asiassa mitään riskiä, eli jäteöljyn käyttö kielletään ohjekirjassa.

        Luonnon kannalta minun mielestäni öljy on öljyä, olipa sitten kysymyksessä puhdistettu jäteöljy ("teräketjuöljy") tai puhdistamaton. Suuntaus kai tuossakin asiassa on kasviperäisten öljyjen käyttöön, mutta niitä odotellessa entinen käytäntö jatkuu.


      • oiloiloil
        MOK kirjoitti:

        ... se tietenkin on sahan öljypumppu, joka jäteöljyä käytettäessä periaatteessa voisi vaurioitua. Käytännössä jos esim. käytettyä laskeutunutta vaihteistoöljyä käyttää teräöljynä, taitaa vaurioitumisriski olla aika lailla teoreettinen. Tietenkään sahan valmistaja ei ota tuossa asiassa mitään riskiä, eli jäteöljyn käyttö kielletään ohjekirjassa.

        Luonnon kannalta minun mielestäni öljy on öljyä, olipa sitten kysymyksessä puhdistettu jäteöljy ("teräketjuöljy") tai puhdistamaton. Suuntaus kai tuossakin asiassa on kasviperäisten öljyjen käyttöön, mutta niitä odotellessa entinen käytäntö jatkuu.

        Luonnon kannalta tuo "öljy kuin öljy" ajattelu on kyllä arvelluttava. Käytetyssä voiteluöljyssä ongelma luonnonkin kannalta on nimenomaan öljyyn liuenneet ja sekoittuneet epäpuhtaudet. Tässä suhteessa dieselmoottoriöljy pahinta. Kirkkaat jäteöljyt eivät ole niin paha ongelma.


      • biota
        oiloiloil kirjoitti:

        Luonnon kannalta tuo "öljy kuin öljy" ajattelu on kyllä arvelluttava. Käytetyssä voiteluöljyssä ongelma luonnonkin kannalta on nimenomaan öljyyn liuenneet ja sekoittuneet epäpuhtaudet. Tässä suhteessa dieselmoottoriöljy pahinta. Kirkkaat jäteöljyt eivät ole niin paha ongelma.

        kokeilkaapa tehdä hirsitöitä sillä jäteöljyllä.voi olla että jälki on aika sottasta.hehe!


      • Metsuristi
        biota kirjoitti:

        kokeilkaapa tehdä hirsitöitä sillä jäteöljyllä.voi olla että jälki on aika sottasta.hehe!

        Eiköhän nämä jäteöljyjen roiskijat ole kuitenkin niitä takapihan risukon karsijoita...


      • tämäkin.
        Metsuristi kirjoitti:

        Eiköhän nämä jäteöljyjen roiskijat ole kuitenkin niitä takapihan risukon karsijoita...

        Teräketjuöljyt on suodatettua ja sitkostettua jäteöljyä, siis ainoastaan teollisuuden kirkkaita öljyjä.


      • öljystä
        voitelija kirjoitti:

        Yhtä sun toistahan ihmiset tietämättömyyttään ja väliinpitämättömyyttään tekevät. Tosiasia on kuitenkin se, että öljyssä olevat metallit ja muut epäpuhtaudet kuluttavat terää, terälevyä ja nokkapyörää nopeammin kuin puhtaat öljyt. Itse pitäisin sitä kuitenkin pienenä ongelmana suhteessa siihen mitä etenkin musta voiteluöljy aiheuttaa ympäristölle. Se on ongelmajätettä joka ei kuulu missään tapauksessa metsään. 6 euroa maksoin viimeksi 10 l teräketjuöljystä, joten ei pitäisi ainakaan hinnasta olla kiinni. Jotkut voivat pitää asiaa pienenä, mutta minulle tämä on periaatekysymys. Jos otan luonnosta leipäni, vähintä mitä voin tehdä on ottaa se kuormittamatta tarpeettomasti ympäristöä.

        tuskin sellainen autonmoottori kovin pitkään pyörii jonka öljyissä on metallia niin paljon, että sahanketju ja laippa kuluu.


      • voitelija kirjoitti:

        Yhtä sun toistahan ihmiset tietämättömyyttään ja väliinpitämättömyyttään tekevät. Tosiasia on kuitenkin se, että öljyssä olevat metallit ja muut epäpuhtaudet kuluttavat terää, terälevyä ja nokkapyörää nopeammin kuin puhtaat öljyt. Itse pitäisin sitä kuitenkin pienenä ongelmana suhteessa siihen mitä etenkin musta voiteluöljy aiheuttaa ympäristölle. Se on ongelmajätettä joka ei kuulu missään tapauksessa metsään. 6 euroa maksoin viimeksi 10 l teräketjuöljystä, joten ei pitäisi ainakaan hinnasta olla kiinni. Jotkut voivat pitää asiaa pienenä, mutta minulle tämä on periaatekysymys. Jos otan luonnosta leipäni, vähintä mitä voin tehdä on ottaa se kuormittamatta tarpeettomasti ympäristöä.

        teräketjuöljyä saa kun antaa sen huom. ei vanhan moottoriöljyn, vaan vaihteisto/hydrauliöljyn
        seistä kanisterissa muutaman kuukauden että epäpuhtaudet valuu pohjalle ja sen jälkeen kaataa sen varovasti puhtaaseen astiaan,on varmasti kaupan teräketjuöljyn veroista muuten paitsi hinnaltaan.


      • mörkö
        kawasaki250 kirjoitti:

        teräketjuöljyä saa kun antaa sen huom. ei vanhan moottoriöljyn, vaan vaihteisto/hydrauliöljyn
        seistä kanisterissa muutaman kuukauden että epäpuhtaudet valuu pohjalle ja sen jälkeen kaataa sen varovasti puhtaaseen astiaan,on varmasti kaupan teräketjuöljyn veroista muuten paitsi hinnaltaan.

        Kyllä tuolla puhdistetulla öljyllä kotitarvehommia tekee kunhan säätää pumpun siihen malliin, että menee samassa tahdissa tankki öljyä ja tankki bensaa. Kaupan teräöljyssähän on lisätty hartsia tms. sitkistämään öljyä, jottei sitä tarvi käyttää niin paljoa. Kasvisöljyissä, kuten rypsiöljyssä, on jo luonnostaan tarttumisominaisuus, joten sitä kuluu hyvin vähän. Muistaakseni oli niin, että 3-4 tankillista vähintään saattoi polttaa bensaa yhdellä öljytankilla ja laippa eikä ketjun pohja kulunut oikeastaan ollenkaan. Voi olla että aineet on parantuneet ennestään 20 vuodessa...

        Jo 80-luvulla oli semmonen määräys yhtiöllä, että ainostaan "bio-öljyä" sai käyttää teräöljynä ja 2T-seosöljynä pohjavesialueella.

        Tuota purupiikin pois viilaamista en ymmärrä. Kyllä sitä viilataan sen mukaan kun leikkuuhammas kuluu. Sillon leikkuusyvyys pysyy jokseenkin vakiona koko ketjun käyttöajan. EIhän tuommosella loppuun viilastulla ketjulla voi edes puuta karsia, ja niittaukset rasittuu niin, jotta ketju katkiaa ennen aikojaan. Oottako muuton nähneet kun ketju lähtee siepottomasta sahasta 30m/s...?

        Kärkipyörän rasvaaminen on täysin riippuvainen laipan rakenteesta, ja siinä pääosin kärkipyörän laakerin välyksestä. Jos jäteöljyllä sahaat ja pumppu on täysillä, niin ei tartte kärkipyörää rasvata... kyllä laippa on loppuun kulunut paljon ennen kärkipyörää...

        Minkähänlaista terälaipan voitelua ne mahtaa käyttää motoissa nykyään, taitaa olla jo EP-öljyä, kun pintapaineet on toista luokkaa kuin sahan kanssa...


      • alkup..
        mörkö kirjoitti:

        Kyllä tuolla puhdistetulla öljyllä kotitarvehommia tekee kunhan säätää pumpun siihen malliin, että menee samassa tahdissa tankki öljyä ja tankki bensaa. Kaupan teräöljyssähän on lisätty hartsia tms. sitkistämään öljyä, jottei sitä tarvi käyttää niin paljoa. Kasvisöljyissä, kuten rypsiöljyssä, on jo luonnostaan tarttumisominaisuus, joten sitä kuluu hyvin vähän. Muistaakseni oli niin, että 3-4 tankillista vähintään saattoi polttaa bensaa yhdellä öljytankilla ja laippa eikä ketjun pohja kulunut oikeastaan ollenkaan. Voi olla että aineet on parantuneet ennestään 20 vuodessa...

        Jo 80-luvulla oli semmonen määräys yhtiöllä, että ainostaan "bio-öljyä" sai käyttää teräöljynä ja 2T-seosöljynä pohjavesialueella.

        Tuota purupiikin pois viilaamista en ymmärrä. Kyllä sitä viilataan sen mukaan kun leikkuuhammas kuluu. Sillon leikkuusyvyys pysyy jokseenkin vakiona koko ketjun käyttöajan. EIhän tuommosella loppuun viilastulla ketjulla voi edes puuta karsia, ja niittaukset rasittuu niin, jotta ketju katkiaa ennen aikojaan. Oottako muuton nähneet kun ketju lähtee siepottomasta sahasta 30m/s...?

        Kärkipyörän rasvaaminen on täysin riippuvainen laipan rakenteesta, ja siinä pääosin kärkipyörän laakerin välyksestä. Jos jäteöljyllä sahaat ja pumppu on täysillä, niin ei tartte kärkipyörää rasvata... kyllä laippa on loppuun kulunut paljon ennen kärkipyörää...

        Minkähänlaista terälaipan voitelua ne mahtaa käyttää motoissa nykyään, taitaa olla jo EP-öljyä, kun pintapaineet on toista luokkaa kuin sahan kanssa...

        Saattaa olla persoonallinen tapa käsitellä ketjua.
        Olen syksyn taas ollut ranka ja kuitumetsässä.
        Ajoin ketjun niin loppuun kuin mahdollista. En nähnyt mitään syytä vaihtaa aikaisemmin, koska puri paremmin, kuin se uusi, jonka sitten vaihdoin.
        Päivän käytön jälkeen otin uudesta ketjusta rälläkällä puruhampaasta osan pois, koska se ei mielestäni ollut niin joutuisa leikkaamaan kuin olisi voinut olla. Ketjun iän aikana lyhennän hampaita ehkä kolmisen kertaa, sen kummemmin mittailematta. Molemmin puolin pitää ottaa saman verran pois, ettei puolla.
        Kyllä sen purusuihkusta polvessa tuntee, milloin tavaraa tulee kunnolla.


      • Metsuri
        alkup.. kirjoitti:

        Saattaa olla persoonallinen tapa käsitellä ketjua.
        Olen syksyn taas ollut ranka ja kuitumetsässä.
        Ajoin ketjun niin loppuun kuin mahdollista. En nähnyt mitään syytä vaihtaa aikaisemmin, koska puri paremmin, kuin se uusi, jonka sitten vaihdoin.
        Päivän käytön jälkeen otin uudesta ketjusta rälläkällä puruhampaasta osan pois, koska se ei mielestäni ollut niin joutuisa leikkaamaan kuin olisi voinut olla. Ketjun iän aikana lyhennän hampaita ehkä kolmisen kertaa, sen kummemmin mittailematta. Molemmin puolin pitää ottaa saman verran pois, ettei puolla.
        Kyllä sen purusuihkusta polvessa tuntee, milloin tavaraa tulee kunnolla.

        On mennyt bioöljyyn Käytän sitä terveys ja ympäristö syisä. Hengittäähän sitä öljysumua.Haittana on,jos sahaa ei käytä n.kuukauteen,öljypumppu jumittuu ja.. :(


      • Jope Jonsered
        Metsuri kirjoitti:

        On mennyt bioöljyyn Käytän sitä terveys ja ympäristö syisä. Hengittäähän sitä öljysumua.Haittana on,jos sahaa ei käytä n.kuukauteen,öljypumppu jumittuu ja.. :(

        Kyllä terveys ja ympäristö on ehdottomasti etusijalla! Ja mökkisahureille vinkiksi, että jos ei ole varaa kunnon öljyjä hankkia niin kannattaa ne metsurileikit jättää asiansa osaaville ammattimiehille.


      • alkup.
        Jope Jonsered kirjoitti:

        Kyllä terveys ja ympäristö on ehdottomasti etusijalla! Ja mökkisahureille vinkiksi, että jos ei ole varaa kunnon öljyjä hankkia niin kannattaa ne metsurileikit jättää asiansa osaaville ammattimiehille.

        että keskimäärin rypsihehtaarilta saadaan n. 500l öljyä. Jokainen litra tarvii n. kilon lannoitetta. Jokainen lannoitekilo tarvii valmistukseen n. litran öljyä.


      • lannoitteeksi
        alkup. kirjoitti:

        että keskimäärin rypsihehtaarilta saadaan n. 500l öljyä. Jokainen litra tarvii n. kilon lannoitetta. Jokainen lannoitekilo tarvii valmistukseen n. litran öljyä.

        Kyllä rypsi kasvaa komeesti paskan voimallakin, ja teolliseen käyttöön menevässä tavarassa ei rikkakasvin siemenetkään haittaa.

        Ja ei taida kilo rypsiä tarvita ihan kiloa keinolannnoitetta...


      • alkup...
        lannoitteeksi kirjoitti:

        Kyllä rypsi kasvaa komeesti paskan voimallakin, ja teolliseen käyttöön menevässä tavarassa ei rikkakasvin siemenetkään haittaa.

        Ja ei taida kilo rypsiä tarvita ihan kiloa keinolannnoitetta...

        on se, ettei saasteetonta öljyä ole olemassakaa.
        Hieman tarkennan aiempaa. Jokainen typpikilo tarvii litran öljyä. Mutta kaikki kulutus huomioiden energiatase kasviöljyn tuotannossa ei ole juuri plussalla.

        Minulle on ihan sama mitä öljyä kukin käyttää. Pääasia on, että saa tehdä niinkuin haluaa.

        Mutta mustavalkea ajattelu kaupan öljyn saasteettomuudesta ja käytetyn öljyn saastuttavuudesta ei ole oikein.


      • lannoittaja
        alkup... kirjoitti:

        on se, ettei saasteetonta öljyä ole olemassakaa.
        Hieman tarkennan aiempaa. Jokainen typpikilo tarvii litran öljyä. Mutta kaikki kulutus huomioiden energiatase kasviöljyn tuotannossa ei ole juuri plussalla.

        Minulle on ihan sama mitä öljyä kukin käyttää. Pääasia on, että saa tehdä niinkuin haluaa.

        Mutta mustavalkea ajattelu kaupan öljyn saasteettomuudesta ja käytetyn öljyn saastuttavuudesta ei ole oikein.

        Minullapa se pihvi on siinä sontaläjässä, ja sen tuottamiseen ei tarvita tippaakaan maaöljyä, kun muokkaustyöt voi tehdä vaikka käsipelissä.

        Mutta siinä olet oikeassa, että ei se kaupan öljy tee sen autuaammaksi eikä taivaosuutta kasvata enempää kuin itse puhdistettu jäteöljy.


      • alkup..
        lannoittaja kirjoitti:

        Minullapa se pihvi on siinä sontaläjässä, ja sen tuottamiseen ei tarvita tippaakaan maaöljyä, kun muokkaustyöt voi tehdä vaikka käsipelissä.

        Mutta siinä olet oikeassa, että ei se kaupan öljy tee sen autuaammaksi eikä taivaosuutta kasvata enempää kuin itse puhdistettu jäteöljy.

        Oikeassa olet siinä läjäjutussa. Ainoa ongelma on siinä, ettei siitä riitä niille joilla ei sitä ole. Siksi tarvitaan Kemiraa, tai mikä se nyt lienee.
        Tuolla ekolaihon sivuilla puhuttiin luomuöljyä saatavan muistaakseni 250 l/ha. Tarttis saada enemmän.


      • sahan turmio
        öljystä kirjoitti:

        tuskin sellainen autonmoottori kovin pitkään pyörii jonka öljyissä on metallia niin paljon, että sahanketju ja laippa kuluu.

        NO, eihän se teräketju taida heikoin lenkki jutussa olla, vaan öljypumppu saattaa kulahtaa ennenaikaisesti. Ja toisaalta eikös oikein säästäväinen käytä jäteöljyä myös polttoaineen seassa. Itse olen sellainen harrastelija mutta itse en sahaani jäteöljyllä lähtisi pilaamaan!


    • ketjun

      liiallisessa viilaamisessa se haittapuoli, että karsiessa saha pomppii v:mäisesti. Maltahan vähän sen puruhampaan laskemisen kanssa. Puree kyllä, kunhan viilaset pari kertaa päivän aikana. Käy myös kytkimen päälle, jos lasket puruhammasta liikaa.

      • alkup..

        varmaankin ammattilaiselta. Noinhan se menee ja ammattikäytössä kannattaa niin tehdä.

        Oma harrastajan mielipide:Kuitenkin tärkeintä on leikkuusnopeus. Kun puru on kunnon taltanlastua, eikä hiontapölyä, eikä sahaa tarvi liikaa huudattaa, eikä painaa, niin silloin se tuntuu hyvältä.Mittaliuskan ohjeiden mukainen alennus tuntuu liian vähältä.Ohkaisiin puihin saa maksimileikkuun saavuttamiseksi olla paksu lastu.Miinusta on sitten joskus karsinnassa terän tärinä. Hätäisenä, liukkaitten viilojen omistajana olen hampaat alentanut rälläkällä.


      • matti-56
        alkup.. kirjoitti:

        varmaankin ammattilaiselta. Noinhan se menee ja ammattikäytössä kannattaa niin tehdä.

        Oma harrastajan mielipide:Kuitenkin tärkeintä on leikkuusnopeus. Kun puru on kunnon taltanlastua, eikä hiontapölyä, eikä sahaa tarvi liikaa huudattaa, eikä painaa, niin silloin se tuntuu hyvältä.Mittaliuskan ohjeiden mukainen alennus tuntuu liian vähältä.Ohkaisiin puihin saa maksimileikkuun saavuttamiseksi olla paksu lastu.Miinusta on sitten joskus karsinnassa terän tärinä. Hätäisenä, liukkaitten viilojen omistajana olen hampaat alentanut rälläkällä.

        Itse olen käyttänyt seuraavaa testiä. Runkoa pätkiessäni olen helpannut etukahvasta ja leikkuu jatkuu, asia OK. Vaan jos lastu loppuu saman tien on syytä epäilla puruhampaita


    • Sahaaja Lounais-Suom

      Kannetaan oma korsi kekoon ja. Olen käyttänyt jäteöljyä 20 vuotta kuten viestin aloittajakin. Tosin en ihan aina mutta sen verran, että todistettavasti olen nähnyt sahan hajoavan ihan jostain muualta kuin öljypumpusta

      Puhdas öljy on miellyttävämpi käyttää, ja sitäkin on tullut kaadeltua sekä 10/30 perustavaraa että 80/90 mitä lie vaihteistoöljyä. Ironisesti sanon, että koneliikkeen teräöljyyn olin kaikkein pensein, kun ajattelin kerrankin repäistä ja ostaa oikein 5 litran purkin, josta piti maksaa mielestäni härskit 8 euroa. Tummaa jäteöljyähän se oli, joten törsäys jäi yhdeksi kerraksi, ja jatkoin auton vanhojen öljyjen käyttöä. uusia ölyjä käytän jos auton öljynvaihdosta on aikaa ja hyllyllä sattuu olemaan. Rypsiöljyn sitkoisuudesta joku täällä kehui, että kuluu mukamas vähemmän. tämä ei pitänyt ainakaan omassa sahassani paikkansa, vaan sitä kului se sama määrä kun muutakin tavaraa.

      Puruhampaan hionnassakin olen viestin aloittaneen kanssa samaa mieltä, ja olen päätynyt siihen ihan kokeilun kautta. Oikein hymyilytti kun eräs tuttuni kehui uuden sahan ostolla, ja puoli tuntia uudella terällään sahattuaan, alkoi tulla sahanpurua ja ärräpäitä. en kuitenkaan viitsinyt kertoa oman sahani "superpurennan salaisuutta", kun uuden sahan ostaja olisi pitänyt terän hiomista laikalla hulluna ideana, vastoin ohjekirjan piiruntarkkoja kaidan tien ohjeita kun on.

      Kai se tässä maailmassa liene jokaisen asia miten sahanterää terottaa ja millä öljyää, mutta kokemus on paras opettaja. luonnonsuojeluviisastelut jätän omaan arvoonsa.

      • 1012

        Teräketjuöljyn väri voi vaihdella esim. sinun kertomastasi tummasta vihreään ja jopa punaisen siniseen. Ei tumma ole välttämättä jäteöljyä vaan se voi olla eri neitseellisten öljylaatujen mix.

        Tämä sinulle tiedoksi. että teräketjuöljy ei ole millään suurimmilla tuottajilla jäteöljypohjainen kuten Teboil, Neste ja Shell.

        Raaka-ainepohjaan lisätään sitkoaineita terää varten, että kulutus olisi pienempi ja voitelu parempi. Talvellakin nämä tuotteet eroavat viskositeltaan toisistaan kuten esim. Teboililla eri vuodenaikoja varten.

        Suomalaiset "alkuperäiset" valmistajat eivät käytä siis mitään raskasmetalleja sisältäviä jäteöljyjä tuotannossa, koska esim. tuotannon putkistojen huuhtelussa syntyy tarpeeksi priimaa raaka-ainetta ja muussakin hävikissä lisäksi.

        Jotenkin tuntuu, että täällä kaikki ovat asiantuntijoita alallaan mutta oikeata tietoa ei ole ollenkaan.

        nimimerkki: "Joskus öljyjen tuotannossa mukana ollut".


    • Klapimies

      Pientä se on teräketjuöljyn saastuttaminen verrattuna siihen kuinka paljon näiden isojen koneiden hydrauliikka ja naftaputkien vuodot aiheuttavat. Kyllä on järkyttävää katseltavaa nämä kylmäasemien tankkauspisteet ympäristöineen. Löyhkäkin tuntuu satojen metrien etäisyydelle.

    • puteritsi1

      Vaihdoin autooni moottoriöljyt. Pasahti päähän, voisiko tätä kierrättää teräketjuöljynä? Siispä nettiin vastausta etsimään. Ja kas, sama asia oli askarruttanut monia. Mutta. Se ongelman ratkaisu. Jäi edelleenkin omaan harkintaan. Kiitos kuitenkin kaikille keskustelijoille monista mielenkiintoiista näkökulmista!

    • Metsuri

      Älkää menkö lakemaan puruhammasta liikaa. Siinä tulee takapotkun vaara. Jos ei leikkaa vaikka millin alhaalla on terän teroituksessa vikaa. Ilman puruhammasta kiikkuu saha silmille varmasti. Puruhammas kiertää takapotkualueella terää eettei se kiiku. Siellä on terävalmistajilla ohjeet ja sahavalmitajilla mainintaa asiasta. Hammas voidaan kyllä viilata käsivaraltakin.

    • Metsuri

      Ja siitä kärkipyörästä. Rasvakkaa sitä kunnon rässillä niin huomaatte kyllä että se kannattaa. Kun kaasun löysää niin terä jää pyörimään ja huilaa kevyesti käsillä. Öljyvoitelulla ei huilaa niin kevyesti Ja jos pistämällä sahaa ei kestä pyörä ilman rasvausta. Siihen pitää olla sellainen pistoolimallin rässi ja EP-00 rasvaa että se rasvaa menee ja toimii siellä missä sen pitää ollakkin. Niillä suorilla rässeillä ette saa sitä rasvaan. Se joka rasvaa kunnolla tietää kyllä mikä ero siinä on että teho menee leikkaamiseen eikä terän pyörittämiseen.

    • rikkimenee

      Mitähä runko laakereiden stefat tykkää tuosta jäteölystä ? Ainakin vanhemmissa sahoissa ne on suoraan teräkejuöljyn kanssa tekemisissä. Vaikka ei siinä jäteölyssä varmaan paljoa metallia ole, mutta kyllä se pienikin metalli määrä varmasti jotain haittaa saa aikaan. Vois ajatella että stefan vaihto tulee nopeammin vastaan jäteöljyä käyttäessä kun kunnon teräketju öljyä käyttäessä.

      Vaikka jäteöljyn käyttö tulisinkin halvemmaksi niin en sitä omaan sahaani silti laittaisi, todennäköisesti uuden sahan osto tulee nopeammin tuolla pienellä nuukailulla. Joten katson halvemmaksi käyttää kunnon teräkejuöljyä.

    • mooottoooooori

      Aivan sama mitä sinne työntää, jos paska ottaa laukee ostaa uuden.

      • voivoivoivpoivoi

        mulla on varaa ostaa teräketjuöljyä vaikka olen köyhä. En viitsi pelata haisevilla ongelmajätteillä. Sitä on säästäväisyyttä ja sitä on saituutta. Jälkimmäiset keksii mitä ovelimpia syitä motiiveilleen..


      • fiksuajattelutapa

        Luulen että tuon asenteen omaava työntekiä lentäis kun leppäkeihäs työpaikalta, kun ei välitetä yhtään työvälineistä. Tulee muuten pirun kalliit talven polttopuut jos pitää joka kesäksi hommata uutta sahaa, vielä jos sahan hinta on 500€ luokkaa.
        Mutta eihän siinä mitään jos sahaajalla on rahaa kun roskaa :D

        Alan vähitellen ymmärtämään miksi jotkut ihmisten sahat on niin huonossa kunnossa.


    • millinpäälle

      Itse en käyttäisi jäteöljyä sahan teräketjuöljynä, mutta enpä minäkään kärkipyörää tai laakereita sahastani ole viimeiseen kymmeneenvuoteen voidellut. Ketjut olen vaihtanut kyllä melko usein. Öljynä olen käyttänyt vain ja ainoastaan teboilin teräketjuöljyä.

    • 346xp

      Ei ehkä hirveesti merkitystä, koska teräketjuöljy ei kierrä moottorissa, mutta aito teräketjuöljy on sitkeämpää ja pysyy paremmin ketjussa ja varmaan myös voitelee sen paremmin.

    • Anonyymi

      Semmosta vaan että aikoinaan kirvesmiehen verkkovirtaketjusahasta suli se muovinen teräketjuöljysäiliö, kun laitettiin sinne puhdasta, uutta moottoriöljyä. Sen jälkeen olen pitäytynyt ihan virallisissa teräketjuöljyissä...

    • Anonyymi

      Käytetty munkkiöljy on sahassa parasta. Tulee vaan vesi kielelle, kun pistää metsää nurin.

      Sitä käytän suodatettuna dieselin joukossakin. Pikaruokapaikkojen uppopaistoöljyt ei oo niin hyviä, kun haisevat ranskalaisille perunoille, mutta niilläkin mersu kulkee.

      Vanhat moottoriöljyt ruiskutan auton pohjaan ja loput menee polttoainetankkiin. Kun on hiekkapiha, niin ei haittaa vaikka se vähän ensin alkuu tiputtelee alleen.

      Naapuri polttaa kattilassaan meidän kylän korjaamon ylijäämäöljyjä. Kuulemma Ponssen hytikkaöljy palaa parhaiten. Kehuskelee aina kuinka talo ja navetta lämpiää ilmaisenergialla.

      • Anonyymi

        Minä lämmittelen vanhoilla auton renkailla joita saa rengasliikkeistä. Liikkeen ei tarvi toimittaa niitä kierrätykseen ja minä saan ilmaista lämpöä. Vähän on pirtti alkuun savussa mutta kun käyttää dieseliä sytykkeenä ja sytyttää päältä niin kyllä se sujuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe