Olen tosi pettynyt yliopistoon. Luulin että täällä opiskelu, oppiminen, olisi jotain kokonaisvaltaisempaa elämän ja sen ilmiöiden tarkastelua. Tämähän ei ole sen kummempaa pänttäämistä kun tähän asti muutenkaan! Tenttikirjoja vaan on hurjasti liikaa. 1000 sivun ulkoaoppiminen tuntuu olevan menestyneen yliopistotasoisen tiedonhankinnan mittari.
Tuntuu että epäonnistumisen vaara on jokaisessa suorituksessa, miten hyvin sitten yrittääkään. Välillä saa hyvän arvosana helposti, siis liian kevyin perustein, välillä tulee ykköstä vaikka olisi valmistautunut hyvin ja vastannut mielestään perusteellisesti. Kurssien opintoviikkomäärät eivät myöskään pidä paikkaansa: 2 ov:n kurssi voi tarkoittaa parille luentokerralle osallistumista ja luentopäiväkirjan laatimista tai sitten 800-1000 sivun tenttimistä, osin vielä vieraalla kielellä. Kun sitten yrittää suunnitella opiskelunsa mahdollisimman aikatehokkaasti, yksi ylityöläs kurssi kaataa kaikki muutkin aikataulut.
Olen suorittanut 4 vuodessa noin 180 opintoviikkoa, mutta gradu vaan puuttuu. Välillä tuntuu että siitä tulee sitten vihonviimeinen floppi. Ehkä olen myös ottanut liikaa opintoviikkoja suoritettavakseni, vähempikin olisi kyllä riittänyt.
Usein ajattelen, etten sovellu yliopistoon sen vaativuuden takia. Kuitenkin näitä aineita, joista olen kiinnostunut, ei opeteta missään muualla. Yleisestikin jaksan ja menestyn heti kun minulla on riittävästi aikaa ja luovia mahdollisuuksia innostua kurssista. Esim tenttiin pänttäämisen sijaan voin helposti kirjoittaa 20-30 sivun esseen, mikäli sen näkökulmavalintaan on vähääkään mahdollista vaikuttaa. Tuntuu siltä, että alkaa jo riittää ylhäältä päin annetut vaatimukset siitä, mitä kirjoja minun tulisi pitää kiinnostavina siinä määrin että jaksaisin lukea ne kannesta kanteen ulkoa. En myöskään ymmärrä niitä, jotka saavat parhaita arvosanoja yhden illan lukemisella. Samoin en juuri koskaan osaa spekuloida mahdollisilla tärpeillä vanhoja kysymyksiä kalastelemalla. Se tuntuu jotenkin epäreilulta näytöltä osaamisen suhteen, jos on valmistautunut vastaamaan vain tiettyihin kysymyksiin. Olen kai sitten vielä liian tunnollinenkin. Tällaista kiltteydestä ei kai palkita.
Että tällaistä lauantaiaamuun. Lähdenpä tästä kirjastoon lukemaan.
Opiskelu väsyttää minut hengiltä
9
3746
Vastaukset
- kyllä
opiskelu kannattaa jos olet älykäs :)
- Helleee
Tottakai pitää välillä juhlia. Onhan se tietysti hienoa olla kymmenen vuotta yliopistossa tutkimassa ja pänttäämässä, kun toiset on samaan aikaa töissä tienaamassa.
- mmm
Ehkäpä olet yrittänyt vähän liikaa. Riippuen ainevalinnoista, 180 ov 4 vuodessa on paljon. (Joo, ja jotkut väittelee jo tohtoriksi siinä ajassa, tiedetään...) Mutta normaaliopiskeluun olet ehkä vaatinut itseltäsi liikaa.
Tuo vanhojen kysmysten katselu ei minusta mitenkään ole väärin tai kyseenalaista. Eihän niistä kirjoista tarvitsekaan opetella ulkoa kaikkea, vaan nimenomaan yrittää löytää se keskeinen asia ja omaksua se. (Tämäkin jonkin verran ala- ja kurssikohtaista toki.) - Nyt et ole ymmärtänyt...
Ne kirjat pitäisi kyllä ymmärtääkin. Ja nekin kirjat, joista ei tykkää. Valitettavasti.
- kirjat
vaan on sellaisia että riittävä ymmärrys syntyy vasta lähes kaiken yksityiskohtaisen tiedon hallitsemisesta. Sitten ollaankin jo vaikka vahingossa siinä, että kirjat on tultu opeteltua ulkoa.
Jotkut tentaattorit kyselevät myös kysymyksiä, jotka eivät mittaa niinkään ymmärrystä vaan ulkolukuun perustuvaa osaamista. Oppiaineet on vaan niin erilaisia, lieneekö se sitten ongelma vai rikkaus. - siis on
kirjat kirjoitti:
vaan on sellaisia että riittävä ymmärrys syntyy vasta lähes kaiken yksityiskohtaisen tiedon hallitsemisesta. Sitten ollaankin jo vaikka vahingossa siinä, että kirjat on tultu opeteltua ulkoa.
Jotkut tentaattorit kyselevät myös kysymyksiä, jotka eivät mittaa niinkään ymmärrystä vaan ulkolukuun perustuvaa osaamista. Oppiaineet on vaan niin erilaisia, lieneekö se sitten ongelma vai rikkaus.missä? Jos ei ole valmis hallitsemaan yksityiskohtaista tietoa, taitaa olla paras hakeutua johonkin soveliaampaan opiskelupaikkaan. Mutta senhän aloittaja taitaa jo tietääkin.
- esim
siis on kirjoitti:
missä? Jos ei ole valmis hallitsemaan yksityiskohtaista tietoa, taitaa olla paras hakeutua johonkin soveliaampaan opiskelupaikkaan. Mutta senhän aloittaja taitaa jo tietääkin.
AMK:luun, sehän tässä ketjussa tuleekin seuraavaksi puheenaiheeksi, taas kerran.
- ei!
esim kirjoitti:
AMK:luun, sehän tässä ketjussa tuleekin seuraavaksi puheenaiheeksi, taas kerran.
Taitaa niistä jutuista varsin harva enää tykätä.
- Hesek
Yliopistossakin on niin erilaisia koulutusohjelmia, ettei yhden varassa kannata lähteä stereotypioimaan.
Eniten minua ihmetyttää, että et ole tyytynyt tekemään vain tutkintoasi, vaan olet haalinut kaikesta päätellen vähintäänkin yhden jos et kaksikin ylimääräistä sivuainetta. Niitä et voi edes sisällyttää tutkintoosi.
Jo 9 vuotta työelämässä olleena voin sanoa, että kannattaa tyytyä perustutkintoon ja kouluttautua vasta sitten työn ohessa eteenpäin. Itse räätälöidyt yliopinnot lähinnä aiheuttaa juuri tuota mistä nyt kärsit eli turhautumista. Niistä ei ole juuri mitään hyötyä työnhaussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833278
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli342625- 612248
Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.732229Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512171Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1102143Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.191917- 621894
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv191783- 861622