Kenellä on kokemuksia gps-vastaanottimen ja CD-merikartan toiminnoista.
Yritän siis tutustua gps navigointiin kannettavalla tietokoneella. Hankin CD-merikartan ja usp/gps-vastaanottimen. Nyt en kuitenkaan saa hommaa pelaamaan. CD-merikortin valikosta GPS->Seuranta ohjelma ilmoittaa että "Sarjaportin COM1 avaaminen ei onnistunut"?.
Ohjeissa kun puhutaan vain gps-paikannuslaitteen kytkemisestä sarjaporttiin. Miten saisin usp/gps-laitteen ymmärtämään karttaohjelmaa?
Mistä alan purkamaan ongelmaa etten sekota konetta aivan totaalisesti. Kaikki tiedot tervetulleita, kiitokset jo etukäteen!
CD-merikartta:
http://www.fma.fi/palvelut/merikartat/index_cd.php
GPS-vastaanotin:
Rikaline GPS-6010-UX5, GPS-vastaanotin USB
http://www.rikaline.com/gps_receiver.htm
GPS
16
20116
Vastaukset
- usb
GPS ei välttämättä ole asentunut com1 porttiin. kokeile muitakin com2, com3...
- sama
ongelma joka hoitui päivittämällä(ilmainen)karttaohjelman joka päivitti samalla usb-ajurin!
- Nimetön
Ongelma on siinä, että tietska ei hyväksy gepsin tietoa usb-väylän kautta, vaan konetta pitää hämätä kertomalla sille, että usb onkin oikeasti com-portti. Etsi netistä (gepsin sivuilta) päivitys, joka muuttaa usbin com-portiksi, tai kytke gepsi sovittella suoraan com-porttiin.
- GPS
Homma on edennyt siihen malliin että saan singaalin gps-vastaanottimelta koneelle. Tämä onnistui porttia vaihtamalla(com4).
Mukana tuli ohjelma jolla seurataan satelliitti yhteyksiä, tämä toimii kyllä ok. CD-karttaohjelma ei vieläkään tunnista gps-singaalia?.
Nyt joku kertoi että on päivittänyt karttaohjelman? Siis cd-merikarttaohjelman? Mistä tähän saa päivityksiä, ohjeista ei löydy tähän apua.
Kiitokset kaikille tähän astisista tiedoista!
- HDr
Tämä on CD-merikartta ohjelman ominaisuus, se osaa lukea NMEA dataa vain COM portista, ei USB'stä.
On olemassa erillaisia ohjelmia, joilla luodaan sarjaportti PC'hen.
Esim
http://www.freedownloadscenter.com/Search/virtual_com_driver.html- porteista
Noissa virtuaali COM porteissa on syytä huomioida yksi asia, automaattisilla asetuksilla osa luo portin COM13 tai vastaavan ja moni ohjelma hallitsee vain COM1-COM4 (MeriCD muistaakseni ymmärsi COM1-COM6 kunnolla) eli asetukset on syytä laittaa käsin kohdalleen tuossa virtuaaliCOM ajurissa. Käsiasetuksilla varmistuu lisäksi että ajurin porttinumero pysyy samana eikä sitä arvota jokakerta uudestaan.
Ja kaikissa virtuaaliCOM ajureissa tuo käsin asetus ei onnistu, kaverilla oli kesällä Bluetooth GPS jota ei saanut toimimaan koska tuota COM portin numeroa ei saanut muutettua, GPS palikan oma ohjelma kyllä toimi mutta karttaohjelmat ei kun COM porttina oli joku 13 tai 15 eikä ajurista saanut tuota muutettua. - Katsastusmies-1
porteista kirjoitti:
Noissa virtuaali COM porteissa on syytä huomioida yksi asia, automaattisilla asetuksilla osa luo portin COM13 tai vastaavan ja moni ohjelma hallitsee vain COM1-COM4 (MeriCD muistaakseni ymmärsi COM1-COM6 kunnolla) eli asetukset on syytä laittaa käsin kohdalleen tuossa virtuaaliCOM ajurissa. Käsiasetuksilla varmistuu lisäksi että ajurin porttinumero pysyy samana eikä sitä arvota jokakerta uudestaan.
Ja kaikissa virtuaaliCOM ajureissa tuo käsin asetus ei onnistu, kaverilla oli kesällä Bluetooth GPS jota ei saanut toimimaan koska tuota COM portin numeroa ei saanut muutettua, GPS palikan oma ohjelma kyllä toimi mutta karttaohjelmat ei kun COM porttina oli joku 13 tai 15 eikä ajurista saanut tuota muutettua.Itse käytän sekä USB- että sarjaporttiin kytkettäviä GPS laitteita samassa PC:ssä.
Magellan käyttää COM 1 porttia ja USB-GPS COM 4 porttia.
Homman pitäisi toimia. Oletko tarkistanut mikä on asetettu tiedonsiirtonopeus?
Käytän Meri-CD:tä hyvin vähän koska se ei ole mieluinen käyttöjärjestelmä. Siksi en muista kuinka siinä muutetaan tuo siirtonopeus.
OziExplorerissa jota pääsääntöisesti käytän, on helppo muuttaa tuota nopeutta ja mikäli se on esimerkiksi liian suuri homma ei pelaa.
Muistaakseni sopiva nopeus on 4800 baudia. 9600 ei toimi.
Eli kun kerrot että signaalia tulee mutta karttaohjelam ei toimi, on kyseessä jonkin suureen asetus joka tökkii.
Kokeilemalla eri vaihtoehtoja homma yleensä luonnistuu. - "Katsastusmiehelle"
Katsastusmies-1 kirjoitti:
Itse käytän sekä USB- että sarjaporttiin kytkettäviä GPS laitteita samassa PC:ssä.
Magellan käyttää COM 1 porttia ja USB-GPS COM 4 porttia.
Homman pitäisi toimia. Oletko tarkistanut mikä on asetettu tiedonsiirtonopeus?
Käytän Meri-CD:tä hyvin vähän koska se ei ole mieluinen käyttöjärjestelmä. Siksi en muista kuinka siinä muutetaan tuo siirtonopeus.
OziExplorerissa jota pääsääntöisesti käytän, on helppo muuttaa tuota nopeutta ja mikäli se on esimerkiksi liian suuri homma ei pelaa.
Muistaakseni sopiva nopeus on 4800 baudia. 9600 ei toimi.
Eli kun kerrot että signaalia tulee mutta karttaohjelam ei toimi, on kyseessä jonkin suureen asetus joka tökkii.
Kokeilemalla eri vaihtoehtoja homma yleensä luonnistuu.Olen käyttänyt useita vuosia Meri CD:tä.
kerrotko, mikä on siinä huonoa ja mikä siinä otsissa on parempaa.. olis ihan kiva tietää?
Meri cd on kuitenkin mielestäni ollut helppo ja kätevä käyttää.
On toki muitakin hyviä... ???... - hoopolainen
"Katsastusmiehelle" kirjoitti:
Olen käyttänyt useita vuosia Meri CD:tä.
kerrotko, mikä on siinä huonoa ja mikä siinä otsissa on parempaa.. olis ihan kiva tietää?
On toki muitakin hyviä... ???...Ozilla voin lisätä ja muokata käännepisteitä, reittejä ja trackeja, jotka voin sitten suoraan hiirellä klikkaamalla siirtää gepsiini. Plotterina cd-merikartta tosiaan toimii ihan hyvin, mutta muu kommunikointi gepsin kanssa ei suju.
- käyttöliittymästä
On toki muitakin hyviä... ???...Esimerkkinä se yleisin kiroamisen aihe mitä rannassa kuulee: veneellä liikuttaessa yleisin toiminto jota käytetään lienee zoomaus, kapeikossa tarkemmalle ja selällä taas laajemmalle -> todella "mukavaa" koittaa varsinkin aallokossa sihdata kursoria sinne työkalulaatikkoon oikean kuvakkeen kohdalle että saa vaihdettua lähennys/loitonnus toimintoja. Kaikissa muissa kokeilemissani navigointiohjelmissa on yksi kuvake zoomaukseen ja loitonnus/lähennys -> hiiren vasen/oikea painike jolloin ei tarvitse jatkuvasti sihtailla kursoria oikeaan paikkaan, lisäksi moni ohjelma osaa hyödyntää hiiren rullaa zoomauksessa.
Ja noin yleisesti ottaen hiiri ei ole liikkuvassa käytössä (esim. vene/auto yms.) se fiksuin tapa, lähes kaikki muut navigointiohjelmien valmistajat ovat tajunneet tehdä ohjelman käyttöliittymän niin että tärkeimmät toiminnot toimivat _helposti_ ja _järkevästi_ myös näppäimistöltä jolloin hiiren (ja kursorin tihrustamisen) voi unohtaa.
Tuosta on laitettu palautetta tuonne MeriCD:n tukipalveluun aika monen henkilön toimesta tästä lähiseudultakin mutta eipä tunnu olevan kiinnostusta korjata, ohjelmoinnin kanssa tekemisissä olevana voin vihjata että tuo muutos (muutaman näppäinkomennon lisääminen olemassaoleviin toimintoihin) veisi aikaa yhdeltä ohjelmoijalta muutaman tunnin, noin ensiapuna. Kunnollinen käyttöliittymän parannus on sitten vähän isotöisempi mutta kannattaisi harkita sitäkin.... - Katsastusmies-1
On toki muitakin hyviä... ???...kerkesivät vastaamaan.
Samat syyt minulla Ozin käyttöön. Ozissa on huomattavasti helpompi rakentaa reittejä ja Waypointteja ja siirtää ne GPS:lle.
Myöskin kulun aikana tapahtuva käyttäminen on paljon helpompaa.
Ei mitään niin hyvää etteikö haittojakin löydy. Ozi ei osaa "scrollata" merikorttia saumattomasti ninkuin MeriCd osaa. Ozissa karttaa loppuu kun sijainti siirtyy kartan reunalle, ja sitten Ozi lataa uuden kartan joka kestää muutaman sekunnin.
Nyt on olemassa ilmainen käyttis joka myös osaa itse muuntaa merikortit käyttöönsä. En ole sitä kokeillut vielä. Ozin ongelma on tuo merikorttien "crackaaminen" MeriCd:ltä. Formaatti täytyy muuttaa ja kohdistus uusia. - hoopolainen
Katsastusmies-1 kirjoitti:
kerkesivät vastaamaan.
Samat syyt minulla Ozin käyttöön. Ozissa on huomattavasti helpompi rakentaa reittejä ja Waypointteja ja siirtää ne GPS:lle.
Myöskin kulun aikana tapahtuva käyttäminen on paljon helpompaa.
Ei mitään niin hyvää etteikö haittojakin löydy. Ozi ei osaa "scrollata" merikorttia saumattomasti ninkuin MeriCd osaa. Ozissa karttaa loppuu kun sijainti siirtyy kartan reunalle, ja sitten Ozi lataa uuden kartan joka kestää muutaman sekunnin.
Nyt on olemassa ilmainen käyttis joka myös osaa itse muuntaa merikortit käyttöönsä. En ole sitä kokeillut vielä. Ozin ongelma on tuo merikorttien "crackaaminen" MeriCd:ltä. Formaatti täytyy muuttaa ja kohdistus uusia.Minkä niminen se ilmainen käyttis on, joka osaa muuntaa merikortit käyttöönsä?
- prkl
prkl.... gps löytää koneen tai toisinpäin mutta sanoo että usb portti olisi com8..... ja toi merikartta óhjelma ei löydä com 8 porttii.... kohta menee naula läpi näppiksen...prkl....
- käsin....
Tuttu tilanne, siksi käytänkin navigoinnissa vain koneita joissa on aito sarjaportti.
Etsi sieltä virtuaali-COM portin (eli sen USB ajurin) asetuksista kohta josta saat käsin määriteltyä minä COM porttina se näkyy ja muuta esim. COM-4 portiksi. Jos ei käyttämälläsi ajurilla onnistu nuo käsin määritellyt asetukset niin sitten ajuri vaihtoon.
PS. Jos tuollainen adapterisysteemi alkaa kiukutella niin ensimmäisiä tarkistuskohteita on sen virtuaali COM portin asetukset, varsinkin XP:llä tuntuu olevan taipumuksia heitellä portin numeroa mihin sattuu ja unohtaa käsin määritellyt asetukset.
- toni
Missä on vika kun gps/usb toimii vain noin minuutin sitten jumittaa.
WIN98se käyttis
BU-303 Globalsat gps
usb to serial port com6 4800
kokeilin xp koneella toimi OK - sevensea
Mistä voi imuroida merikarttoja omaan käyttöön
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691227- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855