Kissan stressi!

Sofia

Heippa!

Otettiin viikko sitten 16-viikkoinen Tarmo -kissa meidän 15-vuotiaalle Niilo-kisulle kaveriksi.
Jos joku tunnistaa, niin kirjottelin tuonne "yleistä kissoista" -palstalle otsikolla "Allergia ja kaksi kissaa", kun mietin että uskallanko ottaa toista kissaa kun olen itse allerginen. Noh, ei siitä allergiasta sen enempää, hyvin olen pärjännyt kahden mussukan kanssa tämän viikon, mutta nyt olen äärettömän huolissani tästä meidän 15-vuotiaasta Niilosta...

Alku oli ihan lupaava...Niilo sähisim murmutti ja läpsi pentua, jos pentu tuli "tielle". Mutta koska pennut leikit ja riehukohtaukset ovat niin rajuja, niin Niilo on alkanut pelkäämään Tarmoa ihan kamalasti. Kyllä Niilo suhisee ja murmuttaa jos ne osuu kohakkain, mutta nyt tässä on jo muutakin... Niilo ei uskalla käydä syömässä, koska Tarmo hyökkää heti sen selkään ja Niilo pakenee häntä koipien välissä. Niilo on eristäysynyt meistä, nukkuu enimmäkseen saunan lauteilla, tai lavuaarissa (ei ole koskaan ennen tehnyt niin), ja tänään jäi nukkumaan lavuaarin viereen kun lähdin kaupungille asioille. Niilon suusta on nyt kahden päivän ajan roikkunut kuolaa (oikein kunnon jojo välillä) ja se haisee ihan kakalle. Ihan kun se ei jaksaisi pestä itseään. Mä olen tosi huolestunut ja mielessäni mietin, kuinka Niilo joudutaan lopettamaan...kaksi päivää olen itkenyt silmät turvoksissa ja olen yrittänyt pitää Niiloa hyvänä ja antaa sille huomiota, mutta Niilo murmuttaa miullekin ja on todella pelokas...Mikä neuvoksi?

Soitin eläinlääkäriasemallekin paniikissa, että nytkö se Niilo tekee jo kuolemaa, mutta sieltä rauhoiteltiin, että Niilolla on paha stressi! Ajan myötä pitäisi kuulemma helpottaa... Sain Niilon eilen syömään sen suurta herkkua, katkarapuja! Nekin piti viedä sille vaatekaappiin, missä se sillä hetkellä oli nukkumassa, salaa ettei Tarmo syö kaikkea.

Meillä on ollut nyt muutaman kuukauden ajan Feliwayta käytössä (pistorasiassa), mutta tänän käydessäni eläinkaupassa, sielä suositeltiin vielä sitä suihkutettavaa Feliwayta. Sitä pitää suihkuttaa sellaisiin paikkoihin, joissa Niilo tykkää nukkua; sille tulee siten erittäin turvallinen olo. Ostin sitä, ja mähän suihkuttelin sitä heti samantien Niilon nukkupaikkoihin, kun tulin kotiin. Nyt vaan odotellaan...

Tänään Niilo näytti positiivisia merkkejä, kun se kehräsi kun rapsuttelin sitä. Pari päivää se on vaan murissut mulle kun yritän pitää sitä hyvänä...

Onko teillä muilla vastaaanlaisia kokemuksia?
Kaikki sanoo, että kyllä ne pojat tottuu toisiinsa, mutta se voi viedä aika kauankin aikaa. Itseäni pelottaa kovasti, että joudutaan luopumaan jommasta kummasta kissusta. Tietysti Niilon menettäminen pelottaa eniten, ollaanhan me oltu äiti ja poika jo 15 vuoden ajan... Sydäntä raastaa ajatella että Niilo kuolisi... :(

16

12085

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sofia

ja unohtuipa vielä yksi juttu. Eilen illalla Tarmo hyökkäsi taas kerran Niilo-ressukan selkään ja Niilo sähähti pari kertaa oikein tosi kovaa. Sitten Niilo sain jonkun uhmeellisen hinku -kohtauksen, en oikein tiedä miten sitä kuvailisin... Se oli ihan maata myöten, etutassut sivuilla ja ihan kuulosti siltä kun sille olis tullut hinkuyskä!! Meniköhän sille sitä kuolaa kurkkuun ja sitä alko yskittää vai mikä ihme sille tuli?! Sit kun se kohtaus oli ohi, niin se pakeni saunan laúteiden alle ja hetken päästä hyppäs lauteiden päälle makaamaan. Säikähdettiin mun miehen kanssa ihan hirveesti, luulin, että Niilo tukehtuu... KAMALAA!!!

• ei totu välttämättä ikinä

Rääkkäystähän tuo jo on - antakaa uusi tulokas pois - Niilo kärsii.

Ahdistusreaktioita nuo hengitys ym jutut. Niilo ei jaksa enää sopeutua - tarvitseekokaan?
        Ajatteletteko nyt enemmän itseänne?

Ei pahalla - onnea jatkoon.

• Sofia
        ei totu välttämättä ikinä kirjoitti:

Rääkkäystähän tuo jo on - antakaa uusi tulokas pois - Niilo kärsii.

Ahdistusreaktioita nuo hengitys ym jutut. Niilo ei jaksa enää sopeutua - tarvitseekokaan?
        Ajatteletteko nyt enemmän itseänne?

Ei pahalla - onnea jatkoon.

Tiedän kyllä että ollaan itsekkäitä, varsinkin minä, kun niin pidän kissoista. Voisin ottaa kissoja vaikka koko kämpän täyteen!

Tosiaan, eläinlääkäristäkin sanottiin, että tämä olisi ihan normaalia käytöstä meidän vanhalta kissalta ja sitäpaitsi aikaa on kulunut vasta yksi viikko! Eläinkaupastakin se tyttö sanoi, että ei viikossa vielä mitään ihmeitä tulekaan tapahtumaan. Ainakn kuukausi on seurattava ja jos stressi on vielä sillonkin paha, niin sitten täytyy miettiä asiat uusiksi!

• Sae
        Sofia kirjoitti:

Tiedän kyllä että ollaan itsekkäitä, varsinkin minä, kun niin pidän kissoista. Voisin ottaa kissoja vaikka koko kämpän täyteen!

Tosiaan, eläinlääkäristäkin sanottiin, että tämä olisi ihan normaalia käytöstä meidän vanhalta kissalta ja sitäpaitsi aikaa on kulunut vasta yksi viikko! Eläinkaupastakin se tyttö sanoi, että ei viikossa vielä mitään ihmeitä tulekaan tapahtumaan. Ainakn kuukausi on seurattava ja jos stressi on vielä sillonkin paha, niin sitten täytyy miettiä asiat uusiksi!

Kuulostaa nimittäin ihan normaalilta (tai paremminkin tavalliselta) yskäkohtaukselta, kun jotain on mennyt väärään kurkkuun. Kissa ei siihen mitä luultavimmin tukehdu, vaikka kamalalta näyttääkin. Älä ainakaan panikoi vaan mieluummin puhu kisulle rauhallisesti ja ole rauhassa paikallasi. Jos silloin alkaa itse panikoida, kissa pelästyy taatusti kahta kauheammin. Meillä näitä yskänpuuskia on aika useinkin. Joillakin kissoilla ei koskaan, joillakin suunnilleen kerran viikossa. En jaksa enää hätkähtää vaika hurjalta näyttääkin. ;)

Vanha yksin elänyt kissa ei välttämättä enää sopeudu villiin pentukissaan. Toisaalta aikaa on kulunut vasta noin vähän. Katsele nyt jonkin aikaa ja tee päätös. Voisiko pentu muuttaa joksikin aikaa johonkin sijaiskotiin ja yrittäisit uudelleen sen hieman aikuistuttua? Luin muuten joskus jostain, että kissat eristävät joukostaan sairaan yksilön. Olisiko stressi voinut laukaista jotain?

Meillä oli hieman samantapainen tilanne, kun vanhuskissa muuttu vuosi sitten meille viiden nuoremman joukkoon (tosin entuudestaan tuttuja kaikki). Vanhus tarvitsee todella paljon huomiota verrattuna muihin kissoihin ja yhdeksi hyväksi huomiointikeinoksi olen todennut valjasulkoilun, koska silloin ollaan vain me kaksin. :)

• Mie

teittekö niin että pentu oli ensin omassa huoneessaan ja sitten hiljalleen tutustumaan muualle, sillä se olisi kannattanut..

Tämä tilanne kuulostaa sinäänsä tutulta sillä meillä on yksi todella pelokas kissa (killi 10v) joka kyllä on tottunut muihin kissoihin (misuun) mutta kun uusi pentu tuli taloon ja tahtoi leikkiä niin kauhea paheneminen (pentu luuli leikiksi ja sitten jahtas entistä enemmän) ja hakeutuminen omaan paikkaan.
      Todettiin että pakko majottaa Killi eri huoneeseen aina kun uusi pentu riehui (kun raukka ei uskaltanut mennä pissille, kun toinen vaani vessan lähellä, saati syömään). Nykyään (yli vuosi mennyt) ei killi vieläkään pidä uudesta tulokkaasta (jolla nyt vielä sitten pennutkin :P), mutta sietää, ja joskus tuntuu että ne jahtaus sähinät vaan innostavat myös tätä pelokasta rouvaa :D (juoksevat hulluna ja joskus ihan tahallaan menee toisen eteen että toinen hyökkäisi) ihme leikki muodostunut.

Mutta tosiaan.. ekat viikot oli pahimmat, killi ei meinanut syödä paljon mitään, sitä suorastaan ruokittiin eli nokaneteen safkat jne. kauhea palvelu ja hoivaaminen että osoittaa että kyllä sitäkin huomioidaan
      kyllä se siitä sitten todella hiljalleen meni parempaan päin, nyt täällä on sitten 2 pienokaista (sähisee niilekkin kun ne hyökkäilee ja leikkii ja juoksee niitäkin karkuun) mutta Killi on sentään rohkeammaksi tullut ja vaatimalla vaatii huomiota.

Anna pojille aikaa, ja koetahan osoittaa pennullekkin ettei se saisi niin kauheasti jahdata toista. ja muista huomioida molempia tasavertaisesti, sillä pahin on jos pentua huomioidaan enemmän, edellinen kissa voi masentua. tiedän että voi olla vaikeaa pitää näppejään kokoajan erosta uudesta ihanasta pennusta, mutta pitää vain koettaa olla mahd tasavertainen, samat säänöt jne.

en oikein muuta osaa sanoa, sinun tilanteesi kuulostaa paljon vakavammalta kuin meidän oli aikoinaan.

• Sofia

... pentu tuotiin kantokopassaan olohuoneeseen ja Niilo pääsi heti haistelemaan uutta tulokasta, mutta aluksi pentu oli omassa häkissään. Niilo lähti heti karkuun kylpyhuoneeseen, mutta tuli samantien uteliaana kurkkimaan oviaukosta ja kierteli ja kaarteli uuden kissan ympärillä. Tarmoa pelotti aluksi myös, se vinku ja piipitti ja ne oli Niilon kanssa kissa-hiiri leikkiä.

Eilen annettiin pojille possun sydäntä, eläinkaupan tyttö suositteli kokeilemaan, jospa Niilokin siitä innostuisi. Laitettiin Tarmo mun kylässä olleen kummipojan kanssa makkariin telmimään siksi aikaa, kun Niilo innostui tulemana jalottelemaan muualle huoneisiin (oli nukkunut vessassa tosi kauan...). Niilo menikin heti ruokakupilleen sydäntä hyvällä ruokahalulla syömään. Olin todella onnelinen ja iloinen, että Niksukka söi!! Sitten se jonkun aikaa tepasteli olohuoneessa, eikä heti hakeutunut takasin piilopaikkaansa. Noh, jonkun aikaa siinä sitten oltiin ja Niilo hävis johonkin. Laskettiin Tarmo-poika myös syömään, taisi saada pikkukissi ekaa kertaa elämässään possun sydäntä, niin herkulliselta se näytti pojusta maistuvan!! Mutta sitten se taas alkoi. Niilo tuli taas tepastelemaan olkkariin ja Tarmo luuli leikiksi. Pari kertaa hyökkäs Nikin selkään ja yhden kerran meni Niiloa kiehnaamaan. Kiehnauskerralla Niilo ei sähissyt eikä murmuttanut, vaikkakin sillä oli tosi tuima katse. Helpotus!

Tänä aamuna kuulin kyllä pari kertaa kun Niilo sähisi Tarmolle, mutta en viitsinyt mennä väliin. Täytyy niitten keskenään yrittää totutella toisiinsa, en voi aina olla siinä välissä hyssyttelemässä. Ollaan kyllä nyt ihan tosissaan yritetty pitää pojat erillään syömistouhuissa.

Katsotaan miten tästä eteenpäin...

• phoolan

Kun 72v ihminen etsii kaveria niin tahtooko se sellaisen 16-vuotiaasta murrosikäisestä?

Kyllä kissakaveria otettaessa pitäisi miettiä ikää, sillä se on aika ratkaiseva juttu.

Ihmiset haluaa pentukissan kun se on niin hauska juu, mutta vanha kissa tahtoisi toisen itsensä ikäisen tai vain vähän nuoremman, piristämään päiväänsä.

Itselläni kissat on 16v, 10v ja 6v ja se toimii hyvin. Kissat olen ottanut kaikki aikuisina, perä jälkeen niin että nuorimmainen on nyt joukon ilopilleri ja piristys.

• kokemus

meillä oli ihan sama juttu. ajateltiin ottaa kaveri vanhalle kisulille seuraksi. aluksi vanhempi kissa murisi ja sähisi ja läpsi pentua, se ei antanut meidänkään koskea ja jos otti syliin saattoi murista vaikka aina ennen nukkui sylissä ja oli todella seurankipeä. vanhempi kissa oli todella hermostunut ja säikky varsinkin kun pentu oli niin leikkisä, hyökkäili toisen kimppuun ja kävi päälle... aina kun näin että pentu kävi vanhemman kimppuun otin sen pois ja komensin, autto huomattavasti. aina kun annoin ruokaa vahdin että vanhempi kissa saa syödä ensin rauhassa ja nyt pentu tietää sen ja odottaa kiltisti vuoroaan. noin 5 kk on mennyt ja kissat leikkivät yhdessä ja nukkuvta vierekkäin ja pesevät toisiaan vaikka ei ikinä olisi uskonut... on vain tehtä pennulle selväksi "säännöt" ja se että meillä ainakin nyt vanhempi kissa on "pomo". ja vanhalle kissalle enemmän huomiota, koska helposti pentu vie sen kaiken...ei anna uuden kissan viedä vanhan kissan asemaa. nyt vaan rajat pennulle ja ajan kanssa pikku hiljaa :)

• Sofia

Kiitos paljon vastauksestasi. Piristi kovasti mieltä, kun kerroit omasta kokemuksestasi. Melkein kaikki ovat tähän asti vaan varotelleet, että tämä edesauttaa vanhan kissani kuolemaa ja että ollaan tyypiin ihan idiootteja, kun ollaan otettu pentu vanhan kissan kaveriksi.

Kyllä meilläkin on nyt muutamassa päivässä tullut hieman ehkä parannusta tähän tilanteeseen. Niilo-poika uskaltaa jo näyttäytyä vähän enemmän, tulee sänkyyn mun viereen nukkumaan ja uskaltautuu sohvallekin jo nukkumaan ja seuraamaan meidän touhuja. Ja toissa päivänä näin kun Niilo pesi tassuaan (edellisessä viestissäni muistaakseni kerroin, että Niilo ei ole moneen päivään pessyt itseään, joten jouduin pesemään sen...). :)

Nyt on vaan sellanen tilanne tässä ilmentynyt, että Tarmo -pojalla on kissojen klamydia! Ja on ilmeisesti tartuttanut sen Niiloonkin. Pojilla on nyt antibioottikuuri ollut kolme päivää. Tarmo sai sen entisestä sijaiskodistaan, jossa oli 10 kissaa. Voi reppanaa! Sillä on silmä ihan tulehtunut, tosin nyt se alkaa olla jo parempi. Se tarttuu myös ihmisten välityksellä toisiin kissoihin, jos ei huolehdi kunnolla hygieniasta. Mutta klamydian hoito voi kestää useita viikkoja, jopa kuukausia! Mistä tiedän koska se on parantunut? Lääkärissä ei Tarmoa käytetty, vaan saatiin sieltä Kodittomilta Kissoilta ne antibiootit molemmille pojille.

Onko kokemuksia kissojen klamydiasta?

• phoolan
        Sofia kirjoitti:

Kiitos paljon vastauksestasi. Piristi kovasti mieltä, kun kerroit omasta kokemuksestasi. Melkein kaikki ovat tähän asti vaan varotelleet, että tämä edesauttaa vanhan kissani kuolemaa ja että ollaan tyypiin ihan idiootteja, kun ollaan otettu pentu vanhan kissan kaveriksi.

Kyllä meilläkin on nyt muutamassa päivässä tullut hieman ehkä parannusta tähän tilanteeseen. Niilo-poika uskaltaa jo näyttäytyä vähän enemmän, tulee sänkyyn mun viereen nukkumaan ja uskaltautuu sohvallekin jo nukkumaan ja seuraamaan meidän touhuja. Ja toissa päivänä näin kun Niilo pesi tassuaan (edellisessä viestissäni muistaakseni kerroin, että Niilo ei ole moneen päivään pessyt itseään, joten jouduin pesemään sen...). :)

Nyt on vaan sellanen tilanne tässä ilmentynyt, että Tarmo -pojalla on kissojen klamydia! Ja on ilmeisesti tartuttanut sen Niiloonkin. Pojilla on nyt antibioottikuuri ollut kolme päivää. Tarmo sai sen entisestä sijaiskodistaan, jossa oli 10 kissaa. Voi reppanaa! Sillä on silmä ihan tulehtunut, tosin nyt se alkaa olla jo parempi. Se tarttuu myös ihmisten välityksellä toisiin kissoihin, jos ei huolehdi kunnolla hygieniasta. Mutta klamydian hoito voi kestää useita viikkoja, jopa kuukausia! Mistä tiedän koska se on parantunut? Lääkärissä ei Tarmoa käytetty, vaan saatiin sieltä Kodittomilta Kissoilta ne antibiootit molemmille pojille.

Onko kokemuksia kissojen klamydiasta?

Täällä on varamasti kirjoiteltu aiheesta paljonkin. Kannattaa selailla sivuja taaksepäin tai aloittaa aiheesta keskustelu kokonaan uudella otsikolla.

• phoolan

Minun kolme aikuista kissaani sopeutuivat toisiinsa 2-4 vuorokaudessa. Miksi ottaa pentu jos sopeutuminen ja tavoille oepttaminen kestää kuukausitolkulla?

• pentu
        phoolan kirjoitti:

Minun kolme aikuista kissaani sopeutuivat toisiinsa 2-4 vuorokaudessa. Miksi ottaa pentu jos sopeutuminen ja tavoille oepttaminen kestää kuukausitolkulla?

se varmaan riippuu aika paljon kissojen luonteesta että miten nopeeta sopeutuu... ja yleensä aikuinen kissa ottaa paremmin pennun vastaa kuin toisen aikuisen kissan...että vaikka sen takia:)

• Kisurakas

Hei! Minun toinen kissani on ollt stressantunut ja mm. satuttaa itseään repimällä tassuaan sekä pelkää omaa häntäänsä hysteerisesti. Meillä toinen kissa on "pomo" ja se taisi lisätä vielä toisen poloisen stressiä. Kävin eläinlääkärissä ja hän määräsi koirien eroahdistukseen tarkoitettua lääkettä nimeltä Clomicalm, jonka pitäisi auttaa myös kissojen stressiin. Se on ikänkuin eläimien mielialalääke. Olen aloittanut juuri kuurin, joka kestää 2 kuukautta ja voin kertoa miten edistyy. Nyt on 4. päivä menossa ja kisusta on tullut ihan apaattinen ja unelias, mutta luin lääkepurkista että sellaisia sivuvaikutuksia voi olla. Toivotaan että menee ohi. Onko kellään kokemuksia tästä lääkkeestä?

• Sofia

Nyt ne sitten tempun keksi!!!!!

Kissatalolta soitettiin eilen ja se nainen sanoi, että olivat kissatalolla yhdessä päättäneet, että Tarmo viedään meiltä pois Niilon stressin takia! Eivät kuulemma voi ottaa vastuuta Nikin kuolemasta. HERRANJUMALA!! Eihän Niki kuolemaa tee, nythän sillä on juuri alkanut stressioireet helpottamaan;

ei valu enää suusta kuola, on syönyt hyvin, käynyt pisulla ja kakilla, pyytää äidin (=minun) syliin, tulee sänkyyn viereen nukkumaan, tulee sohvalla syliin nukkumaan, on antanut Tarmon tulla nenimään välillä, on anatanut Tarmon nuolla Nikin korvaa ja niskaa ilman mitään suhinoita ja murinoita, Nikistä on tullut seurallisempi, se juttelee ja kehrää kun sitä silittää ja on myös alkanut taas pesemään turkkiaan!! :)

Tämä on ihan uskomatonta, että meiltä ei kysytä mitään, tekevät kissatalolla päätöksen meidän puolestamme!! Järkyttävää!!

Tänään kissatalon puheenjohtaja soittaa minulle ja aion sanoa sille suorat sanat! Just kun Niki on alkanut jo pikkasen tottumaan Tarmoon, niin ne on viemässä Tarmoa meiltä pois! Ei käy!

Oltiin viikoloppu Tallinnassa mieheni isän 60 v. päiviä juhlimassa ja sieltä kissatalolta soitettiin minulle eilen sinne Tallinnaan. Se nainen kysyi, että mihin aikaan ollaan kotona, että yrittää järjestää Tarmolle poiskuljetuksen jo samalle illalla! Ihan hirveetä, purskahdin itkuun, kun mietin, että ei saada edes hyvästellä Tarmo-kissiä!

On kyllä nyt todella epäreilua ja epäammattimaista toimintaa Kodittomilta Kissoilta! Ymmärrän kyllä, että yrittävät ajatella Nikin parasta, tottakai minäkin, mutta heillä ei ole pienintäkään käsitystä siitä, miten pojat tulee toimeen keskenään! Eihän ne ole koskaan edes nähneetkään meidän kissoja!

USKOMATONTA!!! Ihan vihaksi pistää...

• Sofia

Huh huh! Kodittomilta Kissoilta soitettiin, soittaja oli puheenjohtaja, ja sovittiin että Tarmo saa jäädä meille. Itse asiassa huomenna tehdään jo luovutuspaperit. IHANAA!!

• mimmuska

Mulla on nyt vähän samanlainen ongelma. Otin pariviikkoa sitten kissanpennun kaveriksi reilun kahden vuoden ikäiselle kisulle. Tässä 4 päivää sitten vanhempi kisu alkoi oireilla kummasti. Oksenteli ja kyökkäili. Oksensi jotain liman ja kuolan ja vaahdon sekoitusta jatkuvasti ja hengitti tosi raskaasti ja sitä jatkuu yhä. Tosin mitään ei enää tule ulos vaikka kyökkäilee kun ei ole syönyt kuin ihan vähän näinä päivinä. Olin eläinlääkärissäkin pari päivää sitten ja kisun kurkkuun katsottiin eikä siellä ollut mitään poikkeavaa ja kaikki oli normaalia, mitään syytä ei siis löydetty. Nestettä jouduttiin ihon alle antamaan kun kissa ei juonut. Nyt jo hieman juo mutta ruokaa en saa menemään. Voiko tosiaan stressi aiheuttaa tällaista?? Olen tosi huolissani ja pelkään jo vaikka mitä. Kisut kuitenkin välillä kehräävät ja puskevat toisiaan että kyllä molemmat tykkää toisistaan. Ei siis voi johtua siitä että vanhempi ei tykkäisi pennusta. En enää tiedä mitä teen kun eläinlääkäritkään eivät oikein tiedä kun mitään syytä ei itse kissasta löydy. Itsekin vaan itken ja olen ihan huolissani. Tuntuu että kun kissa liikkuu enemmän niin ongelma vaan pahenee ja hengitys tuntuu tosi vaikealta ja kuuluu ihan selvää pihinää ja sitten alkaa nieleskely ja kyökkäily. En haluaisi kissallani olevan kurjaa ja haluaisin auttaa mutta kun en tiedä miten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      113
      7378
    2. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      70
      5901
    3. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      5064
    4. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      52
      4335
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      4146
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      223
      3996
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      28
      3778
    8. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      43
      3644
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      55