Tampoonit taas

nimetön

Elikkä siis, tamppooneista taas. Ensi viikolla mulla on koulu-uinnit, ja kuukautiset ajottuvat juuri niille päiville. Uinneista en tahdo pois jäädä, joten, mikä tamppooni merkki olisi paras ekaksi tamppooniksi? Kumpi on parempi, ob vai tampax? Ja mikä koko hyvä, reguilar/normaali? Ja miten usein tamppooni pitää vaihtaa?
Luin kyllä tuon toisenkin ketjun, mutta jäi vielä vaivaamaan joten päätinpä nyt kysyä.

15

6320

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täti

Minusta OB on paras tamponi, ja luotettavin. Joku toinen haluaa asettimella varustetun tamponin, vaikkapa Tampaxin. Tamponin asettamisessa tärkeintä on työntää se niin syvälle, ettei se tunnu. Minusta tämä on helpointa tehdä (puhtain!) sormin, ilman pahvi- tai muoviputkia.

Ensimmäiseksi tamponiksi suosittelisin regular-kokoa. Voisit ehkä samalla ostaa vaseliinia tai valkovaseliinia. Aluksi kun voi tuntua, ettei tamponi liu'u helposti sisälle, etenkin jos vuotosi ei ole kovin runsasta. Jos siltä tuntuu, niin voit sivellä vähän puhdasta vaseliinia tamponin pinnalle.

Tamponi olisi hyvä vaihtaa 4-5 tunnin välein.

• nimetön

ja sitten vielä piti kysyä, että voiko tamppoonin laittaa, vaikka vuoto ei ole vielä alkanut? Eli siis jos epäilee että se alkaa tänään jne. Kun ensiviikolla on uinnit, ja kiva jos alkaakin kesken uintien.... :/ :D Ja otan vastaan myös toisten mielipiteitä noihin ensimmäisiin kysymyksiini. Mutta suuri kiitos sinulle! :)

• täti
        nimetön kirjoitti:

ja sitten vielä piti kysyä, että voiko tamppoonin laittaa, vaikka vuoto ei ole vielä alkanut? Eli siis jos epäilee että se alkaa tänään jne. Kun ensiviikolla on uinnit, ja kiva jos alkaakin kesken uintien.... :/ :D Ja otan vastaan myös toisten mielipiteitä noihin ensimmäisiin kysymyksiini. Mutta suuri kiitos sinulle! :)

Voithan laittaa tamponin uinnin ajaksi, jos asia huolettaa. Se voi olla kuitenkin aika hankalaa, juuri emättimen kuivuuden vuoksi, kun ei ole vuotoa sisäänasettamista helpottamassa. Silloin ainakin voit tarvita sitä vaseliinia.

• ...................

Sivele vaseliinia (tai hajutonta perusvoidetta) VAIN tamponin kärkeen. Nimittäin jos sitä ainetta on tamponin asettimessa siinä kohdin mistä pidetään kiinni kun tamponia laitetaan paikoilleen, ote lipsuu niin että hommasta ei tule mitään... :P

• ..........................
        nimetön kirjoitti:

Tamponi kuivattaa elimistöä, ja mitä jos unohdat sen sinne?

Eivät ne kuukautiset ainakaan minulla ole koskaan niin nopeasti alkaneet että ei ehtisi havaita mitään edeltäviä oireita kuten vatsakipua.

• nimetön
        .......................... kirjoitti:

Tamponi kuivattaa elimistöä, ja mitä jos unohdat sen sinne?

Eivät ne kuukautiset ainakaan minulla ole koskaan niin nopeasti alkaneet että ei ehtisi havaita mitään edeltäviä oireita kuten vatsakipua.

Ei mulla koskaan ennen menkkoja ole ollut kipuja tms, valkovuotoa vaan. Ja nyt sitä on tullu jo aika pitkään, joten pitäis kohta kuukautistenkin tulla. Onko hirmu vaarallista jos laittaa tamppoonin ennen kuukautisten alkua? Koska ei ole kiva jos alkaakin sillon kun olen uimassa, mitäs sitten teen, häpeän silmät päästäni.. Ei kiva..

• .......................
        nimetön kirjoitti:

Ei mulla koskaan ennen menkkoja ole ollut kipuja tms, valkovuotoa vaan. Ja nyt sitä on tullu jo aika pitkään, joten pitäis kohta kuukautistenkin tulla. Onko hirmu vaarallista jos laittaa tamppoonin ennen kuukautisten alkua? Koska ei ole kiva jos alkaakin sillon kun olen uimassa, mitäs sitten teen, häpeän silmät päästäni.. Ei kiva..

Niin, tietysti jos asennat sen tamponin juuri ennen uintiretkeä ja otat sitten heti sen jälkeen pois, niin eihän se välttämättä vaarallista ole.

Puhutaan jostain toksisesta syndroomasta jonka tamponien käyttäjä voi saada, se alkaa kovalla kuumeella. Mutta siihen kai liittyy huono hygienia ja nimenomaan se että unohtaa pötkylän sisälleen yli 6 tunniksi.

Harvemmin vain ne kuukautiset kai niin nopsaan runsaiksi tulevat heti alkamisestaan että tunnin, parin uintiretken aikana suorastaan vesi värjäytyisi vereen... Mutta tietysti jos uikkareiden persauksiin tulee läntti niin se on joskus tomppeleista hyvinkin huvittavaa. Eli ehkäpä tuo alussa mainitsemani systeemi menettelee, jos siis saat kuivaan vaginaan sen tungettua. Itse en yleensä saa millään ilveellä (paitsi rasvattuna).

• tamponitäti

ekaksi tamponiksi suosittelisin sitä tampaxia missä on muovinen asetin...compak tms sen nimi tais olla? sorry jos meni pieleen mutta sinnepäin se nimi on. ite aikoinani yritin ensin niitä missä on se pahvinen asetin ja luovuin vuosiksi koko ajatuksesta käyttää tamponeja kun en osannut laittaa sisään. sitten ne muoviasettimelliset tuli ja kokeilin uudestaan - tosi helppoa.

nykyään suosin ob:ta tai sit ihan jotain halpamerkkejä ilman mitään asetinta, tulee vähemmän jätettä, ja kun on tottunut hommaan, saa sen oikein mainiosti sisään ilman asetintakin.

vaseliini on hyvä apu, vaikkapa menkkojen lopussa kun vuoto on tosi vähäistä, saa tamponin helpommin sisään kun pyöräyttää kärjen kevyesti vaseliinissa.

tsemiä :)

• mielestäni...

Minun mielestäni parhaat tamponit aloittelijalle ovat Tampax Mini ja Tampax Compak regular. Ja Tampaxin sivuilta www.tampax.fi saa tilattua 8 tamponin näytepakkauksia, kun laittaa palautteeseen että haluaa näytteitä. Siis Tampax ministä.
        Ja sitten jos haluaa kokeilla ilman asetinta olevia, niin o.b. fleur mini on paras, tosin se ei ole kovin imukykyinen eli on tarkoitettu niukalle vuodolle.

• tyttteeli
        mielestäni... kirjoitti:

Minun mielestäni parhaat tamponit aloittelijalle ovat Tampax Mini ja Tampax Compak regular. Ja Tampaxin sivuilta www.tampax.fi saa tilattua 8 tamponin näytepakkauksia, kun laittaa palautteeseen että haluaa näytteitä. Siis Tampax ministä.
        Ja sitten jos haluaa kokeilla ilman asetinta olevia, niin o.b. fleur mini on paras, tosin se ei ole kovin imukykyinen eli on tarkoitettu niukalle vuodolle.

niin, sellanen juttu vaa että voiko tamponin laittaa wc-pöntöstä alas? Kun joskus sattunut sellainen tapaus että vessa jossa olen käynyt ei ole omistanut roskista, ja siinä sitten tullut pieniä pulmia et "mihin tän nyt laittas" nii eikai muukuin wc-pönttö ole vaihtoehto sitten, et onko se sallittua? :D

• -
        tyttteeli kirjoitti:

niin, sellanen juttu vaa että voiko tamponin laittaa wc-pöntöstä alas? Kun joskus sattunut sellainen tapaus että vessa jossa olen käynyt ei ole omistanut roskista, ja siinä sitten tullut pieniä pulmia et "mihin tän nyt laittas" nii eikai muukuin wc-pönttö ole vaihtoehto sitten, et onko se sallittua? :D

Tamponeja ei saa laittaa wc-pönttöön. Ne voivat tukkia putket ja siinä on sitten putkimiehelle selittelemistä, kun hän onkii putkistosta tamponeja.

Tamponin voi kietoa vaikka vessapaperiin ja viedä sitten muuhun roskikseen, jos vessassa ei ole roskista.

• dyddönen
        - kirjoitti:

Tamponeja ei saa laittaa wc-pönttöön. Ne voivat tukkia putket ja siinä on sitten putkimiehelle selittelemistä, kun hän onkii putkistosta tamponeja.

Tamponin voi kietoa vaikka vessapaperiin ja viedä sitten muuhun roskikseen, jos vessassa ei ole roskista.

Niin. Mutta vähän noloa jossain yleisessä paikassa missä kuhisee ihmisiä, niin viedä vain joku tamponi roskiin. Mutta täytyy vain kehdata :) kiitti kumminki vastauksesta, jonka vastauksen melkein arvasin.

• Joku tyttö
        dyddönen kirjoitti:

Niin. Mutta vähän noloa jossain yleisessä paikassa missä kuhisee ihmisiä, niin viedä vain joku tamponi roskiin. Mutta täytyy vain kehdata :) kiitti kumminki vastauksesta, jonka vastauksen melkein arvasin.

yleensä julkisissa vessoissa kuten uimahalleissa on roskikset vessassa. Ja outo kysymys mutta kuka valmistaa obn?

• -
        Joku tyttö kirjoitti:

yleensä julkisissa vessoissa kuten uimahalleissa on roskikset vessassa. Ja outo kysymys mutta kuka valmistaa obn?

Johnson & Johnson on valmistaja. Saman puljun tuotteita ovat mm. Natusanin tuotteet.

• Anonyymi

Mietin vain että onko vaarallista testata tamponin laittamista ennen kuukautisten alkua jos otan sen heti pois kun olen sen laittanut kun haluan tietää miltä se tuntuu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3362
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3157
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      2610
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2538
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1850
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1465
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1320
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82