on vaikea tapaus.
Miltäs tällainen ehdotus kuulostaa tässä valintojen maassa?
Että laitetaanpas leipäjonojen huh, huh Suomessa bonusjärjestelmää sairausvakuutusmaksuihin. Mitä terveempi ihminen on, sen enemmän saa bonusta ja siten alennusta maksuihin.
Kun ei autoakaan kolaroi, niin vakuutusmaksut halpenee.
Jos tauti on ns. itseaiheutettu, kuten esim. keuhkosyöpä ( sätkän tupruttelu), diabetes liitännäistauteineen (herkkujen jatkuva mussuttelu), maksan rasvoittuminen (viinan kittaus) jne.
Onko kaikki kuitenkaan itseaiheutettua? Onhan niitä langan laihojakin diabetespotilaita.
ei keskivartalo lihavuudesta "omena-päärynästä" tietoakaan. Moni kuolee keuhkosyöpään, vaikkei ole tupakkia polttanutkaan. Maksan arvot voivat heitellä syntymästä lähtien.
Eletäänpäs siis terveemmin, niin bonukset ei kun kolahtelee meillekin?
Valinnan vapaus,
20
1543
Vastaukset
- Katleija
Jos vanhat merkit paikkansa pitävät niin luulen, että terveesti elävät eivät saisi alennusta vaan epäterveesti elävien maksua nostettaisi. Ainahan kaikki "uudistukset" ovat merkinneet lisärahan keruuta.
Kuinkahan minut luokiteltaisiin kun kaikki viat mitä minussa on, ovat oikealla puolella?
Oikeanpuoleiseen korvaan on tehty 3 leikkausta, näen oikealla silmällä huonommin kuin vasemmalla, oikeanpuoleisessa keuhkossa on ollut vikaa,
sappikivien leikkauksesta jäänyt arpi on n 30 cm
pitkä ja viistosti oikealla kehonpuoliskolla, umpisuoli on välillä kipeä, iskiaskivut aina oikealla, jolloin myös oikea raaja on "halvaantunut", oikeasta säärestä on
leikattu suonikohjut.
Vasen kehon osa on täysin virheetön!- matteus
"...Vasen kehon osa on täysin virheetön!"
Hm. Olet siis puolittain huolehtinut terveydestäsi?
Jos terveytensä täysin hukanneiden maksuja nostetaan 100%, sinua odottaa pelkästään 50%:n mätkäys. Se tulee taannehtivasti jo edesmenneiltä vuosilta, koska olet jo pitemmän aikaa huolehtinut terveydestäsi vain puolittaisesti.
Niin että jotakin positiivisia uutisiakin näin sunnuntaiaamuna;-) Hah, hah, oikealta poistettu sappi ja umppari samasta montusta jo aika päivää sitten, ja oikea olkapää narisee, missähän sekin nyt olisi kulunut, oikea silmä on pienempi kuin vasen jne.
Nytkös saankin niitä optioi.. ei kun bonuksia vaan 50%. Tein jo sijoitussuunnitelmia suuremmalle summalle.- Satu
beataBarbara kirjoitti:
Hah, hah, oikealta poistettu sappi ja umppari samasta montusta jo aika päivää sitten, ja oikea olkapää narisee, missähän sekin nyt olisi kulunut, oikea silmä on pienempi kuin vasen jne.
Nytkös saankin niitä optioi.. ei kun bonuksia vaan 50%. Tein jo sijoitussuunnitelmia suuremmalle summalle.varpaassa vasaravarvas, joka tässä piakkoin korjataan.
Olen myöskin käynyt silmälääkärissä hiljattain, ja minullakin oikea silmä heikompi kuin vasen, mutta lääkäri sanoi, että vain hiukan, laseja ei vielä tarvita. Kuitenkin olen huomannut kyllä puhelinluettelon eteisessä selailun aiheuttavan ainakin vitosten ja kutosten vaihtelua. - Katleija
Näyttää meitä toispuolisia olevan. Minulla vasen puoli huonompi: vas. silmässä näkönenttäpuutos, vas korva melkein kuuro, vasen polvi loukkaantunut, mutta hyvin sillä pärjää. Ei näitä puutoksia muut huomaa ja itse olen sopeutunut. Niin kauan kun parillisista elimistä toinen toimii niin ei hätää. Mutta jos alennusta saisi 50 % sairaussakoista niin o.k.
- matteus
Minullakin vasen korva kuurompi, matalimmat äänet mumistuvat. Vasemmalla puolen muistuttaa sydänkin, kieltäytyy kiivaammista kierroksista.
Tasapuolisesti kuitenkin oikean käden hauis revähtänyt ulkotöissä, arvattavasti aika sen toki paikkailee. - ani_liini
Oikea silmäluomi roikkuu ainakin väsyneenä, oikeasta jalasta on leikattu suonikohjut, oikean jalan vaivaisenluu on leikattu, oikalla puolen on iskias vaiva,oikea olkavarsi ja käsi kyynrpäähän asti on kipeä.
En saa mieleeni mitään vaivaa joka tuntuisi vasemmalla puolella.
Taitavat puoliskot olla eriparia.
- saara.dma
Mikä on muuten ihan oikeasti ihmisen vastuu omasta terveydestään?
Siihen tuskin koskaan mennään, että selvästi huonoja elämäntapoja omaavan sairaudet jätettäisiin hoitamatta.
Sensijaan hyvin itseänsä hoitanut saa yleensä bonuksena paremman terveyden ja sairastuttuaan paremman ennusteen toipumisesta.
Hyvin vaikeat kirurgiset toimenpiteet, kuten elinsiirrot, jätetään kokonaan tekemättä, jos potilas ei sopeudu tiettyihin sääntöihin elintavoissaan siirrettä odottaessaan.
Yhdyn beataBarbaran loppulauseeseen: eletäänpäs siis terveemmin, - kyllä ne bonukset jossain muodossa kolahtelee meillekin!- Ilta-aurinko
Tietenkin ihmisellä on vastuu siitä miten terveyttään hoitaa,Välttää vain sellaisia aineita
jotka tietävät itselleen vaaralliseksi.
Tämän tiedon pitäisi jo kotonaan oppia,että heti nuoresta asti hoitaisi kuntoaan ja terveyttä,jos joutuu sitten vanhemmalla iällä lääkkeitä käyttämään,niin sivuvaikutuksia voi tulla.
Sitten niihin sivuvaikutuksiin taas joutuu ottamaan uusia lääkkeitä,ja niin kierre on valmis.
Minulla on vain asperiini lääkkeenä ja vitamiinit,niillä olen selvinnyt tähän asti,joshan ei oteta lukuun korva tai silmä sairauksia.
E. A. veijari se tuota jenkkimallia Suomeen ehdotteli.
Köyhät ja sairaat siinä tulevat kärsimään.
Kuka määrittelee, mikä on geneettistä ja mikä on elintavoista johtuvaa.
Terveydenhuollon kustannusten kasvaessa kovaa kyytiä, priorisoinnit tulevat eteen.
Jos syöpäpotilaan käsketään mennä kotiin kuolemaan, koska ei ole rahaa hoitoon, niin miksei sama päde muussakin?Olen kaksi lasta synnyttänyt sairaalassa ja kuukauden ollut silmäsairaalassa.
Siinä yhteiskunnan kulut siltä osin.
Lääkärissä käynnit sopii kymmeneen sormeen, lääkkeet typistyy särkylääkkeisiin.
Kehua en aikonut, mutta kai tässä jotenkin on hoidettu itseäänkin, vaikka sitä ei tieten ole tehnytkään.Geenit jyllää;))D
Nyt elon kaari kääntyy sille puolen, ettei enää hoideta, ei kannata, ikä tulee esteeksi,mitäs nyt tehdään.
Hoidetaanko nyt sitten itse itseään, vaan lyödäänkö "lössiksi".- beataBarbara*
SkillaN kirjoitti:
Olen kaksi lasta synnyttänyt sairaalassa ja kuukauden ollut silmäsairaalassa.
Siinä yhteiskunnan kulut siltä osin.
Lääkärissä käynnit sopii kymmeneen sormeen, lääkkeet typistyy särkylääkkeisiin.
Kehua en aikonut, mutta kai tässä jotenkin on hoidettu itseäänkin, vaikka sitä ei tieten ole tehnytkään.Geenit jyllää;))D
Nyt elon kaari kääntyy sille puolen, ettei enää hoideta, ei kannata, ikä tulee esteeksi,mitäs nyt tehdään.
Hoidetaanko nyt sitten itse itseään, vaan lyödäänkö "lössiksi".Hyvät ovat meillä bonukset olleet, Luojalle kiitos.
Ei kai nyt enää lössiksi lyödä?
Hoidetaan kuin osataan ja räpelletään eteenpäin.
Niin on oltava kuin pidetään. beataBarbara* kirjoitti:
Hyvät ovat meillä bonukset olleet, Luojalle kiitos.
Ei kai nyt enää lössiksi lyödä?
Hoidetaan kuin osataan ja räpelletään eteenpäin.
Niin on oltava kuin pidetään.Luojan kiitos, sillä minä saan kiitellä "maatiais" vanhempiani hyvistä geeneistä,
ja kai tuolla yläkerran Herralla on osuutensa.
Kiitollinen todella osaan olla.
Vaikka ainahan tätä purinaa sitten muusta riittää;))
Yritän samaa tahtia mennä, en suuremmin usko mihinkään tutkimuksiin, syön mikä maistuu.- Ilta-aurinko
Ainhan on perinnöllisiä sairauksia,ei siitä pääse yli eikä ympäri.
Syöpähän ei ole perinnöllisiin sairauksiin kuuluva,vaan saattaa olla että suku on altistunut sille.
Ja on paljon sairauksia joille emme itse mahda mitään,vaikka miten hyvin itseämme hoitaisimme.
Tässä otan nyt vähän äskeisestä viestistäni sanojani takaisin,en vain ajaksanut äsken kirjoittaa niinkuin oisi pitänyt.
Mutta minä olen todellakin päässyt vähällä,ei ole lääkkeitä tarvinnut käyttää,muuta kuin äsken mainitsemani. - Gubbesson
SkillaN kirjoitti:
Luojan kiitos, sillä minä saan kiitellä "maatiais" vanhempiani hyvistä geeneistä,
Yritän samaa tahtia mennä, en suuremmin usko mihinkään tutkimuksiin, syön mikä maistuu.Geneettisistä vaivoista selkempiä on vasenkätisyys.
Siinä lienee kyse aivojen miellekeskuksen lipsahtamisesta väärälle puolelle silloin kun meikäpoikaa pantiin alulle.
Vähemmistönä tietysti sopeuduin oikeakätisten maailmaan.
Menestystekijäkseni osoittautui kirvesmiehen puuhat, kun paukuttelin naulat ja sahaukset siististi vasemmanpuoleisiin jiireihin.
Lohtua on tuonut jenkkitutkimus, jonka mukaan vasurit ovat keskimääräistä älykkäämpiä ja tunneilmaisultaan herkempiä.
Nimekkäitä vasureita ovat Jeesus Nasaretilainen,
Leonardo da Vinci ja Einstein. - Repliikki
Gubbesson kirjoitti:
Geneettisistä vaivoista selkempiä on vasenkätisyys.
Siinä lienee kyse aivojen miellekeskuksen lipsahtamisesta väärälle puolelle silloin kun meikäpoikaa pantiin alulle.
Vähemmistönä tietysti sopeuduin oikeakätisten maailmaan.
Menestystekijäkseni osoittautui kirvesmiehen puuhat, kun paukuttelin naulat ja sahaukset siististi vasemmanpuoleisiin jiireihin.
Lohtua on tuonut jenkkitutkimus, jonka mukaan vasurit ovat keskimääräistä älykkäämpiä ja tunneilmaisultaan herkempiä.
Nimekkäitä vasureita ovat Jeesus Nasaretilainen,
Leonardo da Vinci ja Einstein.Hyi,hyi! Mikä täällää niin haisee?
- pyörii,toiset ulos
SkillaN kirjoitti:
Luojan kiitos, sillä minä saan kiitellä "maatiais" vanhempiani hyvistä geeneistä,
Yritän samaa tahtia mennä, en suuremmin usko mihinkään tutkimuksiin, syön mikä maistuu.Eikö todellakaan ole muuta kuin keskinäisiä vastauksia,eihän kukaan viitsi täällä kirjoitella,kun on vain minä,sinä ja hän,
huomatkaa jo rakkaat ystävät tämä pieni piirinne.
Eikö kenellekkään ulkopuoliselle voi vahingossakaan mitään kommentoida.
Huomasin tuolla että skillan oli ehkä vahingossa vastannut ulkopuoliselle,niin heti hänelle nälväistiin,että kiva jos skillanilla on kiva olla,(vai oliko sana hyvä olla) pyörii,toiset ulos kirjoitti:
Eikö todellakaan ole muuta kuin keskinäisiä vastauksia,eihän kukaan viitsi täällä kirjoitella,kun on vain minä,sinä ja hän,
huomatkaa jo rakkaat ystävät tämä pieni piirinne.
Eikö kenellekkään ulkopuoliselle voi vahingossakaan mitään kommentoida.
Huomasin tuolla että skillan oli ehkä vahingossa vastannut ulkopuoliselle,niin heti hänelle nälväistiin,että kiva jos skillanilla on kiva olla,(vai oliko sana hyvä olla)Oikeassapa olet piiri pieni pyöryläinen, että pieni on piiri terveyden huollossa.
Sairaanhoitajapula vaivaa lähes kaikkia länsimaisia yhteiskuntia.
Eläkkeelle jää lähi vuosina huomattava määrä, vaikka enemmän tarvittaisiin väestön ikääntyessä.
Pieni palkka ja raskaat työolot eivät pysty houkuttelemaan nuoria ammatin valinnassa.
Ulkomailta ja ulkomaille rekrytoidaan hoitajia. Ruotsiin, Norjaan ja Saksaan värvätään ahkerasti suomalaisia, ja maksavat parempaa palkkaakin.
Kukahan meitä sitten hoitaa, vai voisimmeko toinen toisiamme auttaa? Toinen toistemme vajavaisuuksia korvaisimme.- saara.dma
Priorisointi, etuoikeus hoitoon on käytössä jossain määrin nyt jo ja yhä varmemmin tulevaisuudessa.
Kun kehitetään yhä parempia ja kalliimpia lääkkeitä ja tehokkaampia, kalliimpia hoitomuotoja, ennustan, että etusijalle tulevat pienten lasten huoltajat, liike-elämän ja politiikan avainhenkilöt sekä toisaalta tietenkin öky-rikkaat, joilla on mahdollisuus ottaa millaisia vakuutuksia hyvänsä sairauden varalle.
Eräs esimerkki priorisoinnista oli "Chigacon lääkäreissä", jossa sydämensiirtoon oli tarjolla alaikäisen lapsen äiti ja kuolemaan tuomittu vanki. Vanki sai joidenkin liittovaltion sääntöjen nojalla sydämen!
Tietenkin tämä on vain elokuvan kerrontaa, mutta voi siinä olla hiven totuuttakin.
PS. Iltanne iloksi katsokaa tänän klo 19.50 "Eläimellistä menoa" TV 2:sta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1065587Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453703Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503245Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4542589Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2611620- 871366
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131319Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321293- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1511196