onko vaurioitunut

kaisa

olen noin 6viikolla raskaana vasta sain tietää.olen juonut reilusti olutta useana iltana hirvittää mitä vaurioita on tullut lapselle?.

5

984

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttö ja toukka rv 28

älä suotta murehdi,et ole todennäköisesti aiheuttanut mitään vaurioita sikiölle koska olet vasta noin alussa!! kaikki varmaan miettii samaa kun kuulevat olevansa raskaana,mutta no hätä :)
      onneks olkoon ja hyvää odotusta!!!

• mutta

sitähän ei tiedä, kun kuitenkin raskauden ensimmäiset kolme kuukautta on sitä kaikista herkintä aikaa. Luultavasti ei mitään. Itse olin rask.vkolla 5 kun piti lähteä baariin ja join siiderin kotona ja se ei oikein maistunut. Mä arvailin, että nyt ei oo kaikki ok. Aavistelin että olen raskaana. Baarissa tilasin toisen ja poltin pari tupakkaa (poltan kun käyn ja käyn harvoin) ja sit vain tökkäs ja pari tuntia olin ja oli vain pakko lähteä pois. Niin varma fyysisesti olin, että nyt sitä ollaan raskaana ja parempi lähteä kotiin savusta ja melusta.

• rokkimamma86

En usko että on tullut mitään vaurioita koska isukkahan rupeaa vasta hyöhemmin suodattamaan alkoholia ja nikotiinia paremmin :) eli nou hätä :)

• kohta-Isi

ei millään pahalla, mutta mistä ihmeestä sä noi "faktat" oot repiny??

sikiöllä ja äidillä on erilliset verenkierrot ensimmäisillä viikoilla. myöhemminkään istukka ei suodata alkoholia sen pienen molekyylikoon vuoksi

"rupeaa vasta hyöhemmin suodattamaan alkoholia ja nikotiinia paremmin"

• vaihteeksi

"/- -/ tilapäinen alkoholinkäyttö ennen kuin äiti on tietoinen raskaudestaan, ei todennäköisesti aiheuta ongelmia. Normaaliinkin raskauteen - ilman sen kummempia altistavia tekijöitä - liittyy 2-3 %:n riski siitä, että sikiöllä on jotain poikkeavuuksia. Satunnainen alkoholinkäyttö, kun äiti ei vielä tiedä olevansa raskaana, ei oleellisesti lisää tätä riskiä.

/- -/ Alkoholi läpäisee helposti istukan ja siirtyy sikiöön. Sikiö ei kykene hajottamaan alkoholia samaa tahtia kuin aikuinen, ja siten alkoholipitoisuus sikiössä voi olla jopa korkeampi kuin äidissä. Runsas, toistuva alkoholin käyttö alkuraskaudessa lisää sikiön epämuodostuma- ja keskenmenoriskiä. Toistuva tai runsas ajoittainen alkoholinkäyttö raskauden aikana voi aiheuttaa sikiön alkoholisyndrooman, johon kuuluu poikkeavien ulkonäköpiirteiden, pienikasvuisuuden ja pienipäisyyden lisäksi keskushermoston kehityshäiriö. Keskushermostovaurion vaikeusasteesta riippuen ongelmat voivat lapsuusiässä tulla esiin oppimisvaikeuksina, käytöshäiriöinä tai kehitysvammaisuutena. /- -/"

(www.paihdelinkki.fi)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      47
      2973
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2751
    3. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      33
      2649
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      39
      2466
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      50
      1938
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1569
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1483
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1287
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      178
      1219
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1070
    Aihe