Miten uusikoppaisen (2001) Neonin valoja kannattaa parantaa?
En ole mitannut, mutta epäilen, että jännitehäviö johdoissa on suuri. Oletteko vaihtaneet johtoja? Onko myynnissä jotain valmista sarjaa?
Olen tyytymätön erityisesti lähivaloihin. Onko "vakio" sumuvaloista apua?
Miten parantaa
3
473
Vastaukset
- pena
tere vaihda ekaksi polttimot parempiin ellei auta mittaa jännite häviöt,sitten vedät kunnon kaapelit akulta sulakkeen ja releen kautta lampuille,biltemassa on ollut myynnissä valmis sarja , löytyy muistakin tarvike liikkeistä
- Jani_
Penan kommentteja myötäille, ensin tosiaan kannattaa vaihtaa ne polttimot valoteholtaan tehokkaampiin - ei siis sähköteholtaan tehokkaampiin koska se on kiellettyä ja "rikkoo" umpiot. Sitten johdot jos ei polttimoilla parane.
Tähän:
"Olen tyytymätön erityisesti lähivaloihin. Onko "vakio" sumuvaloista apua? "
Sumareista ei ole apua koska ne oikein suunnattuna valaisee vain lähialueen. Tämän lisäksi sumuvaloja saa käyttää vain sumulla - ja et varmaan halua olla muilloin sumuvaloja käyttävä ns. "sumaripelle"? Joten unohda sumuvalot. - Scy
Sumareista on itse asiassa jopa näkyvyyden kannalta haittaa, koska edessä olevan valon painopiste siirtyy auton eteen ja silmä ei mukaudu tällöin hämärään eikä näe yhtä kauas, valonkantaman kaukoalueille.
Sumuvalojahan pitäisi käyttää vain pirunmoisessa sumussa, ja silloinkin siten, että varsinaiset ajovalot sammutetaan. Sumuvalot on sijoitettu alas juuri sitä varten, että ne valaisevat tien pinnan, eivätkä heijastu sumusta takaisin.
Mitä tulee valotehon parantamiseen, helpoin (ja halvinkin) ratkaisu lie vaihtaa polttimot johonkin laadukkaan valmistajan lisävalotehoa (esim. 30% tai 50%) lupaaviin polttimoihin. Nämä ovat toki käyttöiältään lyhyempiä ja normipolttimoita jonkin verran kalliimpiakin, mutta varsinkin H4-polttimoluokassa edullisia (olikos neonissa H4-valot?)
HUOM! Kirkkaisiin polttimoihin! Sinisiksi värjätyistä ja muista on vain haittaa - ne vähentävät valotehoa, vaikka häikäisevätkin vastaantulijan paremmin.
Eikä loppujen lopuksi se valon määrä olen tärkeintä kuin niinkään valojen suuntaus ja muun haittavalaistuksen minimointi. Pimeällä ajaessa kojelaudan valaistus kannattaa säätää minimiin, silmä mukautuu tällöin näkemään paremmin hämärässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h442915Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062691Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv352411Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.501918- 321884
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141523- 321473
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1021213- 1771193
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.721041