vauva

ja opiskelu

Miten on onnistunut opiskelu ja vauvanhoito esim. vauvan ollessa yksivuotias? Oletteko pitäneet välivuosia vai hoitaneet lasta ja aloittaneet opiskelut vasta paljon myöhemmin? Entä onko teillä ollut ongelmia omien vanhempien kanssa? Suhtautuminen vauvaan ja opiskeluun? Epäluuloa, luottamuksen puutetta?

4

447

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ellu

Itellä on edessä samanlainen tilanne. Aattelin, että pidän yhden hoitovapaavuoden äitiysloman jälkeen, sillä mielestäni vauva on liian pieni hoitoon laitettavaksi vuoden ikäisenä.
      vanhemmille en ole vielä kertonut, sillä raskaus on vasta niin alkuvaiheessa. Pelottaa kyllä kieltämättä hiukan heidän suhtautuminen asiaan.

• pauzi

Tulin raskaaksi kun olin vielä lukiossa, kerkesin kuitenkin juuri saada lakin päähäni ennen kuin vauva syntyi (n. 3kk myöhemmin). Nyt lapsi on 1v 7kk ja aloitin opiskelut syksyllä. Hyvin on mennyt ja kyllä homma hoituu. Ainakin vielä yhden lapsen kanssa. En usko että useamman kanssa näin hyvin jaksaisin. Vanhempani hyväksyivät päätökseni hienosti, eikä mitään ongelmia ollut siltäkään taholta. Uskon että selviät hyvin, kunhan pidät huolen että sinulla on toimiva tukiverkosto (mummot, papat, kummit yms.) ja kun viitsit nähdä vähän enemmän vaivaa. Omaa aikaa se ei kyllä jätä juuri lainkaan. Mutta ei mikään mahdoton yhtälö. Suosittelen!

• huhtimamma 2006
        pauzi kirjoitti:

Tulin raskaaksi kun olin vielä lukiossa, kerkesin kuitenkin juuri saada lakin päähäni ennen kuin vauva syntyi (n. 3kk myöhemmin). Nyt lapsi on 1v 7kk ja aloitin opiskelut syksyllä. Hyvin on mennyt ja kyllä homma hoituu. Ainakin vielä yhden lapsen kanssa. En usko että useamman kanssa näin hyvin jaksaisin. Vanhempani hyväksyivät päätökseni hienosti, eikä mitään ongelmia ollut siltäkään taholta. Uskon että selviät hyvin, kunhan pidät huolen että sinulla on toimiva tukiverkosto (mummot, papat, kummit yms.) ja kun viitsit nähdä vähän enemmän vaivaa. Omaa aikaa se ei kyllä jätä juuri lainkaan. Mutta ei mikään mahdoton yhtälö. Suosittelen!

Hei,
        Itse olen tällä hetkellä rv 17 1 ja opintojen loppusuoralla. Aika paljon kyllä tuottaa nuo opinnot stressiä,koska haluisin saada mahdollisimman paljon tehtyä ennen vauvelin syntymistä. Ajattelin olla ainakin vuoden kotona, toivottavasti pitempäänkin, ja suoritella loput opinnot rauhalliseen tahtiin.Olisi ihana jos voisi keskittyä ainoastaan vauveliin, mutta hyvä näinkin.
        Tuleva mummo (kätilö ammatiltaan) totesi vaan, että etpä sinä ole ensimmäinen opiskelevaäiti. Kotoa mieheltäni saatu tuki on kyllä kaikkein paras motivaationlähde tässä tilanteessa.

• jennifer

mä olin vuoden kotona ja sit jatkoin opiskeluja, hyvin on kaikki menny, poitsu nyt reilu 3v. ja toinen tulossa rv 6 1 :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      57
      2960
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2741
    3. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      33
      2459
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      38
      2451
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      50
      1938
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1559
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1257
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1213
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1060
    Aihe