Kuorsaus ja RFTA -hoito. Onko kokemuksia ?

ZZ-Sahaaja

Kuorsauksen hoitoon on viime vuosina tullut apuun RFTA eli lämpöhoito. Siinä kitalakeen pistellään sähköpiikillä muutamia kertoja. Sen seurauksena kitalaki arpeutuu ja jäykistyy. Ja siten kuorsaus pitäisi vähentyä. Homma on nopea ja kivuton - siis TEORIASSA ja mainospuheissa.

Onko kellään kokemuksia ??
Uskaltaako sellaisen hoidon ottaa. Jotain on kuorsaukselleni pakko tehdä tai muuten jompi kumpi (vaimo tai minä) lähtee ulko-ovesta lopullisesti ulos.

21

17300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tatti

      Mitä minä olen kuullut kokemuksia niin se auttaa.Mutta on kuulemma kivulias.kaikillehan se ei tehoa.Normaalipaino tulee olla.

    • olen hoidossa

      ensin minulle tehtiin unitutkimus, jossa piuhat kiinnittiin yön ajaksi ja laite rekisteröi mm. kuorsauksen. Sain laitteet yöksi kotiin. Hengityskatkoksia oli, mutta ei varsinaista uniapneaa, sillä sain silti riittävästi happea.

      Tutkimuksessa todettiin, että pehmeä suulakeni oli liian pitkä ja kuorsaukseni johtui siitä. Olen saanut lämpöhoitoa kerran. Sitä ennen tähystettiin nenä ja kurkun seutu, ettei siellä ole muuta ylimääräistä. Varsinainen hoito kestää noin miinuutin paikallispuudutuksessa. Hoito sinänsä oli melko kivuton, mutta kurkku oli kipeä yli viikon. Joillakin kipuaika huomattavasti lyhyempi. Särkylääke auttaa. Hoitopäivä ja seuraava päivä sairaslomaa, tarvittaessa enemmän.

      Ensin hoidon jälkeen kuoraus paheni entisestään, koska kurkku oli turvonnut. Nyt kuorsausasia on selvästi parantunut, mutta ei vielä riittävästi. Hoidossa käydäänkin 2-3 kertaa, että tulos olisi hyvä. Huomenna on taas hoitopäivä. Menen sinne ihan mielelläni, mutta en olisi pahoillani, vaikka kolmatta kertaa ei tarvittaisi...

      Hoito edellyttää, että pystyy olemaan suu auki, kun lastalla painetaan kieltä ja kurkkua käsitellään. Joillakin kuulemma tämä ongelmana.

      Jos tämä hoito ei tehoaisi riittävästi, suulaki leikattaisiin lyhyemmäksi. Sen jälkeen olisi isommat kurkkukivut ja pidempi sairasloma.

      Yksi vaihtoehto on kuorauskisko alaleuan hampaisiin. Ideana on, että kisko vetää alaleukaa hieman eteenpäin, jolloin kurkkuun tulee lisää tilaa. Kiskon tekee hammaslääkäri. Itselläni kuitenkin purenta kohdallaan, joten tätä ei ole kokeiltu.

      Ylipaino on myös asia, johon tässä yhteydessä puututaan. Itselläni paino on normaali ja olen kuorsannut paljon laihempanakin. Yliväsyneisyys, unilääkkeet ja alkoholi myös lisäävät kuorsaamista.

      Kannattaa mennä tutkimuksiin. Siellä sitten selviää mikä hoito sinulle olisi paras vaihtoehto.

      • kuorsaajan vaimo

        Missä sinulle tehtiin tutkimukset ja kuinka kävi toisen hoitokerran jälkeen?
        Kirjoittamasi tieto oli asiallista ja voisimme saada avun, kunhan lähtisimme liikkeelle.
        Hankimme miehelle päätyä nostavan moottorisängyn, mutta siitä ei tunnu olevan apua. Mun yöt menee valvoessa tai siirtyessä toisiin tiloihin nukkumaan.
        Annetaanko hoitoa muualla kuin Helsingissä? Tutkittiinko sinun nukkumista vai saitko hoitoa pelkän rakenteellisen tutkimuksen perusteella?

        Kiitos vastauksesta,


      • Krooohhh
        kuorsaajan vaimo kirjoitti:

        Missä sinulle tehtiin tutkimukset ja kuinka kävi toisen hoitokerran jälkeen?
        Kirjoittamasi tieto oli asiallista ja voisimme saada avun, kunhan lähtisimme liikkeelle.
        Hankimme miehelle päätyä nostavan moottorisängyn, mutta siitä ei tunnu olevan apua. Mun yöt menee valvoessa tai siirtyessä toisiin tiloihin nukkumaan.
        Annetaanko hoitoa muualla kuin Helsingissä? Tutkittiinko sinun nukkumista vai saitko hoitoa pelkän rakenteellisen tutkimuksen perusteella?

        Kiitos vastauksesta,

        Olen aikeissa mennä RFTA-käsittelyyn. Alustavasti asia on jo sovittu hoitavan lääkärin kanssa. Tarkka ajankohta sovitaan varmaankin huomenna. Hintaa operaatiolle kertyy 380€, josta kelakorvaus on noin 60€.
        Kustannuksia siis 320€.
        Yritän muistaa kertoilla tänne, kuinka homma hoitui ja oliko siitä apua.


      • krooohhh
        Krooohhh kirjoitti:

        Olen aikeissa mennä RFTA-käsittelyyn. Alustavasti asia on jo sovittu hoitavan lääkärin kanssa. Tarkka ajankohta sovitaan varmaankin huomenna. Hintaa operaatiolle kertyy 380€, josta kelakorvaus on noin 60€.
        Kustannuksia siis 320€.
        Yritän muistaa kertoilla tänne, kuinka homma hoitui ja oliko siitä apua.

        No nyt on aika varattu hieman yli viikon päähän.
        Laitan taas viestiä, kunhan kurkku on rassattu.


      • Krooohhh
        krooohhh kirjoitti:

        No nyt on aika varattu hieman yli viikon päähän.
        Laitan taas viestiä, kunhan kurkku on rassattu.

        No niin. Tänää homma vihdoinkin hoidettiin.
        Erittäin kivuton toimenpide.
        Aluksi lääkäri tutki kurkun. Tultuaan siihen tulokseen, että hoiidosta saattaisi olle minulle hyötyä, puudutettiin aluksi sprayllä useaan eri otteeseen kitalaki, uvula, kielen peräosa, sekä nielun ympäristo.
        Kun em paikat olivat puutuneet. pistettiin neulalla samoihin paikkoihin puudutetta. Mielestäni kieleen ei sentään neulalla pistetty. Ehkä ikävin vaihe oli, kun puhe ja nieleminen tämän seurauksena muuttui selkeästi vaikeaksi. Tuntui, kuin olisi kitalaessa ja nielussa ollut ihon alla peukalon kokoinen pehmeä löysä hyytelömöykky. Ilma kuitenkin kulki vaivatta. Lääkäri selosti koko ajan, mitä tekee seuraavaksi, joka ainakin minusta tuntui mukavalta ja rauhoitti tilannetta.
        Kun olimme odottaneet, että paikat olivat täysin puutuneita varsinainen toimenpide aloitettiin. Sondilla paineltiin lääkärin mukaan pariinkymmeneen paikkaan sondilla kuumia. Muutamia sekunteja per paikka. Ei mitään tuntemuksia, paitsi pieni napsahdus kuului, kun sondi vedettiin polton/lämmityksen jälkeen pois. Kun lämmitykset/ poltot oli suoritettu, vaihtoi lääkäri sondin leikkaavaan sondiin ja teki sillä pienet viillot nielun oikealle ja vasemmalle puolelle, sekä nippaisi vielä uvulan kärjen pois. Ei mitään muita tuntemuksia, paitsi savu ja haju, jota tuli suusta, kun leikkaava sondi polttamalla leikkasi kudosta. Verta ei tullut juuri ollenkaan. Aavistuksen verran punertavaa oli sylki, jos nyt oikein tarkkoja ollaan. Siinä kaikki. Eikä sattunut lainkaan. Kipuasteikolla 1-10. tuntemukset olivat luokkaa 1- korkeintaan 2.
        Tämän jälkeen piti odotella vastaanotossa noin puoli tuntia ja imeskellä jääpaloja. Mukaan sai pari Panacodia sekä Burana 800:n, sekä reseptit myös noille lääkkeille. Nyt 8 tuntia operaatista kurkku on lievästi arka niellessä, muuten ei kipuja ole. Lääkkeenä olen tähän mennessä käyttänyt yhden Panacodin, jonka sain heti operaation jälkeen sekä pari Buranaa.
        Nekin olen ottanut vaan varmuuden vuoksi, ettei kipu edes alkaisi
        Palvelu Tampereen Terveystalossa oli täydellistä. ja hommasta jäi todella hyvä "maku".
        Hintaa operaatiolle kertyi n. 390€, josta kelakorvaus poistettuna teki kassalla 330€ kaikkine kuluineen. ..... Jatkoa seuraa....
        Homman vaikutus näkyy vasta noin 1:n - 3:n kuukauden kuluttua, joten pistän vielä jatkossa raporttia siitä, mitkä olivat homman vaikutukset kuorsaukseen.


      • Kroooh
        Krooohhh kirjoitti:

        No niin. Tänää homma vihdoinkin hoidettiin.
        Erittäin kivuton toimenpide.
        Aluksi lääkäri tutki kurkun. Tultuaan siihen tulokseen, että hoiidosta saattaisi olle minulle hyötyä, puudutettiin aluksi sprayllä useaan eri otteeseen kitalaki, uvula, kielen peräosa, sekä nielun ympäristo.
        Kun em paikat olivat puutuneet. pistettiin neulalla samoihin paikkoihin puudutetta. Mielestäni kieleen ei sentään neulalla pistetty. Ehkä ikävin vaihe oli, kun puhe ja nieleminen tämän seurauksena muuttui selkeästi vaikeaksi. Tuntui, kuin olisi kitalaessa ja nielussa ollut ihon alla peukalon kokoinen pehmeä löysä hyytelömöykky. Ilma kuitenkin kulki vaivatta. Lääkäri selosti koko ajan, mitä tekee seuraavaksi, joka ainakin minusta tuntui mukavalta ja rauhoitti tilannetta.
        Kun olimme odottaneet, että paikat olivat täysin puutuneita varsinainen toimenpide aloitettiin. Sondilla paineltiin lääkärin mukaan pariinkymmeneen paikkaan sondilla kuumia. Muutamia sekunteja per paikka. Ei mitään tuntemuksia, paitsi pieni napsahdus kuului, kun sondi vedettiin polton/lämmityksen jälkeen pois. Kun lämmitykset/ poltot oli suoritettu, vaihtoi lääkäri sondin leikkaavaan sondiin ja teki sillä pienet viillot nielun oikealle ja vasemmalle puolelle, sekä nippaisi vielä uvulan kärjen pois. Ei mitään muita tuntemuksia, paitsi savu ja haju, jota tuli suusta, kun leikkaava sondi polttamalla leikkasi kudosta. Verta ei tullut juuri ollenkaan. Aavistuksen verran punertavaa oli sylki, jos nyt oikein tarkkoja ollaan. Siinä kaikki. Eikä sattunut lainkaan. Kipuasteikolla 1-10. tuntemukset olivat luokkaa 1- korkeintaan 2.
        Tämän jälkeen piti odotella vastaanotossa noin puoli tuntia ja imeskellä jääpaloja. Mukaan sai pari Panacodia sekä Burana 800:n, sekä reseptit myös noille lääkkeille. Nyt 8 tuntia operaatista kurkku on lievästi arka niellessä, muuten ei kipuja ole. Lääkkeenä olen tähän mennessä käyttänyt yhden Panacodin, jonka sain heti operaation jälkeen sekä pari Buranaa.
        Nekin olen ottanut vaan varmuuden vuoksi, ettei kipu edes alkaisi
        Palvelu Tampereen Terveystalossa oli täydellistä. ja hommasta jäi todella hyvä "maku".
        Hintaa operaatiolle kertyi n. 390€, josta kelakorvaus poistettuna teki kassalla 330€ kaikkine kuluineen. ..... Jatkoa seuraa....
        Homman vaikutus näkyy vasta noin 1:n - 3:n kuukauden kuluttua, joten pistän vielä jatkossa raporttia siitä, mitkä olivat homman vaikutukset kuorsaukseen.

        Kipuja ei ole lainkaan, vaikkakin pieni sirun tunne nielussa. Vaimoni mukaan kuorsaus väheni hieman alussa, mutta on nyt taas ennallaan. :((( Odotellaan nyt ja katsotaan josko arpeutumisprosessi toisi vaimennuksen mukanaan. Toinen hoitokerta menee kyllä harkintaan, jos mitään ei tapahdu.
        Vähän on nyt pettynyt olo, mutta odotellaan nyt.
        Lisää raporttia laitan vielä tänne joka tapauksessa.


      • Kroooh
        Kroooh kirjoitti:

        Kipuja ei ole lainkaan, vaikkakin pieni sirun tunne nielussa. Vaimoni mukaan kuorsaus väheni hieman alussa, mutta on nyt taas ennallaan. :((( Odotellaan nyt ja katsotaan josko arpeutumisprosessi toisi vaimennuksen mukanaan. Toinen hoitokerta menee kyllä harkintaan, jos mitään ei tapahdu.
        Vähän on nyt pettynyt olo, mutta odotellaan nyt.
        Lisää raporttia laitan vielä tänne joka tapauksessa.

        Laitetaanpa taas raporttia.. Kohta tulee siis 7 viikkoa kuluneeksi operaatiosta.
        Pieni pettymys on nyt vallalla. Joka yö kuorsaan edelleenkin, mutta vaimo rapotoi sen kuitenkin olevan himpun verran hiljaisempaa ja kuorsausjaksoja tulee harvemmin. (...En siis alkujaankaan kuorsannut koko ajan, kun nukuin). Joitain öitä on ollut, etten vaimon mielestä kuorsannut ollenkaan. Oliko vaimo sikeämmässä unessa, vaiko auttaakohan RFTA sittenkin?...
        Kurkussa tuntuu pieni kovempi alue. Ehkäpä tuossa uvulan katkaistun kärjen kohdalla. Aivan, kuin kurkussa olisi pieni ruuan hippunen jäänyt jumiin. Sitä yrittää aina vaistomaisesti rykiä pois. Ei kovin mukavaa.
        Menee nyt vahvasti harkintaan toinen hoitokerta. Katsotaan nyt. Raportoin vielä, noin kuukauden kuluttua.


      • Kroooh
        Kroooh kirjoitti:

        Laitetaanpa taas raporttia.. Kohta tulee siis 7 viikkoa kuluneeksi operaatiosta.
        Pieni pettymys on nyt vallalla. Joka yö kuorsaan edelleenkin, mutta vaimo rapotoi sen kuitenkin olevan himpun verran hiljaisempaa ja kuorsausjaksoja tulee harvemmin. (...En siis alkujaankaan kuorsannut koko ajan, kun nukuin). Joitain öitä on ollut, etten vaimon mielestä kuorsannut ollenkaan. Oliko vaimo sikeämmässä unessa, vaiko auttaakohan RFTA sittenkin?...
        Kurkussa tuntuu pieni kovempi alue. Ehkäpä tuossa uvulan katkaistun kärjen kohdalla. Aivan, kuin kurkussa olisi pieni ruuan hippunen jäänyt jumiin. Sitä yrittää aina vaistomaisesti rykiä pois. Ei kovin mukavaa.
        Menee nyt vahvasti harkintaan toinen hoitokerta. Katsotaan nyt. Raportoin vielä, noin kuukauden kuluttua.

        Nyt on tuloksia alkanut ilmenemään! Vaimo sanoi tänään, että on se ihan selvästi auttanut, se hoito. Kuorsaus on enää hiljaista tuhinaa tai sitten ihan hiljaista. Ei kuulemma enää häiritsevää. Jee!! Hieno homma! Ajattelin kyllä vielä käydä ainakin kerran RFTA-hoidossa, niin voisi se tuhinakin loppua.


      • Stoni
        Kroooh kirjoitti:

        Nyt on tuloksia alkanut ilmenemään! Vaimo sanoi tänään, että on se ihan selvästi auttanut, se hoito. Kuorsaus on enää hiljaista tuhinaa tai sitten ihan hiljaista. Ei kuulemma enää häiritsevää. Jee!! Hieno homma! Ajattelin kyllä vielä käydä ainakin kerran RFTA-hoidossa, niin voisi se tuhinakin loppua.

        Kroooh, nyt mennyt useita vuotta. Onko positiivinen efekti säilynyt?


    • Kiskomies 49v

      Minulle tehtiin RFTA hoito n. 1,5v sitten, mutta siitä ei ollut paljon apua. Sain sen jälkeen alahampaisiin kuorsauskiskon sairaalan kautta, joka maksoi poliklinikka maksun verran. Siitä on ollut suuri hyöty, vaikka selällä nukkuessa vähän ääntä pääseekin.Alussa meni muutama yö totutellessa, mut nyt on outoa nukkua jos ne eivät ole suussa. Minulla todettiin lievä uniapnea ennen operaatiota. Myös kotona ovat tyytyväisiä kun muutkin saavat nukkua.

    • ohion

      Minulle tehtiin kitalaen kuumennushoito kaksi kertaa. Ei auttanut. Kuorsaus vaimeni vähän, mutta oli vieläkin liian kova. Nukkula-kuorsauskiskon kanssa homma hoitui. Alussa piti vähän totutella, mutta nyt nukun sen kanssa hyvin ja vaimo kanssa.

    • Ei jaksa odottaa

      Heippa! Avomiehelleni tehtiin RFTA-hoito kaksi päivää sitten. Olemme olleet kolme vuotta yhdessä eikä samassa huoneessa nukkuminen edelleenkään onnistu. Odotukset ovat siis korkealla hoidon jälkeen. Hän on hieman ylipainoinen ja kuorsaus jatkuu edelleen. Lukiessani kommenttejanne on siis selvää että hoito ei välttämättä auta. Miten kauan teidän mielestä on syytä odottaa ennen kuin voin alkaa odottaa selviä tuloksia? Jos niitä nyt on tullakseen...

      • Onnistui lopultakin

        Olen tuo nimimerkki Kroooh. Jostain syystä en enää pysty sillä nimimerkillä kirjoittamaan.
        Itselleni tehtiin tuo hoito kaksi kertaa. Ensimmäinen hoito alkoi vaikuttaa noin kolmen kuukauden kuluttua. Ääni vaimeni, mutta ei poistunut kokonaan. Uusintahoidon otin, kun ensimmäisestä hoidosta oli kulunut noin 7 kuukautta.
        Kun noin vuosi oli ensimmäisestä hoidosta kulunut, niin mielestäni (...ja ennen kaikkea vaimoni mielestä), kuorsaus viimein loppui. Nyt on koko ruljanssin aloittamisesta kulunut noin vuosi ja kolme kuukautta. Ja öinen kuorsaus ja vaimon tuuppiminen ovat loppuneet. Myös kurkussa tuntunut "palanen" on poistunut. Voin suositella lämpimästi tuota hoitoa. Ainakin minulla homma toimi hienosti, vaikkakin olin odottanut kyllä aika paljon nopeampia tuloksia. Mutta hyvä näinkin. Pääasia, että kuorsaus lopultakin loppui.


    • mamuli

      Pääsin työterveyden kautta keskussairaalaan tutkimuksiin kuorsauksen takia. Ensin tehtiin unitutkimus, eli laite kotiin yöksi jolla suljettiin uniapnea pois. Sen jälkeen polille, jossa lääkäri totesi RFA-hoidon oleva varteenotettava hoitomuoto. Olen 50-vuotias nainen, normaalipainoinen eikä mitään sairauksia löydy. Viime viikolla kävin hoidossa eka kertaa. Puudutuspiikit sattuivat vähän, muuten alku toimenpiteet kuten nimim. Kroooh. Minulla soundilla kuumennettiin vain kolme kertaa eikä mitään viiltoja tehty. Koko toimenpide tarkkailuneen vei 40 min. Kurkku oli puutuneen oloinen pari tuntia mutta pystyin puhumaan ymmärrettävästi koko ajan. Sairaslomaa kaksi päivää, Pore-Panacodia reseptillä joita otin parin ensimmäisen päivän aikana pari päivässä. Ensimmäisenä päivänä ruokana jäätelöä, jogurttia, pehmeää leipää tms. Parin päivän jälkeen meni normaali ruoka hyvin pureksittuna. Toukokuussa uusi hoitokerta. Toimenpide ei ole kivulias, minulla ainoastaan yökötysrefleksi nosti puudutussuihkeen laiton aikana oksennukset kaarimaljaan. Turhaan pelkäsin, toivotaan että hoito auttaa. :)

    • mamuli

      Nimimerkillä mamuli kirjoitin ekasta hoitokerrasta tuossa yläpuolella.. Tänään kävin toisen kerran kyseisessä hoidossa; kaikki sujui hyvin ´pientä jälkikipua lukuunottamatta. Jo eka kerran jälkeen isäntä sanoi kuorsausääneni muuttuneen toisenlaiseksi, enemmän "kehrääväksi". Itse huomasin muutoksen siinä, etten heräile enää öisin omaan kuorsaukseeni. Heinäkuussa jälleen sairaalalle, katsotaan miten hoidot ovat auttaneet.

    • mamuli

      Kuorsaukseni on hävinnyt kokonaan,,,en usko sitä todeksi. Sekä isäntä että minä nukumme yömme heräilemättä kuorsaukseeni ja korahteluihini.Päiväväsymykseni ja nukkavieru oloni on tiessään. Hoito siis auttoi minulla, se tehtiin kaksi kertaa ja kolmaskin olisi tehty, jos olisin sitä halunnut. Suosittelen hoitoon menemistä jos on tarvetta, elämänlaatuni on parantunut huomattavasti. Kaikillehan hoito ei tuo perinpohjaista hyötyä, mutta aina kannattaa kokeilla.

    • Hoitoon?

      Hei...minulle tehtiin tuo rfa hoito 2vko sitten enkä todellakaan voi sanoa että kaikki meni hyvin :( itse hoito oli kivuton ja nopea mut seuraavana yönä kurkku turpos niin paljon ettei henki meinannut kulkea ja siitä seurauksena paniikkihäiriön tapainen olotila.aamulla lääkäri kirjoitti diapamia ja kehotti vaan käyttämään kylmää käärettä jne...no turvotus helpotti mut sitten 10pvä hoidon jälkeen kipeytyi niin paljon ettei mikään mennyt alas,ei edes vesi.no taas läääriin joka olikin ihmeissään kun olikin palanut liian iso monttu ja palovammoja enemmänkin kitalaessa...sille ei sitten juuri mitään voinut tehdä muuta kuin taas kylmää jos onnistuu niellä :(.paino on pudonnut kohta 5kg mikä on tietenkin hyvä sivuoire mut olis hyvä kun ei olis kipeä.nyt on kulunut 2vko ja kivut vähän hellittää mut pikkukieli roikkuu tuon ison "montun" alareunassa eikä meinaa oikein henki kulkea ja valvottaa öisin..voipi olla että siitä pitää vielä nappasta pala pois mut yritän aatella positiivisesti josko olis vaan niin turvoksissa vielä...Tämmönen kokemus tällä kertaa :)

      • Toivotaan

        Minulle tehtiin RFTA-operattio marraskuussa viimevuonna. Lääkäri ei kertonut etukäteen mitä tehdään ja mitä siitä voi seurata ? Edelleen kitalaessa tuntuu kuin sieltä roikkuisi jotain . Lääkärin mukaan hermoratoja on vaurioitunut ja ne paranevat ennenpitkää. Toivottavasti näin tapahtuu ? Kun vain jaksaa odottaa. Toivottavasti sinulle ei käy samoin . En ole kuulut vastaavista tapauksista. Jos jollakin on ollut vastaavanlaisia ongelmia olisi lohdullista vaihtaa jokunen ajatus kokemuksistasi ?


    • sebuli78

      moi, minulle just tehtiin toisen kerran. eka kerta kuulema vähän auttoi, katotaan tätä toista kertaa. jos ei auta niin nukkulan otan. nieleminen vaikeeta muuten ok olo. jos pystyis ylihuomen syömään jotain.. mutta suosittelen kokeilemaan rfa:ta.

    • Virhe

      En olisi mennyt operaatioon, jos olisin tiennyt mitä siitä seuraa. Olen 45 vuotias mies ja halusin helpotusta hengitykseen nenän kautta. Sain vielä pahemman vaivan palkkioksi. Minulla ei ole koskaan ollut nenäverenvuotoa, mutta tuo alkoi kohdallani kolme viikkoa operaation jälkeen, eikä loppua sille näy. Voi itku........

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5519
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3405
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1883
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1709
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1336
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      22
      1305
    Aihe