Suhteet mielisairaalassa

Tilta

Mieheni on kolmatta viikkoa mielisairaalassa ja luulen, että hänellä on siellä nainen. Asia tuli ilmi hänen viikonloppulomallaan, kun hän sai soitoja ja tekstiviestejä joltain, jonka nimi oli puhelimen tiedostossa mies, mutta osoittautui naispuoliseksi. Hänellä ei ole koskaan ollut tämmöisiä juttuja. Kuulemma ovat vain todella hyviä ystäviä jne...

Miten tyypillisiä ovat potilaiden väliset suhteet? Onhan osasto suljettu paikka, jossa on vähän tekemistä. Miten helposti siellä ajautuu sellaiseen, mitä ei kotioloissa tekisi? Vaikka vain ajantappamiseksi.

17

2353

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muikkunen

Meillä oli sama tilanne jokunen vuosi sitten. Mieheni "löysi" hoitojaksonsa aikana 15 vuotta nuoremman naisen, vasta parikymppisen osastoltaan. Tilanne alkoi myös "ystävyytenä". Heillä oli samantapaiset diagnoosit ja jakoivat kokemuksiaan, tuntui kuulemma hyvältä, kun toinen ymmärsi. Hoitojakso kesti 6 viikkoa. Viikonloppulomilla tämä nainen tunkeutui kotielämäämme tekstiviestein ja soitoin, aluksi ne kuulostivat viattomilta, mutta pikkuhiljaa mieheni alkoi salaamaan niitä. Juuri viikonloppuisin tämä nainen tuntui tarvitsevan todella paljon tukea. Lopulta heillä oli jonkunlainen suhde. Sekin paljastui ihan vahingossa.

Monet itkut itkettiin, mielisairaiden lisäksi jouduin kestämään luottamuksen särkymisen. Lasten (sillon ala-asteikäisiä) vuoksi päätimme jatkaa. Nainen jatkoi ja jatkaa yhä joskus soitteluaan, hän on sairaseläkkeellä ja usein hoidossa itsetuhoisuuden vuoksi. Suhteen he lopettivat. En ole kuitenkaan päässyt siitä ylitse. En edes tiedä onko heillä edes ollut sukupuolista kanssakäymistä. Tuntui kuitenkin pahalta jakaa mies näin monella lailla. Ja selvästi tämä nainen oli miehelleni hyvin tärkeä. Ja kun kun annoin tilanteen jatkua "ystävyytenä" hänelle tuli eräänlainen riippuvuus tähän naiseen.

Tämä on mahdollista. Olen kuullut, että suhteet ovat yleisiä varsinkin suljetulla osastolla. Ne eivät välttämättä ole fyysisiä suhteita, mutta henkinen riippuvuus toisesta on vielä pahempaa kuin sukupuolinen. Olen useilta ihmisiltä kuullut, että varsinkin nuoret, itsetuhoiset ja usein pyskosomaattisista oireista kärsivät naiset hakevat tällaista seuraa itselleen, eivät välttämättä sukupuolista, mutta sellaista, mitä miesten vaimot eivät välttämättä hyväksy.

• *.*

Ihan kuin minun suustani. Sama tilanne meillä. Nuori, parikymppinen tyttö tunki hoitojaksolla mieheni seuraan. Seurauksena oli jonkunlainen suhde ja pahuksenmoinen riippuvuus, mikä syntyy kun kaksi epävarmassa elämäntilanteessa olevaa kohtaavat. Tämä suhde tai mikä lie olikaan kesti sen sairaalassaoloajan, jatkui puhelimitse viikkoja sen jälkeen, ehkä jopa tapasivat. Lopulta tein selväksi, että en hyväksy tällaisia ystäviä ja riippuvuutta ja panin valitsemaan. Minut valittiin, tyttö jäi. Vieläkin (tästä on 4 vuotta aikaa) joskus viikonloppuisin tämä tyttö, kai nyt jo nainen soittaa miehelleni, mutta mieheni ei enää vastaa. Mieheni pääsi masennukesta eroon, on nyt taas työelämässä mukana. Tämä tyttö oli ja on yhä sairaseläkkeellä ja usein hoidossa. On yrittänyt välillä opiskella, mutta kaikki on jäänyt. Ehkä nämä turvattomat nuoret naiset hakevat turvaa perheellisistä miehistä.

• Varmasti

Ja usein ne eivät kantaudu kotiin asti, kun hoitohenkilöstö on kuitenkin vaitiolovelvollinen. Sitä äkkiä niinku löytää sielunsiskon tai -veljen ja mikäs on löytäessä, kun pienissä piireissä kaksi samanlaisista esim psykooseista kärsivää kohtaa. Tuntuu kuin olisi löytänyt kauan kadoksissa olleen minän. Tiedän kokemuksesta. Minulla oli tällainen suhde ja kuten edellä olevat kirjoittivat; nuorempaan naiseen. Olin 35, tyttö 23 ja se oli kuin huumetta, en kotonakaan voinut olla soittamatta hänelle ja hän minulle. Sukupuolisuhdetta ei välillämme ollu, mutta ei sitä tarvittukaan; riippuvuus syntyi muuten ja se syntyi äkkiä. Pääsin kotiin ja tyttö jäi osastolle, mutta yhteydenpito jatkui, kunnes vaimo pakotti katsomaan peiliin mitä olin tekemässä perheellemme. Vieroitusoireita oli, mutta pääsin irti. Säälin tyttöä, sillä hän turvasi minuun eikä suostunut lopettamaan soittelua. Numeron muuttaminen salaiseksi lopulta auttoi. Nyt on kaikki reilassa perheen kesken. Joudun välillä käydä lataamassa akkuja, mutta silloin aina varmistan tämän tytön mahdollisen osastolla olon. Kerran olen joutnut pyytämään toiselle osastolle. En halua enää samaa, sillä perheeni on minulle tärkein?

• - - on- -

En tiedä ovatko suhteet yleisiä, mutta esiintyy niitä. Kuulun henkilöstöön (en hoito) ja väliin tuntuu pahalta nähdä sellaista varsinkin perheellisellä. Yleensä kuvio on 30-45 vuotias perheellinen mies, jolla vaimo ja pienetkin lapset odottavat kotona ja toinen osapuoli on sitten nuorempi yksinäinen nainen, usein jo kauan hoidossa ollut.

En voi olla ajattelematta, mitä semmoinen vaikuttaa hoidon onnistumiseen, varsinkin jos vaimo saa tietää.

• naiset?

Tässä on nyt puhuttu perheiden ja vaimojen puolesta, kun miehet tuntuvat pään latausreissullaan kovin helposi sortuvan osastojen epävakaisiin nuoriin seireeneihin. Lienevät oikein kyttäävän näitä perheellisiä miehiä. Entäs ne henkisesti epävakaat nuoret naisimmeiset? Hekin mahtavat jotakin kokea näissä suhteissa, joihin nämä perheelliset isät ryntäävät ja jotka kaduttuaan ja vaimon ruotuun palautuksen jälkeen hylkäävät.

• paranee

tässä hoidossa?

• Vaimoke

Jos nuori, psyykkisesti sairas nainen alkaa veljeillä perheellisen miehen kanssa (joka on osastolle joutuessaan usein sekaisin ja hämmentyntyt ja "helppo saalis") niin en piittaa piirun vertaa, miten heidän käy.

• Maija

Itse kävin helvetin lävitse aiemmin tänä vuonna. Tuntuu olevan oikein tyypillinen kuvio, että parikymppinen nainen alkaa tukkia perheellisen miehen seuraan psykiatrisella osastolla. Niin meilläkin kävi. Mies, 38 v, pienten lasten isä hakeutui hoitoon voimakkaan masennuksen vuoksi. Itse kuvittelin, että hoitojakson jälkeen kaikki olisi paremmin, mutta mitä vielä. Hoidon aikana mies muuttui; alkoi tupakoida, koska tämä hänen tapamansa tyttö houkutteli tupakkahuoneeseen, vältteli tapaamisiamme (mm ei halunnut, että käyn osastolla) ja kaikin puolin tuntui, että hermostui ja masentui entisestään. Aluksi luulin, että hoito ei tehoa tai että hänellä on väärä lääkitys, mutta tajusin asian oiken laidan viikonloppulomalla, kun kännykkä piipitti tekstiviestejä ja puheluja kuin viimeistä päivää. Minä vaadin hoidon lopettamista tai osaston vaihtoa. Osastoa vaihdettiinkin ja kas kummaa: hoito alkoi tehota, hermostuneisuus katosi, kun tämä tyttö ei ollut seuraan tunkemassa ja häiritsemässä.

Kävi ilmi, että omahoitaja ja jotkut muutkin henkilöstöstä olivat asian huomanneet. Ovat tietysti vaitiolovelvollisia, mutta miksi osaston vaihdon ehdotusta tullut sieltä taholta? Kun tämä tyttö selvästi häiritsi mieheni hoitoa ja sai hänet ahdistuneeksi, häiritsi myös välejä minuun.

• kokenut

Tällaiset suhteet ovat ehdottomasti kiellettyjä. Hoitajat ja viime kädessä lääkäri puuttuu niihin ja ellei kielto tehoa, tulee toiselle osaston siirto, mikä taas pitkittää hoitoa ja on valitettavaa.

Tällaisia nuoria naisia on olemassa. Heille ei hoitohenkilöstä paljoa voi. Jos heidän manipuloimansa mies ei itse ymmärrä vetäytyä, lääkäri useimmiten siirtää tämän miehen toiselle osastolle, eli useimmiten osaston vaihto lähtee sieltä osastolta, ei potilaasta. Sitten tämä nainen vain odottelee uutta "uhria".

• ...............

Sairaalassa ollessani psykoottisessa tilassa ei tule kyllä mieleenkään tällaiset asiat miespuolisten henkilöiden kanssa, kyllä pää on niin sekaisten mutta siellähän ollaan tavallaan miehet ja naiset yhdessä ja on aivan sama kumpi se on niin ajatuksia voidaan vaihtaa siinä kuin naisenkin kanssa ja saattaahan olla että yhteydenpito jatkuisi toivuttuakin. Voi olla, että se johtuu ihan vaan "yhteisistä kokemuksista" ja siinä ei ole sen kummempaa. Tavallaan kun kumpikin kuntoutuu taas kerran normaaliin elämään, tarvitaan nk. tukipylvästä joka ymmärtää mitä toinen tarkoittaa. En ole koskaan kuullut tällaisista tapauksista ainakaan, tuskin ainakaan seksuaalista siihen liittyy mitenkään.

• Tilta

Varokaa kaikki vaimot, jonka mies on mielisairaalassa. Siellä saattaa olla tällainen pitkäaikaisasukki, joka saa miehen pään pyörälle. Olin oikeassa, miehellä oli ns henkinen suhde tähän naiseen, mitä jo epäilinkin. Fyysistä sinä ei ollut jo senkään takia, että sairaalan säännöt esim kieltävät potilaiden vierailut huoneissa.

Mieheni oli vimmattu tämän ihmisen perään. Ja salaili yhteydenpitoa. Kun lopulta vaadin selvitystä mieheni myönsi, että hän oli ollut kinnostunut tästä nuoresta naisesta. Eli mieheni on 37 v tämä nainen 23. Ja kun mies lopulta ymmärsi, että oli jäämässä pahanlaiseen koukkuun, hän lopetti suhteen. Senkin jälkeen nainen kulki perässä kunnes mies pyysi osaston vaihtoa. Vasta nyt on hänen hermostuneisuus hellittänyt ja tuntuu että nyt hän keskittyy hoitoonsa, kun tämä nainen on pois kuvioista. Ex-osastokaveri sanoi, että tällä naisella on jo uusi uhri kierroksissa, tämä samainen kaveri oli jo osastolla varoittanut miestäni tästä naisesta.

Minulta vaan meni luottamus ja usko tulevaan. En olisi uskonut, että mies sortuu tällaiseen, kuvittelin, että minä ja lapset riittävät.

• Tilta

Lisäisin vielä, että kun mies yritti irrottautua tästä sairaasta naisesta, nainen uhkaili itsemurhalla... hän yritti tällä tavoin pitää miestä otteessaan. Mitään fyysistä siinä ei todellakaan ollut, mutta henkinen kiinnostus oli molemmin puoleista.

Nyt pitäisi jaksaa tukea miestä toipumaan. Toipuminenkin ilmeisesti alkoi paremmin, kun tämä nainen on pois kuvioista. Ainakin levottomuus ja hermostuneisuus ovat vähentyneet. Mutta siihen tarvitiin osaston vaihto, puhelujen kielto (mies pyysi naista olemaan enää soittamatta) ja minun luottamuksen menetys.

En tiedä jaksanko olla tukena miehelleni, kun tunnen niin armotonta vihaa tätä naista kohtaan. Joskus jopa toivon, että hän toteuttaisi uhkauksensa itsemurhasta. Jopa avioero kävi mielessä kun mies lupasi ettei ole enää yhteydessä, mutta touhu jatkui vain. Nyt on tosiaan yhteys katkaistu, mutta minun luottamukseni on mennyttä. Liekö ikuisesti?

• mävaan
        Tilta kirjoitti:

Lisäisin vielä, että kun mies yritti irrottautua tästä sairaasta naisesta, nainen uhkaili itsemurhalla... hän yritti tällä tavoin pitää miestä otteessaan. Mitään fyysistä siinä ei todellakaan ollut, mutta henkinen kiinnostus oli molemmin puoleista.

Nyt pitäisi jaksaa tukea miestä toipumaan. Toipuminenkin ilmeisesti alkoi paremmin, kun tämä nainen on pois kuvioista. Ainakin levottomuus ja hermostuneisuus ovat vähentyneet. Mutta siihen tarvitiin osaston vaihto, puhelujen kielto (mies pyysi naista olemaan enää soittamatta) ja minun luottamuksen menetys.

En tiedä jaksanko olla tukena miehelleni, kun tunnen niin armotonta vihaa tätä naista kohtaan. Joskus jopa toivon, että hän toteuttaisi uhkauksensa itsemurhasta. Jopa avioero kävi mielessä kun mies lupasi ettei ole enää yhteydessä, mutta touhu jatkui vain. Nyt on tosiaan yhteys katkaistu, mutta minun luottamukseni on mennyttä. Liekö ikuisesti?

Sairaalassa ei muuten saa oman huoneen ovea lukkoon edes halutessaan, eli tuskin siellä mitään seksiin viittaavaa voi tapahtua, hoitajahan voi kävellä sisään milloin tahansa.

• miksi sinun
        Tilta kirjoitti:

miehesi oli sairaalassa, mutta koeta ottaa huomioon, että hän oli sairas ja "haavoittuvassa" tilassa. Ja tietyllä tavalla psyykkisesti sairaat ovat erittäin hyviä manipuloimaan toisia ja sairastunut ihminen on "helpompi" uhri.

Vaikka tässä miestäsi puolustelen, olisin kyllä yhtä loukkaantunut kuin sinä! Mutta jos tämä ajattelu vähän helpottaisi sun tuskaasi. Toivottavasti saatte asiat kuntoon ja ajan myötä luottamuksenkin takaisin.

• et ole
        mävaan kirjoitti:

Sairaalassa ei muuten saa oman huoneen ovea lukkoon edes halutessaan, eli tuskin siellä mitään seksiin viittaavaa voi tapahtua, hoitajahan voi kävellä sisään milloin tahansa.

pakkohoidossa, ulkona voi tehdä mitä vaan. Olen itse ollut vapaaehtoisesti hoidossa ja sain liikuskella ulkona ihan vapaasti niinkuin monet muutkin. Tosin mä vaan ulkoilin!

• kysmys
        mävaan kirjoitti:

vaan henkisestä riippuvuudesta. Olen törmännyt sillojn tällöin samaan kuvioon, kun olen käynyt sisartani katsomassa osastolla. Hän on juuri näitä nuoria naisia, usein pitkäaikaishoidossa itsetuhoisuuden vuoksi. Nytkin hän on 4:ttä kuukautta osastolla, on ehtinyt tällä hoitojaksolla solmia tällaisia suhteita jo kahteen mieheen. Toinen oli vapaa, joten annoin asian olla. Toinen oli perheellinen, alle nelikymppinen, joten kerroin tilanteesta vaimolleen. Ja hyvä oli; mies vaihtoi osastoa seuraavan viikon aikana. Siskoni on 21 vuotias, hyvin älykäs, mutta lapsena hyväksikäytetty ja monin tavoin haavoittuvainen ja tarvitsee turvaa ja tukea. En vain hyväksy hänen tapaansa toimia ja yrittää saada henkistä otetta näistä miehistä. Tällekin, joka osastoa vaihtoi, hän kertoi yrittävänsä itsemurhaa, mikäli mies lopettaa yhteydenpidon. Siskoni soittelee näille miehille kotiinkin ja usein, jos vaimo vastaa, kertoo, että hän on miehelle tärkeämpi ja mies vain odottaa pääsyä takaisin hänen luokseen osastolle.

• luin tätä viestiketjua.

Miten voi olla olemassa noin kamalia ihmisiä? Tarkoitan nyt näitä nuoria naisia, jotka leikkivät liian isoilla asioilla elämänkokemukseensa nähden. Asia lienee näin: tällainen nainen on ollut hoidossa jo viikkoja, eli olo on tasaantunut, vointi parantunut. Kuitenkin on tarpeeksi sairas ulkomaailmaan. Osastolle tulee usein ensimmäistä kertaa perheellinen mies, sekavassa, hämmentyneessä tilassa, erossa perheestään. Tämä mies on erittäin helppo saalis lapselliselle ja kypsymättömälle nuorelle naiselle, joka on hyvä manipuloimaan. Miehestä tuntuu hyvältä, kun toinen tuntuu ymmärtävän, lomia ei heti saa ja koti tuntuu kaukaiselta, osasto ja tämä nainen todelliselta. Riippuvuus syntyy äkkiä. Sitten asia jossain vaiheessa valkenee vaimolle. Vaimo on jo kenties pitkään joutunut huolehtimaan yksin kodista ja perheestä, kun mies on oireillut. Ja nyt vaimo joutuu kestämään mielisairaalassa olon lisäksi toisen naisen, olkoonkin vain, että suhde on platoninen. Vaimo tuntuu miehestä tylsältä narisijalta, joka puhuu vain arkipäiväisistä asioista: lapsista, rahasta, koulusta, työstä, jaksamisesta… tämä uusi nainen on mielenkiintoinen: hänellä on mielenkiintoinen tarina siitä, miksi hän on osastolla, ollut jo mahdollisesti pitkäänkin. Hänellä on mielenkiintoisia, älykkäitä ajatuksia, usein sairaita, pimeitä ajatuksia, jotka kiehtovat miestä. Ja hän on niin kovin nuori ja haavoittuvainen. Mies alkaa tuntea itsensä sankariksi ja tämä uusi nainen tarvitsee häntä – uuden nuoruuden aika voi alkaa.

Mutta perhe ja vaimo ei katoa minnekään. Ja yleensä mies joutuu tämän suhteen lopettamaan, kun tajuaa, että on menettämässä lapsensa ja vaimonsa. Vaimonsa, joka kuitenkin on miehelle se tärkein ihminen. Mies jopa yleensä tajuaa mille harhateille hän ajautui. Mutta nämä naiset eivät halua päästää irti. He uhkailevat itsemurhalla ja itsetunnon kadottamisella (miehen takia itsetunto palautui – nyt katoaa, älä hylkää, tarvitsen sinua…) Onnellinen on mies, jos vaimo antaa anteeksi. Mutta tällaista on vaikea antaa anteeksi, luottamus on kadoksissa pitkään, ehkä ikuisesti.

Kyllä, tässä puhui kokemus. Tästä tapahtuneesta on 3 vuotta ja vieläkin asia kaihertaa. Pahinta kestää on se, että kun yritti tukea miestään, mies loittoni ja haki tukea muualta, vieraalta ihmiseltä, todella sairaalta ihmiseltä, jolla oli pimeitä, kauheita ajatuksia. Yritimme yhdessä ja yritämme yhä, lapsia on 3, kaikki ala-asteikäisiä. Mutta luottamusta en ole takaisin saanut, tuskin saankaan. Välillä ajatukseni täyttää niin kauhea viha tätä naista kohtaan, että toivon, että hän olisi toteuttanut uhkauksensa itsemurhasta. Tämä nainen tuskin edes itse ymmärtää mitä on saanut aikaan. Ja jos ymmärtäisi olisi varmasti vain tyytyväinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2860
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1331
    Aihe