Perinteisesti insinööri on työskennellyt mm. koneiden, laitteiden ja rakennelmien kanssa. Insinööri on nähnyt suunnittelunsa ja/tai toteutuksensa työn lopputuloksen. Esim. konstruktioinsinööri on suunnitellut rakennelman teollisuuden prosessiin. Putket, venttiilit, säiliöt, tukirakenteet yms. ovat olleet nähtävissä. Insinööri on voinut jopa tuntea ylpeyttä nähdessään luomuksensa toteutuneena.
Sitten alkoi it-buumi ja jostakin kaivautui esille softainsinööri, jota ei pitäisi missään nimessä kutsua insinööriksi, koska tuon työn lopputuloksella ei ole mitään tekemistä tekniikan kanssa. Kaikki on vain koodia, joka pyörii jossakin prosessorissa, jonka suunnittelijaa voidaan paremmin kutsua insinööriksi, vaikka piirisuunnittelijakin on etääntynyt aika kauaksi perinteisen insinöörin työnkuvasta.
Mikä pahinta: suurin osa it-alan ”insinööreistä” on juuri näitä koodinvääntäjiä. Keksikää parempi nimi, insinööri softasuunnittelija ei ole. Vain poistamalla insinöörin nimen käyttöoikeus näiltä bittinikkareilta insinöörin arvostus saadaan jälleen palautettua.
Softasuunnittelija ei ole insinööri
10
2630
Vastaukset
- masku22
ole softasuunnittelija. Totta poistamalla insinööri nimityksen käyttöoikeus saadaan meidän koodareittein arvostus taas nousemaan.(tätähän tarkoitit...vai :)) koodaaminen on luovaa työtä ja siksi en ymmärrä miksi koodarin pitäisi olla insinööri... kykenevätkö he siihen??
Englanniksi "Author" on se sana jolla meitä joskus kutsutaan, ja tämä kuvaa homman luonteen- IT-maisteri
insinööri kuvittelee olevansa pätevä softasuunnittelija, onhan tietokoneen näppäimistössä numeroita.
Valitettavasti moni insinööri kuvittelee olevansa myös talouselämän ja yrityshallinnon asiantuntija ja pätevä softafirmojen esimies- ja johtotehtäviin.
- dsdsf
Insinöörikoulutuksen taso lienee heikentynyt kaikilla aloilla, ei vain IT-alalla. Paras olisikin laskea AMK:ssa tutkinnon nimi teknikoksi ja jättää insinöörin nimi vain teknillisiin korkeakouluihim.
- IT-maisteri
tapa erottaa ne, jotka oikeasti osaa tehdä jotain (teknikot) ja ne, jotka ei osaa.
- Tietotekniikan insinööri
Opiskelin 80-luvulla ja silloin opiskeltiin 85 % muuta kuin ohjelmointia ja 15 % tunneista oli "tietojenkäsittelyä". Pääosa tuosta 85%:sta oli elektroniikkaa, sähkötekniikkaa ja tietokonetekniikka mitaus-ja säätötekn. jne...
Nyt olen käynyt kymmeniä ohjelmointikursseja ja osaan tusinoittain kieliä, UML:ää jne... - miksuhh
Hei!
Itse katson itseni ohjelmoijaksi. Olen ollut automaatiolatteiden kanssa tekemisissä ja ohjelmoinut niiden liikeohjauksia. Erääseen laitteeseen yhdistin konenäköohjelmani. Toisessa taas koodailin liittymän delphistä liikeohjaukseen. Kaikki laitteet ovat oikeita ja käytössä tällä hetkellä. - Vetupelle
Ruotsiksi : mjukvara ingengorare.
Ei tee mitaan. - Insi Nörde
"Asiantuntija" olet: Oletko oikein 70-luvulla koulusi käynyt?
Silloin oli rattaita ja mutteria, oikeita käsinkosketeltavia asioita.
Hyi kauheaa, kun nykyään oikein koodia vääntävät ja pyörittävät 'jossakin' prosessoreissa. On niin mystistä. Koodiahan ei ole mitään, kyllä mekaanisilla laitteilla kaikki pitää toteuttaa!
Vakavasti ottaen, kyllähän se mahtaa 'perinteisen' alan insinööriä vituttaa, kun softa alalla pääsee hyvään palkkaan vähäisillä työvuosilla. Vieläkin.
Softa puolella porukka vähät välittää titteleistä kuten 'vanhoollisilla' aloilla.
Aivan sama mikä on koulutus, jos työt tulee tehtyä ja palkka juoksee. Ettei se tärkein ole päässyt unohtumaan? - kahjonousu
puolisosi, lapsesi, sukulaisesi, naapurisi tai ystäväsi saattaa olla insinööri! Teethän kaikkesi, että hän pystyy normaaliin ja tasapainoiseen elämään.
- ...........
Kateellisten panettelua. Vituttaako noin kovasti, kun saadaan parempaa liksaa ja enemmän arvostusta yhteiskunnassa kuin sinä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938686
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264848- 504298
- 623857
- 513236
- 503050
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.532716- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422395