Mitä arvoisat lestadiolaisuuspalstalaiset ovat mieltä Leo Melleristä?
Leo Meller on Patmos-lähetyssäätiön työntekijä, joka on tunnettu mm. Radio Dein radioääni. Hän vastaa kysymyksiin ohjelmassa Taivaan ja Maan Väliltä. Kysyä saa kaikkea taivaan ja maan väliltä.
Olen kuunnellut ohjelmaa usein, ja olen todennut ilokseni sellaisen seikan, että Meller (ja myös muut ohjelman vastaajat) noudattavat ns. yhteiskristillistä opetusta. Leo Meller mainitsee usein puheessaan mm. "Jeesuksen nimessä ja veressä" , joka on myös lestadiolaisessa herätyskristillisyydessä käytetty lause. En ylipäätäänkään ole löytänyt hänen opetuksestaan oman uskoni vastaista.
Minusta herätysliikkeillä on oma asemansa, mutta herätysliikkeillä saattaisi olla myöskin opittavaa tällaisesta laajakatseisuudesta, jolla Jumalan Sanaa tarkastellaan, ikäänkuin enemmän kokonaisena. Opillista puhtautta tuskin mistään seurakunnasta löytyy, ettei siinä olisi astian makua.
Minua vaivaa herätysliikkeiden pakkomielteinen oikeassa oleminen, ja sitä kautta vastakkainasettelu muihin uskoviin. Omasta opetuksesta haetaan helmet, ja näytetään ne muiden opetuksen olkia vasten. Tällainen todistelu ei ole Jeesuksen opetuksen mukaista, vaan tietynlaista pelkoa oman uskon menettämisetä, tai ainakin laimentumisesta muiden näkökulmien vaikutuksesta. Ei Kristityilla pitäisi olla mitään pelättävää. Minä olen tullut siihen tulokseen, että pelon aiheuttaa sielunvihollinen, ei Jumala.
Mukava olisi saada näkökulmia yhteiskristilliseen asiaan palstalaisilta.
Mitä mieltä?
6
465
Vastaukset
- Lasse-setä
Ainakin ihan heti on sanottava, että ainoan oikean uskon pitäisi kestää kaikki koetuksen tulet ja se kestää. Se on usko Kristukseen.
Melleriin en paljon ota kantaa, koska en ole kuullut häntä tarpeeksi. Kuitenkin voin sanoa, että hänen kauttaan on tullut paljon hyvää sanomaa.
Hän on erikoistunut määrätynlaisiin asioihin enkä ole varma, tulisiko julkisissa puheissa mennä niin syvälle kaikenlaisiin asioihin.
Monissa paikoissa olen kuullut hyvää opetusta ja kaikissa lestadiolaishaaroissa , joita tunnen, on tuttua sanaa esillä.
Tärkeinä on, että mielestäni kaikki perustavat uskon Kristuksen tekoon. Tähän tietysti tulee vastaväitteitä, mutta ei se haittaa.
Yhteyden etsiminen ja rakentaminen on Jeesuksen päärukousaihe, ja miksi emnme sitä noudattaisi.- s.aviruukku
Tulkitsin viimeisen lauseesi yhteyden etsimisestä positiiviseksi kannanotoksi. Olen iloinen siitä.
Viittaat todennäköisesti L.M:n ennustuksellisiin opetuksiin mm. maailmanlopun suhteen? Itsekin suhtaudun tähän asiaan varauksellisesti, koska en näe sitä kovin tarpeellisena. Joitakin ihmisiä maailmanloppu tuntuu kovasti kiinnostavan, mutta ongelma on, että se ryöstäytyy ihmisten pelotteluksi tai villitsemiseksi. Mutta kuten sanottu, en ole kuullut Raamatun vastaista opetusta Mellerin opettavan.
Itse ajattelen, että evankeliumin levittäminen on tätä asiaa tärkeämpää kristityille. Ajan merkkejä on kehotettu seuraamaan, mutta sen lisäksi on kristityille annettu lähetyskäsky.
Ajattelin alustuksessani herättää keskustelua siitä näkökulmasta, että meidän tulee aika ajoin tarkistaa oma suuntamme, mihin olemme menossa. Kompassin neula tulee olla, kuten totesitkin, Jeesus Kristus. Se näyttää aina oikean suunnan meille. - Yks lukija vuan.
Hyvää ja hyvää, mutta vastuu siirtyy kuulijalle kuitenkin. Voi eksytystä ne kuitenkin tulevat, voi niitä jotka niihin joutuvat osalliseksi.
- Esikoislestadiolainen
Kuuntelen deitä radiosta silloin tällöin. Näin Mellerikin on hieman tuttu. Tiedän, että monet esikoislestadiolaiset ystäväni ovat myös Dein kuuntelijoita. Sanan julistus on siunattua työtä, eikä pienten mielipide-erojen vuoksi kannata kritisoida hyvää työtä. Melleirin julistus ja muu Dein tarjonta vetää kyllä vertoja kaupallisille radiokanaville.
- pakenevat
Luetko itsesi hänen kaltaiseksi höpö juttujen kuuntelijaksi. Täytyy olla aika bimiä mökki jos sieltä jotakin valoa saa. Kyllä nämä kaupalliset julistat lasketaan niihin palkka paimeniin jotka väistyvät ja pakenevat silloin kun vihollinen karjahtaa.
- tee äm vee
pakenevat kirjoitti:
Luetko itsesi hänen kaltaiseksi höpö juttujen kuuntelijaksi. Täytyy olla aika bimiä mökki jos sieltä jotakin valoa saa. Kyllä nämä kaupalliset julistat lasketaan niihin palkka paimeniin jotka väistyvät ja pakenevat silloin kun vihollinen karjahtaa.
Paljoko luulet Mellerin tienaavan tuosta radio-ohjelmastaan?! ;-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h402899Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062681Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv352411Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.501918- 311719
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141513- 321473
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1021213- 1771183
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.711025