mikä ompelukone kannattaa

ostaa?

Olen hankkimassa ompelukonetta, mutta merkkiviidakko saa pään pyörryksiin. Tarvitsen kohtuuhintaisen koneen, jossa ei välttämättä tarvitse olla uusimpia hienouksia vaan perusompeleet riittää. Kestävyydestä ja helppokäyttöisyydestä tietysti plussaa.
Millaisia kokemuksia teillä on eri koneista, mikä merkki on kestävä ja toimiva? Suosituksia/kokemuksia.

27

20571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omaani

      Toivottavasti tätä ei nyt sitten lasketa mainokseksi!

      Kone on sellanen tavallinen Bernette 430. Siihen saa hyvin osia (lisäpuolia ym) ja liikkeet tuntee sen jne. Joten silloin harvoin kun jotain on ilmennyt, ei ole ollut vaikeuksia saada apua ihan kysymällä koneliikkeestä.

      Hoito on lähinnä ollut pölynpoistoa ja öljyämistä.

      Ja kun vaan muistaa käyttää oikeanlaista neulaa työhön niin jaksaa puksutella paksuakin kangasta.

      Käyttöohje on mielestäni harvinaisen selkeä ja kattava.

      • sama

        vaan kunnon metallikone. Muovia on vain napinompeluun tarkoitettu lisäosa.


    • ompelukone

      Mulla on Bernella 520. Ostin käytettynä 8-9 vuotta sitten ja hyvin on toiminut. Hyvä peruskone jolla voi ommella myös paksuja saumoja. Bernella ja Bernette taitaa olla samalta valmistajalta(?)

    • Bernette

      Mulla on Bernette 55. Edullinen peruskone. Äidilläkin oli yli 30 vuotta Bernina. Se hajos vasta, kun pudotin sen vahingossa lattialle.

      • myös hyvä ompelukone

        Perin äidiltäni vanhan Janomen koneen. Ei ole mikään muoviräpellys, vaan todella hyvä ja tukeva kone. Ei mitään ylimääräisiä liikaa ja hyvin toimii!

        Kone lojui kaapissa vaikka kuinka kauan, sillä aina kun yritin sillä ommella, kangas ja lanka jumittuivat kiinni. Sitten eräänä päivänä yritin vielä kerran löytää ongelman syyn (konetta oltiin käyty huollattamassa varmaan sadatta kertaa). Otin alhaalta puolakotelon auki (jota en siis tähän mennessä ollut hoksannut katsoa) ja huomasin, että siinä kohtaa, mistä alalanka nousee ylös, on röpelöinen reuna. Ei siis mikään ihme, että lanka jumittui. Hioimme röpelöisen reunan itse pois, ja sen jälkeen kone on toiminut kuin unelma. Mikä minua eniten hämmästyttää tässä on se, etteivät edes huoltomiehet huomanneet tuota! Mielestäni törkeää, ja kaiken kukkuraksi kyseessä oli osa, jonka voi irrottaa koneesta ilman mitään työkaluja...


      • Anonyymi

        Meillä hajosi lattia, kun vanha (melkein satavuotias) Singer putosi...


    • Huqsvarna

      Mulla on noin 10 vuotta vanha Husqvarna ja hyvin rulaa. Koneen kestävyys on yleensä suhteessa hintaan. Riippuen tietysti käytöstä, mutta koneeseen kannattaa satsata, tunnetut merkit ovat tietysti parhaita koska ovat olleet jo kauan markkinoilla. Kalliimmissa koneissa on vahvemmat materiaalit ja moottorikin on yleensä tehokas. Moottorin tehosta myös riippuu miten kone 'jaksaa' ommella.

      Huolto on eli säännöllinen puhdistus on tärkein tekijä koneen kestossa. On hyvä myös muistaa vaihatta neula riittävän usein, Neulat vääntyilevät ja tylsistyvät helposti. Kone kauppiaat hinnoittelevat usein koneensa niin että niissä on vielä tinkimisen varaa. Kone kannattaa ostaa tunnetusta liikkestä, jotta ei tule huijatuksi.

      • Anonyymi

        Tuosta Husqvarnasta: Sitä pidetään ompelukoneiden RollsRoycena, ja sehän ei mainoksen mukaan hajoa. Siksipä Husqvarnaankaan ei saa mistään varaosia. Koluttu on alan liikkeet, netit ja kaikki: turha vaiva,¨.
        Singeriin ainakin saa, mutta ei ihan halvalla. Maahantuoja on Orimattilassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta Husqvarnasta: Sitä pidetään ompelukoneiden RollsRoycena, ja sehän ei mainoksen mukaan hajoa. Siksipä Husqvarnaankaan ei saa mistään varaosia. Koluttu on alan liikkeet, netit ja kaikki: turha vaiva,¨.
        Singeriin ainakin saa, mutta ei ihan halvalla. Maahantuoja on Orimattilassa.

        Kyllä löytyy osia huskuun minultakin. Terv. Ompelukonemekaanikko Pirkkalassa suoraan pajaltani.


    • ja käytöstä

      Itse en ostaisi näitä edullisia Bernina-kopioita (bernette yms) vaan alkuperäisen. Tai sitten Singerin tai Pfaffin tai vaikka husqvarnan. Mutta olen ammatiltani ompelija eli tärkein kriteeri on kestävyys ja raaka voima.

      Välttele koneita jossa on paljon elektroniikkaa. Älä huoli mitään pikalangoitettavaa. Mekaaninen kone on kestävin ja helpoin (halvin) huoltaa ja tunnettuihin merkkeihin saa osia helposti. Mitä painavampi kone on sitä tukevampi sillä on ommella. Äläkä hullaannu miljoonista valmiista ommelvaihtoehdoista: tarvitset suoran, siksakin, kolmiaskelsiksakin, pari jousto-ommelta ja kätevän napinläpiautomatiikan. Muu on turhaa rahanmenoa.

      Kokeile koneita kaupassa erilaisilla kangasvaihtoehdoilla. Kaikilla koneilla ei esim. pysty ompelemaan helposti kaksitaitteista farkunlahjepäärmettä, eli muista kokeilla kaikki mitä luulet tarvitsevasi. Kokeile samalla miten alalangan puolaus toimii ja kysele huoltotoimista ja puhdistuksesta. Tingi konetta ostettaessa mukaan ylimääräisiä alapuolia ja kaksoisneula :) se on kätevä lisäapulainen.

      Jos tili on kapea niin osta huollettu käytetty kone jotain laadukasta merkkiä äläkä halpista muovilelua.

      • koneista

        Jokaisella on mieltymyksensä ja tausta vaikuttaa tosi paljon. Viestiketjun aloittaja ei kertonut millaiseen käyttöön kone tulee (ompeleeko paljon vai silloin tällöin). Itse ompelen vaihtelevasti ja siihen käyttöön Bernella on ollut hyvä :) Se että omistan "halpis" koneen ei haittaa ja voin hyvin kehua sen ominaisuuksia, joskus saattaa olla että se kaikkien parjaama kone onkin todella hyvä. Muovileluksi en mitään konetta sanoisi.. ;)

        Samaa mieltä kanssasi olen "nykyaikaisista" koneista joissa on nappeja enemmän kuin mummolla takissaan, peruskäytössä niitä ei tarvitse.


      • Ammattiompelija

        Tuo on kaikki totta, peruskone on paras kone! Elektroniikkakin on suhteellista. Itse olin aikoinaan hyvinkin vastaan 'elektronisia' hienoukia, mutta joissakin toiminnoissa se taitaakin olla helpompaa kuin luulis.

        Eniten kai kuitenkin vaikuttaa se mihin 'käsi tottuu'.


      • Anonyymi

        Juuri näin.


    • vertailuun

      Olisiko tästä apua valinnassa? http://www.mediaconsultit.com/energiav_kansio_2002/energiavirtaa_200202/ompk.html

    • susan6

      Olisko jollakin ohjetta siitä bernellasta520??

    • Kaneli

      Mikä olisi se kohtuuhinta? Ompelukoneiden hintahaitari on aika laaja. Konetta valitessa kannattaa miettiä mitä sillä ompelee, sifonkia ja muita hyvin ohuita kankaita tai tarvitaanko sitä vain farkkujen lyhentämiseen ja paikkaamiseen. Itse pidän tärkeänä hyvää ompelujälkeä ja napinläpien ompelun helppous on mukava ominaisuus. Kuten edelliset vastaajat ovat todenneet, perusompeleet riittävät hyvin, ei tarvita kymmeniä koristeompeleita. Käytetty ja huollettu kone on hyvä vaihtoehto, ja jos uutta konetta mielit esim. Karnaluksissa Virossa ne ovat halvempia kuin Suomessa. Itselläni Pfaff Select-sarjan kone, ja olen siihen tyytyväinen, kokemusta on perus Berninasta, joka on laatumerkki, mutta kun se oli ollut kurssilaisten käytössä, ommel ei enää ollut paras mahdollinen huollonkaan jäkeen, Toinen kone, jota kurssilaiset käyttivät oli perus Husqvarna, tosin uudempi, mutta siinä ommel oli hiukan Berninaa parempi. Ystävälläni on nykyään Janome 625 ja aiemmin Janome 415 (jota ystäväni piti liian kovaäänisenä ja siksi vaihtoi sen pois) ihan peruskone, eikä niissäkään ommelten ja kestävyyden suhteen moittimista ole. Janome ja Elna taitavat olla käytännössä samoja koneita, mutta Elna Suomessa ehkä vähän halvempi kuin Janome.

      • om-peli ja

        Kaikki laatumerkit ompelevat riittävän hyvin, sillä ommel muodostuu kaikissa normaaleissa ompelukoneissa samalla tavoin.

        Ompeleen laatu riippuu pitkälti langasta ja lankojen oikeista kireyksistä työhön, oikeasta neulasta ja kaksikon paininjalka/syöttöhammastus toiminnasta. Lähinnä paininjalka/syöttäjä voivat toimia laatukoneissa paremmin kuin halpiskoneissa, mutta erot eivät välttämättä ole suuria.

        Ennen kaikkea laatukoneet ovat kestävämpiä ja miellyttävämpiä ommella. Jos ompelukone on kovin kevyt, myös sen rakenteet ovat kevyet. Ammattikone on aina raskas ja käy tasaisesti.

        Hankalille materiaaleille on omat paininjalkansa, samoin paininjalan puristus tulee säätää aina kankaan mukaan oikeaksi. Paininjalkasyöttö (Pfaff) on ylivoimainen monessa työssä, mutta sellaiset koneet ovat kallita.

        Jos ostaa käytetyn mekaanisen Husqvarnan tai Pfaffin, saa luultavasti koneen loppuiäkseen. Ne ovat lisäksi huollettavissa ja rakennettu kestämään. Olen itse ommellut nyt reilut tuhat tuntia Husqvarnoilla, joita minulla on useampia. Kuitenkin lähinnä parilla koneella. Kirppareilta tällaisia koneita voi löytää 5 euron hinnasta alkaen, ompelukoneliikkeessä väliltä 50-100 euroa.

        Lähes kaikissa Husqvarnoissa on hidastusvaihde, joka on korvaamaton tarkassa työssä ja todellista voimaa tarvittaessa. Se hidastaa mekaanisesti ompelunopeuden 1/5:aan ja samalla viisinkertaistaa koneen voiman. Ainoaksi koneekseni en huolisi lainkaan konetta ilman hidastusvaihdetta.


      • avustaja2

        Viittasit tuohon kurssilaisten käyttöön;

        Meilläpäin on Berninoja oppilaskoneina tosi paljon ja olen joutunut niiden kanssa työssäni toimimaan. Itselle en huolisi ikinä, takkuavat luvattoman paljon. Jokavuotiset huollot eivät paranna tilannetta. Joka kässätunnilla joutuu enemmän tai vähemmän selvittelemään vähintään paria konetta ja aikaa tuhraantuu siihen. Jälkikään ei tosiaan ole paras mahdollinen.

        Oppilaskäytössä varmimmin toimivia ovat olleet vanhat tummansisiset ja ruskeat Huskut, jotka yksitellen vain tulevat tiensä päähän. Muutamille kouluille 90-luvun alussa ostettu yksi tietty Husku-malli vei ilmeisesti luottamuksen uudempien Huskujen toimintaan (äidilläni on myös sama kone ja nyt mulla meni siihen hermot, haluan ittelleni paremman koneen) ja uuden keskitetyn tilauksen yhteydessä siirtyivät Berninoihin. Löivät siinä niinsanoakseni kirveensä kiveen. Janomen 625E:tä oon päässyt jonkin verran käyttämään myös, ja se on ollut niin vakuuttava ja varmatoiminen kone että haluaisin itsellenikin samanlaisen. Nyt jäin kuitenkin arpomaan 625:n ja vastaavan Elnan välillä, saa nähdä kumpaanko päädyn...


    • heppuli1

      Bernette on Berninan valmistama hieman halvempi ompelukone-sarja. Ihan laadukas kuitenkin. Bernella on ihan kopio, mutta voi toki ihan hyvin pelittää.

    • Sopranot

      Ihan hyviä kommentteja ja kaikissa asiaa. Jos haluaa kunnon koneen mene ompelukoneliikkeeseen ja osta se mikä tuntuu omaan käteen sopivalta. Kaikki koneet ovat samaa tavaraa hintaluokassa 350-800€. Tosin joitain merkkejä myydään suomessa huomattavaan ylihintaan. Älä osta kiertäviltä kauppiailta äläkä postimyynnistä. Tässä hyvät vinkit. Käytetyissä yleensä hyviä vaihtoehtoja kuten bernina, pfaff ja husqvarna. Muut kannattaa ehkä käytetyistä unohtaa. Itse en ole ompelukonekauppias, mutta huoltanut muutaman tuhatta konetta.

    • ompelija -84

      Elna ompelukone on jäänyt yleisesti varjoon, mutta mielestäni tosi hyvä kankaan lävistävyys. Jämäkkä ja varmatoiminen vastaa mielestäni berninaa ellei parempi, kokeiltuani sitä. On vain halvempi. Olen käyttänyt berninaa työssäni ja Brotheria kotona. Itse ostaisin ehkä elnan, mutta haluaisin kokeilla myös bernetteä, koska siitä ei ole kokemuksia. Elna voittanut testissä berninan 2011.

    • Brnnbrntt

      Bernellasta en tiedä, mutta bernette on berninan ompelukonemalli. Siis bernina bernette, omelukoneiden kuningatar.

    • tilkkuilija63

      Vaikka itselläni on kotikäytössä ollut vuosikymmeniä Husqvarnan ompelukoneita, suosittelen kuitenkin Berninaa. Olen käyttänyt useampaa eri Berninan mallia käsityökursseilla ja ne ovat olleet erittäin hyviä koneita. Nyt jos olisin ostamassa itselleni ompelukonetta, valitsisin ehdottomasti Berninan.

    • surrrurrr

      Pfaff ja Bernina ovat tunnetusti hyviä mutta aika kalliita varsinkin uutena. Vanhat Singerit ja Husqvarnat ovat hyviä jos löytyy ompelukoneliikkeestä käytettynä. Janomet ja Elnat ovat myös ihan asiallisia koneita ja hinnaltaan edullisempia kuin Pfaffit ja Berninat. En ostaisi mitään satasen markettikonetta.

    • Anonyymi

      Japanilainen JUKI on hyvä ompelukonemerkki myös. Itselläni on Karnaluksista ostettu Juki-saumuri. Nyt mietin saman merkin jämäkkää semiteollisuuskonetta Juki TL-2010Q. Se ompelee vain suoraa tikkiä, mutta youtube-videoiden mukaan upeaa jälkeä. Ehkä kuitenkin valitsen monipuolisemman - vaikka vanhankin - jolla saisi perustikit ja napinläven ommeltua. Samaa mieltä kuin moni muukin täällä eli satsaa jämäkkään, kestävään, painavaan koneeseen. Kevyistä muovikoneista on vain harmia. Unohda ne.

    • Anonyymi

      Birgitta ompelukone oli ihan susi.

    • Ompelukonemekanikkona suosittelen hankkimaan Karnalunista kl24.ee Janome malli 721 koneen. Sama kone kuin Husqvarnan Emerald, jonka Janome valmistaa. Paras hinta-laatusuhde. Kouluissa näitä on tuhansia Husqvarnan H-kirjaimen alla, mutta hinta 250e kalliimpana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      2819
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2021
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1825
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe