lukemaan oppimisesta

kysymys...

Esikoinen on nyt eskarissa, ollut aina kauhean kiinnostunut kirjaimista, ja eritoten kirjoittamisesta. Lukeminen ei kiinnosta ihan yhtä paljon. Poika osasi ennen kirjoittaa paljon eri sanoja, mutta hän teki sen ikäänkuin "ulkomuistista", eli oppi kirjainten järjestyksen ulkoa, oli sanat kirjoitettu oikein, mutta hän ei välttämättä tiennyt mitä oli kirjoittanut. Sanoja hän kopioi mm. telkkarista, kirjoista ja lehdistä, ja opetteli sitten tekemään. Nyt on tullut sellainen erilainen kiinnostus kirjaimiin, hän on alkanut kirjoittamaan sanoja ilman mallia. Vaikea asia on kuitenkin vokaalit, niitä hän ei osaa outoihin sanoihin tunnistaa, vaan kaikki jäävät kirjoittaessa pois. Poikaa itseäänkin harmittaa moinen. Miten siis voisin hienovaraisesti auttaa, varsinaisesti en haluaisi aiheuttaa lapselle paineita enää lisää. Olemme yrittäneet tehdä sanoja irtokirjaimilla, ja homma onnistuukin jääkaapin oveen, kun vokaalit ovat ikäänkuin "tarjolla ja näkyvillä". Kuitenkaan ei kynällä kirjoittaessa muista niitä.

22

1789

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lpopl

koulu sen hoitaa aikanaan. Anna olla, kyllä se sieltä tulee omia aikojaan. Lue paljon loruja ja satuja.

• ovat

Nykyään erilaisia kuin meidän vanhempien kouluaikaan. Joten jos ryhtyy opettamaan olis hyvä tietää mitä opettaa.

• ............
        ovat kirjoitti:

Nykyään erilaisia kuin meidän vanhempien kouluaikaan. Joten jos ryhtyy opettamaan olis hyvä tietää mitä opettaa.

en haluaisikaan alkaa opettamaan millään tavalla. Olen vain hiukan neuvoton, kun poika itse asiasta paljon puhuu. Alusta asti on pojalle puhuttu äänteistä, eli kun hän on kysynyt kirjainta, ei ole sanottu koo, vaan k. Ehkä taitaa olla paras keskustella asiasta sitten eskarin väen kanssa, pelkään vaan, että tahtomattani lannistan pojan oppimisinnon.

• mammeliinaa
        ............ kirjoitti:

en haluaisikaan alkaa opettamaan millään tavalla. Olen vain hiukan neuvoton, kun poika itse asiasta paljon puhuu. Alusta asti on pojalle puhuttu äänteistä, eli kun hän on kysynyt kirjainta, ei ole sanottu koo, vaan k. Ehkä taitaa olla paras keskustella asiasta sitten eskarin väen kanssa, pelkään vaan, että tahtomattani lannistan pojan oppimisinnon.

Opeta lapsesi ihan rauhassa lukemaan ja kirjoittamaan niin kauan kuin kiinnostusta riittää. Lasta ei tietenkään tarvitse opettaa lukemaan, mutta ei siitä taatusti mitään haittaakaan ole.
        Oma eskarilaisemme (nyt ekaluokkalainen) halusi epätoivoisesti oppia lukemaan eskarin alettua. Hän pyytämällä pyysi, että opettaisin. Niin sitten tehtiin.

Lapsi oppi ensin kirjoittamaan. Kirjoitteli sanoja, pitkiäkin sanoja, ja kysyi sitten, mitä oli kirjoittanut. Opettelimme lukemaan äänteittäin eli sanoja kuunnellen. Laitoin myös lappuja ympäri kotia, ja niissä lapuissa oli nimetty asioita ja esineitä, esim. olohuoneen ovella oli lappu: OLOHUONE ja pöydässä lappu: PÖYTÄ. Ei käsketty eikä kehotettu lukemaan, mutta silloin tällöin kyseltiin.
        Lapseni piti myös leikkikoulusta suunnattomasti. Välillä minä olin opettaja ja hän oppilas, ja välillä toisin päin. Sanelukokeet olivat mitä mieluisinta puuhaa.

Lukutaito tuli puolisen vuotta kirjoittamistaidon jälkeen - ihan itsestään.

Nyt ekaluokkalaisemme opettelee koulussa tavaamaan. Opettaja sanoi, ettei siitä mitään haittaa ole, vaikka olemmekin opetelleet äänteillä lukemaan, sillä ei se poista kykyä oppia tavaamaan.

Mene siis lapsen kiinnostuksen mukaan. Leikkikää koulua, tavuttakaa taputtaen ja keksikää omia tarinoita. Et sinä lapsen innostusta tapa, paitsi pakottamalla, ja siitähän ei ollutkaan kyse.

Useat vanhemmat ovat sitä mieltä, että lasta ei tarvitse opettaa lukemaan, sillä se tehdään sitten koulussa. Jotkut ovat jopa sitä mieltä, että lasta ei saa opettaa lukemaan ennen koulun aloitusta. Miksiköhän näin?

Kyllä olin huojentunut siitä, että lapseni osasi lukea kouluun mennessään. Tunneilla kyllä pärjää muun luokan mukana, mutta muuten elämässä avautui lukemaan oppimisen myötä ihan uusia ulottuvuuksia.

Ai niin. Viime vuonna ei voinutkaan enää pitää joululahjalistoja pöydällä niin kuin ennen... ellei kirjoittanut niitä salakielellä. Heh.

• lapsista aikuisia

Ei eskarissa tartte osata. Ja kotona ei tartte opettaa. Teet vaan karhunpalveluksen opelle, kun lapsesi sitten aikanaan ei jaksa seurata tunnilla kun muut opettelevat. Hänhän osaa jo. Oma poikani (nyt tokaluokkalainen) aikanaan myös halusi eskarissa oppia lukemaan ja kirjoittamaan ja selvästi kevätpuolella asiat haamullaan olivat, mutta en suostunut opettamaan; se kuuluu koululle. Nyt lukee kirjoja kuin tyhjää vaan. Nyt tyttöni eskarissa on itse opetellut kirjoittamaan ja vähän lukee, en rohkaise, tosin en kielläkään, sillä hänelle tulee tylsä ekaluokka, jos eskarissa oppii kaiken.

• ekalla

luokalla on hyvin eritasoisia lukijoita. Joten monessa koulussa opettajalla on myös erilaisia lukutehtäviä samaan aikaan. Toiset harjoittelevat kirjaimia kun toiset lukevat ja tekevät tehtäviä. Sitten talvella kun kaikki ovat suunnilleen saman tasoisia lukijoita, tehdaan samoja tehtäviä koko luokka.

• tapauksessa
        ekalla kirjoitti:

luokalla on hyvin eritasoisia lukijoita. Joten monessa koulussa opettajalla on myös erilaisia lukutehtäviä samaan aikaan. Toiset harjoittelevat kirjaimia kun toiset lukevat ja tekevät tehtäviä. Sitten talvella kun kaikki ovat suunnilleen saman tasoisia lukijoita, tehdaan samoja tehtäviä koko luokka.

kun ainoa lukutaitoinen joutui jouluun asti tekemään valmiiksi muiden muilla tunneilla kesken jättämiä tehtäviä. Palkinto vai rangaistus..?

• olla
        tapauksessa kirjoitti:

kun ainoa lukutaitoinen joutui jouluun asti tekemään valmiiksi muiden muilla tunneilla kesken jättämiä tehtäviä. Palkinto vai rangaistus..?

totta, että jollain luokalla on ollut vain yksi ainut lukutaitoinen? Poikani eskariopettaja sanoi, että nykyään n.puolet ekan luokan aloittavista lapsista osaa jo lukea. Nykyään eskarissa on enemmän "oikeaa" opetusta kuin ennen (= minun aikaani).
        En muuten usko, että lapsesi (tai kuka lienee) on joutunut luokan ainoana lukutaitoisena(??)tekemään muiden kesken jättämiä tehtäviä. Eikö tuosta voisi jo tehdä valituksen, sekä opettajasta jolla on noinkin heikkotasoinen opetus.

• Äiti vm 95 ja 98

Jos lasta kiinnostaa, kannattaa opettaa. Ei ne nykykirjaimet mitään mystiikkaa ole. Esikoinen oppi lukemaan 5-vuotiaana eikä ole yhtään tylsää ollut. Kuopus täytti jo kuusi eikä osaa vielä, mutta en ole jaksanut opettaa.

Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla tosiaan vähintään puolet ekaluokalle menijöistä osaa lukea ja opettajat ovat aika valistuneita asian suhteen. Lukutaitoiset saavat lukea kirjoja ja lehtiä, kun muut tankkaavat kirjaimia.

Toivon, että lukutaito löytyy kuopuksellekin ennen koulun alkua. Kirjoittamisen voisi sitten opetellakin siellä.

On todella vanhanaikaista ajatella, että koulu hoitaa kaiken. Ja lapsistaan välittävät vanhemmat ovat aina auttaneet, tukeneet ja järjestäneet tarvittaessa lisäoppia lapsilleen. Niinpä nuo lapset ovat sitten menestyneet hyvin elämässä.

• ............
        Äiti vm 95 ja 98 kirjoitti:

Jos lasta kiinnostaa, kannattaa opettaa. Ei ne nykykirjaimet mitään mystiikkaa ole. Esikoinen oppi lukemaan 5-vuotiaana eikä ole yhtään tylsää ollut. Kuopus täytti jo kuusi eikä osaa vielä, mutta en ole jaksanut opettaa.

Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla tosiaan vähintään puolet ekaluokalle menijöistä osaa lukea ja opettajat ovat aika valistuneita asian suhteen. Lukutaitoiset saavat lukea kirjoja ja lehtiä, kun muut tankkaavat kirjaimia.

Toivon, että lukutaito löytyy kuopuksellekin ennen koulun alkua. Kirjoittamisen voisi sitten opetellakin siellä.

On todella vanhanaikaista ajatella, että koulu hoitaa kaiken. Ja lapsistaan välittävät vanhemmat ovat aina auttaneet, tukeneet ja järjestäneet tarvittaessa lisäoppia lapsilleen. Niinpä nuo lapset ovat sitten menestyneet hyvin elämässä.

Ja onhan totta, että lapsi oppii parhaiten silloin kun osoittaa asioihin kiinnostusta. Mitäs jos tämä herkkyyskausi meneekin ohi? Itse kuuluin niihin, joille lukemaan oppiminen oli tosi vaikeaa, meni pitkälle eka luokan kevääseen ennen kuin pikkuisen hoksasin asiaa. Silloin kärsin siitä itsekin, muut lukivat sujuvasti ja minä häpesin kun en tajunnut melkein mitään! Kaksi sisartani ovat oppineet itsekseen, toinen neljä ja toinen viisivuotiaana. En vieläkään ymmärrä miten he sen tekivät, minua kun ei siinä iässä kiinnostanut muu kuin riehuminen ja vaatteiden hajottaminen- ainakin äitini on muistellut näin myöhemmin.

• VOI..
        ............ kirjoitti:

Ja onhan totta, että lapsi oppii parhaiten silloin kun osoittaa asioihin kiinnostusta. Mitäs jos tämä herkkyyskausi meneekin ohi? Itse kuuluin niihin, joille lukemaan oppiminen oli tosi vaikeaa, meni pitkälle eka luokan kevääseen ennen kuin pikkuisen hoksasin asiaa. Silloin kärsin siitä itsekin, muut lukivat sujuvasti ja minä häpesin kun en tajunnut melkein mitään! Kaksi sisartani ovat oppineet itsekseen, toinen neljä ja toinen viisivuotiaana. En vieläkään ymmärrä miten he sen tekivät, minua kun ei siinä iässä kiinnostanut muu kuin riehuminen ja vaatteiden hajottaminen- ainakin äitini on muistellut näin myöhemmin.

HARJOITELLA ISOILLA KIRJAIMILLA. EI TULE SITTEN VAHINGOSSA OPETETTUA VÄÄRÄNMALLISTA KIRJAINTA.

• tapaus
        olla kirjoitti:

totta, että jollain luokalla on ollut vain yksi ainut lukutaitoinen? Poikani eskariopettaja sanoi, että nykyään n.puolet ekan luokan aloittavista lapsista osaa jo lukea. Nykyään eskarissa on enemmän "oikeaa" opetusta kuin ennen (= minun aikaani).
        En muuten usko, että lapsesi (tai kuka lienee) on joutunut luokan ainoana lukutaitoisena(??)tekemään muiden kesken jättämiä tehtäviä. Eikö tuosta voisi jo tehdä valituksen, sekä opettajasta jolla on noinkin heikkotasoinen opetus.

olin itse. Onhan siitä jo jonkin verran aikaa, mutta varmasti sitä tapahtui muuallakin, koska sisarukseni pääsivät samoihin hommiin.

• mammeliinaa

Mielipidettäsi arvostan, mutta perustelusi ovat enemmän kuin kyseenalaiset.

Meillä on opetettu lapsille kaikenlaista, enkä ole koskaan ajatellut, että jonkin asian opettaminen kuuluisi koululle ja sulkisi pois asian kotona oppimisen. Kouluahan käydään elämää varten!

Lukemaan opettamista ei voi mitenkään pitää taitona, jonka opettaminen kotona olisi väärin. On vanhempia, jotka eivät osaa opettaa; heitä varten on hyvä tietää, että ei ole pakko.

Koulussa ekaluokalla on tavoitteena, että jouluun mennessä opitaan lukemaan. Sen jälkeen alkaa ymmärtävä lukeminen. Toisella luokalla erot ovat jo tasoittuneet, eikä tokaluokkalaisista voi päätellä, minkä ikäisenä lukutaidon oppivat.

Koulussa opitaan toki muutakin kuin lukemista ja kirjoittamista, joten missään tapauksessa koulunkäynnistä ei tule tylsää jo valmiina olevan lukutaidon vuoksi. Oppimista kyllä riittää. Esimerkiksi kirjoittamisen oppiminen ei niin vain eskarin aikana tai yhdessä kesässä automatisoidu niin, etteikö sitä tarvitsisi harjoitella aina vaan lisää. Lukemisessakin harjoitellaan sujuvuutta, ja vasta mekaanisen lukutaidon jälkeen voidaan harjoitella ymmärtävää lukutaitoa. Tähän ei yksi vuosi eskarissa tai ekaluokalla riitä.

Sääliksi käy lastasi, jos et rohkaise häntä asioissa, joista hän on kiinnostunut. Et kai kävele metsäretkelläkään silmät kiinni lastesi kanssa ajatellen, että emme nyt katsele luontoa, koska koulussa on biologiaa ja ne asiat kuuluvat koululle? Rohkaisethan lastasi liikkumaan, vaikka koulussa onkin liikuntatunti?

Lukutaitoa tarvitaan ihan varmasti muuallakin kuin koulussa; se sinun on täytynyt huomata. Ei ole mitään oppia pelkästään koulussa käytettäväksi.

Itse en äitinä ajattele mistään lapsiani koskevista asioista, että nuo eivät kuulu minulle. Toivottavasti jatkossa et sinäkään.

• lollipoppy

Mielestäni pojan kanssa kannattaa "sanailla", makustella sanoja. Tutkia sanoja, kuinka siellä vokaaleita ja konsonantteja on. k_a_n_i... k_o_i_r_a... ja tavuttellenkin voi kokeilla... k_i_s-s_a... k_i-s_a. Ja tottahan toki lue lapsellesi ja opasta kärsivällisesti siinä mikä kiinnostaa, mutta ei tuputtamalla taikka pakottamalla. Eikä lukemisen taidosta nykypäivän koulussa saisi olla haittaa, kyllä opella tulee olla tehtävää lukijoillekin.

• mitään muuta

kuin se mitä lapsi kysyy. Anna hänen itse hoitaa oppiminen tässä vaiheessa. Koulussa sitten lisää.

• kirjaimet

molemmille lapsille, kun molemmat olivat noin 4 v ja vanhanaikaisella tyylillä ( a = aaa ). Kumpikin kyseli koko ajan mikä kirjain ja miten se "piirretään".Lukemisen kumpikin on keksinyt itse, esikoinen eskarissa ja kuopus 5 v.
      Koulussa opettelivat äänteet ja tavaamaan.

• ope

Opettakaa ihmeessä lastanne lukemaan, jos hän on kinnostunut asiasta (ei väkipakolla!).Kun lapsi sitä itse pyytää, hänellä on herkkyyskausi, ja oppiminen voi tapahtua nopeastikin. Saattaa olla, että kun herkkyyskausi menee ohi, on oppiminen paljon hankalampaa.
        Viisas opettaja kyllä keksii lukutaitoisille mielenkiintoista puuhaa siksi ajaksi, kun muut tahkoavat alkeita.
        Eikä tarvitse yhtään pelätä, että opettaa "väärällä tavalla". Kun taito on opittu, on ihan sama, millä menetelmillä tulokseen päästiin. Vai voiko sanoa, että esim. pyörällä ajamisen taito olisi opetettu väärällä tekniikalla?
        Ekaluokkalaisella on niin monta uutta asiaa opeteltavana ja ihan uusi maailma edessään kouluun tullessaan, helpottaa vähän, jos lukutaito on jo.

• kiinnostunut *
        ope kirjoitti:

Opettakaa ihmeessä lastanne lukemaan, jos hän on kinnostunut asiasta (ei väkipakolla!).Kun lapsi sitä itse pyytää, hänellä on herkkyyskausi, ja oppiminen voi tapahtua nopeastikin. Saattaa olla, että kun herkkyyskausi menee ohi, on oppiminen paljon hankalampaa.
        Viisas opettaja kyllä keksii lukutaitoisille mielenkiintoista puuhaa siksi ajaksi, kun muut tahkoavat alkeita.
        Eikä tarvitse yhtään pelätä, että opettaa "väärällä tavalla". Kun taito on opittu, on ihan sama, millä menetelmillä tulokseen päästiin. Vai voiko sanoa, että esim. pyörällä ajamisen taito olisi opetettu väärällä tekniikalla?
        Ekaluokkalaisella on niin monta uutta asiaa opeteltavana ja ihan uusi maailma edessään kouluun tullessaan, helpottaa vähän, jos lukutaito on jo.

kirjoittamaan kirjaimia ja numeroita, joita hänen kanssaan myös kirjoitellaan, ja lausutaan, eli kun kerran lapsi haluaa, hän saa ihan vapaasti tehdä,

MUTTA, haluaisin neuvon, opetanko lausumaan,

N, ÄN vai EN
        M, ÄM vai EM
        F, ÄF vai EF, ehkä ei ole merkitystä, mutta kun molempia muotoja käytetään, kumpi on se oikea. Tuon suuremmasta ei ole kyse, haluan vain alusta alkaen kaiken menevän oikein. Koulussa varmaan sitten oppii lisää.

• juu
        kiinnostunut * kirjoitti:

kirjoittamaan kirjaimia ja numeroita, joita hänen kanssaan myös kirjoitellaan, ja lausutaan, eli kun kerran lapsi haluaa, hän saa ihan vapaasti tehdä,

N, ÄN vai EN
        M, ÄM vai EM
        F, ÄF vai EF, ehkä ei ole merkitystä, mutta kun molempia muotoja käytetään, kumpi on se oikea. Tuon suuremmasta ei ole kyse, haluan vain alusta alkaen kaiken menevän oikein. Koulussa varmaan sitten oppii lisää.

...

• ...

N, ÄN vai EN
        M, ÄM vai EM

...

• ÄFFÄ, ÄNNÄ,ÄMMÄ
        ... kirjoitti:

...

ennenkin.

• Suosittelen

N, ÄN vai EN
        M, ÄM vai EM

Noista kirjainten opettamisesta. Siis pienelle lapselle, jos lapsi on itse kiinnostunut. Yksi koulussakin käytetty tapa: Kirjaimen nimi on ÄM, mutta se kuulostaa M. Kirjaimen nimi on AA, mutta se kuulostaa A.Kirjaimen nimi on TEE, ja se kuulostaa T.
        Jos luetaan tavua tai sanaa, kannattaa: P-O-S, mutta voi miettiä sitten mitäs kirjaimia siinä on eli PEE, OO, ÄS. Kyllähän sitä ennen on opittu lukemaan PEE OO ÄS ÄS UU, mutta silloin siellä kuuluu "ylimääräisiä" äänteitä. Ei possu-sanassa ole Ä tai E-kirjaimia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      2905
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      119
      1195
    3. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      941
    4. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      937
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      905
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      877
    7. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      834
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      37
      830
    9. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      157
      811
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      764
    Aihe