Sain perjantaina uuden lasit ja kehykset. Muutos oli vain 0.25 vasemmassa silmässä ja oikeassa ei ollenkaan muutosta... (kaukonäkö 7.25 vas, 5.0 oik).
Nyt meinaan kävellä seiniä päin ja maa "nousee" kummasti alaspäin katsottaessa. Ihan kuin kävelisi humalassa. Kävin jo optikolla valittamassa mutta se oli vaan sitä mieltä että kyllä näihin laseihin tottuu. Olen kuuden vanhasta käyttänyt laseja, ja uudet rillit tuntuu aina pari päivää hassuilta, mutta kun näillä alkaa olla jo vaarallista ajaa autoa kun kaikki näyttää vähän kierolta, ja muutosta parempaan päin ei oo tullut ainakaan nyt maanantai-iltaan mennessä. :/
Onko kenelläkään ollut samaa ongelmaa, ja kuinka selvisi? Tottuuko niihin ja kuinka kauan kestää?
Uudet silmälasit huonot?!
7
4292
Vastaukset
- kävin tänään lääkärissä
joka määräsi moniteholasit. Sanoi että kaksi viikkoa on hyvä varata niihin totutteluun, eikä totuttelua pidä aloittaa missään nimessä kaupungilla, liikenteessä tai rappusissa, vaan ihan kotioloissa. Voi ensin vaikka lukea, ja katsoa sitten auki olevaa tv:tä ja päinvastoin.
Että ei kai kannata hoppuilla sinunkaan.- Kiero
Eikös moniteholasit kuitenkin ole vähän eri asia kuin pelkät kaukolasit? Monitehoillahan pitää nähdä sekä lähelle että kauas (?), joten luulisi olevan vaikeampaa tottua niihin... :/
En tiedä. Outoa vain että aikaisemmin ei ole tullut tällaista ongelmaa vaikka näkö on muuttunut enemmän ja vähemmän. - ne on erilaiset
Kiero kirjoitti:
Eikös moniteholasit kuitenkin ole vähän eri asia kuin pelkät kaukolasit? Monitehoillahan pitää nähdä sekä lähelle että kauas (?), joten luulisi olevan vaikeampaa tottua niihin... :/
En tiedä. Outoa vain että aikaisemmin ei ole tullut tällaista ongelmaa vaikka näkö on muuttunut enemmän ja vähemmän.Siis itselläkin nyt ensimmäiset monitehot vasta tulossa. Ennen oli pelkät kaukolasit plus hajataiton korjaus (prisma?). Mutta muistan miten nekin tuntuivat alussa oudoilta, eli kun katsoi alaspäin, maa tuli lähelle jne. Sitä edellisissä en muista olleen ihmeempää sopeutumisvaikeutta.
Silmälääkäri sanoi, että nyt on vasta pieni ero kauko- ja lähinäön välillä, eli kannattaa alkaa totuttelemaan monitehoihin. Seuraavat olisivat vaikeammat sitten. Eli tästä voisi kai epäsuorasti päätellä, että pieneltäkin tuntuva muutos laseissa kuin laseissa (eli näkökyvyssä) voi näyttää alkuun vääristymältä. Uskon kuitenkin, että silmäsi tottuvat. Ja harmi, etteivät osanneet selittää asiaa optikkoliikkeessäsi. - rillipää
ne on erilaiset kirjoitti:
Siis itselläkin nyt ensimmäiset monitehot vasta tulossa. Ennen oli pelkät kaukolasit plus hajataiton korjaus (prisma?). Mutta muistan miten nekin tuntuivat alussa oudoilta, eli kun katsoi alaspäin, maa tuli lähelle jne. Sitä edellisissä en muista olleen ihmeempää sopeutumisvaikeutta.
Silmälääkäri sanoi, että nyt on vasta pieni ero kauko- ja lähinäön välillä, eli kannattaa alkaa totuttelemaan monitehoihin. Seuraavat olisivat vaikeammat sitten. Eli tästä voisi kai epäsuorasti päätellä, että pieneltäkin tuntuva muutos laseissa kuin laseissa (eli näkökyvyssä) voi näyttää alkuun vääristymältä. Uskon kuitenkin, että silmäsi tottuvat. Ja harmi, etteivät osanneet selittää asiaa optikkoliikkeessäsi.minulle kävi uusien rillien kanssa samoin, etten voinut niitä pitää, ne ikäänkuin väärensi koko näön, kävin useasti optikolla ja lopulta hän myönsi että hionnassa on voinut tapahtua jokin moka.
Lähetti ne eteenpäin ja niihin hiottiin uudet linssit, joissa tuota vikaa ei ollut.
Voi olla myös, että myyjä joka mittasi näkökentän sopivaksi niihin kehyksiin laittoi väärän merkinnän, vie liikkeeseen takaisin ja vaadi vielä vaikka uudelleen hiotut linssit, jos kerran suurta muutosta ei tullut linssien vahvuuksiin.
Minullakaan ei koskaan ennen eikä jälkeen ole moissta sattunut, joten lienee harvinaista.
Nyt sain kolmitehot ja olivat heti kuin omat, ilman hankaluuksia - Anita,38
ne on erilaiset kirjoitti:
Siis itselläkin nyt ensimmäiset monitehot vasta tulossa. Ennen oli pelkät kaukolasit plus hajataiton korjaus (prisma?). Mutta muistan miten nekin tuntuivat alussa oudoilta, eli kun katsoi alaspäin, maa tuli lähelle jne. Sitä edellisissä en muista olleen ihmeempää sopeutumisvaikeutta.
Silmälääkäri sanoi, että nyt on vasta pieni ero kauko- ja lähinäön välillä, eli kannattaa alkaa totuttelemaan monitehoihin. Seuraavat olisivat vaikeammat sitten. Eli tästä voisi kai epäsuorasti päätellä, että pieneltäkin tuntuva muutos laseissa kuin laseissa (eli näkökyvyssä) voi näyttää alkuun vääristymältä. Uskon kuitenkin, että silmäsi tottuvat. Ja harmi, etteivät osanneet selittää asiaa optikkoliikkeessäsi.Hei!
Itse sain viikko sitten ekat kaksitehoiset, vaikka optikko suositti monitehoja. Ennen oli käytössä vain lukulasit. Olen tottunut näihin varsin hyvin ja tyytyväinen näihin. Mulla on nyt kauaksi 1.75 ja lukulisä sen päälle 1.5. Millaiset vahvuudet sulla ja minkä ikäinen olet?
Anita - rillipää
Anita,38 kirjoitti:
Hei!
Itse sain viikko sitten ekat kaksitehoiset, vaikka optikko suositti monitehoja. Ennen oli käytössä vain lukulasit. Olen tottunut näihin varsin hyvin ja tyytyväinen näihin. Mulla on nyt kauaksi 1.75 ja lukulisä sen päälle 1.5. Millaiset vahvuudet sulla ja minkä ikäinen olet?
Anitaniin ikää on reilusti enemmän kuin sulla, 45v ja vahvat miinuslasit, joihin ensikertaa tuli lukuosaa (ikänäköä)
ELI: miinuksia -6.00
lähelle-5.25
lukuosa 0.75
Ja varmaankin helpottai tottuminen siksi, ett on näin heikko toi plussaosa.
- Minttu865
Toivottavasti optikkosi tarkasti, että linssit ovat oikeat ja ne on hiottu oikein. Syy tuntemuksiisi voi olla myös esim. linssin taitekertoimen muutoksessa, jos sinulla on aiemmin ollut esim. 1,6 tai 1,67 taitekertoimen linssit(=ohennuksen määrä) ja nyt 1,74 taitekertoimen linssit, ne saattavat tuntua hyvinkin erilaisilta ja ko. oireita saattaa esiintyä. Yleensä siihen tottuu, mutta toki voit tätäkin asiaa tiedustella optikoltasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495729- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197