Anoreksian seuraukset!

haluaa tietää!

Kertokaa mitä seurauksia anoreksiasta on pidemmän päälle, siis muutakin kuin hiusten lähtöä ja osteoporoosia?! Kokemuksiakin saa kertoa!

20

13006

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Infoa

      Kasvuiässä anoreksia voi aiheuttaa esim. pituuskasvun
      tai muun kehityksen loppumiseen, koska keholla ei ole
      mitään "rakennusaineita".

      Pahimmillaan anoreksia voi tietysti johtaa kuolemaan.

    • turmio

      on ainakin hirvittävä eroosio hampaissa, välillä tekee tuskaa syödä yhtään mitään mutta se liittyy enemmän tähän bulimiaan. Lihakset mulla on säästyny suuremmalta surkastumiselta mutta etenkin "puhtaassa" anoreksiassa lihakset syövät itseään paljon pahemmin..

    • AnoRex

      Veriarvot saattaa heittelehtiä, anoreksia vaikuttaa sydämeen ja verenpaineeseen, lisäks saattaa tulla myrkytystila nälkähappojen kerryttyä elimistöön, lihakset surkastuu, luut ohenee, hiukset lähtee, iho rypistyy, hormonitoiminta häiriintyy, ruuansulatuselimistö menee sekasin...

      Nämä oli vaan oman kokemuksen kautta tuttuja.

    • marimarisa

      No mulla on alle nelikymppisenä osteoporoosi. Hampaissa on eroosiota. Lisäksi olen sairauseläkkeellä masennuksen ja ahdistuksen takia.

    • löytyy

      Juu kyllä sen anoreksian seurauksia saat kantaa loppuikäsi. Minulla masennus, paniikkihäiriö jatkuvaa. Kuukautiset alkoi vasta melkein parikymppisenä ja mahdollisesti lapsen saanti tulee olemaan vaikeaa tai mahdotonta tulevaisuudessa (aika näyttää)
      Luut on tietty haurastunut pahasti ravinnon ja estrogeenin puutteen vuoksi.
      Koska sairastin anoreksian murrosiässä vaikutti se monella tapaa kasvuuni. Koska elimistössä olli niin vähän estrogeeniä pituuskasvu oli aika hurjaa tytölle ja tietysti ne kaikki naiselliset muodot jäivät minulle vain haaveeksi=(
      Eli siis varmasti vaikuttanut elinikääni ainakin siinä määrin että osteoporoosin riski on moninkertainen verrattuna muihin!!!!

    • Tietäjä.

      Anorektikkonaisilla kuukautiset jäävät pois joten he ovat lisääntymiskyvyttömiä. Vaikka paino jatkossa nousisikin tarpeeksi, ovat kuukautisongelmat tavallisia ja lasten hankkiminen jossain määrin epätodennäköistä. Osteoporoosi jo mainittiin sekä mielenterveysongelmat kuten masennus.

      Tarpeeksi kun paino laskee niin elintoiminnot hidastuvat: verenpaine ja syke laskevat, ruumiinlämpö laskee ja tajunnantaso. Lopulta seuraa kuolema sydämen rytmihäiriön seurauksena.

      • amanda

        Hiusten ohenemisen,palelun,huimauksen,ihon kuivuuden ja sinisyyden lisäksi,mulla alkoi kasvaa selässä sellaista omituista karvaa!!sellaista niinkuin vauvojen hiukset!se oli TODELLA vastenmielistä.Onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia??Nyt karva on lähtenyt,kun painoa tullut lisää.Yäk


      • Ihmalo
        amanda kirjoitti:

        Hiusten ohenemisen,palelun,huimauksen,ihon kuivuuden ja sinisyyden lisäksi,mulla alkoi kasvaa selässä sellaista omituista karvaa!!sellaista niinkuin vauvojen hiukset!se oli TODELLA vastenmielistä.Onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia??Nyt karva on lähtenyt,kun painoa tullut lisää.Yäk

        tuolle karvalle löytyy oma nimi myös. Sitä kutsutaan 'lanugoa':ksi. Se on ilmeisesti sellaista nukkamaista karvaa jota pienillä vauvoilla on myös.


    • mimmi

      kun lopulta pystyin syömään normaalimmin kroppa ei enää ottanut ravintoa vastaan, vaan kaikki tulos oksennuksena ulos. tänä päivänäkään en voi syödä kaikkia ruokia ilman että vatsa alkaa krampata.

      lihakset ja voimat katosivat anoreksian myötä. olin treenannut tosi ahkerasti ennen sairastumista..harmitti tosi paljon turha työ. kestää kauan että saa ne takaisin.

      musta tuntuu et on helpompi lihota anoreksian sairastettuaan. en tiedä käykö niin kaikille, mulle ainakin.

      kaikista pahin anoreksian seuraus on kuitenkin psyyke. oon vieläkin tosi herkkä. paino ja ruokajuttuja tulee mietittyä varmaan koko elämä.

    • *essukka*

      Mulla on anoreksia ja seurauksia on ainakin mulla: hiusten oheneminen.ihon kuivuminen, jatkuva palelu, rintojen pieneneminen, ummetus, menkkojen loppuminen, turvotus, sydämen lisälyönnit, huimaus,mahalaukun kutistuminen, ääreisverenkierron heikkeneminen, mut pahin on ollu se et aiheutin huolta ja stressiä vanhemmille.

      • minä vain

        Sairastuin anoreksiaan 13-vuotiaana. Olin silloinkin (siis jo ennen sairastumistani) hoikka, 169/49 ja rintani eivät olleet juurikaan kehittyneet, vaikka murrosikäni alkoi jo 9-vuotiaana. Nyt olen 15-vuotias 172/47 ja lauta! Jäänkö ikuisiksi ajoiksi 13-vuotiaan näköiseksi!?


      • vanhempi
        minä vain kirjoitti:

        Sairastuin anoreksiaan 13-vuotiaana. Olin silloinkin (siis jo ennen sairastumistani) hoikka, 169/49 ja rintani eivät olleet juurikaan kehittyneet, vaikka murrosikäni alkoi jo 9-vuotiaana. Nyt olen 15-vuotias 172/47 ja lauta! Jäänkö ikuisiksi ajoiksi 13-vuotiaan näköiseksi!?

        Minä ainakin olen lapseksi ruumiiltani jäänyt, vaikka siitä kun olin 15 on jo monta vuotta (ja mittani ovat samat kuin sinulla).

        Tässä välissä olen ehtinyt olla lähes 10kg lihavampikin, koska halusin katsoa tuleeko minusta nainen, jos saan lisää massaa. Rinnat eivät kuitenkaan kasvaneet, vaan kaikki lisäkilot menivät takapuolen alueelle. Nyt olen jo takaisin laihtunut mittoihini, koska iso peppu mutta muuten riutunut laiha ruumis teki minusta entistä rumemman. En tiedä onko syynä se ettei varhaismurrosiässä rintoihini kertynyt tarpeeksi rasvasoluja?

        Kuukautiset minulla kuitenkin ovat olleet 13 v lähtien aina normaalisti, joten en siis ole anorektikko vaikkakin laiha.


      • minä vain
        vanhempi kirjoitti:

        Minä ainakin olen lapseksi ruumiiltani jäänyt, vaikka siitä kun olin 15 on jo monta vuotta (ja mittani ovat samat kuin sinulla).

        Tässä välissä olen ehtinyt olla lähes 10kg lihavampikin, koska halusin katsoa tuleeko minusta nainen, jos saan lisää massaa. Rinnat eivät kuitenkaan kasvaneet, vaan kaikki lisäkilot menivät takapuolen alueelle. Nyt olen jo takaisin laihtunut mittoihini, koska iso peppu mutta muuten riutunut laiha ruumis teki minusta entistä rumemman. En tiedä onko syynä se ettei varhaismurrosiässä rintoihini kertynyt tarpeeksi rasvasoluja?

        Kuukautiset minulla kuitenkin ovat olleet 13 v lähtien aina normaalisti, joten en siis ole anorektikko vaikkakin laiha.

        Sanoit ettet ole anorektikko, vaan laiha. Sairastitko ikinä anoreksiaa?


      • minä vain
        vanhempi kirjoitti:

        Minä ainakin olen lapseksi ruumiiltani jäänyt, vaikka siitä kun olin 15 on jo monta vuotta (ja mittani ovat samat kuin sinulla).

        Tässä välissä olen ehtinyt olla lähes 10kg lihavampikin, koska halusin katsoa tuleeko minusta nainen, jos saan lisää massaa. Rinnat eivät kuitenkaan kasvaneet, vaan kaikki lisäkilot menivät takapuolen alueelle. Nyt olen jo takaisin laihtunut mittoihini, koska iso peppu mutta muuten riutunut laiha ruumis teki minusta entistä rumemman. En tiedä onko syynä se ettei varhaismurrosiässä rintoihini kertynyt tarpeeksi rasvasoluja?

        Kuukautiset minulla kuitenkin ovat olleet 13 v lähtien aina normaalisti, joten en siis ole anorektikko vaikkakin laiha.

        Mutta etkö kärsi henkisesti? Esim. vaatteiden osto? Miten saat rinnoista suuremmat?


      • --
        minä vain kirjoitti:

        Mutta etkö kärsi henkisesti? Esim. vaatteiden osto? Miten saat rinnoista suuremmat?

        minusta on vain plussaa mikäli rinnat jää pienemmiksi ... mieluiten ei olisi ollenkaan itselläni on A 75 ja omasta mielestäni liian isot :/


      • Tietäväinnenen
        minä vain kirjoitti:

        Sairastuin anoreksiaan 13-vuotiaana. Olin silloinkin (siis jo ennen sairastumistani) hoikka, 169/49 ja rintani eivät olleet juurikaan kehittyneet, vaikka murrosikäni alkoi jo 9-vuotiaana. Nyt olen 15-vuotias 172/47 ja lauta! Jäänkö ikuisiksi ajoiksi 13-vuotiaan näköiseksi!?

        Jos nyt vielä ennen parinkympin ikää saat itsellesi inhimillisen painon, niin ehkä saatat muuttua aikuisemman näköiseksi. Alle 50 kiloa on yli 160-senttiselle liian vähän.


    • Noorq

      Itse olen väsynyt koko ajan. Elämä jo arjessa ja jaksamisessa on taistelua..Vastustuskyky on olematon,olen aina kipeänä ja hiukset lähtevät päästä,kynsiä ei ole nimeksikääm. Tärinää, sydämentykytystä,muisti ei toimi,mielialan vaihteluita,painajaisunia,sydän hakkaa ja tuntuu että kuolee. Lihakset ovat surkastuneet, koko kroppa täynnä iho-oireita kalsiumin puutteesta..

      • Noorq

        Niin ja se että aineenvaihdunta ei toimi. Saattaa olla viikko ettei käy vessassa ja sitten viikko, että maha on niin kovalla, että tulee jo verta.. en toivo tällästä oloa kenellekkään


    • mariahuuleen

      Kokeilkaapa kunnon kukintoa syömisongelmiinne. Saatatte yllättyä miten hyvin ruoka maistuu.

    • Nälkä ei lähde vaikka en söisi mitään. On maksiminälkä koko ajan eikä syöminen vaikuta mitään nälkään, mutta en välitä nälästä mitään. En laihdu vaikka en syö ja lihon nopeasti sokerista pieninäkin määrinä. Elimistö on pysähtynyt. En kestä läskejäni.

      Oikeastaan minulla ei kolmekymppisenä ole enää syömishäiriötä mutta elimistöä ei saa enää toimimaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe