Olen nyt 14 viikolla raskaana ja húomenna olisi työhaastattelu. Osa-aikainen,mutta kylläkin 12kk kestävä ja mitä mieltä olette kun raskausviikkojakin on jo 14 ja maha kohta näkyy,niin aattelin olla rehellinen ja sanoa,mutta siihen se voi kyllä tyssätäkin.kertokaa please mielipiteitänne!!
työhaastattelu
7
992
Vastaukset
- Piia
Tästä on ollut monta keskustelua tällä palstalla. Ja tilannetta on ruodittu suuntaan jos toiseen.
Faktathan on että työnantaja ei saa kysyä, sinulta asiasta ja sinun ei tarvitse kertoa! Eikä ketään voi erottaa/jättää palkkaamatta sen vuoksi että on raskaana.
Mietintää aiheuttaa se että haluaako olla rehellinen vai ajatella asiaa taloudellisesti.
Jos kerrot, työnantaja varmasti arvostaa elettäsi, mutta se saattaa aiheuttaa sen että et saa työtä.
Jos taas et kerro, voi työnantaja palkattuaan sinut ajatella että olet ollut epärehellinen kun olet jättänyt kertomatta sellaisen uutisen.
Olen törmännyt monta kertaa siihen tilanteeseen, että raskaana olevia naisia on kohdeltu eritavalla työhaastatteluissa tai työsuhteen jatkumista koskevissa asioissa. Eihän työnantaja ole toki sanonut että en palkkaa sinua kun olet raskaana, vaan syyksi on sitten "keksitty" jokin muu. Tietenkään kaikki työnantajat eivät ole tällaisia "keksijöitä" vaan asettavat raskaana olevan naisen samalle viivalle kuin muutkin.
mutta uskallatko ottaa riskin?
Päätätpä mitä hyvänsä, päätös on varmasti oikea!
Mukavaa jatkoa Sinulle:) - jännä tilanne
Toi on hankala paikka...Toisaalta mä olisin kyllä rehellinen,sillä olet jo noinkin pitkällä. Jos työnantaja päättää palkata sinut ja saa muutaman viikon päästä siitä tietää että olet raskaana, olo voi olla työpaikalla aika kiusallinenkin. Mutta itse päätät mitä kerrot ja mitä jätät kertomatta.
- tiltuk
Tavallisesti työsuhteissa on jonkin verran koeaikaa jolloin kumpikin osapuoli voi katkaista työsuhteen samantien. Jos pomosi huomaa, että mahasi kasvaa, hän voi antaa lähtöpassit epäillen raskautta.
Tällaisessa tilanteessa kertominen taas varmaan vaikuttaa siten että he palkkaavat jonkun muun joka pystyy hoitamaan tuon kokonaisen vuoden yksinään, sinut palkatessaan joutuisivat kuitenkin palkkaamaan jonkun muun sitten jatkamaan kun sinä jäisit lomalle. - omaava..
Älä kerro! Itse menetin kerran työpaikan vaik olis ollu määräaikainen ja loppunu ennen kun äitiysloma olis alkanu, kun olin rehellinen..
Silloin päätin etten kerro enään jos sattuu samanlainen tilanne.. - viviella
voi kiitos teille vastauksistanne!tää on aika kakspiippunen juttu,mut panen kumminki vaavin etusijalle kävi miten kävi ja kyl se panee miettimään,mut jos en sano niin ne kyl pitää mua epärehellisenä ja itselläni on ehk hankala olla,mut monet ovat kyl sanoneet ettei tarvitse sanoo et on raskaana..no veivaamiset sikseen ja katotaan mitä tuleman pitää,ilman paineita..kiitos teil ja jatkoja kaikille
- työssäkäyvä
Kerroin rohkeasti haastattelussa olevani raskaana, mutta vasta sitten kun työnantaja oli luvannut jo minut palkata (eli juuri kun aloin kirjoittamaan työsopimusta). Raskaus ei saa vaikuttaa työnantajan päätökseen! Kuitenkaan tietoa ei saa myöskään pimittää,eli jos kysytään esim. terveydentilasta niin silloin mielestäni kuuluu kertoa. On muuten helpottanut työtaakkaanikin kun pomo laittaa minulle kevyempiä töitä. Tsemppiä!
- viviella
työssäkäyvä kirjoitti:
Kerroin rohkeasti haastattelussa olevani raskaana, mutta vasta sitten kun työnantaja oli luvannut jo minut palkata (eli juuri kun aloin kirjoittamaan työsopimusta). Raskaus ei saa vaikuttaa työnantajan päätökseen! Kuitenkaan tietoa ei saa myöskään pimittää,eli jos kysytään esim. terveydentilasta niin silloin mielestäni kuuluu kertoa. On muuten helpottanut työtaakkaanikin kun pomo laittaa minulle kevyempiä töitä. Tsemppiä!
tänään oli se haastattelu ja kerroin raskaudesta ja hyvä näin!olen ylpeä itsestäni ja raskaus on etusijalla kävi niin tai näin..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h503395- 343045
Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062761Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv422503Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.511955Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151599- 321483
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061297- 1801231
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731080