Asioista puhuminen

tk-

Kenelle olette kertoneet kun olette käynneet läpi abortin tai olette sitä vasta harkitsemassa? Oletteko pystyneet/halunneet pitää sen omana tietona vai onko siitä keskusteltu avoimesti perheen ja ystävien kanssa?
Itse en kyennyt asiasta puhumaan kuin poikaystävälleni, muut eivät tiedä asiasta..

7

654

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taikuri

Mä miehen kanssa tietysti tein yhdessä päätöksen, ja hänen kanssaan tästä asiasta on puhuttu, ja puhutaan edelleen. Isosiskolleni kerroin, hänelle kerron muutkin isot asiat elämästäni. Myös yhden saman läpi käyneen ystäväni kanssa asiasta puhuin.

Minulle se on ainakin ollut erittäin tärkeää, että on ihmisiä, joille tästä puhua.

-Taikuri-

• edellisestä raskaudesta 10 v

Olen Taikurin kanssa samaa mieltä, että asiasta kannattaa puhua jonkun läheisen ihmisen kanssa.
        Päätös on iso, kannat sitä mukanasi lopun elämäsi. Asiaa on hyvä pohtia monesta eri näkökulmasta ja saat läheisiltäsi tukea, jota tarvitset matkan varrella.
        Itse tein päätöksen asiassa yhdessä mieheni kanssa, mutta juttelin kolmen lähimmän ystäväni kanssa asiasta. Sain heiltä tarvitsemaani tukea!

• yxx

Perheelleni en asiasta pystynyt kertomaan, mutta poikaystävälleni kyllä sekä seitsemälle kaverilleni (tyttöjä ja poikia). Lähimmille kavereilleni kerroin, muiden ei mielestäni tarvinnut tietää. Jälkeenpäin tein erittäin hyvin heille kertoessani, oli sitten paljon tukea useammalta ihmiseltä. Myös monen muillekkin kavereille tai tyttöystäville oli abortti tehty, helpotti kun ei ollut yksin asian kanssa

• saimi

Suomeen on perustettu useita murhakeskusteluryhmiä. Ainakin uudeltamaalta löytyy useita. Kysy Kelalta yhteystietoja. Googleta, jos ei muuten löydy sielunkaveria.

• 1977

Myös abortin tehneille löytyy keskusteluryhmiä lähes joka puolelta Suomea mikäli tarvitset ulkopuolista keskusteluseuraa.

• Nina

En puhunut kuin miehelleni kenen kanssa tein abortti päätöksen. Asia nolotti niin paljon että en yksinkertaisesti halunnut puhua siitä kenelekkään. Nyt kun olen jotenkin päässyt sen asian yli(abortista 3vk)niin olisin ehkä valmis kertomaan siitä läheisille ystävilleni....

• tietää

Miesystävä tiesi koko ajan missä mennään. Kerroin neljälle ystävälleni, joista yksi paljasti itselleenkin tehdyn abortin ja oli siksi hyvä ja asiallinen tukihenkilö. Pari muuta kaveria suhtautui myös hyvin, mutta yhden kanssa oli ongelmia. Hän piikitteli ikävästi kateuttaan (vaikka ei ole vielä edes yrittänyt tulla raskaaksi) ja halusi tehdä oloni mahdollisimman hankalaksi, vaikka olikin sitä mieltä, että olen tekemässä oikean ratkaisun. Varmasti osin siksi, että hänen tarkoin suunniteltuun elämäänsä ei kuulunut, että joku ystäväpiiristä tulee raskaaksi ennen häntä. Hän koki asiakseen myös levitellä "uutista" useammalle eteenpäin.

En ole kertonut perheelleni, ehkä joskus tulevaisuudessa jos tulee sopiva hetki, voin kertoa. Miesystävän parhaat kaverit tietävät ja ovat olleet huolissaan voinnistani ja todella ymmärtäväisiä. Näiden ihmisten kohdalla on huomannut sen, että mitä enemmän ihminen on elämässään kokenut, sitä laajakatseisemmin tähän asiaan on suhtautunut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      44
      2915
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2691
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      35
      2411
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      50
      1918
    5. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      32
      1884
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1523
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      102
      1213
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1193
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      72
      1041
    Aihe